Ei liitty Nettiauton löytöihin niin jatkoin tänne
En nyt ihan varma mikä auto malli/merkki on "dino".
se volvo ilmeisesti 2020 luvulta, BMW yli 20v vanha, paali ikänen. viistonnia pyynti, jos "dinolla" viitattiin ikään.
Jos tuossa leikkisästi viitattiin foosilisia polttaviin, niin sähköauto hintakuplanpuhkeamisen luulisi nimenomaan syövän fosiilisien arvostusta.
Ehjä romutusikäinen auto voi olla epävarmoina aikoina konsti vältellä riskejä, antaa aikaa seurata kehitystä. Mutta tuota viestiä aiemmin oli puhetta jostain vajaa 30k€ muutaman vuoden vanhasta V60 kokonkurssipesävolvosta, niin fosiili on se mikä ensin ottaa pataan sähkisten alenevista hinnoista.
Toki se uusi Tesla Y maksaa parikymppiä enemmän ja käytetyistä pyynit niin kovia että niitä ei kannata katsella.
Jos tässä nyt vertaat foosilisten hintakehitykseen.
Uusien sähköautojen hintakehitys painaa käytettyjen arvoja-alas, miksi maksaa vanhasta paljon, jos uutta saa edullisesti. Sähkisten hintakupla on osittain puhjennut, mutta ennuste on että uusien verottomat hinnat jatkaa relista laskua, isoakkuiset ehkä enemmän, ja markkinoilla tarjonta levenee.
Jos uuden Volvo v60 hinnat ei meinaa pärjätä tänäpäivänä Tesla Model Y , niin v60 jäännösarvoa pelastaa lähinnä se että se on lataushybridi kohtuu kokoisella akulla.
Jos viesti oli se että käytetyt sähköautot on kalliita, niin totta , mutta eikö se kerro siitä että käytettysähköautosta ollaan valmiita maksamaan.
Siis juuri päin vastoin. Jos arvonalenema ollut esim bmw ix:ssä 40% muutaman vuoden aikana, niin silloinhan suhteessa uuden hankintahintaan käytetyt sähkärit ovat ny halpoja.
Sähköautoissa oli hintakuplaa, käytetyt maksoi jopa enemmän kuin uudet, uusien hinnat pomsahteli jne. Nyt ollaan palailemassa kriisejä edeltäneeseen tilanteeseen, hinnat laskee. Odotus on että sähkisten tuotantokustannukset alittaa polttisten, ja jos hinta kehitys etenee odotetusti, niin se syö polttisten jäänösarvoja.
Jos Xi hinta lähti jostain 90k€ tasosta 21, sen hinnat ilmeisesti vieläkin kuplassa.
Käytetyjen pyyntihinnan lähtee jostain 70k€ luokasta.
X5 bensa tuolloin taisi lähteä jostain 110k€ luokasta, käytettyna jostain 60k€
Mutta menneet ei kuvaa tulevaa, jos sillä lokiikkaa teki päätöksiä, niin vuosi sitten kun käytettyjen sähkisten hinnat ylitty uusien, niin olisi laskelmat menneet ihan pieleen.
Tulevaa voi vain arvailla, mutta nykyodotukset.
- Uusien sähkisten verottomat hinnat jatkaa laskua, varsinkin isoakkuisten.
- Uusien polttisten verottomat hinnat ei, tosin osa valmistaja jäädyttänyt tuotekehityksen, joten mallikohtaisia alenemisia voi tulla
->
Jos uusien sähkistenhinnat laskee, tarjonta monipuolistuu, niin se sattuu erityisesti käytettyjen polttisten arvoihin. Vaikka uusien myynti on ollut takkuista, niin polttiksia kyllä piisaa heille jotka tarvitsee polttiksia syystä tai toisesta.
Osa merkeistsä vielä hinnoittelee uudet sähkikset korkealle, eivät ole vielä korjanneet hinnoittelua, mutta esim Tesla on, ja markkinoille tullut uusia merkkejä, jotka lähtenee mukaan tämän päivän hinnoilla, ja joiden edustajien mukaan hintakehitys on aleneva.
Se että joillain isoilla käytettyjen autojen myyjillä on varastossa paljon sähkiksiä, johtuu heidän hankinta ja hinnoitteluvirheistä, eli ne ovat sitä kuplan jäännet jota eivät ole vielä puhkaisseet.
Usein mainittu Tesla Model y, uuden hinta lähtee jostain 47000€ nurkilta, toimitusajat lyhyitä, samaan aikaan jos katsot jotain BMW X3, Volvo V60 polttisten käytettyjen hintoja >2020v niin näyttää kyllä niissäkin olevan kuplaa, ei en väitä että Tesla olisi kaikille vaihtoehto.