• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Elon Muskista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Ne pahimmat riidat FAAn kanssa oli viime syksynä, ei pari vuotta sitten.
Kyllä siellä oli helvetillinen vääntö ja sen lopputuloksena taidettiin lanseerata uudenlainen lupakäsittely jossa samantyylinen laukaisu voi mennä pienemmällä byrokratialla.
Minkä laukaisujen asiakkaita?

F9 on imuroinut länsimaiden laukaisuita vaikka kuinka helvetisti. Hinnan perässä ne mielestäni siirtyivät ja nyt tietenkin luotettavuus lienee tuonut myös katemarginaalia isommaksi.

Falcon 9 on tarpeeksi iso yli 90%lle kaupallisista laukaisuista, ja loppuihin alle 10%iin toimii Falcon Heavy.

New Glenn taas on selvästi isompi ja kalliimpi raketti kuin Falcon 9 joten kilpailee voitollisesti ja menestyksellisesti lähinnä Falcon Heavyn kanssa tuosta vajaasta 10%sta johon Falcon 9 ei riitä.

Samassa hintaluokassa ne painivat. New Glenn lienee ihanteellinen jossa se voi kilpailla F9 kuormien kanssa mutta olla selvästi kannattavampi isommissa. En olisi ikinä uskonut että koko projekti valmistuu ikinä, mutta niin se vain valmistui koska Starship on viivästynyt paljon.

Mutta tästä on vaikea saada mitään objektiivista aikaan, tiedän vain että Spacex suunta on peruuttamattomasti muuttunut kun Elon Musk on käytännössä kuollut ja hänen ihonsa sisään on syntynyt joku kiukkuinen eläkeläinen.

Mikä ihmeen rahareikäprojekti?

Starship on ollut todella paljon halvempi kehittää kuin esim SLS ja se tulee totaalisesti mullistamaan kantorakettibisneksen.

Sen kutsuminen rahareiäksi on todella typerää.

SLS rinnalla mikä tahansa hanke on erinomainen, mutta yksityiseksi projektiksi se ei ole sekä kokoluokaltaan että riskiprofiililtaan kannattava hanke. Siitä olisi pitänyt tehdä alun perin fokusoituneempi tuote ja jonkinlainen väliaskel olisi ollut ehdottomasti paikallaan vaikkapa pienemmällä halkaisijalla. Tämä on ihan perinteinen kommariprojekti missä ei ole rahapaineita, aikataulupaineita ja johtamiskyky on kyseenalainen (nykyisin, ennen ukko oli rautaa).

Mitkähän ovat Starshipin arvioidut kehityskulut tähän asti ja tulevaisuuteen? Minä itse arvioin infrahankkeiden aikaan kun Mechazillaa ruvettiin rakentamaan (6 vuotta sitten?), että miljardi ei voi riittää sirkuksen pyöritykseen enää vuosittain. Spacex osakkeita myydään suljettujen ovien takana eli siitä ei anneta avainlukuja ulos. Osakkeenomistajat varmaankin haluavat pitää osuutensa terveestä osasta yhtiötä (F9 ja Starlink) ja antavat vielä ylimääräistä rahaa leikkimiseen, mutta asiat eivät ole bisneksessä ikuisia.

Kyllä nämä sijoittajat voivat esittää vaikeita kysymyksiä Muskille, tietenkin vähän epälen että ukkelia ei enää kiinnosta ja uloshan häntä ei tuosta asemasta varmastikaan saa kun omistaa äänestysvallan.
 
Muskin rakettiprojektit ovat olleet teknologinen menestystarina, uskomattoman hienoja saavutuksia, mutta nykyisessä maailmantilanteessa (ilmastonmuutos, sodat, taloudelliset ongelmat useissa valtioissa) tulee monesti vaan mieleen, että kuinka tärkeää tämä avaruustutkimus loppupeleissä on, koska ne rahat voisi varmasti käyttää toisin, parantamaan meidän kaikkien elämänlaatua, ja eihän sinne Marsiin kukaan oikeasti halua asettua, ja vaikka joku hullu haluaisikin sinne matkustaa, niin se olisi täysin toivoton projekti ja matkustaja sekoaisi sinne joko heti tai pian, ellei kuolisi onnettomuuteen. En ymmärrä miten Elon näkee tässä mitään realismia. Ehkä hän tykkää haasteista, tai ihan vaan jokin päähänpinttymä että Marsista täytyy tehdä elinkelpoinen, maksoi mitä maksoi. Vaikka mikä planeetan tuhoaja asteroidi olisi maahan iskeytymässä, niin jos tarjoutuisi tilaisuus rakettimatkalle Marsin luolaan turvaan, niin kieltäytyisin. Ostaisin useamman korin kaljaa ja makkaraa ja menisin mökille katsomaan vettä ja luontoa ja valmistautumaan kaikkien aikojen viimeiseen ilotulitukseen.

En tiedä miten parhaita kavereita Musk ja Trump ovat ja miten he jakavat poliittisen vallan, mutta vaikka kuinka meillä täällä Euroopassa käy Ukrainaa sääliksi, niin ei se oli mikään automaatti että USA:n kuuluu rahoittaa sota toisella puolella palloa loputtomasti. Ja ehkäpä yksi syy miksi Trump voitti vaalit. Amerikkalaiset veronmaksajat saivat tarpeekseen muiden rahoittamisesta, oma maa ensiksi, siinä kun tekee kahta työtä jotta varaa maksaa vuokraa ja kallista elämää, niin motivaatio sotimiseen varmasti vähenee kummasti. Mutta harmi Ukrainalle, heillä olisi varmasti asetoimituksille käyttöä. Nyt sitten nähdään, että onko EU:llä munat, vai samanlainen vikisevä saamaton pikkulikka joka osaa vain pohtia kännyköiden latausliittimiä, pullonkorkkeja ja webbisivujen cookie ilmoituksia.
 
. Ja ehkäpä yksi syy miksi Trump voitti vaalit. Amerikkalaiset veronmaksajat saivat tarpeekseen muiden rahoittamisesta, oma maa ensiksi, siinä kun tekee kahta työtä jotta varaa maksaa vuokraa ja kallista elämää, niin motivaatio sotimiseen varmasti vähenee kummasti.
Mulle ei oikein uppoa tää Muskin johtama politiikka jossa ainoa looginen tapa Ukrainan tuen vähentämiselle on etäännyttää kaikki nykyiset liittolaiset ja samaan aikaan lähestyä venäjää - siis USA:n historian pitkäaikaista arkkivihollista.

Tässä on vähän sellaista ”never go full retard” -meininkiä jossa mittarit käännetään yhdestä ääripäästä toiseen, vaikka siellä olisi kuinka käsittämätöntä paskaa vastassa.
 
Eihän se ole lähelläkään valmista.

Success näyttää olevan laukaisu numero 1. Menikö se laukaisuosuus jotenkin persiilleen, ei saavuttanut parametreja tmv? Hyötykuormaa lienee jo seuraavassa mukana.

Laskeutumisen kanssa tulevat varmasti painimaan vielä pitkään, mutta tässähän on tavoitteena toisenkin asteen talteen saaminen joka on yksi F9 ratkaisemattomia "ongelmia".

ps. Minä vihaan Bezosta henkilönä joka on enemmän kategoriaa Venäläinen oligarkki, mutta luojan kiitos hän ei tuuttaa joka kanavasta naamalle kuten nykyinen Muski tekee. Edellinen Musk oli tiedemies, jos puhui sitä kannatti kuunnella.
 
Success näyttää olevan laukaisu numero 1. Menikö se laukaisuosuus jotenkin persiilleen, ei saavuttanut parametreja tmv? Hyötykuormaa lienee jo seuraavassa mukana.

Laskeutumisen kanssa tulevat varmasti painimaan vielä pitkään, mutta tässähän on tavoitteena toisenkin asteen talteen saaminen joka on yksi F9 ratkaisemattomia "ongelmia".
En pitäisi uudelleenkäytettävää kantorakettia valmiina sillä näytöllä ettei sillä ole vielä edes päästy yrittämään varsinaista laskeutumista. Saati että olisi lennetty uudelleen.
 
En pitäisi uudelleenkäytettävää kantorakettia valmiina sillä näytöllä ettei sillä ole vielä edes päästy yrittämään varsinaista laskeutumista. Saati että olisi lennetty uudelleen.

Nämä ovat toissijaisia tavoitteita aivan kuten Starshipin kohdallakin. F9 kesti myös pitkään ennenkuin 1 aste saatiin hyödyksi, mutta se teki läpimurron kaupallisesti melkein heti ilman uusiokäyttöä. New Glenn pääsee vähän samanlaisille apajille väittäisin, mutta Bezos joutuu varmasti kompensoimaan laukaisukuluja alkuun. NG lienee melko kallis kertakäyttöisenä alustana.

Mutta vertailuna Starship on moniongelmainen, siinä ei ole esimerkiksi vielä edes tiedossa miten voitaisiin hyödyntää maksullisen satelliitin laukaisuun pl. heidän omat customoidut ratkaisut (concept artia lukuunottamatta). Se on suunniteltu lentämään Marsiin, ei tekemään rahaa.
 
Mulle ei oikein uppoa tää Muskin johtama politiikka jossa ainoa looginen tapa Ukrainan tuen vähentämiselle on etäännyttää kaikki nykyiset liittolaiset ja samaan aikaan lähestyä venäjää - siis USA:n historian pitkäaikaista arkkivihollista.

Tässä on vähän sellaista ”never go full retard” -meininkiä jossa mittarit käännetään yhdestä ääripäästä toiseen, vaikka siellä olisi kuinka käsittämätöntä paskaa vastassa.
Tuolla "sähelletään" niin moneen suuntaan samaan aikaan minusta. Ei siis voi oikein pysyä kärryillä kannattajat/asukkaat. Joku aika tärkeä päätös siis voi jäädä huomaamatta, kun on monta uutista päällekäin.

Tuo Muskin mielipide on varmasti jo täällä ollut (vanha). Ei nyt onneksi ole vielä toteutunut kumminkaan. Kumminkin avautuminen, mitä Muskin päässä varmaan nyt sitten pyörii.

"I agree
@GuntherEagleman
It’s time to leave NATO and the UN."


"Nato perustettiin Neuvostoliiton länsimaille aiheuttaman uhan takia."

Eli Muskin mukaan siis ei ole enää kunnon uhkaa? Lähentyä jopa Venäjää. Toki on jo kaikkia huhuja (esim että pakotteet on turhia).


Toivottavasti ei.
 
Miten Mars maksaisi takaisin kaikki maasta saamansa
1) ruoan
2) koneet
3) varaosat
4) rakennusmateriaalit ja tarvikkeet joita paikan päällä ei ole?
5) kaiken insinöörityön/tuotekehityksen jota maassa tehdään marsin hyväksi?
6) viihteen?
Miksi elämänsä maassa jättäneet, hiki hatussa siirtokuntaa Marsissa rakentavien pitäisi maksaa mistään yhtään mitään?
 
Miksi elämänsä maassa jättäneet, hiki hatussa siirtokuntaa Marsissa rakentavien pitäisi maksaa mistään yhtään mitään?
Eivät ne ikinä maksaisi mitään.
Kaikki Marsiin matkaavat joko tukehtuisivat, kuolisivat säteilyyn / sairauksiin tai tulisivat toisten tappamiksi ja syödyiksi (paitsi se viimeinen joka kuolisi nälkään tai päättäisi päivänsä itse).
 
Minkähänlaista porukkaa marsissa syntyneistä sukupolvista tulee kun ihminen on kehittynyt maan painovoimassa ja marsin painovoima on vajaa 40 pinnaa maan painovoimasta.
 
eihän sinne Marsiin kukaan oikeasti halua asettua, ja vaikka joku hullu haluaisikin sinne matkustaa, niin se olisi täysin toivoton projekti ja matkustaja sekoaisi sinne joko heti tai pian, ellei kuolisi onnettomuuteen. En ymmärrä miten Elon näkee tässä mitään realismia.

Mulle tuli mieleen eilen, puoliksi(!) läpällä, että pitääkö tästä 'syyttää' Civilizationia. Voitto tulee, kun raketti lähtee matkaan (vaikkakin kohti Alpha Centauria). Jos Elon on vähän ottanut vaikutteita.
 
Mulle tuli mieleen eilen, puoliksi(!) läpällä, että pitääkö tästä 'syyttää' Civilizationia. Voitto tulee, kun raketti lähtee matkaan (vaikkakin kohti Alpha Centauria). Jos Elon on vähän ottanut vaikutteita.
Sikäli kun pelaa videopelinsä itse
 
Teslan boikotoiminen yhtiönä ja sen vertaaminen Teboililla tankkaamiseen on erityisen outo tapa reagoida maailmanpolitiikkaan. Jenkit ei tietääkseni valloita toista maata itselleen ja Tesla yhtiönä ei liity siihen koko asiaan mitenkään.

Nostettu autopuolen keskustelusta.

Itse olen vahvasti eri mieltä; Elonista on muodostunut läntisen maailman euroopanvastaisen liikkeen paavi ja jopa jenkkien presidentti on alisteinen hänelle. Käytännössä yksin Elon on mahdollistanut Trumpin pääsyn presidentiksi, on edistänyt eniten Eurooppaan liittyvää disinformaatiota internetissä ja on järjestelmällisesti toiminut tämän aatteen johtohenkilönä. Ironisesti Elon tavoitteineen on venäjää suurempi uhka Euroopalle, koska hän vetää jenkkejä talutusnuorassa tällä hetkellä suuntaan joka sotkee historiallisen läntisen yhteistyömallin.

Tämän selonteon näkökulmasta on varsin perusteltua boikotoida Teslaa ainakin niin pitkään kun firman TJ ajaa nykyisen kaltaista poliittista liikettä.
 
Nostettu autopuolen keskustelusta.

Itse olen vahvasti eri mieltä; Elonista on muodostunut läntisen maailman euroopanvastaisen liikkeen paavi ja jopa jenkkien presidentti on alisteinen hänelle. Käytännössä yksin Elon on mahdollistanut Trumpin pääsyn presidentiksi, on edistänyt eniten Eurooppaan liittyvää disinformaatiota internetissä ja on järjestelmällisesti toiminut tämän aatteen johtohenkilönä. Ironisesti Elon tavoitteineen on venäjää suurempi uhka Euroopalle, koska hän vetää jenkkejä talutusnuorassa tällä hetkellä suuntaan joka sotkee historiallisen läntisen yhteistyömallin.

Tämän selonteon näkökulmasta on varsin perusteltua boikotoida Teslaa ainakin niin pitkään kun firman TJ ajaa nykyisen kaltaista poliittista liikettä.
Jep. Teboilin tai Lukoilin toimarihan tuskin on ottanut mitään kantaa Ukrainaan tai jos muutenkaan sanoo jotain noloa saattaa häpeissään defenestroida itsensä
 
Sähköauto ketjusta
Elon ketjuun nuo Elon-avautumiset. Ei tänne.

Teslan boikotoiminen yhtiönä ja sen vertaaminen Teboililla tankkaamiseen on erityisen outo tapa reagoida maailmanpolitiikkaan. Jenkit ei tietääkseni valloita toista maata itselleen ja Tesla yhtiönä ei liity siihen koko asiaan mitenkään.

Joo, Teboil ehkä vähemmän, se oli ja on tosiaan venäläisen yhtiön omistama, niitä harvoja jossa johto edes vähän kritisoi venäjän erikoisoperaatiota, mutta ajettiin kyllä ruotuun ja tänäpäivänä on hyökkäys sodan brändi joka sponsoroit putinin touhuja.

Tesla linkittyy suoraan Elon Muskiin ja jälkimmäinen taasen on Trumpin hallinnon ydintä ja sen sonnan levittäjää. Jos jotekin pienesti haluaa iskieä nimenomaan Trumpin hallinnon ytimeen niin nimeen Tesla ja Elon X yhtiöt. Ja Teslan ja X osalta on veihtoehtoja, joten ei edes joudu tekemään kipeitä valintaja
 
Elon ketjuun nuo Elon-avautumiset. Ei tänne.

Teslan boikotoiminen yhtiönä ja sen vertaaminen Teboililla tankkaamiseen on erityisen outo tapa reagoida maailmanpolitiikkaan. Jenkit ei tietääkseni valloita toista maata itselleen ja Tesla yhtiönä ei liity siihen koko asiaan mitenkään.
Olen tästä eri mieltä. Elon Musk toimii Teslan toimitusjohtajana ja nauttii Teslan anteliaasta palkitsemisjärjestelmästä, joka linkittyy yhtiön menestymiseen, toisin sanoen isoksi osaksi uusien Tesla autojen myyntiin. Teslan ostamalla tulee näin ollen omalta osaltaan suoraan tukeneeksi myös Elon Muskia, halusi sitä tai ei. Toki yhtiö on paljon muutakin kuin toimitusjohtajansa, mutta kytkös on täysin selvä ja kiistaton.

Elon Musk ei ole Yhdysvaltain presidentti, eikä ainakaan virallisesti tee päätöksiä Yhdysvaltain ulkopolitiikasta. Mutta hänellä on täysin poikkeuksellinen mahdollisuus puuttua maailmanpolitiikkaan tavalla, jota ei liene ollut kenelläkään ei poliitikolla USA:ssa aiemmin. Lisäksi hän on kiistattomasti jakanut X:ssä ja muualla kommentteja, jotka voidaan lukea suoraksi tuen osoitukseksi Trumpin päätöksille, osa niistä menee jopa pidemmälle.

Jos hetkeksikin pysähdytään miettimään asiaa, tämä teatteri mitä on pyöritetty Yhdysvalloissa muutaman viikon ajan on taatusti maksanut ukrainalaisia ihmishenkiä. Kyse on kirjaimellisesti elämästä ja kuolemasta sen varsinaisimmassa merkityksessä. Miettikääpä, jos Ukrainan sijasta me olisimme ne, johon Venäjä nyt kohdistaisi sotatoimia. Miltä tuntuisi, kun meidän kustannuksellamme aloitettaisiin tällainen show ja Musk vielä virne naamallaan toteaisi, että omillamme olemme, kenties jopa autamme Venäjää. Kuinka paljon siinä hetkessä tekisi mieli ostaa Tesla?

Tiedän tässä sohaisevani ampiaispesää, mutta koska sinänsä ymmärrettävistä syistä nämä keskustelut eivät saa levitä esim. sähköautoketjuun tai Tesla ketjuun, mutta sanotaanko vaikka näin, että ainakin uusien Tesla mallien fiilistely näissä realiteeteissa asettaa kirjoittajansa tällä hetkellä jokseenkin kyseenalaiseen valoon. Ja sitten joku ihmettelee, kun Venäjälläkin ihmiset koittavat elää niin kuin mikään ei olisi muuttunut...
 
Nostettu autopuolen keskustelusta.

Itse olen vahvasti eri mieltä; Elonista on muodostunut läntisen maailman euroopanvastaisen liikkeen paavi ja jopa jenkkien presidentti on alisteinen hänelle. Käytännössä yksin Elon on mahdollistanut Trumpin pääsyn presidentiksi, on edistänyt eniten Eurooppaan liittyvää disinformaatiota internetissä ja on järjestelmällisesti toiminut tämän aatteen johtohenkilönä. Ironisesti Elon tavoitteineen on venäjää suurempi uhka Euroopalle, koska hän vetää jenkkejä talutusnuorassa tällä hetkellä suuntaan joka sotkee historiallisen läntisen yhteistyömallin.

Tämän selonteon näkökulmasta on varsin perusteltua boikotoida Teslaa ainakin niin pitkään kun firman TJ ajaa nykyisen kaltaista poliittista liikettä.

Joo tavallaan vielä voi jotenkin sietää tuon Muskin sekoilun Atlantin toisella puolella, mutta se, että se lähtee sekaantumaan myös Euroopan politiikkaan tukemalla jotain AFD:n kaltaisia puolueita menee kyllä reilusti rajan yli.

Teslan boikotoinnista puheenollen ihan näin anekdoottisella tasolla on kyllä huomannut sen kahvihuonekeskusteluissa. Kun suht tasaiseen tahtiin joku työpaikalla on hommaamassa uutta liisaria, niin siitä myös seuraa keskustelua aiheesta. Noissa keskusteluissa näkyy se, että valtaosa porukasta ei edes harkitse sitä Teslaa jo ihan Muskin takia. Kaikki valitsee sähköauton (johtuen verotus & firman policyt), mutta en nyt muista, että koska viimeksi joku olisi päätynyt Teslaan. Varmaan pari vuotta sitten.
 
Nopealla googlettelulla tuo maakohtainen äo data on ihan haista paska tasoa, eikä yksikään vakavasti otettava tutkija ota kyseistä tutkimusta tosissaan. Siellä on valtaosa datasta ihan puhtaita arvauksia, eli tutkimuksen kirjoittajilla ei ole ollut konkreettista testidataa kuin osasta maita, loput on kirjattu heidän arvionsa mukaan. Silloinkin kun dataa on löytynyt on sitä välillä muokattu omakeksimällä korjauskertoimella, ja osa on puhdasta huuhaata. Esimerkiksi Päiväntasaajan Guinean data on tullut koesarjasta jossa tutkittiin lapsia joilla oli aivo-ja ja muita kehitysvammoja, eivätkä nämä vammaiset lapset olleet edes sieltä kotoisin.

Sanoisin myös että tämän tutkimuksen pohjalta tekemäsi johtopäätös on vähän heikoilla kantimilla kun sieltä löytyy mm Nepalin kaltaisia datapisteitä. Nepalissa on varmasti keskimääräistä vaikeammat olosuhteet ihmisen elää, mutta tutkimusesi mukaan maa on kehitysvammaisuuden huipentuma, äo:n ollessa 43.

Mutta ei tästä sen enmpää kun ei taas enää liity Muskiin. Epäilen tosin että heikoilla kantimilla oleva eugeniikka voisi kyllä häntäkin kiinnostaa.
Löysitkö luotettavampaa tieto, joka poikkesi merkittävästi näistä epäluotettavista tutkimuksista? Koska tieto liittyy etnisiin eroihin, siihen liittyy paljon poliittista painetta.

Eugeniikka on jäänyt huonoon valoon, koska se yhdistyy historiassa hirveyksiin.

Eugeniikkaa voitaisiin mielestäni hyödyntää erittäin pehmeillä ja eettisillä keinoilla järkevästikin.

En ole kuullut Muskin esittäneen mitään radikaaleja ajatuksia tähän liittyen, ymmärtääkseni hän arvostaa kaikkea ihmiselämää.

Nähdäkseni ympäristön paineiden puute ihan perus evoluutioteorian mukaisesti aiheuttaa populaation rappeutumista, eikä tämä edes liity etnisyyksiin. Pitäisi kehittää tapoja tasapainottaa tilannetta, jotta populaation rakenne pysyisi kunnossa, ja suurelta karsivalta tapahtumalta vältyttäisiin.

Oikeastaan rakennetta pitäisi parantaa, koska tulevaisuudessa teknologian kehityksen vuoksi tarvitaan entistä enemmän loogista päättelykykyä.
 
Löysitkö luotettavampaa tieto, joka poikkesi merkittävästi näistä epäluotettavista tutkimuksista? Koska tieto liittyy etnisiin eroihin, siihen liittyy paljon poliittista painetta.
Noista maakohtaisista ÄO-tilastoista on muutenkin aikalailla mahdotonta tehdä mitään päätelmiä mistään geneettisestä linkistä ÄO:n ja ihmisryhmien välillä.
Älykkyysosamäärä on kuitenkin erittäin riippuvainen ympäristön olosuhteista, joka nähdään esimerkiksi siinä, että meidän ÄO:t ovat keskimäärin sellaiset melkein 20 pistettä korkeammat kuin meidän isovanhemmilla oli. Geenit ovat käytännössä samaa populaatioita, mutta muutokset ympäristötekijöissä (koulutus, ruokavalio, harrastukset jne.) ovat aiheuttaneet tuon nousun.
Joten jos vertaat jotain kehitysmaata länsimaahan, niin ihan jo noiden ympäristötekijöiden seurauksena voit saada useiden kymmenien pisteiden eron.
 
- - nykyisessä maailmantilanteessa (ilmastonmuutos, sodat, taloudelliset ongelmat useissa valtioissa) tulee monesti vaan mieleen, että kuinka tärkeää tämä avaruustutkimus loppupeleissä on, koska ne rahat voisi varmasti käyttää toisin, parantamaan meidän kaikkien elämänlaatua - -
Itse asiassa se on erittäin tärkeää. Voi hyvin olla, että myös Musk on lukenut kirjeen, jonka yksi Mars-lentoa suunnitellut Nasan pomo kirjoitti vastauksena samanlaiseen kritiikkiin vuonna 1970:
 
Itse asiassa se on erittäin tärkeää. Voi hyvin olla, että myös Musk on lukenut kirjeen, jonka yksi Mars-lentoa suunnitellut Nasan pomo kirjoitti vastauksena samanlaiseen kritiikkiin vuonna 1970:

Tosin se, että kuinka paljon avaruuslennot ovat oikeasti edistäneet teknologian kehitystä on asia, josta on kyllä aika montaa eri näkemystä. Lisäksi ne avaruuslennot ovat aika tehoton tapa tehdä sitä teknologian kehitystä, jos toivotaan, että siinä sivutuotteena saadaan jotain yleisesti hyödyllistä. Paljon tehokkaampaa olisi käyttää ne rahat suoraan niiden asioihin tutkimiseen, joita halutaan edistää.

Sitten taaskin tieteen osalta on erittäin vahvat argumentit sille, että avaruuden tutkiminen pitäisi jättää koneille, ei ihmisille. Se, että sinne Marsiin roudataan ne astronautit, maksaa hullusti enemmän kuin se, että sinne lähettäisiin vain luotaimia.
Hyvä esimerkki on se, että ISS:n vuosittaisilla kustannuksilla voisi rakentaa JWST:n parin vuoden välein (+ISS:n rakentaminen, joka maksoi tyyliin 10 JWST:n verran). JWST tulee todennäköisesti muutamassa vuodessa edistämään meidän ymmärrystä universumista enemmän kuin ISS tulee edistämään tieteitä koko elinkaarensa aikana.

Ihmisten lähettäminen avaruuteen, ainakin nykyteknologialla, perustuu enemmän tunteisiin kuin järkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin se, että kuinka paljon avaruuslennot ovat oikeasti edistäneet teknologian kehitystä on asia, josta on kyllä aika montaa eri näkemystä. Lisäksi ne avaruuslennot ovat aika tehoton tapa tehdä sitä teknologian kehitystä, jos toivotaan, että siinä sivutuotteena saadaan jotain yleisesti hyödyllistä. Paljon tehokkaampaa olisi käyttää ne rahat suoraan niiden asioihin tutkimiseen, joita halutaan edistää.

Sitten taaskin tieteen osalta on erittäin vahvat argumentit sille, että avaruuden tutkiminen pitäisi jättää koneille, ei ihmisille. Se, että sinne Marsiin roudataan ne astronautit, maksaa hullusti enemmän kuin se, että sinne lähettäisiin vain luotaimia.
Hyvä esimerkki on se, että ISS:n vuosittaisilla kustannuksilla voisi rakentaa JWST:n parin vuoden välein (+ISS:n rakentaminen, joka maksoi tyyliin 10 JWST:n verran). JWST tulee todennäköisesti muutamassa vuodessa edistämään meidän ymmärrystä universumista kuin ISS tulee edistämään tieteitä koko elinkaarensa aikana.

Ihmisten lähettäminen avaruuteen, ainakin nykyteknologialla, perustuu enemmän tunteisiin kuin järkeen.
Periaatteessa joo, en ole eri mieltä. Mutta tartuin vain tuohon aiempaan ajatukseen, että avaruustutkimukseen menevät rahat pitäisi käyttää maanpäällisten olojen parantamiseen. Se on IMHO aika älyvapaa näkemys, kun avaruustutkimus nimenomaan parantaa maanpäällisiä oloja.

Lisäksi ne avaruuslennot ovat aika tehoton tapa tehdä sitä teknologian kehitystä, jos toivotaan, että siinä sivutuotteena saadaan jotain yleisesti hyödyllistä. Paljon tehokkaampaa olisi käyttää ne rahat suoraan niiden asioihin tutkimiseen, joita halutaan edistää.
Nämä "avaruustutkimuksen sivutuotteina" mainostetut keksinnöt ovat yleensä sellaisia, että niistä ei tiedetty ennen kuin ne ensin keksittiin ja sitten vielä keksittiin soveltaa muuhun käyttöön. Hankala sanoa, olisiko suoraan haluttua asiaa tutkimalla syntynyt yhtä hyvä lopputulos, tai tulosta ensinkään. (Toki näiden sivutuotteiden määrää ja merkitystä on monesti liioiteltu, kun niillä on yritetty vakuuttaa tavan pulliaisia siitä, ettei hemmetin kalliit kuulennot olleet hukkasijoitus.)

Mutta tämä on jo täyttä offtopicia, joten jatkot jonnekin muualle. Vaikka avaruus-ketjuun.
 
Noista maakohtaisista ÄO-tilastoista on muutenkin aikalailla mahdotonta tehdä mitään päätelmiä mistään geneettisestä linkistä ÄO:n ja ihmisryhmien välillä.
Älykkyysosamäärä on kuitenkin erittäin riippuvainen ympäristön olosuhteista, joka nähdään esimerkiksi siinä, että meidän ÄO:t ovat keskimäärin sellaiset melkein 20 pistettä korkeammat kuin meidän isovanhemmilla oli. Geenit ovat käytännössä samaa populaatioita, mutta muutokset ympäristötekijöissä (koulutus, ruokavalio, harrastukset jne.) ovat aiheuttaneet tuon nousun.
Joten jos vertaat jotain kehitysmaata länsimaahan, niin ihan jo noiden ympäristötekijöiden seurauksena voit saada useiden kymmenien pisteiden eron.

OT:
Joo, ei ihan priimaa dataa ole saatavilla. Ja vaikka eroja tutkimusten mukaan näyttäisi olevan etnisten ryhmien välillä Euroopassa ja USA:ssa asuvilla, sitäkin eroa voi perustella sillä, että kestää kauemman aikaa geeneille sopeutua muuttuneeseen ympäristöön tai eroilla vanhempien kasvatustavoissa.

Joka tapauksessa Flynn efekti näyttää loppuneen ja älykkyys ei enää nousekkaan jatkuvasti, pientä notkahdusta alaspäin on myös havaittavissa.

Todellisuudessa ei voida tietää edes sitä, johtuuko Flynn efekti todella ympäristöstä vai esim. kilpailun kiristymisestä parivalinnasta.

Ehkä parivalinnassa ollaan menty pinnallisempaan suuntaan, se voisi selittää älykkyyden laskua. Ja toisaalta kouluttautuneet eivät hanki lapsia samaan tahtiin kuin kouluttamattomat.
 
Viimeksi muokattu:
Todellisuudessa ei voida tietää edes sitä, johtuuko Flynn efekti todella ympäristöstä vai esim. kilpailun kiristymisestä parivalinnasta, tästä ei ole tiedepiireissäkään päästy yksimielisyyteen.
Vaikka tämä ketju onkin Elon-ketju, niin mitä nämä kummallisuudet tekee täällä? Tieteessä on aika harvoin täydellistä yksimielisyyttä, joten aika hyvä yritys perustella paskaväitettä. Varmasti löytyy joku joka tuollaista esittänyt. Tosiasiassa tuo ei varmaan ole edes top kahdessakympissä.

Jos vertaat vaikka ehdotettuun teoriaan sukusiitoksen (hei, tässä aasinsilta marsiin ja Eloniin) vähenemisestä, ja siitä määriteltyyyn tulokseen, että vaikka kaikki 1900 luvulla olisivat lisääntyneet sisaren kanssa, niin ei silti selittäisi efektiä.

Onko tuo tahallista keskustelun sotkemista vai miksi 'tämmöistä'?
 
Vaikka tämä ketju onkin Elon-ketju, niin mitä nämä kummallisuudet tekee täällä? Tieteessä on aika harvoin täydellistä yksimielisyyttä, joten aika hyvä yritys perustella paskaväitettä. Varmasti löytyy joku joka tuollaista esittänyt. Tosiasiassa tuo ei varmaan ole edes top kahdessakympissä.

Jos vertaat vaikka ehdotettuun teoriaan sukusiitoksen (hei, tässä aasinsilta marsiin ja Eloniin) vähenemisestä, ja siitä määriteltyyyn tulokseen, että vaikka kaikki 1900 luvulla olisivat lisääntyneet sisaren kanssa, niin ei silti selittäisi efektiä.

Onko tuo tahallista keskustelun sotkemista vai miksi 'tämmöistä'?
Pahoittelut aivopierusta, jätin yksimielisyyslisäyksen pois. Tarkoitin ilmaista, että syyt Flynn efektiin ovat enemmän tai vähemmän arvailun varassa. Olemassa olevasta datasta ei yksinkertaisesti voi erotella eri tekijöitä riittävällä tarkkuudella. Sen sijaan geneettisten mekanismien vahvuutta voidaan paremmin tutkia esim. erillään eläneiden identtisien kaksosten avulla. Voit googlettaa Minnesota Twin Study. Älykkyyden todettiin olevan erittäin perinnöllinen riippumatta kasvuympäristöstä. Tämä puoltaisi myös geneettisen komponentin vahvuutta keskimääräisen älykkyysosamäärän kehityksessä.

Marsiin voidaan viedä sukusoluja kyllä. Ja mikäli alkupopulaatio marsissa saadaan riittävän geneettisesti heterogeeniseksi, sukusiittoisuus ei ole ongelma.

Muskin lisääntymis-strategia tuskin perustuu kuitenkaan tällaiseen optimointiin, vaikkakin useamman naisen kanssa lisääntyminen luonnollisesti johtaakin monipuolisempaan jälkikasvun geenistöön. Ehkä se, kuka heitti arvauksen Muskin päämäärästä täyttää mars jälkikasvullaan, saa tästä nyt sitten lisävahvistusta teorialleen.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut aivopierusta, jätin yksimielisyyslisäyksen pois. Tarkoitin ilmaista, että syyt Flynn efektiin ovat enemmän tai vähemmän arvailun varassa. Olemassa olevasta datasta ei yksinkertaisesti voi erotella eri tekijöitä riittävällä tarkkuudella. Sen sijaan geneettisten mekanismien vahvuutta voidaan paremmin tutkia esim. erillään eläneiden identtisien kaksosten avulla. Voit googlettaa Minnesota Twin Study. Älykkyyden todettiin olevan erittäin perinnöllinen riippumatta kasvuympäristöstä. Tämä puoltaisi myös geneettisen komponentin vahvuutta keskimääräisen älykkyysosamäärän kehityksessä.
Geneettisten mekanismien vahvuutta populaation sisällä, mutta ei eri populaatioiden välillä. Se, että älykkyys on periytyvä ominaisuus, on suht selvää. Mutta tuo ei kerro mitään siitä, että onko maapallon eri populaatioiden välillä geneettisiä tekijöitä, jotka tekisi yhdestä populaatioista keskimäärin toista fiksumman. Tuo on toki mahdollista, mutta meillä ei ole mitään sellaista dataa, mistä voisi tehdä tuollaisia päätelmiä mitenkään luotettavasti.

Mutta joo, mentiin vahvasti OT:n puolelle, joten eiköhän se siitä.
 
Koitetaan saako tässä ketjussa keskustella sähköautoista, kun tuolla "Yleistä keskustelua sähköautoista" ei saa puhua Elonista
;)
Elon ketjuun nuo Elon-avautumiset. Ei tänne.

Teslan boikotoiminen yhtiönä ja sen vertaaminen Teboililla tankkaamiseen on erityisen outo tapa reagoida maailmanpolitiikkaan. Jenkit ei tietääkseni valloita toista maata itselleen ja Tesla yhtiönä ei liity siihen koko asiaan mitenkään.
Kuulinko juuri jonkun sanovan Grönlanti.

Teslan lisäksi muitakin Jenkkifirmoja sopisi boikotoida, niin kauan kunnes tuo moraaliton politiikka muuttuu. Onneksi sentään japsiautoja saa haukkua riisikipoiksi, Fordilla saa taivaspaikan ja kaikista autoista tulee vanhana Opeleita, ranskalaisista autoista puhumattakaan
 
Lisäksi nyt kun tuo Musk sekaa tuolla valtion hallinnossa, niin en pystyisi itse ainakaan olemaan varma siitä, että myös Tesla ei olisi siellä sekaamassa. Kahdella pallilla kun istumisessa on juurikin se iso riski, että puurot ja vellit menee sekaisin.
 
Eillisessä Trumpin puheessahan Trump kiittelee Muskia ja sanoo Muskille, että ei hänen olisi tarvinnut tehdä mitään.

Musk on tukenut Trumpia yli 250 000 000 dollarilla.

(Maksumuuri, mutta tuki mainittu)

Vanhat riidatkin on saatu sovittua. Musk on maksanut X (Twitter tilin) jäädytyksen takia Trumpille 10 miljoonaa dollaria.

Samoin Facebook (Meta) on maksanut Trumpille 25 miljoonaa dollaria. Ilmeisesti Facebook tilin jäädytyksen korvauksena.

Nuo nyt on aika pieniä summia vielä. Verrattuna vaikka 44 miljardin dollarin kauppahintaan X (Twitter).


Musk ei kai ole tukenut rahallisesti Saksan (afd?) puoluetta? Mutta muuten on yrittänyt kovastikin vaikuttaa vaalitulokeen USA:n lisäksi Saksassa. Musk epäonnistui onneksi Saksassa.

"Tesla-miljardööri ei ole peitellyt sympatioitaan Saksan laitaoikeistolle, jota myös Venäjä tukee – mutta peitellymmin."


Uutisessa on myös, että Musk on yrittänyt vaikuttaa myös Britanniaan.

"Musk pisti jo loppukesästä lusikkansa syvälle Britannian sisäpoliittiseen soppaan ja kommentoi sikäläisiä levottomuuksia todeten "sisällissodan olevan väistämätön" saarivaltiossa. Tämän vuoden alkajaisiksi hän kuvasi Nigel Faragen oikeistopopulistisen puolueen olevan Britannian "ainoa toivo". "
 
Periaatteessa joo, en ole eri mieltä. Mutta tartuin vain tuohon aiempaan ajatukseen, että avaruustutkimukseen menevät rahat pitäisi käyttää maanpäällisten olojen parantamiseen. Se on IMHO aika älyvapaa näkemys, kun avaruustutkimus nimenomaan parantaa maanpäällisiä oloja.


Nämä "avaruustutkimuksen sivutuotteina" mainostetut keksinnöt ovat yleensä sellaisia, että niistä ei tiedetty ennen kuin ne ensin keksittiin ja sitten vielä keksittiin soveltaa muuhun käyttöön. Hankala sanoa, olisiko suoraan haluttua asiaa tutkimalla syntynyt yhtä hyvä lopputulos, tai tulosta ensinkään. (Toki näiden sivutuotteiden määrää ja merkitystä on monesti liioiteltu, kun niillä on yritetty vakuuttaa tavan pulliaisia siitä, ettei hemmetin kalliit kuulennot olleet hukkasijoitus.)

Mutta tämä on jo täyttä offtopicia, joten jatkot jonnekin muualle. Vaikka avaruus-ketjuun.

En nyt pitäisi sitä mitenkään älyvapaana näkemyksenä, kerta avaruustutkimuksessa kuitenkin valtaosa rahasta palaa juurikin siihen avaruustutkimukseen ja mitä ikinä yleishyödyllistä siitä saadaan, on pieniä sivuvirtoja. Etenkin jos kyse on tästä Muskin puskemasta halusta lähettää ihmisiä Marsiin.
Jos otettaisiin sama määrä rahaa mitä tarvitaan tuohon ja laitettaisiin se vaikkapa ilmastonmuutoksen vastaisten teknologioiden kehittämiseen, niin siitä varmasti saataisiin niitä yleishyödyllisiä sivuvirtoja siinä missä siitä Mars-matkailustakin, mutta myös se tutkimuksen pääkohde parantaisi maanpäällisiä oloja.
Eli jos halutaan käyttää rahaa siihen, että parannetaan maanpäällisiä oloja, avaruustutkimus, etenkin miehitetyt avaruuslennot, ovat erittäin tehoton tapa tehdä tuota. Parempi vain käyttää ne rahat suoraan johonkin, joka on teknologiselta haastavuudelta vastaavaa, mutta myös primäärisesti niitä maanpäällisiä oloja parantavaa.

Tämä Muskin (ja esim. Bezoksen) taipumus puskea tuota avaruusmatkailua jonain palveluksena ihmiskunnalle on kyllä aika heikolla pohjalla. Enemmänkin kyse on tyyppien omista egoista ja siitä, että lapsena halusivat olla Captain Kirk. Ei sinänsä, että tuo olisi mitenkään huono juttu, mutta siitä vain pitäisi olla rehellinen.
 
Koitetaan saako tässä ketjussa keskustella sähköautoista, kun tuolla "Yleistä keskustelua sähköautoista" ei saa puhua Elonista
;)

Kuulinko juuri jonkun sanovan Grönlanti.

Teslan lisäksi muitakin Jenkkifirmoja sopisi boikotoida, niin kauan kunnes tuo moraaliton politiikka muuttuu. Onneksi sentään japsiautoja saa haukkua riisikipoiksi, Fordilla saa taivaspaikan ja kaikista autoista tulee vanhana Opeleita, ranskalaisista autoista puhumattakaan
Liittyy löyhästi Muskin Teslan kilpailijoihin Ranskan autovalmistajiin. Minusta Ranka voisi tehdä ihan hyvän diilin Euroopalle?


"Presidentti Emmanuel Macron teki televisiopuheessaan keskiviikkoiltana keskustelunavauksen: Ranska voisi ulottaa ydinasepelotteensa suojaamaan koko Eurooppaa."

Viimeisin uusi autohankinta on juuri Ranskasta. Mutta jo vuonna 2023, Peugeot e-2008.


Uuden Teslan ostaminen on kyllä aika riski minusta. Esim se että mitähän muutkin ajattelee? Hävettääkö?

Samalla kun tukisi Teslaa, niin tukisi Muskia (Trumpin oikeaa kättä?). Musk on kumminkin suurella panoksella avustanut Trumpia ja pääsemään uudelleen presidentiksi. Musk on Teslan suurin omistaja ja toimitusjohtaja. Myös se, että Musk on pääosin kerännyt oman omaisuutensa juuri Teslan avulla.
 
Liittyy löyhästi Muskin Teslan kilpailijoihin Ranskan autovalmistajiin. Minusta Ranka voisi tehdä ihan hyvän diilin Euroopalle?


"Presidentti Emmanuel Macron teki televisiopuheessaan keskiviikkoiltana keskustelunavauksen: Ranska voisi ulottaa ydinasepelotteensa suojaamaan koko Eurooppaa."

Viimeisin uusi autohankinta on juuri Ranskasta. Mutta jo vuonna 2023, Peugeot e-2008.


Uuden Teslan ostaminen on kyllä aika riski minusta. Esim se että mitähän muutkin ajattelee? Hävettääkö?

Samalla kun tukisi Teslaa, niin tukisi Muskia (Trumpin oikeaa kättä?). Musk on kumminkin suurella panoksella avustanut Trumpia ja pääsemään uudelleen presidentiksi. Musk on Teslan suurin omistaja ja toimitusjohtaja. Myös se, että Musk on pääosin kerännyt oman omaisuutensa juuri Teslan avulla.

Vaikka olisi vahva itsetunto ja miettisi vain valmistaja riskejä, niin mikä Teslan nykyinen taloudellinen riski on jos ns kuplapuhkeaa. Perinteisesti totutta että jos vanha länkkäri valmistaja kaatuu niin autojen omistajat eivät jää kokonaan tyhjänpäälle, jälkimarkkinat toimii, autot toimii, varaosia ja huoltoa saa. Teslan kohdalla en usko että yhtiön kaatuessa autot muuttuisi SER kamaksi. Mutta jonkinlainen poliittinen johtajariski on.

Jos meillä pidetään tiedustelu riskinä kiinalaisia valmistajia ja niiden sähköautoja, vuoden vaihteessa jenkit oli liittolaisiamme jaoimme arvot jne. Nyt ne eivät enään sitä ole, päinvastoin, viimeiset hallinnon päätökset ovat sysäämässä jenkkejä jo uhan puolelle. Eli ajtuksiin tulee pieni riski, johto voi sekoilussaan vetään ns töpselin irti, tai käyttää niitä vihamielisesti vihollisia vastaan.
 
Teslalla on kuitenkin teknistä osaamista niin paljon, että tuskin tarvitsee heti pelätä että se firma kaatuu, vaikka toki varmasti osakekurssi on ilmaa täynnä ja tässä viimeaikojen Elon sekoilussa tuo saattaa realisoitua pian.
Nyt kun kaikki vihaa Elonia ja Teslaa, kuinkahan moni meinaa laittaa omansa kiertoon ja mikä olisi myyntihinta? Meilläkin firman pihalla taitaa olla enemmän Tesloja parkissa kuin muita merkkejä yhteensä. Miten ihmiset yleensä löytävät oman autonsa muiden joukosta, kun on tusina valkoista Model3:sta rivissä.
 
tulee monesti vaan mieleen, että kuinka tärkeää tämä avaruustutkimus loppupeleissä on, koska ne rahat voisi varmasti käyttää toisin, parantamaan meidän kaikkien elämänlaatua

Jos otettaisiin sama määrä rahaa mitä tarvitaan tuohon ja laitettaisiin se vaikkapa ilmastonmuutoksen vastaisten teknologioiden kehittämiseen, niin siitä varmasti saataisiin niitä yleishyödyllisiä sivuvirtoja siinä missä siitä Mars-matkailustakin, mutta myös se tutkimuksen pääkohde parantaisi maanpäällisiä oloja.

Muiden rahoilla on mukavaa parantaa maailmaa.


Musk vaikuttaa vähän omituiselta ja hänen ajatuksiina on usein vaikea samaistua, mutta kyllä hänen toimensa avaruuden "valloittamisen" edistämiseksi pitäisi mielestäni laskea ihmiskunnalle positiiviseksi.
 
Kyllä siellä oli helvetillinen vääntö ja sen lopputuloksena taidettiin lanseerata uudenlainen lupakäsittely jossa samantyylinen laukaisu voi mennä pienemmällä byrokratialla.


F9 on imuroinut länsimaiden laukaisuita vaikka kuinka helvetisti. Hinnan perässä ne mielestäni siirtyivät ja nyt tietenkin luotettavuus lienee tuonut myös katemarginaalia isommaksi.

Kaupallisella puolella F9 on jonkin verran nakertanut Arianespacen markkinaosuutta ja totaalisesti romahduttanut ryssien markkinaosuuden.

Ja muilla länsimaisilla ei merkittävää markkinaosuutta ollut, ULA oli liian kallis ja Sea Lauch oli monikansallinen firma jossa raketin runko tuli Ukrainasta, moottorit venäjältä, laukaisualusta seilasi ympäri maailman meriä, ja lähinnä vain firman päämaja oli lännessä. Ja sen toiminta loppui Venäjän miehitettyä Itä-Ukrainan, ei SpaceX:n takia.

USAn hallituksen alaiset laukaisut on sitten toinen asia, niissä ULA:lla oli aiemmin monopoli (jolla se sitten rahasti törkeästi) ja sitten SpaceXn myötä niihin saatiin vihdoin kilpailua

Samassa hintaluokassa ne painivat. New Glenn lienee ihanteellinen jossa se voi kilpailla F9 kuormien kanssa mutta olla selvästi kannattavampi isommissa. En olisi ikinä uskonut että koko projekti valmistuu ikinä, mutta niin se vain valmistui koska Starship on viivästynyt paljon.

Falcon 9 -laukaisun kaupallinen hinta on tällä hetkellä n. 50 miljoonan suuruusluokassa, ja kustannukset SpaceX:lle lienee n. 20 miljoonaa eli tästä 50 miljoonasta SpaceX ottaa n. 30 miljoonaa katetta per laukaisu.

Falcon Heavyn kaupallinen hinta keskirunko poisheittäen on n. 100 miljoonan suuruusluokassa, ja kustannukset SpaceX:lle lienee jossain n. 50-60 miljoonan luokassa, eli katetta SpaceX:lle jää jotain n. 40-50 miljoonaa.

New Glenn-laukaisun kaupallinen hinta(ekan vaiheen uudelleenkäytöllä) on n. 70 miljoonan suuruusluokkaa, kustannukset Blue Originlle on ehkä jossain 40 miljoonan suuruusluokassa.

New Glenn-laukaisun kaupallinen hinta täysin poisheitettänä lienee n. 110 miljoonaa, kustannukset Blue Originille lienee jossain vähintään 80 miljoonan suurusluokassa.

Jos SpaceXn Falcon9n kapasiteetti riittää laukaisulle, sen laukaisu Falcon 9:llä tulee asiakkaalle mykyhinnoittelulla parikymmentä miljoonaa halvemmaksi kuin New Glennillä, SpaceXn ottaessa laukaisusta silti saman luokan katteen kuin Blue Origin.


Käytännössä New Glennillä on parempi kilpailuasetelma vain laukaisuissa, jotka on liian isoja Falcon 9lle ykkösvaiheen uudelleenkäytetöllä, mutta tarpeeksi pieniä, että new Glenn voi silti lentää uudelleenkäytettävässä moodissa.

Ja koko viime vuonna tällaisia laukaisuita yhteensä kaupallisella puolella + yhdysvaltain hallituksen laukaisuilla oli tasan kaksi kappaletta.

Mutta tästä on vaikea saada mitään objektiivista aikaan, tiedän vain että Spacex suunta on peruuttamattomasti muuttunut kun Elon Musk on käytännössä kuollut ja hänen ihonsa sisään on syntynyt joku kiukkuinen eläkeläinen.

Sanoisin että kyse on vaan sekoamisesta, mutta tämä nimenomaan EI ole näkynyt SpaceXn toiminnassa. SpaceX jatkaa Starshipin kehittämistä melko fokusoituneesti Elonin sekoamisesta huolimatta, koska siellä on paljon muuta porukkaa, joka tietää mitä tehdä, ja Elon ei ole saanut viime aikoina mitään liian hulluja ideoita millä sen kehitystä sotkea (koska on keskittynyt soveltamaan hulluja ideoitaan politiikkaan eikä firmojensa johtamiseen)

Projekti on jo tarpeeksi vakaassa kehitysvaiheessa että se ei enää tarvi sitä visionäärin alkuponnistusta, joten visionäärin sekoaminen ja keskittyminen muihin asioihin ei enää haittaa.

SLS rinnalla mikä tahansa hanke on erinomainen, mutta yksityiseksi projektiksi se ei ole sekä kokoluokaltaan että riskiprofiililtaan kannattava hanke. Siitä olisi pitänyt tehdä alun perin fokusoituneempi tuote ja jonkinlainen väliaskel olisi ollut ehdottomasti paikallaan vaikkapa pienemmällä halkaisijalla.

Se on nimenomaan ollut fokusoitunut tuote, ja se mitä sinä ehdotat olisi ollut nimenomaan vähemmän fokusoitunutta.

Tällaisessa pienemmän halkaisijan väliaskeleessa ei olisi ollut käytännössä mitään järkeä, koska se olisi ollut ihan eri raketti ja sillä olisi ollut silti pääosin ihan samat ongelmat.

Ja niitä väliaskeleitahan on ollut, mutta ne on olleet samalla halkaisijalla, moottorin varhaisemmalla versiolla, lyhyemmällä korkeudella.

Melkein kaikki siinä raketin laukaisupaikkainfrassa ja huomattava osa siinä valmistusinfrassa suunnitellaan sitä tiettyä halkaisijaa silmälläpitäen. Raketin pituutta on helpohko muuttaa pienellä muutoksella infraan, mutta halkaisijan muuttaminen laittaisi todella paljon uusiksi.

Tämä on ihan perinteinen kommariprojekti missä ei ole rahapaineita, aikataulupaineita ja johtamiskyky on kyseenalainen (nykyisin, ennen ukko oli rautaa).

Päin vastoin.

SpaceX yrittää saada raketin mahdollisimman nopeasti sellaiseen kuntoon, että sillä voidaan laukoa starlink-sateliitteja kiertoradalle, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että se alkaa olemaan hyödyllinen ja tuottava.

Sitten tankkeriversiot, tankkaus kiertoradalla, miehitetyt versiot, versiot muiden kuin starlink-sateliittien laukaisuun jne tulee myöhemmin, kun raketti on ensin saatu kuntoon että se tuottaa firmalle rahaa sisään.

Mitkähän ovat Starshipin arvioidut kehityskulut tähän asti ja tulevaisuuteen? Minä itse arvioin infrahankkeiden aikaan kun Mechazillaa ruvettiin rakentamaan (6 vuotta sitten?), että miljardi ei voi riittää sirkuksen pyöritykseen enää vuosittain.

Ei riitäkään. Mutta miljardi kehityskuluja Starshipistä ei ole SpaceXlle mikään ongelma kun Falcon 9 -laukaisut tuottaa puolisentoista miljardia voittoa vuodessa ja Starlink myös huomattavan määrän rahaa sisään.

(toki Starlink-laukaisuihin kuluu myös rahaa, mutta näihin investointeihin on saatu sijoituksia mm. Googlelta joka hyötyy siitä, että ihmisillä on nopea netti)

Starship on nimenomaan oikein hyvä investointi ja järkevää rahankäyttöä sille rahalle mitä Falcon 9 tuottaa.

Perinteiset military-industry-complex-firmat toki jakaisivat kaikki voittonsa heti osinkoina ulos ja tekisivät tuotekehitystä vain kun liittovaltio sen maksaa, mutta SpaceX ei toimi näin.

Spacex osakkeita myydään suljettujen ovien takana eli siitä ei anneta avainlukuja ulos.

... mutta laukaisujen asiakkaista, määristä ja starlink-asiakkaiden määristä voidaan laskea aika paljon tulopuolta.

Osakkeenomistajat varmaankin haluavat pitää osuutensa terveestä osasta yhtiötä (F9 ja Starlink) ja antavat vielä ylimääräistä rahaa leikkimiseen, mutta asiat eivät ole bisneksessä ikuisia.

Kyllä nämä sijoittajat voivat esittää vaikeita kysymyksiä Muskille, tietenkin vähän epälen että ukkelia ei enää kiinnosta ja uloshan häntä ei tuosta asemasta varmastikaan saa kun omistaa äänestysvallan.

Vaikeita kysymyksiä tulee esittää lähinnä poliittisesta sekoilusta, touhu SpaceXn kanssa on ollut erinomaista.
 
Viimeksi muokattu:
mutta kyllä hänen toimensa avaruuden "valloittamisen" edistämiseksi pitäisi mielestäni laskea ihmiskunnalle positiiviseksi.
Avaruuden valloitus (eli ihminen asuttaisi ja loisi sivilisaation jonnekkin muualle kuin maapallolle) on niin kaukana tulevaisuudessa että kyllä nykyisen ilmastonmutoksen pysäyttäminen on tällä hetkellä aika paljon tärkeämpi homma. Avaruutta tietenkin voi tutkia samalla luotaimilla,teleskoopeilla, jne., mutta tämän kriisin keskellä panostusten painopiste tulisi olla maapallossa, ei satojen vuosien päässä avaruudessa.
 
Musk toimii DOGE - tiiminsä kanssa niin nopeasti, ettei oikein kukaan ota selvää mitä tapahtuu, mutta se on selvää että epävarmuus lisääntyy, ja tämä vaikuttaa ihan USA:n talouteenkin. Lisäksi Musk pyrkii ottamaan haltuun Liittovaltion Ilmailuviraston (FAA) puskemalla läpi oman firmansa jo olemassa olevien sopimusten edelle. Tämä nähtävästi on laitonta, ja varmuudella päätyy myös oikeuden käsittelyyn.

Hopes of US golden age fade as investors start to worry about ‘Trumpcession’ risk - guardian


Muskin ”hallituksen tehokkuusosaston” (Doge) tähän mennessä tekemien irtisanomisten suora vaikutus vaikuttaa suhteellisen pieneltä, mutta sen ”liiku nopeasti ja riko asiat” -lähestymistapa, johon näyttää kuuluvan sopimusten repiminen ja työlainsäädännön rajojen ylittäminen, korostaa kaaoksen tunnetta.

Yhdysvaltalainen toimittaja Mike Masnick, joka on seurannut vastaavien taktiikoiden käyttöä teknologiateollisuudessa, totesi Techdirt-blogissaan keskiviikkona, että sijoittajat, jotka toivoivat Trumpin politiikan olevan yritysmyönteistä, ”saavat erittäin kalliin oppitunnin luovan tuhon ja pelkän tuhon välisestä erosta”.

FAA employees threatened with termination if they 'impede' SpaceX takeover: report - rawstory


Bloomberg raportoi, että liittovaltion ilmailuhallinnon jäseniä on uhattu irtisanomisella, jos he ”estävät” miljardööri Elon Muskin omistaman yksityisen avaruusalan tutkimusyrityksen SpaceX:n haltuunoton.

Bloombergin lähteiden mukaan SpaceX:n insinööri Ted Malaska tuli viime kuussa FAA:n päämajaan Washington D.C:ssä ja antoi työntekijöille, mitä hän kuvaili itse Muskin antamaksi ohjeeksi, että ”aloitetaan välittömästi työ ohjelman parissa, jossa otetaan käyttöön tuhansia yhtiön Starlink-satelliittiterminaaleja tukemaan kansallista ilmatilajärjestelmää”.

(Snip)
Lisäksi heille annettiin 18 kuukautta aikaa toteuttaa tämä tehtävä, ja heille kerrottiin, että heistä raportoitaisiin suoraan Muskille, jos he estäisivät tehtävän edistymisen. Musk ei ole vaaleilla valittu virkamies eikä senaatin vahvistama kabinettivirkailija, eikä ole selvää, millainen valta hänellä on erottaa liittovaltion työntekijöitä.

Bloomberg lisää, että Muskin ohje käyttää oman yhtiönsä teknologiaa FAA:n uudistamiseen on ristiriidassa hallituksen nykyisen sopimuksen kanssa, joka hallituksella on jo telejätti Verizonin kanssa.
 
Avaruuden valloitus (eli ihminen asuttaisi ja loisi sivilisaation jonnekkin muualle kuin maapallolle) on niin kaukana tulevaisuudessa että kyllä nykyisen ilmastonmutoksen pysäyttäminen on tällä hetkellä aika paljon tärkeämpi homma. Avaruutta tietenkin voi tutkia samalla luotaimilla,teleskoopeilla, jne., mutta tämän kriisin keskellä panostusten painopiste tulisi olla maapallossa, ei satojen vuosien päässä avaruudessa.
Eihän mikään estä muita superrikkaita tekemästä tuota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 153
Viestejä
4 670 284
Jäsenet
76 565
Uusin jäsen
Bizman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom