Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Kona on myyty loppuun, tämä on vahvistettu tuolta autoverkkokauppa.comista. Hankintatuki loppuu 30.11.2021 niin nämä sähkikset myydään tällä erää loppuun ja uusia ei tule merkittävissä määrin ennen kuin uudet tuet tulee jakoon. Nuo muut mallit eivät kyllä erityisemmin kiinnosta sillä hinta on sama kuin Konalla, mutta ominaisuudet heikemmät.
Kona taas saatavilla...
 
Joo ollut itseasiassa jo toista viikkoa. Uudet tulee tosin ilman nahkaverhoilua ja penkkien ilmastointia.

En tiedä miten on ollut aikaisempina vuosina, mutta MY21 on ollut aina ilman noita kuten Style-varusteluun kuuluu. Eli sähkösäätöiset puolinahkapenkit, näin myös omassa keväällä tilatussa.
 
Jos hybridin liisaaminen kiinnostaa niin Nordean autoleasingin kuukauden autona Toyota Corolla alkaen 299 eur/kk (1.8 Hybrid Active Edition, 36kk, 10 tkm/v). Käsittääkseni liisaridiiliksi ihan ok hintainen.

 
Onko tuossa nyt erona se että Nordean diili on normi leasing jossa myös huollot kuuluu hintaan?

Juurikin näin, Nordea on "oikea" leasing-soppari kun Airportin tarjous on 60kk osamaksu jossa auton voi myydä taatulla hyvityshinnalla takaisin vuoden jälkeen jos se on alle 15tkm ajettu.

Pitkälti varmaan asiakkaasta kiinni kumpi on parempi diili. Nordean liisari on samalla 15 tkm/v ajomäärällä 335 euroa. Halpahan tuo Airportin tarjous on jos vuodeksi tarvitsee uutta autoa, ja kai se kk-erä pysyy samana pidemmälläkin ajalla jos haluaa jatkaa.
 
Ioniq 5 -sähköautoa saa nyt 1% korolla, mainoksista päätellen. Ihan hyvä diili, kuukausikulu näytti kait olevan 400e/kk.
Harmittavista pieni takakontti omaan käyttöön, joten Model Y testattava.
En ainakaan aiemmin ole nähnyt "kunnon sähkiksestä" hyvää tarjousta, vaan ne ovat koskeneet näitä pikkuautoja kuten Konaa tai Ioniq perusmallia tms.
 
Ioniq 5 -sähköautoa saa nyt 1% korolla, mainoksista päätellen. Ihan hyvä diili, kuukausikulu näytti kait olevan 400e/kk.

Tosinpäin, sitä sai aiemmin 0 % korolla ja kuluilla autoverkkokaupasta, mutta nyt joutuu maksamaankin jotain lainasta :/
 
Ai tuota Ioniq 5:sta ? Ettet vaan sekoita perus Ioniq autoon. Ioniq 5 on tuo "kunnollinen auto" isolla akulla.

En mene varmuuteen, mutta yhden käyttäjän kommentti viime viikolta toiselta foorumilta. Voi olla että henkilö sekoitti asian.
"Pari viikkoa sitten autoverkkokauppa.comissa oli Ioniq 5 vielä 0-korolla. Nyt sielläkin tuo sama 1% korko."
 
Heikot kilsat oli, joku 10k muistaakseni tai jtn. Oli se silti toki ok tarjous.
Joskus tommosta yksityisliisaria katselin, kun ajattelin kokeilla vuoden verran, että miltäs uusi auto tuntus, kun en sellaista ole koskaan omistanut :) Niissä tuntui silloin ajomäärän nosto 15tkm -> 25tkm nostavan kk-hintaa merkittävästi, mutta nyt kun katselin, niin jos vaikka haluais kokeilla sähköautoa vuoden päivät, niin tuolta Autoverkkokaupasta saisi Hyundai Ionic Electricin 415e/kk 25tkm ajomäärällä, mikä on vain 50e/kk enemmän kuin 15tkm ajomäärällä. Jos olis joku sähkölatausmahdollisuus kotona, niin voishan tollasta vuoden kokeilla.
 
Heikot kilsat oli, joku 10k muistaakseni tai jtn. Oli se silti toki ok tarjous.
30tkm vuosikilsoilla taisi olla satkun lisää kuussa eli 3 vuoden sopparilla saa melkein sen satkun puksuttaa mittariin. En mä itse parempia yksityisliisaritarjouksia ole tähän mennessä nähnyt ja omaksi ostamallakaan en olisi tuota saanut mitenkään paremmaksi diiliksi vaikka olisi ollut todellinen 0-korkotarjous. Eli kyllä niistä isoistakin autoista on tarjouksia ollut. Ei toki paljoa, mutta on kuitenkin.
 
Ai tuota Ioniq 5:sta ? Ettet vaan sekoita perus Ioniq autoon. Ioniq 5 on tuo "kunnollinen auto" isolla akulla.

Oli ioniq vitonen 0% korolla ilman kuluja vähän aikaa, muistan varmaksi. Meinasin jo tilata mutta päädyin odottamaan mahdollista hankintatuen nostoa. Olisi pitänyt tilata... sain tuossa juuri myytyä kampanjasta uutena ostamani autonkin käytettynä voitolla eteenpäin...
 
Toyotalla ihan ok hintainen minileasing jos autoa kaipaa lyhyeksi aikaa: Toyota Kuukausitilaus

Kokeilin ja toimi. Auto oli lähes pakasta vedetty ja prosessi sujuva. Hinnasto toimii niin että ensimmäiset 3kk halvempi hinta, sitten normaalihinta. Auton saa palauttaa koska vain ennen kuin seuraava laskutettava kuukausi alkaa. Hinta sis aivan kaiken psl. bensat, jonka seurauksena paperitöyt oli helpompaa kuin lentokentän vuokraamossa. Suosittelen hintojen puolesta kaikille jotka suunnittelee suomessa yli 5pv vuokrausta, koska samalla hintaa saa yli 3vko päälle.
1631692366017.png
 
Ei oo kyl pahan hintasia noi Kuukausitilaukset ts. vuokraus nyt kamppiksessa. Varsinkin vaikka kakkosautoksi tms. jos ei tarttis toista autoa aina.
 
Kokeilin ja toimi. Auto oli lähes pakasta vedetty ja prosessi sujuva. Hinnasto toimii niin että ensimmäiset 3kk halvempi hinta, sitten normaalihinta. Auton saa palauttaa koska vain ennen kuin seuraava laskutettava kuukausi alkaa. Hinta sis aivan kaiken psl. bensat, jonka seurauksena paperitöyt oli helpompaa kuin lentokentän vuokraamossa. Suosittelen hintojen puolesta kaikille jotka suunnittelee suomessa yli 5pv vuokrausta, koska samalla hintaa saa yli 3vko päälle.
1631692366017.png
Paljos tohon kk-hintaan sisältyy kilometrejä?
 
Harmitti hieman kun tuo tarjous poistui, kun olin juuri aikeissa tilata ko. auton. Nyt kuitenkin elämäntilanne muuttui sen verran ettei olisi ollut tarvettakaan, joten loppu hyvin - kaikki hyvin.

Erittäin hyvä diili tuo kyllä, en saanut excelissä mitenkään omaksi ostamista/rahoituksella kannattavammaksi. Saitko jo auton vai meneekö toimitus 1-2kk päähän kuten sivulla luki?

Itse tein sopimuksen ID4:sta tuon autoleasingin sivuilta 5. kesäkuuta. Hinta 439€/kk 36kk ja 15tkm/v. Mielestäni ihan kohtuullinen. Tilaus on mennyt järjestelmän 22.6., mutta tämän jälkeen ei ole kuulunut mitään. Kysyin autoliikkeeltä asiasta ja sieltä viitattiin komponenttipulaan yms. ja että tehtaan olisi pitänyt vahvistaa tuotantoviikko 3.7.. Toisen automme myimme melko nopeasti sopimuksen teon jälkeen ja pikkuhiljaa olisi mukava saada toinen pulkka käyttöön, kun ilmat viilenee jne. Onko muita, jotka tekivät autoleasingin kanssa sopimuksen kesäkuussa? Jos niin onko tilanne sama.
 
Itse tein sopimuksen ID4:sta tuon autoleasingin sivuilta 5. kesäkuuta. Hinta 439€/kk 36kk ja 15tkm/v. Mielestäni ihan kohtuullinen. Tilaus on mennyt järjestelmän 22.6., mutta tämän jälkeen ei ole kuulunut mitään. Kysyin autoliikkeeltä asiasta ja sieltä viitattiin komponenttipulaan yms. ja että tehtaan olisi pitänyt vahvistaa tuotantoviikko 3.7.. Toisen automme myimme melko nopeasti sopimuksen teon jälkeen ja pikkuhiljaa olisi mukava saada toinen pulkka käyttöön, kun ilmat viilenee jne. Onko muita, jotka tekivät autoleasingin kanssa sopimuksen kesäkuussa? Jos niin onko tilanne sama.
Mä tein, mutta sain jo oman autoni, kun otin sellaisen mallin, joka löytyi suoraan varastosta. Itse halusin auton ajoon vasta heinäkuussa, vaikka olisin sen halutessani saanut jo aiemmin. Tämä tosin vaati itseltä aktiivista soittelua suoraan autoa luovuttavaan liikkeeseen eli mun kohdalla Vantaan Volkkarille.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä näitä laskelmia, joissa leasing tulee halvemmaksi. Yksi skenaario tulee mieleen, että autoa pidetään 2 ekaa vuotta ja siitä otetaan maksimaaliset arvonalennukset. Leasing tulee varmaan halvemmaksi tällaisessa tapauksessa.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä näitä laskelmia, joissa leasing tulee halvemmaksi. Yksi skenaario tulee mieleen, että autoa pidetään 2 ekaa vuotta ja siitä otetaan maksimaaliset arvonalennukset. Leasing tulee varmaan halvemmaksi tällaisessa tapauksessa.
Kyllä se liike siinä voittaa, mikä bisnes se olisi jos laittaisi vähän käytetyt autot eteenpäin halvemmalla kuin mitä asiakkaan liisarinpätkästä on jäänyt maksettavaa.
Leasingien kuluja ei kannata miettiä liian tarkkaan. Ne on sellaisille asiakkaille jotka haluavat tietää etukäteen mitä autoilu maksaa ja budjetoida taloutensa sen mukaan. Kun esimerkiksi on 500 kuussa ylimääräistä laittaa autoiluun, valitsee sen perusteella sopivan sekä kilometrit ja antaa palaa.
Jos on halua tai tarvetta venyttää penniä niin omistusautoilu on edelleen ainoa vaihtoehto.
 
Olisi mielenkiintoista nähdä näitä laskelmia, joissa leasing tulee halvemmaksi. Yksi skenaario tulee mieleen, että autoa pidetään 2 ekaa vuotta ja siitä otetaan maksimaaliset arvonalennukset. Leasing tulee varmaan halvemmaksi tällaisessa tapauksessa.

Ei kai uuden auton liisaamista ja sen kustannuksia voi verrata muuhun kun vastaavan uuden auton ostamiseen ja pitämiseen vastaavan ajan.
 
Ei kai uuden auton liisaamista ja sen kustannuksia voi verrata muuhun kun vastaavan uuden auton ostamiseen ja pitämiseen vastaavan ajan.
No ei, mutta tarkasteluväli vaikuttanee paljon asiaan. Mitä kauemmin pitää omaa niin sitä halvemmaksi se tulee verrattuna leasing, kun auton euromääräinen arvonlasku hidastuu.
 
Liisaus voi tulla halvemmaksi silloinkin jos ei osaa tai halua yhtään kilpailuttaa huoltoja ja korjauksia ja aina tyytyy myyjän ensimmäiseen tarjoukseen autoa vaihtaessa.
 
Olisikohan liisaus tullut halvemmaksi kun ostin vm. 21 Skoda Scalan uutena ja 7kk käytön jälkeen myin 800€ voitolla? Jos on joku sellainen liisaus missä ne maksaa reilu 100€ kuukaudessa että pitää sitä liisariautoa. Täytyykin selvittää jos tuollainen olisi kun seuraavaa autoa hommaa!
 
Esimeekkiskenaario. 16kuukauden kuluttua tästä päivästä todetaan että VW ID4 on ihan hemmetin paska auto ja aivan järjetön pommi -> ID4 hinnat laskee markkinoilla -> jos ostit niin nami nami vituttaako 20ke arvon alenema päivässä. Jos liisasit niin nauraen pankkiin ja hakeen seuraavaa liisaria alle.

Tämö skenaario koskee isolla riskillä tällä hetkellä etenkin sähkö ja hybridi autoja.
Jos joku julkaisee huomenna täyssähköauton joka lataa itseään jopa suomen talvessa auringolla, niin paljon että ei ikinä tarvitse ladata töpseliselistä. Kiihtyy 0-100 3s ja on maksaa 10ke. Niin ei taida kukaan maksaa teslasta enää edea 5ke, edes uutena.

Jos tuollainen sähköauto tulisi markkinoille, niin se romahduttaisi polttomoottoriautojenkin hinnat.
Voisi olla jälleenmyynnin kannalta jopa pahempi polttiksille, kun tuo vähentäisi huoltoasemien määrää entisestään.
 
Riippuu sopimuksen laadusta. Jos se liisari on takaisinostosopparilla niin ei eroa normaalista rahoituksesta mitenkään muuten, paitsi että sulla on mustaa valkoisella ostotarjous autosta esim. 24kk päähän. Voit silti myydä eniten tarjoavalle. Win-win.

Ei liisareissa mitään takaisinostosopimuksia ole. Leasing on pitkäaikaisvuokrausta -- sinä et omista autoa vaan leasingyhtiö, joten et voi sitä kenellekään myydä.
 
Villinä arvauksena mahtaisikohan massimiehet suosivat liisareita vähentämään omaa riskiä ja vähentämään vaivan näköä? Mahdollisesti myös saattavat suosia muita rahoitusmuotoja. Onhan noita massimiehiä tälläkin foorumilla paljonkin, josko joku heistä kertoisi.

En usko, massimiehet on sen verran tarkkoja rahoistaan etteivät polta tuhatlappusia "riskittömyyden takia" järjettömien liisaridiilien muodossa. Noissa arvokkaammissa autoissa et saa Leasingia mitenkään taloudellisesti järkeväksi vrt. rahoitus omalla riskillä.
 
Massimiehet osannee myös laskea VPO vs. OPO kustannuksia ja sen pohjalta miettiä kannattaako pennejä sitoa tuottamattomaan peltiin jos hyvällä liisaritarjouksella VPOn kustannus on minimaalinen.
 
Massimiehet osannee myös laskea VPO vs. OPO kustannuksia ja sen pohjalta miettiä kannattaako pennejä sitoa tuottamattomaan peltiin jos hyvällä liisaritarjouksella VPOn kustannus on minimaalinen.
Riippuu siitä mihin hintaan massimies saa lainaa. Aika usein on uusissa autoissa matalia korkoja lainoissa.

Onko massimiehillä kaikki muu kulutusroina osareilla? Samall logiikalla pitäisi olla. Käytännössä kuitenkin esim. puhelimen osto osarilla on aina järkevämpää kuin omalla rahalla. Autoliisarin tapauksessa taas mun näkemys on, että useimmille ei kannata.
 
No ei, mutta tarkasteluväli vaikuttanee paljon asiaan. Mitä kauemmin pitää omaa niin sitä halvemmaksi se tulee verrattuna leasing, kun auton euromääräinen arvonlasku hidastuu.

Niin ja ostamalla suoraan 25v vanhan Carina E:n euromääräinen arvonlasku on heti minimissään. Silti vertailu oman auton pitäminen 6 vuotta ja liisariin joka vaihtuu samassa ajassa 2 tai 3 kertaa on hölmöä. Joku hintahan sillä uudella ajamisesta on maksettava kuten jos vaihdat uutta omaasi 2 tai 3 vuoden välein.

Liisaus voi tulla halvemmaksi silloinkin jos ei osaa tai halua yhtään kilpailuttaa huoltoja ja korjauksia ja aina tyytyy myyjän ensimmäiseen tarjoukseen autoa vaihtaessa.

Täälläkin taisi olla porukkaa jotka ALD BF tarjouksiin tarttuivat ja olivat jopa laskevinaan että liisaus halvempaa kun 60-70k bemarin omistaminen kuukausihinnan ollessa alle 1% hinnasta. ALD ei määriään ihan listahinnalla taida Laakkoselta ostaa näitä autoja sama huoltopalveluiden kanssa eivät he tarjouksillakaan mitään hyväntekeväisyyttä harrasta.
 
Olisikohan liisaus tullut halvemmaksi kun ostin vm. 21 Skoda Scalan uutena ja 7kk käytön jälkeen myin 800€ voitolla? Jos on joku sellainen liisaus missä ne maksaa reilu 100€ kuukaudessa että pitää sitä liisariautoa. Täytyykin selvittää jos tuollainen olisi kun seuraavaa autoa hommaa!
Oon mäkin ostanut auton uutena ja myynyt sen melkein 10 vuoden oman käytön jälkeen usean tonnin voitolla eteenpäin. Ei sitä skenaariota voi kuitenkaan kaikkiin muihin autoihin suoraan verrata.
 
Noissa arvokkaammissa autoissa et saa Leasingia mitenkään taloudellisesti järkeväksi vrt. rahoitus omalla riskillä.
Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä eikä asiaa voi näin yksinkertaistaa, että tilanne olisi aina näin. En tiedä toki mitä tarkalleen tarkoitat arvokkaalla autolla, mutta ehkä tuo hommaamani ID4 menee siihen kategoriaan (ovh ~47k€). Mä maksan siitä yksityisliisarina 395€/kk eli koko 36kk jakson aikana kaikki kulut ovat 14220€. Vakuutusta, veroja ja sähköjä en laske tähän mukaan, koska ne olisi molemmissa tapauksissa kuitenkin samat.

Jos olisin ostanut auton omaksi niin olisin autosta maksanut noin 43k€ alennuksien jälkeen plus päälle talvipyörät 1500€ eli yhteensä 44,5k€. Melko maltillisella 15%:n vuotuisella arvonpudotuksella kolmen vuoden päästä auton arvo on noin 29k€ eli pelkän arvonpudotuksen erotus on noin 15500€. Arvo saattaa toki olla huonompi tai parempi, mutta tuo 15%:a on aika optimistinen arvio etenkin jos liikkeeseen viet auton hyvitettäväksi vaihdossa. Nyt liisari on jo reilun tonnin halvempi eikä tässä ole vielä edes huomioitu omaksi ostamisen rahoituskuluja tai huoltoja.
 
Tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä eikä asiaa voi näin yksinkertaistaa, että tilanne olisi aina näin. En tiedä toki mitä tarkalleen tarkoitat arvokkaalla autolla, mutta ehkä tuo hommaamani ID4 menee siihen kategoriaan (ovh ~47k€). Mä maksan siitä yksityisliisarina 395€/kk eli koko 36kk jakson aikana kaikki kulut ovat 14220€. Vakuutusta, veroja ja sähköjä en laske tähän mukaan, koska ne olisi molemmissa tapauksissa kuitenkin samat.

Jos olisin ostanut auton omaksi niin olisin autosta maksanut noin 43k€ alennuksien jälkeen plus päälle talvipyörät 1500€ eli yhteensä 44,5k€. Melko maltillisella 15%:n vuotuisella arvonpudotuksella kolmen vuoden päästä auton arvo on noin 29k€ eli pelkän arvonpudotuksen erotus on noin 15500€. Arvo saattaa toki olla huonompi tai parempi, mutta tuo 15%:a on aika optimistinen arvio etenkin jos liikkeeseen viet auton hyvitettäväksi vaihdossa. Nyt liisari on jo reilun tonnin halvempi eikä tässä ole vielä edes huomioitu omaksi ostamisen rahoituskuluja tai huoltoja.


Tarkoitin nyt tällaisia +100k autoja kun oli tuossa aiemmin puhe "massipäällikkö" tason vehkeistä. Autoista joissa kk-erä ja vapaa autoetu on vahvasti nelinumeroisen puolella. Nuo normaali kuolevaisen ostettavissa olevat paremmat autot saattaa välillä olla liisingillä ihan kannattavia kun maahantuojat ja valmistajat subventoi niiden liisarihintoja jotta saataisiin fleetteihin lisää autoja. ts. business hinnoittelu.
 
Noissa tilanteissa leasingia ei valitakaan kustannusten halpuuden takia, vaan sen takia ettei autoa tarvitse laittaa massimiehen firman taseeseen vaan vuokrat voi kuitata täysimääräisenä kuluina kirjanpidossa.

Määräävä tekijä on siis se, että onko ostajalla firma johon auton kulut tunkea vai ei. Jos ei ole, niin todennäköisesti rahoituksella mennään. Koska ei mitään järkeä iskeä sata tonnia autoon yhdeltä istumalta nykykoroilla, vaikka tilillä olis miten paljon painetta.

Edit: niin ja sitten oikeasti kalliiden uusien autojen kanssa (puhutaan siis autoista, jotka maksaa 200 k€ ja autovero toiset 200 k€) ilmeisesti nykyään suositaan leasingia sen takia, että autovero tarvii maksaa vain leasing-ajalta mikäli näin halutaan toimia.

Omaan yritykseen ostaessa tilanne on toki hiukan erilainen. Silloin on ihan kätevää ostaa Leasingilla kallis auto jos vaikka pääomistajien kesken sovitaan että nyt ei investoida mitään isoja hankintoja :D


Tosin siitäkään ei taida vielä olla oikeasti mitään ennakkopäätöstä miten verottaja suhtautuu tuohon leasing-ajan autoveroon. Sehän vaatii lopulta myös auton exporttauksen, kuinka pitkää aikaa verottaja pitää "lopullisena" maastavientinä?
 
Mainostaako sitä muut kuin yksi Lempäälässä toimiva liike?
Onhan sillä siinä mielessä väliä että uuden autovero on huomattavasti kovempi ja verottajan näkökulmasta voi osa verosta jäädä saamatta jos takaisin tuodaan auto selvästi käytettynä ajan X kuluttua kun verotusarvo on laskenut kuin lehmän häntä.
 
Onko minkälaisia korkoja ollut tarjolla käytettyihin autoihin? Nollakorkoa taitaa olla melko mahdotonta saada, mutta 1,99%+kulut (eli lähemmäs 3,5-4% todellinen) taitaa olla pieninpiä mitä itsellä tullut vastaan.
 
Onko minkälaisia korkoja ollut tarjolla käytettyihin autoihin? Nollakorkoa taitaa olla melko mahdotonta saada, mutta 1,99%+kulut (eli lähemmäs 3,5-4% todellinen) taitaa olla pieninpiä mitä itsellä tullut vastaan.


Kyllähän noita 1~2% korkoja kulujen kanssa tai ilman aina tasaiseen tahtiin on liikkeillä. Alla pari esimerkkiä:

Levoranta tarjoaa "Kiinteä korko kaikkiin autoihin 0,99%, käsittelymaksu 14 €/kk, luoton perustamiskulu 289 €:

J. Rinta-Jouppi "1,99% + kulut" joita ei kerrota:

Etelä-Suomen autotalon kampanja "Korko 1,89 % + Avauskulu 249 € + Eräkulu 13 € / kk":

Keskusaitohallilla Volvo Select vaihtoautoihin "luoton korko 1,99 %, perustamismaksu 220 €, käsittelykulu 12 €/kk":
 
Onko minkälaisia korkoja ollut tarjolla käytettyihin autoihin? Nollakorkoa taitaa olla melko mahdotonta saada, mutta 1,99%+kulut (eli lähemmäs 3,5-4% todellinen) taitaa olla pieninpiä mitä itsellä tullut vastaan.

Auto-Kehässä äskettäin oli heinäkuun loppuun asti 0-korko ja 0-kulut. Ei yleensä pahat muutenkaan ts. jotain 0,9 % tarjouksia jne. lähes koko ajan. Ihan kohta on kai Lohjan myymälän 1-vuotissynttärit niin eiköhän taas nollat pauku... Hemmetin pitkä jono vaan (uusien) luovutuksissa (eli kauppa käy), vaimon uus auto ollu kohta 1,5 kk siellä pihassa venaamassa lämppärin ja koukun asennusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom