Keskustelua hybridiautoista

Kyllähän nuo Mitsun ja Tojotan hybridit taitaa olla niitä varmimpia pelejä mitä markkinoilta löytyy.
 
Jutussa sanotaan että Mitsubishit on ladattu lentoasemalla aina Type 1 -latauskaapelilla. Tarkoittaneeko tuo sitten sitä auton mukana tulevaa kaapelia?
Kyllä, eli sukolaturilla. En usko, että sinne on järkätty asiointilaturi jossa olis type 1 johdotus.
 
Onko kukaan viritellyt hybridiautoonsa toista latauspistoketta, jonka saisi piiloon vaikka konepellin alle ja josta voisi vetää vaikka puskurin alta Suko-pistokkeen taloyhtiön lämmitystolppaan niin, että se näyttäisi lohkolämmittimen piuhalta ettei naapurit ala heti valittamaan? Varmasti tähänkin ongelmaan on joku keksinyt jo ratkaisun.
 
Onko kukaan viritellyt hybridiautoonsa toista latauspistoketta, jonka saisi piiloon vaikka konepellin alle ja josta voisi vetää vaikka puskurin alta Suko-pistokkeen taloyhtiön lämmitystolppaan niin, että se näyttäisi lohkolämmittimen piuhalta ettei naapurit ala heti valittamaan? Varmasti tähänkin ongelmaan on joku keksinyt jo ratkaisun.
Eikös se nyt jotenkin mennyt niin, että jos ajoneuvo kytketään 220V verkovirtaan, niin saa käyttää ainoastaan tyyppihyväksyttyjä kytkentöjä. Ja valmisosat esim. Defalta jne. on hyväksytty siihen hommaan kunhan kytketään toisiinsa ilman minkäänlaisia viritelmiä. Edes erimerkkisiä osia Defa/Calix/... ei saa käyttää ristiin, koska niitä ei ole hyväksytty ristiin. Pitää olla samaa sarjaa koko kytkentä. Eli tuosta tulisi sellainen viritelmä että ainakin vakuutuskorvaukset voi unohtaa, saati sitten jos tulee vahinkoa ympäröiville ajoneuvoille niin saattaa käydä naapurisovunkin päälle. Eli vastauksena siihen onko joku viritellyt, niin toivottavasti ei.
 
Ongelma taitaa olla lähinnä kysyjän itsensä suunnalla kun on niin vallattomat kikka kolmoset mielessä.

Jos ei saa ladata, pitää yrittää muuttaa tilannetta, että saisi ladata. Jos ei onnistu, pitää muuttaa itse tai hyväksyä tilanne.
 
Ongelma taitaa olla lähinnä kysyjän itsensä suunnalla kun on niin vallattomat kikka kolmoset mielessä.

Jos ei saa ladata, pitää yrittää muuttaa tilannetta, että saisi ladata. Jos ei onnistu, pitää muuttaa itse tai hyväksyä tilanne.
Toistaiseksi asutaan taloyhtiössä, jossa on parkkihalli ja tolppa antaa 2 tuntia virtaa päivässä oman ajastimen mukaan. Ei ole mahdollista saada varsinaista laturia ja nykyinen dieselautonikin on piuhassa kiinni jatkuvasti ja lohkolämmitin esilämmittää moottoria joka päivä sen pari tuntia, käytin autoa tai en.

Jos hankin hybridiauton, lupaan jo tässä vaiheessa, että piuha tulee olemaan siihen oman hankkimani omistusautopaikan tolppaan kiinni varmuudella koko sen ajan, ennen kun löydetään omakotitalo ja muutetaan veke. Täyttäköön sitten sen kaksi tuntia päivässä auton akkua sen edestä, mitä naapurin lohkoämmitin käy turhan päälle.

Jos nyt moralisoinnit jätetään sivuun, olen varma siitä, että joku muukin on asiaa pohtinut tai tutkinut aiemminkin, sillä jos auton latausluukku on auki ja näkee selvästi, että autoa ladataan, se näyttää heti kateelliselle suomalaiselle synniltä verrattuna siihen, että se piuha tulee jostain muualta puskurista.

Katsomani hybridiauton esilämmityskin itse asiassa taitaa toimia vain silloin, kun piuha on seinässä, joten olen oikeutettu omalla luvallani autoni esilämmitykseen joka tapauksessa, mutta en voi estää sen latautumista samalla.
 
Toistaiseksi asutaan taloyhtiössä, jossa on parkkihalli ja tolppa antaa 2 tuntia virtaa päivässä oman ajastimen mukaan. Ei ole mahdollista saada varsinaista laturia ja nykyinen dieselautonikin on piuhassa kiinni jatkuvasti ja lohkolämmitin esilämmittää moottoria joka päivä sen pari tuntia, käytin autoa tai en.

Jos hankin hybridiauton, lupaan jo tässä vaiheessa, että piuha tulee olemaan siihen oman hankkimani omistusautopaikan tolppaan kiinni varmuudella koko sen ajan, ennen kun löydetään omakotitalo ja muutetaan veke. Täyttäköön sitten sen kaksi tuntia päivässä auton akkua sen edestä, mitä naapurin lohkoämmitin käy turhan päälle.

Jos nyt moralisoinnit jätetään sivuun, olen varma siitä, että joku muukin on asiaa pohtinut tai tutkinut aiemminkin, sillä jos auton latausluukku on auki ja näkee selvästi, että autoa ladataan, se näyttää heti kateelliselle suomalaiselle synniltä verrattuna siihen, että se piuha tulee jostain muualta puskurista.

Katsomani hybridiauton esilämmityskin itse asiassa taitaa toimia vain silloin, kun piuha on seinässä, joten olen oikeutettu omalla luvallani autoni esilämmitykseen joka tapauksessa, mutta en voi estää sen latautumista samalla.
Onko tuollaista kateutta enää, eiköhän ne ole jo menneiden aikojen juttuja. Jos joku kyselee niin selität että lämmitys toimii vain tuosta pistokkeesta. Ja varmaan taloyhtiöltä saa siunauksen touhulle, kun ei se ole keneltäkään pois. Toki lohkolämppäri 400W vs. auton 8A lataus 1,7kW on vähän eri kulutuksia. Tolpan sulakekin kannattaa tarkastaa, jos se on joku 4A niin aika monta 2h jaksoa pitää ladata. Tolpan jos saa lukkoon ja latausjohto lukittuu autoon niin ei sitä laturia kukaan saa siitä poistettuakaan.
 
Onko tuollaista kateutta enää, eiköhän ne ole jo menneiden aikojen juttuja. Jos joku kyselee niin selität että lämmitys toimii vain tuosta pistokkeesta. Ja varmaan taloyhtiöltä saa siunauksen touhulle, kun ei se ole keneltäkään pois. Toki lohkolämppäri 400W vs. auton 8A lataus 1,7kW on vähän eri kulutuksia. Tolpan sulakekin kannattaa tarkastaa, jos se on joku 4A niin aika monta 2h jaksoa pitää ladata. Tolpan jos saa lukkoon ja latausjohto lukittuu autoon niin ei sitä laturia kukaan saa siitä poistettuakaan.
Tolpan sulake 16A. Nykyisen autoni esilämmityskin imee yhteensä varmaan 1,2kW sisälämppärineen, tai tälläinen muistikuva minulle on joskus jäänyt.
 
Niin taloyhtiö kai sen sähkölaskun kuitenkin maksaa(eri asia tietysti jos on mittarilla per asukas). Sitten voidaan miettiä onko se oikein että joku huudattaa tolppia 24/7 ympäri vuoden ns. maksimit ja tuo kuluja taloyhtiölle tai talvella paskoo sulakkeet muiltakin jotka haluavat käyttää lämmitystolppia. Olen kuullut monia tapauksia joissa tapauksiin on puututtu ja lataaminen kielletty kokonaan. Omassa taloyhtiössä lataaminen lämpötolpasta on ns. ehdottomasti kielletty osastoa.
 
Niin taloyhtiö kai sen sähkölaskun kuitenkin maksaa(eri asia tietysti jos on mittarilla per asukas). Sitten voidaan miettiä onko se oikein että joku huudattaa tolppia 24/7 ympäri vuoden ns. maksimit ja tuo kuluja taloyhtiölle tai talvella paskoo sulakkeet muiltakin jotka haluavat käyttää lämmitystolppia. Olen kuullut monia tapauksia joissa tapauksiin on puututtu ja lataaminen kielletty kokonaan. Omassa taloyhtiössä lataaminen lämpötolpasta on ns. ehdottomasti kielletty osastoa.
Ei kait missään taloyhtiössä (toivottavasti) ole lämmitystolppia ilman ajastinta. Meillä se on tosiaan maksimissaan kaksi tuntia päivässä. Jos siinä ajassa sulakkeet menee paskaksi, on melko paskat sulakkeet.
 
Ei kait missään taloyhtiössä (toivottavasti) ole lämmitystolppia ilman ajastinta. Meillä se on tosiaan maksimissaan kaksi tuntia päivässä. Jos siinä ajassa sulakkeet menee paskaksi, on melko paskat sulakkeet.

Eikai se siltikään ole taloyhtiön asia maksella sinun liikkumistasi? Lataa julkisilla latauspisteillä, jos et saa sovittua taloyhtiön kanssa toimintatavoista. Tai muuta sinne omakotitaloon tai muuhun asuntoon, jossa lataus onnistuu ilman älyvapaita suunnitelmia auton latausportin ohituksista jollain ranetuskikoilla.
 
Eikai se siltikään ole taloyhtiön asia maksella sinun liikkumistasi? Lataa julkisilla latauspisteillä, jos et saa sovittua taloyhtiön kanssa toimintatavoista. Tai muuta sinne omakotitaloon tai muuhun asuntoon, jossa lataus onnistuu ilman älyvapaita suunnitelmia auton latausportin ohituksista jollain ranetuskikoilla.
Vastauksesi kysymykseeni on verrattavissa siihen, että käskisin sinut muuttamaan palvelutaloon ja lataamaan ikkunan kautta vessan pistokkeesta.
 
Eikai se siltikään ole taloyhtiön asia maksella sinun liikkumistasi? Lataa julkisilla latauspisteillä, jos et saa sovittua taloyhtiön kanssa toimintatavoista. Tai muuta sinne omakotitaloon tai muuhun asuntoon, jossa lataus onnistuu ilman älyvapaita suunnitelmia auton latausportin ohituksista jollain ranetuskikoilla.
No tavallaanhan se lohkolämmityskin on liikkumisen maksamista, kun se vähentää polttoaineen kulutusta, eli se on suoraan muunnettavissa bensarahaksi.
 
No tavallaanhan se lohkolämmityskin on liikkumisen maksamista, kun se vähentää polttoaineen kulutusta, eli se on suoraan muunnettavissa bensarahaksi.
Tämä on juurikin näin. Minulle riittäisi saada se sama määrä virtaa vuorokaudessa siitä tolpasta esilämmittääkseni mahdollisen tulevan hybridiautoni, kuin mitä saan tälläkin hetkellä.

En voi estää auton latautumista samalla ja tiedän jo valmiiksi, että ihmisillä herää näitä "jos saat yhdenkin kilowatin enemmän kuin muut joutuisit helvettiin" fiiliksiä, niin kuin joillain tämänkin ryhmän jäsenistä ja siksi haluaisin sen asian välttää sillä, ettei latauspiuha olisi niin näkyvästi luukussa kiinni.

Kuten jo aiemmin mainitsin autopaikka on oma omistusosake ja samalla tavalla osallistun vastiketalkoisiin, kuin muutkin, mutta se hybridiauto liitettynä taloyhtiön lämppärin tolppaan on selvästi ihan liikaa jo jopa joillekin Keskustelua hybridiautoista -ryhmäläisille, jotka ei tunnu tajuavan, että kahden tunnin Sukoliittimellä tehdyllä lataksella ei kauhean kauan "ajella taloyhtiön piikkiin".
 
Ei helvetti mitä asioita täällä mietitään. Ihan tosissaanko olisit valmis ranettamaan jonkun piilolatausportin autoosi, että pääset autoasi salaa lataamaan/esilämmittämään? :facepalm:

Sulla on hybridi auto, aja bensalla ja lataa julkisilla jos on pakko akkua saada ladattua, tai älä lataa ollenkaan. Täytyy kyllä olla melkonen santeri jos tollasia virityksiä alkaa tosissaan miettimään.
 
Ei helvetti mitä asioita täällä mietitään. Ihan tosissaanko olisit valmis ranettamaan jonkun piilolatausportin autoosi, että pääset autoasi salaa lataamaan? :facepalm:

Sulla on hybridi auto, aja bensalla ja lataa julkisilla jos on pakko akkua saada ladattua, tai älä lataa ollenkaan. Täytyy kyllä olla melkonen santeri jos tollasia virityksiä alkaa tosissaan miettimään.
Ei ole hybridiautoa enkä halua autoa salaa ladata, mutta ehkä nyt en enää avaa asiaa uudelleen, kun en varmaan osaa tuottaa riittävän selkeetä tekstiä, että sitä täällä ymmärrettäisi.
 
No salaa esilämmittää (ja samalla ladata)sitten. Eikö tuo nyt ole päivän selvä asia, että kannattaa se plugari hommata sitten, kun sinulla on edellytykset sitä ladata. Ja jos nyt tuon hommaisit ja haluaisit sen verran lämmittää kabiinia, että saat lasit sulaksi, niin aika paljon halvempi ja järkevämpi vaihtoehto olisi asentaa vain se sisätilan lämppäri+sisätilanpistoke+defan mini pistorasia puskuriin kiinni. Nythän tulee kesä niin ei tarvii reiluun puoleen vuoteen lämmitellä autoja.
 
Onko kukaan viritellyt hybridiautoonsa toista latauspistoketta, jonka saisi piiloon vaikka konepellin alle ja josta voisi vetää vaikka puskurin alta Suko-pistokkeen taloyhtiön lämmitystolppaan niin, että se näyttäisi lohkolämmittimen piuhalta ettei naapurit ala heti valittamaan? Varmasti tähänkin ongelmaan on joku keksinyt jo ratkaisun.

Ihan nyt mutulla mitä ensimmäisenä tuli mieleen: 1) mahdollinen auton takuu raukeaa 2) vakuutusyhtiö pesee kätensä ihan kaikeasta mitä sun autolle tapahtuu 3) mahtaisko vaatia muutoskatsasetuksen jota tuollaiselle tuskin hyväksytysti saa vai 4) raukeaako peräti auton tyyppihyväksyntä jos kierrät auton laturin liitännän jollain tee-se-itse ratkaisulla...
 
No salaa esilämmittää (ja samalla ladata)sitten. Eikö tuo nyt ole päivän selvä asia, että kannattaa se plugari hommata sitten, kun sinulla on edellytykset sitä ladata. Ja jos nyt tuon hommaisit ja haluaisit sen verran lämmittää kabiinia, että saat lasit sulaksi, niin aika paljon halvempi ja järkevämpi vaihtoehto olisi asentaa vain se sisätilan lämppäri+sisätilanpistoke+defan mini pistorasia puskuriin kiinni. Nythän tulee kesä niin ei tarvii reiluun puoleen vuoteen lämmitellä autoja.
Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?

Voiko joku muukin tähän kommentoida tehdäänkö näin, koska tuntuu melkein yhtä fiksulta, kuin se Teslaan asennettu polttomottori 😀
 
No tavallaanhan se lohkolämmityskin on liikkumisen maksamista, kun se vähentää polttoaineen kulutusta, eli se on suoraan muunnettavissa bensarahaksi.

Vaikka aloittaja yrittää tarjota tätä samaa näkökulmaa, niin kyllä tässä täyttyy jonkinlaisen älyllisen epärehellisyyden merkit. Monikohan siellä parkkihallissa pitää ensinnäkään autoa piuhan päässä kesällä? Tai edes joka päivä talvella? Aika isossa osassa autoja ei ole vedetty edes sisätilahararaa, joten näissä tilanteissa siellä on viemässä sähköä joku 250-300 wattinen säteilylämppäri. Voin vain kuvitella, kuinka ilmaisten kilometrien toivossa ajastinta käydään pyörittelemässä pitkin päivää vaikka miten olisi kahden tunnin rajoitukset yhtämittaiselle lataukselle.

Uskomattoman persaukisen kuuloista touhua.

Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?

Voiko joku muukin tähän kommentoida tehdäänkö näin, koska tuntuu melkein yhtä fiksulta, kuin se Teslaan asennettu polttomottori 😀

Mihinköhän kohtaan fiksuusasteikkoa osuu suunnitelma viritellä joku piilolatausportti korkeajänniteakulliseen autoon :rofl:
 
Niin taloyhtiö kai sen sähkölaskun kuitenkin maksaa(eri asia tietysti jos on mittarilla per asukas). Sitten voidaan miettiä onko se oikein että joku huudattaa tolppia 24/7 ympäri vuoden ns. maksimit ja tuo kuluja taloyhtiölle tai talvella paskoo sulakkeet muiltakin jotka haluavat käyttää lämmitystolppia. Olen kuullut monia tapauksia joissa tapauksiin on puututtu ja lataaminen kielletty kokonaan. Omassa taloyhtiössä lataaminen lämpötolpasta on ns. ehdottomasti kielletty osastoa.
Suurin harha sähköautoista tietämättömillä tuntuu olevan se, että niitä ladataan aina kun johto on kiinni. 100 km ajomäärän lataamiseen (16A) riittää talvella 5-6 tuntia ja kesällä huomattavasti vähemmän.
 
Vaikka aloittaja yrittää tarjota tätä samaa näkökulmaa, niin kyllä tässä täyttyy jonkinlaisen älyllisen epärehellisyyden merkit. Monikohan siellä parkkihallissa pitää ensinnäkään autoa piuhan päässä kesällä? Tai edes joka päivä talvella? Aika isossa osassa autoja ei ole vedetty edes sisätilahararaa, joten näissä tilanteissa siellä on viemässä sähköä joku 250-300 wattinen säteilylämppäri. Voin vain kuvitella, kuinka ilmaisten kilometrien toivossa ajastinta käydään pyörittelemässä pitkin päivää vaikka miten olisi kahden tunnin rajoitukset yhtämittaiselle lataukselle.

Uskomattoman persaukisen kuuloista touhua.



Mihinköhän kohtaan fiksuusasteikkoa osuu suunnitelma viritellä joku piilolatausportti korkeajänniteakulliseen autoon :rofl:
Jos on tarkoitus esilämmittää auto, miksi pitäisin sitä kesällä tolpassa? Edelleen leimataan ihmisiä ymmärtämättä kokonaisuutta ja tämä aiheuttaa nimenomaan sitä, että siitä leimaamisesta on pakko yrittää pysyä piilossa.

Tuohon persaukiuteen liittyen en ota edes kantaa, mutta sinä varmaan rahamiehenä tiedät, että jos syystä X tulee autonvaihto eteen sanotaanko nyt ensi viikolla, mutta satut asumaan kerrostalossa, jossa olet jo asunut 15 vuotta ja oma paikka on taloyhtiön parkkihallissa, on melko epätodennäköistäm että sitä samoin tein lyhyellä aikavälilä muuttaisi asumaan sellaiseen paikkaan, jossa asia olisi yksinkertaisempaa. Toki auton valinta perustuu siihen, että jollain aikavälillä olisi oma latauspaikka omakotitaloon siirtyessä.

Minulla ei ollut käynyt edes mielessä käydä lisäämässä kesken päivää aikaa tolppaan, koska en ole tehnyt sitä ennenkään. Joka päivä lähden töihin saaman aikaan, joten samoilla asetuksilla mennään. Mielenkiintoista, että tämä tuli sinulla ensimmäisenä mieleen.

Minusta on jopa hauskaa, miten paljon tunteita tämä asia herätti jo tässä ryhmässä, mikä vahvistaa sen, ettei ainakaan taloyhtiön lämmitystolpasta saa ikinä näkyä mitään latauskaapelia roikkumassa, tai muuten joku sinun kaltainen pääsisi heti pätemään ja laittamaan lappua, soittamaan isännöitsijälle tai jopa pöllimään piuhan, koska se on se ainoa isänmaallinen teko, mitä näissä tapauksissa voi luonnollisesti tehdä.
 
Minusta on jopa hauskaa, miten paljon tunteita tämä asia herätti jo tässä ryhmässä, mikä vahvistaa sen, ettei ainakaan taloyhtiön lämmitystolpasta saa ikinä näkyä mitään latauskaapelia roikkumassa, tai muuten joku sinun kaltainen pääsisi heti pätemään ja laittamaan lappua, soittamaan isännöitsijälle tai jopa pöllimään piuhan, koska se on se ainoa isänmaallinen teki, mitä näissä tapauksissa voi luonnollisesti tehdä.

Ei tämä asia ole herättänyt ainakaan täällä päässä mitään tunteita. Kunhan vain kerroin faktat pöytään: Piilolatausporttien virittelyssä ei ole järjen hiventäkään ja taloyhtiön tehtävä ei ole maksaa sinun kilometrejäsi.

Voit tosin ihan rauhassa latailla autoasi siellä parkkihallissa miten lystäät. Ei minua asia niin paljon kiinnosta, että lähtisin omakotitorpastani viemään kenenkään latauspiuhoja saati eskaloimaan asiaa eteenpäin ;)
 
Niin, kysyin madollista tiedossa olevaa ratkaisua ilman moralisointia. Melkein onnistuit siinä.

En usko että ketään/kukaan on haaroittanut latausta, että pystyisi "hämäämään", eihän kukaan siihen hämyyn edes menisi syynkin jo kerroit:
"Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?"

Oletko ajatellut siltä kannalta, että selvittää mitä kustantaisi asentaa sitä plugaria varten rasias siihen lämmitystolppaan? Jos johdotus kestää, niin ei montaa sataa maksa.

Omalla kohdalla näin tehtiin, kysyin asiasta isännöitsijältä ja kuukauden päästä tolppa päivitettiin, tuli lämmitys/lataus vaihtoehdot. Tosin kiinteä hinta ja nyt kun vaihdettiin sähköautoon, niin sitä "ei saa ladata ja piste" ilmoitettiin. Mut ei se ole mikään ongelma töissä kun lataaminen onnistuu tai kauppareissuilla.
Jos moisen laitattaisin, niin sitten myyt siitä eteenpäin sähköä, esim. PowerMate app:lla...

Oli itselläkin ennen hybridiä lämmitystolpassa 1500w tthermo + 2100w Defa Termini, hyvin kesti. Ei mitään tietoa millanen sulake, lupa oli molempien käyttöön.

ja vielä lataamiseen, itse löysin sunnuntaina ilmaisen 11kW latauspaikan saariston rengastieltä.
 
Näin minäkin toimi meidän toisen auton kohdalla. Kysyin isännöitsijältä luvan muuttaa vanha hallin tolppa hidaslataustolpaksi. ( maksoin itse muutostyön kun yhtiö ei kustanna uusi tolppia ) Nyt hybridi latautuu yön yli mukavasti ja kenelekkään ei tule paha mieli.
Täällä samikset. Tolppa jotain 300€, asennus 180€, sähkö omakustannushintaan 16a nopeudella.
 
Oletko tosissasi, että asentaisit hybridiautoon, jossa on kaikki sisätilalämmitysviritelmät valmiina, Defan sisätilalämppärin?

Voiko joku muukin tähän kommentoida tehdäänkö näin, koska tuntuu melkein yhtä fiksulta, kuin se Teslaan asennettu polttomottori 😀
En todellakaan asentaisi, vielä epätodennäköisemmin asentaisin piiloon toisen Type-2:sen.

Mutta onpahan noita säteilylämmittimiä ihmiset asentaneet plugareihin niin veikkaan, että sieltä voi joistain harvoista yksilöistä löytyä sisätilanpistorasiakin.

Anyway ihan turhaa hommaa mielestäni ja ainoa järkevä vaihtoehto on hoitaa asia niinkuin se kuuluukin, eli asianmukainen tolppa energiamittauksella kyselyyn ja siitä se lähtee eteenpäin.
 
Näin minäkin toimi meidän toisen auton kohdalla. Kysyin isännöitsijältä luvan muuttaa vanha hallin tolppa hidaslataustolpaksi. ( maksoin itse muutostyön kun yhtiö ei kustanna uusi tolppia ) Nyt hybridi latautuu yön yli mukavasti ja kenelekkään ei tule paha mieli.

Näin se pitäisikin hoitaa mutta epäilen että moni taloyhtiö suostuu edes tämmöiseen, jos se vaatii esim. jotakin uusia johtovetoja saati muuntajia. Esim. talo missä minä asun, parkkipaikka on kaukana talosta joten siihen lataustolppien asentaminen lieneisi melkoinen operaatio. En ole kylläkään mikään asiantuntija mutta epäilisin tämmöistä. Talo on täynnä vanhoja kääkkiä muutenkin, tuskin heitä kiinnostaa edes latausinfran rakentaminen, jos ei sitten valtio pakota jossakin välissä.
 
Näin se pitäisikin hoitaa mutta epäilen että moni taloyhtiö suostuu edes tämmöiseen, jos se vaatii esim. jotakin uusia johtovetoja saati muuntajia. Esim. talo missä minä asun, parkkipaikka on kaukana talosta joten siihen lataustolppien asentaminen lieneisi melkoinen operaatio. En ole kylläkään mikään asiantuntija mutta epäilisin tämmöistä. Talo on täynnä vanhoja kääkkiä muutenkin, tuskin heitä kiinnostaa edes latausinfran rakentaminen, jos ei sitten valtio pakota jossakin välissä.
Laki vaatii asuintalojen kohdalla uusien ja sekä peruskorjauksen yhteydessä latauspistevalmius toteuttaa jokaiseen ruutuun, jos parkkipaikkoja yli neljä. Tarkempia speksejä jokainen voi itse etsiä, jos tarvitsee, oma tietoni vanhentunut varmaan..
 
Peruskorjausvaatimus on tosin sen verran rajattu (sekä kohde, että hinta pitää olla riittävä) että vaatii oikeasti asiaan liittyvää remonttia että noita tarvitsee tehdä. Käytännössä siis sellaisia remppoja joissa olisi tyhmä olla tekemättä. Eli suojelee ennemmin yhtiöiden tyhmyydeltä, eikä niinkään aktiivisesti pakota tekemään.
 
Onko Kia/Seat mild-hybrideistä juuri mitään iloa vrt corollaan, kun niillä ei pysty ajamaan metriäkään ilman polttista? Kattelin et saman ikäiset/kilsat niin corolla ois 4-5k kalliimpana hybridinä. Plugari ei kuitenkaan juuri innosta.

Taloyhtiöltä saisi luvan ladata pistokepaikasta, ajastimen saa vaihdattaa vaikka 6h säädölle omakustannehinnalla ja sähköt maksetaan sen mukaan mitä se teoriassa kuluttaa/kk. Eräällä on kuulemma 40e/kk, kun lataa minin plugaria.
 
Onko Kia/Seat mild-hybrideistä juuri mitään iloa vrt corollaan, kun niillä ei pysty ajamaan metriäkään ilman polttista?
En keksi muuta hyötyä, kuin että jos tykkää ajella start/stop päällä, niin pyörähtää nopeammin käyntiin eikä tartte kuunnella sitä startin sitkutusta aina liikkeelle lähdettäessä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 991
Viestejä
4 711 748
Jäsenet
76 957
Uusin jäsen
tonzaki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom