Muskin fokus on tipahtanut tuosta Starshipistä jo hyvän aikaa, ei tule siitä lasta eikä paskaa väitän. Vielä muutama vuosi sitten nukkui Boca Chicassa ja runnoi uudistukset läpi, mutta vaikutti olevan jo silloin riippuvainen pillereistä. Musk ei silloin muuta tehnytkään kun ruoski insinöörejään ja twitterissä ainut politiikka oli korkeintaan FAA haukkumista.
Ne pahimmat riidat FAAn kanssa oli viime syksynä, ei pari vuotta sitten.
Bezoksen raketti tulee tekemään vakavan loven tuohon F9 bisnekseen, erityisesti ulkoisia maksavia asiaikkaita varmasti siirtyy.
Minkä laukaisujen asiakkaita?
Falcon 9 on tarpeeksi iso yli 90%lle kaupallisista laukaisuista, ja loppuihin alle 10%iin toimii Falcon Heavy.
New Glenn taas on selvästi isompi ja kalliimpi raketti kuin Falcon 9 joten kilpailee voitollisesti ja menestyksellisesti lähinnä Falcon Heavyn kanssa tuosta vajaasta 10%sta johon Falcon 9 ei riitä.
Toki varmaan muutaman laukaisun onnistuvat myymään myös Falcon 9n luokasta, mutta ei tule tekemään isoa lovea SpaceXlle.
Enemmän SpaceX:lle kilpailua tulevat tarjoamaan Rocket Labsin Neutron sekä Stoke Spacen Nova, molemmat ovat jonkin verran Falcon 9iä pienempiä raketteja jotka tulevat olemaan selvästi Falcon 9iä halvempia laukaista.
Näistä Neutronissa uudelleenkäytettävää on vain ykkösvaihe, mutta se on suunniteltu siten, että sen poisheitettävä kakkosvaihe on mahdollisimman halpa.
Nova taas tulee Starshipin tapaan olemaan täysin uudelleenkäytettävä raketti, mutta vaan paljon pienemmässä kokoluokassa.
Bezokselta ei nimittäin rahat lopu, hän voi rauhassa tehdä vähän alihinnoiteltua lennättämistä aivan kuten Muskin alussa teki tappaessaan kilpailijat.
Paitsi että SpaceX ei koskaan laukonut Falcon 9iä tappiolla.
Falcon 9 oli halvempi valmistaa kuin kilpailijansa, minkä takia se söi markkinaosuutta muilta jo ennen kuin oli uudelleenkäytettävä.
Ja merkittävimmän loven Falcon 9 teki Roskosmoksen (Venäjän) avaruusbisnekseen.
Ja SpaceXn alkuaikoina Elonilla ei ollut yhtään ylimääräistä rahaa heittää mihinkään hinnanpoljentaan, Paypalin myynnin jälkeen Elonilla oli vain muutamia satoja miljoonia, ei miljardeja, ja tästä käytännössä puolet meni Teslan alkuaikojen rahoittamiseen ja puolet SpaceXn alkuaikojen rahoittamiseen ja oli aikoinaan muutamista päivistä kiinni että molemmat Elonin firmat olisivat menneet konkkaan.
Falcon 9n Ykkösvaiheen uudelleenkäytettävyys sitten lähinnä mahdollisti sen, että
1) Spacex voi laukaisuillaan tehdä isoa voittoa pienen voiton sijaan.
2) Spacex voi laukoa starlink-sateliittejaan avaruuteen pienillä kustannuksilla.
Siinä vaiheessa osakkeenomistajat tulevat kysymään, että mitäs jos laitetaan tuo sinun pillerihuuruinen rahareikäprojekti vähäksi aikaa tauolle.
Mikä ihmeen rahareikäprojekti?
Starship on ollut todella paljon halvempi kehittää kuim esim SLS ja se tulee totaalisesti mullistamaan kantorakettibisneksen.
Sen kutsuminen rahareiäksi on todella typerää.
Ja onko sinulla yhtään käsitystä, keitä SpaceXn osakkeenomistajat ovat? SpaceX ei ole pörssiyritys, sen osakkeita on käytännössä lähinnä vain tahoilla jotka ovat SpaceXään itse sijoittaneet suljetuissa osakeanneissa. Ja näitä suljettuja osakeanteja SpaceX on järjestänyt melko rajallisesti siten että Elonilla käytännössä pysyy osakkeista määräävä osuus omassa hallussa että häntä ei voida äänestää firman johdosta pihalle.
Starshiphän on siitä hauska tuote, että joo se on aivan mielettömän hieno tulevaisuuden konsepti, mutta oikeastaan kukaan ei tarvitse sitä. Se on hyvin hukkaava pienille kuormille
Suuri koko ei haittaa, jos laukaisu on silti halvempi kuin kilpailijoilla.
Tämä "liian iso"- ongelma on paljon pahempana Bezosin New Glennillä, koska jokaisella New Glenn-laukaisulla haaskataan yksi iso ja kallis kakkosvaihe, kun taas Starshipillä haaskataan vain vähän polttoainetta.
Starshipin laukaisu tulee parin vuoden päästä olemaan paljon New Glenn-laukaisua halvempi
ja isoja tiedossa olevia ainoastaan NASA:n kuuprojekti. Ja kun kirvesmies Trump on leikkauspäällä saattaa NASA:lta lähteä palli alta.
NASAn uusi johtaja on Elonin kaveri Jared Isaacman.
Vaikuttaa melko todennäköiseltä että NASAn oikea rahareikä SLS perutaan, Starshipilla tehdään kaikki. Tosin tämä vaatii kongressin hyväksynnän, koska kongressi on säätänyt lain jonka mukaan NASAn piti kehittää SLS ja käyttää sitä, eikä NASA omilla päätöksillään voi toimia tätä lakia vastaan.