Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä, eli sukolaturilla. En usko, että sinne on järkätty asiointilaturi jossa olis type 1 johdotus.Jutussa sanotaan että Mitsubishit on ladattu lentoasemalla aina Type 1 -latauskaapelilla. Tarkoittaneeko tuo sitten sitä auton mukana tulevaa kaapelia?
Itse juuri uskon että siellä on type2 asiointilaturit ilman johtoja. Autoille sitten 2->1 päillä olevat johdotKyllä, eli sukolaturilla. En usko, että sinne on järkätty asiointilaturi jossa olis type 1 johdotus.
Eikös se nyt jotenkin mennyt niin, että jos ajoneuvo kytketään 220V verkovirtaan, niin saa käyttää ainoastaan tyyppihyväksyttyjä kytkentöjä. Ja valmisosat esim. Defalta jne. on hyväksytty siihen hommaan kunhan kytketään toisiinsa ilman minkäänlaisia viritelmiä. Edes erimerkkisiä osia Defa/Calix/... ei saa käyttää ristiin, koska niitä ei ole hyväksytty ristiin. Pitää olla samaa sarjaa koko kytkentä. Eli tuosta tulisi sellainen viritelmä että ainakin vakuutuskorvaukset voi unohtaa, saati sitten jos tulee vahinkoa ympäröiville ajoneuvoille niin saattaa käydä naapurisovunkin päälle. Eli vastauksena siihen onko joku viritellyt, niin toivottavasti ei.Onko kukaan viritellyt hybridiautoonsa toista latauspistoketta, jonka saisi piiloon vaikka konepellin alle ja josta voisi vetää vaikka puskurin alta Suko-pistokkeen taloyhtiön lämmitystolppaan niin, että se näyttäisi lohkolämmittimen piuhalta ettei naapurit ala heti valittamaan? Varmasti tähänkin ongelmaan on joku keksinyt jo ratkaisun.
Toistaiseksi asutaan taloyhtiössä, jossa on parkkihalli ja tolppa antaa 2 tuntia virtaa päivässä oman ajastimen mukaan. Ei ole mahdollista saada varsinaista laturia ja nykyinen dieselautonikin on piuhassa kiinni jatkuvasti ja lohkolämmitin esilämmittää moottoria joka päivä sen pari tuntia, käytin autoa tai en.Ongelma taitaa olla lähinnä kysyjän itsensä suunnalla kun on niin vallattomat kikka kolmoset mielessä.
Jos ei saa ladata, pitää yrittää muuttaa tilannetta, että saisi ladata. Jos ei onnistu, pitää muuttaa itse tai hyväksyä tilanne.
Onko tuollaista kateutta enää, eiköhän ne ole jo menneiden aikojen juttuja. Jos joku kyselee niin selität että lämmitys toimii vain tuosta pistokkeesta. Ja varmaan taloyhtiöltä saa siunauksen touhulle, kun ei se ole keneltäkään pois. Toki lohkolämppäri 400W vs. auton 8A lataus 1,7kW on vähän eri kulutuksia. Tolpan sulakekin kannattaa tarkastaa, jos se on joku 4A niin aika monta 2h jaksoa pitää ladata. Tolpan jos saa lukkoon ja latausjohto lukittuu autoon niin ei sitä laturia kukaan saa siitä poistettuakaan.Toistaiseksi asutaan taloyhtiössä, jossa on parkkihalli ja tolppa antaa 2 tuntia virtaa päivässä oman ajastimen mukaan. Ei ole mahdollista saada varsinaista laturia ja nykyinen dieselautonikin on piuhassa kiinni jatkuvasti ja lohkolämmitin esilämmittää moottoria joka päivä sen pari tuntia, käytin autoa tai en.
Jos hankin hybridiauton, lupaan jo tässä vaiheessa, että piuha tulee olemaan siihen oman hankkimani omistusautopaikan tolppaan kiinni varmuudella koko sen ajan, ennen kun löydetään omakotitalo ja muutetaan veke. Täyttäköön sitten sen kaksi tuntia päivässä auton akkua sen edestä, mitä naapurin lohkoämmitin käy turhan päälle.
Jos nyt moralisoinnit jätetään sivuun, olen varma siitä, että joku muukin on asiaa pohtinut tai tutkinut aiemminkin, sillä jos auton latausluukku on auki ja näkee selvästi, että autoa ladataan, se näyttää heti kateelliselle suomalaiselle synniltä verrattuna siihen, että se piuha tulee jostain muualta puskurista.
Katsomani hybridiauton esilämmityskin itse asiassa taitaa toimia vain silloin, kun piuha on seinässä, joten olen oikeutettu omalla luvallani autoni esilämmitykseen joka tapauksessa, mutta en voi estää sen latautumista samalla.
Tolpan sulake 16A. Nykyisen autoni esilämmityskin imee yhteensä varmaan 1,2kW sisälämppärineen, tai tälläinen muistikuva minulle on joskus jäänyt.Onko tuollaista kateutta enää, eiköhän ne ole jo menneiden aikojen juttuja. Jos joku kyselee niin selität että lämmitys toimii vain tuosta pistokkeesta. Ja varmaan taloyhtiöltä saa siunauksen touhulle, kun ei se ole keneltäkään pois. Toki lohkolämppäri 400W vs. auton 8A lataus 1,7kW on vähän eri kulutuksia. Tolpan sulakekin kannattaa tarkastaa, jos se on joku 4A niin aika monta 2h jaksoa pitää ladata. Tolpan jos saa lukkoon ja latausjohto lukittuu autoon niin ei sitä laturia kukaan saa siitä poistettuakaan.
Ei kait missään taloyhtiössä (toivottavasti) ole lämmitystolppia ilman ajastinta. Meillä se on tosiaan maksimissaan kaksi tuntia päivässä. Jos siinä ajassa sulakkeet menee paskaksi, on melko paskat sulakkeet.Niin taloyhtiö kai sen sähkölaskun kuitenkin maksaa(eri asia tietysti jos on mittarilla per asukas). Sitten voidaan miettiä onko se oikein että joku huudattaa tolppia 24/7 ympäri vuoden ns. maksimit ja tuo kuluja taloyhtiölle tai talvella paskoo sulakkeet muiltakin jotka haluavat käyttää lämmitystolppia. Olen kuullut monia tapauksia joissa tapauksiin on puututtu ja lataaminen kielletty kokonaan. Omassa taloyhtiössä lataaminen lämpötolpasta on ns. ehdottomasti kielletty osastoa.
Ei kait missään taloyhtiössä (toivottavasti) ole lämmitystolppia ilman ajastinta. Meillä se on tosiaan maksimissaan kaksi tuntia päivässä. Jos siinä ajassa sulakkeet menee paskaksi, on melko paskat sulakkeet.
Vastauksesi kysymykseeni on verrattavissa siihen, että käskisin sinut muuttamaan palvelutaloon ja lataamaan ikkunan kautta vessan pistokkeesta.Eikai se siltikään ole taloyhtiön asia maksella sinun liikkumistasi? Lataa julkisilla latauspisteillä, jos et saa sovittua taloyhtiön kanssa toimintatavoista. Tai muuta sinne omakotitaloon tai muuhun asuntoon, jossa lataus onnistuu ilman älyvapaita suunnitelmia auton latausportin ohituksista jollain ranetuskikoilla.
No tavallaanhan se lohkolämmityskin on liikkumisen maksamista, kun se vähentää polttoaineen kulutusta, eli se on suoraan muunnettavissa bensarahaksi.Eikai se siltikään ole taloyhtiön asia maksella sinun liikkumistasi? Lataa julkisilla latauspisteillä, jos et saa sovittua taloyhtiön kanssa toimintatavoista. Tai muuta sinne omakotitaloon tai muuhun asuntoon, jossa lataus onnistuu ilman älyvapaita suunnitelmia auton latausportin ohituksista jollain ranetuskikoilla.
Tämä on juurikin näin. Minulle riittäisi saada se sama määrä virtaa vuorokaudessa siitä tolpasta esilämmittääkseni mahdollisen tulevan hybridiautoni, kuin mitä saan tälläkin hetkellä.No tavallaanhan se lohkolämmityskin on liikkumisen maksamista, kun se vähentää polttoaineen kulutusta, eli se on suoraan muunnettavissa bensarahaksi.
Ei ole hybridiautoa enkä halua autoa salaa ladata, mutta ehkä nyt en enää avaa asiaa uudelleen, kun en varmaan osaa tuottaa riittävän selkeetä tekstiä, että sitä täällä ymmärrettäisi.Ei helvetti mitä asioita täällä mietitään. Ihan tosissaanko olisit valmis ranettamaan jonkun piilolatausportin autoosi, että pääset autoasi salaa lataamaan?
Sulla on hybridi auto, aja bensalla ja lataa julkisilla jos on pakko akkua saada ladattua, tai älä lataa ollenkaan. Täytyy kyllä olla melkonen santeri jos tollasia virityksiä alkaa tosissaan miettimään.
Onko kukaan viritellyt hybridiautoonsa toista latauspistoketta, jonka saisi piiloon vaikka konepellin alle ja josta voisi vetää vaikka puskurin alta Suko-pistokkeen taloyhtiön lämmitystolppaan niin, että se näyttäisi lohkolämmittimen piuhalta ettei naapurit ala heti valittamaan? Varmasti tähänkin ongelmaan on joku keksinyt jo ratkaisun.
Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?No salaa esilämmittää (ja samalla ladata)sitten. Eikö tuo nyt ole päivän selvä asia, että kannattaa se plugari hommata sitten, kun sinulla on edellytykset sitä ladata. Ja jos nyt tuon hommaisit ja haluaisit sen verran lämmittää kabiinia, että saat lasit sulaksi, niin aika paljon halvempi ja järkevämpi vaihtoehto olisi asentaa vain se sisätilan lämppäri+sisätilanpistoke+defan mini pistorasia puskuriin kiinni. Nythän tulee kesä niin ei tarvii reiluun puoleen vuoteen lämmitellä autoja.
No tavallaanhan se lohkolämmityskin on liikkumisen maksamista, kun se vähentää polttoaineen kulutusta, eli se on suoraan muunnettavissa bensarahaksi.
Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?
Voiko joku muukin tähän kommentoida tehdäänkö näin, koska tuntuu melkein yhtä fiksulta, kuin se Teslaan asennettu polttomottori![]()
Suurin harha sähköautoista tietämättömillä tuntuu olevan se, että niitä ladataan aina kun johto on kiinni. 100 km ajomäärän lataamiseen (16A) riittää talvella 5-6 tuntia ja kesällä huomattavasti vähemmän.Niin taloyhtiö kai sen sähkölaskun kuitenkin maksaa(eri asia tietysti jos on mittarilla per asukas). Sitten voidaan miettiä onko se oikein että joku huudattaa tolppia 24/7 ympäri vuoden ns. maksimit ja tuo kuluja taloyhtiölle tai talvella paskoo sulakkeet muiltakin jotka haluavat käyttää lämmitystolppia. Olen kuullut monia tapauksia joissa tapauksiin on puututtu ja lataaminen kielletty kokonaan. Omassa taloyhtiössä lataaminen lämpötolpasta on ns. ehdottomasti kielletty osastoa.
Vastauksesi kysymykseeni on verrattavissa siihen, että käskisin sinut muuttamaan palvelutaloon ja lataamaan ikkunan kautta vessan pistokkeesta.
Jos on tarkoitus esilämmittää auto, miksi pitäisin sitä kesällä tolpassa? Edelleen leimataan ihmisiä ymmärtämättä kokonaisuutta ja tämä aiheuttaa nimenomaan sitä, että siitä leimaamisesta on pakko yrittää pysyä piilossa.Vaikka aloittaja yrittää tarjota tätä samaa näkökulmaa, niin kyllä tässä täyttyy jonkinlaisen älyllisen epärehellisyyden merkit. Monikohan siellä parkkihallissa pitää ensinnäkään autoa piuhan päässä kesällä? Tai edes joka päivä talvella? Aika isossa osassa autoja ei ole vedetty edes sisätilahararaa, joten näissä tilanteissa siellä on viemässä sähköä joku 250-300 wattinen säteilylämppäri. Voin vain kuvitella, kuinka ilmaisten kilometrien toivossa ajastinta käydään pyörittelemässä pitkin päivää vaikka miten olisi kahden tunnin rajoitukset yhtämittaiselle lataukselle.
Uskomattoman persaukisen kuuloista touhua.
Mihinköhän kohtaan fiksuusasteikkoa osuu suunnitelma viritellä joku piilolatausportti korkeajänniteakulliseen autoon![]()
Niin, kysyin madollista tiedossa olevaa ratkaisua ilman moralisointia. Melkein onnistuit siinä.Itsehän sinä olit etsimässä omakotitaloa eikä tuossa esittämässäsi analogiassa ole mitään logiikkaa muutenkaan.
Minusta on jopa hauskaa, miten paljon tunteita tämä asia herätti jo tässä ryhmässä, mikä vahvistaa sen, ettei ainakaan taloyhtiön lämmitystolpasta saa ikinä näkyä mitään latauskaapelia roikkumassa, tai muuten joku sinun kaltainen pääsisi heti pätemään ja laittamaan lappua, soittamaan isännöitsijälle tai jopa pöllimään piuhan, koska se on se ainoa isänmaallinen teki, mitä näissä tapauksissa voi luonnollisesti tehdä.
Niin, kysyin madollista tiedossa olevaa ratkaisua ilman moralisointia. Melkein onnistuit siinä.
Täällä samikset. Tolppa jotain 300€, asennus 180€, sähkö omakustannushintaan 16a nopeudella.Näin minäkin toimi meidän toisen auton kohdalla. Kysyin isännöitsijältä luvan muuttaa vanha hallin tolppa hidaslataustolpaksi. ( maksoin itse muutostyön kun yhtiö ei kustanna uusi tolppia ) Nyt hybridi latautuu yön yli mukavasti ja kenelekkään ei tule paha mieli.
En todellakaan asentaisi, vielä epätodennäköisemmin asentaisin piiloon toisen Type-2:sen.Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?
Voiko joku muukin tähän kommentoida tehdäänkö näin, koska tuntuu melkein yhtä fiksulta, kuin se Teslaan asennettu polttomottori![]()
Näin minäkin toimi meidän toisen auton kohdalla. Kysyin isännöitsijältä luvan muuttaa vanha hallin tolppa hidaslataustolpaksi. ( maksoin itse muutostyön kun yhtiö ei kustanna uusi tolppia ) Nyt hybridi latautuu yön yli mukavasti ja kenelekkään ei tule paha mieli.
Laki vaatii asuintalojen kohdalla uusien ja sekä peruskorjauksen yhteydessä latauspistevalmius toteuttaa jokaiseen ruutuun, jos parkkipaikkoja yli neljä. Tarkempia speksejä jokainen voi itse etsiä, jos tarvitsee, oma tietoni vanhentunut varmaan..Näin se pitäisikin hoitaa mutta epäilen että moni taloyhtiö suostuu edes tämmöiseen, jos se vaatii esim. jotakin uusia johtovetoja saati muuntajia. Esim. talo missä minä asun, parkkipaikka on kaukana talosta joten siihen lataustolppien asentaminen lieneisi melkoinen operaatio. En ole kylläkään mikään asiantuntija mutta epäilisin tämmöistä. Talo on täynnä vanhoja kääkkiä muutenkin, tuskin heitä kiinnostaa edes latausinfran rakentaminen, jos ei sitten valtio pakota jossakin välissä.
En keksi muuta hyötyä, kuin että jos tykkää ajella start/stop päällä, niin pyörähtää nopeammin käyntiin eikä tartte kuunnella sitä startin sitkutusta aina liikkeelle lähdettäessä.Onko Kia/Seat mild-hybrideistä juuri mitään iloa vrt corollaan, kun niillä ei pysty ajamaan metriäkään ilman polttista?