Kesärenkaat - yleisketju

Eipä tuossa koossa ole ainakaan paikallisen listoilla. Rekisteriotteessa ensisijaisena(?) kokona 205/50/17
Eli nykyiset allaolevat on vähän ylikokoa, jolla ei välttämättä ole muuta merkitystä kuin mittarivirhe vähän pienenee. Itse kysymykseen, niin kapeammat on ehkä vähemmän uraherkät ja hiljaisemmat, mut kuluvat ehkä vähän nopeammin. Toisaalta kapeampien kanssa kulutus pitäisi olla hiukan pienempi.
 
Jos pystyisit tuon kulutuspinnan mittaamaan, niin se antaisi kyllä vielä arvokasta lisätietoa. Muilta osin vaikuttavat kyllä todella lupaavilta, harmi kun noita ei ole testeissä näkynyt.
Minun kokemukseni Landsail Sentury Qirin 990 kokona 225/50/17, tähän mennessä oikein positiivinen. Uutena näissä oli kulutuspintaa n. 7,5mm. Nyt n. 8000km ajettuna edessä n. 6,2mm ja takana n. 6,5mm. Täysin tasaisesti kuluneet. Ei minkäänlaista pidon puutteen tunnetta ei ole ollut vesisateellakaan.
 
Matador MP47 Hectorra 3 (215/55/16)

Näillä nyt 4k takana. Alkuvaikutelma oli aika negatiivinen, halpa ja pehmeä rengas kuitenkin kyseessä. Sisämelu aika jees ihan karkeimpia asfaltteja lukuun ottamatta. Käytös äkkijarrutuksissa kuivalla asfaltilla kiitettävä (100->0) ja ohjautuvuus 220 km/h asti riittävä. Rankkasateella ominaisuudet hyvät ainakin 100 km/h asti, ei nouse herkästi plaaniin. On sitä paskemmillakin tullut ajettua, toki myös paremmilla. 6/10
 
Nyt on ilmestynyt rengastesti jossa mukana ketjussa mainittuja uusia ym. rengasmalleja Goodyear EfficientGrip Performance 2 , Uniroyal RainSport 5, Maxxis Premitra HP5 jne.
 
Oho, onkohan nuo Maxxikset noin meluisia mitä testissä mitattu. Muutenhan nuo vaan lujitti käsitystä noiden ostosta seuraaviksi renkuloiksi
 

Eli keski-eurooppaan tarkoitetut. Löytyykö keneltäkään kokemuksia noista? Vähän houkuttelisi kun saisi nyt halvimpien kiinalaisten hinnoilla laatumerkiltä renkaat.
 
Eli keski-eurooppaan tarkoitetut. Löytyykö keneltäkään kokemuksia noista? Vähän houkuttelisi kun saisi nyt halvimpien kiinalaisten hinnoilla laatumerkiltä renkaat.
Mulla oli vanhassa autossa joko toi, tai Z-line, muistelisin ensimmäistä. Passatin alla ei ollut mitään moitittavaa niissä.
 
Eli keski-eurooppaan tarkoitetut. Löytyykö keneltäkään kokemuksia noista? Vähän houkuttelisi kun saisi nyt halvimpien kiinalaisten hinnoilla laatumerkiltä renkaat.
Oli myös edellisessä autossa zLinet (235/45 R17) ja ei valittamista. Ovat tosiaan käytännössä Hakka Blackit Salaiset rengasreseptit paljastavat: Nokian Renkaat antoi väärää tietoa vuosien ajan
Nykyiseen autoon pitäisi melkein kumit jo vaihtaa ja todennäköisesti taas zLine tai sitten Contin Premium Contact 6, kun näyttäisi olevan 340€ ja 390€ sarja 225/45 R17 koossa.
 
Eihän ne maksakkaan, mutta tollaseen lähes paalivalmiiseen katiskaan ei viitsisi laittaa kiinni yhtään enempää kuin on pakko :D

Laita uudet gummit kelvoille vanteille ja vaihda tilalle paali pellit silestoneilla, kun autosta aika jättää?
 
Eli keski-eurooppaan tarkoitetut. Löytyykö keneltäkään kokemuksia noista? Vähän houkuttelisi kun saisi nyt halvimpien kiinalaisten hinnoilla laatumerkiltä renkaat.
Keski-Eurooppaan brändätyt, muttta ei sinänsä minusta häpeä "Suomimalleille" mitenkään. Eipä ne muutkaan laatumerkit tee erillistä suomi-mallistoa ja yhtä hyvin ne täällä toimii.

Edellisessä autossa oli Linet tai iLinet (en nyt muista kummat) ja ei valittamista. Jos paljon ajaa niin Nokia on harvemmin kulutuskestossa parhaimmistoa, silloin katselisin Micheliniä, mutta muuten varmasti hinta/laatu oikeinkin kohdallaan.
 
Moro, 18x8.5 vanteille uutta kumia. Tuohon menis 225,235 ja 245 leveydeltään, jokaisessa profiilina 45. Onko käytännön ajossa suuria eroja esim uraherkkyydessä ja melussa kapeimman ja leveimmän kohdalla. Ja merkeistä pohdinnassa linglong, sailun ja landsail.
 
Moro, 18x8.5 vanteille uutta kumia. Tuohon menis 225,235 ja 245 leveydeltään, jokaisessa profiilina 45. Onko käytännön ajossa suuria eroja esim uraherkkyydessä ja melussa kapeimman ja leveimmän kohdalla. Ja merkeistä pohdinnassa linglong, sailun ja landsail.
Landsail, linglong, sailun tuossa järjestyksessä. Landsail qirin kannattaa ottaa jos löydät tai sitten ls-sarjaa.
 
Moro, 18x8.5 vanteille uutta kumia. Tuohon menis 225,235 ja 245 leveydeltään, jokaisessa profiilina 45. Onko käytännön ajossa suuria eroja esim uraherkkyydessä ja melussa kapeimman ja leveimmän kohdalla. Ja merkeistä pohdinnassa linglong, sailun ja landsail.

Kysy 5 foorumilta niin saat 5 erilaista mielipidettä.

Uraherkkyys johtuu lähes poikkeuksetta ohjauskulmista, jotkut renkaat antaa anteeksi, toiset ei.

Suosittelisin esim. Goodyear Efficientgrip Performancea, tai jotain muuta "kompromissirengasta"
tuossa koossa.. 8.5x18 vanteille käy nuo kaikki mutta itse ehkä valitsisin 225 jos ulkonäkö merkkaa yhtään.

Kato jostain tarjouksia vaikkapa ja pidä mielessä että se parikymppiä/satkua minkä renkaissa säästää,
koko kauden kirosanoja suustaan päästää.
 
Eipä liene rengasmerkin kanssa niin tarkkaa jos renkaan ulkohalkaisijallakaan ei ole väliä kun profiili säilyy ennallaan leveydestä riippumatta.
 
Eipä liene rengasmerkin kanssa niin tarkkaa jos renkaan ulkohalkaisijallakaan ei ole väliä kun profiili säilyy ennallaan leveydestä riippumatta.
Tästä ku jättää vittuilun pois ei jää kuin piste. Veikkaan et vierintäkehän muutokset tässä tapauksessa jää pienemmiksi kuin vaihtaessa vanteita tuumaa isommaksi. Lähinnä olisin kokemuksia halunnut kuulla siitä et onko sillä paljon vaikutuksia itse ajoon. Nykyiset contin premiumcontact5 on ollu todella uraherkät 245/40 koossa.
 
Veikkaan että aika harva täällä on kokeillut samalla vanteella saman merkkistä ja saman profiilin rengasta eri levyisinä, joten sen puoleen joudut varmaan kokeilemaan itse. Landsailit ei ainakaan 245/45 -koossa ole uratutkat, ovat melko pehmeät rungoltaan joten se varmaan auttaa asiaan. Sporttista ajotuntumaa hakevan kannattaa pohtia jotain muuta merkkiä. Michelin Primacyt 225/55 R17 olivat loppumetreillä ihan hirveät urissa, muista renkaista ei vastaavaa kokemusta ole.
 
Uraherkkyys riippuu aika paljon renkaan kulutuspinnan reunan muodosta jos on pyöreämpi ei niin herkästi hauko uriin kuin terävä reunaisempi.
Ja muuttuuhan tuossa renkaan halkaija aika "paljon" 225/45 vs 245/45 noin 15mm, autosta riippuen tämäkin toki vaikuttaako?
 
Moro, 18x8.5 vanteille uutta kumia. Tuohon menis 225,235 ja 245 leveydeltään, jokaisessa profiilina 45. Onko käytännön ajossa suuria eroja esim uraherkkyydessä ja melussa kapeimman ja leveimmän kohdalla. Ja merkeistä pohdinnassa linglong, sailun ja landsail.

Testeissä mukavasti pärjänneet Maxxis Premitra HP5 renkaat on 1001renkaat sivulla 225/45/18 koossa vain muutaman euron kpl hinnaltaan kalliimpi kuin yllä mainittu kolmikko.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ku jättää vittuilun pois ei jää kuin piste. Veikkaan et vierintäkehän muutokset tässä tapauksessa jää pienemmiksi kuin vaihtaessa vanteita tuumaa isommaksi. Lähinnä olisin kokemuksia halunnut kuulla siitä et onko sillä paljon vaikutuksia itse ajoon. Nykyiset contin premiumcontact5 on ollu todella uraherkät 245/40 koossa.
Mitä tuohon toiseen virkkeeseen tulee, niin yleensähän juuri tästä syystä vaihdetaan matalampaan profiiliin jos vaihdetaan isompaan vannekokoon.

Jos alkuperäinen on 245/40R18 ja haluaa korkeamman profiilin niin 225/45R18 on lähinnä samaa halkaisijaa ja periaatteessa kapeamman pitäisi olla vähemmän uraherkkä.
 
Oliko täällä kenelläkään noita Maxxis Premitra HP5 alla, kokemuksia? Tuossa ed sivullahan oli 16 tuumaisena testi, ihan kivasti siinäkin pärjäsi vaikkakin äänekkäimmästä päästä taisi olla. 17 tuumaisena testissä pärjännyt äänekkyyden puolestakin paremmin, mikähän mahtaa totuus olla. Tulisi kokona 245/45/17 hankintaan, onkohan kokemuksia?
 
Itselläkin vaihtuu huomenna Qirin990 alle koossa 235/40R18. Itse tilasin verkkokaupasta 69e kappalehintaan ja toki rahti päälle. Noin satkun ottaa asennuksesta rengasliike.
 
Siksipä onkin käsittämätöntä, että nykyään tahtoo olla minimi 19" ja siitä sujuvasti 2-3 tuumaa ylöspäin, "koska tyyli."

- Vierinvastus kasvaa
- Hankintahinta kasvaa
- Ajettavuus heikkenee (kuluneella tiellä)
- Rengasmelu lisääntyy

:confused:
 
Ongelma kaiketi on leveys, joka kasvattaa ainakin ilmanvastusta, jolla taas on yllättävän suuri merkitys tässäkin asiassa. Tietysti myös vierinvastus muuttuu leveyden mukaan.

Bemarin i3:ssa on tästä syystä tuumakooltaan suuret, mutta erityisen kapeat renkaat.
 
Siksipä onkin käsittämätöntä, että nykyään tahtoo olla minimi 19" ja siitä sujuvasti 2-3 tuumaa ylöspäin, "koska tyyli."

- Vierinvastus kasvaa
- Hankintahinta kasvaa
- Ajettavuus heikkenee (kuluneella tiellä)
- Rengasmelu lisääntyy

:confused:
Mitä isompi vannekoko, sitä isommat (ja näyttävämmät?) jarrut sinne mahtuu.

Mitä painavampi auto ja mitä dynaamisemmin tykittää ja jarruttaa, niin sitä isommat jarrut tarvitsee, jotta jarrut eivät kiehu.

Olen itse ollut Nürburingillä kyydissä Z350 Nissanissa pelkääjän paikalla kun jarrut ylikuumenevat puolivälissä kierrosta, vaikka autossa on sportpack isommilla vanteilla ja jarruilla...

Käytännön elämässä tällä ei tietysti ole melkein mitään väliä.
 
Ongelma kaiketi on leveys, joka kasvattaa ainakin ilmanvastusta, jolla taas on yllättävän suuri merkitys tässäkin asiassa. Tietysti myös vierinvastus muuttuu leveyden mukaan.

Bemarin i3:ssa on tästä syystä tuumakooltaan suuret, mutta erityisen kapeat renkaat.

tuotakin voi osaltaan kompensoida madaltamalla autoa. onhan sekin nykytrendi että autot ovat kokoajan muuttuneetkin matalemmiksi jo orkkiskuntoisena.
 
Mitä isompi vannekoko, sitä isommat (ja näyttävämmät?) jarrut sinne mahtuu.

Mitä painavampi auto ja mitä dynaamisemmin tykittää ja jarruttaa, niin sitä isommat jarrut tarvitsee, jotta jarrut eivät kiehu.

Olen itse ollut Nürburingillä kyydissä Z350 Nissanissa pelkääjän paikalla kun jarrut ylikuumenevat puolivälissä kierrosta, vaikka autossa on sportpack isommilla vanteilla ja jarruilla...

Käytännön elämässä tällä ei tietysti ole melkein mitään väliä.
Normaaliajossa jarrujen ylikuumeneminen voisi tulla vastaan vuoristossa, jos lepuuttaa jalkaa jarrulla pitkissä alamäissä eikä käytä moottorijarrua, etenkin vaunu perässä.
 
Jos sattuu kokoja löytymään, niin Asym 3 voi olla kans vaihtoehto. Olen ymmärtänyt että hiljaisempi mutta ei ihan yhtä sporttinen kuin vitonen. Oli tarkoitus kokeilla noita Asym5'ia kolmen Asymmetric 3 -sarjan jälkeen, mutta jäi hintaero niin pieneksi että otin tilalle PS4S't.
Tuli tilattua nuo Asym 5 renkaat Camskillista . Entiset on Asym 3 joten saas nähdä huomaanko mitään eroa.
 
Ford S-Maxissa pari kesää alla olleet takarenkaat ovat silminnähden alkaneet kulumaan keskeltä. Koko on 235/45 18" ja rengaspaineina olen pitänyt ~2.8 bar. Onko liikaa vai iian vähän? Kuormana yleensä kaksi akuista ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Takakontti yleensä lähes tyhjillään, mutta auto on iso ja painava.

Taakse vaihdettiin puslat suunnilleen renkaiden hankinta-aikoihin ja siinä yhteydessä oli myös nelipyöräsuuntaus, kulmat olivat ok.
 
Ford S-Maxissa pari kesää alla olleet takarenkaat ovat silminnähden alkaneet kulumaan keskeltä. Koko on 235/45 18" ja rengaspaineina olen pitänyt ~2.8 bar. Onko liikaa vai iian vähän? Kuormana yleensä kaksi akuista ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Takakontti yleensä lähes tyhjillään, mutta auto on iso ja painava.

Taakse vaihdettiin puslat suunnilleen renkaiden hankinta-aikoihin ja siinä yhteydessä oli myös nelipyöräsuuntaus, kulmat olivat ok.

Ymmärtääkseni rengas kuluu keskeltä, jos rengaspaineet on liian pienet. Vaikka kuulostaakin hivenen hämmentävältä.
 
Ymmärtääkseni rengas kuluu keskeltä, jos rengaspaineet on liian pienet. Vaikka kuulostaakin hivenen hämmentävältä.

Näin olen itsekin ymmärtänyt, mutta tuo 2.8 bar ei äkkiseltään vaikuta pieneltä. No, pitänee laittaa se 3 bar. Vaikka eihän nuo tuosta enää korjaannu.
 
Ford S-Maxissa pari kesää alla olleet takarenkaat ovat silminnähden alkaneet kulumaan keskeltä. Koko on 235/45 18" ja rengaspaineina olen pitänyt ~2.8 bar. Onko liikaa vai iian vähän? Kuormana yleensä kaksi akuista ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Takakontti yleensä lähes tyhjillään, mutta auto on iso ja painava.

Taakse vaihdettiin puslat suunnilleen renkaiden hankinta-aikoihin ja siinä yhteydessä oli myös nelipyöräsuuntaus, kulmat olivat ok.

Ettei siellä nyt silti olisi jotain pielessä, onko puslien loppukiristys tehty oikein tms?

2.8bar pitäisi taakse riittää ellet aja koko ajan maksimi kantavuuden kanssa, paljonko tullut kilometrejä?
 
Eikai ne siltikään keskeltä kulu vaikka puslat olisi kiristetty miten.
 
Landsail Sentury Qirin 990, koko 225/50/17.

Ajettu vasta 50 km, mutta en malta olla kysymättä jo tässä vaiheessa: Renkaat ulisevat koko ajan 40 -80 km/h nopeudessa. Motarilla en ole vielä ajanut. Ulina on ollut mukana heti ensi metreistä lähtien. Ääni ei ole hiljainen eikä kova, sieltä puolesta välistä suunnilleen. Ajotuntuma ok (ei tärise, ei vetele), vain tuo ulina on miinusta. Tasapainotus siten varmaankin silloin ok.

Ilmanpainetta kokeiltu 2,5 - 2,7. bar, ei eroa.

(Autossa ei ole vikaa, ulina tulee renkaista. Mulla on myös 16" vanteet, joissa Landsail LS388, ne ovat ok. Ostin käytettynä nämä 17" vanteet, joissa valmiina olleilla renkailla en huomannut ulinaa - ääni tuli nyt näiden uusien Landsail Qirinien mukana. )

- Aurauskulmia en ajatellut ensimmäisenä mennä tarkastamaan. Meinasin ensin kokeilla ajella näillä nyt ainakin sen 500 km sisäänajoa ja katsoa väheneekö ulina.

- Jos ilmanpaineita vielä kokeilee vaihtaa, niin vaikuttaako ulinaan mahdollisesti vähentävästi ilmapaineen nostaminen vai vähentäminen - esim. 2.2 versus 2.8. Olen tottunut pitämään 2.6 yleensä.

-Olisiko antaa jotain muita vinkkejä? (Ajan vähän ja lyhyttä taajama-ajoa pääasiassa, joten pystyn sen takia elämään tämän rengasäänen kanssa, mutta olisihan se hyvä, jos saisi sitä vähemmäksi.)
 
Landsail Sentury Qirin 990, koko 225/50/17.

Ajettu vasta 50 km, mutta en malta olla kysymättä jo tässä vaiheessa: Renkaat ulisevat koko ajan 40 -80 km/h nopeudessa. Motarilla en ole vielä ajanut. Ulina on ollut mukana heti ensi metreistä lähtien. Ääni ei ole hiljainen eikä kova, sieltä puolesta välistä suunnilleen. Ajotuntuma ok (ei tärise, ei vetele), vain tuo ulina on miinusta. Tasapainotus siten varmaankin silloin ok.

Ilmanpainetta kokeiltu 2,5 - 2,7. bar, ei eroa.

(Autossa ei ole vikaa, ulina tulee renkaista. Mulla on myös 16" vanteet, joissa Landsail LS388, ne ovat ok. Ostin käytettynä nämä 17" vanteet, joissa valmiina olleilla renkailla en huomannut ulinaa - ääni tuli nyt näiden uusien Landsail Qirinien mukana. )

- Aurauskulmia en ajatellut ensimmäisenä mennä tarkastamaan. Meinasin ensin kokeilla ajella näillä nyt ainakin sen 500 km sisäänajoa ja katsoa väheneekö ulina.

- Jos ilmanpaineita vielä kokeilee vaihtaa, niin vaikuttaako ulinaan mahdollisesti vähentävästi ilmapaineen nostaminen vai vähentäminen - esim. 2.2 versus 2.8. Olen tottunut pitämään 2.6 yleensä.

-Olisiko antaa jotain muita vinkkejä? (Ajan vähän ja lyhyttä taajama-ajoa pääasiassa, joten pystyn sen takia elämään tämän rengasäänen kanssa, mutta olisihan se hyvä, jos saisi sitä vähemmäksi.)
Minullakin oli uutena tuota kummaa vaimeaa ulinaa. En kikkailut ilmanpaineiden kanssa tai muutakaan. Se ulina hävisi pois, en muista kyllä missä vaiheessa. 10tkm takana ja Lapin reissukin meni ongelmitta. Toivotaan että ulina katoaa sinunkin renkaista vähän kuluttuaan.
 
Minullakin oli uutena tuota kummaa vaimeaa ulinaa. En kikkailut ilmanpaineiden kanssa tai muutakaan. Se ulina hävisi pois, en muista kyllä missä vaiheessa. 10tkm takana ja Lapin reissukin meni ongelmitta. Toivotaan että ulina katoaa sinunkin renkaista vähän kuluttuaan.

Okei. Hyvä tietää.

Edit: Minkä verran pidät ilmanpainetta renkaissa? Sulla ilmeisesti myös tuo sama profiili.
 
Viimeksi muokattu:
5v vanhat Michelinit on täysin menettänyt märkäpidon, 50 vauhdissa kun kääntää ramppiin niin lähtee perä rinnalle välittömästi ellei lähde puskemaan, pintaa kumminkin kohtuullisesti +4mm jäljellä, mutta ei noilla viitti enää ajaa. Hyvin vittumainen ajaa!

Upeassa kunnossa renkaat :facepalm:
 

Liitteet

  • IMG_20200907_080930.jpg
    IMG_20200907_080930.jpg
    4,6 MB · Luettu: 321
Viimeksi muokattu:
-Olisiko antaa jotain muita vinkkejä? (Ajan vähän ja lyhyttä taajama-ajoa pääasiassa, joten pystyn sen takia elämään tämän rengasäänen kanssa, mutta olisihan se hyvä, jos saisi sitä vähemmäksi.)

Parisen vuotta hommasin uudet kesärenkaat (Nokialaiset) autooni ja siinä oli ihme ujellusta myös siinä 70km/h kohdilla koko kesän. Joku jarruremppa oli siinä jossain kohtaa kesää ja renkaat olivat irti jonka jälkeen ujellus loppui. Outoa että renkaitten uudelleen kiinnittäminen lopetti siis tämän...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 453
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom