Just kun olin keväällä päättänyt haudata autonvaihtoajatukset vielä muutamaksi vuodeksi, päättikin työnantaja muuttaa etätyökäytäntöjä ja tulee vaatimaan tulevaisuudessa enemmän läsnäoloa toimistolla. Tämä tulee luonnollisesti johtamaan siihen että joudun siis ajelemaan autolla aiempaa enemmän ja tämän takia se auton uusiminen alkoi taas kiinnostaa vähän eri tavalla.
Taustatietona nykyinen pirssi on 9 vuotta vanha Astra farkku joka imaisee kelistä ja ajonopeudesta riippuen keskimäärin jotain 6,5 ja 8 litran välillä bensaa satasella. Miettinyt jo pidemmän aikaa että plugari vois olla omaan tarpeeseen aika hyvä peli koska työmatkaa on sellainen reilu parikymppiä suuntaansa (22-25 km riippuen ajanko sujuvampaa vai lyhyempää reittiä töihin) joten keleistä ja autosta riippuen plugarilla pitäis päästä aika iso osa työmatkasta tai jopa koko työmatka sähköllä, ja joka tapauksessa aika paljon nykyistä pienemmällä kulutuksella. Toisaalta taas pidemmät reissut ja lapinmatkat vois ajella jouhevasti bensalla. Merkitystä toki on myös sillä sähköistyksen tuomalla ajomukavuudella ja jouhevuudella vs. bensapirssit.
Taloudessa on jo yksi sähköauto mutta sillä käy töissä vaimo pidemmän matkan päässä, eikä tällä hetkellä ole haluja hankkia toista täyssähköä. Muutenkin tämän toisen auton pitäis olla kokoluokaltaan vähän isompi ja kyytiin pitäis mahtua jonkin verran tavaraa ja fillari tarttis saada kulkemaan katolla, joten lähtökohtaisesti hakusessa C-segmentin farmari, SUV tai vastaava jotka muutenkin on täyssähköinä aika arvokkaita. Plussaa olis jos autoon sais kattotelineet ilman että niistä jää maalipintaan jälkiä kuten nyt Astran tapauksessa jää kun telineiden suojakumit on maalipintaa vasten.
Hakusessa olis lähtökohtaisesti ”muutaman vuoden” ikäinen ja suht vähän ajettu käytetty. Mitä tässä nyt näitä yrittänyt selailla, niin ranskalaisilta näyttää saavan plugareita aika edukkaasta, eikä näistä kaikki ilmeisesti edes ole ihan susia. Renaultia näyttää täälläkin olevan käytössä, mutta onko PSA:n tuotteista kenelläkään ensikäden kokemusta tai muuten tietoa ovatko asiallisia pelejä vai riivaako niiden bensapuolta edelleen samat ongelmat kuin noissa aiemman sukupolven autoissa joiden THP:t oli aika surullisen kuuluisia?
Kiinnostavilta malleilta ranskanmaalta vaikuttais ainakin Renaultilta Meganen farmari sekä Citroenilta C5 Aircross ja ehkä varauksen C5 X. Ja toki tuohon samaan PSA-porukkaan sitten kuuluu myös Peugeotin 308 ja 3008 sekä Opelin Astra ja Grandland, mutta ainakin jälkimmäisiä on kyllä aika hintsusti myynnissä. Itseä toi C5 kiinnostais oikeastaan aika paljonkin, koska sen pitäis olla aika mukava ja hiljainen auto. Megane taitaa olla enemmän sellainen perustason pirssi mikä ei ehkä kovin ihmeellisesti eroa nykyisestä näiltä osin.
Muilta merkeiltä sitten Kia Ceed täyttäis vaatimukset aika hyvin, myös Seat Leon olis varmaan hyvinkin soveltuva peli ja tässä taisi olla vähän pidempi sähkörangekin, mutta ovat sitten vähän arvokkaampia.
Olenko unohtanut listalta jonkun/jotain malleja joita vielä kannattais harkita? Tuleeko mieleen jotain mitä pitäis huomioida hankinnassa? Eikä nyt tarvitse jäädä kiinni siihen onko vaihto järkevää tai taloudellisesti kannattavaa, auton vaihto tulee muutenkin jollain aikataululla ajankohtaiseksi ja nyt lähinnä sitten mietinnässä teenkö sen nyt vai vasta joskus myöhemmin ja voisiko uudemman ja lähtökohtaisesti mukavamman auton ohessa olla mahdollista säästää käyttökuluissa vaihtamalla plugariin.
Ja toki harkinnassa on ollut se perus Corollakin, koska on niin pieninkulutuksinen ja luotettava peli, mutta plugari kyllä kiinnostais sen sähkörangensa takia.
Edit: budjetti lähtökohtaisesti jossain 20-25k€ välimaastossa