Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

K-Auto loistaa kyllä. Piruuttani kävin vähän hinkkaamassa Tavascania 20ke käsirahalla ja 36kk rahoituksella ilman mitään jämäriä. Todellinen korko 9.46%. Kysyin myyjältä, että onko hän tosissaan tällaisen tarjouksen kanssa - kuulemma parempaa ei mikään liike anna. Noh... enpä olisi Tavascania ostanutkaan koska liimattu kasaan Kiinassa, mutta samaa luokkaa oli uuteen Formentoriinkin tuo korko. K:lla ei vissiin hirveästi ole pulaa asiakkaista?

Vuosi sitten sama kokemus käytettyyn ID4 n. 5k käsirahalla korko, samaan aikaan esim. Kamux tvk alle 6. Nytkin mainostavat tonnin alennuksia tai laturia kaupan päälle.
 
K-Auto loistaa kyllä. Piruuttani kävin vähän hinkkaamassa Tavascania 20ke käsirahalla ja 36kk rahoituksella ilman mitään jämäriä. Todellinen korko 9.46%. Kysyin myyjältä, että onko hän tosissaan tällaisen tarjouksen kanssa - kuulemma parempaa ei mikään liike anna. Noh... enpä olisi Tavascania ostanutkaan koska liimattu kasaan Kiinassa, mutta samaa luokkaa oli uuteen Formentoriinkin tuo korko. K:lla ei vissiin hirveästi ole pulaa asiakkaista?

nissan kun tarjosi 0,49% korkoa Ariyaan ja laski hintoja 6000e tossa alkuvuodesta. laitoin kyselyä liikkeeseen niin "oli unohtunut" se 0,49% korkotarjous ja uusi korko oli 5%.
rahoituksella ostettuna auton hinta nousi, kun lähes 50ke autossa tulee jo ekana vuonna 2500e korkoja
 
nissan kun tarjosi 0,49% korkoa Ariyaan ja laski hintoja 6000e tossa alkuvuodesta. laitoin kyselyä liikkeeseen niin "oli unohtunut" se 0,49% korkotarjous ja uusi korko oli 5%.
rahoituksella ostettuna auton hinta nousi, kun lähes 50ke autossa tulee jo ekana vuonna 2500e korkoja
Tällä hetkellä autokaupassa "cash is the king", koska hyvät alennukset autoista ei koske, jos haluaa myös hyvän rahoituksen.Tokihan joku sanoo edelleen saavansa paremman tuoton rahalle sijoituksissa, mutta tuollainen todellinen noin 10%:n vuosikorko alkaa olemaan jo sellainen, ettei sitä ihan helpolla takuuvarmasti saa sijoituksissa ilman korkeaa riskiä.
 
Tällä hetkellä autokaupassa "cash is the king", koska hyvät alennukset autoista ei koske, jos haluaa myös hyvän rahoituksen.Tokihan joku sanoo edelleen saavansa paremman tuoton rahalle sijoituksissa, mutta tuollainen todellinen noin 10%:n vuosikorko alkaa olemaan jo sellainen, ettei sitä ihan helpolla takuuvarmasti saa sijoituksissa ilman korkeaa riskiä.
Näin se näyttää olevan. Onneksi mitään akuuttia tarvetta autolle ei ole, niin ei tarvitse kotiuttaa rahoja. On se kyllä toisaalta ihme jos itketään ettei kauppa käy ja myydään 10% korolla uusia autoja. Tässä voisi olla jokin syy-yhteys jos suurennuslasilla.
 
Näin se näyttää olevan. Onneksi mitään akuuttia tarvetta autolle ei ole, niin ei tarvitse kotiuttaa rahoja. On se kyllä toisaalta ihme jos itketään ettei kauppa käy ja myydään 10% korolla uusia autoja. Tässä voisi olla jokin syy-yhteys jos suurennuslasilla.
Toyota tarjoaa 5 prosentin korkoa ja taattua lunastushintaa.
 
Näin se näyttää olevan. Onneksi mitään akuuttia tarvetta autolle ei ole, niin ei tarvitse kotiuttaa rahoja. On se kyllä toisaalta ihme jos itketään ettei kauppa käy ja myydään 10% korolla uusia autoja. Tässä voisi olla jokin syy-yhteys jos suurennuslasilla.
Toisaalta reilu pari vuotta sitten jengi osti pää märkänä >60k€ sähköautoja "nollakorkoaikaan", vaikka oli sokeallekin selvää, ettei läheskään kaikilla niin kalliiseen autoon olisi oikeasti varaa. Nyt kun korot normalisoitui niin yhtäkkiä kaikki ovatkin taas köyhiä ja kauppa pysähtyi kuin seinään. Tilanne lähinnä minusta kertoo siitä kuinka huonosti peruspertit ja -pirkot ovat kyvykkäitä hoitamaan talouttaan ja ymmärtämään mihin oma talous oikeasti kykenee venymään hankintojen kanssa.
 
Toisaalta reilu pari vuotta sitten jengi osti pää märkänä >60k€ sähköautoja "nollakorkoaikaan", vaikka oli sokeallekin selvää, ettei läheskään kaikilla niin kalliiseen autoon olisi oikeasti varaa. Nyt kun korot normalisoitui niin yhtäkkiä kaikki ovatkin taas köyhiä ja kauppa pysähtyi kuin seinään. Tilanne lähinnä minusta kertoo siitä kuinka huonosti peruspertit ja -pirkot ovat kyvykkäitä hoitamaan talouttaan ja ymmärtämään mihin oma talous oikeasti kykenee venymään hankintojen kanssa.
Vaan eikös se vain ollut hyvä, että nollakorolla sai vähän kalliimman auton hommattua samalla kk-erällä? Oletuksella, että autoa pitää riittävän kauan, ettei mahdollinen hintaromahdus vaikuta.

itsekin tuli noista nollakoroista ja yksityisleasingeistä otettua kaikki irti. Nyt piti siirtyä duunin kautta autoetuin, kun omaksi hankkiminen tai yksityisleasing turhan kallista.
 
Mikähän Polestarin tilanne on?

Katsoin että edelleen se todellinen noin 1-1.5% korkotarjous ainakin Polestar 2 malliin.

Onko vaan niin että yritetään väkisin myydä kun max rahoitusaikakin 84kk.
 
Vaan eikös se vain ollut hyvä, että nollakorolla sai vähän kalliimman auton hommattua samalla kk-erällä?
Nyt vaan autoista saatavat alennukset (ilman rahoitusta) ovat parempia kuin silloin ja autojen hintataso on muutenkin tippunut paikoitellen jopa todella tuntuvasti. Sähköautokuplan aikaan autoihin saattoi tulla jopa 10-15k€ lisää hintaa ja ne meni silti kaikki kaupaksi, koska korot oli alhaalla. Nyt autoista sulanut tuo 10-15k€, mutta korot nousseet ja yhtäkkiä jengillä ei olisikaan varaa enää ostaa autoa, vaikka kokonaiskuluiltaan ollaan varmasti vielä voiton puolella.

No on tästä etuakin niille, jotka ovat autoa varten säästäneet ja esim. itse ostin viime viikolla uuden käytetyn kakkosauton käteiskauppana ja suht hyvin sai tingattua hintaa alas jo valmiiksi Nettiauton halvimmasta yksilöstä (~-7% / 1300€ pois pyynnistä).
 
Nyt vaan autoista saatavat alennukset (ilman rahoitusta) ovat parempia kuin silloin ja autojen hintataso on muutenkin tippunut paikoitellen jopa todella tuntuvasti. Sähköautokuplan aikaan autoihin saattoi tulla jopa 10-15k€ lisää hintaa ja ne meni silti kaikki kaupaksi, koska korot oli alhaalla. Nyt autoista sulanut tuo 10-15k€, mutta korot nousseet ja yhtäkkiä jengillä ei olisikaan varaa enää ostaa autoa, vaikka kokonaiskuluiltaan ollaan varmasti vielä voiton puolella.

No on tästä etuakin niille, jotka ovat autoa varten säästäneet ja esim. itse ostin viime viikolla uuden käytetyn kakkosauton käteiskauppana ja suht hyvin sai tingattua hintaa alas jo valmiiksi Nettiauton halvimmasta yksilöstä (~-7% / 1300€ pois pyynnistä).
Ei kyseessä ole pelkäästään se, että autot tai autojen rahoitus olisi kallistunut vaan samalla tavalla korkojen nousu on iskenyt mm. asuntolainaan, josta vaikutus mm. siihen autoon käytettävissä olevaan määrään on helposti paljon isompi. Esim. meillä on ihan kohtullisesti lainaa, mutta pelkästään asuntolainan ja sähkölaskun muutos tekee n. 400-500e/kk lisää maksettavaa nyt verrattuna tilanteeseen pari vuotta sitten.
 
Nyt vaan autoista saatavat alennukset (ilman rahoitusta) ovat parempia kuin silloin ja autojen hintataso on muutenkin tippunut paikoitellen jopa todella tuntuvasti. Sähköautokuplan aikaan autoihin saattoi tulla jopa 10-15k€ lisää hintaa ja ne meni silti kaikki kaupaksi, koska korot oli alhaalla. Nyt autoista sulanut tuo 10-15k€, mutta korot nousseet ja yhtäkkiä jengillä ei olisikaan varaa enää ostaa autoa, vaikka kokonaiskuluiltaan ollaan varmasti vielä voiton puolella.

No on tästä etuakin niille, jotka ovat autoa varten säästäneet ja esim. itse ostin viime viikolla uuden käytetyn kakkosauton käteiskauppana ja suht hyvin sai tingattua hintaa alas jo valmiiksi Nettiauton halvimmasta yksilöstä (~-7% / 1300€ pois pyynnistä).

Jep, ja vaikka korkotarjous ei olisikaan ihan niin hyvä kuin pari vuotta sitten, niin hyvät tarjoukset (ilman rahoitusta) ovat sinänsä arvokkaampia, kun sen ns. "huonon rahoituksen" voi yrittää maksaa nopeammin pois. Ts. voi olla järkevää ostaa auto hyvästä tarjouksesta, vaikka rahoitus ei olekaan hyvä, kun sitten saa ns. "ilmaisen helpon sijoituskohteen" lainanlyhennyksestä. Ts. varmaa tuottoa sillä, että maksaa lainaa nopeammin pois.
Itellä esim nyt "helppo sijoittaa", kun "oli pakko" ottaa huonoa lainaa ja nyt sit vaan makselee sitä vilhakkaan pois, niin saa automaattisesti hyvän sijoituksen.

Jonku tollasen 84kk rahoituksen Opel Astran varmaan ostaisin, mutta ei vaan pysty, koska todennäköisesti kuitenkin 18kk sisään tarvitaan tilaa kolmelle lapselle..Sitten se jää taas pieneksi.
Vaihtoehdot on minusta varsin vähissä. Jopa Model S ja Model X alkaa tulla "järkeväksi", kun kolme pitää mahtua taakse ja tulee paljon kilometrejä.
Että joutuuko sitten ns. nykyisen sinänsä oivan ykkösauton vaihtamaan "yli budjetin ja maksukyvyn" Teslaan, kun vaihtoehtona on tyyliin Volswagen Sharan ala 25k polttiksena vs. Tesla Model S käytettynä noin 40k - varsinkin kun kilsat vuodessa yli 30k.. Sit joku Berlingo E on vaan 50kw akulla. Ja joku ID.4 liian pieni jne.

Tesla Model S / X rupeaa käytettynä olemaan yllättävän lähellä perheautoa, vaikka niin ei voisi kuvitella.... Tai siis jos vaan ajoprofiilissa saa säästöjä.
 
Itsellä silmään pisti tuo Opelin farkku, 299e/kk. Arvon alenema jo 250e/kk 10% vuosittaisella laskulla. Mitä mieltä tästä olette?

Tämä Opel kiinnostaa. Mitä hyvää ja huonoa tarjouksessa on? Entä tämän automallin plussat ja miinukset? Tavaratila on ainakin riittävän kokoinen, nykyisessä autossa joutuu mökkireissun kamoja kuljettamaan takapenkillä pienen kontin takia.

Aiemmin aina ollut rahalla omaksi ostettu auto, mutta en enää haluaisi ostaa, vaan voisin käyttää yksityisleasingia, kunhan löytyisi sopiva automalli sopivaan kuukausihintaan.
Aiemmin ollut pari hybridiä, mutta näin eläkkeellä ollessa kilsat jäisi alle 10 tkm vuodessa.
 
Joskus ennen taannoin sai tarjouksessa eriteltynä auton alennuksen ja vaihdokin arvon. Nykyään ei. Tykkäisin kovasti jos näin toimittaisiin edelleen, lisäisi läpinäkyvyyttä..

Nyt kaikki on mukamas leivottu vaihtoauton hintaan.
 
Joskus ennen taannoin sai tarjouksessa eriteltynä auton alennuksen ja vaihdokin arvon. Nykyään ei. Tykkäisin kovasti jos näin toimittaisiin edelleen, lisäisi läpinäkyvyyttä..

Nyt kaikki on mukamas leivottu vaihtoauton hintaan.
No aivan varmasti saa nykyäänkin. Ei nyt varmaan joka paikasta, mutta saa.
 
Eiköhän samalla tavalla kuin muidenkin vastaavien tapauksissa eli pesänhoitaja määrittelee myyntitavan, joka nyt yleensä on huutokauppa. En toki odottaisi että autoja mitenkään poikkeuksellisen halvalla saisi.

Kyllä ne lähes aina menee tukkuautoihin tai autohuutoon rahoituslaitoksen toimesta realisoitaviksi joista muut autoliikkeet niitä sitten ostelee. Näillä uusilla "lujaa laajenevilla" ketjuilla kun se kaupintarahoitus on yleensä yksinomaan se laajentumisen mahdollistaja. Ja täten siis varasto rahoituslaitoksen omaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylellä juttu X-bilin diileistä somevaikuttajien kanssa: näille on tuputettu ilmeisesti just niitä Euroopasta uitettuja ylihintaisia Tesloja epäedullisilla rahoitussoppareilla. Luvattu että auton voi palauttaa tai vaihtaa vapaasti: maksat vain pienet kk-lyhennykset ja teet vähän julkaisuja, vuosisadan diili, _melkein_ kuin leasing, mut ei ihan. Kuukausierä ratkaisee, muulla ei väliä.
Noh, nyt kävi vähän hassusti kun autokauppa konkassa ja autosta ei pääse järkevästi eroon kun velkaa enemmän kuin käypä arvo.
 
Eikö tuossa X-bilin tapauksessa vähän haise myös veronkierto, "tee meille mainoksia - saat auton käyttöön lähes ilmaiseksi"? Autosta tehdään nimellinen rahoitussoppari, mutta käytännössä rahoituksen maksoi (tai olisi maksanut) mainoksen tilaaja. Kuten nyt näistä esille tuoduista esimerkeistä nähdään, kyseessä on ollut jopa 20ke arvoinen etu, jota ei varmasti ole verotettu mitenkään.
 
Jep, ja vaikka korkotarjous ei olisikaan ihan niin hyvä kuin pari vuotta sitten, niin hyvät tarjoukset (ilman rahoitusta) ovat sinänsä arvokkaampia, kun sen ns. "huonon rahoituksen" voi yrittää maksaa nopeammin pois. Ts. voi olla järkevää ostaa auto hyvästä tarjouksesta, vaikka rahoitus ei olekaan hyvä, kun sitten saa ns. "ilmaisen helpon sijoituskohteen" lainanlyhennyksestä. Ts. varmaa tuottoa sillä, että maksaa lainaa nopeammin pois.
Itellä esim nyt "helppo sijoittaa", kun "oli pakko" ottaa huonoa lainaa ja nyt sit vaan makselee sitä vilhakkaan pois, niin saa automaattisesti hyvän sijoituksen.

Jonku tollasen 84kk rahoituksen Opel Astran varmaan ostaisin, mutta ei vaan pysty, koska todennäköisesti kuitenkin 18kk sisään tarvitaan tilaa kolmelle lapselle..Sitten se jää taas pieneksi.
Vaihtoehdot on minusta varsin vähissä. Jopa Model S ja Model X alkaa tulla "järkeväksi", kun kolme pitää mahtua taakse ja tulee paljon kilometrejä.
Että joutuuko sitten ns. nykyisen sinänsä oivan ykkösauton vaihtamaan "yli budjetin ja maksukyvyn" Teslaan, kun vaihtoehtona on tyyliin Volswagen Sharan ala 25k polttiksena vs. Tesla Model S käytettynä noin 40k - varsinkin kun kilsat vuodessa yli 30k.. Sit joku Berlingo E on vaan 50kw akulla. Ja joku ID.4 liian pieni jne.

Tesla Model S / X rupeaa käytettynä olemaan yllättävän lähellä perheautoa, vaikka niin ei voisi kuvitella.... Tai siis jos vaan ajoprofiilissa saa säästöjä.

Eikai ID4 oo liian pieni juuri tulossa 3. Takapenkki matkustaja hetken kuluttua, Enyaq isompi kontista, käytetty 35-40k sähkis kokonaiskulultaan halvempi kuin 25k polttis. Isofixistä joutuu jonkun istuimen myötä luopumaan toki, koska takapenkillä 2kpl. Eikai Model S oo yhtään isompi ainakaan peräkontista?
 
Eikö tuossa X-bilin tapauksessa vähän haise myös veronkierto, "tee meille mainoksia - saat auton käyttöön lähes ilmaiseksi"? Autosta tehdään nimellinen rahoitussoppari, mutta käytännössä rahoituksen maksoi (tai olisi maksanut) mainoksen tilaaja. Kuten nyt näistä esille tuoduista esimerkeistä nähdään, kyseessä on ollut jopa 20ke arvoinen etu, jota ei varmasti ole verotettu mitenkään.
Missä tässä se etu on? Liikehän nimenomaan on omia tappioitaan minimoinut painamalla näille ihmisille pitkällä hinnalla autoja, ei markkinahintaa halvemmalla. Luitko ollenkaan juttua?
 
Eikai ID4 oo liian pieni juuri tulossa 3. Takapenkki matkustaja hetken kuluttua, Enyaq isompi kontista, käytetty 35-40k sähkis kokonaiskulultaan halvempi kuin 25k polttis. Isofixistä joutuu jonkun istuimen myötä luopumaan toki, koska takapenkillä 2kpl. Eikai Model S oo yhtään isompi ainakaan peräkontista?
Mutuilisin että model s takapenkki on leveä ja tasainen. Helpottaa istuimien kanssa.
 
Mutuilisin että model s takapenkki on leveä ja tasainen. Helpottaa istuimien kanssa.

Juu itselläkin mutua, mutta kokemusta on täälläkin ollut että kolme jakkaraa menee taakse, oma mutu myös, että Mebin takapenkin leveys suurempi kuin suurimmissa osassa farkkuja.
 
Eikö tuossa X-bilin tapauksessa vähän haise myös veronkierto, "tee meille mainoksia - saat auton käyttöön lähes ilmaiseksi"? Autosta tehdään nimellinen rahoitussoppari, mutta käytännössä rahoituksen maksoi (tai olisi maksanut) mainoksen tilaaja. Kuten nyt näistä esille tuoduista esimerkeistä nähdään, kyseessä on ollut jopa 20ke arvoinen etu, jota ei varmasti ole verotettu mitenkään.

Kuten jutussa mainittu niin "somevaikuttajat" ei ole ihan ymmärtänyt mihin on nimensä laittanut. Pienen kuukausierän, infernaalisen suuremman viimeisen maksuerän sekä pitkän sopimusajan lopputulema on aina kehno autolainoissa.
 
Tämä Opel kiinnostaa. Mitä hyvää ja huonoa tarjouksessa on? Entä tämän automallin plussat ja miinukset? Tavaratila on ainakin riittävän kokoinen, nykyisessä autossa joutuu mökkireissun kamoja kuljettamaan takapenkillä pienen kontin takia.

Aiemmin aina ollut rahalla omaksi ostettu auto, mutta en enää haluaisi ostaa, vaan voisin käyttää yksityisleasingia, kunhan löytyisi sopiva automalli sopivaan kuukausihintaan.
Aiemmin ollut pari hybridiä, mutta näin eläkkeellä ollessa kilsat jäisi alle 10 tkm vuodessa.
Nopealla googlailulla löytyi aika paljon huonoa palautetta kyseisestä autofirmasta joten suosiolla itse skippasin tämän tarjouksen. Kokemusta huonosta autokaupasta. Uudet autot ilmeisesti aika nihkeästi liikkuvat Suomen autokaupoista joten voi olla että hyviä tarjouksia tulee vielä vastaan.
 
Kuten jutussa mainittu niin "somevaikuttajat" ei ole ihan ymmärtänyt mihin on nimensä laittanut. Pienen kuukausierän, infernaalisen suuremman viimeisen maksuerän sekä pitkän sopimusajan lopputulema on aina kehno autolainoissa.
Mutta tästähän ei ollut suoraan kyse, kun sopimuksen mukaan samaan oli vielä yhdistetty autoliikkeen takaisinostosopimus erittäin reiluun ylihintaan, jolloin auton käyttäjällä ei (pitänyt) olla mitään riskiä. Nyt vain sopimuksen mukainen takaisinosto ei toteudu, kun lunastava yhtiö meninkin konkurssiin. Tämä sama riski on myös näissä kaikissa muissa ns.leasing-sopimuksissa, jotka oikeasti ovat ihan normaaleja rahoitus-järjestelyitä, mikäli autoliike ei pystykään lunastamaan autoja takaisin sovittuun hintaan, vastuu jää siinä tapauksessa sinulle, jonka nimissä rahoitussopimus on.

Missä tässä se etu on? Liikehän nimenomaan on omia tappioitaan minimoinut painamalla näille ihmisille pitkällä hinnalla autoja, ei markkinahintaa halvemmalla. Luitko ollenkaan juttua?
40k arvoinen Tesla on luvattu ostaa takaisin yli 60k hintaan, perustuen henkilön jäljellä olevaan lainaan ja siihen, että mitään kuluja ei pitänyt tulla rahoituksen kk-erän päälle. Eikö tuossa nyt autoliike ole ottanut aika ison osan auton kuluista itselle maksettavaksi? Miksi tämä sama sitten ei toimisi ns. normaalisssa työsuhteessa, minäkin voisin ostaa oman firman nimiin auton, sitten myydä sen itselle, laittaa rahoitukseen hyvin pienen kk-erän ja yritykselle takaisinostovelvoitteen jollekin älyttömälle summa. Esimerkin tapauksessa vaikuttaisi olevan 68ke arvoinen Tesla, jolla saa ajaa 20k/vuosi ja sitten se ostetaan takaisin n. 64ke hintaan, ilmeisesti tämä olisi ihan ok kaikille ja mitään verotettavaa etua ei synny.
 
Mutta tästähän ei ollut suoraan kyse, kun sopimuksen mukaan samaan oli vielä yhdistetty autoliikkeen takaisinostosopimus erittäin reiluun ylihintaan, jolloin auton käyttäjällä ei (pitänyt) olla mitään riskiä. Nyt vain sopimuksen mukainen takaisinosto ei toteudu, kun lunastava yhtiö meninkin konkurssiin. Tämä sama riski on myös näissä kaikissa muissa ns.leasing-sopimuksissa, jotka oikeasti ovat ihan normaaleja rahoitus-järjestelyitä, mikäli autoliike ei pystykään lunastamaan autoja takaisin sovittuun hintaan, vastuu jää siinä tapauksessa sinulle, jonka nimissä rahoitussopimus on.


40k arvoinen Tesla on luvattu ostaa takaisin yli 60k hintaan, perustuen henkilön jäljellä olevaan lainaan ja siihen, että mitään kuluja ei pitänyt tulla rahoituksen kk-erän päälle. Eikö tuossa nyt autoliike ole ottanut aika ison osan auton kuluista itselle maksettavaksi? Miksi tämä sama sitten ei toimisi ns. normaalisssa työsuhteessa, minäkin voisin ostaa oman firman nimiin auton, sitten myydä sen itselle, laittaa rahoitukseen hyvin pienen kk-erän ja yritykselle takaisinostovelvoitteen jollekin älyttömälle summa. Esimerkin tapauksessa vaikuttaisi olevan 68ke arvoinen Tesla, jolla saa ajaa 20k/vuosi ja sitten se ostetaan takaisin n. 64ke hintaan, ilmeisesti tämä olisi ihan ok kaikille ja mitään verotettavaa etua ei synny.

No koko Ylen juttu asiasta oli vähä "raflaava". Mielenkiinto ajatuksella lukemiseen loppui ao. lainauksen kohtaan. Tiedäppä nyt sit lukijana et mikä on todellinen sopimus ja mikä somevaikuttajan omaa käsitystä. Nämä on näitä elämänkoulun oppirahoja.

Sopimuksen todellinen luonne selvisi Kuusistolle, kun hän halusi Xbilin lunastavan auton takaisin sen jäännösarvolla vuoden käytön jälkeen. Se ei ollutkaan mahdollista, sillä auton takaisinlunastuksesta ei ollut merkitty kauppakirjaan.
 
Tämä Opel kiinnostaa. Mitä hyvää ja huonoa tarjouksessa on? Entä tämän automallin plussat ja miinukset? Tavaratila on ainakin riittävän kokoinen, nykyisessä autossa joutuu mökkireissun kamoja kuljettamaan takapenkillä pienen kontin takia.

Aiemmin aina ollut rahalla omaksi ostettu auto, mutta en enää haluaisi ostaa, vaan voisin käyttää yksityisleasingia, kunhan löytyisi sopiva automalli sopivaan kuukausihintaan.
Aiemmin ollut pari hybridiä, mutta näin eläkkeellä ollessa kilsat jäisi alle 10 tkm vuodessa.
Itse kävin kokeilemassa Opelin ja ihan hieno peli on. Hinnat alkaen mallissakin varustelu todella kohdallaan, esimerkiksi peruutustutkat ja kamera. Todella hiljainen hintaisekseen ja ajoasennon sai hyväksi, kiitos AGR istuimen. Suurin miinuspuoli varmaan tuo ranskalainen moottori keulalla, jonka luotettavuus on aika iso kysymysmerkki. Aiemmista versioista on hihnoja jouduttu vaihtamaan suositusta selvästi aiemmin (ja öljykylpyhihna, eli kallis homma). Ensimmäisen 100tkm / takuuajan ei varmastikaan ongelma.

Kannattaa myös huomioida että jo 12kk sopimuksessa 1. huolto tulee tehdä omalla kustannuksella. Vaihtoehtona on maksaa lisää 29e / kk.
Nopealla googlailulla löytyi aika paljon huonoa palautetta kyseisestä autofirmasta joten suosiolla itse skippasin tämän tarjouksen. Kokemusta huonosta autokaupasta. Uudet autot ilmeisesti aika nihkeästi liikkuvat Suomen autokaupoista joten voi olla että hyviä tarjouksia tulee vielä vastaan.
Melkein kaikista autokaupoista löytää negatiivista palautetta alkaen Vehosta ja K-autosta aina Tuusulan häkkikoppeihin. Ehkä suurin riski näissä liisauksissa se, että itse takaisinostositoumuksen tarjoaja haetaan konkurssiin, jolloin sopimusta ei voida täyttää. Siksi esim tuo Peugeot 2008 leasing on periaatteessa "huono" diili, hinta on todella pitkä, vaikka leasing hinta onkin kk-tasolla matala. Opel taas ns. normaalihinnalla.

Toki jos Auto Bassadone haetaan konkurssiin, niin tarkoittaa se aika isoa muutosta koko maahantuontikokonaisuuteen Suomessa. Edustus on laaja. Voinee olettaa, että emoyhtiö pumppaa näihin eri maiden tyttäriin rahaa tarpeen mukaan. Uuden organisaation käynnistäminen tulee maksamaan mm. Stellantis-konsernin kumppaneille runsaasti ja luottamuksen uudelleenrakentaminen vasta maksaakin.
 
No koko Ylen juttu asiasta oli vähä "raflaava". Mielenkiinto ajatuksella lukemiseen loppui ao. lainauksen kohtaan. Tiedäppä nyt sit lukijana et mikä on todellinen sopimus ja mikä somevaikuttajan omaa käsitystä. Nämä on näitä elämänkoulun oppirahoja.
Ei takaisinosto yleensäkään ole kauppakirjassa, siitä on oma sopimus ja vaikkapa oman Pösön vuoden jatko on sovittu vain sähköpostissa, eli varmaan ihan samalla tavalla kuin näissä X-bilin tapauksissa.

"Yle on nähnyt autoliikkeen ja vaikuttajien välisiä kauppakirjoja ja sopimusehtoja koskevaa viestinvaihtoa."
 
Ei takaisinosto yleensäkään ole kauppakirjassa, siitä on oma sopimus ja vaikkapa oman Pösön vuoden jatko on sovittu vain sähköpostissa, eli varmaan ihan samalla tavalla kuin näissä X-bilin tapauksissa.

"Yle on nähnyt autoliikkeen ja vaikuttajien välisiä kauppakirjoja ja sopimusehtoja koskevaa viestinvaihtoa."

Eiköhän se ole nyt mennyt niin että osassa tapauksissa on takaisinostosta sovittu kirjallisesti ihan by the book ja osassa on vain lupailtu. Jos oma diili on tuon jälkimmäisen mukainen niin aika heikoilla hangilla kyllä on somevaikuttaja vaikkei firma olisikaan mennyt konkkaan. Oppirahoja tosiaan.
 
Eli kun käyttäjät ovat vain jotain somettajia, eivät ole ymmärtäneet mihin laittavat nimensä tai mitä pitäisi vaatia paperille? Eiköhän siellä kaikilla ole suht koht samanlainen sopimus, jossa takaisinosto on sovittu erikseen ja ainoa ero niiden pätevyydessä on siinä, onko ollut palauttamassa autoa vielä silloin kun tuo firma sai rahaa ja pystyi täyttämään velvoitteensa vai vasta nyt, kun konkurssihakemus on tehty.

"Ostamme auton takaisin hintaan xx euroa yy päivänä kun kilometrit alle zz." Noin, siinä on pätevä sopimusteksti ja näin se suurinpiirtein lukee niissä muissakin "by-the-book" olevissa sopimuksissa.
 
Olet sen takaisinostolapun kanssa sitten konkurssipesän velkoja. En osaa sanoa miten tuossa oikein käytännössä mennään kun Suomessa on kohtalainen heikko kuluttajansuoja yrityksen konkurssitilanteessa…Sinänsä jännä että olet samalla sekä velkoja että velallinen (teoriassa).
 
40k arvoinen Tesla on luvattu ostaa takaisin yli 60k hintaan, perustuen henkilön jäljellä olevaan lainaan ja siihen, että mitään kuluja ei pitänyt tulla rahoituksen kk-erän päälle. Eikö tuossa nyt autoliike ole ottanut aika ison osan auton kuluista itselle maksettavaksi? Miksi tämä sama sitten ei toimisi ns. normaalisssa työsuhteessa, minäkin voisin ostaa oman firman nimiin auton, sitten myydä sen itselle, laittaa rahoitukseen hyvin pienen kk-erän ja yritykselle takaisinostovelvoitteen jollekin älyttömälle summa. Esimerkin tapauksessa vaikuttaisi olevan 68ke arvoinen Tesla, jolla saa ajaa 20k/vuosi ja sitten se ostetaan takaisin n. 64ke hintaan, ilmeisesti tämä olisi ihan ok kaikille ja mitään verotettavaa etua ei synny.

Mietihän uudestaan. Autoliikkeen kriittinen kassatilannehan johtuu just näistä takaisinostosopimuksista. Millainen firma ostaa mainostajia veroja kiertämällä vain mennäkseen konkurssiin?

Kyllä tässä on selvästi takana se, ettei kukaan pystynyt ennustamaan sähköautojen hintaromahdusta. Enkä viittaa siihen kuplaan, kun käytetystä maksettiin enemmän kuin uudesta. Vaan siihen, että Tesla on leikannut listahintojaan kymppitonneilla. Ei sellaista ole tapahtunut miesmuistiin - ihan mahdoton ajatus, että vaikkapa uuden 5-sarjalaisen bemarin hinta tippuisi Teslan tapaisesti. "Ei nää menny kaupaks, kun Octavia on halvempi, joten tiputettiin nyt hintaa 60 kiloeurosta 40 kiloeuroon." Ei sellaista tee kukaan muu kuin Tesla.
 
"Ostamme auton takaisin hintaan xx euroa yy päivänä kun kilometrit alle zz." Noin, siinä on pätevä sopimusteksti ja näin se suurinpiirtein lukee niissä muissakin "by-the-book" olevissa sopimuksissa.

Ei siihen vaadita kummoistakaan osaamista kirjata tätä osaksi sopimusta, mutta tuosta ylen jutustahan ei käy mitenkään ilmi että onko näin oikeasti _kaikkien_ kanssa tehty. En kyllä ollenkaan ihmettelisi sitä että joillekin influenssereille on lykätty normi osarisoppari eteen ilman että siinä on ollut mustaa valkoisella takaisinostosta ja sivuttu asia että "joo joo kyllähän se me tää sit otetaan takaisin". En pitäisi sitäkään mahdottomana että nyt normiosarin kanssa kusessa olevat taavetit sitten alkavat muistamaan että "joojoo, kyllähän tää sama takaisinosto mullekin luvattiin", kun ovat kuulleet että jotkut hoitaneet tämän vähän fiksummin.
 
40k arvoinen Tesla on luvattu ostaa takaisin yli 60k hintaan, perustuen henkilön jäljellä olevaan lainaan ja siihen, että mitään kuluja ei pitänyt tulla rahoituksen kk-erän päälle. Eikö tuossa nyt autoliike ole ottanut aika ison osan auton kuluista itselle maksettavaksi? Miksi tämä sama sitten ei toimisi ns. normaalisssa työsuhteessa, minäkin voisin ostaa oman firman nimiin auton, sitten myydä sen itselle, laittaa rahoitukseen hyvin pienen kk-erän ja yritykselle takaisinostovelvoitteen jollekin älyttömälle summa. Esimerkin tapauksessa vaikuttaisi olevan 68ke arvoinen Tesla, jolla saa ajaa 20k/vuosi ja sitten se ostetaan takaisin n. 64ke hintaan, ilmeisesti tämä olisi ihan ok kaikille ja mitään verotettavaa etua ei synny.



Nythän nimenomaan on kyse siitä että on myyty 50 000e arvoinen auto rahoittaen siitä esim 60 000e ja luvattu ostaa pois hintaan esim 58 000e vaikkapa 6kk päästä, kun tuon erotuksen on "sometähti" ehtinyt maksella pois. Siitä on hetkeksi saatu rahaa kassaan, mutta eihän autoliike tuolla ole todellisuudessa mitään tienannut jos autojen hinnat on romahtaneet samaa tahtia alaspäin.

Ymmärrätkö logiikan. Kyllä siinä on nyt vain kassavajetta yritetty korjata hätäratkaisulla.
Eri asia jos auto olisi luvattu ostaa kalliimmalla pois, kuin millä alun perin myyty. Missään en ole nähnyt mainintaa tästä kertomastasi "reilusta ylihinnasta" takaisinostossa, vaan auto on nimenomaan ostajalle myrkytetty sillä ylihinnalla.
y
 
Viimeksi muokattu:
Mietihän uudestaan. Autoliikkeen kriittinen kassatilannehan johtuu just näistä takaisinostosopimuksista. Millainen firma ostaa mainostajia veroja kiertämällä vain mennäkseen konkurssiin?

Xbil, olivat tehneet sopimuksia saksaan (kuten moni muukin), missä lupasivat ostaa sielä takaisin sähkiksiä., hyvä idea aikansa, Saksan hankitatuen hyädyntämällä Suomeen halpoja sähkiksiä.

Riski vain pahasti realisoitu. Ensin sai käytetystä paremmin kuin uudesta ja sen jälkeen maksoivat käytetyistä enemmän kuin uudesta. Yksinkertaisesti firmalla ei ollut varaa myydä autoja varastosta.

Kyllä tässä on selvästi takana se, ettei kukaan pystynyt ennustamaan sähköautojen hintaromahdusta. Enkä viittaa siihen kuplaan, kun käytetystä maksettiin enemmän kuin uudesta. Vaan siihen, että Tesla on leikannut listahintojaan kymppitonneilla. Ei sellaista ole tapahtunut miesmuistiin - ihan mahdoton ajatus, että vaikkapa uuden 5-sarjalaisen bemarin hinta tippuisi Teslan tapaisesti. "Ei nää menny kaupaks, kun Octavia on halvempi, joten tiputettiin nyt hintaa 60 kiloeurosta 40 kiloeuroon." Ei sellaista tee kukaan muu kuin Tesla.
Tässä oli kyse sähköautoista joissa hintariski ihan todellinen, lyötiin vetoa kuka hyppää kyydistä ajoista.

Sähkäautojen hinnat lasketelleet, ennusteet niiden laskusta ihan arkea, sitten tuli toimitusketju kriisejä, putinin sekoilut, mistä seuraisi yllättykseksi hintakupla, tolkuttomat toimitusajat. Riskipiakka, lisäksi toki tukipolitiikka riski.

Nyt toteutu se että hinnat lähti normalisoituun , kun vielä oli paljon saksanlunastus sitoutmuksia, ja sekin vielä, mutta samaan aikaan alkoi uusien toimitukset rullaan, eli lyhyellä toimitusajalla, jopa suoraan parkista sai oikealla hinnalla uutta autoa.


Teslaa toimijana toki vauhditti, vs joku perinteinen autokauppias joka olisi tuonut alennukset kaupankäyntiin vähemmän näkyvästi.

Viimeiset kumppani myynnit oli varmaan jo aika epätoivisia, myydään auto varasto rahoituksen hinnalla, ja luvataan ostaa takaisin jäännösvelalla. Autokupalla tilanne missä yritetään viimeisiä, toki siinä kolkutellaan verottajankin tulkintoja, mutta mitä siinä jos ihan rahoitusyhtiön luvuilla mennään, mutta verottajalla taipus katsoa asioita asiakkaan tappioksi, joos hankintahinta pitkä, mutta ei se kiinnosta verottajaa, mutta lunastushinta 30% yli käyvän.
 
Nythän nimenomaan on kyse siitä että on myyty 50 000e arvoinen auto rahoittaen siitä esim 60 000e ja luvattu ostaa pois hintaan esim 58 000e vaikkapa 6kk päästä, kun tuon erotuksen on "sometähti" ehtinyt maksella pois. Siitä on hetkeksi saatu rahaa kassaan, mutta eihän autoliike tuolla ole todellisuudessa mitään tienannut jos autojen hinnat on romahtaneet samaa tahtia alaspäin.

Ymmärrätkö logiikan. Kyllä siinä on nyt vain kassavajetta yritetty korjata hätäratkaisulla.
Eri asia jos auto olisi luvattu ostaa kalliimmalla pois, kuin millä alun perin myyty.
Jos rahaa kassaan saaneet niin menee jo kovemmaksi vedoksi. Ajattelin että ovat niitä myyneet sillä hintaa millä rahoitettu, se mennyt läpirahoittajalle, sen riski pienenee (*. Käsittelykuluja varmaan yritetty tuupata artistille. Kovia myyjiä jos ovat tehneet tiliä noilla.
Se toki etu jos vastuus pienenee muutamalla autolla, samoin niiden korkomenot säästää, Tapiola hetkeksi rahoittunut.

(*
Siis vähän sitä mietin että miten saisivat positiivisen rahoituspäätöksen ylihintaiselle autolle, käytännössä ilman lyhennys ohjelmaa, ilman käsirahaa. Mutta se menee läpi että tuupataan riski yksilö sellaisenaan eteenpäin. vaikka kone varoittaa vakuusriskistä. (auton arvo).
 
Mietihän uudestaan. Autoliikkeen kriittinen kassatilannehan johtuu just näistä takaisinostosopimuksista. Millainen firma ostaa mainostajia veroja kiertämällä vain mennäkseen konkurssiin?

Kyllä tässä on selvästi takana se, ettei kukaan pystynyt ennustamaan sähköautojen hintaromahdusta. Enkä viittaa siihen kuplaan, kun käytetystä maksettiin enemmän kuin uudesta. Vaan siihen, että Tesla on leikannut listahintojaan kymppitonneilla. Ei sellaista ole tapahtunut miesmuistiin - ihan mahdoton ajatus, että vaikkapa uuden 5-sarjalaisen bemarin hinta tippuisi Teslan tapaisesti. "Ei nää menny kaupaks, kun Octavia on halvempi, joten tiputettiin nyt hintaa 60 kiloeurosta 40 kiloeuroon." Ei sellaista tee kukaan muu kuin Tesla.
Kai se 60 miljoonan euron liikevaihtoa tehneen yrityksen kriittinen tilanne johtuu myös vähän jostain muusta kuin siitä, että siellä on muutama takaisinoston velvoite väärään hintaan. Enkä väittänyt veronkiertotarkoituksen olleen tässä mitenkään oleellinen, kiinnitin vain huomiota siihen, että takaisinostosopimukset ovat olleet ns. älyttömiä ja lähtökohtaisestikin reilusti tappiollisia ja kun henkilöautoilu muuten on verottajan lempilapsi niin kuinka korkeaksi sen ostohinnan voi oikein määrittää, että tämä vielä menee läpi?

Toki pitäisi nähdä ne sopimukset ja mikä se kohtuullinen kk-maksu autosta on ollut, mikäli se on vaikka käyttöedun määrä kuukaudessa, tuo lienee ihan ok, mutta miten siinä tapauksessa voisi olla 20k pakkasella verrattuna auton arvoon?
 
Nythän nimenomaan on kyse siitä että on myyty 50 000e arvoinen auto rahoittaen siitä esim 60 000e ja luvattu ostaa pois hintaan esim 58 000e vaikkapa 6kk päästä, kun tuon erotuksen on "sometähti" ehtinyt maksella pois. Siitä on hetkeksi saatu rahaa kassaan, mutta eihän autoliike tuolla ole todellisuudessa mitään tienannut jos autojen hinnat on romahtaneet samaa tahtia alaspäin.

Ymmärrätkö logiikan. Kyllä siinä on nyt vain kassavajetta yritetty korjata hätäratkaisulla.
Eri asia jos auto olisi luvattu ostaa kalliimmalla pois, kuin millä alun perin myyty. Missään en ole nähnyt mainintaa tästä kertomastasi "reilusta ylihinnasta" takaisinostossa, vaan auto on nimenomaan ostajalle myrkytetty sillä ylihinnalla.
y
Aika kaukaa on haettu, että tällä kuviolla olisi paikattu kassakriisiä, kun kyseessä on ihan normaali markkinointikeino ja X-bil on markkinoinut autoja samalla tavalla ihan aikojen alusta, onko niillä siis ollut kassakriisi koko ajan? Ei tässä ole mitään 50k autoja 60k rahoituksella myyty (mistä tuollaisen rahoituksen edes saisi) ja nämä takaisinostovelvoitteet ovat vain nyt piste iin päälle, kun sähköautojen hinnat ja kysyntä ovatkin tippuneet rajusti ja jokainen Saksasta rahdattu ja tappiin asti rahoitettu auto tuottaakin tappiota ja kulut juoksevat koko ajan.
 
Kai se 60 miljoonan euron liikevaihtoa tehneen yrityksen kriittinen tilanne johtuu myös vähän jostain muusta kuin siitä, että siellä on muutama takaisinoston velvoite väärään hintaan.
Ne Saksan sopimukset sen kaato, ei jotkut tilanteen kärjistyessä tehdyt satunnaiset kotimaan sopparit.

Ensin tekivät hyvin rahaa, sitten lunastettujen autojen kanssa tuli kiire, mutta samaan aikaan Saksassa vielä jonossa sitoimuksia, mitkä piti täyttää, mikä täytti varastot autoilla joita ei ollut varaa myydä. Ilmeisesti Saksan situmuksia myös jonkinverran onnistuivat purkaan rahalla, mutta niihin mene ihan kassasta rahaa.

Samaan miinaan ajanut muitakin firmoja, moni takoi noilla huimaa tulosta, mutta ei se pelasta jos ei jostain syystä jarruttanut ajoissa.

kiinnitin vain huomiota siihen, että takaisinostosopimukset ovat olleet ns. älyttömiä ja lähtökohtaisestikin reilusti tappiollisia ja kun henkilöautoilu muuten on verottajan lempilapsi niin kuinka korkeaksi sen ostohinnan voi oikein määrittää, että tämä vielä menee läpi?

Kokonaisuus ei älytön, somettaja ostannut auton ylihintaan, maksannut ylihinnasta korkoja, ja kauppa luvannut lunastaa ylihintaan. Rahoitusyhtiön rahoitus, niin näyttää hyvältä.

Toki jos verottaja kiinnostuu, niin se katsoo vain sitä ostaako kauppa käypään hintaan, vain kympin kaksi ylihintaa, jättää sitten muut huomoitta, asikas sitten selittelee.

Aika kaukaa on haettu, että tällä kuviolla olisi paikattu kassakriisiä, kun kyseessä on ihan normaali markkinointikeino ja X-bil on markkinoinut autoja samalla tavalla ihan aikojen alusta, onko niillä siis ollut kassakriisi koko ajan? Ei tässä ole mitään 50k autoja 60k rahoituksella myyty (mistä tuollaisen rahoituksen edes saisi) ja nämä takaisinostovelvoitteet ovat vain nyt piste iin päälle, kun sähköautojen hinnat ja kysyntä ovatkin tippuneet rajusti ja jokainen Saksasta rahdattu ja tappiin asti rahoitettu auto tuottaakin tappiota ja kulut juoksevat koko ajan.

Alkuun autot myyty kohtuulliseen hintaan, rahoitus rahoitusyhtiöltä, ja lunastushinta tolkunraameissa, parhamillaan voinut olla jopa alle markkinahinna.

viimevuonna ne autot oli siellä liikeen myyntivarastorahoituksessa ylihintaan, eli jos olisi myynyt markkinahintaan, niin myyjän piti kaivaa jostain sen kymppitonni että voi myydän sen auton. Rahiotusyhtiölle varmaan sopii se että yksittäisiä pommeja siirretään eteenpäin, samoilla ehdoilla. jokainen näin tehty kauppa on pelastus Tapiolalle. Nyt se myy ne Xbilin autot markkinahintaan ja rahoittaja ottaa takkiin, somevaikuttajan osalta voi käydä samoin, mutta siltä saa imettyä enemmän jos jotain tienaa. Ehkä se on jonkun oikeankin kaupan saanut aikaan.
 
Aika kaukaa on haettu, että tällä kuviolla olisi paikattu kassakriisiä, kun kyseessä on ihan normaali markkinointikeino ja X-bil on markkinoinut autoja samalla tavalla ihan aikojen alusta, onko niillä siis ollut kassakriisi koko ajan? Ei tässä ole mitään 50k autoja 60k rahoituksella myyty (mistä tuollaisen rahoituksen edes saisi) ja nämä takaisinostovelvoitteet ovat vain nyt piste iin päälle, kun sähköautojen hinnat ja kysyntä ovatkin tippuneet rajusti ja jokainen Saksasta rahdattu ja tappiin asti rahoitettu auto tuottaakin tappiota ja kulut juoksevat koko ajan.

Meinaatko että rahoitusyhtiöt alkavat joka ikisen luottopäätöksen kohdalla tarkistamaan onko auto markkinahintainen vaiko kenties hiukan yli tai alihintainen, no ei varmasti tarkista.
Toki jos tätä jatkuu pitkään ja isoissa määrin, niin varmasti luotottajallakin oletetaan olevan vastuu. Yleensähän tiettyyn hintaan asti rahoituspäätökset menevät automaattikäsittelyssä läpi ja niitä tulee niin tuhottomia määriä vuorokaudessa, että siellä saisi olla 100 henkeä kokoajan tarkistelemassa autojen markkinahintoja ja silti päätösten käsittely kestäisi viikkoja.
Kun luottopäätös hyväksytään, ei sen jälkeen enää yksittäisen asiakkaan kohdalla ruveta tutkimaan hommaa sen tarkemmin, vaan auto rahoitetaan mikäli sopparit tehdään hyväksytyn päätöksen mukaisina.

Käytännössä manuaalikäsittelyyn menevät ne jotka ovat rakenteeltaan jotenkin ihan poikkeuksellisia, hakijassa jotain vikaa (esim luottotiedoton) tai myytävä kampe on esim yli 100 000e laite.

En jaksa avata nettiautoa, mutta veikkaan että myynnissä on tällä hetkellä yli 80 000kpl käytettyjä autoja ja niistä suuri osa myydään rahoituksella, siitä voi vähän miettiä sitä skaalaa paljonko niitä luottohakemuksia tulee, kun varsinkin joillekin luottotiedottomille voidaan niitä hakea monia kappaleita päivässä, kun yrittävät joka paikasta sitä rahoitusta saada eri kohteisiin.

Ja onhan sillä siinä mielessä paikattu kassakriisiä, että kaupintarahoitus ei ole loputon, siinäkin on tietty limiitti mitä autoliike voi sinne kaupintarahoitukseen työntää. Limiitti täynnä ja kassasta rahat loppu, niin johonkin ne autot on myytävä jotta sitä rahaa saadaan käyttöön edes hetkeksi aikaa. Monen firman konkkaa seuranneena yleensä ensimmäiset varoitusmerkit on, kun vaihtoautojen loppuvelan lunastaminen alkaa kestää viikkoja/kuukausia, tai jos vaihtoauto on velaton, kestää esimerkiksi suoran oston maksaminen viikkoja / kuukausia.

Ei tässä mitään tiettyä yksittäistä syytä varmasti ole, mutta edellinen kirjoittaja kuvasi aika hyvin mitenkä se käytäntö on varmasti mennyt, kaupinassa olleet laitteet on siellä kovemmalla rahalla, kuin realistinen pyyntihinta on ollut, joten kassavajeen uhatessa ne on ollut pakko myydä ylihintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä niitä Tesloja seisoi xbilin pihassa rivissä. Koska saa hakee halvalla pois? Ei varmaan tee hyvää akuille (mahdollisesti täynnä kun siellä oli paljon latauspaikkoja) että vaan seisovat siellä kuukausia tai pidempään…parin kilsan päähän tulee Teslan putiikki myisivät vaikka sinne.
 
Siellä niitä Tesloja seisoi xbilin pihassa rivissä. Koska saa hakee halvalla pois? Ei varmaan tee hyvää akuille (mahdollisesti täynnä kun siellä oli paljon latauspaikkoja) että vaan seisovat siellä kuukausia tai pidempään…parin kilsan päähän tulee Teslan putiikki myisivät vaikka sinne.
Luultavasti konkurssipesä myy ne huutokaupassa.
 
Ne on rahoitusyhtiön omaisuutta eivät liikkeen, kun rahoitusyhtiön rahalla autot ovat hankkineet.
Totta, rahoitusyhtiö joutuu takaisinottamaan autot ja käyttää omia kumppaneitaan autojen myyntiin. Konkurssipesä jää sitten velkaa sen jämä osuuden, mitä mahdollisesen huutokaupan jälkeen jää jäljelle velasta.

Edit. Korjattu termi.
 
Viimeksi muokattu:
Pienen kuukausierän, infernaalisen suuremman viimeisen maksuerän sekä pitkän sopimusajan lopputulema on aina kehno autolainoissa.
Paitsi silloin, kun on täysin kuluton ja koroton ;) Eivät ikävä kyllä suostuneet suurentamaan loppuerää. Myin vanhan itse, ne rahat asuntolainan loppuunmaksamiseen ja maksimit ilmaista rahaa maksimipitkäksi ajaksi :schampagne:(Oikeasti reaalikorko kilpailevaan tarjoukseen huomioiden on jotain 0,5%/a tasoa).
 
Itse kävin kokeilemassa Opelin ja ihan hieno peli on. Hinnat alkaen mallissakin varustelu todella kohdallaan, esimerkiksi peruutustutkat ja kamera. Todella hiljainen hintaisekseen ja ajoasennon sai hyväksi, kiitos AGR istuimen. Suurin miinuspuoli varmaan tuo ranskalainen moottori keulalla, jonka luotettavuus on aika iso kysymysmerkki. Aiemmista versioista on hihnoja jouduttu vaihtamaan suositusta selvästi aiemmin (ja öljykylpyhihna, eli kallis homma). Ensimmäisen 100tkm / takuuajan ei varmastikaan ongelma.
Auto olisi meillä todennäköisesti max. vuoden, joten mahdolliset ongelmakohdat tuskin ehtisivät haitata. Mutta kun nykyinen auto, joka on korjaamolla ties kuinka kauan varaosien huonon saatavuuden takia, on puolison auto ja kun hän ei ole kiinnostunut Astrasta, niin se taitaa jäädä väliin.
 
Nyt oli xbilin piha tyhjä mutta en nähnyt kauempaa olivatko vaan siirtäneet autot sisälle. Täytyy katsoa ensi kerralla tarkemmin. Varmaan ne kohta on jollain muulla myynnissä. Talous vähän piristymässä, ehkä se autokauppa taas pian käy.
 
Nyt oli xbilin piha tyhjä mutta en nähnyt kauempaa olivatko vaan siirtäneet autot sisälle. Täytyy katsoa ensi kerralla tarkemmin. Varmaan ne kohta on jollain muulla myynnissä. Talous vähän piristymässä, ehkä se autokauppa taas pian käy.

Raisiossa näytti olevan myös viereinen Padel hallikin aika "kuolleen näköinen". Kunhan ei kohta käy niin että kaikki "uudet" hallit tyhjiä.
 
Raisiossa näytti olevan myös viereinen Padel hallikin aika "kuolleen näköinen". Kunhan ei kohta käy niin että kaikki "uudet" hallit tyhjiä.

Siinä on pienellä alueella (Haunisissa) kymmeniä autoliikkeitä, aina kun joku tila vapautuu niin tulee uusi innokas yrittäjä tilalle. En tiedä onko tuolla nykyään kilpailullista merkitystä kun autot haetaan enimmäkseen netistä (ja on usein kotiinkuljetuksetkin) eikä sanomalehdistä tai liikkeissä kiertämällä kuten ennen.

Kun halleihin alkaa tulla kirpputoreja se on ensimmäinen merkki alueen näivettymisestä..
 
Raisiossa näytti olevan myös viereinen Padel hallikin aika "kuolleen näköinen". Kunhan ei kohta käy niin että kaikki "uudet" hallit tyhjiä.
Padel-halli varmaan vuoden ollut tyhjä. Kiimassa noita rakennettiin kunnes kupla poksahti - vähän kuin sähkiksilläkin. Vuokrattiin noissa uusissa Raision halleissa sen vertaa kovat et tuskin heti tulee uutta toimijaa noihin tiloihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 923
Viestejä
4 561 012
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom