Olisi mielenkiintoista tietää, että minkälainen kate sähköautoissa on tällä hetkellä. Valmistajat voivat nostaa hintoja runsaasti ja tuote viedään käsistä. Sitten pistät alennusmyyntiin siitä runsaan katteen hinnasta, niin tulee porukkaa tyylillä ota rahat. Sitten onkin puolentoista vuoden myynti tehty siinä ja ihan varmasti voittoa tuosta tuli, kun sitä vapaasti myytiin noin pitkälle.
Mielenkiintoiseksi tämän asian tekee valtioiden tuet ja sen aiheuttama vääristymä. Kuten tuossa Opelin tapauksessa sitä valtion tukea on oikeasti yli 6000 euroa, kun huomioidaan autoverottomuus. Kävin itse ajamassa tuota mokkaa ja ihan hyvä perusauto se oli. Pienihän se on kun viimeisimmät neljä autoa on vähintään c-kokoluokkaa ja pisimpään ajanut tila-autolla. En edes harkitsisi, jos tuo olisi tuon 36k ja en nyt ole ihan varma tuosta 30k hinnastakaan. Onneksi on kaasuauto, niin ei ole mikään hätä kustannusten noususta.
Yllättävä asia kuitenkin on, että viime vuonna täyssähköautot olivat uusien autojen markkinaosuudessa yli 10 prosenttia ja prosenttiosuus on 2,5 kertaistunut aina aikaisemmasta. Tänä vuonna ei varmaan päästä siihen 25 prosenttiin, mutta jos kasvua tulee vieläkin hyvällä tahdilla, niin onhan lähes 20 prosentin markkinaosuus jo todella suuri. Koska sitten markkinat ovat saturoituneet täyteen kapasiteettiin ja hinnat alkavat tippua?