Kyllä siellä oli helvetillinen vääntö ja sen lopputuloksena taidettiin lanseerata uudenlainen lupakäsittely jossa samantyylinen laukaisu voi mennä pienemmällä byrokratialla.Ne pahimmat riidat FAAn kanssa oli viime syksynä, ei pari vuotta sitten.
Minkä laukaisujen asiakkaita?
F9 on imuroinut länsimaiden laukaisuita vaikka kuinka helvetisti. Hinnan perässä ne mielestäni siirtyivät ja nyt tietenkin luotettavuus lienee tuonut myös katemarginaalia isommaksi.
Falcon 9 on tarpeeksi iso yli 90%lle kaupallisista laukaisuista, ja loppuihin alle 10%iin toimii Falcon Heavy.
New Glenn taas on selvästi isompi ja kalliimpi raketti kuin Falcon 9 joten kilpailee voitollisesti ja menestyksellisesti lähinnä Falcon Heavyn kanssa tuosta vajaasta 10%sta johon Falcon 9 ei riitä.
Samassa hintaluokassa ne painivat. New Glenn lienee ihanteellinen jossa se voi kilpailla F9 kuormien kanssa mutta olla selvästi kannattavampi isommissa. En olisi ikinä uskonut että koko projekti valmistuu ikinä, mutta niin se vain valmistui koska Starship on viivästynyt paljon.
Mutta tästä on vaikea saada mitään objektiivista aikaan, tiedän vain että Spacex suunta on peruuttamattomasti muuttunut kun Elon Musk on käytännössä kuollut ja hänen ihonsa sisään on syntynyt joku kiukkuinen eläkeläinen.
Mikä ihmeen rahareikäprojekti?
Starship on ollut todella paljon halvempi kehittää kuin esim SLS ja se tulee totaalisesti mullistamaan kantorakettibisneksen.
Sen kutsuminen rahareiäksi on todella typerää.
SLS rinnalla mikä tahansa hanke on erinomainen, mutta yksityiseksi projektiksi se ei ole sekä kokoluokaltaan että riskiprofiililtaan kannattava hanke. Siitä olisi pitänyt tehdä alun perin fokusoituneempi tuote ja jonkinlainen väliaskel olisi ollut ehdottomasti paikallaan vaikkapa pienemmällä halkaisijalla. Tämä on ihan perinteinen kommariprojekti missä ei ole rahapaineita, aikataulupaineita ja johtamiskyky on kyseenalainen (nykyisin, ennen ukko oli rautaa).
Mitkähän ovat Starshipin arvioidut kehityskulut tähän asti ja tulevaisuuteen? Minä itse arvioin infrahankkeiden aikaan kun Mechazillaa ruvettiin rakentamaan (6 vuotta sitten?), että miljardi ei voi riittää sirkuksen pyöritykseen enää vuosittain. Spacex osakkeita myydään suljettujen ovien takana eli siitä ei anneta avainlukuja ulos. Osakkeenomistajat varmaankin haluavat pitää osuutensa terveestä osasta yhtiötä (F9 ja Starlink) ja antavat vielä ylimääräistä rahaa leikkimiseen, mutta asiat eivät ole bisneksessä ikuisia.
Kyllä nämä sijoittajat voivat esittää vaikeita kysymyksiä Muskille, tietenkin vähän epälen että ukkelia ei enää kiinnosta ja uloshan häntä ei tuosta asemasta varmastikaan saa kun omistaa äänestysvallan.