Keskustelua hybridiautoista

Melkein tuli vähän oksulia suuhun, kun kysyi piruuttaan vaihtotarjousta parista liikkeestä. Järkyttävästi on tullut näköjään plugarien arvo alas. Näin ainakin VAG-kulkineiden kohdalla. Ehkäpä tätä jo puitukin, miksi näin? Media(kin) lietsoo akut hajoaa ja olet konkurssissa -uutisointia, vero nousee 2026 ja mitäs muuta.

Ladattavien hybridiautojen perusvero kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.
Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.


Ei tuo 78e vuotuinen korotus (bensa plugari) kovin järisyttävältä tunnu, kun peilaa miten alhainen vero nyt on ja kuinka plugarilla ajaa taajamassa suuren osan - käyttötapauksesta riippuen - sähköllä. Mutta, ja tässä se mutta taas tulee. Ei paljoa säästetyt bensakulut naurata, kun laskee miten auton arvo sulanut silmissä. Totta helkutissa se laskee joka tapauksessa, mutta ainakin omassa tapauksessa nyt vajaassa parissa vuodessa pudotus ollut aivan järjettömän suuri. Sellasta se vissiin on kun ostaa keskellä buumia autokuumeisena koslan. :D

Tarkemmin mainitsematta että mikä VAG, mutta jos GTE-passat, niin niitä on ainakin roudattu käytettynä aika paljon Euroopasta, mikä laskee hintoja. Volvon plugareiden kanssa sama tilanne, ja varmaan enemmän tai vähemmän koskee kaikkia autoja. Vagenin tubettaja-korjaaja muistaakseni sanoi, että jossain kohtaa GTE-passatteja tuotiin Hollannista ja muista maista niin paljon Suomeen, että niitä poikkeuksellisesti alettiin viemään Suomesta jo poiskin, mikä on harvinaista autovero-Suomessa.

21/22 hintapiikin jälkeen hinnat on tosiaan laskeneet jonkin verran ja myös autojen ominaisuudet, kuten lataushybridien toimintamatka sähköllä (ja siten akun kestävyys) ovat parantuneet, mikä tietysti vielä voimistaa vanhemman tekniikan arvonalenemaa. Nihkeä markkinatilannekin vielä madaltanee vaihtohyvityksiä.
 
Melkein tuli vähän oksulia suuhun, kun kysyi piruuttaan vaihtotarjousta parista liikkeestä. Järkyttävästi on tullut näköjään plugarien arvo alas. Näin ainakin VAG-kulkineiden kohdalla. Ehkäpä tätä jo puitukin, miksi näin? Media(kin) lietsoo akut hajoaa ja olet konkurssissa -uutisointia, vero nousee 2026 ja mitäs muuta.

Ladattavien hybridiautojen perusvero kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.
Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.


Ei tuo 78e vuotuinen korotus (bensa plugari) kovin järisyttävältä tunnu, kun peilaa miten alhainen vero nyt on ja kuinka plugarilla ajaa taajamassa suuren osan - käyttötapauksesta riippuen - sähköllä. Mutta, ja tässä se mutta taas tulee. Ei paljoa säästetyt bensakulut naurata, kun laskee miten auton arvo sulanut silmissä. Totta helkutissa se laskee joka tapauksessa, mutta ainakin omassa tapauksessa nyt vajaassa parissa vuodessa pudotus ollut aivan järjettömän suuri. Sellasta se vissiin on kun ostaa keskellä buumia autokuumeisena koslan. :D
Itse vaihdoin helmikuun lopussa Kia Optima hybridin pois ja sain siitä silloin enemmän, mitä yhdestäkään Optimasta nyt nettiautossa pyydetään. Joten hyvällä hetkellä, vaikka silloinkin oli pudotus alkanut, mediapaukutuksen ansiosta. Noin kolme viikkoa aikaisemmin sain suoralla myynnillä tonnin suuremman tarjouksen, mutten jostain syystä ollut valmis vaihtoon silloin vielä.
 
@LendZi näinhän tuo taitaa mennä ja juurikin GTE kyseessä. Rahallisesti ei kyllä mitään järkeä vaihtaa pois, vieläpä kun autossa on todella runsaat varusteet. Niilläpä ei vaihtohintaa tonneja hilata ylös, mutta ostohinnassa se tietysti näkyi :D Täytynee jatkaa ajoa tiedostaen riskit akkutakuun päättymisen jälkeen, kilometrejä vasta ~140tkm mittarissa. Mukava ajoinen ja tilava auto. Samalla (hyvitys)hinnalla sais jonkun semi-karvalakkivarusteisen dieselin tilalle, d’oh.

Aika helkutisti näyttäisi myös esim. saman konsernin ID4/ID5 ja Enyaq jne malleja olevan myynnissä. Missähän vaiheessa autoliikkeidet varastot tursuaa noita sähkäreitä, joista akkutakuu päättynyt tai juuri päättymässä. On kai noissakin hinnat jo pudonnut ihan ok, esim. edellä mainitun mallis näyttää saavan ~30k€ kantturoilla -22 mallisena 50-100tkm ajettuna joten siinä olis vielä sähkäriä moneksi vuodeksi. Mutta tää meneekin jo enempi mikä auto mulle -ketjun höpötykseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla hybridiautoihin ostettu lisäturvia mistään takuun umpeuduttua? Ajattelin käytettyyn hybridiin ottaa samalla Fraguksen lisäturvan. Akulle on vielä valmistajan takuuta.


Mielestäni Complete paketti näyttää erittäin kattavalta. Hinta oli jossain 3000e / 3v.
 
Onko porukalla hybridiautoihin ostettu lisäturvia mistään takuun umpeuduttua? Ajattelin käytettyyn hybridiin ottaa samalla Fraguksen lisäturvan. Akulle on vielä valmistajan takuuta.


Mielestäni Complete paketti näyttää erittäin kattavalta. Hinta oli jossain 3000e / 3v.
Mikä auto?
 
Tuossa ei näytä olevan mahdollisuutta, vielä, Googlen palveluihin.

Näillä ohjeilla ilmeisesti ohjelmiston saa päivitettyä Googlea tukevaan versioon.





Itsellä on 17TDT1EU-DA02, eli näillä ohjeilla mennään:




Yritän päivittää autoani, mutta en onnistu.

Elikkä,

Corolla 2019

DCU 17TDT1EU-DA02

MEU 17TMT2EU-FA00

Voice 1000

Nav 1520

navdb_version A36_4

Lataan siis tiedostot tuolta Toyotan sivulta. Sieltä tulee zip-tiedostot, jotka sitten puran USB 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Muistitikut on alustettu FAT32-muotoon.

Kun laitan USB-tikun auton pää- USB-porttiin, tulee viesti "tarkistetaan USB-laitetta" tai jotain vastaavaa, eli auto kyllä huomaa, että tikku on laitettu. Kun menen asetuksiin ja yritän päivittää ohjelmistoa, päivityspainike pysyy harmaana, eli päivitys ei ole mahdollinen.

Mikähän on vialla?

Lataamani tiedostot ovat:

1. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB1.zip (usb1)

2. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB2.zip (usb 2)

3. http://streamtechdoc.toyota-motor-e...rofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB3_EU.zip (usb 3)

Sitten puran tiedostot ohjeessa annettujen koodien avulla.

Esimerkiksi usb1 näyttää tältä:

USB1:\intervention\ *tiedostot*

*Tiedostot* ovat

boot.cmd.img*

dma_config.txt

first cycle_layout.xml*

font_760x 16.tga

hw_components.csv*

intervention_script-sh*

MEU_detail_history_00dat_cy17p*

MEU_update_history_00.dat_cy17p*

replication_layout.xml*

screen.tga*

second_cycle_layout.xml*

tree.xml*

u-boot.bin*

Onko tämä oikea tiedostojärjestys?


Saatavilla on myös toinen päivityspaketti:



Pitäisikö minun käyttää sitä? Ymmärtääkseni ei, koska laitteen koodi viittaa Panasoniciin, tuo iso paketti lienee Denso/Fujitsu -systeemeille.




Muoks! Ohjeessa on tällainen kohta:


"Jos asennettuna on navigointijärjestelmän versio, joka on vanhempi kuin "2018 v1/943", navigointijärjestelmä ei reagoi USB-muistitikulle. Karttapäivitys on tehtävä ennen kuin jatketaan

21.09.2020 TechDoc


jälkiasennusta. Kun karttapäivitys on valmis, voit jatkaa
jälkiasennusta (navigointijärjestelmän ohjelmistopäivitys, sitten pääyksikön ohjelmistopäivitys). Tämä toimenpide (karttapäivitys + MEU-päivitys + DCU-päivitys) voi kestää jopa kaksi
tuntia."

Voisiko tämä olla ongelma? Jos on, miten päivitän navigointijärjestelmän? Saan kyllä toyotan sivuilta ohjelmiston
https://www.techdoc-toyota.com/msu/17CYMap/12, mutta koko homma tyssää siihen, kun aletaan kyselemään "Enter prepaid code", eli joutuisi kuitenkin jotain maksamaan... kele

Vai onko tuohon joku konsti olemassa?


Huoh.
 
Onko porukalla hybridiautoihin ostettu lisäturvia mistään takuun umpeuduttua? Ajattelin käytettyyn hybridiin ottaa samalla Fraguksen lisäturvan. Akulle on vielä valmistajan takuuta.


Mielestäni Complete paketti näyttää erittäin kattavalta. Hinta oli jossain 3000e / 3v.

Fraguksesta vain hyviä kokemuksia (kop kop). Heittämällä korvasi mm. GTE Passatin surullisenkuuluisan mekatroniikkaongelman korjaksen. Kunhan autossa on huoltohistoria kunnossa. En kylläkään muista mikä lisätakuu tuote minulla on, liikkeen kautta otettu. Kysyin tuosta tovi sitten Fragukselta niin sopimusta on mahdollista jatkaa kuukausimaksullisema vielä tuon alkuperäisen sopimuksen päätyttyäkin, eli jos on ottanut vaikkapa liikkeestä auton oston kylkiäisenä parin vuoden lisätakuun Fragukselta.

En kylläkään muista kuinka laaja turva oli kyseessä mutta muistaakseni n. 1400e/2v. Varmaan Fraguksella jo vaihtunut nuo tuotenimet/sisällötkin…

Korkeajänniteakku tietysti jää omaksi riskikseen jos akkutakuu päättyy, ja tuskin tuota lisätakuuta jatkan mikäli autolla ajo jatkuu akkutakuun päätyttyä :D
 
Viimeksi muokattu:
Yritän päivittää autoani, mutta en onnistu.

Elikkä,

Corolla 2019

DCU 17TDT1EU-DA02

MEU 17TMT2EU-FA00

Voice 1000

Nav 1520

navdb_version A36_4

Lataan siis tiedostot tuolta Toyotan sivulta. Sieltä tulee zip-tiedostot, jotka sitten puran USB 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Muistitikut on alustettu FAT32-muotoon.

Kun laitan USB-tikun auton pää- USB-porttiin, tulee viesti "tarkistetaan USB-laitetta" tai jotain vastaavaa, eli auto kyllä huomaa, että tikku on laitettu. Kun menen asetuksiin ja yritän päivittää ohjelmistoa, päivityspainike pysyy harmaana, eli päivitys ei ole mahdollinen.

Mikähän on vialla?

Lataamani tiedostot ovat:

1. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB1.zip (usb1)

2. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB2.zip (usb 2)

3. http://streamtechdoc.toyota-motor-e...rofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB3_EU.zip (usb 3)

Sitten puran tiedostot ohjeessa annettujen koodien avulla.

Esimerkiksi usb1 näyttää tältä:

USB1:\intervention\ *tiedostot*

*Tiedostot* ovat

boot.cmd.img*

dma_config.txt

first cycle_layout.xml*

font_760x 16.tga

hw_components.csv*

intervention_script-sh*

MEU_detail_history_00dat_cy17p*

MEU_update_history_00.dat_cy17p*

replication_layout.xml*

screen.tga*

second_cycle_layout.xml*

tree.xml*

u-boot.bin*

Onko tämä oikea tiedostojärjestys?


Saatavilla on myös toinen päivityspaketti:



Pitäisikö minun käyttää sitä? Ymmärtääkseni ei, koska laitteen koodi viittaa Panasoniciin, tuo iso paketti lienee Denso/Fujitsu -systeemeille.




Muoks! Ohjeessa on tällainen kohta:


"Jos asennettuna on navigointijärjestelmän versio, joka on vanhempi kuin "2018 v1/943", navigointijärjestelmä ei reagoi USB-muistitikulle. Karttapäivitys on tehtävä ennen kuin jatketaan

21.09.2020 TechDoc


jälkiasennusta. Kun karttapäivitys on valmis, voit jatkaa
jälkiasennusta (navigointijärjestelmän ohjelmistopäivitys, sitten pääyksikön ohjelmistopäivitys). Tämä toimenpide (karttapäivitys + MEU-päivitys + DCU-päivitys) voi kestää jopa kaksi
tuntia."

Voisiko tämä olla ongelma? Jos on, miten päivitän navigointijärjestelmän? Saan kyllä toyotan sivuilta ohjelmiston
https://www.techdoc-toyota.com/msu/17CYMap/12, mutta koko homma tyssää siihen, kun aletaan kyselemään "Enter prepaid code", eli joutuisi kuitenkin jotain maksamaan... kele

Vai onko tuohon joku konsti olemassa?


Huoh.



Edistystä.

Eli se eka USB ei lähde päivittämään, koska karttaohjelma on liian vanha.

Kuitenkin, ekan voi skipata ja ajaa radion sekä muun ohjelmiston. Ja tämä on par aikaa nyt tapahtumassa.
Katsotaan, mitä tästä seuraa....
PXL_20250509_192828816.jpg
 
Millä kaikilla valmistajilla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuu puhelinsovelluksella? Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita. Tiedän ainoastaan Fordin. Uutta työsuhdeautoa pohdin, joten uudet autot noin 45t€ hintaluokassa nyt rajauksena.
 
Millä kaikilla valmistajilla ilmastoinnin/lämmityksen käynnistys onnistuu puhelinsovelluksella? Hakusessa nimenomaan malleja, jotka ei olis täyssähköjä tai plugareita. Tiedän ainoastaan Fordin. Uutta työsuhdeautoa pohdin, joten uudet autot noin 45t€ hintaluokassa nyt rajauksena.


Stellantis group (citroen, peugeot, opel) nyt ainakin.
 
Yritän päivittää autoani, mutta en onnistu.

Elikkä,

Corolla 2019

DCU 17TDT1EU-DA02

MEU 17TMT2EU-FA00

Voice 1000

Nav 1520

navdb_version A36_4

Lataan siis tiedostot tuolta Toyotan sivulta. Sieltä tulee zip-tiedostot, jotka sitten puran USB 1:lle, 2:lle ja 3:lle. Muistitikut on alustettu FAT32-muotoon.

Kun laitan USB-tikun auton pää- USB-porttiin, tulee viesti "tarkistetaan USB-laitetta" tai jotain vastaavaa, eli auto kyllä huomaa, että tikku on laitettu. Kun menen asetuksiin ja yritän päivittää ohjelmistoa, päivityspainike pysyy harmaana, eli päivitys ei ole mahdollinen.

Mikähän on vialla?

Lataamani tiedostot ovat:

1. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB1.zip (usb1)

2. http://streamtechdoc.toyota-motor-europe.com/techdoc3/retrofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB2.zip (usb 2)

3. http://streamtechdoc.toyota-motor-e...rofit/Full_upgrade_package_Toyota_USB3_EU.zip (usb 3)

Sitten puran tiedostot ohjeessa annettujen koodien avulla.

Esimerkiksi usb1 näyttää tältä:

USB1:\intervention\ *tiedostot*

*Tiedostot* ovat

boot.cmd.img*

dma_config.txt

first cycle_layout.xml*

font_760x 16.tga

hw_components.csv*

intervention_script-sh*

MEU_detail_history_00dat_cy17p*

MEU_update_history_00.dat_cy17p*

replication_layout.xml*

screen.tga*

second_cycle_layout.xml*

tree.xml*

u-boot.bin*

Onko tämä oikea tiedostojärjestys?


Saatavilla on myös toinen päivityspaketti:



Pitäisikö minun käyttää sitä? Ymmärtääkseni ei, koska laitteen koodi viittaa Panasoniciin, tuo iso paketti lienee Denso/Fujitsu -systeemeille.




Muoks! Ohjeessa on tällainen kohta:


"Jos asennettuna on navigointijärjestelmän versio, joka on vanhempi kuin "2018 v1/943", navigointijärjestelmä ei reagoi USB-muistitikulle. Karttapäivitys on tehtävä ennen kuin jatketaan

21.09.2020 TechDoc


jälkiasennusta. Kun karttapäivitys on valmis, voit jatkaa
jälkiasennusta (navigointijärjestelmän ohjelmistopäivitys, sitten pääyksikön ohjelmistopäivitys). Tämä toimenpide (karttapäivitys + MEU-päivitys + DCU-päivitys) voi kestää jopa kaksi
tuntia."

Voisiko tämä olla ongelma? Jos on, miten päivitän navigointijärjestelmän? Saan kyllä toyotan sivuilta ohjelmiston
https://www.techdoc-toyota.com/msu/17CYMap/12, mutta koko homma tyssää siihen, kun aletaan kyselemään "Enter prepaid code", eli joutuisi kuitenkin jotain maksamaan... kele

Vai onko tuohon joku konsti olemassa?


Huoh.
Mistä sait nuo tunnukset tuonne sivulle? Itsekkin voisin kokeilla.
 
Rellun ja Citikan sivuilla on selkeä maininta, että vain täyssähköihin ja plugareihin. Opelilla ei ollut niin selkeää mainintaa, mutta vaikuttaisi olevan sama homma.
Feikkihybrideissä ei nyt hirveästi ole sitä akustoa millä ajaa noita ominaisuuksia niin aika harvassa varmasti. Jos siinä ei ole pistoketta niin se on 100% bensa-auto
 
Fraguksesta vain hyviä kokemuksia (kop kop). Heittämällä korvasi mm. GTE Passatin surullisenkuuluisan mekatroniikkaongelman korjaksen. Kunhan autossa on huoltohistoria kunnossa. En kylläkään muista mikä lisätakuu tuote minulla on, liikkeen kautta otettu. Kysyin tuosta tovi sitten Fragukselta niin sopimusta on mahdollista jatkaa kuukausimaksullisema vielä tuon alkuperäisen sopimuksen päätyttyäkin, eli jos on ottanut vaikkapa liikkeestä auton oston kylkiäisenä parin vuoden lisätakuun Fragukselta.

En kylläkään muista kuinka laaja turva oli kyseessä mutta muistaakseni n. 1400e/2v. Varmaan Fraguksella jo vaihtunut nuo tuotenimet/sisällötkin…

Korkeajänniteakku tietysti jää omaksi riskikseen jos akkutakuu päättyy, ja tuskin tuota lisätakuuta jatkan mikäli autolla ajo jatkuu akkutakuun päätyttyä :D

Kiitos vastauksesta. Otin autoliikkeellä tuon Complete turvan, 2300e 2 vuotta ja sitten voi myöhemmin jatkaa jos haluaa. 10 000e korvaus per vuosi. Tuo Complete korvaa myös ajoakun, vaikka ei tuo nyt ehkä koko akkuun riitä.
 
Feikkihybrideissä ei nyt hirveästi ole sitä akustoa millä ajaa noita ominaisuuksia niin aika harvassa varmasti. Jos siinä ei ole pistoketta niin se on 100% bensa-auto
ja taas on omassa päässä keksitty hienoja skenaarioita, millä voidaan perustella omaa agendaa...

Toyotakin pyörittää täydellä akulla vajaa 30min ilmastointia helteellä, moottori sammutettuna.
 
ja taas on omassa päässä keksitty hienoja skenaarioita, millä voidaan perustella omaa agendaa...

Toyotakin pyörittää täydellä akulla vajaa 30min ilmastointia helteellä, moottori sammutettuna.
Jep, ja menee viiteen litraan satkulla, mistä voi jokainen "tyhjäakkuinen" vain haaveilla..
 
ja taas on omassa päässä keksitty hienoja skenaarioita, millä voidaan perustella omaa agendaa...

Toyotakin pyörittää täydellä akulla vajaa 30min ilmastointia helteellä, moottori sammutettuna.
Miten sulla on täysi akku kotipihassa ikinä? Ajaessa sen akun on tarkoitus mennä mahollisimman alas ja ellet asu jossain rotkon pohjalla minne tullaan pitkä matka moottorijarrutuksella ei se kerkeä kyllä täyteen sitä akkua lataamaan vaikka onkin pieni. Normaali olotilahan noille ei ole se että ne on 100% ladattuja
 
Jep, ja menee viiteen litraan satkulla, mistä voi jokainen "tyhjäakkuinen" vain haaveilla..

Ainakin Kia CEED meni plugarilla toissapäivänä 4,5l/100km "tyhjällä" akulla (etäisyys oli about 100km ja 100 alueilla pysymällä oli siellä 4,9-5,1 paikkeilla) ja loppupätkällä mentiin hiekkatiellä ja lopussa 50 alueella joitakin kilometrejä niin kulutus laski kun vauhti tippui. Tyhjällä hipsukoissa koska akustossa toki oli about 13% virtaa ja sähköajoon noita kilometrejä tulee kun on 16-17% tai enemmän.

Helsingin motarilla nousee kulutus sinne 5,5-5,7 paikkeille kun ajetaan 115 oikeaa nopeutta (118mittarilla). Taas kun nopeus laskee niin kulutuskin laskee. Tuolla nopeudella akkuun tulee vielä hitaasti kilometrejä sähköajoon lisää. Jos mennään kovempaa niin niitä ei kerry ollenkaan ja sitten kun mennään vielä kovempaa niin akusto vähitellen tyhjenee ja kun mennään riittävän kovaa (tai peräkärry perässä lisäämään ilman vastusta merkittävästi) niin sport tila pitää laittaa päälle kun avustuksen teho loppuu ja eco tilalle moottorin teho ei riitä. Kyseessä siis perinteinen matala farkku. SUV mallilla kulutus varmaan vähän toisenlaista vielä.
 
Feikkihybrideissä ei nyt hirveästi ole sitä akustoa millä ajaa noita ominaisuuksia niin aika harvassa varmasti. Jos siinä ei ole pistoketta niin se on 100% bensa-auto
Juu se on tullut hyvin selväksi tässä etsiessä. Sen takia tulinkin vielä täältä kyselemään, jos olisin missannut jonkin enemmän tai vähemmän ilmiselvän vaihtoehdon.

Oon tykästynyt tuon oman "100% bensa-autoni" sähköisestä avustuksesta sen verran, että siitä on vaikea luopua. Kyseessä FHEV Kuga, jossa ainoastaan yksittäisiä kertoja on ollut sellainen tilanne, ettei akun varaustaso olisi riittänyt ilmastoinnin tai lämmityksen käynnistämiseen. Jos jokin vielä feikimpi hybrid (mHEV tai mitä niitä onkaan) pystyisi tuottamaan edes lähelle samanlaista avustusta ja sellaiseen saisi polttoainekäyttöisen lisälämittimen tehtaalta, niin sekin kävisi. Näyttää kuitenkin siltä. että joko se mHEV tuo vain stop&go:n tai niin maltillisen avustuksen, ettei ihan päästä siihen mitä haetaan. Tai sitä lämppäriä ei saa tehtaalta, joten jää Hyundait, Kiat, Mazdat, Rellut ym. kokonaan kokeilematta.

Ehkä tuo Kuga on ollut alkujaankin se yksisarvinen, jonka onnistuin viime kerralla löytämään.
 
Eikö noissa Fordin hybrideissä oo käytännössä Tojotan kamat tekniikassa? Eli siis portaaton eCvt-"loota" ja Atkinson-kiero.
Kugan ja Transit/Tourneon 2,5 litran bensakone on Mazdan L5-koneesta tehty variantti. Loota on eCVT, en tiedä onko myös Mazdan tekeleestä kopioitu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 062
Viestejä
4 771 726
Jäsenet
77 553
Uusin jäsen
Ahke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom