Haluaisin vastata kysymykseen kattavasti, mutta sivulauseita enempää mainintoja miksi ja minkä takia AS on kulutuskestävämpi kuin kesärengas en ole löytänyt, joten jää vähän
trust me bro tyyliseksi argumentiksi, mutta
näin se vaan nyt on.
Huonoin "laatu"renkaan kesto oli itselläni Contin kesäkumi (sportcontact2) kaudella 2011, ensimmäinen etupari 13tkm, jälkimmäinen 11tkm jolloin myös takapää oli loppu S80 nelikolla. Sen jälkeen olen hyvin nihkeästi
Suomen ajo-olosuhteisiin tarjonnut ihmisille näitä ylistettyjä merkkirenkaiden testivoittajia kesäksi; pelkkä niihin menevä raha ja ottaen huomioon myös sen, että suurin hyöty sateella on riittävästä urasyvyydestä. Kumpi täten on parempi, halvemmat (ei halvin!) keskipään budjetit á ~400€/srj joilla ajaa 40.000km vai nyökyttää rengasmainoskestohymy huulilla, että
että ehdottomasti sunkin kymmenvuotiaan perheauton alle kannattaa laittaa 800€srj/20.0000km koska testit ja voitot.
Rahaa kuluu enemmän talouksissa joilla sitä ei muutenkaan ole ja renkaat pyritään kaluamaan aivan loppuun, koska ei ole varaa heittää niitä menemään 2mm kohdalla; täten Barumeilla, Firestoneilla tai Linglongeilla on samalla rahalla paremmat renkaat suuremman osan ajosuoritteesta alla.
AS parantaa tilannetta entisestään, antaen pelivaraa kevääseen ja syksyyn ettei sohjo yllätä ja antaa huiman kulutuskestävyyden. Suomen ajonopeuksilla en (itse) koe tarpeelliseksi V tai W luokituksen testivoittajia mitä myydään, eli rengas kestää jatkuvaa ajoa 240 km/h tai 270km/h nopeuksilla pettämättä. Pärjään ja väitän, että suurin osa meistä pärjää samaten arkisemmilla renkailla, joissa on urasyvyyttä ja ominaisuuksia riittävästi keväästä syksyn sateisiin kunhan kuljettaja ei ulosmittaa itse uusienkaan renkaidensa ominaisuuksia. Se, että tavalliset suomalaiset tavallisine autoineen menevät rengasliikkeiden kikkaan ostaen turhan nopeaan kuluvia, turhan suurille nopeuksille kehitettyjä renkaita ei ole mielestäni kenenkään muun kuin rengasliikkeen ja valmistajan etu.
Jenkeissä ei toimi tämä, toki rajaan asiasta pois heidän jääräpäisen pitäytymisen
kaikenkelin renkaissa silloin kun olisi syytä olla alla talvirenkaat; yhteiskuntamme ovat erilaiset. All season on pätevä ja kestävä rengas alkukeväästä loppusyksyyn, näin ammattiliikenteen edustajan kokemuksella Suomesta.