Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
92 kantavuusluokka meinaa 630 kiloa ja 93 meinaa 650 kiloa. Jos et aio latoa yli 2520 kiloa renkaiden päälle niin eiköhän tuo ihan ok ole. Katsurit harvemmin katselee renkaita noin tarkasti.
Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.Huomioi myös renkaan kantavuus
Kun auton rengaskokoa muutetaan, myös renkaan kantavuus pitää muistaa huomioida. Uuden renkaan kantavuuden täytyy olla vähintään yhtä suuri kuin auton akselipaino jaettuna kahdella. Näet akselipainon aina ajoneuvon rekisteriotteesta.
Kesärenkaat alkavat olla sakkorajoilla. Satuin katsomaan rekisteriotteesta, että siellä on sallittujen rengaskokojen (235/40 R18 jne.) lisäksi merkintä 93W eli kuormitus- ja nopeusluokka. Nykyisissä tarvikevanteissa on renkaat koossa 225/40 R18 ja niissä merkintä 92Y XL. Pikaisesti netistä katsottuna tuossa koossa ei ole edes tarjolla renkaita yli 92 kuormitusluokassa vaan pitäisi mennä kokoon 235/40 R18. Olenko siis ajanut viimeiset vuodet laittomilla renkailla, vaarantanut itseni ja muut tienkäyttäjät ja katsastanut autonkin väärillä kenkailla useampaan kertaan?
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?
Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin
Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.
No kun mua ei vaivaa se mitä alla on nyt eikä myöskään kiinnosta muutoskatsastus. Kiinnostaisi vaan ostaa määräysten mukaiset renkaat, joista esim. katsastusmiehellä ei olisi mahdollisuutta antaa hylkyä.Voi pyhä paviaani!
Ei mitään järkeä. Jos sua vaivaa se mitä siellä alla on nyt, niin voit käydä muutoskatsastamassa ne kumit auton alle ja pyytää katsuria lisäämään ko. tiedot otteeseen.
Rengaskokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta noiden rajojen sisällä, mutta pitääkö kantavuuden olla 93 vai riittääkö kun mennään akselimassojen mukaan. Ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia, joten pitänee kysyä muualta.Renkaan leveyttä saa muuttaa ilman muutoskatsastusta korkeintaan 30 mm alkuperäisestä rengaskoosta kapeampaan tai leveämpään kokoon.
Renkaan ulkohalkaisija saa muuttua korkeintaan 15 % alkuperäisestä halkaisijasta.
Vanteen leveys saa olla korkeintaan 26 mm alkuperäistä suurempi.
No kun mua ei vaivaa se mitä alla on nyt eikä myöskään kiinnosta muutoskatsastus. Kiinnostaisi vaan ostaa määräysten mukaiset renkaat, joista esim. katsastusmiehellä ei olisi mahdollisuutta antaa hylkyä.
Rengaskokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta noiden rajojen sisällä, mutta pitääkö kantavuuden olla 93 vai riittääkö kun mennään akselimassojen mukaan. Ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia, joten pitänee kysyä muualta.
Ajoneuvolain 13 §:n mukaan liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava vähintään renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta.
Tieliikennelain 104 §:n mukaan ajoneuvoon saa kuitenkin asentaa renkaat, jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa. Renkaiden on kuitenkin oltava sellaiset, että koko ajoneuvon kuormaaminen ajoneuvolle tiellä sallittuun massaan on mahdollista ylittämättä renkaiden kantavuutta.
Traficom kertoo autolle akselimassoiksi 1150 kg ja 1185 kg ja tyyppihyväksytyille renkaille tosiaan 93W. Akselimassan perusteella tuohon kelpaisi 90 kuormitusluokan renkaatkin. Kumpaahan näistä pitää tarkkaan ottaen määräysten mukaan noudattaa?
Nokian renkaat näyttää sanovan vaihtoehtoisista rengaskoista näin
Käytännössähän 92 kantavuus riittää, mutta tekisi mieli hankkia myös paperilla hyväksytyt renkaat.