Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Katselin Polestarin kampanjoita niin todellinen rahoituskorko näkyy olevan sellainen että todella halutaan tehdä kauppaa. Muutenkin melkoisia kampanjoita. Screenshot_2024-04-14-15-30-26-49_4431f5741a0d4ebe5e7e60277e387da3.jpg
 
Tuo on ollut jo pidemmän aikaa. Ja ainakin aiemmin oli myös käytettyihin, joita heillä näkyy olevan myös tarjolla.
 
Onkos tämä nyt päivittynyt vai ollut jo pidempään? Varastot polttelee ilmeisesti.

"1,99% korko Dual Motor All-Wheel Drive Model Y Long Range ja Performance malleihin 30. kesäkuuta 2024 mennessä tilatuille, rekisteröityidyille ja toimitetuille autoille DNB rahoituksella. Rahoitustarjouksella on rajoitettu saatavuus ja sitä voidaan hyödyntää ainoastaan niin kauan kun varastoa riittää."
 
Onkos tämä nyt päivittynyt vai ollut jo pidempään? Varastot polttelee ilmeisesti.

"1,99% korko Dual Motor All-Wheel Drive Model Y Long Range ja Performance malleihin 30. kesäkuuta 2024 mennessä tilatuille, rekisteröityidyille ja toimitetuille autoille DNB rahoituksella. Rahoitustarjouksella on rajoitettu saatavuus ja sitä voidaan hyödyntää ainoastaan niin kauan kun varastoa riittää."
On tullut juuri, aikaisemmin taisi olla 2,45% tai 2,5%.
Edit. Itselle tarjoaa vielä 2,49%.
 
Onkos tämä nyt päivittynyt vai ollut jo pidempään? Varastot polttelee ilmeisesti.

"1,99% korko Dual Motor All-Wheel Drive Model Y Long Range ja Performance malleihin 30. kesäkuuta 2024 mennessä tilatuille, rekisteröityidyille ja toimitetuille autoille DNB rahoituksella. Rahoitustarjouksella on rajoitettu saatavuus ja sitä voidaan hyödyntää ainoastaan niin kauan kun varastoa riittää."

Veikkaan, että parempaakin tarjousta on vielä tulossa. Uskoisin, että iso osa mY:stä kiinnostuneista on jäänyt odotuskannalle kun Tesla teki sillei hassusti, että ensin julkaisi lähes universaalisti kehutun faceliftin kolmoseen, mutta ei kuitenkaan samassa rysäyksessä Y:hyn, vaikka ihan kaikille on selvää, että about vastaava päivitys on tulossa siihenkin suhteellisen lähiaikoina. Alkaa varmaan varastot pikkuhiljaa täyttymään, kun sähkisten myynti on muutenkin haukannut aika pahasti varsinkin jenkkilässä.
 
Tätä ei vissiin ollut vielä mainittu;
Huippuedullinen 0,99 % rahoituskorko koko Citroën-mallistoon!
Citroën-myynti laajenee. Palvelemme nyt myös Porissa ja Kotkassa. Saat nyt avajaisetuna vai Hedin Automotive liikkeestä huimia etuja. Nyt koko Citroën-mallistoon edullinen 0,99 % korko +kulut (kulut esimerkissä Luoton perustamiskulu 345 €, käsittelymaksu 14 €/kk)ja lisäksi 3 vuoden huollot 0€. Hedin Care Huoltosopimus sisältää 36kk ja 30tkm.
 
Kokemusta Autolle.com? Sielläkin näyttäisi olevan nyt korkokamppanjat, 0,99% + kulut.
Tosiaan uudet kinkit noin hyvällä korolla.
Vaihtoautot edullisella rahoituksella
Nyt ei kaupanteko jää korosta kiinni!
Alle 30.000€ rahoitus vain 2.99% + kulut!
Yli 30.000€ rahoitus vain 3.99% + kulut!
 
Tosiaan uudet kinkit noin hyvällä korolla.
Vaihtoautot edullisella rahoituksella
Nyt ei kaupanteko jää korosta kiinni!
Alle 30.000€ rahoitus vain 2.99% + kulut!
Yli 30.000€ rahoitus vain 3.99% + kulut!

Tarkemmin vielä, vain BYD Atto3, BYD Dolphin, Maxus Euniq6 ja Maxus eDeliver 3 ovat 0.99%+kulut rahoituksella.
 
Jos CCP tekee autojen kanssa saman kuin tukiasemien kanssa niin kohta voi olla ilmaisia rahoituksia Kiinan autoihin. Mutta ei nyt tarvise alkaa puhumaan Kiinasta tassa ketjussa mutta sellainen yleinen muistelu kuinka CCP on onnistunut ottamaan markkinoita haltuun.
 
Eikö niitä ole jo satamat täynnä, tarjontaa on, mutta ei mene.

Ootellaan...
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Tämä on vähän siinä ja siinä, voidaanko sanoa tarjoukseksi, mutta näköjään K-Auto tarjoaa ainakin useimpiin uusiin Volkswageneihin 2,99% korkoa, käsittelykulujen ollessa 15€/kk ja perustamiskulun ollessa 339€. Todellinen vuosikorko 4% hujakoilla riippuen vähän detaljeista.


Edit: Voimassa 5.5. asti ja näköjään muihinkin merkkeihin.

 
Kertokaapa millaisilla taktiikoilla olette ottaneet autorahoituksia? Tarkoitan nyt rahoitusaikaa, käsirahaa ja viimeistä erää
 
Kertokaapa millaisilla taktiikoilla olette ottaneet autorahoituksia? Tarkoitan nyt rahoitusaikaa, käsirahaa ja viimeistä erää
-auton hinta 21k
-väliraha/vaihtoauto 6k
-rahoitettava osuus 15k
-kk-erä 190eur 60kk (sis korko1,9% ja kulut)
ed:lisäys viimeinen erä 5k
Noin suurinpiirten.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa millaisilla taktiikoilla olette ottaneet autorahoituksia? Tarkoitan nyt rahoitusaikaa, käsirahaa ja viimeistä erää
Corolla ostettu vuonna 2020 uutena
Hinta: n.33ke varusteineen
Käsiraha 3ke
Viimeinen erä n.15ke
kk: 267€
Korko 0,9% ja kuukausikulu oli neuvoteltu ihan pariin euroon silloin.
Sopimus 15tkm/vuosi
 
Mikähän on nykyään realistisesti odotettavissa oleva, järkevä ja mahdollinen todellinen vuosikorko ilman sen kummempia tarjouksia autokaupan käytettyyn autoon? Kyselin Rinta-joupilta tarjousta 14k hintaiseen autoon tasaerin ja ilman käteismaksua ja 5v maksuajalla, nyt eka "tarjous" 13%. Ymmärrän että ilmaisen rahoituksen ajat on ohi, mutta kyllä tuo aika kovalta korolta vaikuttaa.

Vai olisikohan parempi vaan siirtyä katselemaan parin tonnin autoja?
 
Mikähän on nykyään realistisesti odotettavissa oleva, järkevä ja mahdollinen todellinen vuosikorko ilman sen kummempia tarjouksia autokaupan käytettyyn autoon? Kyselin Rinta-joupilta tarjousta 14k hintaiseen autoon tasaerin ja ilman käteismaksua ja 5v maksuajalla, nyt eka "tarjous" 13%. Ymmärrän että ilmaisen rahoituksen ajat on ohi, mutta kyllä tuo aika kovalta korolta vaikuttaa.

Vai olisikohan parempi vaan siirtyä katselemaan parin tonnin autoja?


Tuo on ainakin jo rosvousta. Sortterkin varmaan kilpailuttaa jo alle tuon koron. Tai ainakin muutama kuukausi sitten (en muista summaa enää) kysyin verrokkina ja silloin minulle tarjottiin noin 10-11%. Aika oli just sama 5v.

Omasta pankistakin kannattaa kysyä ja varsinkin jos sulla on mahdollisuus vakuudelliseen luottoon (esim. Asuntolaina ja sen vakuuksia voi hyödyntää)

Vaimon autossa on vielä muutama tonni jäljellä juurikin kyseistä lainaa. S-Pankki.

Ps. Mieti myös vaihtoehtona uusi pikkuauto. Ei välttämättä ole niin huono vaihtoehto jos vaan riittää koko.
 
Tuo on ainakin jo rosvousta. Sortterkin varmaan kilpailuttaa jo alle tuon koron. Tai ainakin muutama kuukausi sitten (en muista summaa enää) kysyin verrokkina ja silloin minulle tarjottiin noin 10-11%. Aika oli just sama 5v.

Omasta pankistakin kannattaa kysyä ja varsinkin jos sulla on mahdollisuus vakuudelliseen luottoon (esim. Asuntolaina ja sen vakuuksia voi hyödyntää)

Vaimon autossa on vielä muutama tonni jäljellä juurikin kyseistä lainaa. S-Pankki.

Ps. Mieti myös vaihtoehtona uusi pikkuauto. Ei välttämättä ole niin huono vaihtoehto jos vaan riittää koko.
Ei ole valitettavasti vakuuksiin mahdollisuuksia, eikä muutenkaan varallisuutta kertynyt, joten puhtaalla luotolla mentävä. Kohtuulliset ja vakaat tulot kuitenkin. Jostain syystä ollut siinä käsityksessä autokauppojen kautta edelleen päästäisiin alle kympin korkoon. No saapas nähdä tipahtaako se tuosta tinkaamalla vaiko eikö, tuolla prosentilla jää kyllä kaupat tekemättä ja katseet halvempiin autoihin.

OP näköjään tarjoaa osamaksu-rahoitusta karvan alle 12%, mikä on kyllä edelleen melko kirpeä hinta.

Noita uusiakin olen kyllä vähän vilkuillut, periaatteessa nuo halvimmat uudet olisi mahdollisia vaihtoehtoja. Käytännössä en kyllä halua ajella noilla ihan pikkuautoilla =D
 
Mikähän on nykyään realistisesti odotettavissa oleva, järkevä ja mahdollinen todellinen vuosikorko ilman sen kummempia tarjouksia autokaupan käytettyyn autoon? Kyselin Rinta-joupilta tarjousta 14k hintaiseen autoon tasaerin ja ilman käteismaksua ja 5v maksuajalla, nyt eka "tarjous" 13%. Ymmärrän että ilmaisen rahoituksen ajat on ohi, mutta kyllä tuo aika kovalta korolta vaikuttaa.

Vai olisikohan parempi vaan siirtyä katselemaan parin tonnin autoja?

Sinut on ilmeisesti luokiteltu luottoriskiksi. Käsiraha (esim. 20 tai 30 prosenttia) voisi vaikuttaa luottokustannuksia alentavasti tai ainakin kysyisin myyjältä.

Ps. Mieti myös vaihtoehtona uusi pikkuauto. Ei välttämättä ole niin huono vaihtoehto jos vaan riittää koko.

Tätä minäkin ehdotan, jos kiikarissa ei ole iso premium.

Noita uusiakin olen kyllä vähän vilkuillut, periaatteessa nuo halvimmat uudet olisi mahdollisia vaihtoehtoja. Käytännössä en kyllä halua ajella noilla ihan pikkuautoilla =D

Mazdalla lienee merkeistä tämän hetken kovin korkotarjous (kts. ylempänä ketjussa). Eikä välttämättä tarvitse tyytyä siihen pienimpään kakkoseen, vaan esim. Mazda kolmonenkin saattaisi mennä kokonaiskuluiltaan yllättävän lähelle tuota paperilla puolet halvempaa autoa (jossa on käytetyn korjaustarpeet, kalliit rahoituskulut jne.).

P.S. Suosittelen rahoituksien pyörittelyyn Nordean laskuria:

 
Mazdalla lienee merkeistä tämän hetken kovin korkotarjous (kts. ylempänä ketjussa). Eikä välttämättä tarvitse tyytyä siihen pienimpään kakkoseen, vaan esim. Mazda kolmonenkin saattaisi mennä kokonaiskuluiltaan yllättävän lähelle tuota paperilla puolet halvempaa autoa (jossa on käytetyn korjaustarpeet, kalliit rahoituskulut jne.).
Itseasiassa Mazda kolmosesta olikin nyt kyse, 2015vm ja satanen ajettu. Nordean laskurilla, 14k, 60kk, ilman käsirahaa, tasaerä 295, koroksi tulisi 9,97%, kokonaishinnaksi 17656€. Tuo nyt alkaisi olla jo vähän sinne suuntaan mitä odottelinkin.

Mazdan sivuilta tarjouksesta:
Rahoitusesimerkki Mazda3 Hatchback 2.0 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line MT 122hv: Auton hinta 29 589,64 € (sis. toimituskulut 600 €), vaihtoauto/käsiraha 800 €, rahoitettava osuus 29 138,64 € (sis. perustamiskulun 349 €), sopimusaika 84 kk, käsittelymaksu 15 €/erä, korko 0 %, kk-erä 299,08 € (sis. käsittelymaksun). Viimeinen suurempi erä 5 560,00 €. Todellinen vuosikorko 1,32 %. Luottokustannukset yhteensä 1 594 €, auton todellinen luottohinta 31 183,64 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Rahoitus edellyttää myönteisen luottopäätöksen sekä rahoitus- ja kaskovakuutuksen. Rahoitustarjous on voimassa 31.5. saakka uusiin tilaussopimuksiin. Auto tulee rekisteröidä ja osamaksusopimuksen astua voimaan 30.06.2024 mennessä.

Samalla kk-erällähän tuo menisi. En ole kyllä ihan vakuuttunut että onko tuo parempi diili arvonalenemisineen. Onko tuo mainittu rahoituskasko vielä erillinen vakuutus vai onko se samassa täyskaskon kanssa?


Olisiko vanhemmilla laittaa jotain vakuudeksi?
20 v sitten kun täysi-ikäisyyttä lähentelin, niin isäni totesi että voin olla huoletta että ei tule pistämään nimeään yhteenkään takauslappuun kuuna päivänä. No minkä verran sitten siinä savolaista huumoria, mutta eipä niillä olisikaan kuin asuntonsa, ja eiköhän me jotenkin selvitä ilman sitä.
 
Itseasiassa Mazda kolmosesta olikin nyt kyse, 2015vm ja satanen ajettu. Nordean laskurilla, 14k, 60kk, ilman käsirahaa, tasaerä 295, koroksi tulisi 9,97%, kokonaishinnaksi 17656€. Tuo nyt alkaisi olla jo vähän sinne suuntaan mitä odottelinkin.

Mazdan sivuilta tarjouksesta:
Rahoitusesimerkki Mazda3 Hatchback 2.0 M Hybrid e-Skyactiv G Exclusive-line MT 122hv: Auton hinta 29 589,64 € (sis. toimituskulut 600 €), vaihtoauto/käsiraha 800 €, rahoitettava osuus 29 138,64 € (sis. perustamiskulun 349 €), sopimusaika 84 kk, käsittelymaksu 15 €/erä, korko 0 %, kk-erä 299,08 € (sis. käsittelymaksun). Viimeinen suurempi erä 5 560,00 €. Todellinen vuosikorko 1,32 %. Luottokustannukset yhteensä 1 594 €, auton todellinen luottohinta 31 183,64 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Rahoitus edellyttää myönteisen luottopäätöksen sekä rahoitus- ja kaskovakuutuksen. Rahoitustarjous on voimassa 31.5. saakka uusiin tilaussopimuksiin. Auto tulee rekisteröidä ja osamaksusopimuksen astua voimaan 30.06.2024 mennessä.

Samalla kk-erällähän tuo menisi. En ole kyllä ihan vakuuttunut että onko tuo parempi diili arvonalenemisineen. Onko tuo mainittu rahoituskasko vielä erillinen vakuutus vai onko se samassa täyskaskon kanssa?

Rahoituskasko viittaa yleensä kaskon yhteen osavakuutukseen (vrt. hinaus, ilkivalta, kolari, palo, eläin jne.). Siinä vakuutusyhtiö maksaa rahoitusyhtiölle korvauksen autosta silloinkin kun vakuutusyhtiö kieltäytyisi muutoin korvaamasta (jos esim. mälläät paalikuntoon ympäripäissäsi). Yleensä vakuutusyhtiöiden nettitarjouslaskureissa kysytäänkin, että onko auto rahoitusyhtiön omistama, ja myönteisesti vastatessa vakuutukseen on sisällytetty tuo.

Mitä sitten tulee uuden ja käytetyn vertailuun, niin siinä tietysti mm. arvonalenemaan ja huoltokustannuksiin vaikuttaa paljon esim. omat ajokilometrit. Mutta joka tapauksessa...

Uusi auto on uusi ja tässä tapauksessa vielä pitkällä takuulla (6 vuotta / 150 tkm). Vähän ajomääristä, ajotavasta jne. riippuen voisin arvella, että jos laitat vaihtoon siinä takuuajan päättymisen tienoilla, niin pärjännet määräaikaishuolloilla plus jollain renkaiden/jarrupalojen uusimisella.

Käytettyä autoa taas harvoin on huollettu valmiiksi uutta omistajaa varten. Yleensä siellä on käytetyt iskarit, jarrupalat, kytkin, jakohihna, renkaat, kiveniskun saanut tuulilasi... Jos ei muuta, niin yleensä saa aika pian palamaan tonnin jarruremonttiin ja toisen tonnin renkaiden uusimiseen.

Mitä sitten rahoitukseen tulee, niin tuossa uuden auton rahoitusesimerkissä on laskettu, että viimeinen erä on 5,5 k€, kun olet ensin maksanut 7 vuotta osamaksuja. Mutta nyt katselet pari vuotta vanhempaa, edellisen sukupolven autoyksilöä samasta merkistä ja mallista. Autoliike pyytää tuosta käytetystä 14 k€. Autoliike ei tietenkään ole maksanut 14 k€ siitä vm2015/100tkm autosta sen edelliselle omistajalle, mutta hyvinkin kymppitonnin. Eli jos nyt ennustan 7 vuoden päähän, niin uuden auton ostaessasi sulla on viimeisen erän kohdatessa 10 k€ auto ja siitä vielä velkaa se 5,5 tonnia. (Mutta... tässä ei ole huomioitu inflaatiota. Tuokin vm. 2015 Mazda kolmonen lienee ollut aikanaan lähemmäs kahdenkympin kuin kolmenkympin auto. Ja uusia autoja myydään tällä hetkellä ennätyksellisen vähän. Tältä pohjalta ennustaisin, että tuo kymppitonnin jäännösarvo rahoituskauden lopulla on alakanttiin, jos et aja autollasi mitään 30+ tkm vuodessa.)

Toki käytetyn olet maksanut pois 5 vuodessa (uuden auton 7 vuoden sijaan) ja rahoituksen lopussakin siitä saanee vielä ainakin pari tonnia. Mutta jos rahoituksella ostettu käytetty maksaisi 17k€ (rahoituskuluineen) miinus jäännösarvo 3k€ plus 3k€ käytetyn korkeampien huolto-/korjaustarpeiden kattamiseen, niin 5 vuodessa maksat 3 400€ per vuosi. Jos uusi rahoituksella ostettu maksaa 31k€ (rahoituskuluineen) miinus jäännösarvo 10k€ seitsemän vuoden iässä, niin se tekee 21k€ seitsemälle vuodelle, eli vain 3 000€ per vuosi.

Sitten voi pyöritellä muita kustannuksia - huoltaako vanhan auton itse tai Pärnäsellä siinä missä uusi pitäisi viedä merkkihuoltoon? Entä uuden auton kenties pari sataa kalliimpi vakuutus? Entä vanhan auton jokavuotinen katsastus, kun uutta ei tarvitse katsastaa ensimmäiseen neljään vuoteen? Verot ja polttoaineenkulutus lienee samaa luokkaa tai uudessa hieman edullisemmat.

Jos uskoisin/tietäisin malttavani ajaa samalla autolla ainakin seuraavat 5 vuotta (jotta parin ekan vuoden suurempi arvonalenema jakautuu pidemmälle ajalle), niin tässä tapauksessa ottaisin kyllä uuden Mazdan tuon 9-vuotiaan Mazdan sijaan. Melko lailla samanhintaista lystiä ja riskit yllätyskustannuksista on minimoitu, kun kaikki osat autossa on tehdasuusia ja takuu suojaa ensimmäiset 6v/150tkm. Samalla saa uuden auton tuoreimmalla tekniikalla ja turvavarusteilla.

Vaikka ei se tonnin pommikaan välttämättä huono valinta ole, varsinkin jos vielä ajaa vähän. Ainakin itselläni herää pieni huoli siitä, että lähemmäs 40 ikävuoteen mennessä ei ole jäänyt mitään taskunpohjalle ja nyt tulotaso kuitenkin riittäisi auton kustannuksiin? Vaikka se voi tietysti selittyä alanvaihdolla tai vastaavalla.
 
Ainakin itselläni herää pieni huoli siitä, että lähemmäs 40 ikävuoteen mennessä ei ole jäänyt mitään taskunpohjalle ja nyt tulotaso kuitenkin riittäisi auton kustannuksiin? Vaikka se voi tietysti selittyä alanvaihdolla tai vastaavalla.
Joo, lopulta viimein koronan aikaan sai aikaiseksi opiskella itselleen oikean ammatin, loppui taiteilijaelämä, hanttihommat ja työttömyyskurimukset. Täten nyt pystyy vähän realistisesti vähän isompiakin hankintoja harkitsemaan, ja auton osto on nyt pakosti edessä kun vanha sotaratsu ruostuu alta. Päivittäin tulee semmoiset 50km ajettua töihin ja vuoden aikana ehkä karvan päälle 20k km. Ei hirveästi, mutta sen verran kuitenkin että arvostaisi hyvää autoa.

Pitää kyllä nyt oikeasti vähän pohtia tuota asiaa.
 
Pitää kyllä nyt oikeasti vähän pohtia tuota asiaa.
Hiukan ohi aiheen mutta osta ennemmin asunto tyomaan vieresta silla ehdolla etta se tyomaa on paikassa josta sen asunnon saa helposti myytya pois. Ei silla etteiko itsellanikin ole ollut 20t autolainaa ja asunut vuokralla mutta jalkeenpain tuntee itsensa ihan vain tyhmaksi. Kun teet noin pain niin sitten 50 vuotiaana on jotain muutakin kuin tuulen huuhtoma perse.
 
Hiukan ohi aiheen mutta osta ennemmin asunto tyomaan vieresta silla ehdolla etta se tyomaa on paikassa josta sen asunnon saa helposti myytya pois. Ei silla etteiko itsellanikin ole ollut 20t autolainaa ja asunut vuokralla mutta jalkeenpain tuntee itsensa ihan vain tyhmaksi. Kun teet noin pain niin sitten 50 vuotiaana on jotain muutakin kuin tuulen huuhtoma perse.
Ihan samoja ajatuksia kyllä itsellänikin, ei oikeasti mitään jiitä ostaa tässä vaiheessa kolmenkymmenen tonnin autoa. Jotain mukavaa kaksiota kannattaisi ruveta katselemaan ja säästelemään käsirahaa varten. Mutta ei se sitä asiaa poista että ihan ekana on ostettava uusi, tai siis "uusi", auto.
 
Mulla työkaveri osti noin vuosi sitten sellaisen (tarkkaa hintaa en tiedä) 10-15 tuhatta maksaneen 200tkm ajetun dieselin ja nyt aloittaa autokaupan kanssa keskustelua siitä kuka maksaa konehuoneen "uusimisen". Nyt ajaa sillä "parin tonnin" autolla ja viimeksi kun juteltiin totesi että "uusi on aina uusi" oli just puhetta että ostaisi uuden pikkuauton jostain tarjouksesta.

Totesi että helpottaa se nukkumista ja ei tarvitse miettiä riittääkö rahat vielä köyden ostoon. Huumori miehiä onneksi :whistling:

Nyt on muuten viikon paras päivä selata auto tarjouksia, illalla se 10% korko on "mitätön" este hankinnalle. :btooth:
 
Se, että olen nyt vähän harkinnut noinkin uutta autoa kuin tuo 2015 Mazda3, johtuu aika pitkälle siitä mistä kyynelkaasukin mainiosti jo kirjoitti, tietynlaisesta huolettomuudesta ja yllätysten minimoisesta. Olen saanut käsityksen että tuon iän bensiini Mazdat ovat erittäin luotettavia autoja, 100k on oikeasti vielä hyvin vähän ajettu. Tuon iän Mazdat on myös hyvin kehuttuja ajo-ominaisuuksiltaan ja vallan kohtuullisia kulutukseltaan. Googlauksien perusteella vaikuttaisi selkeästi parhaalta vaihtoehdolta. Toinen mahdollisesti hyvä vaihtoehto, ja selvästi halvempi, olisi sukkula-Civic. Kuulemma myös varmatoiminen ja hyvä ajettava, mutta noissa on jo ikää sekä kilometrejä, jotka lisää kaikki riskejä. Ja onhan se muotuilu aika...jännä.

Mutta että pystyttäisiin jossain määrin ketjun aiheessa, niin ekalla sähköpostilla tarjous parani 3,5%-yksikköä, elikkäs 9,5 olisi nyt todellinen vuosikorko. Muutti maksuajaksi 72kk, kokonaishinnan 18k ja rapiat päälle. Kallishan tuo kyllä on edelleen. Kokonaishinnan jos hilattua sinne 16k kieppeille pitäen kuukausimaksun suht järkevänä voisi kauppoja alkaa oikeasti harkitsemaan.

Pitää kyllä ottaa neuvosta vaari, ja ruveta illalla kyyläilemään autotarjouksia oikein rauhassa, jos tulisi uusia valaistumisia =D
 
Se, että olen nyt vähän harkinnut noinkin uutta autoa kuin tuo 2015 Mazda3, johtuu aika pitkälle siitä mistä kyynelkaasukin mainiosti jo kirjoitti, tietynlaisesta huolettomuudesta ja yllätysten minimoisesta.

Mutta että pystyttäisiin jossain määrin ketjun aiheessa, niin ekalla sähköpostilla tarjous parani 3,5%-yksikköä, elikkäs 9,5 olisi nyt todellinen vuosikorko. Muutti maksuajaksi 72kk, kokonaishinnan 18k ja rapiat päälle. Kallishan tuo kyllä on edelleen. Kokonaishinnan jos hilattua sinne 16k kieppeille pitäen kuukausimaksun suht järkevänä voisi kauppoja alkaa oikeasti harkitsemaan.

Ollaanko tässä nyt oikeasti ajattelemassa, että autoilun kulut pysyvät hallinnassa, jos ostetaan 10 vuotta vanha kärry älyttömän pitkällä osarilla, hirveällä korolla ja lähes 20 000 euron kokonaishinnalla?

Näyttäisi siltä, että olisi parempi ottaa järki käteen ja käydä hakemassa se muutaman tonnin rassi omalla rahalla. Aivan taatusti autoilun kokonaiskustannukset jäävät pienemmiksi.
 
Se, että olen nyt vähän harkinnut noinkin uutta autoa kuin tuo 2015 Mazda3, johtuu aika pitkälle siitä mistä kyynelkaasukin mainiosti jo kirjoitti, tietynlaisesta huolettomuudesta ja yllätysten minimoisesta. Olen saanut käsityksen että tuon iän bensiini Mazdat ovat erittäin luotettavia autoja, 100k on oikeasti vielä hyvin vähän ajettu. Tuon iän Mazdat on myös hyvin kehuttuja ajo-ominaisuuksiltaan ja vallan kohtuullisia kulutukseltaan. Googlauksien perusteella vaikuttaisi selkeästi parhaalta vaihtoehdolta. Toinen mahdollisesti hyvä vaihtoehto, ja selvästi halvempi, olisi sukkula-Civic. Kuulemma myös varmatoiminen ja hyvä ajettava, mutta noissa on jo ikää sekä kilometrejä, jotka lisää kaikki riskejä. Ja onhan se muotuilu aika...jännä.

Mutta että pystyttäisiin jossain määrin ketjun aiheessa, niin ekalla sähköpostilla tarjous parani 3,5%-yksikköä, elikkäs 9,5 olisi nyt todellinen vuosikorko. Muutti maksuajaksi 72kk, kokonaishinnan 18k ja rapiat päälle. Kallishan tuo kyllä on edelleen. Kokonaishinnan jos hilattua sinne 16k kieppeille pitäen kuukausimaksun suht järkevänä voisi kauppoja alkaa oikeasti harkitsemaan.

Pitää kyllä ottaa neuvosta vaari, ja ruveta illalla kyyläilemään autotarjouksia oikein rauhassa, jos tulisi uusia valaistumisia =D

Hommaat vaan sen uuden pikkuauton jos huolettomuus on prioriteetti. 20k€ saa jo kaikenlaisia ja vielä pienellä korolla joten voi budjettiakin kasvattaa ja kulut ovat samat.

Halpaa autoilua löytyy vain GranTurismosta tai Forzasta.

Jos kulujen minimointi on tärkein niin sitten katso @pasi-ipa viesti
 
Kolmosmasaan saa uutena helkutin halvan rahan nyt. :comp:
 
Ihan samoja ajatuksia kyllä itsellänikin, ei oikeasti mitään jiitä ostaa tässä vaiheessa kolmenkymmenen tonnin autoa. Jotain mukavaa kaksiota kannattaisi ruveta katselemaan ja säästelemään käsirahaa varten. Mutta ei se sitä asiaa poista että ihan ekana on ostettava uusi, tai siis "uusi", auto.

Jos haluaa päästä minimikustannuksilla käsirahaa säästellessä, niin tällä korkotasolla vaihtoehdot taitavat olla järkevällä rahoituksella ostettu energiapihi pikkupikkuauto (Mazda 2Hybrid (a.k.a. Yaris) tai ehkä Citroen e-C3, jos pystyy kotilataamaan) tai sitten se tonnin pommi. Pommit tosin tahtovat syödä enemmän ainetta ja jos ei itse korjaa, niin katsurin suht pienetkin huomiot tulevat helposti hintoihinsa.

Se, että olen nyt vähän harkinnut noinkin uutta autoa kuin tuo 2015 Mazda3, johtuu aika pitkälle siitä mistä kyynelkaasukin mainiosti jo kirjoitti, tietynlaisesta huolettomuudesta ja yllätysten minimoisesta. Olen saanut käsityksen että tuon iän bensiini Mazdat ovat erittäin luotettavia autoja, 100k on oikeasti vielä hyvin vähän ajettu. Tuon iän Mazdat on myös hyvin kehuttuja ajo-ominaisuuksiltaan ja vallan kohtuullisia kulutukseltaan. Googlauksien perusteella vaikuttaisi selkeästi parhaalta vaihtoehdolta. Toinen mahdollisesti hyvä vaihtoehto, ja selvästi halvempi, olisi sukkula-Civic. Kuulemma myös varmatoiminen ja hyvä ajettava, mutta noissa on jo ikää sekä kilometrejä, jotka lisää kaikki riskejä. Ja onhan se muotuilu aika...jännä.

Vaikka tyyppiviat ja katsastustilastot on hyvä tarkistaa autoa ostaessa, niin 9-vuotiaan auton tapauksessa se huolettomuus jää mielikuvien tasolle ja hyvän tuurin merkitys korostuu. Jos jotain vikaantuu, maksaja on autoilija itse.

Mutta että pystyttäisiin jossain määrin ketjun aiheessa, niin ekalla sähköpostilla tarjous parani 3,5%-yksikköä, elikkäs 9,5 olisi nyt todellinen vuosikorko. Muutti maksuajaksi 72kk, kokonaishinnan 18k ja rapiat päälle. Kallishan tuo kyllä on edelleen. Kokonaishinnan jos hilattua sinne 16k kieppeille pitäen kuukausimaksun suht järkevänä voisi kauppoja alkaa oikeasti harkitsemaan.

Eli nyt korkojen ja kulujen kokonaismäärä kasvoi, kun maksuaikaa pidennettiin vuodella, ja korkojen/kulujen osuus olisi 4k€, kun auton itsensä hintalappu on 14k€...? Aika karmean kuuloinen diili. Pelkästään 4 tonnin koroilla ja kuluilla ostaisi neljä tonnin pommia tai kaksi kahden tonnin pommia.
 
Näyttäisi siltä, että olisi parempi ottaa järki käteen ja käydä hakemassa se muutaman tonnin rassi omalla rahalla. Aivan taatusti autoilun kokonaiskustannukset jäävät pienemmiksi.
Varmasti tämä on hyvä neuvo. Ihan mielenkiinnosta ja keskustelun kannalta, ajeletko itse vain omalla rahalla ostetulla autolla vai oletko ottanut vähän autolainaa?

Hommaat vaan sen uuden pikkuauton jos huolettomuus on prioriteetti. 20k€ saa jo kaikenlaisia ja vielä pienellä korolla joten voi budjettiakin kasvattaa ja kulut ovat samat.

Halpaa autoilua löytyy vain GranTurismosta tai Forzasta.

Jos kulujen minimointi on tärkein niin sitten katso @pasi-ipa viesti
Kumpikaan näistä ei ole prioriteetti, vaikka toki todella tärkeitä tekijöitä auton hankinnassa. Kolmas todella tärkeä osa on se ihan yleinen miellyttävyys, niin ajettavuuden että ulkonäön suhteen. Näistä olisi nyt muodostettava omalle lompakolle sopiva kompromissi. Uuden auton ostaminen nollakorolla ja tonnin pommi ovat aika ääripää-ratkaisuja, jossa molemmissa aika epämiellyttävät puolet.

Vaikka tyyppiviat ja katsastustilastot on hyvä tarkistaa autoa ostaessa, niin 9-vuotiaan auton tapauksessa se huolettomuus jää mielikuvien tasolle ja hyvän tuurin merkitys korostuu. Jos jotain vikaantuu, maksaja on autoilija itse.
Tässä varmasti on totuuden siemen ja voi olla että itsellä ruusuinen kuva japskien ja/tai modernien autojen kestosta. Meidän toyota-klaanissa kyllä 100k km ajettu auto pitäisi olla hyvin matkansa alkupuolella ja suht huolettomia kilometrejä edessä vielä paljon. Tokihan mitä pidemmälle mennään niin yksilöiden ominaisuudet ja "tuurin" osuus korostuu.

Eli nyt korkojen ja kulujen kokonaismäärä kasvoi, kun maksuaikaa pidennettiin vuodella, ja korkojen/kulujen osuus olisi 4k€, kun auton itsensä hintalappu on 14k€...? Aika karmean kuuloinen diili. Pelkästään 4 tonnin koroilla ja kuluilla ostaisi neljä tonnin pommia tai kaksi kahden tonnin pommia.
Juurikin näin. Siksi ketjuun alunperin kirjoitinkin että onko tämmöinen ihan normaalia nykypäivänä ja mikä se on se normaali korkotaso.

Selvästi keskustelu, ketjun hengen mukaisesti, painottuu parhaaseen taloudelliseen diiliin. Itse ajattelen myös siltä kannalta että minkä verran olen valmis maksamaan "siitä" autosta, ja mielellään kuulen myös muiden mielipiteitä ja näkemyksiä aiheesta. Epäilemättä halvimmat kilometrit tulee asiallisesti valitulla tonnin pommilla, jonka voi helposti vaihtaa uuteen tarpeen mukaan, huolettomimmat uudella autolla, mutta sen kanssa sitten on vähän niin kuin naimisissa vuosia jos ei halua taloudellisesti tukkaansa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin sijoittuu näiden väliin. Itsekin nyt saanut tarpeeksi joka vuotisesta katsastus-vikalista-hitsaus/korjausrumbasta, niin sen puoleen vähän uudempi vaihtoehto houkuttelisi, vaikka siitä luksuksesta vähän extraa joutuisikin maksamaan.
 
Sellainen vinkki vielä että jos Kia tai Hyundai niin katso että huollot on tehty oikeasti ajallaan. Kia käsittääkseni vielä tarkempi näissä. Joku kerran epävirallisesti totesi että 10% saa ylittyä että takuu säilyy. En tiedä onko oikeaa tietoa.

Itsellä on ollut useampi Hyundai ja niissä kaikissa toiminut takuu 100% ilman mitään kyselyitä. Autot tosin aina huollettu ajallaan merkkiliikkeessä.

Siis tämä nyt vaan huomiona jos käytetyn takuuta ajattelet. Sitä en tiedä miten nämä liikkeiden omat käytettyjen takuut toimivat.
 
Tässä varmasti on totuuden siemen ja voi olla että itsellä ruusuinen kuva japskien ja/tai modernien autojen kestosta. Meidän toyota-klaanissa kyllä 100k km ajettu auto pitäisi olla hyvin matkansa alkupuolella ja suht huolettomia kilometrejä edessä vielä paljon. Tokihan mitä pidemmälle mennään niin yksilöiden ominaisuudet ja "tuurin" osuus korostuu.

Minulla on hieman toisenlaisia kokemuksia. Corolla E120 vaati aikanaan uuden kampiakselin asentotunnistimen, ikää autolla silloin n. 150tkm/13v. Plus ikävät toistuvat pikkuviat, kuten löystyvä käsijarru ja lyhytikäiset polttimot. Sedän reippaasti uudempi Avensis taas kävi vastikään vaihdelaatikkoremontissa, kilometreistä en tiedä, mutta ei silläkään varmaan ihan mahdottomia ole ajeltu.

Muuten ei mitään japanilaisia vastaan, mutta maine pitää hinnat korkeana iäkkäämpinäkin ehkä hieman perusteettomasti. Perusluotettavia moottoreita ja vaihdelaatikoita on tehty muissakin maissa. Kulutusosat voi kestää japanilaisissa paremmin, mutta jossakin vaiheessa ne menevät silti vaihtoon siinä missä muissakin autoissa. Toki naksuviin keskuslukkoihin, putoileviin sivuikkunoihin ja vastaaviin laatuvikoihin törmääminen lienee japanilaisissa harvinaisempaa. Mutta esim. vastaavan ikä- ja kilometriluokan Focuksen saa helposti 5k€ halvemmalla kuin n. 10-vuotiaan ja 100 tkm ajetun Mazda 3:n. Jää rahaa remontteihinkin...
 
Varmasti tämä on hyvä neuvo. Ihan mielenkiinnosta ja keskustelun kannalta, ajeletko itse vain omalla rahalla ostetulla autolla vai oletko ottanut vähän autolainaa?
Ajokortti on ollut lähes 30 vuotta enkä ole kertaakaan ostanut autoa rahoituksella. Nyt alla 13 vuotta vanha ja 320tkm ajettu diesel-volkkari, vaikka varaa olisi ostaa uutena melkeinpä mikä auto tahansa. Parhaimpia päätöksiä ikinä olla hassaamatta pennosia pirssiin. Tuohon rahoitusrumbaan kun lähtee, niin sitä jatkuu yleensä läpi elämän.
 
Jos autot ei niin muuten kiinnosta ja se on vaan ja ainoastaan A-B pääsemiseksi pidän aivan helvetin järjettömänä isoja pätkiä. Jollain 5-10k saa kohtuu tuoreen ja turvallisen corollan tms millä ajelee lähes nollakuluilla jos edes vähän viitsii itse tehdä.
Sitten on porukka kuten minä joille ei tuota mitään tunnontuskia laittaa aivan tarpeettoman iso osa tuloista autoon, koska syyt. Vaikka se parintonnin yaris riittäisi aivan hyvin.
 
Linkissä oleva juttu liittyy ketjun aiheeseen. Vaikka onkin lähinnä lööppi-/höpö juttu. Kun todellisuudessa autot ostetaan suurelta osin rahoituksella, lähteenä tuttava automyyjä.
Itseä on aina huvittanut nämä koko elämänsä säästävät ja oikeastaan ihmetellyt heidän toimintaansa. Jutussakin oli joitain tämän tyyppisiä henkilöitä. Esim tuo 70 kymppinen, joka "pitää rahan säästämisestä".
Säästetään hautaan asti, pahimmat elää kituttaen ja monesta asiasta luopuen rahan säästön vuoksi.
Usein kuulee sanottavan, että säästetään eläkepäiville, mutta sama säästäväinen elämä jatkuu. Samoin kuin jotkut kertoo säästävänsä, että voi jäädä aiemmin pois työelämästä, mutta ollaan lopulta eläikään saakka töissä ja jatkuu kuin edellisessä kohdassa.
Usein kuulee myös, että säästävät lapsilleen perinnöksi, tätä en ymmärrä, kun voisi elinaikanaan lahjoittaa sitä raha/omaisuutta laillisesti tietyt määrät ja muilla vippaskonsteilla enemmänkin.


Ite olen huomannut, että nyt 40 jälkeen tullut tuommoisia säästöajatuksia ja ihan konkreettisia tekoja.
Tai oikeastaan ei ole tarkempaa ajatusta mihin/miksi edes säästäisi, mutta ostoja harkitsee ja jättänyt jopa väliinkin ja laittanut rahat säästöön. Jotenkin tulee minimaalista mielihyvää kun rahaa on säästössä, tai siirtää määräaikaiselle tai osaketilille.
Toivottavasti ei tauti pahene ja etten olisi samanlainen kuin alussa mainitsemat tyypit, käärinliinoissa ei ole taskuja...
Autoja ollut kymmeniä, osa harraste ja käyttöpelejä. Sekä moottoripyöriä jossain vaiheessa.
Kaksi autoa ostettu lainarahalla, toisessa oli syynä että sain ilmaisen vakuutuksen sen vuoksi ja maksoin rahoituksen pois melko heti oston jälkeen. Toisella kerralla otin jonkun pankin kulutuslainan, kun tuli heräteostoksena hankivaksi yksi auto lisää, lainan maksoin pois reilussa vuodessa, vaikka siinä oli 4v maksuaika.
Jos olisin aina ajanut noilla 5-10t€ "corolloilla" ja sijoittanut nämä pari vuosikymmentä, niin omaisuutta olisi varmasti 5 numeroinen summa, hyvällä tuurilla miljoona.
En kadu, koska onpahan tehnyt sitä mistä on tykännyt. Joku olisi voinut vetää kurkusta rahat, eikä sekään väärin ole, vaikka ulkopuolisen silmään erikoista/"väärää" onkin.

Kun säästämissairaus ei kovin paha vielä ole, niin olen vielä sitä mieltä että kannattaa ostaa/hankkia/tehdä niitä asioita mistä pitää ja ei elä yli varojensa, vaan käyttää lainoja tarpeen mukaan ja huolehtii että selviää maksuista, yms.


Ja ketjuun liittyen, niin käytettyä Mazda 3 harkitsevana ostaisin uuden semmoisen. Muutama kymppi lisää per kk ja saa ajella uudella/paremmalla. Kohtuu hyvät tarjoukset nyt Mazdoilla. Vitut jämäristä tai arvon alennuksesta, uusi on aina uusi.


 
Viimeksi muokattu:
Itse olen kanssa aiemmin ostellut noita n. 5-10 k€ autoja. Suurin osa vieläpä ranskalaisia. Hyvin ovat palvelleet. Jotain pikkukorjauksia ole. tehnyt itse, mutta pääosin kuitenkin vienyt säännöllisesti Pärnäiselle, n. 20 tkm välein. Liekkö sitten tuuria vai säännöllisten huoltojen ansiota, mutta mitään isompaa remppaa ei ole yhteenkään tarvinnut tehdä, vaan pelkästään kuluvaa osaa mennyt.

Nyt viimeisin auto on neljä vuotta vanha Kia Optima Phev, joka maksoi vähän päälle 20 k€. Siitä muutama tonni rahoitusta koska ei haluttu vaimon kanssa laittaa kaikkia säästöjä autoon kiinni, mutta tarkoitus on tuokin maksaa tässä mahd. pian pois koska 6.99%+15€/kk korko vituttaa ihan periaatteesta, vaikkei se nyt oikeasti noin pienessä piuhassa olekaan kuin joitakin satasia.

Niin tai näin, vähän on kyllä tuokin kaduttanut. Onhan se periaatteessa kiva kun on uusi auto missä on kaikki mahdolliset vipstaakit ja jolla pystyy ajamaan lähes pelkällä sähköllä. Toisaalta vaikea olla myöskään näkemättä jokaista noista vipstaakeista potentiaalisesti hajoavana ja kallista remppaa vaativana...
 
olikos 1.2% korolla millainen tuo todellinen korko?

Todellinen vuosikorko 4,61 % tässä tapauksessa...
 
olikos 1.2% korolla millainen tuo todellinen korko?

Todellinen vuosikorko 4,61 % tässä tapauksessa...

Tuntuu nykyisin olevan lähes kaikilla tämä kikkailu että korko on pieni mutta "lisämaksut" nostaa todellisen koron "hieman" ylemmäs.

No eihän siinä mitään sallittua kikkailua.
 
Onhan se sallittua joo, mutta tuntuu vaan olevan myös välillä vaikeaa kertoa niiden kulujen suuruutta markkinoinnissa ja esittää niitä KSL:n mukaisia esimerkkilaskelmia jotka laki vaatii markkinoinnissa tuomaan esiin. Etenkin näillä ns. jobbareilla tuntuu olevan tämä vaikeaa, ja syy varmaan on siinä että ne kulut on ihan poskettomia eikä niitä haluta tuoda esiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 477
Viestejä
4 506 030
Jäsenet
74 424
Uusin jäsen
Keskustelija1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom