Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Yksi selitys on että harkkoperustus ei ole vaaterissa ja on kiiloilla oijottu alajuoksu vaateriin ja välit täytetty uretaanilla.Kuvista kun ei oikein selviä mitä kaikkea tuo kötös pitää sisällään ylöspäin mentäessä.
Jep. Mutta jos tuossa ei harkot ole vaaterissa, niin ei siellä ole koko laattakaan sitten tasassa kun harkot laitettu ilmeisesti laatan päälle. Itelläkin tuossa harrastetilassa heitti sokkeli, 10m matkalla noin 3cm yläpinnassa viettoa. Ei kuitenkaan tullu mieleen lähteä tasaamaan sitä millään palikoilla ja uretaanilla, vaan alajuoksu laitettiin kierretangoilla tiukasti kiinni sokkeliin, ja vietto korjattiin runkopuiden pituutta säätämällä niin, että yläjuoksu tuli vaateriin.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä se kai sitte lähtee. Jos huomenna repis toisen puolen auki. Sen verran ruosteessa ruuvit, että ennemmin särkee bitsit ja muut avaimet tuossa nii parempi vaa sorkkaraudalla irti.

Jännä kans tuo alajuoksun alue ku siellä on uretaania. Tavallaan tekis mieli purkaa seinät kokonaan auki, mutta se taas lois painetta lisätä seinäpaksuutta tuon sokkelin verran ja tuplata seinien villamäärä. Noh, katsotaan nyt saako tälle talvea edes villoja yläpohjaan saati ilppiä talliin. 🙄

PXL_20251016_135259425.jpg


PXL_20251016_135400153.jpg


PXL_20251016_140717089.jpg


PXL_20251016_141242609.jpg
Kuva on otettu juurikin kuvailemastasi kohdasta. Itsekin tuota avopuolisolle äänen ihmettelin, että mikähän homma tämäki on. Mutta en toistaiseksi ole syvemmälle mennyt tutkimaan. Ehkä tuista pitäisi ottaa kipsilevyä seinästä pois, jotta näkisi kunnolla miten tuo runko yms on tehty. Naapuri tiesi kertoa, että jotkut virolaiset tuon on käyny pykäämässä kasaan 10 vuotta sitten.



Samaa ehdin miettiä.



Oletus on noin, että on ollut alun alkujaan kylmä katos, ja sitten on tullut alkuperäiselle omistajalle ns. pakko myydä talo ja meitä edeltävä omistaja on sitten vaatinut oman kauppansa ehdoksi tallin luvat kuntoon, jolloin tuo on viety tuohon nykyiseen muotoonsa. Itse veikkaan, että ns. kiireellä viety homma maaliin ja kaupat lukkoon. Siihen sitten lumiset autot ja huono ilmanvaihto niin tässä ollaan.

Mutta eipä sillä rakennustarkastaja sanoi, että kyllä tämä vielä pelastettavissa on. Ehkä tuossa nyt alkaa muodostua se isoin ongelma eli kivijalka/sokkeli plus ulkovuorauksen ilmarako. Minkälaisen prosessin niiden korjaaminen sitten vaatii ja miten nopealla aikataululla niitä on korjattava niin ei toistaiseksi mitään tietoa.

Viritys on kyllä sitä tasoa, että kannattaisi vain reklamoida myyjää, jos vielä ei ollut tehty. Kannattaako oikeuteen mennä tappelemaan, jos ei mene läpi, tuskin, mutta onhan tuo nyt aivan selvästi rakennettu väärin eikä vastaa suunnitelmia.
 
Joo mä kyllä reklamoisin myyjää asiasta, kerta tuossa on niin monta kuvien vastaista asiaa ja koko runko on alajuoksun osalta perustettu joillekin kiilapaloille ja uretaanille kaiken muun lisäksi.

Tossa vois hyvinkin käydä niin (riippuen koko kiinteistön kauppasummasta toki) että myyjä tulisi tossa sen verran usealla tuhatlappusella vastaan, että tossa sais levyttää sisäpinnat uusiksi ja tehdä tuulensuojalevytyksen ja paneloinnin myös. Rahaahan tollaseen operaatioon ei tuhottomasti pala jos ottaa työtaakan itselleen.
 
Joo no myyjää en ole asian suhteen vielä lähestynyt siinä mielessä, että se tietäisi mitä olen nyt tekemässä eli ei tiedä asiasta mitään. Teen sen varmaan kuitenkin lähiaikoina, koska tänään tuli tuo rakennustarkastuksen raportti ja siinä nyt ei tietysti ole tuota alajuoksun hommaa kun ei se liene tuossa rakennuksessa se ongelmakaan tällä hetkellä, enkä sitä paikalle siitä syystä ede pyytänyt saati, että paikat olisi ollut niin auki, että tuonne olisi nähnyt. Noh raportti tuli ja sen kertoma on lyhykäisyydessään:

Lattian betonilaatasta mitattiin kohonneita kosteusarvoja (115 - 130) lähes kauttaaltaan. Puurakenteissa havaittiin myös kosteuden aiheuttamaa puurakenteen vaurioitumista ja levyjen sisäpinnalla näkyvää mikrobikasvustoa. Katon osalta sisäverhouksessa havaittavissa kosteuden tiivistymisestä johtuvia kosteusjälkiä. Korkeasta sisäilman kosteudesta johtuen sisäverhouksesta sekä puurakenteista mitattiin korkeita kosteusarvoja. Puu- ja levyrakenteet 20-28 paino-%.

Toimenpidesuositukset:

1. Autotalliin toimivan ilmanvaihdon järjestäminen.
2. Kosteusvaurioituneiden pintarakenteiden poistaminen seinien alaosista ja näkyvän mikrobikasvuston poistaminen homepesulla tai levyjen uusiminen. Sisäpuolisten levyrakenteiden maalaaminen.
3. Lämmityskaudella autotalliin lämmityksen järjestäminen esim. ilmalämpöpumpun avulla.
4. Yläpohjaan lämmöneristyksen lisääminen.

Ja tyyppi joka kävi niin on kyllä pätevä ja asiansa osaava kaveri, puhui asioista suoraan. Huomasin, että kauhisteli tilannetta alkuun, mutta sanoi, että tämä on vielä pelastettavissa tässä kohtaa. Hyvä, että kävi niin tietää nyt melko selvästi mitä tehdä jatkon suhteen. Tietysti tuon alajuoksun kans arvelluttaa koska jos koko mökki makaa nyt tuollaisten puupalikoiden varassa, ei taida olla hyvä juttu ja kauhee homma varmaan korjata. Ihmettelinki jo alkuun noita tallin nurkkien avoimuutta ja kuten moni täällä, mutta alajuoksu on tuolla ulkolaudoituksen alla oikeaoppisesti piilossa mutta näkyvät osat onkin noita palikoita.

Hyviä ehdotuksia reklamointiin tallin suhteen ja miten tai millaisella summalla myyjä voisi mahdollisesti osallistua. Oikeuteen tämän kanssa tuskin tarve tai edes jaksa lähteä.

Tänään avasin toisen puolen sokkelista, se oli inasen parempi ku toinen puoli, mutta ruuvit umpiruosteessa joten sorkkaraudalla lankut irti sokkelista.
 
Tietysti tuon alajuoksun kans arvelluttaa koska jos koko mökki makaa nyt tuollaisten puupalikoiden varassa, ei taida olla hyvä juttu ja kauhee homma varmaan korjata. Ihmettelinki jo alkuun noita tallin nurkkien avoimuutta ja kuten moni täällä, mutta alajuoksu on tuolla ulkolaudoituksen alla oikeaoppisesti piilossa mutta näkyvät osat onkin noita palikoita.
Tuohon nyt sen verran, että runkorakenne tehdään yleisesti ihan käytännön syistä tuolla 600mm jaolla eli lämmöneristys ja levyjaolla. Se on katolta tuleville kuormille täysin ylimitoitettu varsinkin kun se vielä yleenä ripulaudoituksilla/levytyksillä nyrjähdystuetaan. Rakenne toimisi täysin ilman alajuoksuakin, mutta rakentaminen on vain paljon helpompaa kun sellainen sieltä löytyy :D

Tuo kiila/talla systeemi siis ei varsinaisesti vaikuta yhtään mitään siihen miten rakennus kantaa "oikeasti". Se ei tuosta tule mihinkään muuttumaan tulevienkaan vuosikymmenien aikana kun ei nytkään ole antautunut.
Yhtä idioottivarma olisi ratkaisu että lisäisi kiilat jokaisen runkotolpan kohdalle. Mutta ei voi ymmärtää mitä rakentajan päässä on liikkunut kun sen noin on toteuttanut.

Jokatapauksessa oikeaoppinen korjaushan tuossa on, että ulkoverhouspaneli puretaan, Lisätään tuulensuojalevyt, tehdään ristikoolaus, pudotetaan ulkoverhous kivijalan yläpinnan alapuolelle. Lisäksi kun höyrynsulun olemassaolosta ei satavarmutta ole jokapaikassa niin sisäverhouslevyt poistetaan. Samalla eristepaksuutta voi lisätä sisäpuolelle vaakakoolauksella. Betonilaatasta oletettavasti puuttuvaa lämpökatkoa nyt on suht mahdotonta tehdä (siis ei mikään nyt ole mahdotonta, mutta hyötyyn nähden kustannustehokkaasti), kun se nyt ei näy kuin hieman lisääntyneenä lämmityskustannuksena.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 131
Viestejä
4 967 909
Jäsenet
79 742
Uusin jäsen
Vingga

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom