Kesärenkaat - yleisketju

Tuli sitten huomattua, että minulla matalaprofiilirenkaat olisivat vain rahan ja mukavuuden haaskausta.

Kuvasin action-kameralla pyörän joustoliikettä ja huomasin videolta, että renkaat (155/80r13) sortavat alle yhtenään. Eipä ole koskaan ajossa häirinnyt, joten matalammista renkaista ei olisi mitään iloa. Päinvastoin voisivat olla hieman korkeammatkin, sillä ei noitakaan voi erityisen pehmeiksi kutsua.
Tuollaiset 155/80 ei ole tosiaan kovin tukevat, koska rengas on kapea ja korkea. Joku vastaava 175/XXr13 renkas ei taittuisi niin helposti alle ja pystyisi ehkä käyttämään vähän matalampaa rengaspainetta ja olisi siis silloin myös mukavampi rengas? Ohjaustuntuma on myös paljon parempi esim 175/XX-14 renkaissa ja sama varmaan 175 13 tuumaisissakin.
 
Vaihdoin autoksi Subaru Foresterin johon tarttis uudet kesärenkaat hommata viimeistään ens vuonna ja huomasin netissä selaillessa, että monista renkaista myydään "SUV" tai "4x4" versioita. Onko noilla jotain merkitystä?
 
Vaihdoin autoksi Subaru Foresterin johon tarttis uudet kesärenkaat hommata viimeistään ens vuonna ja huomasin netissä selaillessa, että monista renkaista myydään "SUV" tai "4x4" versioita. Onko noilla jotain merkitystä?

SUV renkaat on tarkoitettu isompiin autoihin, esim jenkkimaastureihin. 4 x 4 on maastorengas, eli vähä karkeampi kuin normirengas.
SUV renkaassa taitaa myös olla normirengasta karkeampi kuvio, mutta ei taida toi rengastyyppi olla oikea Subarulle.
Osta 4x4 jos ajat peltoteitä pitkin.
Jos on kaupunkiajoa ja nelivetoa tarvitset vain talvella, niin normirenkaat on ok.
Karkeampi kuvio pitää kovempaa ääntä ja kuluu nopeampaa.
 
SUV kumissa on hyvä kantavuus esim 100(800kg) tai 105(925kg) per rengas. Vierentävastus on huono sekä kumi on äänekäs ja usein on tarjolla M+S talvi/muta/loskarengasta.
SUV profiililla 65 oleva kumi on katumaasturissa tarkoituksenmukainen.
Vertaa vaikkapa ohut nahka isossa vanteessa 18"+. Menee koko idea hukkaan kun pitää väistellä joka kuoppaa kaupungissakin.
Yleisesti myytävää rengasta on saatavilla vain SUV/4x4 koossa/seoksessa ja jopa Nissan Qashqaihin tungetaan tommosta.

Eli valitse kumi sen mukaan mikä on pääsääntöisesti ajoalusta. Ns. Normaalia kumia saa myös korkealla profiililla ja ei paljoa eroa perusrenkaan mukavuudesta.
 
Pitäis vaihtaa renkaat, ja vaihehdoiksi on päätynyt Michelin Primacy 3
https://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&sowigan=So&one_size=235|45||17&kategorie=6&Marke=Michelin&ranzahl=4&search_tool=standard&rsmFahrzeugart=PKW&suchen=Hae+rengasta

Ja Bf Goodrichin g-grip
Osta edullisesti BF Goodrich 235/45 R17 Renkaat verkossa @ rengas-online.com

Kellään kokemuksia ko renkaista?
Rengasmelu mietityttää, kun misukalle näyttää isompia desibelejä, mutta luokitus on A kun Goodrichillä taas pari db pienempi, mutta luokitus B.
Myyjän mukaan misukka on hiljaisempi, mutta se on taas 100€ kalliimpi kierros kuin bf.


Primacy 3 on ainakin omien kokemuksien perusteella häiritsevän meluisa. Sellainen rasittava kumina kuuluu jatkuvasti, ellei asfaltti ole aivan uutta ja sileää. Aiemmin alla olleet continentaalit olivat paljon hiljaisemmat, mutta kuluivat nopeasti loppuun.
 
Primacy 3 on ainakin omien kokemuksien perusteella häiritsevän meluisa. Sellainen rasittava kumina kuuluu jatkuvasti, ellei asfaltti ole aivan uutta ja sileää. Aiemmin alla olleet continentaalit olivat paljon hiljaisemmat, mutta kuluivat nopeasti loppuun.

Alla oli ennen jotku misukat, en muista. Nyt tuli Goodrichit ja on vanhempia misukkoja huomattavasti hiljaisemmat :tup:
Ainoa miinus noista Goodricheista tulee renkaan sivussa olevista sairaan nopeista liekkikuvioista..
 
Kuinkas hyvin nuo EU-desibelimerkinnät muuten kokemuksen mukaan kertoo rengasmelusta?
 
Uudessa autossa Hankook Ventus S1 evo2 -rinkulat koossa 245/45R18 100Y ja hyvältä vaikuttaa. Ainakin hiljaiset. Ei vielä mitään pahaa sanottavaa.
 
Reifenversandista joku tilaillut? Viikko sitten pantu maksua sisään, eikä vieläkään ole tullut lähetystunnusta. Sähköpostiin ei vastata.

e: Lähetystunnusta tai tilauksen statusta ei tullut ollenkaan, mutta renkaat tuli kyllä postilla ajallaan. Kaikki kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko näkemyksiä michelinin pilot sport 4 renkaista? N. 500€/laaki sais ja vois uusia ton kesärassin renkaat tilaamalla nyt ennakkoon noi renkaat itselle. Keula on toistaiseksi autossa ilmassa, niin eturenkaat kävis vaihdattamaan ennakkoon ja sit keväällä ajaa auton tallilta, nostaa perän pukeille ja käyttää takaset vaihdattamassa.
 
No ehkä lukemalla muutamat reviewit netistä ja arvioimalla niitä omiin tarpeisiin voi jotain päätellä. Henk. koht. en kyllä mitään kalliita kumeja enää omaan kiesiin osta. Ajokilsat vuodessa aika tasan useamman vuoden ollut jo 5tkm, niin melkolailla se ja sama mitkä kiinanihmeet alla :D
 
No ehkä lukemalla muutamat reviewit netistä ja arvioimalla niitä omiin tarpeisiin voi jotain päätellä. Henk. koht. en kyllä mitään kalliita kumeja enää omaan kiesiin osta. Ajokilsat vuodessa aika tasan useamman vuoden ollut jo 5tkm, niin melkolailla se ja sama mitkä kiinanihmeet alla :D

Toisaalta 500€ kierroksesta ei ole kallista mikäli jotain 18-19" kumeja ovat :)
 
Autona siis kesäharraste skyline ja kumit 17tuumaset, eteen 225 ja taakse 235 leveät. Tarkoitus ajella myös ratapäivillä joten sporttisemmat allaround kumit hakusessa.

Heppoja takavedolla se vajaa 300 ja nykyiset takakumit loppuunajetut. Edessä on vuosia vanhat kiinakumit joissa pintaa. Parempi varmaan vaan laittaa hyvä sarja alle.
 
Autona siis kesäharraste skyline ja kumit 17tuumaset, eteen 225 ja taakse 235 leveät. Tarkoitus ajella myös ratapäivillä joten sporttisemmat allaround kumit hakusessa.

Heppoja takavedolla se vajaa 300 ja nykyiset takakumit loppuunajetut. Edessä on vuosia vanhat kiinakumit joissa pintaa. Parempi varmaan vaan laittaa hyvä sarja alle.

No tulihan se käyttötarkoituskin sieltä :) Kerran Toyon kumeilla ajaneena, niin olivat kyl loistavat vähän pidemmän matkan työmatkalle kesäsäillä. Menivät vesisateella syvemmistäkin lätäköistä ilman juurikaan tuntuvaa hidastusta tai puoltoa.
 
Mulla toyon nasta talvirenkaat ja vaikka kaikki nastat tallella niin stnan liukkaat, nyt 1,5 talvee ajettuna..

Huhu, pian tarvis taas ostaa gummit 18 vanteille, onko jotain merkkejä mitä porukka kiertää? edelliset mitkä nyt vanteilla ainakin pirun äänekkäät.
 
Mulla toyon nasta talvirenkaat ja vaikka kaikki nastat tallella niin stnan liukkaat, nyt 1,5 talvee ajettuna..

Huhu, pian tarvis taas ostaa gummit 18 vanteille, onko jotain merkkejä mitä porukka kiertää? edelliset mitkä nyt vanteilla ainakin pirun äänekkäät.
Linglongin Greenmaxit lienee paras budjettivalinta tuossa kokoluokassa.
 
Mitä kesärenkaita suosittelette koossa 185/65/15? Ajo pääasiassa matka-ajoa ja ydinkeskustassa pyörimistä. Ajotyyli rauhallinen ja polttoainetta säästävä. Auto i30 CW farmari. Harkinnut joko Landsail LS388 tai Savan Intensaa? Mahdollisimmat hiljaiset ja kestävät renkaat hakusessa budjetti -ja keskihintaluokassa
 
Mitä kesärenkaita suosittelette koossa 185/65/15? Ajo pääasiassa matka-ajoa ja ydinkeskustassa pyörimistä. Ajotyyli rauhallinen ja polttoainetta säästävä. Auto i30 CW farmari. Harkinnut joko Landsail LS388 tai Savan Intensaa? Mahdollisimmat hiljaiset ja kestävät renkaat hakusessa budjetti -ja keskihintaluokassa
Linglong Greenmax, ainakin paljon kehutumpi kun landsailin paskeet
 
Linglong Greenmax, ainakin paljon kehutumpi kun landsailin paskeet

Mainoksissa kehuvat varmaankin enemmän, mutta tuskinpa niissä kumminkaan mitään sen kummemmin parempaa on. Ihan ok renkaita molemmat, kokemusta molemmista useammassa autossa, enkä näe mitään syytä paskeiksi luonnehtia, hinta/laatu/käyttökelpoisuussuhde erittäin korkeaa luokkaa.
 
Näin itsekin sanoisin yhden kesän ajettuani Landsailin all-season renkailla...
Entä onko tuo Sava yhtään parempi hintalaadultaan? Kitkoina nyt Savat.
 
Pari viikkoa sitten tuli ostettua 215/50R17 koossa Tyfoon Successor 5 -kesärenkaat. Valmistettu 41/17 (viikko/vuosi), valmistusmaa Saksa (Tyfoon on Continentalin halparengasbrändejä). Eräästä pienehköstä rengasliikkeestä Joensuusta ostin nämä, ei tietoa pelkkien renkaiden tarkasta hinnasta, koska ostin renkaat yhdellä könttähinnalla (sis. vannetyöt tasapainotuksineen) uusien 17" alumiinivanteiden kera (IT Wheels Elena 7x17 5x108 ET45 63.4, valmistettu Italiassa, tätä kyseistä vannemallia valmistaa Eta Beta, vaikkakin IT Wheels on saksalainen vannemerkki). Koko rengasvannepaketti vannetöiden/tasapainotuksen kanssa tuli kustantamaan tässä tapauksessa yhteensä 930 euroa. Hyvin vähäisillä painoilla saatiin tasapainoon tämä setti. Kevättä odotellessa, sitten vasta näkee, onko nuo renkaat mistään kotoisin.

WP_20180304_15_49_41_Pro%20%282%29.jpg


WP_20180304_15_50_20_Pro%20%282%29.jpg


WP_20180304_15_51_43_Pro%20%282%29.jpg
 
Huonosti näyttää löytyvän Nankang NS-2:sta koossa 195/40r17.

Jotain hiljaisempaa vastinetta tuolle?
 
Millaista kestoa Landsailin LS388 vois odottaa? Ne joilla on ollut nuo niin kestävätkö 40tkm?
 
Tyfoon on Continentalin halparengasbrändejä
Ottamatta millään tavalla kantaa juuri näihin nimenomaisiin renkaisiin, niin rengasmyyjien viljelemät "kuule, mitäs jos laitetaan alle Pojoingit ja vaikka se on tuntematon merkki, se on Continentalin omistama ja Michelinin kuviolla ja tosi halpa" -heitot ovat melkoisen huvittavia. Sitten perään vielä joku kadunmiehen painoarvoa antava "taksikuskit varsinkin tykkäävät näistä ja siellähän se todellinen tieto on" -lausahdus ja tuulipuvut vaan kahisevat, kun kairaa otetaan kuivana kakkoseen. :D

Pointtina oli, että renkaiden ominaisuudet määrittyvät paljon laajemmin kuin pelkästään kuvion tai ketjun omistajan nimen perusteella. Ja se että joku tunnetusti laadukkaita renkaita valmistava iso konserni omistaa myös jonkin pikkupajan, ei automaattisesti tarkoita, että se pikkupaja tekisi yhtä laadukkaita renkaita. Mustissa ja pyöreissä on eroja.

Rengasfirmat ja rengasmerkit - kuka valmistaa mitä
Maailman rengasmarkkinoita hallitsee 5 suurta: Michelin, Goodyear, Bridgestone, Continental ja Pirelli. Kolme ensin mainittua kilpailevat varsin tasaisesti kärkitilasta. Suuret yritykset valmistavat merkkirenkaiden ohella myös useita halpamerkkejä. Omistajan nimeä käytetään hyväksi halparenkaiden myynnissä, vaikka se ei olekaan todiste laadusta. Halpamerkeille on ominaista vähäisemmät tuotekehityspanokset ja rajoitettu tuote/kokovalikoima.
 
Ottamatta millään tavalla kantaa juuri näihin nimenomaisiin renkaisiin, niin rengasmyyjien viljelemät "kuule, mitäs jos laitetaan alle Pojoingit ja vaikka se on tuntematon merkki, se on Continentalin omistama ja Michelinin kuviolla ja tosi halpa" -heitot ovat melkoisen huvittavia. Sitten perään vielä joku kadunmiehen painoarvoa antava "taksikuskit varsinkin tykkäävät näistä ja siellähän se todellinen tieto on" -lausahdus ja tuulipuvut vaan kahisevat, kun kairaa otetaan kuivana kakkoseen. :D

Pointtina oli, että renkaiden ominaisuudet määrittyvät paljon laajemmin kuin pelkästään kuvion tai ketjun omistajan nimen perusteella. Ja se että joku tunnetusti laadukkaita renkaita valmistava iso konserni omistaa myös jonkin pikkupajan, ei automaattisesti tarkoita, että se pikkupaja tekisi yhtä laadukkaita renkaita. Mustissa ja pyöreissä on eroja.

Rengasfirmat ja rengasmerkit - kuka valmistaa mitä

Ymmärrän hyvin pointtisi. Itse en ollut koskaan edes kuullutkaan Tyfoon -merkkisistä renkaista, ennen kuin niitä minulle yllättäen ehdotettiin samalla kun tiedustelin kyseisestä rengasliikkeestä Linglongin ja Landsailin renkaita. Rengasliikkeen kertomuksen mukaan ovat kuulemma kiinalaisia renkaita hiukan kalliimpi ja laadukkaampi vaihtoehto, mutta tiedä häntä, voihan se tottakin olla. Ainakin itse lähtökohtaisesti pidän Euroopassa suunniteltuja ja valmistettuja renkaita kiinalaisia vastaavia renkaita parempina, mutta ihan aina tämä väittämä ei kuitenkaan toteudu, kyllä eurooppalaisetkin ovat välillä huteja tehneet renkaidensa kanssa. Nykyiset kiinalaiset kesärenkaat ovat ominaisuuksiltaan yllättäneet jo useammankin kerran allekirjoittaneen positiivisesti, niitä uskaltaa ostaa aivan hyvillä mielin, mikäli renkaisiin käytettävä budjetti on pieni.

Ainahan noita mainitsemiasi heittoja kuulee ja niihin on suhtauduttava varauksella. Mutta jos puhutaan välillä kuulopuheiden sijaan tosiasioista, niin googlettamalla löytyy muutamia faktoja Tyfoonista ja yksi fakta on ainakin se, että Tyfoon on hollantilaisen Inter-Sprint -rengastukkurin teettämä halparengas, jota valmistetaan lähinnä Continentalin Itä-Euroopan tehtailla (vaikkakin omani sattuu olemaan valmistettu Saksassa, varmaan rengaskokokin vaikuttaa tuohon seikkaan). Laatu on kysymysmerkki (vielä). Kokemuksiakin löytyy näistä Tyfoonin renkaista aika vähän nettiä selaamalla, omasta lähipiiristä kuullut näistä vain sen, että yhden työkaverini veli on näitä omissa autoissaan joskus aiemmin käyttänyt ja hyvät on kuulemma olleet ajella, siinä kaikki. Se selviää sitten vasta tulevana keväänä, tuliko tehtyä hyvä vai huono ostos. :)

Valitsemalla jonkin näistä halpismerkeistä tunnetun kalliimman merkin sijaan ottaa aina tietoisen riskin ja koskaan ei voi etukäteen tietää, minkälaista vastinetta rahalleen saa. Mutta onneksi kesärenkaissa erot eivät ole nykyään (ainakaan normaalissa ajossa Suomen teillä) enää mitenkään järisyttävän suuria ja näin ollen ei aina välttämättä tarvitse kesärenkaiksi valita niitä kalleimpia ja parasta pitoa tarjoavia renkaita, jotta voisi saada hyvää laatua. Ne kalliimmat kun eivät tahdo nykyään kestää edes kulutustakaan sen paremmin kuin halpiksetkaan (menty noissa kalliimmissa rengamalleissa enemmän pito etusijalla). Kuten tuli aiemmin todettua, Continentalin vastaava malli maksaa saman kokoisena lähes kaksi kertaa enemmän kuin Tyfoon ja on näin ollen ilman epäilyksen häivääkään Tyfoonia edellä jokaisella mahdollisella osa-alueella (olen Continentalin kesärenkaita omistanutkin aiemmin ja niistä tykännytkin). Kuitenkaan en siihen usko, että tässä tapauksessa ero laadussa olisi kaksinkertainen. Laitellaan kokemuksia näistä Tyfooneista sitten keväämmällä, kunhan on näihin ensin saatu hiukan kilometrejä alle. Mitään suurempia odotuksia en ole näille asettanut.

Menee jo off-topicin puolelle, mutta talvirenkaiden kanssa taas löytyy vielä tänäkin päivänä paljon suurempia eroja halpisten ja kalliiden väliltä kuin kesärenkaissa, kuten kaikki varmaan tietävätkin. Talvirenkaiden kanssa yleensä ei tule koskaan pihisteltyä ja halpisrenkaat jää täten aina pois laskuista, koska Suomen talvi vaatii edelleenkin ominaisuuksiltaan niitä oikeasti tasaisen laadukkaita talvirenkaita.
 
Itse testasin aikoinani renkaat Wanli ja Sunny ja molemmat oli täyttä roskaa nimenomaan silloin kun oli märkä asvaltti ja se oli Irlannissa asuessa aika yleistä. Ei minkäänlaista pitoa sateella. Mutta kaipa ne on kehittyneet n. 10 vuodessa. Aika paljon kyllä riippuu rengaskoosta myös, että mitä kannattaa harkita. Perusrengaskoko on aika halpa että en ainakaan niissä haluaisi väkisin säästää, esim 205-55-16 ei ole kovin kallis nykypäivänä varsinkaan kesärenkaissa.
 
koostetta uusien testien tuloksista Kesärengastestien kiinnostavat tulokset – Falken ja Pirelli yllättäjinä

Ja ne huonot voi yhä olla aivan surkeita vai miltä näyttää havainto Tuulilasin testistä:

Tuulilasi-lehti otti rengasvertailuun kakkosmerkit ja halpikset. Seitsemän mukaan valittua rengasta olivat: Apollo Alnac 4G, Firestone Roadhawk, Fulda EcoControl HP, Laufenn S Fit EQ, Sailun Atrezzo Elite, Sunfull SF-688 ja Tristar Ecopower 4. Verrokkirenkaana näille edullisemman pään vaihtoehdoille toimi Continentalin vertailumenestyjä ContiPremiumContact 5.
...
Continentalin verrokkirengas oli arvosanaltaan selvästi joukon paras
...
Sillä hetkellä kun Continentalin verrokkirenkailla varustettu auto on pysähdyksissä, matkaa Laufenn vielä yli 50 kilometrin tuntinopeudella eteenpäin. Tätä on vaikea puolustaa millään hintaerolla.
 
koostetta uusien testien tuloksista Kesärengastestien kiinnostavat tulokset – Falken ja Pirelli yllättäjinä

Ja ne huonot voi yhä olla aivan surkeita vai miltä näyttää havainto Tuulilasin testistä:
Jarrutuksen aloitusnopeus oli 80 km/h, mikä tekee tuloksesta merkittävän. En lukenut vielä koko artikkelia, mutta arvaan, että huonot jakaantuvat ihan kelvollisiin ja erittäin huonoihin.

Lievänä offtopiccina:
Ajonopeus vaikuttaa muuten yllättävän paljon pysähtymismatkaan/loppunopeuteen. Sillä paikalla, kun 40 km/h ajanut auto pysähtyy, 60 km/h ajaneen nopeus on vielä 41 km/h.
 
Fiestaan tarvitsee 205/40 R17-kumit kesäksi ja paikallinen paja kaupittelee Kumhon KU39-mallia. Pikaisen googlauksen perusteella kyseessä ei ole ainakaan ihan paskin tuote, mutta olisin toki kiinnostunut kuulemaan kokemuksia renkaista. Nankang NS2/AS2 tai Linglong Greenmax olisi noin satasen halvempi setti, mitenköhän vertautuvat ominaisuuksiltaan?
 
Fiestaan tarvitsee 205/40 R17-kumit kesäksi ja paikallinen paja kaupittelee Kumhon KU39-mallia. Pikaisen googlauksen perusteella kyseessä ei ole ainakaan ihan paskin tuote, mutta olisin toki kiinnostunut kuulemaan kokemuksia renkaista. Nankang NS2/AS2 tai Linglong Greenmax olisi noin satasen halvempi setti, mitenköhän vertautuvat ominaisuuksiltaan?
Minulla on ollut pari sarjaa juuri noita Kumhoja, eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Hintaisekseen varsin pätevä rengas. En lähtisi leikkimään noilla muilla mainitsemillasi.
 
Näin itsekin sanoisin yhden kesän ajettuani Landsailin all-season renkailla...
Entä onko tuo Sava yhtään parempi hintalaadultaan? Kitkoina nyt Savat.
Savat tuli laitettua joskus 3 vuotta sitten. 215-55-16 koossa. Rengasliikkeessä laitetuilla paineilla eli noin 2,6-2,7 bar ne pullistuivat palloiksi ja alkoivat kulua keskeltä. 2,4 bar oli ok mutta tuntuivat pehmeiltä ja mutkissa tuntui että sortuvat alle. Kestivät kyllä ihan hyvin sen 2 kesää eli noin 35 000 km.
Seuraavat oli Pirelli Cinturato P7 ja oli todella ilo ajaa samoillakin rengaspaineilla.
 
Parisen kesää ajellut vähän harvinaisemmilla kiinan renkailla kuin Aeolus Steeringace A01, koossa 235/35/19. Päädyin näihin kun tuttu varaosakauppias sano että hänellä olis tämmösiä että pitäis olla hyviä kumeja. Aeolus on vanha rekka-autojen rengasvalmistaja ja rakentanu pari vuotta sitten uuden tehtaan henkilöauton kumeille niin ajattelin testiä niitä sitten. Hintaa tuli vanteelle laitettuna 490€ kierros.

Täytynee sanoa että näistä löytyy pitoa niin kuivalla kuin märälläkin. Ennemmin miehestä loppuu usko kuin autosta pito, syheröisellä pienellä tiellä jossain päin suomea ;) Ajettu pätkää niin kuivalla kuin märälläkin. Kulutus ja rengasmelu ei poikkea muista renkaista mitä vuosien saatossa ollut.

Nyt olis uusien renkaiden etsintä edessä auton vaihdon takia, olisin ostanu Aeolukset tulevaankin autoon mutta kun ei löydy koossa 215/40/18 niin nyt on sitten haku päällä hintaluokassa 400-500€ kierros. Riekko.eu:sta sais ContiSport 5:sta n.560€ kierros ja sitten Hankook S1 Evo2 K117 n.440€, + päälle laitto 50-60€. Paikallinen rengaskauppias tarjos Hankookkia alle laitettuna 640€.

Talvikumit on Hankook iSpike RS:t niin netin kautta kun ostin ne, niin säästin siinäkin ainakin 100€ verrattuna paikalliseen alle laitto mukaan lukien, vähän nolotti viedä talvi Hankookit Hankook-kauppiaalle alle laittoon mutta mies hinnottelee itsensä pihalle.. Melkein tässä voi käydä niin että taas vien Hankookit Hankook-kauppiaalle alle laittoon :D :D
 
Viimeksi muokattu:
Fiestaan tarvitsee 205/40 R17-kumit kesäksi ja paikallinen paja kaupittelee Kumhon KU39-mallia. Pikaisen googlauksen perusteella kyseessä ei ole ainakaan ihan paskin tuote, mutta olisin toki kiinnostunut kuulemaan kokemuksia renkaista. Nankang NS2/AS2 tai Linglong Greenmax olisi noin satasen halvempi setti, mitenköhän vertautuvat ominaisuuksiltaan?

Itse päädyin Kumhoihin (tosin PS71 ja 18"), ei jäänyt ainakaan Tekniikan maailman uusimmassa testissä pisteissä juurikaan kärkipäästä. Linglongeilla tuli ajettua pari-kolme kesää edellisellä autolla. Hyvin toimivat ja olivat myös hiljaiset. Kolmantena kesänä aloin laittamaan merkille että renkaat tuntuivat varsin lötköltä esim. moottoritieltä rampin kaarteeseen kurvatessa. Kuulemma ainakin eräs paikallinen liike on ottanut Linglongit kokonaan pois myynnistä koska niissä on laatu huonontunut niin paljon, mutta tiedä sitten. Nankangeista ei ole kokemusta, joku niiden uudehko mallihan oli vissiin testissä pärjännyt ihan hyvin.

Summa summarum, Kumho vaikuttaa hieman luotettavammalta ja jos vielä vähän haluaa lisää panostaa niin suosittelen Hankookia.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin ajoin kaksi kesää sitten yhdellä linglong-sarjalla kun oli silloin pärjänneet ok rengastestissä. Ei ollut valittamista, mutta renkaat meni auton mukana vaihtoon niin ei jäänyt kuvaa kestävyydestä. Huomattavasti hiljaisemmat olivat kuin Nokian Greenit.

Pirellin P7 Cinturatoilla ajoin kanssa kolme kesää sitten ja ne oli kyllä mukavat ja hiljaiset, tosin kyllä myös kalliimmat kuin Nokian Greenit. Olin kyllä huomaavinani, että polttoaineen kulutus olisi noussut pari desiä per satanen. Noistakaan ei ole yhtä kesää pidempää kokemusta.
 
Itsekin ajoin kaksi kesää sitten yhdellä linglong-sarjalla kun oli silloin pärjänneet ok rengastestissä. Ei ollut valittamista, mutta renkaat meni auton mukana vaihtoon niin ei jäänyt kuvaa kestävyydestä. Huomattavasti hiljaisemmat olivat kuin Nokian Greenit.

Pirellin P7 Cinturatoilla ajoin kanssa kolme kesää sitten ja ne oli kyllä mukavat ja hiljaiset, tosin kyllä myös kalliimmat kuin Nokian Greenit. Olin kyllä huomaavinani, että polttoaineen kulutus olisi noussut pari desiä per satanen. Noistakaan ei ole yhtä kesää pidempää kokemusta.


Pirellit oli itelläni Alfan alla, ja ne oli aivan jäätävän äänekkäät. Kokona 225/45/17". Tilalle tulivat misukan crossclimatet, ero oli valtava...
 
Pirellit oli itelläni Alfan alla, ja ne oli aivan jäätävän äänekkäät. Kokona 225/45/17". Tilalle tulivat misukan crossclimatet, ero oli valtava...
Oliko samaa mallia? Mulla oli muistaakseni kylläkin 205/55/16 eli voi sekin vaikuttaa ja mikseipä auton ääneneristyskin jos erilaista eristävää materiaalia.
 
Onko tuo Ling Long greenmax Crossweather vastaava kuin Michelin Crossclimate?
 
Mitä rengaskauppaa suosittelette lahden toisella puolella? rengas365.fi ruotsissa vai joku viron puolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta taisin tilata omat Savat. Toimi kyllä hienosti. Ei taida paljon halvempia vaihtoehtojakaan löytyä...
 
Tulipa tilattua tutun pajan kautta molempiin perheen autoihin Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3:t koossa 225/40R18. Hintaa 105e per rengas. Mielestäni erittäin hyvä hinta kärkiluokan kumeista. Eipä ne nimekkäimmätkään aasian valmistajat olisi olleet merkittävästi halvempia. Ja kaikista halvimpia ei edes viitsi laittaa alle kun on turvallisuus kyseessä.
 
Onko näkemyksiä michelinin pilot sport 4 renkaista? N. 500€/laaki sais ja vois uusia ton kesärassin renkaat tilaamalla nyt ennakkoon noi renkaat itselle. Keula on toistaiseksi autossa ilmassa, niin eturenkaat kävis vaihdattamaan ennakkoon ja sit keväällä ajaa auton tallilta, nostaa perän pukeille ja käyttää takaset vaihdattamassa.

Täällä pelkkää hyvää sanottavaa. Vaihdoin 4S:t jokin aika sitten vanhempien Pilot Super Sporttien tilalle ja nämä uudemmat parantavat kaikin puolin jo ennestään erinomaisia renkaita.

500€ kuullostaa edulliselta, tietysti rengaskoosta riippuen. Itse maksoin 255/35 19" koossa noin tuplat. :tdown:
 
Onko tuo Ling Long greenmax Crossweather vastaava kuin Michelin Crossclimate?
Miksi olisi? Vai mitä tarkoitat? Tuskin ne sama rengas on, mutta samaan käyttötarkoitukseen ne todennäköisesti on tarkoitettu.

Tuolta taisin tilata omat Savat. Toimi kyllä hienosti. Ei taida paljon halvempia vaihtoehtojakaan löytyä...
Millaiset Savat? Missä koossa ja millä hinnalla? Ei löydy enää tuolta kaupasta.
 
rengas365.fi on ilmeisesti ihan asiallinen liike. Landsaillia ei meinaa löytää monesta kaupasta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 819
Viestejä
4 566 844
Jäsenet
75 027
Uusin jäsen
viinamylly232

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom