Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Jos rahaa ei ole niin ehkä silloin tosiaan ei osteta kalliita autoja. Mutta monilla on rahaa ja joku 6000€ luottokulu ei ole iso raha.

Ei kukaan jolla on rahaa, halua maksaa 50 KEUR autosta 6000-10000 EUR korjoja. Perus vastaus täällä tuntuu olevan se, että kaikki lainarahalla autoja ostelevat ovat finanssineroja, ja sijoittavat rahansa paremmin johonkin jossa saa paremmat tuotot. Osakkeissa ei ole varmoja tienestejä, rahastossa ei ole varmoja tienestejä, mitkä näitä varmoja sijoituksia ovat ?

Auton rahoitus lainalla on ihan ok, mutta sijoituksessa jossa arvo laskee muutenkin rajusti, on mielestäni järjetöntä ottaa lainaa pitkällä maksuajalla ja maksaa tuhansia euroja korkoja päälle.

Voi olla että tämä on mennyttä aikaa, eikä enään päde moneenkaan, mutta jonkinlainen omantunnonkysymys itselleni on myös se , että auto on oma eikä santanderin. Ainakin jossain vaiheessa. Oma varallisuuskin siinä pikku hiljaa kasvaa, kun ei tarvitse kaikki rahoja santanderille syytää koko auton pitoajan, Autonvaihtokin on helpompaa velattomalla autolla, ei kummittele se valtava loppuerä siellä taustalla. Voi vaihtaa auton kun huvittaa ja voi olla myös vaihtamatta, ilman minkäänlaista taloudellista rasitetta taustalla.

Omasta mielestä tälläinen 100% rahoitus, pitkät laina-ajat ja valtava loppuerä on lyhytnäköistä toimintaa. On loputtomassa velkakierteessä. Joku voisi jopa todeta että eletään yli varojen. Tämä ei tarkoita, että kaikilla se olisi näin, joillakin on varmasti pinkka hyvässä hapessa, mutta monella voi ola vähän niin ja näin.

Itse olen edenneyt autonhankinnoisa pienin pykälin. siitä 3 KEUR kopperosta pykälä kerrallaan ylöspäin. Maltillista auton upgreidausta joka kerta, ei "ylilyöntejä", mahdollinen lainanmaksu asap pois ja loput "autonsäästötilille". Näin autot ovat parantuneet pikku hiljaa ja lainaosuus joka kerta pienentynyt. Nyt alkaa oleman aika lailla sellainen tilanne, että kun uusi auto tulee, niin säästäminen seuraavaan autoon voidaan aloittaa samana päivänä. Eli rahat menevät säästöön ei santanderille. Jos joskus ei ole varaa säästää , niin voi huoletta pitää paussin säästämisessä, santanderi ei ole yhtä joustava.

Ei ne isot tulot, vaan pienet menot. Joku oikeasti varakas taisi näin todeta.

Mutta kukin tyylillään. Pääasia on että ei joudu vaikeuksiin hankinnoistaan ja on itse tyytyväinen. Vanhan liiton miehille tämä "hulvaton" autonrahoituskulttuuri vaan särähtää korvaan. Mutta kelkasta tässä ollaan muutenkin tiputtu, tämä ei ole ainoa asia...
 
Jotenkin jää kyllä tunne että vaikka on se iso loppuerä ja pienet kk kulut että voi sen rahan sijoittaa muualle mutta taitaa se silti jäädä monelta tekemättä. Eiköhän ne ”sijoitukset” käytetä saman tein kun jääkin extraa.

6-10k korkoa on iso raha. Tuntuu että halutaan vain selitellä, että oli pakko ostaa kallis auto ja kärsiä.
 
Omasta mielestä tälläinen 100% rahoitus, pitkät laina-ajat ja valtava loppuerä on lyhytnäköistä toimintaa. On loputtomassa velkakierteessä. Joku voisi jopa todeta että

Joo ajattelin ihan samaa kunnes tuli HP-Pösö tarjous. Ilman käsirahaa 249 eur/kk 1% korolla 6 vuoden rahoitus ja noin 14 tonnin loppuerä jota inflaatio syö. Otin riskin ja ”ostin” sähköauton. Nyt en enää velkakierteessä laita juustoa leivän päälle ja kolesterolit tykkää!
 
Auton rahoitus lainalla on ihan ok, mutta sijoituksessa jossa arvo laskee muutenkin rajusti, on mielestäni järjetöntä ottaa lainaa pitkällä maksuajalla ja maksaa tuhansia euroja korkoja päälle.

Voi olla että tämä on mennyttä aikaa, eikä enään päde moneenkaan, mutta jonkinlainen omantunnonkysymys itselleni on myös se , että auto on oma eikä santanderin. Ainakin jossain vaiheessa. Oma varallisuuskin siinä pikku hiljaa kasvaa, kun ei tarvitse kaikki rahoja santanderille syytää koko auton pitoajan, Autonvaihtokin on helpompaa velattomalla autolla, ei kummittele se valtava loppuerä siellä taustalla. Voi vaihtaa auton kun huvittaa ja voi olla myös vaihtamatta, ilman minkäänlaista taloudellista rasitetta taustalla.
Toisaalta itse ajattelen näin:
Auto ei ole sijoitus vaan käyttötavaraa, josta on vain kuluja. Kulut ovat paljon läpinäkyvämmät kun omaa pääomaa ei ole autossa sidottuna. Siksi ostan nykyisin mielummin liisarina tai mahdollisimman suurella rahoituksella.
 
Kyllä Suomi pysähtyy :D

On omakotitalo, mökki, leasingauto ja työsuhdeauto. Velkaa ei ole ja tulot taloudessa+150K€/vuosi. Mietin alkukesästä, että laitan "vähän" kalliimman urheiluauton ja yhtenä vaihtoehtona oli BMW M4. Käteisellä ~40k€ + lainaa 40K€. Kysyin sitten OP:sta tarjousta. Paras tarjous marginaalin osalta mihin pystyivät oli 2.99%. No arvaatte varmaan että hankinta jäi ja säästellään tarvittavaa summaa kasaan. Miksi OP no kun on oltu asiakkaita 30 vuotta.
 
Täällä on useassa viestissä mainittu että auto on huono sijoitus. Mieti jos olisit 10-15 vuotta sitten ostanut jonkun seuraavista:

Ilmajäähdytetty Porsche (no joo voi olla että pitää mennä 20 vuotta taaksepäin kun sai halvalla)
VW Transu Typ 123
Honda NSX
Honda S2000
Volvo P1800
Peugeot 205 Turbo

Uutena myydyistä kyseisenä aikakautena jotkut Ferrarit ja Tesla Roadster.

Arvot nousseet (prosenteissa) enemmän kuin monella pörssiosakkeella. Toki eri juttu tekeekö noilla arkiautoina mitään ja noihin on haastavampi saada hyvä rahoitus.

Vaikeahan sitä on tulevaisuutta ennustaa mutta esim. Opel Calibra, vanhat Saabit ja VW New Beetle cabi voisi olla "kansanautoista" hyviä sijoituksia. Kalliimmista vaikka Maserati Coupe tai 3200/4200 GT.
 
Kyllä Suomi pysähtyy :D

On omakotitalo, mökki, leasingauto ja työsuhdeauto. Velkaa ei ole ja tulot taloudessa+150K€/vuosi. Mietin alkukesästä, että laitan "vähän" kalliimman urheiluauton ja yhtenä vaihtoehtona oli BMW M4. Käteisellä ~40k€ + lainaa 40K€. Kysyin sitten OP:sta tarjousta. Paras tarjous marginaalin osalta mihin pystyivät oli 2.99%. No arvaatte varmaan että hankinta jäi ja säästellään tarvittavaa summaa kasaan. Miksi OP no kun on oltu asiakkaita 30 vuotta.

Jos Marginaali jo tuo ja siihen Euribor niin taitaa joku Rahalaitos tai vastaavakin pystyä parempaan. Tai siis en tiedä miten noin isoja summia tarjoavat mutta ei ole kauaa aikaa kun joku soitti mulle (en muista oliko just rahalaitos) ja kehui että nyt löytyisi noin 6-7% todellisella korolla lainaa. Olin kysellyt sieltä lainatarjousta joskus vuosia sitten ja soittelevat nyt kuulemma läpi vanhoja "asiakkaita" :whistling:

Tämähän siis ei tarkoita sitä todellista tilannetta vaan oli vain myyjän höpinää mutta ajattelin että jos edes sielläpäin niin aika kovilla yrittävät saada asiakkaita.

Myyjä siis puhui todellisesta korosta. Niin ja en ole koskaan lainannut noilta mitään (tai heidän välittämiltä tarjoajilta) mutta muistan että tarjouksen kysyin joskus kun auton ostin. Silloin S pankki oli selvästi halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Aika monella tapaa auton rahoitusta voi miettiä ja pyöritellä, esim. säästääkö vuosia ennen auton hankintaa vai haluaako auton käyttöön heti ja maksaa erissä jälkikäteen.

Riippuu paljon rahatilanteesta, itse olen ostanut molemmilla tavoilla. Järjettömän huono sijoitus se on joka tapauksessa käyttöautoon, nykyisen BMW X3:n arvo on sulanut 7 vuodessa 25000€ eli 3500€/vuosi tai 300€/kk kuukausi. Harrasteautoissa asia erikseen esim. aiempi BMW Z4M Coupe säilytti hyvin arvonsa ja nykyinen Porsche 911 hinta säilynyt samana jos ei noussut.

Kun isompi loppuerä tulee ajankohtaiseksi niin se ajateltu niin että auto vaihtuu siinä kohtaa 5-6 vuoden jälkeen ja se loppuerä olisi vähintään sen verran kuin autossa saa hyvitystä myydessä/vaihdossa, jolla loppuerä kuitataan.
 
Itse olen aina ajatellut, että jämäri pitää olla 0 tai max 5 tonnia joka löytyy varmasti tililtä ettei täydy salkkua sörkkiä. Nyt olen kysellyt muutamista liikkeistä vaihtotarjouksia niin todelliset vuosikorot ollu molemmissa yli 9% :D Toki pankista nyt saisi halvemmalla lainaa, mutta ei niin paljoa kiinnosta vaihtaa että soittelis sinne. Ihmettelen kyllä liikkeiden rahoitusdiilejä kun pankista saa käytännössä vakuudetonta lainaa halvemmalla. Kai sitä voisi laittaa salkun lihoiksi ja marssia Veholle, mutta toisaalta tollanen tasasen tappava 7% voitto salkulla vuodessa sanoo, että kannattaa jatkossakin ajaa n. 20k bensa-autolla (joka on velaton).
 
Toisaalta itse ajattelen näin:
Auto ei ole sijoitus vaan käyttötavaraa, josta on vain kuluja. Kulut ovat paljon läpinäkyvämmät kun omaa pääomaa ei ole autossa sidottuna. Siksi ostan nykyisin mielummin liisarina tai mahdollisimman suurella rahoituksella.

Itse myös päätymässä tähän ajattelumalliin. En juuri näe etuja rahanhilloamisessa autossa muutoin kuin, että ajan myötä varaa ajaa kalliilla autolla. Siinä on kuitenkin pääomaa sidottuna arvoaan menettävään omaisuuserään ja vaikka lainaneuvottelussa pankki ei laske mitään arvoa sille, että sulla on 20k€ kiinni 50k€ autossa saati 50k€ velaton auto (tai ehkä voi jos niiden kanssa alkaa tavaamaan euro eurolta kuluja läpi, mutta automaagisesti ei laske). Se auto on jokatapauksessa kuluerä pankin silmissä.

Tietenkin se on hyvin vaikea arvioida mikä se arvonalenema tulee olemaan ja jos se on enemmän mitä lyhennys niin tätä varten pitää olla money cash jemmassa. Ennemmin pidän euroja jemmassa omissa näpeissä kuin autoon sidottuna, koska autossa tuotto negatiivinen ja vaikka säästötilillä päästään plus merkkiseen tuottoon. Toki se rahoituksen korkokin vaikuttaa. Edellinen oli n.1% todellisella korolla ja nykyinen myös niin on helppo taipua tähän malliin ettei halua sitoa rahaa autoon. Jos se korko olisi jotain 6% luokkaa niin voisi olla vähän eri mieltä.

Lisäksi se on jotenkin havainnolistavaa imho, että sulla menee vaikka se 250€/kk ja se on siinä. Jos tuplaat summan niin saat isompaa ja parempaa, mutta onko se oikeasti sitten 500€/kk arvoista. Tota arvonalenemaa ei havainnollista kunnolla jos on isolla käsirahalla ja aivan liian isolla viimeisellä erällä pumpattu kk hinta pieneksi.
 
Mites pankin laina autoon. Jos sieltä kysyy autolainaa, niin mikä on korkataso tällä hetkellä? Onko se ns, kulutusluottoa?
Miten vakuudellinen laina, varmaankin vakuutena normaalisti se auto ? Käykö vakuudeksi mikä tahansa, esim metsä ? Eli onko vakuuden tyypillä vaikutusta korkoon ?
 
Yleensä se on luokkaa 12 kk euribor + parin-kolmen prossan marginaali eli 6-7% luokkaa.
Kantsii ehkä hakea mieluummin remonttilainaa tms. Autolaina luokitellaan kulutusluotoksi ja hinnoitellaan sen mukaan. Kaveri haki juuri lainaa firman osakkeiden ostoon (oli jo entuudestaan osakkaana) ja kertoi, että lainaa myönnettiin 6 kk euribor + 1,5%.
 
Kantsii ehkä hakea mieluummin remonttilainaa tms. Autolaina luokitellaan kulutusluotoksi ja hinnoitellaan sen mukaan. Kaveri haki juuri lainaa firman osakkeiden ostoon (oli jo entuudestaan osakkaana) ja kertoi, että lainaa myönnettiin 6 kk euribor + 1,5%.

Eikös näissä lainoissa ole lähinnä kysymys et laittaako pantiksi jotain vai ottaako vakuudettoman ja korko sen mukaan.
 
Jos ei pysty suunnittelemaan elämää niin että 5v ennen tiedossa olevaa 20ke pysty laittamaan niin on kyllä elämä sekaisin ja liian kallis auto.
Aika Nostradamus saa olla, jos pystyi ennustamaan mitä tässä on globaalisti tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana. Mutta taisit vaan trollailla.
 
Itse pidän auton ostoa velalla järjettömänä, saatikka että autoon laitetaan lainarahaa +50k€ koska sähköauto :zoom:
Pienen laina ottaminen autoon on ihan OK mielestäni, mutta kokonaan velaksi, on täysin eri asia.

Onkohan autolainojen koot kasvaneet reilusti sähköautojen yleistyessä, vai onko sukanvartta kaivettu syvemmältä.
Näitä keskusteluja kun täällä seuraa, niin laivat ovat kasvaneet. Varmaan 10 KEUr suurempia lainoja moni ottanut kuin ennen. Ja sitten nämä 100% rahoitetut, oliko nämä yhtä yleisiä ennen ?
 
Onkohan sen yhden merkin ostajakunta keskimääräistä nuorempaa, joka on tottunut tälläiseen lainakulttuuriin, eikä näe siinä mitään ongelmaa ?

edit., sähköautot nuorentaneet uusien autojen ostajakuntaa


1694407645224.png


 
Viimeksi muokattu:
Pienen laina ottaminen autoon on ihan OK mielestäni, mutta kokonaan velaksi, on täysin eri asia.

Onkohan autolainojen koot kasvaneet reilusti sähköautojen yleistyessä, vai onko sukanvartta kaivettu syvemmältä.
Näitä keskusteluja kun täällä seuraa, niin laivat ovat kasvaneet. Varmaan 10 KEUr suurempia lainoja moni ottanut kuin ennen. Ja sitten nämä 100% rahoitetut, oliko nämä yhtä yleisiä ennen ?

Ne jotka autoja ostaa 0% käsirahalla, yleensä myös katsoo, että korko on maltillinen alle 1%. Olen toistanut tuon saman nyt neljättä kertaa 36k - 72k hintaluokan autoilla (2016-2023), jokaisella kerralla lainan lyhennys on riittänyt kattamaan arvonaleneman isommalla jämärillä ja 72kk maksuajalla.. en kokeilisi samaa yli 1% korolla. Möin aiemmin täysin maksetun auton, jonka rahat käytin sijoituskämppään (tällä hetkellä paskempaa sijoitusta saa hakea, kiitos monen erilaisen vaihe rikkaan tapahtuman vuokralaisen kanssa (23-24k€ täysremontti uuteen kämppään) ja nykyisen korkomarkkinan). Uusin auto myös tulossa 0% käsirahalla, 72kk rahoituksella ja 0.45% kiinteällä korolla, kunhan vain tehtaalta tulee Suomen suuntaan. Autoista kaksi ollut hybridiä ja kaksi sähköautoja.

Toki asioita mitä kannattaa näissä miettiä on a) oma varallisuus b) tulot ja muut menot c) mitä muuta voi mennä vihkoon d) elä osta ainakaan Teslaa, joka laskee hintoja ihan järjettömästi

Silti sinne jää riski, että Tesla tai muu valmistaja alkaa pudottamaan hintoja / teknologian kehitys laskee hintatasoa merkittävästi.
 
Tämä kyllä ihan järjetön keskustelu. Nämä on kuitenkin aika pieni summia kun puhutaan autolainoista versus talolainoista.

Ihan samalla tapaa sä voit ostaa hometalon jonka arvo tippuu lähes nolliin ja sinulle jää vain laina jäljelle.

Jos joku haluaa laittaa ostaa lainarahalla niin se ostaa vaikke netissä joku excelöisi sen järkevyyttä.

Ikuisuuskeskustelu jonka takana on yleensä raha/kateus/ihmisen erilaisuus.
 
Moni kertoo että kysymys on vain auton rahoituksen muodosta ja siitä että pitääkö rahat sijoituksissa vai autossa. Keskimääräinen suomalaisen sijoitus salkku huitelee jossain 30k€ tasolla joten ihan kaikilla ei ainakaan uuden sähköauton verran löydy. Tosin käytännössä omien kokemusten mukaan tuntuu menevän kyllä niin että rahoituksen ottavilla ei ihan oikeasti ole säästöjä ja jo esim. 20% osuuden saaminen kasaan on haastavaa. Riippuu tietysti millaisissa piireissä pyörii, mutta samaa kertoi tuttu joka myi ennen käytettyjä bemareita että vingutaan maksimaalista loppuerää ja käsiraha jää tonnista kiinni kun ei vain ole.

Pelkään varsinkin että sähköautojen kohdalla ns. varattomalle voi tulla yllättäviä tilanteita rahoituksen kanssa. Eli vaihdetaan siitä 5-10k€ käyttöautosta 50-60k€ uuteen sähkäriin koska laskennallisesti vaikuttaa järkevältä kun ajaa paljon, ei tartte huoltaa, työajo jne jne... Jos tilanteet vähän muuttuu työn tai elämäntilanteen vuoksi ja ajoa ei tulekaan ihan vastaavasti tai tulee Musk tyylin hinnanalennuksia tms. joka vaikuttaa merkittävästi. Ainahan auton saa myytyä, mutta mihin hintaan ja yleensä pitää ostaa tilalle joku halvempi sitten tuossa tilanteessa.

Siksi olen pitkälti aina ollut sitä mieltä että autojen kohdalla on parempi pysytellä sellaisissa peleissä joihin olisi käteiselläkin varaa jopa menneiden nollakorkojen aikana. Ja tätä nyt ei tarkoitettu kenellekään aiemmin kommentoineille henkilökohtaisesti eli ei tarvitse tulla kertomaan kuinka sinulla on 500k€ salkku joka tuottaa 15% vuosittain.
 
Ihan samalla tapaa sä voit ostaa hometalon jonka arvo tippuu lähes nolliin ja sinulle jää vain laina jäljelle.

No on ihan pikkasen eri asia. Jos ostat hometalon niin 1) myyjällä on siitä vastuu 2-5v ajan myynnistä ja 2) talon kunnon voi selvittää ennen ostoa.

Velalla ostaminen on ihan ok jos 1) korko alhainen 2) kk-erä tarpeeksi suuri että kattaa myös arvonaleneman ja 3) jämäri ei ole älytön auton arvon suhteen.

Kaikkein pahimapana yhdistelmänä pidän minimi kk-erä/maksimi jämäri -komboa, siinä on mahdollista kaivaa itsensä syvälle.
 
Kaikkein pahimapana yhdistelmänä pidän minimi kk-erä/maksimi jämäri -komboa, siinä on mahdollista kaivaa itsensä syvälle.
Ei totakaan voi yleistää. Riippuu monesta asiasta:
-Korosta
-Sen maksimijämärin suuruudestä

Mulla on on ollut useampi juuri noin ja aina olen saanut myydessä enemmän kuin jäljellä oleva velka. Ja bonarina nollakorko tai hyvin lähellä nollaa oleva korko.
 
No on ihan pikkasen eri asia. Jos ostat hometalon niin 1) myyjällä on siitä vastuu 2-5v ajan myynnistä ja 2) talon kunnon voi selvittää ennen ostoa.

Velalla ostaminen on ihan ok jos 1) korko alhainen 2) kk-erä tarpeeksi suuri että kattaa myös arvonaleneman ja 3) jämäri ei ole älytön auton arvon suhteen.

Kaikkein pahimapana yhdistelmänä pidän minimi kk-erä/maksimi jämäri -komboa, siinä on mahdollista kaivaa itsensä syvälle.

Joo saat sieltä muutaman kymppitonnin ja moni ei halua lähtee edes oikeuteen kun ei riitä vakuutukset/pokka.

1) tämä on ok
2) tätä et voi tietää, riippuen jos autojenhinnat muuttuneet jatkossa, tämä koskee lähinnä nyt sähköautoja
3) tätäkään et voi tietää jos pidät esim. 6vuotta Tesla Y jos verrataan tähän reilu 22ke jämäriin
 
Sit tämä toinen skenaario.

Jos otetaan se 0% käsiraha tai olemattoman pieni. Otetaan maksimilaina aika ja loppujämäri on vaikkapa se 20 000e.

Noh tällä tavalla saadaan kuukausierä aika pieneksi ja huomataan että laina-ajan loppuessa saat autosta vaihtohyvityksen tuon 20 000e.

Tällöin olet ajanut liisariautolla tuon ajan.
 
Joo saat sieltä muutaman kymppitonnin ja moni ei halua lähtee edes oikeuteen kun ei riitä vakuutukset/pokka.

No en kyllä keksi kuka haluaisi elää hometalon kanssa ilman että lähtee hakemaan korvauksia mutta thats just me. Yleensä nämä on aika slam dunk caseja oikeudessa.

Joka tapauksessa asunnon kunnon pystyy selvittämään ennen ostoa.
 
Sit tämä toinen skenaario.

Jos otetaan se 0% käsiraha tai olemattoman pieni. Otetaan maksimilaina aika ja loppujämäri on vaikkapa se 20 000e.

Noh tällä tavalla saadaan kuukausierä aika pieneksi ja huomataan että laina-ajan loppuessa saat autosta vaihtohyvityksen tuon 20 000e.

Tällöin olet ajanut liisariautolla tuon ajan.
Ero liisariin on kuitenkin siinä, että autoon sidottu pääoma on kokonaisuudessaan vastuullasi, eli tämän mallin pitää tulla selvästi liisaria halvemmaksi. Yleensä kai tuleekin.
 
Pienen laina ottaminen autoon on ihan OK mielestäni, mutta kokonaan velaksi, on täysin eri asia.
Tai mitä suuremman autolainan ottaminen voi tuodakin sitä suuremmat "voitot". Itse nostin juuri noin 50k€ autolainan 1%:n todellisella vuosikorolla. Jos olisin maksanut koko auton käteisellä ja olisin ottanut rahat esimerkiksi säästötililtä, jossa tällä hetkellä on yli 3%:n korko niin häviöllehän siinä olisi jäänyt joka kuukausi. Toisin sanoen se sama summa säästötilillä kasvaa yhdessä vuodessa melkein saman euromäärän kuin mitä autolainan kaikki korkokulut ovat koko 6 vuoden aikana. Eli autolainan koko ja järkevyys on aina riippuvainen tilanteesta ja lainan ehdoista jne.
 
Sit tämä toinen skenaario.

Jos otetaan se 0% käsiraha tai olemattoman pieni. Otetaan maksimilaina aika ja loppujämäri on vaikkapa se 20 000e.

Noh tällä tavalla saadaan kuukausierä aika pieneksi ja huomataan että laina-ajan loppuessa saat autosta vaihtohyvityksen tuon 20 000e.

Tällöin olet ajanut liisariautolla tuon ajan.
Mulla meni just noin. Oli vielä käsirahaton ja kuluton rahoitus nollakorolla. Ajelin (tai poika lähinnä) 2020 Ibiza FR DSG:llä 63tkm (01/2021-07/2023) ja maksoin 249e/kk. Itse asiassa sain vielä 3500e takaisinpäin. Uusi auto ekat 63tkm, pääomakulut oli 0.11e/km.
 
Sit tämä toinen skenaario.

Jos otetaan se 0% käsiraha tai olemattoman pieni. Otetaan maksimilaina aika ja loppujämäri on vaikkapa se 20 000e.

Noh tällä tavalla saadaan kuukausierä aika pieneksi ja huomataan että laina-ajan loppuessa saat autosta vaihtohyvityksen tuon 20 000e.

Tällöin olet ajanut liisariautolla tuon ajan.

Tämä. Nykyisessä rahoituksessa muistaakseni todellinen vuosikorko n. 1,5% ja tarkoituksella otin pitkän laina-ajan sekä isomman viimeisen erän, kun niillähän tuon kk-erän kanssa pelataan. Tällä hetkellä tietysti (käytettyihin autoihin) korot ihan toista luokkaa joka kyllä hillitsee himoa auton vaihtoon.

Liisaus kyllä kiinnsotaisi, mutta tuntuu nuo yksityisleasing hinnat aika poskettomilta ainakin mitä plugareita/sähkäreitä katsellut. Näinköhän tulee enää black fridaynakaan "auto vuodeksi 299e/kk" -settejä. Tai korkeintaan jostain pikkukiposta johon mahtuu 160 senttinen kuski ja mäyräkoira.
 
Tämä. Nykyisessä rahoituksessa muistaakseni todellinen vuosikorko n. 1,5% ja tarkoituksella otin pitkän laina-ajan sekä isomman viimeisen erän, kun niillähän tuon kk-erän kanssa pelataan. Tällä hetkellä tietysti (käytettyihin autoihin) korot ihan toista luokkaa joka kyllä hillitsee himoa auton vaihtoon.

Liisaus kyllä kiinnsotaisi, mutta tuntuu nuo yksityisleasing hinnat aika poskettomilta ainakin mitä plugareita/sähkäreitä katsellut. Näinköhän tulee enää black fridaynakaan "auto vuodeksi 299e/kk" -settejä. Tai korkeintaan jostain pikkukiposta johon mahtuu 160 senttinen kuski ja mäyräkoira.
Justhan tollaisen Corsa-e:n sai Autoverkkokaupasta 299e/kk / 15tkm vuodessa, tosin 24kk minimi. Ja 50e päälle kilsat +10tkm per vuosi. No eihän toikaan mikän liisari ollut, vaan takaisinostosopparilla, mutta hyvä hinta.
 
Olin kauppaa hieromassa reilun parin kympin käytetystä autosta. Hyvän oloinen ja hyvin varusteltu yksilö, nykyisestä koslasta sai kanssa aika ok tarjouksen, mutta korko oli jotain 8.5% (todellinen toki paljon korkeampi koska oli tarkoitus maksaa piuha joka tapauksessa nopeasti pois) niin jäi kyllä kaupat tekemättä. Ei tullut myyjä (Saka) yhtään vastaan, vaikka samaan aikaan luetteloin nettiautosta 4.99% korolla ja muutenkin pienemmillä kuluilla tarjottavia rahoituksia jokseenkin vastaavan autoon, sopersi vaan että tuo on tappiollista liiketoimintaa. Muutenkin sai aika monta kertaa inttää ennen kuin kaveri suostui edes puhumaan kovista luvuista, olisi kovin mielellään vaan kuukausierästä puhunut.

Nyt pitää sitten päättää, että lähdenkö suosiolla hieromaan suoraan kauppaa noista paremman korkotarjouksen liikkeistä vai yritänkö vielä saada paremman koron jostain muualta tuohon autoon. Se kun oli oikeasti spekseiltään se ykkösvalinta, vaikka toki ei saisi liikaa kiintyä johonkin yhteen vaihtoehtoon...
 
Uusi Leaf N-connecta 29990 ja 1.9% korko 30.9. asti. Se on sit eri asia kannattaako tuollaista ostaa.. Uudenkarheaa saa kympin halvemmalla. Sellaiseen parinkympin Leafiin myyjä antoi suoraan 5.9%, ilmeisesti kulut vielä päälle.
 
Olin kauppaa hieromassa reilun parin kympin käytetystä autosta. Hyvän oloinen ja hyvin varusteltu yksilö, nykyisestä koslasta sai kanssa aika ok tarjouksen, mutta korko oli jotain 8.5% (todellinen toki paljon korkeampi koska oli tarkoitus maksaa piuha joka tapauksessa nopeasti pois) niin jäi kyllä kaupat tekemättä. Ei tullut myyjä (Saka) yhtään vastaan, vaikka samaan aikaan luetteloin nettiautosta 4.99% korolla ja muutenkin pienemmillä kuluilla tarjottavia rahoituksia jokseenkin vastaavan autoon, sopersi vaan että tuo on tappiollista liiketoimintaa. Muutenkin sai aika monta kertaa inttää ennen kuin kaveri suostui edes puhumaan kovista luvuista, olisi kovin mielellään vaan kuukausierästä puhunut.

Nyt pitää sitten päättää, että lähdenkö suosiolla hieromaan suoraan kauppaa noista paremman korkotarjouksen liikkeistä vai yritänkö vielä saada paremman koron jostain muualta tuohon autoon. Se kun oli oikeasti spekseiltään se ykkösvalinta, vaikka toki ei saisi liikaa kiintyä johonkin yhteen vaihtoehtoon...

Tämän vuoksi skippaan mm. SAKAn ja Kamuxin suosiolla nettiautoa tms selaillessa. Köyhän ongelma luonnollisesti.

Toisaalta se vanha totuus, että jos autolla on rahoitustarjous niin se kyllä näkyy sitten monasti myös auton myyntihinnassa.

Tähän liittyen, nettiauton kautta yksityistä autoa katsottaessa tarjosi useampikin paikka rahoitusta yksityiselle tyyliin 4,99% korolla. Osa taisi tarvita tosin jotain lisävakuuksia. En sitten tiedä onnistuuko tuollaisen järjestely itse, jos ostaa auton kuitenkin liikkeestä?
 
Kiesillä 5% ja Sakalla 6% käytetyissä. Vielä on järkevämpää ostaa uusi.
 
Tämän vuoksi skippaan mm. SAKAn ja Kamuxin suosiolla nettiautoa tms selaillessa. Köyhän ongelma luonnollisesti.

Toisaalta se vanha totuus, että jos autolla on rahoitustarjous niin se kyllä näkyy sitten monasti myös auton myyntihinnassa.

Tähän liittyen, nettiauton kautta yksityistä autoa katsottaessa tarjosi useampikin paikka rahoitusta yksityiselle tyyliin 4,99% korolla. Osa taisi tarvita tosin jotain lisävakuuksia. En sitten tiedä onnistuuko tuollaisen järjestely itse, jos ostaa auton kuitenkin liikkeestä?

Mjoo, toki tuo ero 4.99% vs 8.5% korossa ei 36kk maksuajalla ja yli 60% omarahoituksella ole suuren suuri (jos muut speksit pysyy about samana), mutta noin periaatteesta vituttaa. :D

Osuuspankistahan saisi vakuudellista lainaa jossa todellinen on 5.9%.
1694436312894.png

Noissa on kymppitonni minimi, lisäksi itsellä on kämppä sen verran tuore ja vähän maksettu, ettei taitaisi riittää vakuusarvoa muutenkaan.


Aa, löysin tuon. Tosin pikkupräntti sanoo "Laskelma on suuntaa antava. Luottosi korko ja muut ehdot tarkennetaan sinulle annettavassa luottotarjouksessa"
 
Viimeksi muokattu:
Ero liisariin on kuitenkin siinä, että autoon sidottu pääoma on kokonaisuudessaan vastuullasi, eli tämän mallin pitää tulla selvästi liisaria halvemmaksi. Yleensä kai tuleekin.
Jep, yleensä. Tossa juuri kuulin, että Leaseplan ei enää liisaa Tesloja kun ovat ottaneet niin paljon takkiin Muskin hintapelleilyn takia.
 
Täällä kun tuntuu siltä, että moni lainanottaja sijoittaa omat rahansa johonkin, missä tuotot ovat kovemmat kuin korkokulut, Niin näyttäkäähän nyt kyntenne. Nyt ostetaan Tesla S Plaid ja lainaa otetaan rapeat 100 000 EUR. Sukanvarressa oleva 100 000 EUR sijoitetaan sitten tuotamaan. Miten Käy ?

Leikkimielisessä kisasssa voi voittaa 5000 EUR oikeata rahaa. Osaliistuminen ei maksa, eli pelataan leikkirahalla.

Unelmasalkku, unelmapalkinnot!
Pääpalkinto 5000 €
Kauppalehti Unelmasalkku -sijoituspelin pääpalkinto on 5000 euroa käteistä. Pääpalkinnon voittaja on se osallistuja, jonka salkussa on korkein tuottoprosentti pelin päättyessä.
Viikkopalkinto 300 €
Pääpalkinnon lisäksi Kauppalehti palkitsee joka viikko viikon parhaan pelaajan 300 €:n käteispalkinnolla.
Viikkokilpailun osallistumisaika alkaa kunkin viikon maanantaina vuorokauden vaihtuessa ja päättyy saman viikon sunnuntaina. Viikkopalkinnon voittaja on se osallistuja, jonka salkun tuottoprosentti on kyseisen viikon päättyessä noussut eniten. Viikkopalkinnoista voi kisata 18.9.–5.11.
Kauppalehden sijoittajapaketti
100 parhaiten Unelmasalkussa menestynyttä saavat käyttöönsä Kauppalehden sijoittajapaketin 3 kk ajaksi pelin päätyttyä. Sijoittajapaketti on analyysityökalu, joka tarjoaa reaaliaikaiset pörssikurssit ja osakeomistusten mukaisesti räätälöidyn yritysuutisseurannan.

 
Viimeksi muokattu:
Puheet on puheita, ei niitä kannata totuutena ottaa. Se kaikki mikä säästyy menee ihan muualle kumminkin kuin kaikki niihin sijoituksiin.
 
Kyllä Suomi pysähtyy :D

On omakotitalo, mökki, leasingauto ja työsuhdeauto. Velkaa ei ole ja tulot taloudessa+150K€/vuosi. Mietin alkukesästä, että laitan "vähän" kalliimman urheiluauton ja yhtenä vaihtoehtona oli BMW M4. Käteisellä ~40k€ + lainaa 40K€. Kysyin sitten OP:sta tarjousta. Paras tarjous marginaalin osalta mihin pystyivät oli 2.99%. No arvaatte varmaan että hankinta jäi ja säästellään tarvittavaa summaa kasaan. Miksi OP no kun on oltu asiakkaita 30 vuotta.

Ota tuo auton osto hieman sijoituksena. Etsi hyvin huollettu/pidetty ja vähän ajettu e90 tai mieluummin e92 M3. Tällöin ei yllä olevalla esimerkillä juurikaan tarvia lainoja ottaa. Säästyneitä korkokuluja voi sitten käyttää auton ylläpitoon/huoltoon.
Semmoisen yksilön kun löytää jossa perus"huollot" jo tehty, eli nuo tyypilliset kk-laakerit, kaasuläpän moottorit, yms., niin huoletonta harrastamista pitkän aikaa.
Näiden hintojen lasku on hiipunut ja hyvillä yksilöillä jopa nousua jo. On toki hieman jo vanha, mutta omasta mielestä enemmän ämmä-malli kuin nuo uudemmat M3 ja M4 ja on etenkin hienon kuuloisella V8:lla.

En ole katsonut tämän hetkistä hintatasoa, mutta viime aikoina näitä on liikkunut 40-50k paikkeilla. Vähän ajetut hyvät yksilöt, joita ei toki aina ole tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa menemään ketju taas sivuraiteelle, joten palataan alkuperäiseen aiheeseen eli rahoitustarjouksiin.

Länsiautosta Opel, Citroen, Peugeot erään uusia ja esittelyautoja korko 0,99% + kulut 299€ aloitusmaksu ja 15€/kk käsittelykulu.

Tuosta vielä esimerkkilaskelma:
Rahoitusesimerkki: Opel Mokka Comfort 130 Turbo A kokonaishinta toimituskuluineen 29 245,00 €. Rahoitus 72 kk, korko 0,99 %, käsiraha 0 €, perustamiskulu 299 €, käs. maksu 15 €/kk. Kk-hinta 329,03 €. Tod. vuosikorko 2,22 %. Viim. suurempi erä 8 380,00 €. Luoton määrä 29 544,00 €, luottokust. 2 511,19 €, luotto+kustannukset yht. 32 055,19 €.
 
Alkaa menemään ketju taas sivuraiteelle, joten palataan alkuperäiseen aiheeseen eli rahoitustarjouksiin.

Länsiautosta Opel, Citroen, Peugeot erään uusia ja esittelyautoja korko 0,99% + kulut 299€ aloitusmaksu ja 15€/kk käsittelykulu.

Tuosta vielä esimerkkilaskelma:
Rahoitusesimerkki: Opel Mokka Comfort 130 Turbo A kokonaishinta toimituskuluineen 29 245,00 €. Rahoitus 72 kk, korko 0,99 %, käsiraha 0 €, perustamiskulu 299 €, käs. maksu 15 €/kk. Kk-hinta 329,03 €. Tod. vuosikorko 2,22 %. Viim. suurempi erä 8 380,00 €. Luoton määrä 29 544,00 €, luottokust. 2 511,19 €, luotto+kustannukset yht. 32 055,19 €.

Tuo Opel Mokka on kyllä iha järjettömän kallis auto hankintahinnaltaankin specseihin nähden. Ajatella, että Astra plugarin sai viime vuonna johonkin 32-34k hujakoilla.
 
Tuo Opel Mokka on kyllä iha järjettömän kallis auto hankintahinnaltaankin specseihin nähden. Ajatella, että Astra plugarin sai viime vuonna johonkin 32-34k hujakoilla.

Katumaasturit tuntuu aina olevan ylihinnoiteltuja, perusmalleissa kilpailukykyisempi hinta. Tosin ei saa Astra pheviä enää reilulla 30keurolla, hinnat alkaen noin 39k€....
 
Katumaasturit tuntuu aina olevan ylihinnoiteltuja, perusmalleissa kilpailukykyisempi hinta. Tosin ei saa Astra pheviä enää reilulla 30keurolla, hinnat alkaen noin 39k€....
Juu sen tiedänkin, ihmettelen kuka ostaa tohon hintaan Opelin, mutta se onkin eri keskustelu. Muistaakseni viime keväänä oli 37k tarjous pöydällä farkusta perushyvillä varusteilla, mutta tarve poistui liisarille kun vaihdoin firmaa. Peugeot on muuten n. 95% sama auto ja halvempi, mutta niissäkin nostivat hintoja ja lienee nuo liikenteessä olevat niitä launch-tarjouksen autoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 505
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom