Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Kiesillä 5% ja Sakalla 6% käytetyissä. Vielä on järkevämpää ostaa uusi.

Mistäs nuo nykäisit, Kiesillä 8,99% ja Saka 7,99%. Eikä ainakaan ensikysymällä tuosta jousta, kuten tuossa joku toinenkin ainakin Sakasta totesi. Noh, pisnes is pisnes.
 
En minä ainakaan rahojani halua laittaa näihin autoihin kiinni muutamaa tonnia enempää. Ostelen muutaman vuoden ikäisiä vähän ajettuja autoja, ajan 2-3 vuotta 20tkm per vuosi ja sitten vaihtoon kun takuu loppuu. Vaihdossa taas sitten muutama tonni jää loppuvelasta yli joka menee seuraavaan käsirahaksi. Vähän kuin liisari mutta halvempi.

Käyttöautolla nyt myös varasto/esittelyautoihin 1,95% korko (alle 30k€ laina) ja 2,95% 30k€ ylöspäin.
 
Kyllähän toi aika hieno on kun on liikenteessä nähnyt, sellainen itsevarman tyylikäs. Ilmeisesti Mazdoissa on nykyään sisätilat myös kohdillaan. Ja CX-60:n saa kotiin 3,3 litran ja kuuden sylinterin voimin. Että siis jos tuo korimalli ja hintaluokka on tähtäimessä, niin en ainakaan koeajamatta jättäisi.
 
Aika tyytymättömiä cx60 käyttäjiä löytyy autofoorumeilta. Laatu ei vastaa hintaa imo.
 
Mazdalla DNB Auto Financen kautta aika kovia korkotarjouksia. Esim CX-60 0,68% todellinen vuosikorko. Koko mazda-mallistoon rahoituskorko 1.99% | Mazda.fi

Hintakin noussu melkeen 3 tonnia niin kyllähän niitä korkoja saa tuohon hintaan upotettua.
0663124f138c4ebe.jpg
 
Jep, yleensä. Tossa juuri kuulin, että Leaseplan ei enää liisaa Tesloja kun ovat ottaneet niin paljon takkiin Muskin hintapelleilyn takia.

Hinnat laski, koska hinnat olivat nousseet. Aika sokea saa olla jos luuli että tilanne missä käytetystä autosta saa vaihdossa jopa enemmän kuin mitä uusi maksaa, olisi kestävä tilanne. Olisin saanut silloin 2v vanhasta Model 3:sta käytännössä saman kuin mitä se uutena maksoi. Se ei todellakaan ole normaalia, poislukien jotkut Ferrari ja muut keräilymallit.
 
Hinnat laski, koska hinnat olivat nousseet. Aika sokea saa olla jos luuli että tilanne missä käytetystä autosta saa vaihdossa jopa enemmän kuin mitä uusi maksaa, olisi kestävä tilanne. Olisin saanut silloin 2v vanhasta Model 3:sta käytännössä saman kuin mitä se uutena maksoi. Se ei todellakaan ole normaalia, poislukien jotkut Ferrari ja muut keräilymallit.
Tuolloin edettiin kyllä nollakoron aikaa ja EV hype oli päällä. Se kupla meni kun korot alkoivat nousta. Lisäksi valmistajan omat sekoilut ja tiettyjen tahojen massaspämmäys miten Tesla pitää hintaista kuin Apple saavat ihmiset tekemään asioita ja kuvittelemaan omia.
 
Itse olen kyllä sitä mieltä että jos esim ostaa sen 50k sähkärin käteisellä niin sitä rahaa pitäisi olla varmaan ainakin 3x sen 50k. Ei ainakaan itteä tee mieli lyödä sijoituksia/tiliä tyhjäksi tai edes puolia niistä johonki autoon. Siksi itse nykyään suosin rahoitusta enkä laita isoa summaa samantien kiinni siihen kun rahalle on tosiaan muutakin käyttöä kun joku auto. Noh, pakkoko se 50k auto on sitten hommata? Ei mikään pakko mutta jos tulot ja menot antavat myöden sen hintaisen sähköauton osamaksuihin niin miksi ei jos auto kiinnostaa?

Kyllä tollanen uusi auto yleensä on myös sijoitus itseensä, samallalailla kuin reissailu ulkomailla monta kertaa vuodessa mitä tälläkin palstalla moni tuntuu harrastavan.
 
Äkkiseltään ihan ok normilta kuulostaa kun kävin ylläolevaa foorumia katsomassa. Itse uutena laitettu Peugeot 5008 -18 40k€ ja olen tarinoinut tännekkin satunnaisesti siitä.

Merkkiliikkeessä osanneet korjata takuuaikana esim. Bensaluukun kantta. Meninpä itse tutkimaan niin kansi on jollain massalla kiinni eli kun joku kaunispäivä ei meinaa kovin paikallaan pysyä (liikuttelen kerran kuukauteen oikealle paikalle) niin uutta massaa väliin.

Itse olen sitä mieltä että edullisempien autojen ostajakunta viihtyy ja raportoi foorumeilla kun taas 100k€ autojen ostajakunta korjaa viat hiljakseen.
 
En ihan löytänyt sopivaa vikaa viestiä aiheesta mistä jatkaa, keskustelua auton millainen rahoitus järkevää, varsinnkaan velkavivutettu sähkis.
Tai mitä suuremman autolainan ottaminen voi tuodakin sitä suuremmat "voitot". Itse nostin juuri noin 50k€ autolainan 1%:n todellisella vuosikorolla. Jos olisin maksanut koko auton käteisellä ja olisin ottanut rahat esimerkiksi säästötililtä, jossa tällä hetkellä on yli 3%:n korko niin häviöllehän siinä olisi jäänyt joka kuukausi. Toisin sanoen se sama summa säästötilillä kasvaa yhdessä vuodessa melkein saman euromäärän kuin mitä autolainan kaikki korkokulut ovat koko 6 vuoden aikana. Eli autolainan koko ja järkevyys on aina riippuvainen tilanteesta ja lainan ehdoista jne.

Yksi lähestystapa on se että rahalle on parempaa käyttöä ehkä jopa tuotto , asunto, muut sijoitukset, tai ihan talletuskäteinen.

Jos tarvitsee auton, ja sille ulkopuolista rahoitusta, niin ei se tosiaan ole tyhmää, ja varsinkin kun lähti sähköautoista, niin voi olla jäkevämpää ottaa joku rahoituspaketti 50k€ autolle, vs ostaa joku kymppitonnin auto säästöillä.

Jossain käyttövoimaketjuissa tai sähkis ketjuissa itketään siitä ettei ole varaa ostaa 30-50k€ autoa käteisellä, mutta lähestyisin niin että jos laittanut kymppitonnin johokin polttislahnaan, niin ehkä se 30-50k€ rahoitussähkis on voisi olla halvempi.

Jos on niitä "vuokrasopapreita" joissa jäännösarvo riski on rahoittajan, niin näinä aikoina voi olla hyvinkin varteen otettava vaihtoehto.

Tietenkin jos talous on kädestä suuhunelämistä ja huomisesta ei ole tietoa, niin on iso riski tehdä sellainen soppari minkä vastuista ei ehkä selviä, voi olla hyvin rahoittavaa olla se muutaman tonnin pommi, jos rahat ja tarve autolle loppuu, niin menotkin loppuu.
 
Jos on niitä "vuokrasopapreita" joissa jäännösarvo riski on rahoittajan, niin näinä aikoina voi olla hyvinkin varteen otettava vaihtoehto.

Asiasta mitään ymmärtämättömänä, liittyykö noihin sopimuksiin isoja riskejä? Siis jos jäännösarvot romahtavat ja ostajat alkavat palauttaa autojaan urakalla, jolloin myyjäliike voisi tehdä konkurssin. Konkurssipesä ei varmaan enää toteuta niitä takaisinostoja, mutta onko kuluttajalla edelleen velvollisuus maksaa auton lyhennyksiä konkurssipesälle tässä tapauksessa, että toinen sopijaosapuoli on kyvytön suorittamaan takaisinostoa ennalta sovittuun hintaan? Vai hakeeko konkurssipesä joka tapauksessa pois auton, jota kuluttaja ei vielä ole maksanut loppuun asti?

Jotenkin perinteinen rahoitusyhtiö perinteisellä rahoituksella tuntuisi turvallisemmalta, kun Santander tms. ei ottane samanlaisia riskejä kuin takaisinostosopimuksia innoissaan solmiva autoliike. Mutta en tosiaan tiedä, kunhan pohdin.
 
Asiasta mitään ymmärtämättömänä, liittyykö noihin sopimuksiin isoja riskejä? Siis jos jäännösarvot romahtavat ja ostajat alkavat palauttaa autojaan urakalla, jolloin myyjäliike voisi tehdä konkurssin. Konkurssipesä ei varmaan enää toteuta niitä takaisinostoja, mutta onko kuluttajalla edelleen velvollisuus maksaa auton lyhennyksiä konkurssipesälle tässä tapauksessa, että toinen sopijaosapuoli on kyvytön suorittamaan takaisinostoa ennalta sovittuun hintaan? Vai hakeeko konkurssipesä joka tapauksessa pois auton, jota kuluttaja ei vielä ole maksanut loppuun asti?
Erittäin hyvä huomio.

Muotuilen.

Vuokra/lesing soppareina markkinoidaan rahoituspaketteje jotka teknisesti ei välttämättä eroa normaalista luottorahoituksesta, ne kuorutettu lähinnä jollain lunastus hinta lupauksella -> joka pienentää sitä jäännösarvoriskiä.

Sitten soppareita missä rahoitusliike vastaa siitä jäännösarvosta, ja siihen ei liity jonkin toisen autoliikkeen lupausta.

Nyt taisit viitata siihen että lunastuksen luvannut autoliike tekee konkurssin, ei rahoitusliike. Eli kyse enemmän siitä että liike ei kykene lunastaan sovittuun hintaan. (jos lupaus on pitkä). auton omistaa rahoitusliike.

Jos taasen tuo jäljempi, eli se leasingfrima tekee konkan ja sovittu aidosti kk maksusta, niin mutuillen ei asiakkaalla jäännösarvo riskiä, mutta miten pahimmillaan se sopparin jatkumisen kanssa. ja siinä yhteydessä mahdollisen "käsirahan" riski, jos soppari katkeaa keskenkaiken.

Boomerit on kertoneet että joskus markkalamassa on autoliikkeet olleet helisemässä lunastuslupausten kanssa, mutta silloin ei ollut kuluttaja "vuokrausta" ja moni muukin päivittynyt sen jälkeen.
 
Eihän leasingissä ole asiakkaalla mitään riskiä, kun auto on kokoajan rahoitusyhtiön omistama. Jos autoliike menee konkkaan, auto jää leasingyhtiön ongelmaksi. Jos jotain tälläistä takaisinostoa on sovittu.

Jos sitten taas rahoituksen myöntäjä menee konkkaan, velka kyllä saadaan myytyä jollekin muulle, eli asiakas kyllä pääsee maksamaan sopimuksen mukaiset maksut.
 
Eihän leasingissä ole asiakkaalla mitään riskiä, kun auto on kokoajan rahoitusyhtiön omistama. Jos autoliike menee konkkaan, auto jää leasingyhtiön ongelmaksi. Jos jotain tälläistä takaisinostoa on sovittu.
Onko varma, jos kommentoit aiempaa viestiä, niin siinä pohdittiin sopparia missä asiakas tehnyt rahoitusyhtiön kanssa sopparin, koko auton hinnasta, sovittu kk erät ja jäännösarvo ja autoliike on sitten luvannut lunastaa sen auton sillä jäännösarvolla. Miten tämä toimii kuluttajakaupassa (autoliikkeen konkurssitapauksessa), milloin jäännösarvon vastuu siirtyy rahoitusyhtiölle, milloin kuluttajalle. Mitä on huomioitava nimiälaittaessa. (*

Eli normi rahoitussoppari kuorutettu autolliikkeen lupauksella lunastaa.

vs toinen esimerkki se että se autoleasing/vuokrayhtiö tehnyt asiakkaan kanssa sopparin kk maksusta tietylle ajalle, jostain km rajasta ja ylittävästä osasta joku lisämaksu. Tämä kai selkeämpi, mutta kai silti kannattaa lukea ja yrittää ymmärtää koko teksti. Tyypillisin miina kai se luovuktuksen kuntotarkistus joka voi kiristyä jos arvot kyykkää.


(*
Jos autoliikkeen markkinointia, niin onko rahoitusyhtiö vastuussa, ja milloin, onko silloin jos kaikki yhdessä paperissa, entä silloin jos ensin rahoitusyhtiön paperi ja erikseen lunastuspaperi.

Ja mihin juttu perustuu, eletään riskiaikoja jossa markkinoilla on autoliikkeeita joilla ei ehkä kykyä kantaa vastuuta, ehkä motiivi tehdä tietoisesti soppareita joita ei edes tarkoitus kantaa.
 
Onko varma, jos kommentoit aiempaa viestiä, niin siinä pohdittiin sopparia missä asiakas tehnyt rahoitusyhtiön kanssa sopparin, koko auton hinnasta, sovittu kk erät ja jäännösarvo ja autoliike on sitten luvannut lunastaa sen auton sillä jäännösarvolla. Miten tämä toimii kuluttajakaupassa (autoliikkeen konkurssitapauksessa), milloin jäännösarvon vastuu siirtyy rahoitusyhtiölle, milloin kuluttajalle. Mitä on huomioitava nimiälaittaessa. (*
Ei se autoliike ole osapuoli siinä rahoitussopparissa vaan rahoitusyhtiö, jolloin autoliikkeen konkurssi ei vaikuta asiaan mitenkään.
 
Ei se autoliike ole osapuoli siinä rahoitussopparissa vaan rahoitusyhtiö, jolloin autoliikkeen konkurssi ei vaikuta asiaan mitenkään.
No eikö se silloin nimenomaan vaikuta, jos se konkurssin tehnyt autoliike ei pystykkään sitä autoa lunastaan.

Ja asiakkaalla rahoitusyhtiön kanssa soppari josta pitäisi se jäännösarvo maksaa, ja auto jonka arvo alle sen.
 
Onko varma, jos kommentoit aiempaa viestiä, niin siinä pohdittiin sopparia missä asiakas tehnyt rahoitusyhtiön kanssa sopparin, koko auton hinnasta, sovittu kk erät ja jäännösarvo ja autoliike on sitten luvannut lunastaa sen auton sillä jäännösarvolla. Miten tämä toimii kuluttajakaupassa (autoliikkeen konkurssitapauksessa), milloin jäännösarvon vastuu siirtyy rahoitusyhtiölle, milloin kuluttajalle. Mitä on huomioitava nimiälaittaessa. (*

Eli normi rahoitussoppari kuorutettu autolliikkeen lupauksella lunastaa.

vs toinen esimerkki se että se autoleasing/vuokrayhtiö tehnyt asiakkaan kanssa sopparin kk maksusta tietylle ajalle, jostain km rajasta ja ylittävästä osasta joku lisämaksu. Tämä kai selkeämpi, mutta kai silti kannattaa lukea ja yrittää ymmärtää koko teksti. Tyypillisin miina kai se luovuktuksen kuntotarkistus joka voi kiristyä jos arvot kyykkää.


(*
Jos autoliikkeen markkinointia, niin onko rahoitusyhtiö vastuussa, ja milloin, onko silloin jos kaikki yhdessä paperissa, entä silloin jos ensin rahoitusyhtiön paperi ja erikseen lunastuspaperi.

Ja mihin juttu perustuu, eletään riskiaikoja jossa markkinoilla on autoliikkeeita joilla ei ehkä kykyä kantaa vastuuta, ehkä motiivi tehdä tietoisesti soppareita joita ei edes tarkoitus kantaa.

Miltä sellainen sopimus näyttää? Onko autoliikkeen kanssa tehty takaisinostosopimus erillinen, vai kuuluuko se leasingyhtiön tekemään sopimukseen?
 
Miltä sellainen sopimus näyttää? Onko autoliikkeen kanssa tehty takaisinostosopimus erillinen, vai kuuluuko se leasingyhtiön tekemään sopimukseen?
Aiemmin pohdittiin erilaisia soppareita ja niiden riskejä. varsinkin niiden osalta joissa markkinoitu kk maksua ja lunastus lupausta.
Kyselin että mihin kannattaa kiinittää huomiota.

Spoilerissa kysyin mm sitä että onko rahoitusyhtiön vastuulla silloin jos autoliikkeen lupaus lunastaa on samalla lapulla, entä silloin jos autoliikkeen lupaus on erillisellä.
 
Aiemmin pohdittiin erilaisia soppareita ja niiden riskejä. varsinkin niiden osalta joissa markkinoitu kk maksua ja lunastus lupausta.
Kyselin että mihin kannattaa kiinittää huomiota.

Spoilerissa kysyin mm sitä että onko rahoitusyhtiön vastuulla silloin jos autoliikkeen lupaus lunastaa on samalla lapulla, entä silloin jos autoliikkeen lupaus on erillisellä.

Jos lapussa on että koko homma menee rahoitusyhtiön kautta, silloin rahoitusyhtiö on vastuussa. Jos ne on selkeästi eriytetty, se on eri asia. Pitäisi olla konkreettinen sopimus mitä katsellä jotta saa kyseisestä tapauksesta selvää
 
Jos lapussa on että koko homma menee rahoitusyhtiön kautta, silloin rahoitusyhtiö on vastuussa. Jos ne on selkeästi eriytetty, se on eri asia. Pitäisi olla konkreettinen sopimus mitä katsellä jotta saa kyseisestä tapauksesta selvää
Mitä kannattaa katsoa jonka jälkeen pitää pyytää aikalisä ja luetettuu soppari muilla ?

Rivin välistä ymmärsin niin että jos rahoitusyhtiön paperissa ei mainita mitään autoliikkeen lunastuslupauksesta, niin riski on todellinen ?

Mutta jos autoliikkeen lunastuslupaus on samassa paperissa missä rahoitussopimus, niin milloin kannattaa ottaa se aikalisä.


Aihetta sivuten, niin miten se riski meni niissä hullujenpäivien sähkispösöissä.
 
Älä ikinä allekirjoita mitään mitä et ymmärrä tai mietityttää.
Ostokiimassa moni vetää nimet alle sen mukaan mitä myyjän kanssa suulisesti tarinoitu.
Nimiä pistäessä kannattaa myyjän kanssa käydä suullisesti läpi miten itse ymmärtänyt ja varmistaa, toki myyjä voi olla epäluotettava tai ei edes tiedä itse.

Ketju on osoittanut että ne selvältä tuntuvat asiat eivät ehkä olekkaan selviä, eli nyt vähän huutelen niitä täkyjä mihin kannattaa kiinittää ainakin huomiota.

1.
- Jos autoliikkeen lunastulupaus on oma erillinen paperi, niin se ilmeisesti riski.
 
Erittäin hyvä huomio.

Muotuilen.

Vuokra/lesing soppareina markkinoidaan rahoituspaketteje jotka teknisesti ei välttämättä eroa normaalista luottorahoituksesta, ne kuorutettu lähinnä jollain lunastus hinta lupauksella -> joka pienentää sitä jäännösarvoriskiä.

Sitten soppareita missä rahoitusliike vastaa siitä jäännösarvosta, ja siihen ei liity jonkin toisen autoliikkeen lupausta.

Nyt taisit viitata siihen että lunastuksen luvannut autoliike tekee konkurssin, ei rahoitusliike. Eli kyse enemmän siitä että liike ei kykene lunastaan sovittuun hintaan. (jos lupaus on pitkä). auton omistaa rahoitusliike.

Jos taasen tuo jäljempi, eli se leasingfrima tekee konkan ja sovittu aidosti kk maksusta, niin mutuillen ei asiakkaalla jäännösarvo riskiä, mutta miten pahimmillaan se sopparin jatkumisen kanssa. ja siinä yhteydessä mahdollisen "käsirahan" riski, jos soppari katkeaa keskenkaiken.

Boomerit on kertoneet että joskus markkalamassa on autoliikkeet olleet helisemässä lunastuslupausten kanssa, mutta silloin ei ollut kuluttaja "vuokrausta" ja moni muukin päivittynyt sen jälkeen.

Kirjoitin viestini oletuksessa, että Autoverkkokauppa (ja muut takaisinostoja tarjoavat puljut) tarjoaa itse sen rahoituksen. Tämä siis pohjautuen aiempiin keskusteluihin, joissa porukka vain mainitsee ottaneensa Autoverkkokaupalta auton X enkä muista koskaan lukeneeni Santandereista tms. kolmansista osapuolista niissä kuvioissa. Mutta se meneekin niin, että rahoitussopimus tulee ihan normaalisti Autoverkkokaupan ulkopuoliselta rahoitusyhtiöltä ja kirsikkana kakun päällä on Autoverkkokaupan lupaus takaisinostosta?

Jos jälkimmäinen, niin sitten tuo ei ole läheskään niin huolestuttavaa. Pahimmassa tapauksessa takaisinostosopimus raukeaa, jos autoliike tekee konkurssin, mutta sillä ei ole vaikutusta sentään itse rahoitukseen tai auton omistajuuskysymyksiin, vaan asiakkaan kannalta kaikki jatkunee täysin normaalisti sen Santanderin tms. kanssa.
 
Jos jälkimmäinen, niin sitten tuo ei ole läheskään niin huolestuttavaa. Pahimmassa tapauksessa takaisinostosopimus raukeaa, jos autoliike tekee konkurssin, mutta sillä ei ole vaikutusta sentään itse rahoitukseen tai auton omistajuuskysymyksiin, vaan asiakkaan kannalta kaikki jatkunee täysin normaalisti sen Santanderin tms. kanssa.

Just näin se menee ainakin verkkoautokaupan "leasingissä". Ns. Normaali autorahoitus ilman käsirahaa. Muistaakseni jonkunlainen jämäri on määritetty neljän vuoden päähän, jos tuota takasinostolupausta ei käytä.

Mutta siis mulla rahotussoppari rahoitusyhtiöön ja myyjäliikkeelle erillinen soppari jolla lupaavat ostaa auton takaisin jäljellä olevalla lainan määrällä.
 
Jos jälkimmäinen, niin sitten tuo ei ole läheskään niin huolestuttavaa. Pahimmassa tapauksessa takaisinostosopimus raukeaa, jos autoliike tekee konkurssin, mutta sillä ei ole vaikutusta sentään itse rahoitukseen tai auton omistajuuskysymyksiin, vaan asiakkaan kannalta kaikki jatkunee täysin normaalisti sen Santanderin tms. kanssa.
Miina siinä että se jäännösarvon suoja rapisee, eli jos asiakas tehnyt sopparin juuri sillä motiivilla että jäännösarvon riski on ulkoistettu, niin tuolla mallilla käy enemminkin niin että jos arvot kyykkää, niin asiakas kantaa vastuun, jos arvot säilyy, niin autokauppa nappaa hyödyn.

Jos suojaa hakee (maksaa) nimenomaan he jotka sitä tarvitsee, niin tuo voi iskeä aika ikävästi. Eli kannattaa miettiä kannattaako siitä suojasta maksaa.
 
Auto levisi ja nyt akuutti tarve ostaa uusi. En ole yhtään perehtynyt autoliikkeiden tarjoamiin rahoituksiin vs. pankkilaina. Pankista saisin lainaa autoon (päälle 20k) vai rahoitus isolla viimeisellä maksuerällä. Korot yllättävän samanlaisia. Korot melkoisen korkealla, mutta minkäs teet ku auto pitää saada ja taskusta ei summaa löydy..
 
Auto levisi ja nyt akuutti tarve ostaa uusi. En ole yhtään perehtynyt autoliikkeiden tarjoamiin rahoituksiin vs. pankkilaina. Pankista saisin lainaa autoon (päälle 20k) vai rahoitus isolla viimeisellä maksuerällä. Korot yllättävän samanlaisia. Korot melkoisen korkealla, mutta minkäs teet ku auto pitää saada ja taskusta ei summaa löydy..
Yksi valintaperuste on se kumpi on edullisempi, jos vertailu ei ole suoraviivaista, niin myös huomioida kumpi sopii paremmin. Autoliikkeen rahoituksessa pitäisi olla se todellinen korkokin ynnätty.

Jäänösarvon osalta, jos se ylittää auton arvon, sopparin päätyttyä, niin se pitää jotenkin rahoittaa, pankkilainassa se riski toisenlainen.

Joskus joillekkin tärkeää oli se kuka autonomistaa, jos pankista ihan vain lainaa, niin sillä ostaa auton omiin nimiin, vs se että joku rahoitusyhtiö omistaa auton ja asiakas haltija ja rahoitusyhtiö vaatii mm vakuutuksia.

Tuo voi myös olla toisinpäin, rahoitusyhtiön rahoittama auto, niin auto on vakuutena, ja ehkä jättää sinne pankkiliana puolelle enemmän joustovaraa tulevaan (no nykyään taitavat olla kiinnostuineita muista veloista)
 
Auto levisi ja nyt akuutti tarve ostaa uusi. En ole yhtään perehtynyt autoliikkeiden tarjoamiin rahoituksiin vs. pankkilaina. Pankista saisin lainaa autoon (päälle 20k) vai rahoitus isolla viimeisellä maksuerällä. Korot yllättävän samanlaisia. Korot melkoisen korkealla, mutta minkäs teet ku auto pitää saada ja taskusta ei summaa löydy..

Onko auto jo päätetty? Varastoautoihin / huonosti myyviin malleihin on yhä suht edullisia rahoituksia tarjolla, Fordiin ja Kiaan Rintajoupilla 0,99-1,00 korkotarjouksia syyskuun loppuun.

 
Ei liitty Nettiauton löytöihin niin jatkoin tänne
En nyt ihan varma mikä auto malli/merkki on "dino".

se volvo ilmeisesti 2020 luvulta, BMW yli 20v vanha, paali ikänen. viistonnia pyynti, jos "dinolla" viitattiin ikään.

Jos tuossa leikkisästi viitattiin foosilisia polttaviin, niin sähköauto hintakuplanpuhkeamisen luulisi nimenomaan syövän fosiilisien arvostusta.

Ehjä romutusikäinen auto voi olla epävarmoina aikoina konsti vältellä riskejä, antaa aikaa seurata kehitystä. Mutta tuota viestiä aiemmin oli puhetta jostain vajaa 30k€ muutaman vuoden vanhasta V60 kokonkurssipesävolvosta, niin fosiili on se mikä ensin ottaa pataan sähkisten alenevista hinnoista.
Toki se uusi Tesla Y maksaa parikymppiä enemmän ja käytetyistä pyynit niin kovia että niitä ei kannata katsella.


Jos tässä nyt vertaat foosilisten hintakehitykseen.

Uusien sähköautojen hintakehitys painaa käytettyjen arvoja-alas, miksi maksaa vanhasta paljon, jos uutta saa edullisesti. Sähkisten hintakupla on osittain puhjennut, mutta ennuste on että uusien verottomat hinnat jatkaa relista laskua, isoakkuiset ehkä enemmän, ja markkinoilla tarjonta levenee.

Jos uuden Volvo v60 hinnat ei meinaa pärjätä tänäpäivänä Tesla Model Y , niin v60 jäännösarvoa pelastaa lähinnä se että se on lataushybridi kohtuu kokoisella akulla.

Jos viesti oli se että käytetyt sähköautot on kalliita, niin totta , mutta eikö se kerro siitä että käytettysähköautosta ollaan valmiita maksamaan.

Siis juuri päin vastoin. Jos arvonalenema ollut esim bmw ix:ssä 40% muutaman vuoden aikana, niin silloinhan suhteessa uuden hankintahintaan käytetyt sähkärit ovat ny halpoja.

Sähköautoissa oli hintakuplaa, käytetyt maksoi jopa enemmän kuin uudet, uusien hinnat pomsahteli jne. Nyt ollaan palailemassa kriisejä edeltäneeseen tilanteeseen, hinnat laskee. Odotus on että sähkisten tuotantokustannukset alittaa polttisten, ja jos hinta kehitys etenee odotetusti, niin se syö polttisten jäänösarvoja.

Jos Xi hinta lähti jostain 90k€ tasosta 21, sen hinnat ilmeisesti vieläkin kuplassa.
Käytetyjen pyyntihinnan lähtee jostain 70k€ luokasta.

X5 bensa tuolloin taisi lähteä jostain 110k€ luokasta, käytettyna jostain 60k€

Mutta menneet ei kuvaa tulevaa, jos sillä lokiikkaa teki päätöksiä, niin vuosi sitten kun käytettyjen sähkisten hinnat ylitty uusien, niin olisi laskelmat menneet ihan pieleen.

Tulevaa voi vain arvailla, mutta nykyodotukset.

- Uusien sähkisten verottomat hinnat jatkaa laskua, varsinkin isoakkuisten.
- Uusien polttisten verottomat hinnat ei, tosin osa valmistaja jäädyttänyt tuotekehityksen, joten mallikohtaisia alenemisia voi tulla
->
Jos uusien sähkistenhinnat laskee, tarjonta monipuolistuu, niin se sattuu erityisesti käytettyjen polttisten arvoihin. Vaikka uusien myynti on ollut takkuista, niin polttiksia kyllä piisaa heille jotka tarvitsee polttiksia syystä tai toisesta.

Osa merkeistsä vielä hinnoittelee uudet sähkikset korkealle, eivät ole vielä korjanneet hinnoittelua, mutta esim Tesla on, ja markkinoille tullut uusia merkkejä, jotka lähtenee mukaan tämän päivän hinnoilla, ja joiden edustajien mukaan hintakehitys on aleneva.

Se että joillain isoilla käytettyjen autojen myyjillä on varastossa paljon sähkiksiä, johtuu heidän hankinta ja hinnoitteluvirheistä, eli ne ovat sitä kuplan jäännet jota eivät ole vielä puhkaisseet.

Usein mainittu Tesla Model y, uuden hinta lähtee jostain 47000€ nurkilta, toimitusajat lyhyitä, samaan aikaan jos katsot jotain BMW X3, Volvo V60 polttisten käytettyjen hintoja >2020v niin näyttää kyllä niissäkin olevan kuplaa, ei en väitä että Tesla olisi kaikille vaihtoehto.
 
Oletteko katselleen Nettiautossa autoja selatessa tarjolla olevia rahoitustarjouksia eri palveluntarjoajien kautta? Auton myynti-ilmoituksen alareunassa on kohta "Näytä rahoitustarjoukset" ja ainakin tässä listassa lähes poikkeuksetta Osuuspankki ja "Autoraha" -niminen firma tarjoaa parhaan todellisen vuosikoron.
 
Oletteko katselleen Nettiautossa autoja selatessa tarjolla olevia rahoitustarjouksia eri palveluntarjoajien kautta? Auton myynti-ilmoituksen alareunassa on kohta "Näytä rahoitustarjoukset" ja ainakin tässä listassa lähes poikkeuksetta Osuuspankki ja "Autoraha" -niminen firma tarjoaa parhaan todellisen vuosikoron.

Nuo on varmaan aina esimerkkejä, tuosta kun klikkasi OP:n Hae lainaa -nappia niin siellä sitten lukee korkoprosentin info-napin takana

"Osamaksun korko vaihtelee autoliikkeittäin. Rahoituksen lopullinen korko määräytyy kaupanteon yhteydessä autoliikkeen sen hetkisen koron mukaisesti. Huomioithan, että autoliikkeen korkokampanjat eivät pääsääntöisesti näy palvelussa. Korko on kiinteä koko sopimuskauden ajan."
 
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten noissa kiinteissä koroissa menetellään, jos myyt auton kesken rahoitusajan? Se korkohan on laskettu sille koko rahoitusajalle ja joka kuukauden maksuerässä sitä maksetaan saman verran. Maksatko auton kesken kauden myydessä silti koko rahoitusajalle lasketun koron, vai vain siihen asti mitä olet autoa lyhentänyt? Vai onko tämä ihan rahoitusyhtiökohtainen juttu? Varmaan joku sopimussakko ainakin noissa on kun on kiinteitä korkoja kuitenkin?
 
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten noissa kiinteissä koroissa menetellään, jos myyt auton kesken rahoitusajan? Se korkohan on laskettu sille koko rahoitusajalle ja joka kuukauden maksuerässä sitä maksetaan saman verran. Maksatko auton kesken kauden myydessä silti koko rahoitusajalle lasketun koron, vai vain siihen asti mitä olet autoa lyhentänyt? Vai onko tämä ihan rahoitusyhtiökohtainen juttu? Varmaan joku sopimussakko ainakin noissa on kun on kiinteitä korkoja kuitenkin?

Tämä muuten ihan validi kysymys. Varmaankin tähän asti rahoitusyhtiöt ihan mielellään lopettaneet halvalla korolla tehdyt sopparit, mutta mites hetken päästä jos korkotaso laskee...
 
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten noissa kiinteissä koroissa menetellään, jos myyt auton kesken rahoitusajan? Se korkohan on laskettu sille koko rahoitusajalle ja joka kuukauden maksuerässä sitä maksetaan saman verran. Maksatko auton kesken kauden myydessä silti koko rahoitusajalle lasketun koron, vai vain siihen asti mitä olet autoa lyhentänyt? Vai onko tämä ihan rahoitusyhtiökohtainen juttu? Varmaan joku sopimussakko ainakin noissa on kun on kiinteitä korkoja kuitenkin?
Eihän siitä luoton takaisinmaksusta saa juuri mitään korvauksia periä niin yleensä rahoitusyhtiöt ei mitään myöskään peri. Kuluttajansuojalaista tuo tulee.

28 § (27.8.2010/746)
Luotonantajan oikeus saada korvaus ennenaikaisesta takaisinmaksusta



Luotonantajalla on oikeus saada korvaus kuluttajalta tämän maksaessa luoton tai sen osan ennenaikaisesti, jos luoton korkoa ei ole sidottu viitekorkoon (kiinteä korko).




Korvaus ei saa määrältään ylittää yhtä prosenttia takaisinmaksetun luoton määrästä tai, jos ennenaikaisen takaisinmaksun hetkellä luottosopimuksen päättymiseen on vähemmän kuin yksi vuosi, puolta prosenttia takaisinmaksetun luoton määrästä. Korvauksena saa kuitenkin enintään periä koron määrän ennenaikaisen takaisinmaksun ja luottosopimuksen päättymisen väliseltä ajanjaksolta.




Oikeutta saada korvausta ei kuitenkaan ole, jos:




1) luottoa on maksettu takaisin ennenaikaisesti viimeksi kuluneen vuoden aikana enintään 10 000 euroa;




2) takaisinmaksu suoritetaan lainaturvavakuutuksen nojalla; tai




3) takaisinmaksettava luotto perustuu käyttelytiliin liittyvään luottosopimukseen.
 

Lupaa hyvää mutta monet näistä taitaa olla ns. loppuneet jo paitsi Polle. Voinee odottaa jos korot pysyy ylhäällä uusia saa ns. halvalla korolla. Toivoisi toki, että korot laskee muutenkin.
 

Lupaa hyvää mutta monet näistä taitaa olla ns. loppuneet jo paitsi Polle. Voinee odottaa jos korot pysyy ylhäällä uusia saa ns. halvalla korolla. Toivoisi toki, että korot laskee muutenkin.
iltalehti.fi sanoi:
Tätä taklatakseen useat autonmaahantuojat ovat alkaneet lätkiä tonnien alennuksia autoihin tai tarjota selvästi markkinahintoja matalampia rahoituksia.
Alennuksia ei oltu eritelty, mutta listattu eri valmistajien/maahantuojien korkotarjouksia. Mazdan nolla korosta aina Teslan kolmenprosentin korkoon. Välistä esimerkit mm Toytota, MB, Opet, Nissan, Hyndai.

Huomioitavaa että tarjoukset taisi olla pitkälti mallikohtaisia, varmaan tapauskohtaista kuinkapaljon hinnassa on tinkivaraa jos ei ota myyjän rahoitusta. Tuskin kaikilla.
 
❗️Hyundailta nyt erinomainen korkokampanja❗

1,12% / 1,99% / 2,99% korko nyt koko mallistoon!
(Riippuen rahoitettavasta osuudesta)

IONIQ 6 ultimate RWD ja AWD versioita saatavilla heti toimitukseen.
IONIQ 5 Premium AWD mallia runsaasti myös satamassa.

Erinomainen hetki vaihtaa nykyinen sähköauto tai hankkia se ensimmäinen sähköauto!

Tervetuloa Lohjan ja Salon pisteisiin tutustumaan tuotteisiin.

Eetu Rantanen
PP-auto
044 0405 205
eetu.rantanen@sok.fi

Ps. Myös uusi kona electric tulossa piakkoin
 
Mites toi autorahoitus toimii asiakkaan kannalta? Esim. nyt 23.10 päivämäärällä rahoitusmaksu autosta. Jos maksankin sen jo ennakkoon tiedoilla, niin säästäänkö korkokuluissa ja jos kyllä, niin minkä verran. Kuukausierä luokkaa 350-380e... Ts. kannattaako maksaa heti, kun ei tilivaroja muuhunkaan tarvitse?
 
Mites toi autorahoitus toimii asiakkaan kannalta? Esim. nyt 23.10 päivämäärällä rahoitusmaksu autosta. Jos maksankin sen jo ennakkoon tiedoilla, niin säästäänkö korkokuluissa ja jos kyllä, niin minkä verran. Kuukausierä luokkaa 350-380e... Ts. kannattaako maksaa heti, kun ei tilivaroja muuhunkaan tarvitse?
Eli haluat maksaa tämän kuun erän nyt tänään?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 580
Viestejä
4 509 438
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom