Keskustelua hybridiautoista

Melkein tuli vähän oksulia suuhun, kun kysyi piruuttaan vaihtotarjousta parista liikkeestä. Järkyttävästi on tullut näköjään plugarien arvo alas. Näin ainakin VAG-kulkineiden kohdalla. Ehkäpä tätä jo puitukin, miksi näin? Media(kin) lietsoo akut hajoaa ja olet konkurssissa -uutisointia, vero nousee 2026 ja mitäs muuta.

Ladattavien hybridiautojen perusvero kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.
Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.


Ei tuo 78e vuotuinen korotus (bensa plugari) kovin järisyttävältä tunnu, kun peilaa miten alhainen vero nyt on ja kuinka plugarilla ajaa taajamassa suuren osan - käyttötapauksesta riippuen - sähköllä. Mutta, ja tässä se mutta taas tulee. Ei paljoa säästetyt bensakulut naurata, kun laskee miten auton arvo sulanut silmissä. Totta helkutissa se laskee joka tapauksessa, mutta ainakin omassa tapauksessa nyt vajaassa parissa vuodessa pudotus ollut aivan järjettömän suuri. Sellasta se vissiin on kun ostaa keskellä buumia autokuumeisena koslan. :D

Tarkemmin mainitsematta että mikä VAG, mutta jos GTE-passat, niin niitä on ainakin roudattu käytettynä aika paljon Euroopasta, mikä laskee hintoja. Volvon plugareiden kanssa sama tilanne, ja varmaan enemmän tai vähemmän koskee kaikkia autoja. Vagenin tubettaja-korjaaja muistaakseni sanoi, että jossain kohtaa GTE-passatteja tuotiin Hollannista ja muista maista niin paljon Suomeen, että niitä poikkeuksellisesti alettiin viemään Suomesta jo poiskin, mikä on harvinaista autovero-Suomessa.

21/22 hintapiikin jälkeen hinnat on tosiaan laskeneet jonkin verran ja myös autojen ominaisuudet, kuten lataushybridien toimintamatka sähköllä (ja siten akun kestävyys) ovat parantuneet, mikä tietysti vielä voimistaa vanhemman tekniikan arvonalenemaa. Nihkeä markkinatilannekin vielä madaltanee vaihtohyvityksiä.
 
Melkein tuli vähän oksulia suuhun, kun kysyi piruuttaan vaihtotarjousta parista liikkeestä. Järkyttävästi on tullut näköjään plugarien arvo alas. Näin ainakin VAG-kulkineiden kohdalla. Ehkäpä tätä jo puitukin, miksi näin? Media(kin) lietsoo akut hajoaa ja olet konkurssissa -uutisointia, vero nousee 2026 ja mitäs muuta.

Ladattavien hybridiautojen perusvero kohoaa keskimäärin noin 37 euroa vuodessa.
Lisäksi ladattavien bensiinikäyttöisten hybridien käyttövoimavero nousee keskimäärin noin 41 euroa vuodessa, mutta ladattavien dieselhybridien käyttövoimavero laskee – ministeriön mukaan keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
Ei-ladattavien hybridiautojen perusverot puolestaan nousevat noin 0–11 euroa vuodessa.


Ei tuo 78e vuotuinen korotus (bensa plugari) kovin järisyttävältä tunnu, kun peilaa miten alhainen vero nyt on ja kuinka plugarilla ajaa taajamassa suuren osan - käyttötapauksesta riippuen - sähköllä. Mutta, ja tässä se mutta taas tulee. Ei paljoa säästetyt bensakulut naurata, kun laskee miten auton arvo sulanut silmissä. Totta helkutissa se laskee joka tapauksessa, mutta ainakin omassa tapauksessa nyt vajaassa parissa vuodessa pudotus ollut aivan järjettömän suuri. Sellasta se vissiin on kun ostaa keskellä buumia autokuumeisena koslan. :D
Itse vaihdoin helmikuun lopussa Kia Optima hybridin pois ja sain siitä silloin enemmän, mitä yhdestäkään Optimasta nyt nettiautossa pyydetään. Joten hyvällä hetkellä, vaikka silloinkin oli pudotus alkanut, mediapaukutuksen ansiosta. Noin kolme viikkoa aikaisemmin sain suoralla myynnillä tonnin suuremman tarjouksen, mutten jostain syystä ollut valmis vaihtoon silloin vielä.
 
@LendZi näinhän tuo taitaa mennä ja juurikin GTE kyseessä. Rahallisesti ei kyllä mitään järkeä vaihtaa pois, vieläpä kun autossa on todella runsaat varusteet. Niilläpä ei vaihtohintaa tonneja hilata ylös, mutta ostohinnassa se tietysti näkyi :D Täytynee jatkaa ajoa tiedostaen riskit akkutakuun päättymisen jälkeen, kilometrejä vasta ~140tkm mittarissa. Mukava ajoinen ja tilava auto. Samalla (hyvitys)hinnalla sais jonkun semi-karvalakkivarusteisen dieselin tilalle, d’oh.

Aika helkutisti näyttäisi myös esim. saman konsernin ID4/ID5 ja Enyaq jne malleja olevan myynnissä. Missähän vaiheessa autoliikkeidet varastot tursuaa noita sähkäreitä, joista akkutakuu päättynyt tai juuri päättymässä. On kai noissakin hinnat jo pudonnut ihan ok, esim. edellä mainitun mallis näyttää saavan ~30k€ kantturoilla -22 mallisena 50-100tkm ajettuna joten siinä olis vielä sähkäriä moneksi vuodeksi. Mutta tää meneekin jo enempi mikä auto mulle -ketjun höpötykseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 564
Viestejä
4 762 783
Jäsenet
77 488
Uusin jäsen
Shiny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom