Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälainen kate sähköautoissa on tällä hetkellä. Valmistajat voivat nostaa hintoja runsaasti ja tuote viedään käsistä. Sitten pistät alennusmyyntiin siitä runsaan katteen hinnasta, niin tulee porukkaa tyylillä ota rahat. Sitten onkin puolentoista vuoden myynti tehty siinä ja ihan varmasti voittoa tuosta tuli, kun sitä vapaasti myytiin noin pitkälle.
Mielenkiintoiseksi tämän asian tekee valtioiden tuet ja sen aiheuttama vääristymä. Kuten tuossa Opelin tapauksessa sitä valtion tukea on oikeasti yli 6000 euroa, kun huomioidaan autoverottomuus. Kävin itse ajamassa tuota mokkaa ja ihan hyvä perusauto se oli. Pienihän se on kun viimeisimmät neljä autoa on vähintään c-kokoluokkaa ja pisimpään ajanut tila-autolla. En edes harkitsisi, jos tuo olisi tuon 36k ja en nyt ole ihan varma tuosta 30k hinnastakaan. Onneksi on kaasuauto, niin ei ole mikään hätä kustannusten noususta.
Yllättävä asia kuitenkin on, että viime vuonna täyssähköautot olivat uusien autojen markkinaosuudessa yli 10 prosenttia ja prosenttiosuus on 2,5 kertaistunut aina aikaisemmasta. Tänä vuonna ei varmaan päästä siihen 25 prosenttiin, mutta jos kasvua tulee vieläkin hyvällä tahdilla, niin onhan lähes 20 prosentin markkinaosuus jo todella suuri. Koska sitten markkinat ovat saturoituneet täyteen kapasiteettiin ja hinnat alkavat tippua?
miten kaasuautolla ei ole hätää kustannusten noususta? Mitä olen kaasuasemien ohi ajanut, niin minusta hinta on yli kaksinkertaistunut?
Teslalla muistaakseni kate on noin 25%. Muilla mitä tahansa negatiivisesta ”jopa” kymmeneen prosenttiin. Mitä olen ennustuksia katsonut niin 2025 markkinoilla on kaksi suurta: Tesla ja VW.
Hain itse, ei liene mitään väliä kumpi osapuolista hakee. Ainoastaan se hieman nihkeä, ettei tukea välttämättä saa heti silloin kun auton hakee, vaan vähän sen jälkeen. Laitoin hakemuksen sisään lauantaina.Ei sitä haeta itse vaan autoliike tekee sen. Hoputtivat kyllä valtuutuksen teossa.
Kaikki pösötarjoukseen tarttuneet, pitäkäähän huoli että hankintatukianomus lähtee sisään heti. Saattaa mennä tämän kampanjan hankintatukiin koko vuoden budjetti tai ainakin lähes...
Se olis Pösöstä kaupat tehty ja tosiaan siinä allekirjottelujen lomassa tehtiin tuo hankintatuki valtuutus hakemus. Melko simppelisti meni lopulta mutta onneksi oli apu/sihteeri lähelläMukaan tuli tosiaan vakiona ne kangasmatot, laukku, talvirenkaat omilla vanteilla, asiointilataus kaapeli ja schuko laturi. Sitten vaan odotellaan mutta eipä tässä kiire ole. Pitäisi tulla 1-2/23 kun tilauksen tein maanantaina.
Soitin 12.32 jos tarkkoja ollaan ja tänään kävin allekirjoittamassa paperit mutta puhelimessa käytännössä ne kaupat jo tehtiin silloin maanantainaIhan uteliaisuuttani mihin aikaan tilasit maanantaina? Oma joskus 14:00 ja toimitus meni 7/2023.
Siis puolentoista vuoden päähän lähes sait toimituksen? Odottavan aika on pitkä. Jos jokeri vapautuisi tuollaisella toimituksella niin jää ottamatta.Ihan uteliaisuuttani mihin aikaan tilasit maanantaina? Oma joskus 14:00 ja toimitus meni 7/2023.
Jep, pienehkö FOMO tuli aluksi päälle mutta nyt se kyllä parani.Siis puolentoista vuoden päähän lähes sait toimituksen? Odottavan aika on pitkä. Jos jokeri vapautuisi tuollaisella toimituksella niin jää ottamatta.
Siis puolentoista vuoden päähän lähes sait toimituksen? Odottavan aika on pitkä. Jos jokeri vapautuisi tuollaisella toimituksella niin jää ottamatta.
Voi olla hyväkin ostos 27 990€, kun inflaatio nostaa hintoja 1.5 vuoden aikana? Ja kun pääsee kumminkin autosta eroon vuoden jälkeen ja maksettavaksi jää 249€/kk.Mä en pysy jotenkin mukana tässä nykytouhussa auton hankkimisen suhteen. Mä en itse ikimaailmassa suostuisi odottelemaan 1,5v auton perään, ellei kyseessä olisi joku todella spesiaali kaara. Oliko noissa millaiset tilauksen peruutusmahdollisuudet olemassa, kun vuodessakin oletettavasti voi hinnoille ja tekniikalle tapahtua mitä vaan, ja tarjontakin kasvaa koko ajan eikö vain? Vai ajattelenko minä asiaa jotenkin old-school mallisesti, koska se on hyvin mahdollista.
Voi olla hyväkin ostos 27 990€, kun inflaatio nostaa hintoja 1.5 vuoden aikana? Ja kun pääsee kumminkin autosta eroon vuoden jälkeen ja maksettavaksi jää 249€/kk.
Mutta näissä ilmeisesti kannattaa olla nopea, kuten Seat Mii, vw id.3 ja Nissan Leaf N-Connecta tarjouksissakin. Ainakin noissa on hinta noussut aika huomattavasti. Mii:tä piti muutama kuukausi odottaa, mutta vw sai heti ja Nissan lähes heti.
Leaf taitaa olla mulla vain paperisena versiona.Uteliaisuuttani kysyn, satutko muistamaan noita Seat Mii, vw id.3 ja Nissan Leaf N-Connecta tarjouksia. Tai siis millaisista hinnoista ja ehdoista noissa puhuttiin, jos vertaa tähjän E-2008 tarjoukseen.
Kannatti käydä koeajolla. Eilen vielä soiteltiin ja yksi oli epävarma kaupoista. No hetki sitten myyjä soitti, että veti puihin ja halusi tarjota kun olin paikan päälle vaivautunut kuitenkin menemään.Kävin tänään tuossa siis koeajamassa auton ja se oli sama karvalakkiversio mikä tässä tarjouksessakin, tosin peruutuskamera oli lisävarusteena (ja eri värinen). Ihan pätevä vehje noin yleisesti tuntui olevan ja kyllä se tuohon hintaan vuodeksi kelpaisi. Rangen kanssa varmaan jännittäisi talvella jos pitäisi työmatkalle lähteä mutta muutenhan tuo ei ole mikään ongelma. Olen aina miettinyt kun on puhuttu tuulen äänestä sivupeileissä, että miten sen oikein kuulee ja tietää. Motarilla ei ollut mitään epäilystä kyllä, vähän sen kuuloinen kuin ikkuna olisi raollaan mutta vaimeampana.
Siis puolentoista vuoden päähän lähes sait toimituksen? Odottavan aika on pitkä. Jos jokeri vapautuisi tuollaisella toimituksella niin jää ottamatta.
Tampereen Metro-Auton myyjä sanoi, että on jo tullut helmikuussa varoituksia noista tukien riittävyydestä ja piti ihan realistisena uhkana että loppuvat käsiin. Loppuvuodesta jos ostelee siis sähköautoa niin tuo Suomen verrattain naurettavan pieni tuki on varmaan tältä vuodelta loppu.Määrärahaa hankintatukiin on Peugeot-kampanjan myötä kulunut rutkasti. Sähköautojen osalta viikko sitten lukema 25,7 %, tänään päivitetty lukema 52,2 %. Tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan | Traficom Mikä lienee viive raportoinnissa ja hakemusten käsittelyssä?
Meneekö nuo hakemukset järjestykseen siis jättöpäivän vai toimituspäivän mukaan?
Eikös sulle se hankintatuki otettu jo silloin 2021 niin tänä vuonna voi hakea toiselle autolle jneEntä jos sähköauto on tilattu 2021 puolella ja auto tulee vasta loppu vuodesta 2022? 2022 hankintatukeen on tullut myös ehto että 1 tuki kalenteri vuodessa, niin jääkö hankintatuki saamatta tai joutuuko sen palauttamaan, jos esimerkkinä tuollaisen Pösöloisen onnistuu syksyksi saamaan?
Viime vuoden lokakuussa tilasin Ioniq5, joka tulee mahdollisesti kesän korvilla. Nyt on ajatuksena toinen sähkärikin hommata. Itse käsittänyt kanssa että tuolla ei ole merkitystä että viime vuonna tilattu auto tuleekin 2022, niin hankintatuki korvamerkitty 2021 vuodelle.Nyt en ymmärtänyt kysymystä. Onko sulle siis tulossa kaksi sähköautoa tänä vuonna?
Mielestäni ensirekisteröintipäivä ratkaisee. Voit hakea tukea yhteen autoon kalenterivuonna 2022. 1.1.2023 voit hakea seuraavan, tuki on voimassa näillä näkymin huhtikuun alkuun 2023.
Voihan sen toisen pistää vaikka puolison nimiin (jos on) tai sitten siirrät rekisteröinnin 2023 puolelle?
Hieno valinta, kävin itse perusmallista E208 koeajamassa torstaina. Nopea on toimitus, jos toukokuulle saisi.Peugeot e-208 GT laitettu tänään tilaukseen. Pieni mahdollisuus, että saa vielä toukokuussa, todennäköisemmin menee heinäkuulle.
WLTP 340km. 50kWhPaljos tommosessa on range?
Phoca jo vastasikin, mutta Peugeotin sivuilta löytyy "yllättävän" rehellinen työkalu rangen arviointiin eri nopeuksilla ja lämpötiloissa:Paljos tommosessa on range?
+35 asteeseen pääse laskurissa, mutta toiseen suuntaan vain -15 maks. Mikähän tuolla pösöllä on range -30 ja alle pakkasissa?Phoca jo vastasikin, mutta Peugeotin sivuilta löytyy "yllättävän" rehellinen työkalu rangen arviointiin eri nopeuksilla ja lämpötiloissa:
Peugeot e-208 ja 208 | Peugeotin sähköinen kaupunkiauto
Tutustu täyssähköiseen Peugeot e-208 kaupunkiautoomme. Ihastu sen urheilulliseen muotoiluun ja uniikkiin Peugeot 3D i-Cockpit® -ohjaamoon. 208 on saatavana myös bensiini- tai dieselmoottorilla.www.peugeot.fi
Siitä selaa sivua jonkin verran alaspäin. Mitä olen erilaisia testejä netistä katsellut, niin aika lähelle menee tuon työkalun antamien lukujen kanssa. Range ei ole erityisen kummoinen, mutta latausnopeus kompensoi sitä kivasti.
Tuosta osviittaa, ei ihan sentään -30 celsiusta.+35 asteeseen pääse laskurissa, mutta toiseen suuntaan vain -15 maks. Mikähän tuolla pösöllä on range -30 ja alle pakkasissa?
Aina e-208 on sisältänyt lämpöpumpun, sekoitit varmaan siihen että pumppuun tuli kosteussensori ja uus softa, jolla toimii paremmin. Jotain muutakin muutosta tuli samalla, range ei merkittävästi kasvanut (20 km tms.). Isolla pakkasella lämpöpumppu on laiha lohtu, sähköllä tekee lämmön pääasiassa.Tuosta osviittaa, ei ihan sentään -30 celsiusta.
Tuon testin jälkeen uusiin versioihin on tullut lämpöpumppu, mutta sillä tuskin on isoa merkitystä noin kovilla pakkasilla.
Selvä juttu, kiitos tiedosta! Lehtijutussa jonka luin ilmaistiin asia aika hämäävästi:Aina e-208 on sisältänyt lämpöpumpun, sekoitit varmaan siihen että pumppuun tuli kosteussensori ja uus softa, jolla toimii paremmin. Jotain muutakin muutosta tuli samalla, range ei merkittävästi kasvanut (20 km tms.). Isolla pakkasella lämpöpumppu on laiha lohtu, sähköllä tekee lämmön pääasiassa.
Luottamus siihen että arvonalenema leasing-kauden aikana on pienempi kuin leasing-maksujen kerryttämä potti, jolloin erotus on voittoa. Myöskään myyntihinta ei välttämättä ole 100% ovh, vaikka nykymarkkinoilla tuskin alennukset huikeita on, vaikka ostatkin 25 samanlaista omaan leasing-fleettiin.Mitenkäs tuollainen leasingyhtiö tuottaa jos ostetaan 30ke sähköautoja ja liisataan ne 289e/kk tjsp? Kun tuotosta vähennetään liiketoiminnan ja henkilöstön kulut?
kuukausierä 199 €, luoton määrä yht. 18 526.62 € (sis. perustamismaksun 0 €), viimeinen suurempi erä 6 785,50 €. Kuukausierä sisältää koron 0 %, perustamismaksun 0 € ja käsittelykulun 0 €/kk. Luottokustannukset yht. 0 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 18 526.62 €, todellinen luottohinta 18 526.62 € ja todellinen vuosikorko 0 %.
![]()
Ajankohtaiset tarjoukset
Autokeskus on täyden palvelun autokauppaketju. Meiltä uudet BMW, BYD, Ford, Kia, Mitsubishi, Nissan, Škoda ja Toyota -mallit, vaihtoautot sekä valtuutetut merkkihuollot.autokeskus.fi
Kiaa saisi 2000e käsirahalla ja muuten täysin 0 kuluilla.
Harmi ettei niillä ole mitään edukasta sähköautoa ilmeisesti mallistossaan.
Edustetut automerkit ovat Hyundai, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Dacia, IsuzuAutoverkkokauppa.fi
0% korko ilman kuluja.
Edustetut automerkit ovat Hyundai, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Dacia, IsuzuEi jatkoon.
Edustetut automerkit ovat Hyundai, Citroen, Peugeot, Renault, Suzuki, Dacia, IsuzuEi jatkoon.
Lisävarusteet ei vaihtoautossa tuota käytännössä mitään arvoa, liikkeestä ostaessa absolut karvalakin ja fully loadedin välillä on pientä eroa merkistä ja mallista riippuen, olettamana verrokeissa suht saman ikäiset/kilometrit.
TL;DR
Kyllä niitä uuteen ostettaessa liimatukat kehuu, mutta ei niistä sitte vaihdossa paskaakaan hyvitetä.