Kesärenkaat - yleisketju

92 kantavuusluokka meinaa 630 kiloa ja 93 meinaa 650 kiloa. Jos et aio latoa yli 2520 kiloa renkaiden päälle niin eiköhän tuo ihan ok ole. Katsurit harvemmin katselee renkaita noin tarkasti.
 
92 kantavuusluokka meinaa 630 kiloa ja 93 meinaa 650 kiloa. Jos et aio latoa yli 2520 kiloa renkaiden päälle niin eiköhän tuo ihan ok ole. Katsurit harvemmin katselee renkaita noin tarkasti.

Massat ei välttämättä jakaudu tasaisesti akselien välille, rekisteriotteesta tai traficomilta näkee molempien akseleiden sallitut massat. Esimerkiksi omassa:

1. Akseli 1190 kg
2. Akseli 1455 kg

Kokonaismassa 2530 kg

Otteenmukaisten renkaiden kantavuusluokat rengaskoosta riippuen

1. Akseli 95-100
2. Akseli 97-100
 
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?

Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin
Huomioi myös renkaan kantavuus

Kun auton rengaskokoa muutetaan, myös renkaan kantavuus pitää muistaa huomioida. Uuden renkaan kantavuuden täytyy olla vähintään yhtä suuri kuin auton akselipaino jaettuna kahdella. Näet akselipainon aina ajoneuvon rekisteriotteesta.
Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.
 
Kesärenkaat alkavat olla sakkorajoilla. Satuin katsomaan rekisteriotteesta, että siellä on sallittujen rengaskokojen (235/40 R18 jne.) lisäksi merkintä 93W eli kuormitus- ja nopeusluokka. Nykyisissä tarvikevanteissa on renkaat koossa 225/40 R18 ja niissä merkintä 92Y XL. Pikaisesti netistä katsottuna tuossa koossa ei ole edes tarjolla renkaita yli 92 kuormitusluokassa vaan pitäisi mennä kokoon 235/40 R18. Olenko siis ajanut viimeiset vuodet laittomilla renkailla, vaarantanut itseni ja muut tienkäyttäjät ja katsastanut autonkin väärillä kenkailla useampaan kertaan?

Muut merkinnät hyväksyttyjen kokojen ohella on lähinnä esimerkkejä. Kantavuutta pitäisi olla sen verran, että sitä on akselin renkaissa yhteenlaskettuna vähintään yhtä paljon kuin papereissa sallitaan akselille painoa.

Renkaiden nopeusluokan pitäisi vastata tai ylittää ajoneuvon huippunopeus, muutoin ohjaamoon pitää kiinnittää tarra, joka kertoo asiasta kuljettajalle. (Saksassa asiaa kuulemma jopa valvotaan.) Talvirenkailta tätä tarrahimmeliä tosin ei käsittääkseni vaadita, ainakaan Suomessa.
 
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?

Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin

Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.

Voi pyhä paviaani! :speechless:

Ei mitään järkeä. Jos sua vaivaa se mitä siellä alla on nyt, niin voit käydä muutoskatsastamassa ne kumit auton alle ja pyytää katsuria lisäämään ko. tiedot otteeseen.

Mulla lukee otteessa 185/65R14 78S/78Q M+S. En edes tiedä, mistä tuollaisia renkaita pitäisi lähteä etsimään? Väkisin menee kantavuusluokka ja nopeusindeksikin reippaasti ylitse "suosituksesta". ;)
 
Voi pyhä paviaani! :speechless:

Ei mitään järkeä. Jos sua vaivaa se mitä siellä alla on nyt, niin voit käydä muutoskatsastamassa ne kumit auton alle ja pyytää katsuria lisäämään ko. tiedot otteeseen.
No kun mua ei vaivaa se mitä alla on nyt eikä myöskään kiinnosta muutoskatsastus. Kiinnostaisi vaan ostaa määräysten mukaiset renkaat, joista esim. katsastusmiehellä ei olisi mahdollisuutta antaa hylkyä.
Renkaan leveyttä saa muuttaa ilman muutoskatsastusta korkeintaan 30 mm alkuperäisestä rengaskoosta kapeampaan tai leveämpään kokoon.
Renkaan ulkohalkaisija saa muuttua korkeintaan 15 % alkuperäisestä halkaisijasta.
Vanteen leveys saa olla korkeintaan 26 mm alkuperäistä suurempi.
Rengaskokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta noiden rajojen sisällä, mutta pitääkö kantavuuden olla 93 vai riittääkö kun mennään akselimassojen mukaan. Ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia, joten pitänee kysyä muualta.
 
No kun mua ei vaivaa se mitä alla on nyt eikä myöskään kiinnosta muutoskatsastus. Kiinnostaisi vaan ostaa määräysten mukaiset renkaat, joista esim. katsastusmiehellä ei olisi mahdollisuutta antaa hylkyä.

Rengaskokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta noiden rajojen sisällä, mutta pitääkö kantavuuden olla 93 vai riittääkö kun mennään akselimassojen mukaan. Ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia, joten pitänee kysyä muualta.

Ajoneuvolain 13 §:n mukaan liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava vähintään renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta.
Tieliikennelain 104 §:n mukaan ajoneuvoon saa kuitenkin asentaa renkaat, jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa. Renkaiden on kuitenkin oltava sellaiset, että koko ajoneuvon kuormaaminen ajoneuvolle tiellä sallittuun massaan on mahdollista ylittämättä renkaiden kantavuutta.
 
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?

Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin

Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.

Tyyppihyväksyttyjen renkaiden nopeus- ja kantavuusluokkaan taitaa vaikuttaa vahvasti ensiasennusrengas toimittajan valikoima ja lobbaus.

Yhtään vanhemmissa vehkeissä myös markkinoiden ja autokannan muutos vaikuttanut esimerkiksi ei XL luokan renkaita ei tahdo löytyä tietyistä rengaskoista.

Jos asia häiritsee niin hankkii otteen mukaiset renkaat sinunkin tapauksessa joku on säästänyt koska 225/40 on halvempi koko vs 235/30.
 
Tuossa vielä Traficomin pykälää... "jos renkaiden kantavuus ei rajoita ajoneuvolle käytössä sallittua akselimassaa pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa".

1754315051493.png


Viitetiedot: Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen | 25.1.2021 | Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom): Tieliikenne | Viranomaisten määräyskokoelmat | Finlex
 
Ajattelin kytätä jotain tarjouksia nyt syksyllä mutta meninpä huvikseen googlailemaan "renkaat netistä", pari eri osoitetta kokeilin ja kun rekkarilla saa suoraan oikeanlaiset renkaat niin oli äärimmäisen helppo valita renkaat ja tilata ne kotiin. Bridgestonen Turanzat T005:t tarjouksessa ja kaikkineen rapiat 500€ kotiovelle toimitettuna. 215/65 R16 98H oli tyyppi.
 
Roadx rx motion 360e sain hyvään hintaan allepantuna joten niihin päädyttiin nyt. Taisi olla Linglongejakin halvemmat ja pikaisella googlauksella kehuttiin kestävyydestä ja vähäisestä rengasmelusta joten hyväksyin ne. Huomenna pääsevät omaan testiin 400km siivuun ja ylihuomenna takaisin.

Kuulemma olivat vaihtaneet 500 paria alle eikä ole yhdetkään tulleet takaisin ja Linglongeista kuulin aiemmin että runkoviat on yksittäisiä mutta ei tyypillisiä.
 
RoadX on Sailunin omistama merkki. Olin myös hyvin skeptinen kyseisen merkin renkaita kohtaan, varsinkin kun kyseessä on kitkat, mutta on yllättänyt kyllä positiivisesti. Autossa oli siis talvirenkaina ostettaessa uudet RoadX RX Frost WU01 -renkaat. Ihan tyytyväinen olen ollut renkaisiin nyt neljä talvea ajaneena.
 
en tiedä onko porukka huomannu eroa mutta aivan käsitön ero kulussa mukavuudessa polttoaineessa kaikessa

vaihoin kitkat 225/50r16
205/55r16

molemmat hakkapeliittaa leveemmät paisto 18 kapeemmat 20

7leveellä vanteella ja vaihdoin taakse edessä laatu 205/55 kummit kesäkummit
 
Onko tää yhtää hyvä diili? Renkaat vissii hyvät, mut onko liian käytetyt tohon hintaan? Kokemuksia puljusta?

kalliit. vaikka onki merkkirenkaat ni silti vanhat ja 5mm pintaa jäljel. ja sarjasta 300€ huhhu. 200€ enempää en maksais. nimimerkillä just tuli UUDET 225/40r18 renkaat kotitoimituksella 350€

Jos vielä joudut maksamaan yhtään mitään rengastöistä ton päälle niin aivan paska diili. tai lähetyskuluja.

yksittäisiä renkaita tuolta kannattaa ostaa esim. puhjenneen tilalle jos tarvii samanlaisen tilalle. Silloin se on järkevää. Tulee halvemmaks kuin kaks uutta mitkä on vielä ihan erilaisia vanhojen muiden kanssa.
 
kalliit. vaikka onki merkkirenkaat ni silti vanhat ja 5mm pintaa jäljel. ja sarjasta 300€ huhhu. 200€ enempää en maksais. nimimerkillä just tuli UUDET 225/40r18 renkaat kotitoimituksella 350€

Jos vielä joudut maksamaan yhtään mitään rengastöistä ton päälle niin aivan paska diili. tai lähetyskuluja.

yksittäisiä renkaita tuolta kannattaa ostaa esim. puhjenneen tilalle jos tarvii samanlaisen tilalle. Silloin se on järkevää. Tulee halvemmaks kuin kaks uutta mitkä on vielä ihan erilaisia vanhojen muiden kanssa.
Näin vähän aattelin, mitkä ostit 350e?
 
Onko tää yhtää hyvä diili? Renkaat vissii hyvät, mut onko liian käytetyt tohon hintaan? Kokemuksia puljusta?
Näin vähän aattelin, mitkä ostit 350e?

Nopeasti Googlaten, Kärkkäiseltä uudet 115€/kpl (tai 460€ sarja). Ei paha Continentaleista.

 
Yhdessä kesärenkaassa kuvanlainen pullistuma sivussa. Miten iso riski ajella? Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.



kupru1.jpgkupru2.jpg
 
Yhdessä kesärenkaassa kuvanlainen pullistuma sivussa. Miten iso riski ajella? Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.



kupru1.jpgkupru2.jpg
Heti vaihtoon!
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Yhdessä kesärenkaassa kuvanlainen pullistuma sivussa. Miten iso riski ajella? Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.



kupru1.jpgkupru2.jpg
Vaihtoon veisin ite heti, ostasin tilalle käytetyn, jos en haluais uusia satsia vielä. Riski tossa on jo melko iso, en tosin osaa arvioida tarkemmin, kun olen vienyt aina heti vaihtoon enkä kokeillut kauanko kestää.
 
Yhdessä kesärenkaassa kuvanlainen pullistuma sivussa. Miten iso riski ajella? Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.



kupru1.jpgkupru2.jpg
Hajoaa koska hyvänsä, vaihtoon vaan koska myös noilla milleillä nousee plaaniin sateella 😀
 
Yhdessä kesärenkaassa kuvanlainen pullistuma sivussa. Miten iso riski ajella? Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.



kupru1.jpgkupru2.jpg

Renkaan rakenne rikki

Miksi renkaan pullistuma on vaarallinen?

Jos renkaan sivuseinämään ilmestyy kupla, se tarkoittaa, että kumin takana oleva runkokerros on puhjennut. Jos kupla puhkeaa, renkaan paine saattaa hävitä nopeasti. Jos tämä tapahtuu nopean ajon aikana, esimerkiksi moottoritiellä, renkaan äkillinen ilmanmenetys voi aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menettämisen ja johtaa onnettomuuteen.

Kuten viiltojen kohdalla, myös pullistuma voi esiintyä sekä renkaan sisä- että ulkoseinämällä. Tämän vuoksi pullistuma ei välttämättä näy, kun tarkastelet ajoneuvoasi ulkoapäin. Kun renkaassa on pullistuma, siinä esiintyy yleensä epänormaalia tärinää. Tätä merkkiä ei pidä ottaa kevyesti, vaan sinun on tarkistutettava renkaat kiireellisesti ammattilaisella.
 
Mikä olis hyvä rengas? 225 50 R17? Kantavuus ptäis olla 95, niin esimerkiksi Yokohama bluearth taitaa karsiutua (94, hinta n. 600e).
Hakka Black 3 ~670e, ainakin riittää kantavuus.

E: Summer S?
 
Mikä olis hyvä rengas? 225 50 R17? Kantavuus ptäis olla 95, niin esimerkiksi Yokohama bluearth taitaa karsiutua (94, hinta n. 600e).
Hakka Black 3 ~670e, ainakin riittää kantavuus.

E: Summer S?
Kotiovelle tai liikkeeseen tuotuna.
Kumho Ecsta HS52 334€
Goodyear Eagle F1 Assymmetric 6 520€
 
Mikä olis hyvä rengas? 225 50 R17? Kantavuus ptäis olla 95, niin esimerkiksi Yokohama bluearth taitaa karsiutua (94, hinta n. 600e).
Hakka Black 3 ~670e, ainakin riittää kantavuus.

E: Summer S?
Ootko asentamassa ei-alkuperäiskoon renkaita autoon, jos kantavuus pitää olla 95 mutta koko 225/50R17?

225/50R17 ei pitäisi olla load indexillä 95.

Blackit on hyvät, mutta kalliit.

Yllä ehdotetut renkaat on hyviä hintaisekseen.
 
Ootko asentamassa ei-alkuperäiskoon renkaita autoon, jos kantavuus pitää olla 95 mutta koko 225/50R17?

225/50R17 ei pitäisi olla load indexillä 95.
Rekkarissa lukee 95, niin tarkoitin että pitää varmaan olla vähintään sen verran kantavuutta. 98 indeksillä renkaita näkyy. Tutkailen miten noita löytyisi paikallisista liikkeistä.

E: huonosti luin rekkaria, tässä koossa tosiaan load 98.
 
Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.
Kyllä niillä kolmella muulla voisi ajaa kauden loppuun, jos/kun niissä on ehjä renkaan runko.

Tuon viallisen täytyy vaihtaa mahdollisimman nopeasti. Toki samahan se olisi tosiaan vaihtaa kaikki renkaat kerrallakin.
 
Kyllä niillä kolmella muulla voisi ajaa kauden loppuun, jos/kun niissä on ehjä renkaan runko.

Tuon viallisen täytyy vaihtaa mahdollisimman nopeasti. Toki samahan se olisi tosiaan vaihtaa kaikki renkaat kerrallakin.
Vähän ongelma se, että minkä sitten vaihtaa paikalle? Alkaako pyörimisnopeuteen perustuva rengaspainejärjestelmä valittamaan? Jos joka tapauksessa ensi kesäksi vaihtaisi satsin, sama se jos sen nyt vaihtaa.
Kumho vaikuttaisi hyvältä, mutta ei tunnu olevan heti saatavilla missään. Olisko typerää ostaa uudet 2022 Continental UltraContact renkaat (600e)? Summer halpisten B-luokan märkäpito ei houkuttele, vaikkei sitä ralia ajetakkaan.
 
Yhdessä kesärenkaassa kuvanlainen pullistuma sivussa. Miten iso riski ajella? Pitäisikö uusia renkaat heti, tai ajaisko ainakin tän kauden loppuun? Pintaa on vielä 3-4mm. Nyt alkaa olla neljä kesää näilla ajettu.
Renkaat taitaa olla saksassa valmistetut goodyearit, ekaa kertaa käynyt näin.



kupru1.jpgkupru2.jpg
Onkohan tuo yleinenkin ongelma tuon merkin renkaissa? En muista mallia mutta sama merkki Itselläni kaikissa neljässä kesärenkaassa ja niissä vähän tuon tapaista mutta tarkemmin katsottuna pullistuma on sisäänpäin mutta tavallaan reunoilta tuo kohta näyttää sopivasta kulmasta myös kuin olisi pullistuma. Parissa renkaassa selvempi ja muista löytää, kun hakemalla hakee. Rengasliikkeen tuomio oli, että on normaali vyön sauma eikä tarvitse huolia. Tosiaan omissa renkaissa tuon näkee vain, kun rengas on irti autosta mutta autossa paikallaan renkaat maassa näyttää normaalille. Niin ja tuollainen kohta on kussakin renkaassa vain yhdessä paikassa sisä- ja ulkoreunassa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuo yleinenkin ongelma tuon merkin renkaissa? En muista mallia mutta sama merkki Itselläni kaikissa neljässä kesärenkaassa ja niissä vähän tuon tapaista mutta tarkemmin katsottuna pullistuma on sisäänpäin mutta tavallaan reunoilta tuo kohta näyttää sopivasta kulmasta myös kuin olisi pullistuma. Parissa renkaassa selvempi ja muista löytää, kun hakemalla hakee. Rengasliikkeen tuomio oli, että on normaali vyön sauma eikä tarvitse huolia. Tosiaan omissa renkaissa tuon näkee vain, kun rengas on irti autosta mutta autossa paikallaan renkaat maassa näyttää normaalille. Niin ja tuollainen kohta on kussakin renkaassa vain yhdessä paikassa sisä- ja ulkoreunassa.
Näissä ainoastaan yhdessä renkaassa olen tuon löytänyt (Goodyear efficientgrip 2 '21). Ja tuo on ulospäin. Sisäpuolelta en ole tarkastanut, mutta alle vaihtaessa oli kunnossa.
 
Vähän ongelma se, että minkä sitten vaihtaa paikalle? Alkaako pyörimisnopeuteen perustuva rengaspainejärjestelmä valittamaan? Jos joka tapauksessa ensi kesäksi vaihtaisi satsin, sama se jos sen nyt vaihtaa.
Kumho vaikuttaisi hyvältä, mutta ei tunnu olevan heti saatavilla missään. Olisko typerää ostaa uudet 2022 Continental UltraContact renkaat (600e)? Summer halpisten B-luokan märkäpito ei houkuttele, vaikkei sitä ralia ajetakkaan.
Autojen renkaissa ei ole oikein kunnon alennusta, vaikka renkaat olisikin jo 3 vuotta vanhat. Mutta aika normaali hinta varmaan tuo 600€, jos sisältää kaiken.

En osaa sanoa tuosta valittaako vääristä paineista, jos yksi rengas olisi ihan uusi ja eri merkkiäkin.

Näytti olevan Hankook halvin, jossa 98 kantavuus.

114€
 
Näissä ainoastaan yhdessä renkaassa olen tuon löytänyt (Goodyear efficientgrip 2 '21). Ja tuo on ulospäin. Sisäpuolelta en ole tarkastanut, mutta alle vaihtaessa oli kunnossa.
Nyt kun mainitsit renkaan mallin niin muistin, että sama se on itselläkin. Olisikohan paistopäivä ollut vuodelta 20 (on hämärä muistikuva) ja neljäs kesä on menossa näillä.

Näkyykö tuo pullistuma siis, kun rengas alla ja auto maassa? Itsellä tosiaan näkee vain rengas irti ja tuo on tavallaan kuoppa jonka molemmin puolin näyttää kuin olisi tavallaan pullistuma, kun tuo kuoppa hämää silmää. En tosin ole enää alle laiton jälkeen seuraillut mutta silloin en erottanut auton alla ollessa noita. Rengasliike selitti jotensakin tuon syyksi sen, että kuoppa tulee siitä, kun vyön saumassa on tavallaan paksummin vyötä tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun mainitsit renkaan mallin niin muistin, että sama se on itselläkin. Olisikohan paistopäivä ollut vuodelta 20 (on hämärä muistikuva) ja neljäs kesä on menossa näillä.

Näkyykö tuo pullistuma siis, kun rengas alla ja auto maassa? Itsellä tosiaan näkee vain rengas irti ja tuo on tavallaan kuoppa jonka molemmin puolin näyttää kuin olisi tavallaan pullistuma. En tosin ole enää alle laiton jälkeen seuraillut.
Kyllä, on selvä pullistuma ja näkee irti ja alla ollessa.
 
Hajoaa koska hyvänsä, vaihtoon vaan koska myös noilla milleillä nousee plaaniin sateella 😀

Ei 4 mm pinta nyt niin huono vielä ole taisi conteissa taisi olla uutena vain 7 mm. Alkaa renkaiden vaihto äkkiä tulla aika kalliiksi jos käytettävää kulutus pintaa on vain pari kolme milliä.
 
Ei 4 mm pinta nyt niin huono vielä ole taisi conteissa taisi olla uutena vain 7 mm. Alkaa renkaiden vaihto äkkiä tulla aika kalliiksi jos käytettävää kulutus pintaa on vain pari kolme milliä.
Elämä on, kyllä minä heivaan menemään siinä 3-4 mm pinnalla, etenkin jos runko porsii
 
Miten urasyvyys mitataan? Matalin ura vai jokin tietty? Jostain syystä kaikissa renkaissa toinen ura ulkoa 3.5mm (4 uraa) ja muut vielä pääosin 4.5mm.
 
Miten urasyvyys mitataan? Matalin ura vai jokin tietty? Jostain syystä kaikissa renkaissa toinen ura ulkoa 3.5mm (4 uraa) ja muut vielä pääosin 4.5mm.
Minulla on käsitys ollut, että keskiuran syvyys ratkaisee, jos lakisääteisyyttä katsotaan. Eihän uusissa renkaissa ole muutenkaan kuin joku 7-8 milliä uutena. Urien syvyys kyllä heittelee eri renkaiden kohdalla eri kohdissa. Olen huomannut saman kaikissa renkaissani. Toki isot heitot voi kieliä, että suuntaukset ei ole kohdallaan tai jotain vastaavaa.
 
Olisko typerää ostaa uudet 2022 Continental UltraContact renkaat (600e)?

Kerro jos ostat, mielenkiintoista kuulla aina kokemuksia! Tiettävästi nuo on jotain premium-luokan kesärenkaan ja ekorenkaan välimaastosta - pitävät vähän parhaita huonommin, mutta kestävät kauan ja kuluttavat maltillisesti polttoainetta. Kokemusperäiset kommentit tuntuu olevan vähän hit tai miss.

 
Eli käytät renkaistasi vain 3mm. Kyllä valmistajat tykkää!
-Minusta eu saisi läimästä uusiin renkaisiin min. 12mm urasyvyydet.
Ihan järjetöntä tuhlausta nämä nykyiset hupiurat.
Tila-autoissa on uutena renkaissa pintaa 10mm ja pikkuautossa 8mm, joo tiedän että joissain on vain jotain 6mm mikä on kyllä kusetusta
 
OK, ei taida olla muutenkaan sama asia, kun tuo ei ole kuopalla. Veisin rengasliikkeeseen ihmeteltäväksi niin saa samalla sitten uutta alle tarvittaessa.
Eipä irronnut muuta kuin että sellaiset pitäisi vaihtaa.
Kerro jos ostat, mielenkiintoista kuulla aina kokemuksia! Tiettävästi nuo on jotain premium-luokan kesärenkaan ja ekorenkaan välimaastosta - pitävät vähän parhaita huonommin, mutta kestävät kauan ja kuluttavat maltillisesti polttoainetta. Kokemusperäiset kommentit tuntuu olevan vähän hit tai miss.

Mulla nyt ei ole mitään erityistä hajua eri renkaista. Alle tuli kuitenkin Yokohama Bluearth renkaat (630€). Nyt kun katoin testejä, niin näyttävät kärkirenkaista jäävän, kuten jäi myös hinnassa. Nopeasti tuntuu siltä, että vanhat Goodyearit oli hiljaisemmat, mutta ihan renkaiden kulumakin taitaa vaikuttaa ääneen. Märällä kelillä ei vanhoilla renkailla ollut koskaan ongelmia. Saa nähdä mtien näillä käy.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 115
Viestejä
4 878 489
Jäsenet
78 766
Uusin jäsen
jahan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom