Ottamatta millään tavalla kantaa juuri näihin nimenomaisiin renkaisiin, niin rengasmyyjien viljelemät "kuule, mitäs jos laitetaan alle Pojoingit ja vaikka se on tuntematon merkki, se on Continentalin omistama ja Michelinin kuviolla ja tosi halpa" -heitot ovat melkoisen huvittavia. Sitten perään vielä joku kadunmiehen painoarvoa antava "taksikuskit varsinkin tykkäävät näistä ja siellähän se todellinen tieto on" -lausahdus ja tuulipuvut vaan kahisevat, kun kairaa otetaan kuivana kakkoseen.
Pointtina oli, että renkaiden ominaisuudet määrittyvät paljon laajemmin kuin pelkästään kuvion tai ketjun omistajan nimen perusteella. Ja se että joku tunnetusti laadukkaita renkaita valmistava iso konserni omistaa myös jonkin pikkupajan, ei automaattisesti tarkoita, että se pikkupaja tekisi yhtä laadukkaita renkaita. Mustissa ja pyöreissä on eroja.
Rengasfirmat ja rengasmerkit - kuka valmistaa mitä
Ymmärrän hyvin pointtisi. Itse en ollut koskaan edes kuullutkaan Tyfoon -merkkisistä renkaista, ennen kuin niitä minulle yllättäen ehdotettiin samalla kun tiedustelin kyseisestä rengasliikkeestä Linglongin ja Landsailin renkaita. Rengasliikkeen kertomuksen mukaan ovat kuulemma kiinalaisia renkaita hiukan kalliimpi ja laadukkaampi vaihtoehto, mutta tiedä häntä, voihan se tottakin olla. Ainakin itse lähtökohtaisesti pidän Euroopassa suunniteltuja ja valmistettuja renkaita kiinalaisia vastaavia renkaita parempina, mutta ihan aina tämä väittämä ei kuitenkaan toteudu, kyllä eurooppalaisetkin ovat välillä huteja tehneet renkaidensa kanssa. Nykyiset kiinalaiset kesärenkaat ovat ominaisuuksiltaan yllättäneet jo useammankin kerran allekirjoittaneen positiivisesti, niitä uskaltaa ostaa aivan hyvillä mielin, mikäli renkaisiin käytettävä budjetti on pieni.
Ainahan noita mainitsemiasi heittoja kuulee ja niihin on suhtauduttava varauksella. Mutta jos puhutaan välillä kuulopuheiden sijaan tosiasioista, niin googlettamalla löytyy muutamia faktoja Tyfoonista ja yksi fakta on ainakin se, että Tyfoon on hollantilaisen Inter-Sprint -rengastukkurin teettämä halparengas, jota valmistetaan lähinnä Continentalin Itä-Euroopan tehtailla (vaikkakin omani sattuu olemaan valmistettu Saksassa, varmaan rengaskokokin vaikuttaa tuohon seikkaan). Laatu on kysymysmerkki (vielä). Kokemuksiakin löytyy näistä Tyfoonin renkaista aika vähän nettiä selaamalla, omasta lähipiiristä kuullut näistä vain sen, että yhden työkaverini veli on näitä omissa autoissaan joskus aiemmin käyttänyt ja hyvät on kuulemma olleet ajella, siinä kaikki. Se selviää sitten vasta tulevana keväänä, tuliko tehtyä hyvä vai huono ostos.
Valitsemalla jonkin näistä halpismerkeistä tunnetun kalliimman merkin sijaan ottaa aina tietoisen riskin ja koskaan ei voi etukäteen tietää, minkälaista vastinetta rahalleen saa. Mutta onneksi kesärenkaissa erot eivät ole nykyään (ainakaan normaalissa ajossa Suomen teillä) enää mitenkään järisyttävän suuria ja näin ollen ei aina välttämättä tarvitse kesärenkaiksi valita niitä kalleimpia ja parasta pitoa tarjoavia renkaita, jotta voisi saada hyvää laatua. Ne kalliimmat kun eivät tahdo nykyään kestää edes kulutustakaan sen paremmin kuin halpiksetkaan (menty noissa kalliimmissa rengamalleissa enemmän pito etusijalla). Kuten tuli aiemmin todettua, Continentalin vastaava malli maksaa saman kokoisena lähes kaksi kertaa enemmän kuin Tyfoon ja on näin ollen ilman epäilyksen häivääkään Tyfoonia edellä jokaisella mahdollisella osa-alueella (olen Continentalin kesärenkaita omistanutkin aiemmin ja niistä tykännytkin). Kuitenkaan en siihen usko, että tässä tapauksessa ero laadussa olisi kaksinkertainen. Laitellaan kokemuksia näistä Tyfooneista sitten keväämmällä, kunhan on näihin ensin saatu hiukan kilometrejä alle. Mitään suurempia odotuksia en ole näille asettanut.
Menee jo off-topicin puolelle, mutta talvirenkaiden kanssa taas löytyy vielä tänäkin päivänä paljon suurempia eroja halpisten ja kalliiden väliltä kuin kesärenkaissa, kuten kaikki varmaan tietävätkin. Talvirenkaiden kanssa yleensä ei tule koskaan pihisteltyä ja halpisrenkaat jää täten aina pois laskuista, koska Suomen talvi vaatii edelleenkin ominaisuuksiltaan niitä oikeasti tasaisen laadukkaita talvirenkaita.