Keskustelua hybridiautoista

Muoviosa varmaan virhevalinta tuohon kohtaan mutta kuten videossa näkyy niin siihen on uudempi metallinen korjausosa olemassa.

Veikkaan että ajoprofiili ollut mallia "pätkäajoa" jos kosteus ei ole huohottunut pois öljyn seasta. Jos nyt sitten ajatellaan että nämä pätkäajot olisi vedetty bensalla, niin olisiko tuo yhtään paremmassa kunnossa? Pätkäajossa bensallakaan öljyt ei kerkeä lämpenemään tarpeeksi saati sitten että ajoa lämpenemisen jälkeen tulisi vielä niin paljon lisää että kosteus huohottuisi pois.

Lisäksi öljyt pitäisi Mersun hybridissä vaihtaa vähintään kerran vuodessa, niin tulee sekin mieleen että onko niin tehty. Kerkeääkö vuodessa kertyä noin paljon vettä joukkoon?
Joku tiesi Autostadiumilla kertoa, että nuo muoviosat on tyyppivikana ko. moottorissa myös Renaultilla ja Nissanilla, jotka käyttävät tätä konetta vain ei-hybrideissä.
 
Onko olemassa plug in phev hybridiautoja jossa on akun esilämmitys ? Akun käyttöikä olisi paljon parempi, koska kylmää akkua ei tarvitsisi rasittaa maksimi tehoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko olemassa plug in phev hybridiautoja jossa on akun esilämmitys ? Akun käyttöikä olisi paljon parempi, koska kylmää akkua ei tarvitsisi rasittaa maksimi tehoilla.
Villi arvaus, se esilämmityksen vaatima energiamäärä tuhoais plugarin idean ja siksi sitä ei tietääkseni ole toteutettu
 
Todennäköisesti kallistaisi akkua liikaa. En tosin muista oliko BMW ja Porsche niitä joilla oli ilmastoinnin kierto phev akun kautta kun meinasin kirjoittaa ettei missään hybridissä ole lämmönhallintaa akulle... Lämmitystä siis ei, mutta lämmönhallinta ylikuumenemisen osalta ehkä.

Muistelin että Kokkolan videoissa olis ollu kylmäaineliittimet Bemarin akkuun... :hmm:
 
Onko olemassa plug in phev hybridiautoja jossa on akun esilämmitys ? Akun käyttöikä olisi paljon parempi, koska kylmää akkua ei tarvitsisi rasittaa maksimi tehoilla.
Plugari kun ei ole sähköauto, niin ei ole ainakaan tietääkseni. Kylmää akkua ei tarvitse rasittaa kun tarjolla on myös polttomoottori. Mersussa ainakin huomaa että kylmällä akulla polttomoottori tulee kiihdytyksessä mukaan paljon herkemmin kuin lämpimällä.
 
Onko olemassa plug in phev hybridiautoja jossa on akun esilämmitys ? Akun käyttöikä olisi paljon parempi, koska kylmää akkua ei tarvitsisi rasittaa maksimi tehoilla.
Olisiko? Eihän kukaan täyssähköjäkään mitää esilämmittele paitsi laturille ja sekin vaan että saa nopeammin latausta sisään.
 
Olisiko? Eihän kukaan täyssähköjäkään mitää esilämmittele paitsi laturille ja sekin vaan että saa nopeammin latausta sisään.
Olisi.

On hieman eri asia ajaa viileällä 100 kWh akulla satasta ottaen keskimäärin 20 kW vs. sama 10 kWh:n akusta. Ensimmäisessä suhteellinen purkuteho on maltillinen 0,2C vs. jälkimmäisessä 2C, mikä kuluttaa viileää akkua nopeutetusti.

Valmistaja sallii ottaa tietyn tehon tietyn lämpöisestä akusta. Rajat ovat suomalaisen kannalta liian höveleitä (myös puskurit liian pieniä), kun kerran plugareista on saatu akkuja loppuun 100-150 tkm, mikä on vähemmän kuin Suomessa autoilla on tapana ajaa. Uusissa on suurempia akkuja, mikä auttaa asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tasta tutkimuksia vai lahinna oma mutu?
Itsestään selvä asia. Ei tarvitse tutkimuksia tajutakseen, että viileän 10 kWh-akun purkaminen@20 kW (tai maksimi mitä valmistaja sallii) kuluttaa akkua enemmän kuin:

A) lämpimän 10 kWh-akun purkaminen@20 kW
Tai
B) viileän 100 kWh-akun purkaminen@20 kW

Tuo 20 kW kuvaa maantieajoa, ja se on samaa luokkaa plugarilla ja täyssähköllä, mutta plugarin pienelle akulle paljon rankempaa etenkin viileällä akulla. Jos siis on sellainen eurooppalainen plugari, jossa polttis ei pörähdä viileän akun pelastajaksi.


"Charging and operating Li-ion at low temperature causes stress"

"Simple Guidelines to prolonging the EV battery
.
Charge and use the battery at room temperature. Operating when cold reduces capacity.
.
Moderate the battery to room temperature in winter before charging and driving. The BMS may do this automatically."

Tuossa puhuttiin täyssähköstä. Plugari kaipaa kylmässä vielä kipeämmin hellyyttä. Saahan sitä rahamies/EVVVK/tietämätön halutessaan paskoa menemään ja antaa kylmäruntua akulle, mutta sitten ei pidä ihmetellä jos akku sen takia kestääkin selvästi vähemmän kuin muu auto.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 256
Viestejä
4 751 435
Jäsenet
77 289
Uusin jäsen
Oddy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom