• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

"We know that they are lying, they know that they are lying, they even know that we know they are lying..."

Länsimaiden ja Venäjän, Kiinan sun muiden roskamaiden kommunikointi pähkinänkuoressa. Tihutyöt ja hybridisodankäynti tulee vain kiihtymään, jossain vaiheessa täytyy lähettää voimallinen signaali tai alistua kohtaloonsa.
Joo, kyl näihin pitää alkaa vastaamaan. Uskon, että näin maan johdossaki ajatellaan. Ei voi perseillä vaa, koska "oli vahinko".
 
Hassua että Kiina kiistää kaapelin vaurioittamisen. Oliko siis alus Kiinan valtion omisteinen, kontrollissa ja takaama? Eli jos selviääkin että se alus ne kaapelit katkoi, niin myönsikö Kiina juuri että se mitä alus teki/ei tehnyt, oli Kiinan valtion toimintaa? Mukaanlukien sen rahti Venäjälle.
Kiinan poliittisessa diskurssissa tällaiset Freudilaiset lipsahdukset on yllättävän yleisiä. Kiinan ulkopolitiikassa mahdollisimman nopea tuomitseminen ja ärähtely tuntuu olevan se perusresepti jolla mennään ja siinä hädässä sitten ei huomata mitä mentiin sanomaan.

Ei ole mitenkään poikkeuksellista että kun jotain tapahtuu esim. kansainvälisillä vesillä niin Kiina kiistää asian jo ennen kuin kukaan edes voi tietää mitä on tapahtunut. Niin kuin esim. tässä tapauksessa. Jos Kiina on kaapelin katkaisun takana niin silloinhan he tottakai tietävät mitä on tapahtunut. Jos Kiina taas ei ole tietoisesti määrännyt tuon kaapelin katkaisemista niin normaali objektiivinen reaktio olisi auttaa asian selvittämisessä eikä valehdella ja vältellä vastuuta.
 
Eurooppa on kuohittu. Mitään ei uskalleta tehdä vaikka käynnissä on hybridisota venäjää vastaan.
Joo, itse olen sitä mieltä että Euroopassa ei ole mitään poliittista mahdollisuutta oikein vastata tuohon. Ei uskalleta ja muutenkin isoa osaa euroopasta ei edes kiinnosta, vai kuinka paljon esim. Espanja ja Italia on tukenut Ukrainaa, lähettänyt kolme kypärää?

Etenkin jos Ukraina häviää, pohjoismaat tarvitsisivat oman Ydinaseen, sillä vaikuttaa että se on ainoa pidäke jota Venäjä kunnioittaa.. Ehkä Puola kehittää sen? Täällä ollaan niin kuohittuja.
 
Mikäli ydinaseiden doktriini ja mahdollinen sodan kehityskaari kiinnostaa, niin suosittelen lukemaan uudehkon "Nuclear War: A Scenario". Sen kirjan heikoin leinkki on juoni missä on muutamia aukkoja, mutta teknisesti se vaikuttaa olevan melko tarkka johtuen ammattilaisten konsultoinnista.

Ydinase ei ole oikeasti mikään este konventionaaliselle hyökkäykselle, tai ainakin väitän niin. Se voi olla este tai hidaste dekapitoivalle iskulle, mutta sitä vastaan voidaan suojautua myös toisilla tavoin niin kauan, kun dekapitoiva isku ei tapahdu ydinasein. Suurin ongelma on tuo alueiden nakertaminen ja kyllä harmaa alue missä nyt elellään täytyisi saada eri asentoon. Mielestäni se asento on oltava Kuuban kriisin kaltainen, missä "hybriditoiminta" eli suomeksi sotatoimi nostetaan pöydälle ja kysytään, että aletaanko ampumaan vai peräännyttekö?

Kuuban kriisi nimittäin ratkesi voimakeinoin, kun sen ei annettu levitä kuin siiderivalaan perse kuukausien aikana. Euroopan nykyinen uhka johtuu siitä, että kylmää sotaa ei ylläpidetty. Silloin joku kaapelien katkaisu olisi vähintään kostettu jossain toisaalla. On ilmassa taas piirteitä, että luullaan sodan uhkan häipyvän hiljalleen kunhan vain puhallellaan muniin seuraavat 10 vuotta. Unholaan se toki painuu, mutta uhka vain kasvaa.
 
Olisi tosin ensin hyvä poissulkea se mahdollisuus että venäjä lavastaa Kiinasta syyllistä. Siihen kun on interessejä. Tosin aika olemattomalta näyttää mahis jos kerta paikannuskin kytketty pois juuri h-hetkellä.
 
Olisi tosin ensin hyvä poissulkea se mahdollisuus että venäjä lavastaa Kiinasta syyllistä. Siihen kun on interessejä. Tosin aika olemattomalta näyttää mahis jos kerta paikannuskin kytketty pois juuri h-hetkellä.
Mitä tarkoitat venäjä lavastaa Kiinan. Se että laiva rekisteröity Kiinaan ei vielä ihan lavastamista ole, eikä se että sen omistaa joku kiinalainen yhtiö. Mutta sinänsä rohkeaa sekoittaa siihen kuitenkin Kiinaa, Kiina kuitenkin venäjälle tärkeä.
 
Putin haluaa viestittää että Kiina on heidän puolellaan käyttämällä Kiinalaisia perseilyihinsä. Kiinan johto näyttää sen verran munaton olevan että antaa tämän jatkua.
 
Putin haluaa viestittää että Kiina on heidän puolellaan käyttämällä Kiinalaisia perseilyihinsä. Kiinan johto näyttää sen verran munaton olevan että antaa tämän jatkua.
Mahdollisesti. Tai sitten sylttytehdas on Kiinassa ja Venäjä on kätevä syntipukki.

Oletan kuitenkin että kyseessä on Venäjän toiminta jossa Kiina vähän avustaa mutta ei suoraan ja kiistämättömästi. Näinhän kuvio menee myös ryssän perseillessä Ukrainassa.

Oikeastaan nämä ovat melkein sama asia jos katsotaan erilaisilla laseilla. Länsimaiden kiusaaminen, heikentäminen ja nolaaminen on aina Kiinan etu ja intressi.
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
Meinaat että XI asettaa pakotteita, eikä enään sallisi myyntiä pohjoismaille.

Jos jotekin kiinalaisilta laivoilta evättäisiin pääsy tanskan ohi, rahti sitten menisi muiden laivoilla, ei käsitystä kuinka paljon EU maihin tuon kautta tulee ja menee nimenomaan kiinalaisilla laivoilla.

Jos ei pakotteita, niin pohjoismaita tuo koskisi lähinnä Suomea. Ruotsilla ,Tanskalla ja Norjalla satamia toisella puolella. No Tiedä sitten onko Ruotsilla pohjalandella kiinalaista laiva liikennettä.

(En tiedä paljonko liikennettä kiinalaisilla laivoilla Suomeen, isoimmat kontti laivat jää Tanskan tuolle puolelle)
 
Viimeksi muokattu:
Tanskan salmeen vain ns rautaa passiin, paskamaiden aluksia lähdetään vaikka sitten saattamaan. Itämeren Natomailta löytyy sen verran laivastoa, että tuo toimisi. Aluksille myös ilmoitetttaisiin, että suuntamuutokset ja/tai kaapelien läheisyyteen ajaminen tuottaa varoituslaikauksen, seuraava tulee olemaan osuma peräsimeen.Tuossa kun olisi mukana kaikki Saksasta alkaen, ei Kiina ota riskiä, että vienti yskisi Putten takia
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
Ihanko tosissaan luulet että kiinalaiset alukset kuljettaa kaiken rahdin eurooppaan? Voin sanoa että vaikka yhtään kiinalaisten tai ryssien alusta ei päästettäisi Itämerelle niin sillä ei olisi käytännössä mitään vaikutusta tavaroitten saatavuuteen.
 
Ihanko tosissaan luulet että kiinalaiset alukset kuljettaa kaiken rahdin eurooppaan? Voin sanoa että vaikka yhtään kiinalaisten tai ryssien alusta ei päästettäisi Itämerelle niin sillä ei olisi käytännössä mitään vaikutusta tavaroitten saatavuuteen.
En luule että kaiken rahdin, mutta paljon kuitenkin. Ja on tässä muukin ulottuvuus kuin vain tuo tavaroiden liikkuvuus. Ei sitä niin vain yksipuolisesti kielletä asioita koska usein riippuvuus on molemmin puolista. Lopulta kysymys on siitä kenellä on eniten pelissä ja mitä intressejä halutaan ajaa.
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
Se että tavarat valmistetaan Kiinassa ei tarkoita sitä että ne on kuljetettava maailmalle kiinalaisilla laivoilla ja niissäkin tapauksissa joissa käytetään kiinalaisia laivoja voidaan laivat edelleen purkaa Länsi-Norjassa, Länsi-Ruotsissa, Länsi-Tanskassa, Hollannissa yms. ja siirtää maarahtiin. Jos tämä nostaa rahdin hintaa eikä kiinalaiset toimittajat itse niele ylimääräisiä kustannuksia niin he sitten vapaamarkkinoiden kautta jäävät kakkoseksi kaikille muille laivaoperaattoreille.
 
En luule että kaiken rahdin, mutta paljon kuitenkin. Ja on tässä muukin ulottuvuus kuin vain tuo tavaroiden liikkuvuus. Ei sitä niin vain yksipuolisesti kielletä asioita koska usein riippuvuus on molemmin puolista. Lopulta kysymys on siitä kenellä on eniten pelissä ja mitä intressejä halutaan ajaa.
Siinä samaa mieltä että hyvin korkea kynnys estää jonkin lipun alla laillisesti kulkevia laivoja liikkumasta. Mutta ramppaako noita kiinalaisia laivoja Suomen satamissa , tai Ruotsin itäisissä satamissa.

Venäjällä ramppaa sattuneista syistä.

Kiinan hallintoa varmaan kiinnostaa miten tähän, virallisesti viestiä että auttavat, yhtiötä pyydetty olemaan avuksi. (muistin varaista kommenttia uutisista)

Länkkäreille tärkeää että prosessit menee oikein, ei niinkään venäjän kannalta, vaan sen takia että mailman merillä laivaliikenne sujuu asiallisesti. Ei haluta ennakkotapausta minkä turvin se vaarantuisi. Ehkä se selittää miksi venäjä käyttää kiinalaisia papereita molarina.
 
Täällä todetaan, kuinka kiinalaisalus on noin 100m Tanskan aluevesien ulkopuolella eli Tanskan talousvyöhykkeellä. Joten viranomaisilla on paljon suppeampi toimivalta toimia:

Tanskan yleisradioyhtiö DR kertoo, että kiinalaisalus Yi Peng 3 on ankkuroituna aivan Tanskan aluevesien ja Tanskan talousvyöhykkeen rajalle, kuitenkin DR:n mukaan vain satakunta metriä Tanskan talousvyöhykkeen puolelle.

Aluksen ankkuripaikalla on oleellinen merkitys, sillä viranomaisten toimivalta – muun muassa aluksen kulun pysäyttäminen tai alukseen nouseminen – on tyystin erilainen sen perusteella, onko alus aluevesillä vai talousvyöhykkeellä.

 
Täällä todetaan, kuinka kiinalaisalus on noin 100m Tanskan aluevesien ulkopuolella eli Tanskan talousvyöhykkeellä. Joten viranomaisilla on paljon suppeampi toimivalta toimia:



Nämä on taas näitä höpölakitieteilijöitä. Kyseessä ei ole mikään diplomaattikulkuneuvo. Mahdollinen rikos on tapahtunut ja laiva voidaan ottaa haltuun tutkinnan ajaksi, oli se alevesillä tai ei. Miettikää millaiset seuraukset sillä olisi, että aluevesien ulkopuolelle karanneelle ei voisi tehdä mitään? Sotilaat sinne laivalle heti.
 
Youtubessa suomalaiselta kokeneelta merenkulkijalta hyvää analyysiä, mitä tuossa Yi Peng 3:n tapauksessa on todennäköisesti käynyt ja miksi laiva on käyttäytynyt noin kulkiessaan kaapelien yli ankkuri merenpohjaa laahaten:

Tämä oli kyllä hyvä video ja sen verran oli merkkejä että tuskin noita voi muuten selittää.
  • Nopeus tippui sopivasti ennen kaapelia, joka mahdollisesti oli tarkoitus myös rikkoa (ei onnistunut)
  • Saapumisaikojen ja kohdesatamien vaihtelua
  • Nopeus romahti kun merenalainen matalikko oli ohitettu (ankkuri haukkaa tiukemmin kiinni)
  • Sopivan kestoinen pysähdys ankkurin ylös nostoa varten, jonka jälkeen nopeus satumaisesti tasolla jolla se oli ennen ankkurin laskua (ks. kohta 1)
 
Täällä todetaan, kuinka kiinalaisalus on noin 100m Tanskan aluevesien ulkopuolella eli Tanskan talousvyöhykkeellä. Joten viranomaisilla on paljon suppeampi toimivalta toimia:



Tuo alushan on aivan reilusti pohjoisessa. Ei se juuri sattumalta pysäytetty siinä 100m rajan ylittäneenä vaan sen annettiin reilusti jatkaa matkaa sinne asti kaikkien noiden Tanskalle kuuluvien kapeiden salmien läpi. Todennäköisesti käsky pysähtyä tuli jo kauan ennen tuota, mutta nuo roistot haistattivat vitut koska halusivat juuri tuolle diplomaattisesti kiusalliselle alueelle. Todennäköisesti käsky tuli Pekingistä tai Moskovasta. Tässä vaiheessa olisi pitäny joko sotalaivalla ampua reikä kylkeen tai ratsata alus erikoisjoukoilla, mutta yllättäen mitään ei taaskaan tehty.

Vaihtoehdot on nyt selkeät: Alukselle annetaan määräys mennä tanskalaiseen satamaan jossa tutkinta alkaa. Jos tätä käskyä ei noudateta niin sitten:

a) Alus ratsataan joka tapauksessa pölyisistä sopimuksista ja paperipinoista huolimatta.
TAI
b) Kiinalaiset alukset eivät jatkossa enää mene tuosta läpi. Kaikki liikenne päättyy.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on että kansainvälinen vesialue menee tuon Tanskan salmen läpi. Pelko on varmaan että jos laivoihin astutaan kansainvälisilä vesillä samaa alkaa tapahtumaan muuallakin.
 
Ongelma on että kansainvälinen vesialue menee tuon Tanskan salmen läpi. Pelko on varmaan että jos laivoihin astutaan kansainvälisilä vesillä samaa alkaa tapahtumaan muuallakin.
Aah...aivan. Muistan kuinka Ukrainan sodan alkuvaiheessa puhuttiin siitä kuinka Turkki voisi estää Mustalle merelle pääsyn Venäjältä, mutta nyt sitten kun jollain ei-"sivistymättömällä paskavaltiolla" pitäisi olla sama kortti käytettävissä niin ollaankin "kansainvälisillä vesillä". Kyllä länsimaissa täytyy olla joku yhteinen deepstate cuck-virkamiehistö joka tarkoituksellisesti lamauttaa meitä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Ei tällainen pelleily ole muuten mahdollista.
 
Nämä on taas näitä höpölakitieteilijöitä. Kyseessä ei ole mikään diplomaattikulkuneuvo. Mahdollinen rikos on tapahtunut ja laiva voidaan ottaa haltuun tutkinnan ajaksi, oli se alevesillä tai ei. Miettikää millaiset seuraukset sillä olisi, että aluevesien ulkopuolelle karanneelle ei voisi tehdä mitään? Sotilaat sinne laivalle heti.

Samaa mieltä "höpölakitieteilijöiden" kanssa on myös tämä tanskalainen upseeri. Eli jotta voitaisiin toimia, pitäisi olla "kiistattomat todisteet". Ilmeisesti sellaisia ei ainakaan vielä ole ja pelkkä epäily ei ehkä riitä. Ja varmaan olisi kiire sellaiset todisteet hommata. Sitä en tiedä, miksi kiinalaisalus ei ole jo ajanut pois alueelta.

Itämeren ympärillä sijaitsevat valtiot epäilevät sitä sabotaasista, mutta ne eivät ole esittäneet todisteita esimerkiksi merikaapelien katkomisesta.

– Laivan toiminnasta pitäisi olla selkeät, kiistattomat todisteet, jotta Tanskan viranomaiset estäisivät sen kulun, kertoo sotilasasiantuntija Jens Wenzel Kristoffersen Ylelle videopuhelussa.

Hän on Tanskan puolustusvoimien upseeri, mutta puhuu Ylelle yrityksensä Nordic Defence Analysisin omistajana. Hän on työskennellyt puolustuksen asiantuntijana myös Kööpenhaminan ja Lundin yliopistoissa.

 
Aah...aivan. Muistan kuinka Ukrainan sodan alkuvaiheessa puhuttiin siitä kuinka Turkki voisi estää Mustalle merelle pääsyn Venäjältä, mutta nyt sitten kun jollain ei-"sivistymättömällä paskavaltiolla" pitäisi olla sama kortti käytettävissä niin ollaankin "kansainvälisillä vesillä". Kyllä länsimaissa täytyy olla joku yhteinen deepstate cuck-virkamiehistö joka tarkoituksellisesti lamauttaa meitä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Ei tällainen pelleily ole muuten mahdollista.
Turkin on taattava muille kuin turkkilaisilla ja muille kuin sotilasaluksille liikkumisvapaus
Turkilla oikeus sulkea salmi vieraidenvaltojen sota-aluksilta sota-aikan/tai jos ne on uhka, ja muulloinkin sota-aluksiin kaikenlaista mm. jos ei ole Mustanmeren, Asovan meren valtioiden.

Se että laivat voi liikkua on tärkeää, mailmalla paljon valtioita joilla olisi mielenkiintoa puuttua liikenteeseen, mielenkiintoa käydä tarkastelemassa jne. Eikä vähiten kiinalaisilla
 
Eikun vaan hävittäjät ilmaan ja ohjusta kylkeen seuraavan kerran kun kaapeli katkeaa. Siellä on näköjään rysyt laskeneet että merioikeuden puitteissa voi katkoa kriittistä infraa ilman pelkoa syytteistä. Kun todisteita ei voida kerätä kun laiva vaan jatkaa matkaansa.
 
Se että laivat voi liikkua on tärkeää, mailmalla paljon valtioita joilla olisi mielenkiintoa puuttua liikenteeseen, mielenkiintoa käydä tarkastelemassa jne. Eikä vähiten kiinalaisilla
Paskamaiden ja terroristien halu häiriköidä liikennettä on täysin eri asia kuin rikollisten toiminnan estäminen. Tuo on kuin vertaisi Venäjän hyökkäystä ja Ukrainan puolustusta keskenään.

WSJ:n mukaan ilmeisesti vuoden 1884 sopimus voitaisiin tarvittaessa tulkita niin että sen artikla 10. antaisi oikeuden armeijalla nousta epäillyn aluksen kyytiin, mutta se tosiaan vaatisi vähän tulkintojen muovaamista ja selkärankaa:
 
Samaa mieltä "höpölakitieteilijöiden" kanssa on myös tämä tanskalainen upseeri. Eli jotta voitaisiin toimia, pitäisi olla "kiistattomat todisteet". Ilmeisesti sellaisia ei ainakaan vielä ole ja pelkkä epäily ei ehkä riitä. Ja varmaan olisi kiire sellaiset todisteet hommata. Sitä en tiedä, miksi kiinalaisalus ei ole jo ajanut pois alueelta.



Olihan meillä Suomessakin "asiantuntijat" ja muut lakitieteilijät rajalakia vastaan mutta silti homma saatiin pakettiin. Tuostahan on epäilyä, että olis Venäjän masinoima kampanja tuo silloin.

Kuten asiantuntija sanoi, asiasta ei ole ennakkotapausta. "Kiistattomat" todisteet taas on hänen omaa tulkintaa. Eihän tuollaisella lailla ole mitään virkaa, jos estää rikoksen tutkinnan. Laiva satamaan ja tutkijat laivalle.
 
Olihan meillä Suomessakin "asiantuntijat" ja muut lakitieteilijät rajalakia vastaan mutta silti homma saatiin pakettiin. Tuostahan on epäilyä, että olis Venäjän masinoima kampanja tuo silloin.

Kuten asiantuntija sanoi, asiasta ei ole ennakkotapausta. "Kiistattomat" todisteet taas on hänen omaa tulkintaa. Eihän tuollaisella lailla ole mitään virkaa, jos estää rikoksen tutkinnan. Laiva satamaan ja tutkijat laivalle.
Nämä kansainväliset laki/sopimusjutut on aina tulkintakysymyksiä eli kansankielellä kyse on siitä onko munaa vai ei.
Jos laiva on ollut juuri kaapelin katkeamisen aikaa oikeassa kohdassa, piilotellut sijaintiaan ja ankkuri on vääntynyt niin siinä on jo 3 kiistatonta todistetta.

Edit: Ja sitten se että tahallisesti ollaan vielä liututtu kansainvälisille vesille. Eli se tekee sitten 4.
 
Paskamaiden ja terroristien halu häiriköidä liikennettä on täysin eri asia kuin rikollisten toiminnan estäminen. Tuo on kuin vertaisi Venäjän hyökkäystä ja Ukrainan puolustusta keskenään.

WSJ:n mukaan ilmeisesti vuoden 1884 sopimus voitaisiin tarvittaessa tulkita niin että sen artikla 10. antaisi oikeuden armeijalla nousta epäillyn aluksen kyytiin, mutta se tosiaan vaatisi vähän tulkintojen muovaamista ja selkärankaa:

Kiinanlippua tuskin sattumalta valittu, siitä seuraa se että kynnys pakottaa pysähtyy, kynnys pakolla nousta laivaan on korkeampi kuin joku random liputus maa. Toki myös se että venäläiset luottaa siihen että Kiina egoilee, ei suorilta anna lupaa, ja toki sekin motiivi että varmaan mielelläänkiinalaiset yrittävät sitä että sinne noustaisiin voimalla. Jälkimmäinen sopisi kiinalle erinomaisesti.
 
Kiinanlippua tuskin sattumalta valittu, siitä seuraa se että kynnys pakottaa pysähtyy, kynnys pakolla nousta laivaan on korkeampi kuin joku random liputus maa. Toki myös se että venäläiset luottaa siihen että Kiina egoilee, ei suorilta anna lupaa, ja toki sekin motiivi että varmaan mielelläänkiinalaiset yrittävät sitä että sinne noustaisiin voimalla. Jälkimmäinen sopisi kiinalle erinomaisesti.
Tuonne pitäisi jonkun erikoisjoukkojen sukeltajan käydä salaa heittämässä miniPC joka yhdistää laivan nettiin ja alkaa warettamaan Hedman Partnersin karhuamia leffoja niin johan alkaisi tapahtua eikä kiistattomista todisteista tarvitsisi huolehtia.
 
Tuonne pitäisi jonkun erikoisjoukkojen sukeltajan käydä salaa heittämässä miniPC joka yhdistää laivan nettiin ja alkaa warettamaan Hedman Partnersin karhuamia leffoja niin johan alkaisi tapahtua eikä kiistattomista todisteista tarvitsisi huolehtia.
Tai jos vaikka miehistön jäseniä epäiltäisiin raiskauksesta. Siinähän pelkkä epäilys riittää tuomioon saakka useammassakin Itämeren valtiossa.
 
Eikun vaan hävittäjät ilmaan ja ohjusta kylkeen seuraavan kerran kun kaapeli katkeaa. Siellä on näköjään rysyt laskeneet että merioikeuden puitteissa voi katkoa kriittistä infraa ilman pelkoa syytteistä. Kun todisteita ei voida kerätä kun laiva vaan jatkaa matkaansa.

No on näissä kaapeleissa vähän syyllisyyttä omastakin takaa. Meinaa jos ankkurilla voi tuollaisen nykäistä ylös, vähän helvetin hyväuskoista meininkiä. Kai tuonne savipohjaan olisi voinut laittaa kaapelin vaikka 3 metrin syvyyteen ainakin laivaväylien kohdalla.

Myöskin sinne olisi kannattanut upottaa salaa jotain vaijeria mitkä ovat kiinni peruskalliossa. 11 solmua kun nykäsee sellaiseen kiinni niin saattaa lähteä laivasta muutakin kuin vinssi mukaan.
 
No on näissä kaapeleissa vähän syyllisyyttä omastakin takaa. Meinaa jos ankkurilla voi tuollaisen nykäistä ylös, vähän helvetin hyväuskoista meininkiä. Kai tuonne savipohjaan olisi voinut laittaa kaapelin vaikka 3 metrin syvyyteen ainakin laivaväylien kohdalla.

Myöskin sinne olisi kannattanut upottaa salaa jotain vaijeria mitkä ovat kiinni peruskalliossa. 11 solmua kun nykäsee sellaiseen kiinni niin saattaa lähteä laivasta muutakin kuin vinssi mukaan.
Vois vaikka betonin sisään 10m syvyyteen laittaa, mut joskus vaa joutuu elään realiteettien kanssa. a) kallista varmaa syvemmäs kaivaa b) vielä kalliimpaa sieltä syvempää korjata. Lue: kalliimpaa -> vaikeampaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 076
Viestejä
4 501 083
Jäsenet
74 327
Uusin jäsen
keisis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom