Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

20.1.23 oli omassa pösö-sopimuksessa arvio toimituksesta, myyjä taisi puhua marras-joulukuusta. Toki jos tuon aikoo pitää yli vuoden kannattanee joulukuussa tullut rekisteröidä vasta tammikuussa? Inflaatiohan tässä laukkaa eli mitä pidemmälle menee sen halvempaa ajoa vuosi.

En tiedä olisko penninvenyttäjälle ollut optio ostaa ilman talvirenkaita (ja vanteita), tarvikevanteilla ja linglongeilla olisi 600-700 eur halvempi - tai sitten venkslaa yksillä vanteilla. Mielestäni nasta/kitkarenkaat oli jo siinä (maahantuojan?) listassa mistä myyjän auto merkkasi.
 
Vertaat nyt Pösön 12kk "leasingia" (joka on siis rahoitussopimus takaisinostovelvoitteella 12kk kohdalla) Mokan normaaliin rahoitussopimukseen.

Ei siis vertailukelpoisia keskenään, saat todennäköisesti Pösöstä ihan samanlaisen sopparin kuin Mokastakin jos autojen ostohinnat varusteineen about samat.
Eli vertaan kahta täysin vertailukelpoista rahoitussopparia. Pösössä vain toi 12kk kohdalla palautusmahdollisuus. Pösön ehdot muutenkin paremmat. Eipä tota Pösöä kannata muulla tavoin hommata kuin tolla 249e/kk sopparilla.

Pösön saa 249e/kk 72kk ajaksi 0-käirahalle. Mokkaan pitänee iskeä käsirahaa (ainakin mainoksen mukaan) ja kk-hinta on 4500e käsirahallakin jo 50e/kk korkeampi. Talvirenkaat nostaa vielä vähän tota.

Ihmiset kun katsoo vain tota kk-hintaa. Osaan ihan hyvin laskea, että suht samoissa hinnoissa noi loppupeleissä on, mutta kyllä toi 249e/kk vain myy. Ja 0-käsiraha.
 
Siitä oli klasuuli että vaikuttaa hintaan jos hankintatukea ei saa. Normaali menettely.

Juu, sitä tässä haenkin takaa. Eli ilman hankintatukea se 3000e/12kk muuttuukin 5000e/12kk.

Traficomin ohjeita aiheesta: Hae sähköauton hankintatukea 1.1.2022 alkaen | Traficom

Joku asiasta tietävä voisi kertoa miten tuo hankintatuen prosessi tapahtuu. Tuosta ohjeesta ymmärtäisin, että tuki haetaan jo kaupanteon jälkeen ja määrärahaa korvamerkitään hakijalle. Varsinainen tuen myöntäminen ja maksu tapahtuisi sitten ensirekisteröinnin jälkeen. Tällöin ei olisi riskiä, jos autoa nyt tässä vaiheessa vuotta on tilaamassa ja hakemus laitetaan samantien sisään. Mutta miten on?

edit:
Lakitekstissä ei näy mitään määrärahojen korvamerkintää: https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/100230
On vain ehto tuen myöntämiselle: "4) valtion talousarviossa tuen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä." ja Trafin sivuilla tuen myöntäminen ja maksaminen on ajankohtaista vasta ensirekisteröinnin jälkeen. Mikähän tässä nyt on totuus? Trafi on kyllä sekoillut aiemminkin mm. romutuspalkkioiden yhteydessä ja antanut väärää tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Traficomin ohjeesta:

>Pitkäaikaisvuokrattava auto sitoudutaan vuokraamaan ja pitämään omistuksessa tai hallinnassa liikenneasioiden rekisterissä tai >Ahvenanmaan ajoneuvorekisterissä vähintään kolmeksi vuodeksi.

Eli jos pistää pillit pussiin 1v kohdalla, joutuu maksamaan 2000e takas valtiolle - korkoineen (?)
 
Eli vertaan kahta täysin vertailukelpoista rahoitussopparia. Pösössä vain toi 12kk kohdalla palautusmahdollisuus. Pösön ehdot muutenkin paremmat. Eipä tota Pösöä kannata muulla tavoin hommata kuin tolla 249e/kk sopparilla.

Pösön saa 249e/kk 72kk ajaksi 0-käirahalle. Mokkaan pitänee iskeä käsirahaa (ainakin mainoksen mukaan) ja kk-hinta on 4500e käsirahallakin jo 50e/kk korkeampi. Talvirenkaat nostaa vielä vähän tota.

Ihmiset kun katsoo vain tota kk-hintaa. Osaan ihan hyvin laskea, että suht samoissa hinnoissa noi loppupeleissä on, mutta kyllä toi 249e/kk vain myy. Ja 0-käsiraha.

Kun vertaat näitä niin sinulla on käytännössä 4 muuttujaa: käsiraha, kk-erä, korko ja jämäri, tämä siis oletuksella että ostohinnaltaan ovat samalla tasolla.

Jos Mokkaan tulee 4500e käsiraha ja 50e/kk korkeampi kk-maksu niin joko korko on suurempi ja/tai jämäri pienempi. Toki arvonalenamakin vaikuttaa mutta tässä tapauksessa arvioin ettei niissä ole suuria eroja.

Jos korkokin on sama niin sitten ainoa muuttuja on jämärin koko.
 
Jaahas saa nähdä olenko matti myöhäinen. Google feediin tuli iltalehden artikkeli mitä kautta vasta bongasin. No jahka myyjä sieltä soittelee jossain vaiheessa kiireiltään niin selviää menikö jo.

Olis just passeli auto kokeilla sähköautoilua ja tota rangea, että selviääkö omassa arjessa. Nykyisen plugari kia:nkin arvo näyttää nousseen niin siitä pääsee hyvään hintaan eroon.

e: Voiko noita soittopyyntöjä laittaa useampaan liikkeeseen XD?
 
Juu, sitä tässä haenkin takaa. Eli ilman hankintatukea se 3000e/12kk muuttuukin 5000e/12kk.

Traficomin ohjeita aiheesta: Hae sähköauton hankintatukea 1.1.2022 alkaen | Traficom

Joku asiasta tietävä voisi kertoa miten tuo hankintatuen prosessi tapahtuu. Tuosta ohjeesta ymmärtäisin, että tuki haetaan jo kaupanteon jälkeen ja määrärahaa korvamerkitään hakijalle. Varsinainen tuen myöntäminen ja maksu tapahtuisi sitten ensirekisteröinnin jälkeen. Tällöin ei olisi riskiä, jos autoa nyt tässä vaiheessa vuotta on tilaamassa ja hakemus laitetaan samantien sisään. Mutta miten on?
Voihan siellä olla se Ojanpohjan auto Oy, jossa läski autokauppias jättää sen tuen hakemisen vasta viime tippaan (jos ja kun ostaja antaa autoliikkeelle valtuutuksen). Siinähän sitä ollaankin, että kenen vika, jos tuki loppuu hidastelun takia. Toki pösön tapauksessa riski lienee olematon, kun ymmärtääkseni aikalailla samaa reittiä kuviot menee riippumatta mistä liikkeestä auton sattui ostamaan. Miin kanssa kyllä FB:ssa tuli pari tapausta vastaan, jossa tilauspäivä oli sama kuin meillä, mutta laiskanpulska autokauppias oli hillonnut tilausta ilmeisesti pari viikkoa, kun toimitusajassa oli melkein vuoden ero.
 
Jaahas saa nähdä olenko matti myöhäinen. Google feediin tuli iltalehden artikkeli mitä kautta vasta bongasin. No jahka myyjä sieltä soittelee jossain vaiheessa kiireiltään niin selviää menikö jo.

Olis just passeli auto kokeilla sähköautoilua ja tota rangea, että selviääkö omassa arjessa. Nykyisen plugari kia:nkin arvo näyttää nousseen niin siitä pääsee hyvään hintaan eroon.

e: Voiko noita soittopyyntöjä laittaa useampaan liikkeeseen XD?
Autoverkkokauppa vastaa nopeasti. Metroautoon ke-iltana jätettyyn yhteydenottopyyntöön vastaattin to-iltapäivällä. Autoverkkokauppa vastasi alle tunnissa. Eli useampaan toki voi ottaa yhteyttä.
 
Kun vertaat näitä niin sinulla on käytännössä 4 muuttujaa: käsiraha, kk-erä, korko ja jämäri, tämä siis oletuksella että ostohinnaltaan ovat samalla tasolla.

Jos Mokkaan tulee 4500e käsiraha ja 50e/kk korkeampi kk-maksu niin joko korko on suurempi ja/tai jämäri pienempi. Toki arvonalenamakin vaikuttaa mutta tässä tapauksessa arvioin ettei niissä ole suuria eroja.

Jos korkokin on sama niin sitten ainoa muuttuja on jämärin koko.
Noinhan mä se jo olen selittänyt itsekin.

Vaan kummalla tapaa keskivertojamppa hommaa mielummin:

0-käsirahalla 249e/kk
4500e käsirahalla ja 3xxe/kk

Ei normijamppa paljoa jämäreitä murehdi. EIkä tossa oikeastaan kannatakaan.
 
Noinhan mä se jo olen selittänyt itsekin.

Vaan kummalla tapaa keskivertojamppa hommaa mielummin:

0-käsirahalla 249e/kk
4500e käsirahalla ja 3xxe/kk

Ei normijamppa paljoa jämäreitä murehdi. EIkä tossa oikeastaan kannatakaan.

En oikein ymmärrä tätä ajatusmaailmaa yhtään. Siitä olen samaa mieltä että liian harva näitä miettii mutta aivan varmasti kannattaa "murehtia" jämäristä koska se on olennainen osa kustannusta.

Tähän muuten liittyen, varsinkin sähköautojen osalta tulee fiilis että aika moni täällä on paljon "kevyemmin" liikenteessä eli ei oikeen jakseta miettiä yhtään käsirahaa ja kk-erää pidemmälle, jos ne on sopivat niin kaikki hyvin. Siinä jää kokonaiskustannukset varmasti piiloon. Ehkä "ilmainen sähkö" ja "ei huoltotarpeita" on johtanut tähän.
 
Tähän muuten liittyen, varsinkin sähköautojen osalta tulee fiilis että aika moni täällä on paljon "kevyemmin" liikenteessä eli ei oikeen jakseta miettiä yhtään käsirahaa ja kk-erää pidemmälle, jos ne on sopivat niin kaikki hyvin. Siinä jää kokonaiskustannukset varmasti piiloon. Ehkä "ilmainen sähkö" ja "ei huoltotarpeita" on johtanut tähän.
Taitaa monen osaaminen (kiinnostus) loppua siihen, että katsotaan paljonko palkasta on halua/varaa laittaa auton lyhennykseen ja etsitään paras siihen mahtuva diili.

Viimeisistä suuremmista eristä vielä sellainen knoppi, että nuo tapaavat nostaa lainan korkokuluja merkittävästi. Nordean autorahoituslaskurilla pikainen esimerkki 30 000 euron auton rahoituksesta kun tilinavausmaksu 180 €, korko 3,9 %, käsittelykulu 9 €/kk.

Vaihtoehto 1: Autoliikeen suosima lähestymistapa, 60kk ja 13 000 euron viimeinen erä. Tällä tavoin auton arvo lopussa on suunnilleen jäännöserän määrä.
- Kuukausierä 372,37 €
- Luottokustannukset 4978,58 €

Vaihtoehto 2: Itseni suosima lähestymistapa, 60kk ja 13 000 euron käsiraha (velaton vaihtoauto) ilman suurempaa jäännöserää.
- Kuukausierä 324,62 €
- Luottokustannukset 2477,27 €

Ensimmäisessä vaihtoehdossa autoon ei tietenkään käytännössä sitoudu omaisuutta (lyhennys ~ arvonalenema+korko) kun taas jälkimmäisessä sitoutuu. Korosta ja vaihtoehtoisesta sijoituskohteesta riippuen ensimmäinen voi luonnollisesti olla kokonaisuutena kannattavampi ratkaisu, mutta tietäen suomalaisten keskimääräisen kyvyn sijoittaa rahoja tuottavasti, on jälkimmäinen keskivertokansalaiselle melko paljon edullisempi tapa rahoittaa autoilua. Vaatii vain sen alkupääoman keräämisen tavalla tai toisella.
 
Nordean korko vaan on tuossa esimerkissä niin posketon, että vaihtoehdon 2 etu näyttää paljon suuremmalta kuin on. Nykyisillä noin 1% koroilla sen parempi mitä vähemmän on omaa rahaa kiinni ja optimaalisessa tilanteessa auto vielä ainoana vakuutena. Avausmaksu ja kk-käsittelymaksu tuottavat suurimman kulun laina-ajalle, joten parempi pitää lainapääoma suht isona. Muutama tonni kun on jäljellä, niin kk-maksuista tulee ihan posketon kokonaiskorko ko. ajankohdalle.
 
Kieltämättä tuo 3,9% korko+kulut on kyl semmoinen et aika huonon rahoituksen on onnistunut löytämään.
 
olen melko varma, että tuon pökötin arvo ei ole lähellekään 14k€ 72kk päästä, pikemminkin siitä on vaikea päästä eroon tai sen akku on piiputtanut ja se romutetaan.
 
olen melko varma, että tuon pökötin arvo ei ole lähellekään 14k€ 72kk päästä, pikemminkin siitä on vaikea päästä eroon tai sen akku on piiputtanut ja se romutetaan.

Ei tähä ketjuu kyllä liity mutta mistä tulee tämä olettama että akku on loppuun kulunut 6 vuoden päästä? Tai viiden? Ihme essonbaari-juttuja.

Omalla 6v vanhalla gte:llä pääsee sähköllä sen minkä uutenaki.
 
Tässä eletään kyllä sellaista sähköautojen murrosaikaa, että vaikea on tietää mikä auton arvo on muutaman vuoden päästä ja mikä akun tilanne on. Olen meinannut jo pari kertaa vetää vivusta ja hankkia sähköauton, mutta piru vie kun ei kantti lopulta kestä. Liisaamalla voisin sen auton lopulta hommata, jos ei tarvitse sitoutua 3 vuotta pidempään ajanjaksoon ja auton saa palauttaa takaisin. Näissä liisareissakin vaan kk-kulut melko messevät jos haluaa kilsoja alle ja jotakin muuta kuin sitä pienintä kokoluokkaa. Peugeotin osalta sama ilmiö havaittavissa kuin Seat Miin kanssa oli. Nehän meni kuumille kiville.
 
Nordean korko vaan on tuossa esimerkissä niin posketon, että vaihtoehdon 2 etu näyttää paljon suuremmalta kuin on. Nykyisillä noin 1% koroilla sen parempi mitä vähemmän on omaa rahaa kiinni ja optimaalisessa tilanteessa auto vielä ainoana vakuutena. Avausmaksu ja kk-käsittelymaksu tuottavat suurimman kulun laina-ajalle, joten parempi pitää lainapääoma suht isona. Muutama tonni kun on jäljellä, niin kk-maksuista tulee ihan posketon kokonaiskorko ko. ajankohdalle.
Kieltämättä tuo 3,9% korko+kulut on kyl semmoinen et aika huonon rahoituksen on onnistunut löytämään.
Jos katsoo vain tarjouskorkoja niin kovaltahan tuo kuulostaa, muttei mitenkään poikkeuksellinen luku tarjoushintojen ulkopuolella.
 
onko niissä akkutakuu ehdoissa jotain vastaavia juttuja mitä aurinkopaneelien tuottotakuussa, että 80% vielä tietyn ajan jälkeen tms.? Kyllähän litium akku hiipuu käytössä, toki sitä ei huomaa jos tehty kuten GM teki Amperan kanssa, että käytössä vain 80% täys kapasiteetista.
 
onko niissä akkutakuu ehdoissa jotain vastaavia juttuja mitä aurinkopaneelien tuottotakuussa, että 80% vielä tietyn ajan jälkeen tms.? Kyllähän litium akku hiipuu käytössä, toki sitä ei huomaa jos tehty kuten GM teki Amperan kanssa, että käytössä vain 80% täys kapasiteetista.
Jep, aika yleisesti 70% pidetään rajana akun toteamiseksi "vialliseksi". Vaihtelee merkeittäin.
 
Lomakkeen kautta jätettyyn "varaukseen" ei tullut koskaan mitään reaktiota, osoitin sen paikalliseen isoon liikkeeseen. Soittelin sitten mökkipaikkakunnan pikkuliikkeeseen ja homma oli taputeltu vartin puhelulla ja parilla sähköpostilla.

Autoverkkokauppa vastaa nopeasti. Metroautoon ke-iltana jätettyyn yhteydenottopyyntöön vastaattin to-iltapäivällä. Autoverkkokauppa vastasi alle tunnissa. Eli useampaan toki voi ottaa yhteyttä.

Autokehälle taisin ekana laittaa ja sitten autoverkkokauppaan ja naapurikunnan pikkuliikkeeseen mihin sitten soitinkin. Myyjä syömässä ja heti sen jälkeen soitti autoverkkokaupalta ja tilaus sisään.

Toimitus 2023 kesälle :O. Eli eiköhän sieltä vedetä tilaushanat kiinni pian, tuskin ne 2v päähän alkaa myymään autoja.

Muuten ei tuskaa odotella, mutta eniten tässä vehjettää, että ei mitään hajua mikä oman plugarin arvo on reilun vuoden päästä. Nyt olisi vielä saanut hyvät rahat...
 
Lomakkeen kautta jätettyyn "varaukseen" ei tullut koskaan mitään reaktiota, osoitin sen paikalliseen isoon liikkeeseen. Soittelin sitten mökkipaikkakunnan pikkuliikkeeseen ja homma oli taputeltu vartin puhelulla ja parilla sähköpostilla.

Tamperelaisesta isosta liikkeestä täysin vastaava kokemus, ei ole aiheuttanut huollonkaan osalta hurraahuutoja kyseinen liike.
 
"e-2008 Kampanjaerä on loppuunmyyty ennakkovarausten johdosta. " Eipähän tarvitse miettiä.
1648470409239.png
 
"e-2008 Kampanjaerä on loppuunmyyty ennakkovarausten johdosta. " Eipähän tarvitse miettiä.
Näitä ei juuri muutenkaan kannata miettiä. Hyvään tarjoukseen tulee tarttua heti. Mulla on näitä vastaavia nyt jo neljäs menossa.
 
Saatanan saatana. Muutamasta tunnistako jäi auton osto kiinni. Illalla olisi selvinnyt miten saan toteuttaa latauksen taloyhtiössä jossa asun. Pari tuntia sitten soitin myyjälle niin ei puhunut mitään että autot olisi "loppu".
 
No jos on ostamassa elämänsä ensimmäistä ranskalaista autoa, niin toki pitää miettiä.
Ei siis sinänsä harmita kun ei edes vakavasti ehtinyt miettimään asiaa. :D

Oha tollanen 250€/kk ja 12kk saa palauttaa todellinen no brainer jos vähänkin on sähkis ollut mietinnässä. Juuri toi, että saa palauttaa ja testata ton 350km rangen oli itselle helvetin kova juttu. Tietää sitten jatkossa kun sähkistä ottaa kannattaako maksaa lisäkilsoista kun ne noissa maksaa eniten.


Mites muut otitteko takuulaajennoksen jos kuitenkin tulee pidettyä pidempään? Eikös tähän sellasen saanut 390€?
 
Oha tollanen 250€/kk ja 12kk saa palauttaa todellinen no brainer jos vähänkin on sähkis ollut mietinnässä.
Juu nimen omaan, ei muuten olisi edes ollut harkinnassa heittää ilmoille pienen pösön ostamista omalla kohdalla. Mutta kakkos-/mökkiautona menisi hyvin isomman dieselkrematorion kaverina.
 
Juu nimen omaan, ei muuten olisi edes ollut harkinnassa heittää ilmoille pienen pösön ostamista omalla kohdalla. Mutta kakkos-/mökkiautona menisi hyvin isomman dieselkrematorion kaverina.

Mä tein vielä eksoottisemman tempun, että se vähän vajaa 5m koukullinen farmari vaihtuu nyt tälläseen 4,3m koukuttomaan koppimopoon. Eiköhän sillä vuoden selviä mitenpäin vaan :).
 
Omalta osalta tilaus jäi tekemättä tuon toimitusajan karatessa jo ensi vuodelle ja varustelun jättävän vähän toivomisen varaa. Periaatteessa olisi voinut nykyisellä toki sinne asti ajaa mutta niin monta uutta autoa tulossa kesän aikana, että katsellaan nyt harkiten minkä sähköauton sitä ostaa.
Varmasti olisi ollut omaan käyttöön oikein hyvä vehje, lukuun ottamatta muutamia pidempiä reissuja.
 
Ainakin huomaa, että kun hinta on tarpeeksi hyvä alkaa kauppaa syntyä. Itsellekin olisi ollut vähän toivomisen varaan ton pösön suhteen. Vähän pieni kuitenkin neli henkiselle perheelle + koira lähteä vähän pidemmälle ton kanssa...
 
Oha tollanen 250€/kk ja 12kk saa palauttaa todellinen no brainer jos vähänkin on sähkis ollut mietinnässä. Juuri toi, että saa palauttaa ja testata ton 350km rangen oli itselle helvetin kova juttu. Tietää sitten jatkossa kun sähkistä ottaa kannattaako maksaa lisäkilsoista kun ne noissa maksaa eniten.


Mites muut otitteko takuulaajennoksen jos kuitenkin tulee pidettyä pidempään? Eikös tähän sellasen saanut 390€?
Tuota takuuta rupesin ajattelemään näin jälkikäteen. Onko tietoa saako uusiin autoihin lisävarusteita listalta otettua jälkikäteen jo sen jälkeen kun auto on toimitettu? Eniten kiinnostaisi tuo lisätakuu jos autoa haluaa pitää pidempään ja myös kattotelineet.
 
Tuota takuuta rupesin ajattelemään näin jälkikäteen. Onko tietoa saako uusiin autoihin lisävarusteita listalta otettua jälkikäteen jo sen jälkeen kun auto on toimitettu? Eniten kiinnostaisi tuo lisätakuu jos autoa haluaa pitää pidempään ja myös kattotelineet.

.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle myyjän selitti että saa jatkotakuun jos toimii ennen ensihuoltoa / vuoden ikää. Joutuu kuulemma maksamaan takautuvasti myös huolenpitosopparin eka vuodelta. Itse en pidä tuota kolmea vuotta joten saa jäädä ottamatta.

Siirtyykö jatkotakuu myös uudelle omistajalle? Luulisi saavan vähintään omat takaisin myydessä.
 
Ainakin huomaa, että kun hinta on tarpeeksi hyvä alkaa kauppaa syntyä. Itsellekin olisi ollut vähän toivomisen varaan ton pösön suhteen. Vähän pieni kuitenkin neli henkiselle perheelle + koira lähteä vähän pidemmälle ton kanssa...
No tämä syy itselläkin etten tarttunut puhelimeen vaan jäi vaimon kanssa pohtimisen tasolle; 4 henkeä, isohko koira ja toiselle mökille matkaa >550km eikä siellä päässä sähköä ihan paikanpäällä olis tehnyt matkasta mielenkiintoisen... :D
 
olen melko varma, että tuon pökötin arvo ei ole lähellekään 14k€ 72kk päästä, pikemminkin siitä on vaikea päästä eroon tai sen akku on piiputtanut ja se romutetaan.

Tähän alle voin listata tällä hetkellä kaikki myynnissä olevat vm. 2016 sähköautot, jotka saa alle 14k eurolla:
-

Akkutakuu voimassa ja pelkän akun arvo jo melkein tuon jämärin verran, mutta paskahan tuon on oltava, Ranskalainen ja sähkö vielä, noista joutuu varmaan maksamaan että pääsee eroon?
 
Luulen että saa kevyesti omansa pois.
Ja varmasti saa hetken odotella vastaavaa tarjousta saman tyylisestä autosta.
Edes autoliikkeet ei osta maahantuojalta sisään tuohon hintaan.
 
Tähän alle voin listata tällä hetkellä kaikki myynnissä olevat vm. 2016 sähköautot, jotka saa alle 14k eurolla:
Tämänhetkisen tilanteen perusteella ei välttämättä kannata tehdä päätelmiä kuuden vuoden päähän. Nyt juuri on pulaa kaikista raaka-aineista, inflaatio jyllää ja on hirveä määrä patoutunutta kysyntää sähköautoista. Kuuden vuoden päästä voidaan olla aivan toisessa tilanteessa.

Varsinkin, jos autot kehittyy samaa tahtia seuraavat kuusi vuotta kuin edelliset. Sitä voi jokainen hahmottaa, millaisia akustoja ja latausaikoja autoista löytyy 2028 ja miten silloin suhtaudutaan tämänhetkisiin perusautoihin.
 
Tämänhetkisen tilanteen perusteella ei välttämättä kannata tehdä päätelmiä kuuden vuoden päähän. Nyt juuri on pulaa kaikista raaka-aineista, inflaatio jyllää ja on hirveä määrä patoutunutta kysyntää sähköautoista. Kuuden vuoden päästä voidaan olla aivan toisessa tilanteessa.

Varsinkin, jos autot kehittyy samaa tahtia seuraavat kuusi vuotta kuin edelliset. Sitä voi jokainen hahmottaa, millaisia akustoja ja latausaikoja autoista löytyy 2028 ja miten silloin suhtaudutaan tämänhetkisiin perusautoihin.

Aika vaikea uskoa, että markkinoita olisi tuolloinkaan kyllästetty sähkiksillä. Todennäköisempää on, että nyt ostettu uusi polttis menettää enemmän arvoaan.
 
Aika vaikea uskoa, että markkinoita olisi tuolloinkaan kyllästetty sähkiksillä. Todennäköisempää on, että nyt ostettu uusi polttis menettää enemmän arvoaan.
Jos polttomoottorikevythybridiautosta on maksanut vaikka 40k vuonna 2022, mitä arvioit sen arvoksi vuonna 2028 120tkm ajettuna?
 
Pitääpä käydä kuitenkin koeistumassa moinen auto. Kiinnitin huomiota etupenkin isofixeihin, ne ois kyl kätevät kakkosautossa. Ykköseksi tuo on liian pieni. Toki tällöin kakkosauto olisi kalliimpi, kuin ykkönen :D
Mutta näköjään loppui jo, mutta pitää silti käydä istumassa. Että tietää mahtuuko siihen kukaan tai mikään. Kyllä kait tuo kaupunkiin välttäis ja ykkösellä loput.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 695
Viestejä
4 513 177
Jäsenet
74 455
Uusin jäsen
kobbemies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom