Kesärenkaat - yleisketju

Onko kukaan mitannut Landsailin kulutuspinnan määrää uutena?
Huomasin myös että Hankook Kinergy Eco K425 sais myös hyvin lähelle Landsailin hintaa. Jos jollakulla on kokemusta tuosta niin kuinka hiljaiset ja kestävät ovat? Kummat kestäis paremmin?
 
Tuommoiset meni parissa kesässä - Hiljaiset, mutta taisivat olla myös pehmeät:
HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117

Laitoin nyt sitten tilaukseen - Saa nähdä miten kestää:
HANKOOK VENTUS V12 EVO2 K120
 
Onko kukaan mitannut Landsailin kulutuspinnan määrää uutena?
Huomasin myös että Hankook Kinergy Eco K425 sais myös hyvin lähelle Landsailin hintaa. Jos jollakulla on kokemusta tuosta niin kuinka hiljaiset ja kestävät ovat? Kummat kestäis paremmin?

Mulla on Landsail LS588:t nyt kolmatta kesää Grand C-Maxissa ja ihan passelit perusrenkaat ovat. Sopivan hiljaiset ja pitävät hyvin eri tilanteissa.
 
Kirjoitin näemmä huonosti aiemmin. Tuleva kesä on siis kolmas noilla renkailla. Ajoa tulee kohtalaisesti vuodessa, kun kuskaa kolmea lasta eri harrastuksiin päivittäin.

Kulutuspinta pitää tarkistaa kun vaihdan nuo alle.
 
Offsetista kysyttävää. Jos vakio offset olisi 45, niin koituuko ongelmia jos offset on 39 tai 51?
Jos tuohon ei voi yksiselitteisesti vastata, niin mihin muuhun vakiosta poikkeava offset aidosti vaikuttaa kuin siihen vanteen "ulkonemaan"?
 
Lyhyesti kun ET luku pienenee -> pyöränlaakerin rasitus kasvaa. (Mikä on erittäin minimaalista)
Ei siinä oikeastaan muuta eroa ole.

Itsellä harraste pulkkana auto jonka vakio pyörät ovat 17"x7'5" ET45 <- Näin suuri ET luku koska etujarrusatulat ovat tolkuttoman ulkonevat.

Nykyään jarrut on päivitettu uudempiin/suurempiin/kapeampiin malleihin ja nykyään edessä pyörii 18"x9" ET21
 
Okei, mitä pienempi ET niin vaikutus pyöränlaakereihin. Eli jos vakkari ET on 45 niin voi huoletta pyöriä +-10mm ET:ssä?
Ja oliko nyt niin, että vanteiden leveyden kanssa ei sitten uskalla leikkiä? Vakkareiksi 17" koossa näyttävät leveydeksi 7". Jos vanteet olisivat 17" leveydellä 7.5" niin tuo sitten leventäisi vannetta johonkin suuntaan mahd. liikaa.
 
Mitä rengaskauppaa suosittelette lahden toisella puolella? rengas365.fi ruotsissa vai joku viron puolelta.

Itse olen Tallinnan reissuilla suosinut Kummihaita Uued ja kasutatud rehvid ja veljed ja Rehviringiä rehviring.ee/fi/content/12-yhteystiedot molemmat ovat ihan asiallisia kauppoja niin hintansa kuin työnjälkensä puolesta.

Nämä eivät tietty ole nettikauppoina parhaita, mutta Kummihailla oli ainakin ennen viikottainen toimitus pakettiautolla Keski-Suomen korkeuksille asti, jolloin rengassarjan toimitus maksoi 10 €.
 
Okei, mitä pienempi ET niin vaikutus pyöränlaakereihin. Eli jos vakkari ET on 45 niin voi huoletta pyöriä +-10mm ET:ssä?
Ja oliko nyt niin, että vanteiden leveyden kanssa ei sitten uskalla leikkiä? Vakkareiksi 17" koossa näyttävät leveydeksi 7". Jos vanteet olisivat 17" leveydellä 7.5" niin tuo sitten leventäisi vannetta johonkin suuntaan mahd. liikaa.

Jos se offset tai vanteen leveys tuo vanteen liian lähelle iskareita tai pyöräkoteloa niin eipä sekään hyvää tee.
 
Jos se offset tai vanteen leveys tuo vanteen liian lähelle iskareita tai pyöräkoteloa niin eipä sekään hyvää tee.

Just näin. Eli sillä offsetin pienentämisellä esim. 45 -> 39 ollaan turvallisilla vesillä. Silloinhan mitta siirtyy ulospäin. Jos offset kasvaa, niin se lienee useammin suurempi ongelma. Vanteiden leveys pysyykin samana, eli 7" näyttäisi tulevissakin olevan. Vain offset muuttuu tuohon pienempään.
 
Parasta lingi longia tilattu 18" koossa :cigar2:
Meni viime kesänä hyvin niin saa toimia tämänkin kesän
 
Okei, mitä pienempi ET niin vaikutus pyöränlaakereihin. Eli jos vakkari ET on 45 niin voi huoletta pyöriä +-10mm ET:ssä?
Ja oliko nyt niin, että vanteiden leveyden kanssa ei sitten uskalla leikkiä? Vakkareiksi 17" koossa näyttävät leveydeksi 7". Jos vanteet olisivat 17" leveydellä 7.5" niin tuo sitten leventäisi vannetta johonkin suuntaan mahd. liikaa.

Mikäli vanteen leveys pysyy samana, ei tuollaisia pieniä eroja huomaa käytännössä mitenkään (hädin tuskin huomaa pyörän laakerikaan). Vanteiden levyden kanssa voi leikkiä. Käytännön hyötyä siitä ei tietenkään ole ellei radalla ajele "jotta saadaan isompi rengas -> parempi pito". Lähinnä ulkonäön takia niitä leveämpiä pyöriä hankitaan kuluttaja käyttööön.

Jos se offset tai vanteen leveys tuo vanteen liian lähelle iskareita tai pyöräkoteloa niin eipä sekään hyvää tee.

^Tämä tosiaan kannattaa pitää muistissa kun ET luku suurenee "jos vanteen leveys pysyy samana". Omassa harrastepelissä otti ET28 18x10" vanteen reuna iskunvaimentimen tukeen kiinni. Tämä korjattiin käyttäen pientä spaceria, ET muuttui 25.

Just näin. Eli sillä offsetin pienentämisellä esim. 45 -> 39 ollaan turvallisilla vesillä. Silloinhan mitta siirtyy ulospäin. Jos offset kasvaa, niin se lienee useammin suurempi ongelma. Vanteiden leveys pysyykin samana, eli 7" näyttäisi tulevissakin olevan. Vain offset muuttuu tuohon pienempään.

Will They Fit - Online Wheel and Tyre Fitment Calculator
Tossa on sivusto minne voit helposti laittaa laskuriin nykyisen rengastuksen ja uuden rengastuksen "halutun" koon. Näyttää sulle mihen kohtaan se asettuu ja kaikki vierintäkehät jne :cool:
 
Olisiko suositella jotain todella hiljaisia kesärenkaita? Kilsoja ei tule kovin paljoa, joten muut ominaisuudet ei ole niin tärkeitä.
 
Landsailia ja Savaa monet kehuvat. Itse ajattelin noita landsaileja katsoa.
 
Sitikkaan tuli laitettua viimekesänä Landsailit (LS388) alle ja olivat hämmästyttävän hiljaiset ja muutenkin tuntuivat pelittävän hienosti, kestävyys toki selviää vasta ajan myötä.
 
Sitikkaan tuli laitettua viimekesänä Landsailit (LS388) alle ja olivat hämmästyttävän hiljaiset ja muutenkin tuntuivat pelittävän hienosti, kestävyys toki selviää vasta ajan myötä.

Miten paljon kuluneet yhden kesän ajoilla? Kuinka paljon kesässä tuli kilometrejä ?
 
Jaahas., taas se aika vuodesta, kun kesän tulo alkaa "harmittamaan" näinkin yksinkertainen asia, kuin renkaiden hankinta.

En pikaisella googlailulla löytänyt, mutta osaako joku sanoa pitävätköhän nuo renkaiden EU-melumerkinnät miten paikkansa?
 
Jaahas., taas se aika vuodesta, kun kesän tulo alkaa "harmittamaan" näinkin yksinkertainen asia, kuin renkaiden hankinta.

En pikaisella googlailulla löytänyt, mutta osaako joku sanoa pitävätköhän nuo renkaiden EU-melumerkinnät miten paikkansa?

Se renkaiden melumerkinnän desibelilukema on mitattu ohiajosta, sisälle autoon kuuluvaa melua siinä ei mitata. Lähinnä suuntaa antavana sitä voi pitää, renkaan pintakuvio, rungon rakenne, kumiseos ym. ym. vaikuttavat sisälle tulevan melun voimakkuuteen ja sävyyn.
 
Se renkaiden melumerkinnän desibelilukema on mitattu ohiajosta, sisälle autoon kuuluvaa melua siinä ei mitata. Lähinnä suuntaa antavana sitä voi pitää, renkaan pintakuvio, rungon rakenne, kumiseos ym. ym. vaikuttavat sisälle tulevan melun voimakkuuteen ja sävyyn.
Vähintään yhtä paljon siihen vaikuttaa auto ja sen rakenne vaimennusmateriaaleineen ja sen vuoksi noita äänekkyyslukemia onkin niin hankala ilmoittaa.
 
Kuten yllä mainittu, auton oma akustiikka ja äänieristys vaikuttaa huomattavasti - lisäksi vaikuttaa asfaltin laatu ja pinta (Suomessa karkeapintainen, kulunut asfaltti, joka pitää ääntä kuin ääntä oli rengas kuinka hyvä tahansa, tämän huomaa jokainen kun siirtyy hetkeksi uudelle asfalttitaipaleelle), lisäksi vaikuttaa kuvio, kotelot (ja koteloiden äänieristys), paljonko pintaa jäljellä ja kuinka kova rengas on, renkaan nopeusluokka, etc etc etc.

Lyhyesti siis, rengas Y voi olla äänekäs autoissa A ja B, mutta hiljaisempi autossa C, kun taasen rengas X voi olla huono autoissa B ja C ja rengas Z hyvä uutena kaikissa, mutta kuluneena jäätävä jurrutus.. Eli kaikkiin dB-arvoihin pitää suhteutua varauksella, lisäksi taajuutta ei mitata ja subjektiivisesti on erittäin vaikea antaa arvostelua siitä keskeltä ("ihan hiljainen" vs "kauhea meteli")



Itsellä olisi sama rengasvalinta edessä koossa 215/45R17 (tai 225/45R17) kahdelle renkaalle, edellinen kesärengassarja mitä olen ostanut on:

Uniroyal RainSport 3, koossa 205/55R16.
+ Iso urasyvyys, olikohan 8,7mm tai 8,9mm uutena
+ Loistava vesipito, erittäin hyvä käyttäytyminen ajossa kuin ajossa, säällä kuin säällä
+ Hinta (alle ~300e sarja alleheitettynä Suomesta)
+ Subjektiivisesti hiljaiset (entiset Michelin Primacyt, jotka kärsi ns. Michelin-taudista kun vuosia oli tullut tarpeeksi, eli kovat kuin synti, ei kuluneet ja helvetinmoinen meteli..)
+/- Asymmetrinen rengas
- Kuluu suht nopsaan, pehmeä seos ja optimoitu vesikeleille (itsellä suht vähän kilometrejä vuodessa, joten yleensä rengas on lähtenyt vaihtoon iän, ei kulutuspinnan loppumisen takia..)
- Pieni täristys esiintyy. Veikkaan, että yksi paino lähtenyt aluvanteesta kävelemään, niin ei enää tasapainossa. Pitää viedä tasapainoitettavaksi rengasliikkeeseen..



Kaksi uutta rengasta on LingLong Greenmaxit (hyi,yäk, no hintaa ~45e rengas, ajetaan kesä) ja kaksi vanhempaa on Nokialaista, joissa tulee ikä täyteen.. Nyt pitäisi vielä kaksi päättää ja vaihtoehdot on:

- Hankook Ventus Prime 3 (90e/kpl paikallisessa plus työt)
- Kumho Ecsta HS51 (77e/kpl -II-)
- Sava Intensa UHP2 (78e/kpl -II-)
- VREDESTEIN ULTRAC SATIN (85e/kpl -II-)
- Uniroyal Rainsport 3 (88e/kpl -II-)

että valkkaappas sitten niistä..
 
Onko noista nopeusluokkien kulumisista mitää faktaa. Yhtä moni väittää että nopeamman kuluu nopeammin kuin toiset väittävät hitaammin kuluviksi. Toiset väittää pehmeiksi ja toiset koviksi joka tosin ei kerro kulumisesta todellisuudessa mitään.
Väittäisin, että pehmeämpi seos, mutta jäykempi runko renkaassa, koska kyse ei ole pelkästään siitä, että renkaalla voisi ajaa suoraan eteenpäin kovaa, vaan käytöksen kaarteissakin pitää olla parempi. Mutta tämä ei ole faktaa, vaan mutua. :)
 
Loppukesäsästä vaihdoin renkaat ja kilsoja tuli todella vähän, eli kulumisesta en oikeasti osaa sanoa mitään. Silmämääräisesti yhä kuin uudet.
Miten paljon kuluneet yhden kesän ajoilla? Kuinka paljon kesässä tuli kilometrejä ?
 
Näyttääpi itsellä siltä, että valinta kallistuu Goodyear EfficientGrip Performanceen, 215/60/16 ja 99H. Rekkarin mukaan vähempikin kantavuus riittäis, mutta alkuperäisetkin on 99, niin mennään niillä. Hinnassa ei ole merkittävää eroa. Harmi, kun vakiorengas ei ole 205 leveä, sais paljon halvempana "standardina".

Rengas365.fi taitaa saada rahat, näköjään toimii Ruotsista käsin ja hinta muutaman euron halvempi kuljetettunakin kuin esim. 1001. Paikallisen yrittäjän listahintaan nähden hintaeroa 130 euroa, eiköhän sillä rahalla jo noi jossain asentelekin. Yleensä paikallinen on tullut asennuksen + ropoja verran hinnassa vastaan eli noin 100 euroa säästöä tulee.

e: Jos jollain on tuollaiset alla, niin kulumisesta, tuntumasta ja melusta otetaan kiitollisena kommentteja vastaan. Contin 5:t olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta ovat muutaman euron verran kalliimmat/rinkula. Toisessa autossa on sellaiset 185/65/15 koossa ja en ole tuntumaan ihan tyytyväinen. Toki voi olla ihan kombinaatio-ongelma sitikan nestejousituksen kanssa.
 
Näyttääpi itsellä siltä, että valinta kallistuu Goodyear EfficientGrip Performanceen, 215/60/16 ja 99H. Rekkarin mukaan vähempikin kantavuus riittäis, mutta alkuperäisetkin on 99, niin mennään niillä. Hinnassa ei ole merkittävää eroa. Harmi, kun vakiorengas ei ole 205 leveä, sais paljon halvempana "standardina".

Rengas365.fi taitaa saada rahat, näköjään toimii Ruotsista käsin ja hinta muutaman euron halvempi kuljetettunakin kuin esim. 1001. Paikallisen yrittäjän listahintaan nähden hintaeroa 130 euroa, eiköhän sillä rahalla jo noi jossain asentelekin. Yleensä paikallinen on tullut asennuksen + ropoja verran hinnassa vastaan eli noin 100 euroa säästöä tulee.

e: Jos jollain on tuollaiset alla, niin kulumisesta, tuntumasta ja melusta otetaan kiitollisena kommentteja vastaan. Contin 5:t olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta ovat muutaman euron verran kalliimmat/rinkula. Toisessa autossa on sellaiset 185/65/15 koossa ja en ole tuntumaan ihan tyytyväinen. Toki voi olla ihan kombinaatio-ongelma sitikan nestejousituksen kanssa.

Ihan hyvät perusrenkaat nuo, tuossa koossa vaan varmasti melko vetelät ajella ellei painetta laita ihan reilusti. Kokemusta on useamman tuhannen kilsan verran 205/55 R16 kokoisista, verrokkina oli tuolloin oman auton 225/40 R18 kokoiset goodyear eagle f1 asymmetric 3 kumit.
En mitään oikeasti pahaa keksinyt noista, tosi tasapainonen käytös kuivalla ja märällä. Vain oikeasti kovaa kurvaillessa alkoi huomata että ei niitä kovin urheilulliseen ajoon ole tehty, reilusti sivuttain kuormittaessa alkavat tuntua selvästi lötköiltä rungoiltaan.
 
Tarkoitus on körötellä 1-tietä edestakaisin pitkät pätkät, niin lötkö kuulostaa ihan hyvältä. Toki rajansa kaikella, mutta eipä nuo noksun kitkatkaan ole tuntuneet liian epämääräisiltä, niin noiden on kuitenkin pakko olla jäykemmät. Vähän ristiriitainen fiilis, kun autoissa on aina parempaan varustelutasoon ympätty järeämmät ”paikat irti” renkaat. Mukavuus ja lompakko kärsii.
 
Onkos kokemuksia hieman matalammasta renkaasta? 255/35R20 pitäisi laittaa ja tavallaan houkuttelisi testata "halpa ja hyvä" Landsail R588...
 
Tampereen seudulla suosituksia mihin mennä potkimaan uusia renkaita? Etsinnässä ihan perusrenkaat 195/65/15 kokoluokassa. Kesto ja hiljaisuus ominaisuudet edellä. Kilsoja tulee vuodessa vähän vajaat 20tkm joten kesärenkailla siitä about puolet(?). Itse aika pihalla näistä kaikista merkeistä, tunne kuin nämä isoimmat merkit joten vähän skeptinen aina noihin muihin merkkeihin uskaltaako niihin koskea...
 
Tuossa kokoluokassa hintaero premium-merkin ja ö-merkin välillä on suht pieni, koko kierros töineen maksaa reilusti alle 400 euroa premiumissakin. Kannattaako edes pohtia muuta kuin tuttuja merkkkejä? Eli esim. Contit alle ja kovaa menoa.
 
Rengas365:sta tilasin Maapurjeet Audiin. Rengassatsi kestää about kaksi kesää vähän merkistä riippumatta, niin katsotaan nyt tällainen huokeampi vaihtoehto tällä kertaa.

Hifistellään talvirenkaissa sitten enemmän.
 
Tampereen seudulla suosituksia mihin mennä potkimaan uusia renkaita? Etsinnässä ihan perusrenkaat 195/65/15 kokoluokassa. Kesto ja hiljaisuus ominaisuudet edellä. Kilsoja tulee vuodessa vähän vajaat 20tkm joten kesärenkailla siitä about puolet(?). Itse aika pihalla näistä kaikista merkeistä, tunne kuin nämä isoimmat merkit joten vähän skeptinen aina noihin muihin merkkeihin uskaltaako niihin koskea...
Netin kauttakin voisi tilata renkaat johonkin rengasliikkeeseen?

46€ Rengas Landsail LS388 195/65 R15 91H - 1001 Renkaat
57€ Rengas Hankook Ventus Prime 3 K125 195/65 R15 91H - 1001 Renkaat
70€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 195/65 R15 91H - 1001 Renkaat

Itse valitsisin nuo kalleimmat.

Edit:
Tuossa vielä vähän erikoisemmat renkaat.
76€ Rengas Michelin CrossClimate + 195/65 R15 91H 3PMSF - 1001 Renkaat
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä. Jos jollain jotain hyvää/halpaa paikkaa Pirkanmaalla suositella niin kuunellaan niitäkin.
 
Kiitoksia vinkeistä. Jos jollain jotain hyvää/halpaa paikkaa Pirkanmaalla suositella niin kuunellaan niitäkin.

Itte tilannut ihan suoraan Rengaskontin kautta (eli Pirkkalan rengasliike) nykyisin, plussana se, että tulee ilman toimituskuluja Pirkkalan toimipisteeseen renkaat ja heitto irtovanteille ~30e, mitkä on todella halvat rengastyöt (siis Rengaskontista itseltään ostetuille renkaille).

Vertailin senverran hintoja, että tuli lähes samaksi tilailla Camskillistä, yms. renkaat ja etsiä paikkaa ja maksaa työt (jotka alkaa olemaan aika suolaisia, esim. Vianorilla taitaa olla jo 70e rengastyöt), joten tuota paikkaa on tullut suosittua.

Toinen pieni pulju on Lempäälän Rengasasennus, yhdet Savat ostin sieltä ok hinnalla:

Kesärenkaat | Renkaat | Lempäälän Rengasasennus - Tampere

Tampereen seudulla suosituksia mihin mennä potkimaan uusia renkaita? Etsinnässä ihan perusrenkaat 195/65/15 kokoluokassa. Kesto ja hiljaisuus ominaisuudet edellä. Kilsoja tulee vuodessa vähän vajaat 20tkm joten kesärenkailla siitä about puolet(?). Itse aika pihalla näistä kaikista merkeistä, tunne kuin nämä isoimmat merkit joten vähän skeptinen aina noihin muihin merkkeihin uskaltaako niihin koskea...

Rengaskontti

Rengaskontti

Rengaskontti

Hankookit ehkä pari euroa kalliimpia kuin muualla, mutta ei toimituskuluja ja työt (viimeksi) 30e, joten..

Ehkä sitten jos olisi rengas- ja tasapainotuskone, niin voisi tilata ihan irtogummeina, nykyisin tuo rengastyöhinnasto on mitä on.
 
Viimeksi muokattu:
Monellako tekkiläisellä jo kesärenkaat alla? Ite meinasin viikonloppuna vaihdella.
 
Monellako tekkiläisellä jo kesärenkaat alla? Ite meinasin viikonloppuna vaihdella.
Maanantaina tulee vielä kaksi lumihiutaletta lunta ja perjantaina 13. päivä on vielä yöllä -5C pakkasta.

En siis kiirehtisi vielä, kun yöllä on pakkasta. Muutenkin näyttää pirun liukkaalle, kun jäätikkö sulaa.
 
Joo, liian aikaista. Ainakin täällä Keski-Suomessa.

Joo, sama homma täällä Itä-Suomessakin, aivan toivotonta liikkua täällä kesärenkailla ainakaan kenenkään sellaisen, kenen tarvitsee lähteä aikaisin aamusta ajamaan pitempää työmatkaa. Sama kylläkin koskee myös lyhyempiä matkoja nykytilanteessa.

Lunta on tänne Savonlinnan seudulle satanut koko tämän kuluneen talven ajan niin paljon, ettei tarvitse harkita kesärenkaisiin siirtymistä kuin vasta tuolla joskus vapun tienoilla. Syynä noin myöhäiseen ajankohtaan itselläni on lähinnä tuo reilun 60 kilometrin työmatka, johon kuuluu myös noin 25 kilometriä liukasta ja huonokuntoista sivutietä loppumatkasta. Joka arkiaamu on lähdettävä auton rattiin jo klo 5.30 paikkeilla. Tänäkin aamuna työmatkalla joillakin tieosuuksilla oli pakkasta -11C pahimmillaan. Päivällä aurinko ja plussakeli kyllä sulattaa teitä mukavasti ja yöpakkaset sitten jäädyttävät tiet ikävän liukkaiksi aamulla.
 
Nythän tuo alkaa olla pikkuhiljaa se liukkain aika, saa kesärenkaat pysyä säilössä vielä.
 
Kiitos tästä vinkistä. 195 leveät on näköjään halvemmat kuin 185 leveät. Onkohan kulumisessa eroja kun 185 olis T-nopeusluokan ja nuo 195 on H-nopeusluokan. Entä melussa jos on sama rengas?

Tuossa hintaluokassa kuluminen ja melu on sivuseikka.
 
Vaikka asun Helsingissä, niin kesärenkaiden vaihto alle ei houkuttele vielä ainakaan pariin viikkoon. Katsotaan sitten, kun yöpakkaset loppuvat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 665
Viestejä
4 553 670
Jäsenet
75 042
Uusin jäsen
Tabu123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom