• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Elon Muskista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Ei vielä. Mutta jos Teslaa boikotoidaan, heräävät himot uusiin erilaisiin 40ke-45ke autoihin. Kaikille se Volkkari ei kelpaa ja nekin nousevat varusteilla aika kalleiksi. Bemari ei taas myy tuossa hintaluokassa mitään.
Niin eli vaikka hehkutetaan niitä ei oikeasti osteta vaikka väitit aluksi muuta.

Vaikka Suomessa sähköautoja myydään ja kanta kasvaa niin myös käytetyt kelpaa joissa kalliit merkit löytää uuden omistajan.
 
Niin eli vaikka hehkutetaan niitä ei oikeasti osteta vaikka väitit aluksi muuta.

Vaikka Suomessa sähköautoja myydään ja kanta kasvaa niin myös käytetyt kelpaa joissa kalliit merkit löytää uuden omistajan.
En minä tietääkseni ole väittänyt, että niitä juuri nyt ostetaan kauheasti. Tätä pyrin nimenomaan välttämään, että niitä myytäisiin paljon.

Ei niitä kalliita käytettyjä sähköautoja riitä käytettynä kaikille 40-45ke autoja ostaville, koska niitä kalliimpia ostavia on vähemmän. Eikä kaikki halua ostaa käytettyä autoa.
 
Ei ne myyntitilastot vielä kerro mitään. Kiinalaiset autot olivat viime vuonna vielä aika kaukaisia asioita. Nythän ne alkavat vasta normalisoitua. Viime vuonnahan Volvo teki euroopassa isoimmat kasvamiset 42%. Eli kiinalainen auto kasvoi lähellä mitaliluokkaa eniten. Bemari kasvoi 10% ja VW myi 7% vähemmän kuin 2023. Ei tuossa nyt bemarin ja volkkarin osalta kauheasti vielä voi hurrata. Ellet puhu jostain tammikuun klikkiotsikkomyynneistä?

Pyytäisin nyt vaan kaikkia hieman miettimään, että mitä tällä boikottirummutuksella oikeasti saadaan aikaan.
Kerta tässä on puhe siitä, että miten Muskin lisääntynyt poliittinen aktiivisuus näkyy Teslan myynnissä, niin oleelliset luvut on juurikin ne tammikuun luvut. Koska rekisteröintiluvut tulevat yleensä muutaman kuukauden viiveellä autojen ostosta, niin nuo tammikuun luvut kuvaavat juurikin sitä aikaa, kun USA:n vaalikampanja oli kuumimmillaan ja Muskin poliittinen profiili nousi uusiin korkeuksiin.
Tammikuun luvuissa näkyy juurikin se Volkkarin ja Bemarin nousu ja Teslan radikaali lasku. Toki se, että onko kyseessä poikkeus vai trendi, nähdään tulevien kuukausien aikana. Jonka takia käytin sanaa "alustavasti".
 
Ostetaanko niitä vaikka hehkutetaan? Onko Suomessa nyt siirrytty massalla kiinalaisiin autoihin?

Kuten sanoin boikotit ja muut unohtuu kun hinta kohtaa.
Sähköautojen myynti on kasvanut Euroopassa mutta samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut useimmissa maissa 20-40+%. Sitä en tiedä ostavatko ihmiset nyt kiinalaisia vai eurooppalaisia sähköautoja, mutta jotain muuta kuin Teslaa kuitenkin.
 
Kerta tässä on puhe siitä, että miten Muskin lisääntynyt poliittinen aktiivisuus näkyy Teslan myynnissä, niin oleelliset luvut on juurikin ne tammikuun luvut. Koska rekisteröintiluvut tulevat yleensä muutaman kuukauden viiveellä autojen ostosta, niin nuo tammikuun luvut kuvaavat juurikin sitä aikaa, kun USA:n vaalikampanja oli kuumimmillaan ja Muskin poliittinen profiili nousi uusiin korkeuksiin.
Tammikuun luvuissa näkyy juurikin se Volkkarin ja Bemarin nousu ja Teslan radikaali lasku. Toki se, että onko kyseessä poikkeus vai trendi, nähdään tulevien kuukausien aikana. Jonka takia käytin sanaa "alustavasti".
Teslan myynteihin vaikuttaa uusi Model Y, joka on Teslan myydyin malli. Tästä voit katsella vuoden 2024 tilastoja. Ei ne viime vuonna vielä vaikuttaneet. Which brand sold the most EVs in Europe in 2024? Joulukuu 2024 oli erittäin kova myyntikuukausi Teslalle.

Elon aloitti Trumpin tukemisen about heinäkuussa 2024. Teslan Q3 ja Q4 2024 olivat Teslan parhaat Q3 ja Q4 ikinä jos mitataan autojen myynnin määrällä. Ja Q4 2024 oli Teslan paras Q ikinä. Jotenkin ei näkynyt tuo Trump tuki vielä tuossa? Mutta yhtäkkiä pelkästään tammikuussa 2024 näkyy?

Sähköautojen myynti on kasvanut Euroopassa mutta samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut useimmissa maissa 20-40+%. Sitä en tiedä ostavatko ihmiset nyt kiinalaisia vai eurooppalaisia sähköautoja, mutta jotain muuta kuin Teslaa kuitenkin.
Puhutko tammikuun myynneistä? Automerkin myyntejä ei voi kuukausitasolla tarkastella, ellei toki halua valita juuri sopivan kuukauden itselleen tarkastelvaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Puhutko tammikuun myynneistä? Automerkin myyntejä ei voi kuukausitasolla tarkastella, ellei toki halua valita juuri sopivan kuukauden itselleen tarkastelvaksi.
Muskin DOGE sekoilu alkoi vasta tammikuussa eli muita vertauskelpoisia ajanjaksoja ei oikein ole. Tesla shares slump after European sales fall
Tesla sales in January bucked European electric car sale trends, which grew by more than a third in the month, according to trade body Acea.

Instead, Tesla sales across the EU, EFTA and the UK fell more than 45%, and more than 50% in the EU alone.

It comes after Tesla sales fell last year for the first time in more than a decade as demand faltered and rivals gained pace.
 
Sähköautojen myynti on kasvanut Euroopassa mutta samaan aikaan Teslan myynti on romahtanut useimmissa maissa 20-40+%. Sitä en tiedä ostavatko ihmiset nyt kiinalaisia vai eurooppalaisia sähköautoja, mutta jotain muuta kuin Teslaa kuitenkin.
Eiköhän maanantaina tule uudet listat Euroopan osalta, niin nähdään. Ranskasta oli tullut jo uutinen, että Tesla droppari heinäkuussakin siellä jopa 26%.
 
Teslan myynteihin vaikuttaa uusi Model Y, joka on Teslan myydyin malli. Tästä voit katsella vuoden 2024 tilastoja. Ei ne viime vuonna vielä vaikuttaneet. Which brand sold the most EVs in Europe in 2024?

Puhutko tammikuun myynneistä? Automerkin myyntejä ei voi kuukausitasolla tarkastella, ellei toki halua valita juuri sopivan kuukauden itselleen tarkastelvaksi.

Voit tarkastella model 3 myyntejä. Turpaan tuli senkin osalta 30-40% tammikuussa... epäilen kyllä itsekin että tämä tulee hieman tasaantumaan varsinkin kun viime vuoden helmikuu oli model 3 myynnin osalta kohtuu heikko kvartaalin 2. kuukaudeksi.
 
Teslan myynteihin vaikuttaa uusi Model Y, joka on Teslan myydyin malli. Tästä voit katsella vuoden 2024 tilastoja. Ei ne viime vuonna vielä vaikuttaneet. Which brand sold the most EVs in Europe in 2024? Joulukuu 2024 oli erittäin kova myyntikuukausi Teslalle.

Elon aloitti Trumpin tukemisen about heinäkuussa 2024. Teslan Q3 ja Q4 2024 olivat Teslan parhaat Q3 ja Q4 ikinä jos mitataan autojen myynnin määrällä. Ja Q4 2024 oli Teslan paras Q ikinä. Jotenkin ei näkynyt tuo Trump tuki vielä tuossa? Mutta yhtäkkiä pelkästään tammikuussa 2024 näkyy?
Mutta myös Model 3, jonka facelift tuli jo markkinoille 2023 lopussa, menetti reippaasti myyntiä.
Kuten tuossa jo totesin, se vaalikampanjointi oli huipussaan juurikin siinä syys-lokakuussa. Se nosti Muskin poliittista näkyvyyttä reippaasti ihan Euroopassakin, jolloin se normikansakin, jotka eivät erityisemmin seuraa USA:n politiikkaa, näkevät ne uutisoinnit. Joten jos tuo Muskin poliittinen toiminta aiheuttaa tuota myynnin laskua, niin se nähdään sitten parin kuukauden viiveellä tuosta.
Mutta tässä nyt kevään mittaan nähdään, että onko tuo Teslan myynnin lasku todellinen trendi.
 
Itse kyllä luulen että Teslan myynti voi jenkeissäkin sakata vielä pahasti. Teslasta on Muskin kautta tullut viime kuukausina suorastaan vihattu Trumpismin symboli maan liberaalien keskuudessa. Aiemmin Cybertruckeillekin lähinnä naurettiin, mutta nyt niitä on ruvettu suorastaan vandalisoimaan.
 
Itse kyllä luulen että Teslan myynti voi jenkeissäkin sakata vielä pahasti. Teslasta on Muskin kautta tullut viime kuukausina suorastaan vihattu Trumpismin symboli maan liberaalien keskuudessa. Aiemmin Cybertruckeillekin lähinnä naurettiin, mutta nyt niitä on ruvettu suorastaan vandalisoimaan.

Etenkin kun ne sähköautot ovat suosittuja erityisesti siellä liberaalien joukossa.
 
Mutta myös Model 3, jonka facelift tuli jo markkinoille 2023 lopussa, menetti reippaasti myyntiä.
Model 3 myytiin 2024 tammikuussa 6478kpl, hurjat 344% enemmän kuin vuoden 2023 tammikuussa. Uusi malli oli juuri julkaistu. Vuoden 2025 tammikuu linjailee enemmän 2023 tammikuuta, eli sitä normitasoa, kun kysyntäpiikkiä ei ole. Kyllä tässä mielestäni logiikalla pärjää ihan hyvin, kun näitä lukuja vielä nyt katsoo. Edelleen, yhdestä kuukaudesta saa uskomattomat klikkiotsikot, jos ei yhtään tutki niitä lukuja ja markkinan tapahtumia. Ja lehdet kyllä repii näinkin yksinkertaisista asioista niitä klikkiotsikoita.

 
Jenkeissä alkoi nämä vanhojen Tesla Y mallien ale (varaston putsaus)

Uudesta Y:stä on jenkeissä vain AWD versio esillä teslan sivuilla, 25% kalliimpi mitä vanha. Tietty on siinä FSD "vakiona".

Kanadassahan uusi Y malli oli 20000$ kalliimpi, mitä edeltäjänsä. Noilla eväillä myynti lähtee taatusti nousuun Atlantin toisella puolen.
 
Model 3 myytiin 2024 tammikuussa 6478kpl, hurjat 344% enemmän kuin vuoden 2023 tammikuussa. Uusi malli oli juuri julkaistu. Vuoden 2025 tammikuu linjailee enemmän 2023 tammikuuta, eli sitä normitasoa, kun kysyntäpiikkiä ei ole. Kyllä tässä mielestäni logiikalla pärjää ihan hyvin, kun näitä lukuja vielä nyt katsoo. Edelleen, yhdestä kuukaudesta saa uskomattomat klikkiotsikot, jos ei yhtään tutki niitä lukuja ja markkinan tapahtumia. Ja lehdet kyllä repii näinkin yksinkertaisista asioista niitä klikkiotsikoita.


Samasta paikasta Tammikuu 2025:


Tesla -45%

Koko vuosi 2024 euroopassa. Tesla -10.8%

Alkuvuosi 2024 euroopassa:
Tesla -12%

Eli uusi Model 3 sai sen verran nousua aikaan, että koko vuosi punnersi -10.8% lukemaan alkuvuoden -12% alusta. Aikamoiseen ihmeeseen olisi päästävä edellistä kalliimmalla Y mallilla, jos tuosta -45% kuukaudesta tehdään pomppu takaisin.
 
Jenkeissä alkoi nämä vanhojen Tesla Y mallien ale (varaston putsaus)

Uudesta Y:stä on jenkeissä vain AWD versio esillä teslan sivuilla, 25% kalliimpi mitä vanha. Tietty on siinä FSD "vakiona".

Kanadassahan uusi Y malli oli 20000$ kalliimpi, mitä edeltäjänsä. Noilla eväillä myynti lähtee taatusti nousuun Atlantin toisella puolen.
Uusi Y ei ole kalliimpi kuin vanha. Tuo ensin julkaistu "Launch edition" on, koska siinä on lisäoptioita vakiona. Muissa maissa on jo julkaistu normaali uusi Y, joka ei ole Launch edition, ja se taisi olla esim. Suomessa 600e kalliimpi kuin vanha.
Samasta paikasta Tammikuu 2025:


Tesla -45%

Koko vuosi 2024 euroopassa. Tesla -10.8%

Alkuvuosi 2024 euroopassa:
Tesla -12%

Eli uusi Model 3 sai sen verran nousua aikaan, että koko vuosi punnersi -10.8% lukemaan alkuvuoden -12% alusta. Aikamoiseen ihmeeseen olisi päästävä edellistä kalliimmalla Y mallilla, jos tuosta -45% kuukaudesta tehdään pomppu takaisin.
Niin kuten argumentoin jo, tammikuun 2025 myyntien lasku verrattuna 2024 tammikuuhun johtuu Model 3 piikkimyynnistä 2024 tammikuussa uuden mallin takia ja koska ihmiset odottivat vuonna 2025 tammikuussa uuden mallin myyntiä. Lisäksi joulukuun 2024 valtava Q4 lopetusmyynti vaikuttaa tammikuun 2025 myyntiin, koska monet ostajat tekivät ostamisen ratkaisun 2024 joulukuuna tarjouksien takia. Teslan Q4 2024 oli Teslan paras osavuosi ikinä, todella monet, useammat kuin ikinä, Teslaa harkinneet ostivat auton tuona ajanjaksona.
 
Model 3 myytiin 2024 tammikuussa 6478kpl, hurjat 344% enemmän kuin vuoden 2023 tammikuussa. Uusi malli oli juuri julkaistu. Vuoden 2025 tammikuu linjailee enemmän 2023 tammikuuta, eli sitä normitasoa, kun kysyntäpiikkiä ei ole. Kyllä tässä mielestäni logiikalla pärjää ihan hyvin, kun näitä lukuja vielä nyt katsoo. Edelleen, yhdestä kuukaudesta saa uskomattomat klikkiotsikot, jos ei yhtään tutki niitä lukuja ja markkinan tapahtumia. Ja lehdet kyllä repii näinkin yksinkertaisista asioista niitä klikkiotsikoita.


Tammikuu 2023 oli Teslan historian huonoin kuukausi Model 3 myynnin osalta euroopassa koronasulkujen jälkeen ja ennen sitähän myynti oli vielä enemmän kvartaalipainotteista kun autoista oli pulaa ja kvartaalin ekaan kuuhun ei kiinan autoja Eurooppaan ehtinyt. Ja Q1/24 oli huonoin kvartaali model 3 myynnin osalta viime vuonna.
 
Tammikuu 2023 oli Teslan historian huonoin kuukausi Model 3 myynnin osalta euroopassa koronasulkujen jälkeen ja ennen sitähän myynti oli vielä enemmän kvartaalipainotteista kun autoista oli pulaa ja kvartaalin ekaan kuuhun ei kiinan autoja Eurooppaan ehtinyt. Ja Q1/24 oli huonoin kvartaali model 3 myynnin osalta viime vuonna.

Pääasia tossa mun Model 3 kommentissa oli se, että vuonna 2024 tammikuussa sitä myytiin erikoisesti se n. 6500 kpl, aiempina vuosina se on ollu alle 2500 kpl, koska se ei oo päässyt noihin TOP10 listoille, ja siellä alimmat on ollu tuota 2500 luokkaa. Sen takia tuo tammikuun myynnin pieneneminen tuonne alle 2500 kpl luokkaan ei ole mikään ihme juttu, vaan ihan normaalia Model 3 mallille. Eli ei voi mielestäni vetää johtopäätöstä, että nyt ku ei ollut 6500 kpl tammikuussa, se on Elonin politiikan syytä.

2020 eteenpäin Model 3 tammikuun myynnit eläneet jossain 500-1500 paikkeilla? Paljonko oli 2023 tammikuussa?
 
Viimeksi muokattu:
Pääasia tossa mun Model 3 kommentissa oli se, että vuonna 2024 tammikuussa sitä myytiin erikoisesti se n. 6500 kpl, aiempina vuosina se on ollu alle 2500 kpl, koska se ei oo päässyt noihin TOP10 listoille, ja siellä alimmat on ollu tuota 2500 luokkaa. Sen takia tuo tammikuun myynnin pieneneminen tuonne alle 2500 kpl luokkaan ei ole mikään ihme juttu, vaan ihan normaalia Model 3 mallille. Eli ei voi mielestäni vetää johtopäätöstä, että nyt ku ei ollut 6500 kpl tammikuussa, se on Elonin politiikan syytä.
Joo, tammikuu 2022 ja aiemmat oli vahvasti kvartaalipohjaisia, eikä kiinasta rahdattuja kolmosia paljoa myyty. 2023 tammikuu oli kanssa huono, ilmeisesti vielä saman syyn takia. Sen kutsuminen "normaalitilanteeksi" on vaan vähän erikoista kun sen jälkeen Tesla on tasannut model 3 rahtaamista niin ettei saatavuus ole enää samaan tapaan ongelma, vaan myyntiä rytmittää enemmänkin kampanjat ja alennukset. Viimevuoden tammikuu oli tammikuuksi hyvä, mutta Model 3 myynti Q1:llä jäi silti jälkeen kaikista muista kvartaaleista.

Kuten todettua, helmikuu tullee tasaamaan vertailua viime vuoteen, koska se taasen oli viime vuonna heikko, mutta ensimmäiset raportit euroopan maista ei ennusta helmikuulle kasvua ja maaliskuussa pitäisi sitten myydä sen verran enemmän mitä tammikuussa jäi myymättä sikäli jos halutaan päästä edes viime vuoden Q1 lukuihin, joka oli viime vuoden heikoin.
 
Eiköhän maanantaina tule uudet listat Euroopan osalta, niin nähdään. Ranskasta oli tullut jo uutinen, että Tesla droppari heinäkuussakin siellä jopa 26%.

Tästä artikkelista puuttui maininta, että Ranskassa sähköautojen kokonaismyynti kasvoi 37%, joka pistää Teslan laskun hieman karumpaan valoon: Autot | Teslan alamäki jatkuu Euroopassa – Ranskassa selvä lasku helmikuussa
 

Norjassa romahti helmikuussa jopa 70%. Nyt maaliskuu on se kuukausi joka kertoo totuuden.
Minkä totuuden se maaliskuu kertoo, kun normi uuden Model Y toimituspäivät on touko-kesäkuulle esim. Suomessa? Eiköhän se totuus tule sitten tammi-helmikuussa 2026 kun nähdään koko vuoden toimitukset ja tarjousten myynnit. Elkää nyt ainakaan ennen q3 loppua vielä julistako mitään. :D
 
Minkä totuuden se maaliskuu kertoo, kun normi uuden Model Y toimituspäivät on touko-kesäkuulle esim. Suomessa? Eiköhän se totuus tule sitten tammi-helmikuussa 2026 kun nähdään koko vuoden toimitukset ja tarjousten myynnit. Elkää nyt ainakaan ennen q3 loppua vielä julistako mitään. :D
Lauch edition tulee myyntiin tai sitä siis saa maaliskuussa. Koskee myös Suomea.

Lisäksi samaa mallia tilattu 200 000 kpl Kiinassa, jos luottaa sen maan huhuihin. Siihenhän vedotaan että uusi Y on lykännyt ostamista ja aiheuttanut tämän kadon.

Edit. Vilkaisin Teslan sivuja niin perus Y LR saatavilla maaliskuussa. Halvemmat mallit kesällä. En tiedä voiko tuohonkaan vedota että autoja ei muka saisi vaikka näyttäisi että saa ihan ns. heti.

Lisäksi varastosta löytyy vanhempaa Yta alella, että ei se nyt hinnasta kiinni ole jos haluaa.
 
Voi sitä Elonillakin alkaa mieli muuttua jos ja kun Eurooppa on sodassa ja Teslan osakurssi laskee. Tiedä vaikka Saksan tehdas otetaan haltuun ja aletaan tehdä panssarivaunuja. No kai sitä voi Venäjälle ja johon Afrikkaan yrittää myydä.

Sitä en oikein ymmärrä että miksi niin paljon hakee levottomuuksia Eurooppaan kun kuitenkin omalle firmalle iso markkina ja tehtaat löytyy. No ei kai sitä tyhmyydelle mitään voi.
Kaiken näkemäni perusteella epäilen Muskin juurikaan välittävän Teslan kurssista, kunhan saa ihmisiä marsiin. Erona Muskin ja kleskimääräisen Eurooppalaisen maailmankuvan välillä on se, että Euroopassa ollaan enemmän huolissaan maiden rajoista, ihmisten turvallisuudesta ja lähitulevaisuudesta, Muski vaikuttaa olevan lähitulevaisuuden ja Euroopan turvallisuustilanteen sijaan enemmän huolissaan koko ihmiskunnan tulevaisuudesta ja siitä, että se varmistetaan hänen mielestään useammalle planeetalle levittäytymisen avulla.

Eli Muskin mielestä Eurooppa < Ihmiskunta toiselle planeetalle. Omien sanojensa mukaan Musk pelkää, että maailman järjestys järkkyisi niin paljon, että avaruusmatkailu muuttuisi mahdottomaksi. Sen vuoksi pyrkii sovittelemaan Euroopan konfliktia millä ehdoilla hyvänsä, jotta ydinpommit eivät alkaisi paukkumaan.

Tämä näyttää varsin selkeältä näkemyserolta ja mielestäni voimakkaiden tunteiden sijaan voisi tyynen rauhallisesti olla joko samaa mieltä tai eri mieltä siitä, onko hänen arvojärjestyksensä hyvä vai huono. Sitten vain ajaa sitä omaa asiaa niillä rehellisillä keinoilla, mitä käytössä on.

Kuten jo aiemmin sanoin, mielestäni Euroopan pitäisi olla itse päävastuussa omasta turvallisuudestaan, eikä vain osoitella sormella jenkkilään. Se mitä tulee Muskin "päsmäröintiin", tietääkseni tekevät asioita ihan lain mukaan. Musk ei päätä asioista, ainoastaan tekee ehdotuksia. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Henkilökohtaiset tuntemukset henkilöstä, vaikka hyvistäkin syistä, voivat helposti häiritä objektiivisen kuvan muodostamista siitä, mitä kyseinen henkilö täällä maailmassa todella aiheuttaa ja saa aikaan.
Toki siihen vaikuttaa myös yksipuolinen viestintä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: B12
Minkä totuuden se maaliskuu kertoo, kun normi uuden Model Y toimituspäivät on touko-kesäkuulle esim. Suomessa? Eiköhän se totuus tule sitten tammi-helmikuussa 2026 kun nähdään koko vuoden toimitukset ja tarjousten myynnit. Elkää nyt ainakaan ennen q3 loppua vielä julistako mitään. :D

Sakkaavassa EU myynnissä on vain mukava lisälaskun mahdollisuus. EU:ssa pyörii päästökauppa, kun autojen on päästävä tiettyn rajan alle, tai tulee sakkoja. Tesla myy päästöcredittejä, ilmeisesti markkinoilla niitä kaupataan vielä etukäteen. Jos myynti sakkaa tarpeeksi, niin Tesla onkin tilanteessa jossa sen on myynyt muille valmistajille päästöcredittejä, joita ei olekkaan. Sitten päästökaupan tulot vaihtuukin sakoiksi.


"The two pools, led by Tesla and Mercedes, remain open to other carmakers, with application deadlines set for February 5 and 7, respectively. These deals are based on 2025 sales figures, but the filing did not disclose the volume of credits involved."
 
Joo siis Elon Musk on nykyisin X kommenttiensa perusteella kuin Dimitri Medvedev Venäjällä. Köytännössä molemmat postaa silkkaa ihteään minkä ehtivät.
En tiedä jaksaisiko enää edes hirveästi yllättää jos selviäisi, että Trump aka Krasnov on saanut Putinilta suorat ohjeet miten pyörittää omaa propagandakoneistoaan ja Medvedevin tehtävä peetä levittävänä hovinarrina on osunut sopivasti Muskille.
 
Muski vaikuttaa olevan lähitulevaisuuden ja Euroopan turvallisuustilanteen sijaan enemmän huolissaan koko ihmiskunnan tulevaisuudesta ja siitä, että se varmistetaan hänen mielestään useammalle planeetalle levittäytymisen avulla.
Uskooko joku oikeasti näitä Muskin juttuja, että hän olisi jotenkin huolissaan ihmiskunnan tulevaisuudesta? Muskin kaikki käytännön toiminta kuitenkin viittaa enemmänkin jatkuvasti kasvavaan henkilökohtaisen vallan ja omaisuuden himoon.

Muskilla taitaa olla oma utopistinen visionsa Marsin asuttamisesta ja narsistinen tavoite, jossa hän pyrkii Marssissa jonkinlaiseksi kaikkivaltiaaksi kunhan vaan pääsee sinne ensimmäisenä. Mars sitten onkin hyvä asuttaa hänen omilla geeneillään, jota varten hänellä onkin jo näitä vauvatehtaita useiden naisten kanssa.

Muskia voisi vähääkään kiinnostaa mikään sotien lopettaminen tai rauha muutakuin siltä osin, että kyseiset sodat häiritsevät hänen bisneksiään ja henkilökohtaisia tavoitteitaan. Muskin fanilaumahan uskoo kaiken mitä Elon sanoo ja tätähän Elon aktiivisesti hyödyntää puhumalla ylevistä asioista kuten ihmiskunnan pelastamisesta, vaikka taustalla on puhdas oman edun tavoittelu.
 
Uskooko joku oikeasti näitä Muskin juttuja, että hän olisi jotenkin huolissaan ihmiskunnan tulevaisuudesta? Muskin kaikki käytännön toiminta kuitenkin viittaa enemmänkin jatkuvasti kasvavaan henkilökohtaisen vallan ja omaisuuden himoon.

Muskilla taitaa olla oma utopistinen visionsa Marsin asuttamisesta ja narsistinen tavoite, jossa hän pyrkii Marssissa jonkinlaiseksi kaikkivaltiaaksi kunhan vaan pääsee sinne ensimmäisenä. Mars sitten onkin hyvä asuttaa hänen omilla geeneillään, jota varten hänellä onkin jo näitä vauvatehtaita useiden naisten kanssa.

Muskia voisi vähääkään kiinnostaa mikään sotien lopettaminen tai rauha muutakuin siltä osin, että kyseiset sodat häiritsevät hänen bisneksiään ja henkilökohtaisia tavoitteitaan. Muskin fanilaumahan uskoo kaiken mitä Elon sanoo ja tätähän Elon aktiivisesti hyödyntää puhumalla ylevistä asioista kuten ihmiskunnan pelastamisesta, vaikka taustalla on puhdas oman edun tavoittelu.
Tuota "hörhöähän" on jo kai aika pitkään kiinnostanut raketit ja avaruusteknologia ilmeisesti? Itse täysin pihalla, mutta hämärä käsitys siitä?

"Rahoittaakseen hyvin kallista matkaa Marsiin Elon Musk perusti vuonna 2015 Seattlen lähelle SpaceX:n uudeksi osastoksi avaruussatelliitteihin perustuvan kaupallisen internetpalvelun Starlinkin. Musk arvioi, että Starlink voisi tuottaa SpaceX:lle vuosittain jopa 30 miljardia dollaria. Starlinkin suunnittelu saatiin päätökseen maaliskuussa 2019, ja ensimmäiset tietoliikennesatelliitit laukaistiin samana vuonna.[12]"


Mars voi siis kai olla Muskille vain tekosyy ja se tavoittelee jotain muuta?

Itse toki täysin pihalla, että mitä aikoo?
 
Uskooko joku oikeasti näitä Muskin juttuja, että hän olisi jotenkin huolissaan ihmiskunnan tulevaisuudesta? Muskin kaikki käytännön toiminta kuitenkin viittaa enemmänkin jatkuvasti kasvavaan henkilökohtaisen vallan ja omaisuuden himoon.

Muskilla taitaa olla oma utopistinen visionsa Marsin asuttamisesta ja narsistinen tavoite, jossa hän pyrkii Marssissa jonkinlaiseksi kaikkivaltiaaksi kunhan vaan pääsee sinne ensimmäisenä. Mars sitten onkin hyvä asuttaa hänen omilla geeneillään, jota varten hänellä onkin jo näitä vauvatehtaita useiden naisten kanssa.

Muskia voisi vähääkään kiinnostaa mikään sotien lopettaminen tai rauha muutakuin siltä osin, että kyseiset sodat häiritsevät hänen bisneksiään ja henkilökohtaisia tavoitteitaan. Muskin fanilaumahan uskoo kaiken mitä Elon sanoo ja tätähän Elon aktiivisesti hyödyntää puhumalla ylevistä asioista kuten ihmiskunnan pelastamisesta, vaikka taustalla on puhdas oman edun tavoittelu.

Niin siis jos Muskilla olisi oikeasti halua parantaa ihmiskunnan tilaa altruistisesti, niin hän olisi laittanut ne SpaceX jne. rahat pienreaktoreiden, geothermaalisten lähteiden ja muiden ratkaisujen kehittämiseen, jolla saataisiin tälle pallolle ja ihmiskunnalle jatkoaikaa. Toki lentäminen marssiin ja siellä Napoleonina oleminen sopii hyvin henkilölle, jota kiinnostaa kaikki tekniikkaleegot ja egon kasvatus.
 
Niin siis jos Muskilla olisi oikeasti halua parantaa ihmiskunnan tilaa altruistisesti, niin hän olisi laittanut ne SpaceX jne. rahat pienreaktoreiden, geothermaalisten lähteiden ja muiden ratkaisujen kehittämiseen, jolla saataisiin tälle pallolle ja ihmiskunnalle jatkoaikaa. Toki lentäminen marssiin ja siellä Napoleonina oleminen sopii hyvin henkilölle, jota kiinnostaa kaikki tekniikkaleegot ja egon kasvatus.
SpaceX vei käytännössä kaikki länsimaiset laukaisut pois venäläisiltä jo ennen tätä ukrainan sotaa. Se oli maailman kannalta ihan jees.
 
Niin siis jos Muskilla olisi oikeasti halua parantaa ihmiskunnan tilaa altruistisesti, niin hän olisi laittanut ne SpaceX jne. rahat pienreaktoreiden, geothermaalisten lähteiden ja muiden ratkaisujen kehittämiseen, jolla saataisiin tälle pallolle ja ihmiskunnalle jatkoaikaa. Toki lentäminen marssiin ja siellä Napoleonina oleminen sopii hyvin henkilölle, jota kiinnostaa kaikki tekniikkaleegot ja egon kasvatus.

Energian kehittäminen ei ole tällä hetkellä kyllä ole mitenkään kriittistä ihmiskunnan selviämiselle eikä ilmastonmuutos, jos sitä pelkäät, uhkaa myöskään ihmisten selviämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Energian kehittäminen ei ole tällä hetkellä kyllä ole mitenkään kriittistä ihmiskunnan selviämiselle eikä ilmastonmuutos, jos sitä pelkäät uhkaa myöskään ihmisten selviämistä.
Musk itse on sanonut, että Mars asutuksen tarkoitus on varmistaa ihmiskunnan selviäminen. Päättele siitä se miten itse haluat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 713
Viestejä
4 660 749
Jäsenet
76 495
Uusin jäsen
vtowntuomo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom