Keskustelua hybridiautoista

Melkein tuli vähän oksulia suuhun, kun kysyi piruuttaan vaihtotarjousta parista liikkeestä. Järkyttävästi on tullut näköjään plugarien arvo alas. Näin ainakin VAG-kulkineiden kohdalla. Ehkäpä tätä jo puitukin, miksi näin? Media(kin) lietsoo akut hajoaa ja olet konkurssissa -uutisointia, vero nousee 2026 ja mitäs muuta.

Ladattavien hybridiautojen perusvero kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.
Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.


Ei tuo 78e vuotuinen korotus (bensa plugari) kovin järisyttävältä tunnu, kun peilaa miten alhainen vero nyt on ja kuinka plugarilla ajaa taajamassa suuren osan - käyttötapauksesta riippuen - sähköllä. Mutta, ja tässä se mutta taas tulee. Ei paljoa säästetyt bensakulut naurata, kun laskee miten auton arvo sulanut silmissä. Totta helkutissa se laskee joka tapauksessa, mutta ainakin omassa tapauksessa nyt vajaassa parissa vuodessa pudotus ollut aivan järjettömän suuri. Sellasta se vissiin on kun ostaa keskellä buumia autokuumeisena koslan. :D

Tarkemmin mainitsematta että mikä VAG, mutta jos GTE-passat, niin niitä on ainakin roudattu käytettynä aika paljon Euroopasta, mikä laskee hintoja. Volvon plugareiden kanssa sama tilanne, ja varmaan enemmän tai vähemmän koskee kaikkia autoja. Vagenin tubettaja-korjaaja muistaakseni sanoi, että jossain kohtaa GTE-passatteja tuotiin Hollannista ja muista maista niin paljon Suomeen, että niitä poikkeuksellisesti alettiin viemään Suomesta jo poiskin, mikä on harvinaista autovero-Suomessa.

21/22 hintapiikin jälkeen hinnat on tosiaan laskeneet jonkin verran ja myös autojen ominaisuudet, kuten lataushybridien toimintamatka sähköllä (ja siten akun kestävyys) ovat parantuneet, mikä tietysti vielä voimistaa vanhemman tekniikan arvonalenemaa. Nihkeä markkinatilannekin vielä madaltanee vaihtohyvityksiä.
 
Melkein tuli vähän oksulia suuhun, kun kysyi piruuttaan vaihtotarjousta parista liikkeestä. Järkyttävästi on tullut näköjään plugarien arvo alas. Näin ainakin VAG-kulkineiden kohdalla. Ehkäpä tätä jo puitukin, miksi näin? Media(kin) lietsoo akut hajoaa ja olet konkurssissa -uutisointia, vero nousee 2026 ja mitäs muuta.

Ladattavien hybridiautojen perusvero kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.
Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.


Ei tuo 78e vuotuinen korotus (bensa plugari) kovin järisyttävältä tunnu, kun peilaa miten alhainen vero nyt on ja kuinka plugarilla ajaa taajamassa suuren osan - käyttötapauksesta riippuen - sähköllä. Mutta, ja tässä se mutta taas tulee. Ei paljoa säästetyt bensakulut naurata, kun laskee miten auton arvo sulanut silmissä. Totta helkutissa se laskee joka tapauksessa, mutta ainakin omassa tapauksessa nyt vajaassa parissa vuodessa pudotus ollut aivan järjettömän suuri. Sellasta se vissiin on kun ostaa keskellä buumia autokuumeisena koslan. :D
Itse vaihdoin helmikuun lopussa Kia Optima hybridin pois ja sain siitä silloin enemmän, mitä yhdestäkään Optimasta nyt nettiautossa pyydetään. Joten hyvällä hetkellä, vaikka silloinkin oli pudotus alkanut, mediapaukutuksen ansiosta. Noin kolme viikkoa aikaisemmin sain suoralla myynnillä tonnin suuremman tarjouksen, mutten jostain syystä ollut valmis vaihtoon silloin vielä.
 
@LendZi näinhän tuo taitaa mennä ja juurikin GTE kyseessä. Rahallisesti ei kyllä mitään järkeä vaihtaa pois, vieläpä kun autossa on todella runsaat varusteet. Niilläpä ei vaihtohintaa tonneja hilata ylös, mutta ostohinnassa se tietysti näkyi :D Täytynee jatkaa ajoa tiedostaen riskit akkutakuun päättymisen jälkeen, kilometrejä vasta ~140tkm mittarissa. Mukava ajoinen ja tilava auto. Samalla (hyvitys)hinnalla sais jonkun semi-karvalakkivarusteisen dieselin tilalle, d’oh.

Aika helkutisti näyttäisi myös esim. saman konsernin ID4/ID5 ja Enyaq jne malleja olevan myynnissä. Missähän vaiheessa autoliikkeidet varastot tursuaa noita sähkäreitä, joista akkutakuu päättynyt tai juuri päättymässä. On kai noissakin hinnat jo pudonnut ihan ok, esim. edellä mainitun mallis näyttää saavan ~30k€ kantturoilla -22 mallisena 50-100tkm ajettuna joten siinä olis vielä sähkäriä moneksi vuodeksi. Mutta tää meneekin jo enempi mikä auto mulle -ketjun höpötykseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla hybridiautoihin ostettu lisäturvia mistään takuun umpeuduttua? Ajattelin käytettyyn hybridiin ottaa samalla Fraguksen lisäturvan. Akulle on vielä valmistajan takuuta.


Mielestäni Complete paketti näyttää erittäin kattavalta. Hinta oli jossain 3000e / 3v.
 
Onko porukalla hybridiautoihin ostettu lisäturvia mistään takuun umpeuduttua? Ajattelin käytettyyn hybridiin ottaa samalla Fraguksen lisäturvan. Akulle on vielä valmistajan takuuta.


Mielestäni Complete paketti näyttää erittäin kattavalta. Hinta oli jossain 3000e / 3v.
Mikä auto?
 
Tuossa ei näytä olevan mahdollisuutta, vielä, Googlen palveluihin.

Näillä ohjeilla ilmeisesti ohjelmiston saa päivitettyä Googlea tukevaan versioon.





Itsellä on 17TDT1EU-DA02, eli näillä ohjeilla mennään:




Yritän päivittää autoani, mutta en onnistu.

Elikkä,

Corolla 2019

DCU 17TDT1EU-DA02

MEU 17TMT2EU-FA00

Voice 1000

Nav 1520

navdb_version A36_4

Lataan siis tiedostot tuolta Toyotan sivulta. Sieltä tulee zip-tiedostot, jotka sitten puran USB 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Muistitikut on alustettu FAT32-muotoon.

Kun laitan USB-tikun auton pää- USB-porttiin, tulee viesti "tarkistetaan USB-laitetta" tai jotain vastaavaa, eli auto kyllä huomaa, että tikku on laitettu. Kun menen asetuksiin ja yritän päivittää ohjelmistoa, päivityspainike pysyy harmaana, eli päivitys ei ole mahdollinen.

Mikähän on vialla?

Lataamani tiedostot ovat:

1. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB1.zip (usb1)

2. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB2.zip (usb 2)

3. http://streamtechdoc.toyota-motor-e...rofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB3_EU.zip (usb 3)

Sitten puran tiedostot ohjeessa annettujen koodien avulla.

Esimerkiksi usb1 näyttää tältä:

USB1:\intervention\ *tiedostot*

*Tiedostot* ovat

boot.cmd.img*

dma_config.txt

first cycle_layout.xml*

font_760x 16.tga

hw_components.csv*

intervention_script-sh*

MEU_detail_history_00dat_cy17p*

MEU_update_history_00.dat_cy17p*

replication_layout.xml*

screen.tga*

second_cycle_layout.xml*

tree.xml*

u-boot.bin*

Onko tämä oikea tiedostojärjestys?


Saatavilla on myös toinen päivityspaketti:



Pitäisikö minun käyttää sitä? Ymmärtääkseni ei, koska laitteen koodi viittaa Panasoniciin, tuo iso paketti lienee Denso/Fujitsu -systeemeille.




Muoks! Ohjeessa on tällainen kohta:


"Jos asennettuna on navigointijärjestelmän versio, joka on vanhempi kuin "2018 v1/943", navigointijärjestelmä ei reagoi USB-muistitikulle. Karttapäivitys on tehtävä ennen kuin jatketaan

21.09.2020 TechDoc


jälkiasennusta. Kun karttapäivitys on valmis, voit jatkaa
jälkiasennusta (navigointijärjestelmän ohjelmistopäivitys, sitten pääyksikön ohjelmistopäivitys). Tämä toimenpide (karttapäivitys + MEU-päivitys + DCU-päivitys) voi kestää jopa kaksi
tuntia."

Voisiko tämä olla ongelma? Jos on, miten päivitän navigointijärjestelmän? Saan kyllä toyotan sivuilta ohjelmiston
https://www.techdoc-toyota.com/msu/17CYMap/12, mutta koko homma tyssää siihen, kun aletaan kyselemään "Enter prepaid code", eli joutuisi kuitenkin jotain maksamaan... kele

Vai onko tuohon joku konsti olemassa?


Huoh.
 
Onko porukalla hybridiautoihin ostettu lisäturvia mistään takuun umpeuduttua? Ajattelin käytettyyn hybridiin ottaa samalla Fraguksen lisäturvan. Akulle on vielä valmistajan takuuta.


Mielestäni Complete paketti näyttää erittäin kattavalta. Hinta oli jossain 3000e / 3v.

Fraguksesta vain hyviä kokemuksia (kop kop). Heittämällä korvasi mm. GTE Passatin surullisenkuuluisan mekatroniikkaongelman korjaksen. Kunhan autossa on huoltohistoria kunnossa. En kylläkään muista mikä lisätakuu tuote minulla on, liikkeen kautta otettu. Kysyin tuosta tovi sitten Fragukselta niin sopimusta on mahdollista jatkaa kuukausimaksullisema vielä tuon alkuperäisen sopimuksen päätyttyäkin, eli jos on ottanut vaikkapa liikkeestä auton oston kylkiäisenä parin vuoden lisätakuun Fragukselta.

En kylläkään muista kuinka laaja turva oli kyseessä mutta muistaakseni n. 1400e/2v. Varmaan Fraguksella jo vaihtunut nuo tuotenimet/sisällötkin…

Korkeajänniteakku tietysti jää omaksi riskikseen jos akkutakuu päättyy, ja tuskin tuota lisätakuuta jatkan mikäli autolla ajo jatkuu akkutakuun päätyttyä :D
 
Viimeksi muokattu:
Yritän päivittää autoani, mutta en onnistu.

Elikkä,

Corolla 2019

DCU 17TDT1EU-DA02

MEU 17TMT2EU-FA00

Voice 1000

Nav 1520

navdb_version A36_4

Lataan siis tiedostot tuolta Toyotan sivulta. Sieltä tulee zip-tiedostot, jotka sitten puran USB 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Muistitikut on alustettu FAT32-muotoon.

Kun laitan USB-tikun auton pää- USB-porttiin, tulee viesti "tarkistetaan USB-laitetta" tai jotain vastaavaa, eli auto kyllä huomaa, että tikku on laitettu. Kun menen asetuksiin ja yritän päivittää ohjelmistoa, päivityspainike pysyy harmaana, eli päivitys ei ole mahdollinen.

Mikähän on vialla?

Lataamani tiedostot ovat:

1. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB1.zip (usb1)

2. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB2.zip (usb 2)

3. http://streamtechdoc.toyota-motor-e...rofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB3_EU.zip (usb 3)

Sitten puran tiedostot ohjeessa annettujen koodien avulla.

Esimerkiksi usb1 näyttää tältä:

USB1:\intervention\ *tiedostot*

*Tiedostot* ovat

boot.cmd.img*

dma_config.txt

first cycle_layout.xml*

font_760x 16.tga

hw_components.csv*

intervention_script-sh*

MEU_detail_history_00dat_cy17p*

MEU_update_history_00.dat_cy17p*

replication_layout.xml*

screen.tga*

second_cycle_layout.xml*

tree.xml*

u-boot.bin*

Onko tämä oikea tiedostojärjestys?


Saatavilla on myös toinen päivityspaketti:



Pitäisikö minun käyttää sitä? Ymmärtääkseni ei, koska laitteen koodi viittaa Panasoniciin, tuo iso paketti lienee Denso/Fujitsu -systeemeille.




Muoks! Ohjeessa on tällainen kohta:


"Jos asennettuna on navigointijärjestelmän versio, joka on vanhempi kuin "2018 v1/943", navigointijärjestelmä ei reagoi USB-muistitikulle. Karttapäivitys on tehtävä ennen kuin jatketaan

21.09.2020 TechDoc


jälkiasennusta. Kun karttapäivitys on valmis, voit jatkaa
jälkiasennusta (navigointijärjestelmän ohjelmistopäivitys, sitten pääyksikön ohjelmistopäivitys). Tämä toimenpide (karttapäivitys + MEU-päivitys + DCU-päivitys) voi kestää jopa kaksi
tuntia."

Voisiko tämä olla ongelma? Jos on, miten päivitän navigointijärjestelmän? Saan kyllä toyotan sivuilta ohjelmiston
https://www.techdoc-toyota.com/msu/17CYMap/12, mutta koko homma tyssää siihen, kun aletaan kyselemään "Enter prepaid code", eli joutuisi kuitenkin jotain maksamaan... kele

Vai onko tuohon joku konsti olemassa?


Huoh.



Edistystä.

Eli se eka USB ei lähde päivittämään, koska karttaohjelma on liian vanha.

Kuitenkin, ekan voi skipata ja ajaa radion sekä muun ohjelmiston. Ja tämä on par aikaa nyt tapahtumassa.
Katsotaan, mitä tästä seuraa....
PXL_20250509_192828816.jpg
 
Millä kaikilla valmistajilla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuu puhelinsovelluksella? Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita. Tiedän ainoastaan Fordin. Uutta työsuhdeautoa pohdin, joten uudet autot noin 45t€ hintaluokassa nyt rajauksena.
 
Millä kaikilla valmistajilla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuu puhelinsovelluksella? Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita. Tiedän ainoastaan Fordin. Uutta työsuhdeautoa pohdin, joten uudet autot noin 45t€ hintaluokassa nyt rajauksena.


Stellantis group (citroen, peugeot, opel) nyt ainakin.
 
Yritän päivittää autoani, mutta en onnistu.

Elikkä,

Corolla 2019

DCU 17TDT1EU-DA02

MEU 17TMT2EU-FA00

Voice 1000

Nav 1520

navdb_version A36_4

Lataan siis tiedostot tuolta Toyotan sivulta. Sieltä tulee zip-tiedostot, jotka sitten puran USB 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Muistitikut on alustettu FAT32-muotoon.

Kun laitan USB-tikun auton pää- USB-porttiin, tulee viesti "tarkistetaan USB-laitetta" tai jotain vastaavaa, eli auto kyllä huomaa, että tikku on laitettu. Kun menen asetuksiin ja yritän päivittää ohjelmistoa, päivityspainike pysyy harmaana, eli päivitys ei ole mahdollinen.

Mikähän on vialla?

Lataamani tiedostot ovat:

1. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB1.zip (usb1)

2. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB2.zip (usb 2)

3. http://streamtechdoc.toyota-motor-e...rofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB3_EU.zip (usb 3)

Sitten puran tiedostot ohjeessa annettujen koodien avulla.

Esimerkiksi usb1 näyttää tältä:

USB1:\intervention\ *tiedostot*

*Tiedostot* ovat

boot.cmd.img*

dma_config.txt

first cycle_layout.xml*

font_760x 16.tga

hw_components.csv*

intervention_script-sh*

MEU_detail_history_00dat_cy17p*

MEU_update_history_00.dat_cy17p*

replication_layout.xml*

screen.tga*

second_cycle_layout.xml*

tree.xml*

u-boot.bin*

Onko tämä oikea tiedostojärjestys?


Saatavilla on myös toinen päivityspaketti:



Pitäisikö minun käyttää sitä? Ymmärtääkseni ei, koska laitteen koodi viittaa Panasoniciin, tuo iso paketti lienee Denso/Fujitsu -systeemeille.




Muoks! Ohjeessa on tällainen kohta:


"Jos asennettuna on navigointijärjestelmän versio, joka on vanhempi kuin "2018 v1/943", navigointijärjestelmä ei reagoi USB-muistitikulle. Karttapäivitys on tehtävä ennen kuin jatketaan

21.09.2020 TechDoc


jälkiasennusta. Kun karttapäivitys on valmis, voit jatkaa
jälkiasennusta (navigointijärjestelmän ohjelmistopäivitys, sitten pääyksikön ohjelmistopäivitys). Tämä toimenpide (karttapäivitys + MEU-päivitys + DCU-päivitys) voi kestää jopa kaksi
tuntia."

Voisiko tämä olla ongelma? Jos on, miten päivitän navigointijärjestelmän? Saan kyllä toyotan sivuilta ohjelmiston
https://www.techdoc-toyota.com/msu/17CYMap/12, mutta koko homma tyssää siihen, kun aletaan kyselemään "Enter prepaid code", eli joutuisi kuitenkin jotain maksamaan... kele

Vai onko tuohon joku konsti olemassa?


Huoh.
Mistä sait nuo tunnukset tuonne sivulle? Itsekkin voisin kokeilla.
 
Rellun ja Citikan sivuilla on selkeä maininta, että vain täyssähköihin ja plugareihin. Opelilla ei ollut niin selkeää mainintaa, mutta vaikuttaisi olevan sama homma.
Feikkihybrideissä ei nyt hirveästi ole sitä akustoa millä ajaa noita ominaisuuksia niin aika harvassa varmasti. Jos siinä ei ole pistoketta niin se on 100% bensa-auto
 
Fraguksesta vain hyviä kokemuksia (kop kop). Heittämällä korvasi mm. GTE Passatin surullisenkuuluisan mekatroniikkaongelman korjaksen. Kunhan autossa on huoltohistoria kunnossa. En kylläkään muista mikä lisätakuu tuote minulla on, liikkeen kautta otettu. Kysyin tuosta tovi sitten Fragukselta niin sopimusta on mahdollista jatkaa kuukausimaksullisema vielä tuon alkuperäisen sopimuksen päätyttyäkin, eli jos on ottanut vaikkapa liikkeestä auton oston kylkiäisenä parin vuoden lisätakuun Fragukselta.

En kylläkään muista kuinka laaja turva oli kyseessä mutta muistaakseni n. 1400e/2v. Varmaan Fraguksella jo vaihtunut nuo tuotenimet/sisällötkin…

Korkeajänniteakku tietysti jää omaksi riskikseen jos akkutakuu päättyy, ja tuskin tuota lisätakuuta jatkan mikäli autolla ajo jatkuu akkutakuun päätyttyä :D

Kiitos vastauksesta. Otin autoliikkeellä tuon Complete turvan, 2300e 2 vuotta ja sitten voi myöhemmin jatkaa jos haluaa. 10 000e korvaus per vuosi. Tuo Complete korvaa myös ajoakun, vaikka ei tuo nyt ehkä koko akkuun riitä.
 
Feikkihybrideissä ei nyt hirveästi ole sitä akustoa millä ajaa noita ominaisuuksia niin aika harvassa varmasti. Jos siinä ei ole pistoketta niin se on 100% bensa-auto
ja taas on omassa päässä keksitty hienoja skenaarioita, millä voidaan perustella omaa agendaa...

Toyotakin pyörittää täydellä akulla vajaa 30min ilmastointia helteellä, moottori sammutettuna.
 
ja taas on omassa päässä keksitty hienoja skenaarioita, millä voidaan perustella omaa agendaa...

Toyotakin pyörittää täydellä akulla vajaa 30min ilmastointia helteellä, moottori sammutettuna.
Jep, ja menee viiteen litraan satkulla, mistä voi jokainen "tyhjäakkuinen" vain haaveilla..
 
ja taas on omassa päässä keksitty hienoja skenaarioita, millä voidaan perustella omaa agendaa...

Toyotakin pyörittää täydellä akulla vajaa 30min ilmastointia helteellä, moottori sammutettuna.
Miten sulla on täysi akku kotipihassa ikinä? Ajaessa sen akun on tarkoitus mennä mahollisimman alas ja ellet asu jossain rotkon pohjalla minne tullaan pitkä matka moottorijarrutuksella ei se kerkeä kyllä täyteen sitä akkua lataamaan vaikka onkin pieni. Normaali olotilahan noille ei ole se että ne on 100% ladattuja
 
Jep, ja menee viiteen litraan satkulla, mistä voi jokainen "tyhjäakkuinen" vain haaveilla..

Ainakin Kia CEED meni plugarilla toissapäivänä 4,5l/100km "tyhjällä" akulla (etäisyys oli about 100km ja 100 alueilla pysymällä oli siellä 4,9-5,1 paikkeilla) ja loppupätkällä mentiin hiekkatiellä ja lopussa 50 alueella joitakin kilometrejä niin kulutus laski kun vauhti tippui. Tyhjällä hipsukoissa koska akustossa toki oli about 13% virtaa ja sähköajoon noita kilometrejä tulee kun on 16-17% tai enemmän.

Helsingin motarilla nousee kulutus sinne 5,5-5,7 paikkeille kun ajetaan 115 oikeaa nopeutta (118mittarilla). Taas kun nopeus laskee niin kulutuskin laskee. Tuolla nopeudella akkuun tulee vielä hitaasti kilometrejä sähköajoon lisää. Jos mennään kovempaa niin niitä ei kerry ollenkaan ja sitten kun mennään vielä kovempaa niin akusto vähitellen tyhjenee ja kun mennään riittävän kovaa (tai peräkärry perässä lisäämään ilman vastusta merkittävästi) niin sport tila pitää laittaa päälle kun avustuksen teho loppuu ja eco tilalle moottorin teho ei riitä. Kyseessä siis perinteinen matala farkku. SUV mallilla kulutus varmaan vähän toisenlaista vielä.
 
Feikkihybrideissä ei nyt hirveästi ole sitä akustoa millä ajaa noita ominaisuuksia niin aika harvassa varmasti. Jos siinä ei ole pistoketta niin se on 100% bensa-auto
Juu se on tullut hyvin selväksi tässä etsiessä. Sen takia tulinkin vielä täältä kyselemään, jos olisin missannut jonkin enemmän tai vähemmän ilmiselvän vaihtoehdon.

Oon tykästynyt tuon oman "100% bensa-autoni" sähköisestä avustuksesta sen verran, että siitä on vaikea luopua. Kyseessä FHEV Kuga, jossa ainoastaan yksittäisiä kertoja on ollut sellainen tilanne, ettei akun varaustaso olisi riittänyt ilmastoinnin tai lämmityksen käynnistämiseen. Jos jokin vielä feikimpi hybrid (mHEV tai mitä niitä onkaan) pystyisi tuottamaan edes lähelle samanlaista avustusta ja sellaiseen saisi polttoainekäyttöisen lisälämittimen tehtaalta, niin sekin kävisi. Näyttää kuitenkin siltä. että joko se mHEV tuo vain stop&go:n tai niin maltillisen avustuksen, ettei ihan päästä siihen mitä haetaan. Tai sitä lämppäriä ei saa tehtaalta, joten jää Hyundait, Kiat, Mazdat, Rellut ym. kokonaan kokeilematta.

Ehkä tuo Kuga on ollut alkujaankin se yksisarvinen, jonka onnistuin viime kerralla löytämään.
 
Eikö noissa Fordin hybrideissä oo käytännössä Tojotan kamat tekniikassa? Eli siis portaaton eCvt-"loota" ja Atkinson-kiero.
 
Eikö noissa Fordin hybrideissä oo käytännössä Tojotan kamat tekniikassa? Eli siis portaaton eCvt-"loota" ja Atkinson-kiero.
Kugan ja Transit/Tourneon 2,5 litran bensakone on Mazdan L5-koneesta tehty variantti. Loota on eCVT, en tiedä onko myös Mazdan tekeleestä kopioitu.
 
Millä kaikilla valmistajilla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuu puhelinsovelluksella? Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita. Tiedän ainoastaan Fordin. Uutta työsuhdeautoa pohdin, joten uudet autot noin 45t€ hintaluokassa nyt rajauksena.
Cuprassa onnistuu ainakin moinen
 
Cuprassa onnistuu ainakin moinen
En ilman todisteita usko, että mild hybrid Leon/Formentor/Terramar Cupralla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuisi puhelinsovelluksella. Nyt ei meinaan haettu plugareita, koska: "Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita.".
 
En ilman todisteita usko, että mild hybrid Leon/Formentor/Terramar Cupralla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuisi puhelinsovelluksella. Nyt ei meinaan haettu plugareita, koska: "Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita.".
Kappas perhana luin väärin tuon lopun. Toden totta puhuin plugarista, joten ei päde tässä tapauksessa
 
Tänään pienessä tihkkusateessa (mutta lämpötila 13-15) plugari ceedillä (phev, sw, my21) pääsi näköjään tuolta rengastieltä Raision kautta Turun ohikulkukutietä motarille 48,7km sähköllä ennen kuin hurahti juuri ennen motaria polttis käyntiin. Autolla ajettu vajaa 87000km.

About 53km tms. sillä tuossa viime/toissa vuonna meni about 21 asteen optimikelissä samaa reittiä.
 
Tavallaan liittyy asiaan :P
Eli, oltiin muutama viikko sitten Turussa, tuomiokirkon kohdilla kävelyllä. Ohi ajoi moottoripyörä ja piti kohtalaista meteliä. Josta sitten hoksasinkin yhden asian; Liikenne oli yllättävän hiljainen, vaikka autoja koko ajan ohi kulkikin. Sellaista renkaiden suhinaa lähinnä. En ole koskaan aiemmin laittanut merkille.

Kun asuttiin Turun keskustassa noin 20 vuotta sitten, oli liikenteen melu melkoinen verrattuna tähän päivään. Eli, hybridit ja sähköautot lisäävät viihtyvyyttä myös ei-autoileville 👍
 
Moro, uutena plugariautoilijana pientä vinkkiä vailla. Kodin sähkötolpasta onnistuu 16a lataus nii oisko Tää säädettävä schukojohto asiallinen?
Itse ottaisin sellaisen, missä vielä 6 ja 13A valinnat.
6A on hyvä jos on todella heikot piuhat, mistä kuitenkin haluaa vähän valuttaa hitaasti virtaa (mummon mökit, jatkojohdot yms.). 13A taasen sopiva jatkuvaan käyttöön tuosta 16A lähdöstä, niin säästää vähän pistoketta lämpökuormalta.
 
Tavallaan liittyy asiaan :P
Eli, oltiin muutama viikko sitten Turussa, tuomiokirkon kohdilla kävelyllä. Ohi ajoi moottoripyörä ja piti kohtalaista meteliä. Josta sitten hoksasinkin yhden asian; Liikenne oli yllättävän hiljainen, vaikka autoja koko ajan ohi kulkikin. Sellaista renkaiden suhinaa lähinnä. En ole koskaan aiemmin laittanut merkille.

Kun asuttiin Turun keskustassa noin 20 vuotta sitten, oli liikenteen melu melkoinen verrattuna tähän päivään. Eli, hybridit ja sähköautot lisäävät viihtyvyyttä myös ei-autoileville 👍
Osin selittyy myös sillä, että raskas kalusto on nykyään hiljaisempaa. Ennenmuinoin tietyöt yms. kuuli kaukaa kun kaivureiden meteli oli julmetun kova.

Itäharjun ajoissa myös huomaa kuinka vanhoista autoista lähtee kova meteli ja tolkuton katku.

Sillä tavoin hyvä, että hybridit ja sähköautot lisääntyvät katukuvassa niin melusaaste vähenee.

Tosin en ymmärrä, miksi pitää totuttaa ihmiset meluun pakottamalla autoihin avaruushuminan kaltaista ääntä, mikä on peittää rengasmelun.

Aasinsillan kautta mietin, kun akut lisäävät autoissa painoa niin monissa on tingitty äänieristyksessä. Corolla, Rav4, 225XE, iX1, Countryman, ioniq, Q5 hybridit omaavat omasta mielestä yllättävän meluisan kabiinin.
 
Aasinsillan kautta mietin, kun akut lisäävät autoissa painoa niin monissa on tingitty äänieristyksessä. Corolla, Rav4, 225XE, iX1, Countryman, ioniq, Q5 hybridit omaavat omasta mielestä yllättävän meluisan kabiinin.

En usko että paino sitä selittää, enemmänkin hinta. Hybridissä on tavallaan kahden auton voimansiirto.

100kg vaimennusmattoa vaimentaa käytännössä koko pohjan ja ovet, mutta se kuka sen maton sinne laittaa tehtaalla on käsityötä, niin se maksaa ja paljon.

Toiseksi, alusta, tukivarret ja varsinkin niiden puslat vaikuttaa sitäkin enemmän äänen kulkeutumiseen kabiiniin, siihen on syynsä miksi esim. mersut maksaa enemmän kuin se corolla. Mersuissa puslat on öljytäytteisiä ja ripustus on tehty monen tukivarren kautta ja perus corolla tason autoissa umpi kumia yhdellä tukivarrella.
 
Tosin en ymmärrä, miksi pitää totuttaa ihmiset meluun pakottamalla autoihin avaruushuminan kaltaista ääntä, mikä on peittää rengasmelun.
Tarkoitatko kyydissä olijoita vai kävelijöitä? Se äänihän kuuluu vain allle 20 km/h nopeuksissa koska silloin rengasääniä ei juuri ole. Se on sen verran hiljainen ettei se sisälle kuulu ellei ole ikkunat auki. Näin kesällä ilmastoinnin kompressori ja tuulettimet tuottaa sen verran ääntä ulkopuolle ettei tuohon avaruusääneen juuri kiinnitä huomiota. Ei se sähköauto tai hybridikään täysin äänetön yleensä ole vaan joku laite siellä kyllä yleensä hurisee. Tuo ääni hoitaa ne hetket kun mikään ei hurise. Enemmän mua häiritsee ne muutamat autot joista lähtee kuorma-autoista tuttu piip-piip-piip... ääni peruuttaessa, esim. Mersun katumaasturit.
 
No tuohan peruuttaessa piip piip -ääni on vaan hyvä turvallisuuden kannalta jos sillä yksikin ihmishenki tai lapsenhenki säästyy. Pitäisi olla nykypäivänä jokaisessa autossa kun ovat muuten niin hiljaisia. Autojen äänten ja melun väheneminen on hyvä, mutta kaikki omaa ja muiden turvallisuutta lisäävät asiat ovat erinomaisia.
 
No tuohan peruuttaessa piip piip -ääni on vaan hyvä turvallisuuden kannalta jos sillä yksikin ihmishenki tai lapsenhenki säästyy. Pitäisi olla nykypäivänä jokaisessa autossa kun ovat muuten niin hiljaisia. Autojen äänten ja melun väheneminen on hyvä, mutta kaikki omaa ja muiden turvallisuutta lisäävät asiat ovat erinomaisia.

Jos yksikin? Miljardeista ihmisistä?

Jonkinlainen varoitusääni on ihan ok, mutta naapuritalon parkkiksella on joku Hyundai josta kuuluu aivan älytön pimputus peruuttaessa. Se on taajuudeltaan vielä jotenkin läpitunkeva että kuuluu sisälle asti...
 
No tuohan peruuttaessa piip piip -ääni on vaan hyvä turvallisuuden kannalta jos sillä yksikin ihmishenki tai lapsenhenki säästyy. Pitäisi olla nykypäivänä jokaisessa autossa kun ovat muuten niin hiljaisia. Autojen äänten ja melun väheneminen on hyvä, mutta kaikki omaa ja muiden turvallisuutta lisäävät asiat ovat erinomaisia.
Tavallaan sen ymmärtää kuorma-autoissa ja pakettiautoissa joissa perän lähelle jää iso katvealue johon ei vaan näe. Mutta kun henkilöautoissa on lähes aina vakiovarusteena peruutuskamera josta näkee kaiken, peruutustutka joka kyllä piipaa jos joku on siellä kyykistelemässä, ja jopa pysäyttää auton automaattisesti ennen törmäystä. Nämä autot on sitten niitä jotka nykyään piipittää niin että kuuluu tosiaan naapuriinkin asti peruutellessa. Onneksi se ei pakollinen varuste ole niin kaikki ei piippaile.
 
No tuohan peruuttaessa piip piip -ääni on vaan hyvä turvallisuuden kannalta jos sillä yksikin ihmishenki tai lapsenhenki säästyy. Pitäisi olla nykypäivänä jokaisessa autossa kun ovat muuten niin hiljaisia. Autojen äänten ja melun väheneminen on hyvä, mutta kaikki omaa ja muiden turvallisuutta lisäävät asiat ovat erinomaisia.

Tähän oli mun mielestäni ihan järkiperustelu miksi sitä ei pitäis olla joka autossa. Nimmittäin jos olis, niin sitä piippausta kuuluis jatkuvasti joka paikassa parkkipaikoilla, jolloin ihmiset lakkais kiinnittämästä huomiota siihen. Jos piippaus kuuluu vain sellaisista ajoneuvoista/koneista joissa se on oikeasti tarpeellinen rajallisen näkyvyyden tms. takia niin siihen kiinnitetään paremmin huomiota, jolloin se myös vaikuttaa halutulla tavalla.

Nykyäänhän uudemmilla sähköllä liikkuvilla autoilla on vaatimus että auton pitää pitää ääntä liikkuessaan hitaasti silloin kun rengasmelua ym. ei kuulu, tästä syystä meidänkin sähköautosta kuuluu sellainen ihmellinen hurina hitaissa nopeuksissa joka on täysin keinotekoinen eikä johdu mistään luonnollisesta syystä, jotta ihmiset yleensä huomaavat että auto liikkuu jos eivät satu katsomaan juuri sitä päin. Tämä on mielestäni ihan järkevää, mutta ne piipparit ja muut äänekkäämmät varoituslaitteet voi jättää raskalle kalustolle niin tekevät sen mikä niiden kuuluu tehdä varoittaessaan ihmisiä liikkuvista työkoneista/ajoneuvoista joista ei näe kunnolla ympärille tai tehdään jotain muuta mikä haittaa havainnointia.
 
Olen samaa mieltä, että peruutushälytin on isoille huonomman näkyvyyden omaaville kuorma-autoille yms. hyödyllisin.

Peruutuskamera ja tutkat ovat autoilijalle tarkoitettuja lisävarusteita, jotka tuovat kuljettajalle lisää tietoa ympäristöstä ja sen liikkeistä. Eivät muille ihmisille. Erittäin hyviä lisävarusteita. Nekään eivät kuitenkaan poista jokaista onnettomuutta.

Kuljettaja voi kerran vilkaista sitä kameraa, katsoa ettei ole ketään ja tehdä nopean peruutusliikkeen tai ihan minkä tahansa muun inhimillisen virheen tai arvioida tilanteen väärin. Kaikenlaisia onnettomuuksia tapahtuu, vaikka kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt tapahtua. Ne kameratkaan eivät aina kaikkea sieltä nää tai poimi. Voivat myös olla likaisia tai lumessa, koska jokainen autoilija ei niistä huolehdi.

Minulla ei ainakaan ole luottoa jokaisen autoaan pakittavan jantterin tai vanhuksen havainnointikykyyn ja päätöksentekoon.

Peruutuksen varoitusääni sen sijaan ilmoittaa ympäristölle, että täältä tulee peruuttava auto. Kävelijät, pyöräilijät, lapset, vanhukset jne. Jos minä liikun lapsen kanssa vaikka parkkihallissa, niin rekisteröin tuon äänen automaattisesti välittömästi, että nyt joku pakittaa. On se sille autoilijallekin mukavampaa jos herättää puhelimen näyttöään tuijottavat kävelijät hieman varomaan ja antamaan tietä. Ei varmasti jokaista, mutta jos edes 10% siitä herää.

Mun mielestä jokainen kaikille turvallisuutta tuova asia on aika nobrainer. Toki jos on joku naapurit herättävä järjettömän kova kuorma-auton piipitys, niin ehkäpä pienempikin ääni olisi riittänyt. Minä ajattelen mielessäni eniten joitain ahtaita ja vilkkaita parkkihalleja, joissa pyöriessä näkee kyllä ihmisiltä monenlaista toimintaa.

Toki voi olla mahdollinen tuo "cry wolf" - efekti, että jokaisen auton piipittäessä ihminen tottuu ääneen ja jättää sen sitten huomioimatta. Samaa ongelmaa ratkotaan monella alalla, kuten vaikka sairaaloissa ja hoivakodeissa joissa hälytysääniin voidaan turtua. Vaikka en usko, että se olisi autojen kohdalla perus ihmiselle kovinkaan nopeasti tapahtuva asia. Eri autoissa nuo ovat eri kuuloisia. Uskon tuohon keksittävän ratkaisun, sen sijaan että koko varoitusääni poistettaisiin olemasta.

Esimerkiksi valkoista kohinaa on kokeiltu piipityksen sijalla. Varmaan olisi myös helppo tehdä niin, että auton varoitusääni säätyisi ympäristön melutason mukaan.

Joka tapauksessa otan itse mieluummin sen äänen jos sillä jonkun onnettomuuden saa yhdenkin kerran ennaltaehkäistyä tai että oma lapsi sen tajuaa. Teinibemarit ja vastaavat noita varmaan eniten tarvitsisivat ympäristöä varoittamaan olemassa olostaan.

Nykyinen Range Rover Sport on mulla ensimmäinen auto, josta tuo ominaisuus löytyy. Tässä ääni ei ole kovin suuri tai häiritsevä. Ymmärrän kyllä ärsytyksen voimakkaista äänistä. Toisaalta, miellyttäviin ääniin taas kiinnittää vähemmän huomiota.

Enkä sano, että tuo nyt olisi joku aivan huippuwau keksintö, mutta pienistä asioista se isompi kuva rakentuu. Laskisin "ihan ok" varusteeksi muiden turvavarusteiden kaverina, jonka hyödyt voivat olla parhaimmassa tapauksessa suuret.
 
Olen samaa mieltä, että peruutushälytin on isoille huonomman näkyvyyden omaaville kuorma-autoille yms. hyödyllisin.

Peruutuskamera ja tutkat ovat autoilijalle tarkoitettuja lisävarusteita, jotka tuovat kuljettajalle lisää tietoa ympäristöstä ja sen liikkeistä. Eivät muille ihmisille. Erittäin hyviä lisävarusteita. Nekään eivät kuitenkaan poista jokaista onnettomuutta.

Kuljettaja voi kerran vilkaista sitä kameraa, katsoa ettei ole ketään ja tehdä nopean peruutusliikkeen tai ihan minkä tahansa muun inhimillisen virheen tai arvioida tilanteen väärin. Kaikenlaisia onnettomuuksia tapahtuu, vaikka kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt tapahtua. Ne kameratkaan eivät aina kaikkea sieltä nää tai poimi. Voivat myös olla likaisia tai lumessa, koska jokainen autoilija ei niistä huolehdi.

Minulla ei ainakaan ole luottoa jokaisen autoaan pakittavan jantterin tai vanhuksen havainnointikykyyn ja päätöksentekoon.

Peruutuksen varoitusääni sen sijaan ilmoittaa ympäristölle, että täältä tulee peruuttava auto. Kävelijät, pyöräilijät, lapset, vanhukset jne. Jos minä liikun lapsen kanssa vaikka parkkihallissa, niin rekisteröin tuon äänen automaattisesti välittömästi, että nyt joku pakittaa. On se sille autoilijallekin mukavampaa jos herättää puhelimen näyttöään tuijottavat kävelijät hieman varomaan ja antamaan tietä. Ei varmasti jokaista, mutta jos edes 10% siitä herää.

Mun mielestä jokainen kaikille turvallisuutta tuova asia on aika nobrainer. Toki jos on joku naapurit herättävä järjettömän kova kuorma-auton piipitys, niin ehkäpä pienempikin ääni olisi riittänyt. Minä ajattelen mielessäni eniten joitain ahtaita ja vilkkaita parkkihalleja, joissa pyöriessä näkee kyllä ihmisiltä monenlaista toimintaa.

Toki voi olla mahdollinen tuo "cry wolf" - efekti, että jokaisen auton piipittäessä ihminen tottuu ääneen ja jättää sen sitten huomioimatta. Samaa ongelmaa ratkotaan monella alalla, kuten vaikka sairaaloissa ja hoivakodeissa joissa hälytysääniin voidaan turtua. Vaikka en usko, että se olisi autojen kohdalla perus ihmiselle kovinkaan nopeasti tapahtuva asia. Eri autoissa nuo ovat eri kuuloisia. Uskon tuohon keksittävän ratkaisun, sen sijaan että koko varoitusääni poistettaisiin olemasta.

Esimerkiksi valkoista kohinaa on kokeiltu piipityksen sijalla. Varmaan olisi myös helppo tehdä niin, että auton varoitusääni säätyisi ympäristön melutason mukaan.

Joka tapauksessa otan itse mieluummin sen äänen jos sillä jonkun onnettomuuden saa yhdenkin kerran ennaltaehkäistyä tai että oma lapsi sen tajuaa. Teinibemarit ja vastaavat noita varmaan eniten tarvitsisivat ympäristöä varoittamaan olemassa olostaan.

Nykyinen Range Rover Sport on mulla ensimmäinen auto, josta tuo ominaisuus löytyy. Tässä ääni ei ole kovin suuri tai häiritsevä. Ymmärrän kyllä ärsytyksen voimakkaista äänistä. Toisaalta, miellyttäviin ääniin taas kiinnittää vähemmän huomiota.

Enkä sano, että tuo nyt olisi joku aivan huippuwau keksintö, mutta pienistä asioista se isompi kuva rakentuu. Laskisin "ihan ok" varusteeksi muiden turvavarusteiden kaverina, jonka hyödyt voivat olla parhaimmassa tapauksessa suuret.
Rupesin pohtimaan omassa työssäni kuuluvia ääniä, joihin tulee reagoida. Vaikka niihin on jo tottunut, niin pienen hälinänkin välistä ne tulee joka tapauksessa havaittua. Olen ehdollistunut sille, että ne äänet kuullessani minun tulee tehdä jotain. Haluaisin uskoa, että yleistynytkin peruutusääni olisi vastaava laukaisin automaattiselle reaktiolle nostaa valppautta.

Lasten kanssa omalla toiminnalla on suuri merkitys. Jos itse reagoi peruutusääneen vaikka hidastamalla vauhtia ja katselemalla ympärilleen, keskeyttämällä lauseensa tai keskeyttämällä lapsen puheen hetkeksi, niin se varmasti tarttuu. Lapset kuitenkin tekee aikuisten toimista havaintoja ihan jatkuvasti ja oppivat toimintamalleja. Samalla tavalla mua ärsyttää aikuiset, jotka marssivat suojatielle lasten kanssa varmistamatta, että lähestyvä ajoneuvo hidastaa. Ajoittain näkee jopa sitä, että astellaan suojatielle itsekin ihan sokkona! Siinä oppii huonoille tavoille.
 
Tähän oli mun mielestäni ihan järkiperustelu miksi sitä ei pitäis olla joka autossa. Nimmittäin jos olis, niin sitä piippausta kuuluis jatkuvasti joka paikassa parkkipaikoilla, jolloin ihmiset lakkais kiinnittämästä huomiota siihen. Jos piippaus kuuluu vain sellaisista ajoneuvoista/koneista joissa se on oikeasti tarpeellinen rajallisen näkyvyyden tms. takia niin siihen kiinnitetään paremmin huomiota, jolloin se myös vaikuttaa halutulla tavalla.

Nykyäänhän uudemmilla sähköllä liikkuvilla autoilla on vaatimus että auton pitää pitää ääntä liikkuessaan hitaasti silloin kun rengasmelua ym. ei kuulu, tästä syystä meidänkin sähköautosta kuuluu sellainen ihmellinen hurina hitaissa nopeuksissa joka on täysin keinotekoinen eikä johdu mistään luonnollisesta syystä, jotta ihmiset yleensä huomaavat että auto liikkuu jos eivät satu katsomaan juuri sitä päin. Tämä on mielestäni ihan järkevää, mutta ne piipparit ja muut äänekkäämmät varoituslaitteet voi jättää raskalle kalustolle niin tekevät sen mikä niiden kuuluu tehdä varoittaessaan ihmisiä liikkuvista työkoneista/ajoneuvoista joista ei näe kunnolla ympärille tai tehdään jotain muuta mikä haittaa havainnointia.
Eihän ne he henkilöautojen piipparit ole mitään ”äänekkäämpiä varotuslaitteita” ainakaan en ole ikinä sellaista nähnyt.
Omassakin autossa kyllä ”piippaa” pakki pällä mutta on hyvin hillitty, muutan auton matkan päähän kuuluva pehmeä ääni, hiljaisempi kuin monen sähköauton ”liikkumisääni”. Ja kuitenkin nuo tehty yleensä niin, että ne kyllä automaattisesti yleensä yhdistää peruuttamiseen, eli oikein hyvä varoitus jalankulkijoille.
 
Tarkoitin juuri ulkopuolelle kuuluvaa ääntä. Kyllä ne sähköautot kuulee, vaikkei huminaa kuulisikaan ja se humina on sellaista taustaan sulautuvaa, etten näe siinä mitään hyötyä.

Samalla logiikalla voisi vaatia räpättimet fillareihin, jotka oikeasti ovat äänettömiä ohjuksia.

Peruutuspiippi olisi oikeasti hyvä. Suv-koppaisen takalasista ei kovin alas näe ja kamera kyllä pelastaa paljon, muttei se kerro pikkuihmisille, että auto on peruuttamassa ruudusta.
 
Jep, ja menee viiteen litraan satkulla, mistä voi jokainen "tyhjäakkuinen" vain haaveilla..

Vaikea nyt sanoa onko tuo sarkasmia, vai mitä tarkoitetaan, mutta jos modernilla henkilöautolla ei pysty 5l kulutukseen, niin vikaa on ratin ja penkin välissä.

Mä ajelen perinteisellä 3tonnia painavalla diesel pakulla 6l kulutusta.

Osin selittyy myös sillä, että raskas kalusto on nykyään hiljaisempaa. Ennenmuinoin tietyöt yms. kuuli kaukaa kun kaivureiden meteli oli julmetun kova.

Mun mielestä työmailta se kovin meteli tulee siitä kaivurin kauhasta ja teloista, eikä noille äänille nyt oikein ihmeitä voi. Se moottorin ääni on vanhoissakin koneissa aika tasaista, vaikka varmaan jonkin verran kovempaa onkin.. Tosin nää nykykoneetkin muuttuvat ajankanssa äänekkäämmiksi kun konetilan äänenvaimennus matot rispaantuvat ja ne heitetään mäkeen.

Tarkoitin juuri ulkopuolelle kuuluvaa ääntä. Kyllä ne sähköautot kuulee, vaikkei huminaa kuulisikaan ja se humina on sellaista taustaan sulautuvaa, etten näe siinä mitään hyötyä.

Vanhemmilla sähköautoilla joissa ei noita keinoääniä ole, ajaminen on kyllä keljua kun niiden kanssa jää jumiin joidenkin keskenään kälättävien akkojen taakse. Sitten kun painaa tööttiä, saa olla käsi valmiina 112, kun mummot kaivaa nitroja.
 
Vaikea nyt sanoa onko tuo sarkasmia, vai mitä tarkoitetaan, mutta jos modernilla henkilöautolla ei pysty 5l kulutukseen, niin vikaa on ratin ja penkin välissä.

Mä ajelen perinteisellä 3tonnia painavalla diesel pakulla 6l kulutusta.



Mun mielestä työmailta se kovin meteli tulee siitä kaivurin kauhasta ja teloista, eikä noille äänille nyt oikein ihmeitä voi. Se moottorin ääni on vanhoissakin koneissa aika tasaista, vaikka varmaan jonkin verran kovempaa onkin.. Tosin nää nykykoneetkin muuttuvat ajankanssa äänekkäämmiksi kun konetilan äänenvaimennus matot rispaantuvat ja ne heitetään mäkeen.



Vanhemmilla sähköautoilla joissa ei noita keinoääniä ole, ajaminen on kyllä keljua kun niiden kanssa jää jumiin joidenkin keskenään kälättävien akkojen taakse. Sitten kun painaa tööttiä, saa olla käsi valmiina 112, kun mummot kaivaa nitroja.
Monilla on ajoprofiili sellainen (15 tkm/a ja liikaa lyhyitä ajoja), että taitavakaan kuski ei non-hybridillä aja 5,0 l/100 km tankkauksista laskettua ympärivuotista kulutusta Suomessa. Tojon hybrideillä onnistuu useammalta.

Et sinäkään pääsisi pakulla kuudella litralla, jos ajaisit lyhyitä matkoja kesät talvet taajamassa/kaupungissa.


Jos esim. 2016 Auris hybrid farkulla ajaa kesällä pidempiä siivuja (=20-30 km) kehää, lähiöitä ja hyvin vähän Turunväylää, niin bensankulutus on taatusti pienempi kuin missään kolmen tonnin dieselpakussa. Venäjän sotimisen nostettua bensanhinnan, aloin ajaa Auriksella nätimmin kolmen tankillisen ajan, ja yritin vähän välttää lyhyitä matkoja (tuli silti rampattua rautakaupoissa 3 km päässä ja hautajaisvieraiden kuskailua paikasta toiseen).

Tai voit toki päästä tuollaisilla 3,77-3,80, mutta et 40:n eri ajomatkan koko tankillista, vaan pitkää siivua kuuttakymppiä myötätuuleen/alamäkeen ajaen.

Alamäkeen hybridillä pääsee nollallakin, mutta olen ajanut OBD + hybrid assistantin mukaan 3,0xx l/100 km 25 km lenkin (korkeusdelta 0 m, SoC kasvoi lenkin aikana tyyliin 51,28 % -> 51,37 %) ajotietokoneen näyttäessä 2,8 l/100 km. Toki on ollut pienempiäkin lukemia, mutta silloin on joko alamäkeä/myötätuulta/SoC purkautuu.
Uudempi 1,8 Corolla hybrid menee vielä Aurista pienemmällä, eli 2,x l/100 km vastaavalla tavalla pelkillä 30-60 -alueilla ajamalla.


Normaalisti ajaen minulla kuluu ympärivuotisesti hybridillä alle 5 l vs. Astra G 1,6 16v:llä 7,9 l ja uudehkoilla pikkuvolkkareilla 6-6,5 l. Se on se ajoprofiili.

Astralla ajoin edestakaisen mökille samalta mittarilta samasta kohdasta kolme naksua mennen tullen tankaten 4,43 l/100 km. Aika suuri ero ympärivuotiseen 7,9:ään. Auriksella pääsee Astran ennätykseen rennosti ja suuremmalla keskinopeudella ajaen. Yhtä nätisti ajamalla Auris veisi noin 3,5. Nättiä pitkää siivua ajaen Astra siis pääsee alle litran päähän, vaikka ympärivuotisessa hävisi kolme litraa.

Hymyilyttää aina kun joku kommentoi jonkun hybridi-Yariksen ympärivuotiseen taajamapainotteiseen 4,5 litraan: "Kyllä minäkin pääsen vanhalla passatillani samaan.". Niin pääset, mutta pidempiä siivuja ja taloudellisemmalla keskinopeudella ajaen.

Screenshot_2025-05-28-13-17-45-07_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 445
Viestejä
4 788 959
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom