• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

"We know that they are lying, they know that they are lying, they even know that we know they are lying..."

Länsimaiden ja Venäjän, Kiinan sun muiden roskamaiden kommunikointi pähkinänkuoressa. Tihutyöt ja hybridisodankäynti tulee vain kiihtymään, jossain vaiheessa täytyy lähettää voimallinen signaali tai alistua kohtaloonsa.
Joo, kyl näihin pitää alkaa vastaamaan. Uskon, että näin maan johdossaki ajatellaan. Ei voi perseillä vaa, koska "oli vahinko".
 
Hassua että Kiina kiistää kaapelin vaurioittamisen. Oliko siis alus Kiinan valtion omisteinen, kontrollissa ja takaama? Eli jos selviääkin että se alus ne kaapelit katkoi, niin myönsikö Kiina juuri että se mitä alus teki/ei tehnyt, oli Kiinan valtion toimintaa? Mukaanlukien sen rahti Venäjälle.
Kiinan poliittisessa diskurssissa tällaiset Freudilaiset lipsahdukset on yllättävän yleisiä. Kiinan ulkopolitiikassa mahdollisimman nopea tuomitseminen ja ärähtely tuntuu olevan se perusresepti jolla mennään ja siinä hädässä sitten ei huomata mitä mentiin sanomaan.

Ei ole mitenkään poikkeuksellista että kun jotain tapahtuu esim. kansainvälisillä vesillä niin Kiina kiistää asian jo ennen kuin kukaan edes voi tietää mitä on tapahtunut. Niin kuin esim. tässä tapauksessa. Jos Kiina on kaapelin katkaisun takana niin silloinhan he tottakai tietävät mitä on tapahtunut. Jos Kiina taas ei ole tietoisesti määrännyt tuon kaapelin katkaisemista niin normaali objektiivinen reaktio olisi auttaa asian selvittämisessä eikä valehdella ja vältellä vastuuta.
 
Eurooppa on kuohittu. Mitään ei uskalleta tehdä vaikka käynnissä on hybridisota venäjää vastaan.
Joo, itse olen sitä mieltä että Euroopassa ei ole mitään poliittista mahdollisuutta oikein vastata tuohon. Ei uskalleta ja muutenkin isoa osaa euroopasta ei edes kiinnosta, vai kuinka paljon esim. Espanja ja Italia on tukenut Ukrainaa, lähettänyt kolme kypärää?

Etenkin jos Ukraina häviää, pohjoismaat tarvitsisivat oman Ydinaseen, sillä vaikuttaa että se on ainoa pidäke jota Venäjä kunnioittaa.. Ehkä Puola kehittää sen? Täällä ollaan niin kuohittuja.
 
Mikäli ydinaseiden doktriini ja mahdollinen sodan kehityskaari kiinnostaa, niin suosittelen lukemaan uudehkon "Nuclear War: A Scenario". Sen kirjan heikoin leinkki on juoni missä on muutamia aukkoja, mutta teknisesti se vaikuttaa olevan melko tarkka johtuen ammattilaisten konsultoinnista.

Ydinase ei ole oikeasti mikään este konventionaaliselle hyökkäykselle, tai ainakin väitän niin. Se voi olla este tai hidaste dekapitoivalle iskulle, mutta sitä vastaan voidaan suojautua myös toisilla tavoin niin kauan, kun dekapitoiva isku ei tapahdu ydinasein. Suurin ongelma on tuo alueiden nakertaminen ja kyllä harmaa alue missä nyt elellään täytyisi saada eri asentoon. Mielestäni se asento on oltava Kuuban kriisin kaltainen, missä "hybriditoiminta" eli suomeksi sotatoimi nostetaan pöydälle ja kysytään, että aletaanko ampumaan vai peräännyttekö?

Kuuban kriisi nimittäin ratkesi voimakeinoin, kun sen ei annettu levitä kuin siiderivalaan perse kuukausien aikana. Euroopan nykyinen uhka johtuu siitä, että kylmää sotaa ei ylläpidetty. Silloin joku kaapelien katkaisu olisi vähintään kostettu jossain toisaalla. On ilmassa taas piirteitä, että luullaan sodan uhkan häipyvän hiljalleen kunhan vain puhallellaan muniin seuraavat 10 vuotta. Unholaan se toki painuu, mutta uhka vain kasvaa.
 
Olisi tosin ensin hyvä poissulkea se mahdollisuus että venäjä lavastaa Kiinasta syyllistä. Siihen kun on interessejä. Tosin aika olemattomalta näyttää mahis jos kerta paikannuskin kytketty pois juuri h-hetkellä.
 
Olisi tosin ensin hyvä poissulkea se mahdollisuus että venäjä lavastaa Kiinasta syyllistä. Siihen kun on interessejä. Tosin aika olemattomalta näyttää mahis jos kerta paikannuskin kytketty pois juuri h-hetkellä.
Mitä tarkoitat venäjä lavastaa Kiinan. Se että laiva rekisteröity Kiinaan ei vielä ihan lavastamista ole, eikä se että sen omistaa joku kiinalainen yhtiö. Mutta sinänsä rohkeaa sekoittaa siihen kuitenkin Kiinaa, Kiina kuitenkin venäjälle tärkeä.
 
Putin haluaa viestittää että Kiina on heidän puolellaan käyttämällä Kiinalaisia perseilyihinsä. Kiinan johto näyttää sen verran munaton olevan että antaa tämän jatkua.
 
Putin haluaa viestittää että Kiina on heidän puolellaan käyttämällä Kiinalaisia perseilyihinsä. Kiinan johto näyttää sen verran munaton olevan että antaa tämän jatkua.
Mahdollisesti. Tai sitten sylttytehdas on Kiinassa ja Venäjä on kätevä syntipukki.

Oletan kuitenkin että kyseessä on Venäjän toiminta jossa Kiina vähän avustaa mutta ei suoraan ja kiistämättömästi. Näinhän kuvio menee myös ryssän perseillessä Ukrainassa.

Oikeastaan nämä ovat melkein sama asia jos katsotaan erilaisilla laseilla. Länsimaiden kiusaaminen, heikentäminen ja nolaaminen on aina Kiinan etu ja intressi.
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
Meinaat että XI asettaa pakotteita, eikä enään sallisi myyntiä pohjoismaille.

Jos jotekin kiinalaisilta laivoilta evättäisiin pääsy tanskan ohi, rahti sitten menisi muiden laivoilla, ei käsitystä kuinka paljon EU maihin tuon kautta tulee ja menee nimenomaan kiinalaisilla laivoilla.

Jos ei pakotteita, niin pohjoismaita tuo koskisi lähinnä Suomea. Ruotsilla ,Tanskalla ja Norjalla satamia toisella puolella. No Tiedä sitten onko Ruotsilla pohjalandella kiinalaista laiva liikennettä.

(En tiedä paljonko liikennettä kiinalaisilla laivoilla Suomeen, isoimmat kontti laivat jää Tanskan tuolle puolelle)
 
Viimeksi muokattu:
Tanskan salmeen vain ns rautaa passiin, paskamaiden aluksia lähdetään vaikka sitten saattamaan. Itämeren Natomailta löytyy sen verran laivastoa, että tuo toimisi. Aluksille myös ilmoitetttaisiin, että suuntamuutokset ja/tai kaapelien läheisyyteen ajaminen tuottaa varoituslaikauksen, seuraava tulee olemaan osuma peräsimeen.Tuossa kun olisi mukana kaikki Saksasta alkaen, ei Kiina ota riskiä, että vienti yskisi Putten takia
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
Ihanko tosissaan luulet että kiinalaiset alukset kuljettaa kaiken rahdin eurooppaan? Voin sanoa että vaikka yhtään kiinalaisten tai ryssien alusta ei päästettäisi Itämerelle niin sillä ei olisi käytännössä mitään vaikutusta tavaroitten saatavuuteen.
 
Ihanko tosissaan luulet että kiinalaiset alukset kuljettaa kaiken rahdin eurooppaan? Voin sanoa että vaikka yhtään kiinalaisten tai ryssien alusta ei päästettäisi Itämerelle niin sillä ei olisi käytännössä mitään vaikutusta tavaroitten saatavuuteen.
En luule että kaiken rahdin, mutta paljon kuitenkin. Ja on tässä muukin ulottuvuus kuin vain tuo tavaroiden liikkuvuus. Ei sitä niin vain yksipuolisesti kielletä asioita koska usein riippuvuus on molemmin puolista. Lopulta kysymys on siitä kenellä on eniten pelissä ja mitä intressejä halutaan ajaa.
 
Sen verran aiheeseen pakko sanoa että jos kiinalaiset laivat ei Itämerelle pääse niin milläs pohjoismaiset yritykset sitten toimisi, kun valmistava teollisuus käyttää paljon kiinalaista materiaalia ja komponentteja. Loppuu monella tekeminen kokonaan tai lentorahdilla hinnat nousee pilviin.
Se että tavarat valmistetaan Kiinassa ei tarkoita sitä että ne on kuljetettava maailmalle kiinalaisilla laivoilla ja niissäkin tapauksissa joissa käytetään kiinalaisia laivoja voidaan laivat edelleen purkaa Länsi-Norjassa, Länsi-Ruotsissa, Länsi-Tanskassa, Hollannissa yms. ja siirtää maarahtiin. Jos tämä nostaa rahdin hintaa eikä kiinalaiset toimittajat itse niele ylimääräisiä kustannuksia niin he sitten vapaamarkkinoiden kautta jäävät kakkoseksi kaikille muille laivaoperaattoreille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 034
Viestejä
4 503 750
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom