Kesärenkaat - yleisketju

Täällä ostettiin kakkosautoon vaimolle (Qashqai -14) Landsailit (588 SUV) ja ei nyt oikein osaa sanoa onko tyytyväinen vai ei. Oletettavasti ainakin paremmat kuin milliä vaille sakko-Primacy 3:t. Jos tulisi paljon motaria tai pikatietä niin osaisi sanoa parempaa mielipidettä. Sivuttain taitaa hieman antaa periksi, mutta ei kai tuokaan haittaa.

Tarjouksia pyysin ja hinnat asennettuna

Good-Year EfficientGrip SUV 590e
Nokian Nordman S SUV 570e
Michelin Primacy 4 644e

Landsailit toimitettuna 280e + rengastyöt autoliikkeessä 60e =340e eli aika isoja säästöjä. Jos siis mitenkään haluaa halvalla päästä niin nämä vaan alle. Ykkösautoon ostan "ihan varmuuden vuoksi" merkkirenkaat alle, niin ei tarvi miettiä.
 
Tuossa on se 'hauskuus' mikä monesti autoiluun liittyy, perheen ykkösautoon (joka voi olla samanhintainen kuin kakkosautokin, mutta mies ajelee ykkösellä) hoidetaan huollot ja varaosat + renkaat sieltä hyvien valikoimasta. Perheen kakkosautoon jolla muija matkaa lasten kanssa, hommataan alle keskitason paskaa. Perustan tämän isäni aikoinaan pitämään omaan merkkihuoltamoon ja reilun 40v kokemukseen alalta.

Eli "Jos siis mitenkään haluaa halvalla päästä niin nämä vaan alle. Ykkösautoon ostan "ihan varmuuden vuoksi" merkkirenkaat alle, niin ei tarvi miettiä.", halvalla saa, mutta ei nyt perkele itselle sentään? :confused::D
 
Tuossa on se 'hauskuus' mikä monesti autoiluun liittyy, perheen ykkösautoon (joka voi olla samanhintainen kuin kakkosautokin, mutta mies ajelee ykkösellä) hoidetaan huollot ja varaosat + renkaat sieltä hyvien valikoimasta. Perheen kakkosautoon jolla muija matkaa lasten kanssa, hommataan alle keskitason paskaa. Perustan tämän isäni aikoinaan pitämään omaan merkkihuoltamoon ja reilun 40v kokemukseen alalta.

Eli "Jos siis mitenkään haluaa halvalla päästä niin nämä vaan alle. Ykkösautoon ostan "ihan varmuuden vuoksi" merkkirenkaat alle, niin ei tarvi miettiä.", halvalla saa, mutta ei nyt perkele itselle sentään? :confused::D
No tietty käytön mukaan valintoja :lol:
Vaimolla lähinnä työajokkina kaupungissa 40 alueella ja oma isompi sitten matka-autona eli ei nyt varmaan täysin väärin perustein ole hankintoja tehty? ;)
 
Mitkäs renkaat nyt sitten kannattaa ostaa. Kesärenkaat siis. Olin jo landsailia tilaamassa, mutta onko ne kuitenkin huonot?

Autona Volvo V60 ja renkaan koko 215,50,R17

Sitikka C5:ssä alla Landsailit kokoa 245/45/18 jo kolmatta kesää. Syksyllä vaihtoon ja samanlaiset otan. En ole kokenut ongelmia. Karkealla asfaltilla eivät ole varmaankaan hiiljaisimmat mutta koko voipi selittää asiaa.
 
Tuossa on se 'hauskuus' mikä monesti autoiluun liittyy, perheen ykkösautoon (joka voi olla samanhintainen kuin kakkosautokin, mutta mies ajelee ykkösellä) hoidetaan huollot ja varaosat + renkaat sieltä hyvien valikoimasta. Perheen kakkosautoon jolla muija matkaa lasten kanssa, hommataan alle keskitason paskaa.
Tätä varmaan esiintyy ja on kyllä käsittämätöntä. Mulla oli painavin syy nytkin auton renkaiden uusimiseen se, että vaimo ja lapsi pysyy ehjänä. Ajetaan kyllä iloisesti sekaisin molemmat kummallakin autolla, mutta ensisijaisesti renkaita tai uusia pyyhkijöitä tai mitä tahansa ostaessani mietin vaimon pääsemistä ehjänä perille. Se on vaan ylimääräinen bonus, että onhan ne kunnossa sitten itsellekin...
 
Pakko sanoa että meillä ainakin on molemmissa autoissa kiinanrenkaat :) eikä vaimo ole valittanut kertaakaan. Talvirenkaat on olleet nyt pari talvea myös kiinalaiset eikä niistäkään ole valitusta tullut.
 
Tämä onkin mielenkiintoinen ristiriita: valitset jostain syystä pienehköön A4-farkkuun tarpeettoman leveät renkaat, jotka ovat vesikelin ominaisuuksiltaan järkevää kokoa merkittävästi huonommat (kts. alempi lainaus) ja sitten kuitenkin valitat huonosta käytöksestä vesiliirrossa?
Niin, valitan Landsailin huonosta käytöksessä vesiliirrossa. Saman kokoisilla Continentaleilla ei ole ikinä ollut moisia ongelmia.

Pyydän nöyrimmin anteeksi että loukkasin tunteitasi Landsailin omistajana, omasta puolestani asia on loppuunkäsitelty.
 
Pakko sanoa että meillä ainakin on molemmissa autoissa kiinanrenkaat :) eikä vaimo ole valittanut kertaakaan. Talvirenkaat on olleet nyt pari talvea myös kiinalaiset eikä niistäkään ole valitusta tullut.
En muista mitkä renkaat on alla, mutta pikkuautoon saattaa saada vaikka Hankookit aika halvalla. Eri koko, mutta se ei haittaa. Vain 16€ kalliimmat.

43€ Rengas Landsail 185/65 R14 86T | LS388 | 1001Renkaat.com
48€ Rengas Hankook 165/70 R14 81T | Kinergy ECO2 K435 | 1001Renkaat.com

Vasta jossain isommissa alkaa jotkut Landsailit olla sitten selvemmin halvempia. Hyvä kun tuli auton mukana uudet kesä ja nastapyörät, vaikka just jotkut halvat ne onkin.

Jos renkaan kumiseos on suht uutta, niin sekin auttaa pidon kannalta.
 
Niin, valitan Landsailin huonosta käytöksessä vesiliirrossa. Saman kokoisilla Continentaleilla ei ole ikinä ollut moisia ongelmia.

Pyydän nöyrimmin anteeksi että loukkasin tunteitasi Landsailin omistajana, omasta puolestani asia on loppuunkäsitelty.

En ymmärrä, miten tunteet tähän vieläkään liittyvät :confused: Ykkösautossa on Landsailit ja kakkosautossa Goodyearit, kummillakin on päästy ehjänä perille joutumatta kertaakaan vesiliirtoon.

Rengastestien mukaan sinun kannattaa sitten välttää ainakin uusinta PremiumContact 6:tta, sillä se ainakin TM:n (05/19) mukaan on vesiliirtotestissä suoralla testatuista renkaista huonoin (77,3 km/h) ja kaarteessakin huonommassa puoliskossa 80,8 km/h tuloksella.

Mielenkiintoisesti 3-4 milliin kulutettuna kaksivuotias PremiumContact 5 oli vesiliirrossa samalla tasolla kuin seitsemänvuotias vastaavan pinnan kitkarengas (61,2 ja 60,3 km/h), mitä voidaan verrata esimerkiksi vuonna 2015 ajettuihin tuloksiin Landsail 588: 82,5 km/h ja PremiumContact 5: 84,5 km/h.

Tässä on koko kyseenalaistukseni pointti: Kun kulutuspinnan puolittaminen pudottaa vesiliirtotulosta jopa yli nelinkertaisesti verrattuna testin parhaan ja huonoimman renkaan vaihteluväliin, niin ymmärrätkö, miksi näiden tietojen valossa kokemuksesi käytetyn merkkirenkaan ylivertaisesta vesiliirtokäytöksestä verrattuna uuteen halpikseen kuulostaa erikoiselta?
 
Tuo on kyllä sangen mystistä miten merkkirenkaiden hinta raketoi koon kasvaessa, mutta kiinakumien hinta nousee parilla/muutamalla eurolla siirryttäessä seuraavaan kokoluokkaan. Ensimmäisenä tulee mieleen että perinteiset valmistajat osaavat ottaa reilun katteen renkaista joita menee isompiin ja kalliimpiin autoihin. Kiinakumeissa taasen kate on samalla tasolla koosta riippumatta.

Pikainen vertailu 1001renkaat -sivustolta osoittaa miten pikkurenkaissa hintaeroa vain 80€/sarja, mutta isommissa jopa 350€:

landsail
185/65 R15 53€
205/55 R16 48€
225/55 R17 72€
245/45 R18 71€ (kesäkuun hinta, nyt 100€, mutta hinta pumpannut jostain syystä eestaas ilmeisesti varastotilanteen vuoksi)

michelin
185/65 R15 73€
205/55 R16 84€
225/55 R17 133€
245/45 R18 159€
 
Itse en ykköstiellä ajele, mutta näköjään siellä sataa helvetisti kovemmin kuin täällä pirkanmaalla/keskisuomessa tai sitten siellä infra-inssit eivät osaa tehdä tielle toimivia ojia. En muista milloin viimeksi olisin nähnyt tien yli valuvan "poikittaisia puroja" (ellei mennä mökkiteiden kokoluokkaan) ja vuodessa tulee kuitenkin suhattua reilut 30 tkm.
Oletko koskaan kuullut urista? 1-tiellä Vihdin liittymän jälkeen Helsinkiin päin on jatkuvat syvät urat, jotka täyttyvät vedestä varsinkin ruuhkahuipun ulkopuolisena aikana, jos saataa vähääkään normaalia reippaammin ja kuten sanoin, mutkittelun takia mahdoton välttää osumasta. 1-tiellä on useita paikkoja, jossa tielle valuu 1-2 m leveä paksu vesipatja, kun kunnolla sataa. Esim. tuohon mutkaan voit ihan vapaasti mennä katselemaan sadekelillä: https://goo.gl/maps/R5mAQjnygcq3ifnr7

e: Tuo kuvaaja nopeuksista kyllä selittää hyvin miksi se rengas lähtee irti, kun osuu "lätäkköön". Sopivia uria on kyllä Tku-Hki seutu täynnä muuallakin kuin 1-tiellä.
 
En ymmärrä, miten tunteet tähän vieläkään liittyvät :confused: Ykkösautossa on Landsailit ja kakkosautossa Goodyearit, kummillakin on päästy ehjänä perille joutumatta kertaakaan vesiliirtoon.
...
Tässä on koko kyseenalaistukseni pointti: Kun kulutuspinnan puolittaminen pudottaa vesiliirtotulosta jopa yli nelinkertaisesti verrattuna testin parhaan ja huonoimman renkaan vaihteluväliin, niin ymmärrätkö, miksi näiden tietojen valossa kokemuksesi käytetyn merkkirenkaan ylivertaisesta vesiliirtokäytöksestä verrattuna uuteen halpikseen kuulostaa erikoiselta?
Sä voit mennä vaikka joumääniltä mennä kysymään miten tunteet liittyy, kun hän ne otti puheeksikin. Sinällään kuten totesin, niin ihmettelen Landsail-kuskien intohimoa lytätä täysin negatiivinen kokemus.

Numerot ei kerro mitään ilman ymmärrystä. Varmaan testeistä löytyy sellainenkin vertailupari, jolla käppyrät ovat suurinpiirtein samat kaikilta osin. Silti toinen koetaan selkeästi paremmaksi. Miksi? Omalla alallani puhutaan cliff edge -tarkastelusta. Toisessa renkaassa muutos voi tapahtua pehmeästi ja käyttäjää varoittaen, toinen voi tuntua paremmalta jopa pidempään, mutta tämän jälkeen pito loppuu jyrkästi. Rewind näytti todenneen omissa landsaileissaan jälkimmäisen ilmiön. TM ja muut arvostelijat yleensä rokottaa yllätyksellisyydestä (negatiivisessa mielessä) aika reippaasti kuten syytä onkin.
 
Onhan siinä pikkuisen uraa, mutta hei kamoon, 1-tie on silti hyvässä kunnossa verrattuna suurimpaan osaan Suomea. Pahimmassa kunnossa tiet tuntuis olevan Etelä-Savossa ja sitten Meri-Lappi - käsivarsi -akselilla. Oon nykyisen työn puolesta paljon tien päällä, ja se, et joku ruikuttaa ykköstiestä on ihan hiton koomista. Ja surullista.
Mutta vanhoja muistellessa, ajoin yhteen aikaan päivittäin töihin Nummelasta-Helsinkiin tai sitten lentoasemalle. Ei kyllä kertaakaan kukaan meinannut ajaa perään, vaikka huonoilla keleillä silloinkin ajoin rekkojen kanssa rauhallisesti jonossa oikeata kaistaa.
 
Onhan siinä pikkuisen uraa, mutta hei kamoon, 1-tie on silti hyvässä kunnossa verrattuna suurimpaan osaan Suomea. Pahimmassa kunnossa tiet tuntuis olevan Etelä-Savossa ja sitten Meri-Lappi - käsivarsi -akselilla. Oon nykyisen työn puolesta paljon tien päällä, ja se, et joku ruikuttaa ykköstiestä on ihan hiton koomista. Ja surullista.
Mutta vanhoja muistellessa, ajoin yhteen aikaan päivittäin töihin Nummelasta-Helsinkiin tai sitten lentoasemalle. Ei kyllä kertaakaan kukaan meinannut ajaa perään, vaikka huonoilla keleillä silloinkin ajoin rekkojen kanssa rauhallisesti jonossa oikeata kaistaa.
Mitä helvettiä nyt taas. Mä mistään kunnosta tai peräänajosta ole ruikuttanut. Kunhan totesin, että siinä on urat (vaikka jatkuvasti uusivat asfalttia). Ja urien takia joutuu menemään säännöllisesti "lätäkön" läpi, jossa rengas syvemmässä kuopassa nousee sekunnin murto-osaksi vesipatjan päälle. Tuo linkkaamani paikka on ehkä sellainen, että pitäisi tienhoidolle valittaa valuvasta vedestä.

e: Tuskin sä mitään 60 km/h tunnissa vetelit 1-tiellä, kuten pitäisi, jos varmasti meinaa välttää joka ikisen lätäkön aiheuttaman riskin.
 
Viimeksi muokattu:
En muista mitkä renkaat on alla, mutta pikkuautoon saattaa saada vaikka Hankookit aika halvalla. Eri koko, mutta se ei haittaa. Vain 16€ kalliimmat.

43€ Rengas Landsail 185/65 R14 86T | LS388 | 1001Renkaat.com
48€ Rengas Hankook 165/70 R14 81T | Kinergy ECO2 K435 | 1001Renkaat.com

Vasta jossain isommissa alkaa jotkut Landsailit olla sitten selvemmin halvempia. Hyvä kun tuli auton mukana uudet kesä ja nastapyörät, vaikka just jotkut halvat ne onkin.

Jos renkaan kumiseos on suht uutta, niin sekin auttaa pidon kannalta.

Molemmissa on 215/45/17 avensis ja caldina sama pohja levy periaatteessa. Tuo on vain niin hullumainen koko kun ei järkevään hintaan saa niitä euroopan renkaita. Sama homma oli Subaru Legacyssa...
 
Oletko koskaan kuullut urista? 1-tiellä Vihdin liittymän jälkeen Helsinkiin päin on jatkuvat syvät urat, jotka täyttyvät vedestä varsinkin ruuhkahuipun ulkopuolisena aikana, jos saataa vähääkään normaalia reippaammin ja kuten sanoin, mutkittelun takia mahdoton välttää osumasta. 1-tiellä on useita paikkoja, jossa tielle valuu 1-2 m leveä paksu vesipatja, kun kunnolla sataa. Esim. tuohon mutkaan voit ihan vapaasti mennä katselemaan sadekelillä: https://goo.gl/maps/R5mAQjnygcq3ifnr7

e: Tuo kuvaaja nopeuksista kyllä selittää hyvin miksi se rengas lähtee irti, kun osuu "lätäkköön". Sopivia uria on kyllä Tku-Hki seutu täynnä muuallakin kuin 1-tiellä.

Totta kai urat keräävät vettä ja niistä valuu sitä tieltä pois, mutta ymmärsin tien poikittain valuvan puron vähän eri tavalla, kuin urista poistuvaksi vedeksi.

Sä voit mennä vaikka joumääniltä mennä kysymään miten tunteet liittyy, kun hän ne otti puheeksikin. Sinällään kuten totesin, niin ihmettelen Landsail-kuskien intohimoa lytätä täysin negatiivinen kokemus.

Numerot ei kerro mitään ilman ymmärrystä. Varmaan testeistä löytyy sellainenkin vertailupari, jolla käppyrät ovat suurinpiirtein samat kaikilta osin. Silti toinen koetaan selkeästi paremmaksi. Miksi? Omalla alallani puhutaan cliff edge -tarkastelusta. Toisessa renkaassa muutos voi tapahtua pehmeästi ja käyttäjää varoittaen, toinen voi tuntua paremmalta jopa pidempään, mutta tämän jälkeen pito loppuu jyrkästi. Rewind näytti todenneen omissa landsaileissaan jälkimmäisen ilmiön. TM ja muut arvostelijat yleensä rokottaa yllätyksellisyydestä (negatiivisessa mielessä) aika reippaasti kuten syytä onkin.

En yritä lytätä vaan ymmärtää, miten pieni koon muutos voi vaikuttaa koettuihin ominaisuuksiin noin paljon, varsinkin kun testitulokset puhuvat toiseen suuntaan (jo muutaman millin kulutuspinnan muutos vaikuttaa valtavasti enemmän kuin renkaan merkki vesiliirron alkunopeuteen).

Juuri käytöksen tasaisuudessa on varmasti eroa halpis- ja merkkirenkaan välillä, joka ei tule esille tavan ajelussa, mutta itse pyrinkin ottamaan kantaa tuohon väitteeseen matalammasta vesiliirron alkunopeudesta.

Pitää muistaa, että kuluttajan omat arviot itse valitsemistaan tuotteista ovat yleensä hyvin värittyneitä, sillä jollainhan se kalliimmankin tuotteen hankkiminen oikeutetaan. Sama pätee myös varmasti toiseen suuntaan ja koska itse en ole mikään "rattimies", niin luotan tässäkin asiassa enemmän TM:n kaltaisen tahon tekemään testiin, kuin yltiöpositiivisiin tai -negatiivisiin kokemuksiin intternetfoorumeilla.

Samalla tavalla renkaiden kauppapaikoista löytyy halpiksia ylistäviä arvioita tyyliin: "Ei tarvi enää nokia laisia renkaita ostaa, parhaat talvi renkaat", vaikka kyseessä olisi testeissä oikeasti vaaralliseksi todettu pommi.

Kuten aikaisemminkin mainitsin, lähinnä @rewind in väite Landsailien sopimattomuudesta moottoritienopeuksiin on mielestäni epätosi. Jos rengas pärjää arvosteluissa paremmin kuin Michelinin malli ja saa jarrutuspidosta ~testin parhaat tulokset, niin en heikomman ajotuntuman vuoksi lyttäisi sitä "kelvottomaksi maantieajoon".

Omasta mielestäni kyseinen rengas on hyvin toimiva mukavuuspainotteinen kompromissi, erityisesti hintaansa verrattuna. Testienkin mukaan sen tekniset ominaisuudet ovat hyvällä tasolla, jarrutuspidon osalta jopa erinomaiset, mutta ajo-ominaisuuksiltaan se ei ole merkkirenkaiden tasoa.

Jos tuon kanssa pystyy elämään, niin @Nomber laita vaan kiinankumit tulemaan. Saadaanpahan lisää subjektiivisia arvioita foorumille, joista vängätä lisää :p.
 
Saattaa olla että 10" vanneleveydellä on oma osuutensa,
Ai meinaat :D Toi on melko leveä nakki. Mutta toki jos Conti samalla leveydellä ei kärsi tästä ongelmasta niin sitten tämä kannattaa tuoda esille heti että omat kokemuksesi pohjaavat 10" leveän vanteen kanssa käytettyyn kumiin.
Itsellä 8" vanteella ei edes toisena kesänä ole ollut vesiliirtoja 120km/h vauhdissa motarilla. Ukkosen tuomiin pystyseiniin en tosin aja edes tuolla nopeudella koska ajoneuvon pysäyttäminen tien näkyvällä osuudella on 120km/h vauhdissa tekemätön paikka. Näkyvyys on niin huono.
LS 388 205/60/16 pullakumit.
 
Muutama vuosi takaperin ajoin motarilla sillankanttiin, joka oli vasta ruoppastu. 50km/h taisi olla nopeusrajotus siinä kohdin, muttei tuota metallikanttia pimeällä nähnyt. (ajoin rajoituksen mukaan)

Meni molemmat eturenkaat vaihtoon, paikallinen Euromaster oli vielä auki ja laittoivat kaikki neljä rengasta 230€ hintaan~. Sigurat merkkiä ja hyvin kestäneet tähän asti.
 
Totta kai urat keräävät vettä ja niistä valuu sitä tieltä pois, mutta ymmärsin tien poikittain valuvan puron vähän eri tavalla, kuin urista poistuvaksi vedeksi.
1-tiellä on sekä poikittain meneviä puroja ja uria.
Kuten aikaisemminkin mainitsin, lähinnä @rewind in väite Landsailien sopimattomuudesta moottoritienopeuksiin on mielestäni epätosi. Jos rengas pärjää arvosteluissa paremmin kuin Michelinin malli ja saa jarrutuspidosta ~testin parhaat tulokset, niin en heikomman ajotuntuman vuoksi lyttäisi sitä "kelvottomaksi maantieajoon".
Et sä voi väittää toisen mielipidettä epätodeksi :facepalm: Sä voit sanoa, että mun rengaskoolla xyz tuntuu eriltä, mutta ei tämä toista mielipidettä kumoa.
 
Eli tässä mielessä @puppelitupuna lla on varmasti hyvä pointti siinä, että halvempien renkaiden myötä useammalla on varaa urasyvyyteen, vaikka jarrutuspito olisikin muutaman prosentin parhaita merkkirenkaita huonompi.

En vielä kysellyt kaverilta, mutta useammaltakin pääuutissivustolta tullut vastaavaa viestiä:
Rengasratsiat alkavat taas: Kesärenkaat aiempaa paremmassa kunnossa

EDIT: No kysyin ja liikenteenvalvojan silmin on renkaat kyllä yllättävänkin hyvässä kunnossa henkilöautoilla. Toisaalta kuulemma raskaassa liikenteessä kehitys on täysin päinvastainen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko näkynyt jossain testiä, missä saman rengasmerkin eri kokoja/leveyksiä olisi vertailtu? Leveys varmaan kriittisempi kuin muut muuttujat.
 
Landsail UHP588 Volvo V70 2.5T:n alla vakiokoossa 225/45/17 veivät pois urheilullisuutta verrattuna Yokohamaan. Pahin moite samoilla paineilla oli sivuttaisliike. Tilalle tuli mukavuutta ja varsinkin kabiini hiljeni tajuttoman paljon. En ehtinyt paineiden nostoa testata, kun meni auto vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
GT Radial SportActive näkyi olevan CLK-mersuni alla. 225-40-18 koko ja ihan hyvä rengas. Jos tämä on kiinalainen rengas, niin aika hyvältä vaikuttaa. Hyvä vetopito ja ajettavuus, ei kauhean paha melu. Hieman uraherkkä, mutta koko varmasti vaikuttaa. Myös sateella pito on hyvä, ihan täyskaasulla alkaa pito irtoamaan mutta on autossa jonkin verran tehoakin.

Itselleni on ihan tuntematon merkki nimittäin. 3.0 bar laitoin kylmiin renkaisiin, se on varmaan aika ok lukema tuolle rengaskoolle?
 
Viimeksi muokattu:
GT Radial SportActive näkyi olevan CLK-mersuni alla. 225-40-18 koko ja ihan hyvä rengas. Jos tämä on kiinalainen rengas, niin aika hyvältä vaikuttaa. Hyvä vetopito ja ajettavuus, ei kauhean paha melu. Hieman uraherkkä, mutta koko varmasti vaikuttaa. Myös sateella pito on hyvä, ihan täyskaasulla alkaa pito irtoamaan mutta on autossa jonkin verran tehoakin.

Itselleni on ihan tuntematon merkki nimittäin. 3.0 bar laitoin kylmiin renkaisiin, se on varmaan aika ok lukema tuolle rengaskoolle?

Itsellä on samat renkaat amazonissa, niin ei noissa kyllä pahemmin pitoja ole, jos on yhtään tie märkä... Edellinen omistaja oli mennyt tuollaiset laittamaan. Ilmeisesti merssussa osaa luistonesto rajoittaa sen verran hyvin, että ei tuo renkaiden onneton pito näy niin selvästi? Tai sitten eri kokojen välillä on huomattavia eroja. Itsellä ainakin jos enemmän kaasua antaa, niin ei juurikaan pitoja ole. Välttää kuitenkin nykyisessä käytössä, alle 5tkm vuoteen ja vältellen vesikelejä...
 
Molemmissa on 215/45/17 avensis ja caldina sama pohja levy periaatteessa. Tuo on vain niin hullumainen koko kun ei järkevään hintaan saa niitä euroopan renkaita. Sama homma oli Subaru Legacyssa...
Ostaa 225/45R17 koossa ja johan valikoimaa riittää. Tai vaihtoehtoisesti vaikka 205/50R17.
 
Ostaa 225/45R17 koossa ja johan valikoimaa riittää. Tai vaihtoehtoisesti vaikka 205/50R17.

225 jos laittaisi täytyisi vanteet vaihtaa ET luvun takia nyt jo rajoilla tuon 35 kanssa.... ET40 tai 38 olisi täydellinen 225 kanssa. 205/50 on sama tilanne tuon 215/45 että tarjonta aika suppeata.
 
225 jos laittaisi täytyisi vanteet vaihtaa ET luvun takia nyt jo rajoilla tuon 35 kanssa.... ET40 tai 38 olisi täydellinen 225 kanssa. 205/50 on sama tilanne tuon 215/45 että tarjonta aika suppeata.
Onpa ahdasta, jos ET:tä pitäisi vaihtaa 10 mm leveämmän renkaan takia. Ottaako kiinni sisä- vai ulkoreunasta? Eihän tuo ole samalla vanteella kuin 4-5 mm leveämpi per puoli. Kietaset alle vaan, ja jos muka kahisee kääntäessä maksimiin, niin hölläät rattia muutaman asteen.
 
Molemmissa on 215/45/17 avensis ja caldina sama pohja levy periaatteessa. Tuo on vain niin hullumainen koko kun ei järkevään hintaan saa niitä euroopan renkaita. Sama homma oli Subaru Legacyssa...
Hmm, itellä just toi koko ja ei minusta mitenkään erityisen kalliita renkaat ollut kun tässä parin vuoden sisään uusin kesä- ja talvirenkaat. Okei, ehkä vähän enemmän joutuu maksamaan kuin noista peruskoista, mutta alle satasen on kuitenkin per rengas tunnetuillakin merkeillä.
 
Tulee kaarista ulos nyt jo Et 35 kanssa vanne hiukan rengas on kaarien sisällä tuon 215 kanssa. Kiinni ottamisen kanssa ei ole ongelmia.
 
Kokemuksia Kumhon HS-51 renkaista?

Niitä saisi Camskill:stä hyvään hintaan, mutta monissa testeissä mainitaan että vierintävastus on korkea ja ei nyt viitsisi ostaa sellaisia kumeja, joilla kulutus kasvaa...
 
Nyt näyttää kesärenkaiden poistot alkaneen.
Esim. Vianorilta pyörähti facessa mainos jostain kiinalaisesta (itsellä ei kokemusta) asennuksineen ja allelaittoineen.
Rydanz Roadster R02
205/55R16 199 €
225/45R17 219 €
225/40R18 239 €
Tarjous on voimassa verkkokaupassa ja Vianor Outletissa (puh. 010 401 2233), josta tuotteet toimitetaan haluamaasi Vianorin palvelupisteeseen.
Hinnat sisältävät neljä rengasta, vanteille asennuksen ja allevaihdon.

Varastontyhjennys
 
Nyt näyttää kesärenkaiden poistot alkaneen.
Esim. Vianorilta pyörähti facessa mainos jostain kiinalaisesta (itsellä ei kokemusta) asennuksineen ja allelaittoineen.
Rydanz Roadster R02
205/55R16 199 €
225/45R17 219 €
225/40R18 239 €
Tarjous on voimassa verkkokaupassa ja Vianor Outletissa (puh. 010 401 2233), josta tuotteet toimitetaan haluamaasi Vianorin palvelupisteeseen.
Hinnat sisältävät neljä rengasta, vanteille asennuksen ja allevaihdon.

Varastontyhjennys

No on ainakin halpa.
 
Kokemuksia Kumhon HS-51 renkaista?

Niitä saisi Camskill:stä hyvään hintaan, mutta monissa testeissä mainitaan että vierintävastus on korkea ja ei nyt viitsisi ostaa sellaisia kumeja, joilla kulutus kasvaa...

tossa graafina erot


esim 7l/100km kulutuksella ero tekee ~2dl eron parhaaseen nähden. Keskivertorenkaaseen vrt lähempänä 1dl.

Luulis että rengaspainetta nostamalla ero kapenee, ehkä?
 
Aika isoja lukuja? Jos landsail vie 2,5% enemmän kuin noksu, niin Audin 14L/100 kulutuksella 40tkm aikana bensaa menee 3,5dl/100 eli 140L 40tkm aikana. 98E5 maksaa jotain 220€/140L.

Landsail LS588 maksaa 255/45R18 koossa 340€/kierros.

Keväällä maksoi Nokian powerproof 255/45R18 680€. Nyt just ei saa, varmaan ensi keväänä taas. 680-220-340=120€. 120€ lisähinnalla saa nokialaiset landsailien sijasta? Eli joku 35% lisää hintaa.

Ei varmaan käytännössä bensankulutuksessa oo ero 2,5%, mutta jos olisi, niin ei kyllä ole muutaman kympin arvoista säästää renkaissa ainakaan janoisella autolla!
 
Laskeppa vielä uudelleen. Landsailit saattaa kestää tuon 40tkm mutta Nokialaisia tarvitset varmuudella kaksi kierrosta tuolle matkalle.
 
Niin en tiedä sun autojen rengaspaineista, alustan kunnosta, kulmista tai ajotavasta, mutta todella sankari saa olla jos renkaat menee sileeksi 20tkm ajosuoritteella.
 
Renkaat vaihtoon verkkokauppaan kertakäyttöinen alennus. Ostinkin omat kesärenkaani vanteet-online verkkokaupasta

Screenshot_20190925_071143.jpg
 
Nyt on tullut kunnon tuntumaa kolmesta paremmasta merkistä, eli goodyear f1 eagle, continental premium contact 5 ja michelin pilot sport 4.

Goodyear on selkeästi heikoin rengas ja myös meluisin, tiukassa kaarreajossa tuntuu eläväisimmältä.
Contit oli sellainen tasaisen varma mutta hieman meluisa, myös uudella asfaltilla.
Michelinit sitten taasen ovat todella hyvän tuntuiset ja kohtuullisen hiljaiset, meluavat kyllä pahasti heikolla asfaltilla mutta selkeästi kolmikon paras tuntuma ajettaessa.

Conttien rungot tuntui kolmikon löysemmiltä mutta sitten taas goodyear tuntui välillä ihan vakaalta renkaalta mutta tuo raja on todella häilyvä milloin alkaa tuntua että kaatuu alle. Michelineillä ei tälläistä ongelmaa ole ollut vaan on kyllä ollut se tappavan tasainen suoriutuja ja tuntuma säilyy, ei siis yllätä ääripäässä.

Nämä tuntemukset nyt parin vuoden ajalta f30:n alla, 2v sitten tsekatuilla kulmilla.
 
Nyt näyttää kesärenkaiden poistot alkaneen.
Esim. Vianorilta pyörähti facessa mainos jostain kiinalaisesta (itsellä ei kokemusta) asennuksineen ja allelaittoineen.
Rydanz Roadster R02
205/55R16 199 €
225/45R17 219 €
225/40R18 239 €
Tarjous on voimassa verkkokaupassa ja Vianor Outletissa (puh. 010 401 2233), josta tuotteet toimitetaan haluamaasi Vianorin palvelupisteeseen.
Hinnat sisältävät neljä rengasta, vanteille asennuksen ja allevaihdon.

Varastontyhjennys

Vielä saattaa olla lisäksi voimassa 50€ snapscan alennus (rekisteröidy ja aja skannauksen läpi). Itselle ainakin antoivat tuon lisäalennuksen alennushinnan päälle. Goodyear efficientgripeille jäi koossa 205/55 16” hintaa 330€.

Mainiot renkaat ainakin melussa verraten vanhoihin kuluneihin Vredesteineihin...
 
Edelleenkin täytyy vain ihmetellä paikallisten kivijalkakauppojen toimintaa, sillä edelleenkään ei tarjota minkäänlaisia alennuksia kesärenkaista, vaikka talvirengaskausi on jo käynnistymässä... Eli ei liene nykyään enää suurta tarvetta saada tilaa varastoihin myymällä menneen kauden kumit pois.

Esimerkkinä soitin erääseen liikkeeseen ja kysyin että onko hyviä tarjouksia kesärenkaista ja vastaus oli "että on toki" ja sitten eukko toisessa päässä luetteli ne heidän aivan normaalit listahinnat sivuiltaan, jotka siis eivät olleet edes halpoja.

Eli taitaa mennä omat rahat 1001 renkaille.
 
Millaisella vaihteluvälillä renkaita voi laittaa vanteille? Eli siis nyt on 215,50R17 renkaat niin voinko laittaa samoille vanteille jotkut 225 leveät kumit esim? Lähinnä siis jos joku muu lähes sama koko on halvempi kuin tuo mikä nyt on niin voiko käyttää jotain muuta kokoa?
 
Millaisella vaihteluvälillä renkaita voi laittaa vanteille? Eli siis nyt on 215,50R17 renkaat niin voinko laittaa samoille vanteille jotkut 225 leveät kumit esim? Lähinnä siis jos joku muu lähes sama koko on halvempi kuin tuo mikä nyt on niin voiko käyttää jotain muuta kokoa?
Voi...vanteen leveys sityen tulee jossain kohtaa vastaan jos liian leveää yrittää...tuohon varmaan 225/45/17 olis se edukkaampi vaihtoehto
 
eikös ne rekisteriotteesta löydy koot mitä alle saa pistää
Toki, mutta haluaisin tietää mitkä kumit menevät mihinkin vanteisiin.

En ole koskaan ostanut vanteita niin en ole edes ikinä ajatellut koko asiaa, ostanut vaan aina saman kokoiset kumit kuin ennenkin, mutta nyt uusi auto ja hieman erikoisen kokoiset kumit niin halvemmalla saisi muita kokoja, mutta kun en tiedä mitkä kaikki kumit sopii.
 
Kattoo vanteen leveyden ja laittaa sen tänne? :)
No joo, katsoin nyt nuo sallitut kumit trafista ja jostain syystä ei saa laittaa 225,45R17, tuo siis olisi huomattavasti halvempi kuin 215,50R17, miksikähän näin? Ei ole kuin 10mm ero leveydessä ja muuten samat mitat? Ja mitä tuo haittaisi autossa että ei saa laittaa?

Sen sijaan sitten 235,45R17 saisi laittaa, mutta ei mitään hyötyä kun nuokin maksavat yhtä paljon kuin tuo 215,50R17.
 
No joo, katsoin nyt nuo sallitut kumit trafista ja jostain syystä ei saa laittaa 225,45R17, tuo siis olisi huomattavasti halvempi kuin 215,50R17, miksikähän näin? Ei ole kuin 10mm ero leveydessä ja muuten samat mitat? Ja mitä tuo haittaisi autossa että ei saa laittaa?

Sen sijaan sitten 235,45R17 saisi laittaa, mutta ei mitään hyötyä kun nuokin maksavat yhtä paljon kuin tuo 215,50R17.

Ihan huoletta laittaisin itse 225/45 alle.

RENGASKOON VAIHTAMINEN | Rengasvalmistajat
 
Edelleenkin täytyy vain ihmetellä paikallisten kivijalkakauppojen toimintaa, sillä edelleenkään ei tarjota minkäänlaisia alennuksia kesärenkaista, vaikka talvirengaskausi on jo käynnistymässä... Eli ei liene nykyään enää suurta tarvetta saada tilaa varastoihin myymällä menneen kauden kumit pois.

Esimerkkinä soitin erääseen liikkeeseen ja kysyin että onko hyviä tarjouksia kesärenkaista ja vastaus oli "että on toki" ja sitten eukko toisessa päässä luetteli ne heidän aivan normaalit listahinnat sivuiltaan, jotka siis eivät olleet edes halpoja.

Eli taitaa mennä omat rahat 1001 renkaille.
Itellä samat ihmetykset. Jokku kiinalaiset paskat maksaa 300€ asennettuna. Harvinaisessa 205/55-16 koossa. Kyllä tolla hinnalla pitäs päästä edes Hankookkiin tai Kumhoon tai edes likelle jotain merkkituotetta.

Mitä lie ruukaavat ottaa omien kumien alta-alle vaihdosta. Varmaan satkun.
 
No joo, katsoin nyt nuo sallitut kumit trafista ja jostain syystä ei saa laittaa 225,45R17, tuo siis olisi huomattavasti halvempi kuin 215,50R17, miksikähän näin? Ei ole kuin 10mm ero leveydessä ja muuten samat mitat? Ja mitä tuo haittaisi autossa että ei saa laittaa?

Sen sijaan sitten 235,45R17 saisi laittaa, mutta ei mitään hyötyä kun nuokin maksavat yhtä paljon kuin tuo 215,50R17.
Mikä rengas millekin vanteelle? Rengas / vanne kokojen vastaavuus - 1001Renkaat.com
Tuossa yksi taulukko, josta näkee kuinka leveän renkaan voi millekin vanteelle asentaa. Vanteesi on todennäköisesti 7" leveät ja niille käy ihan hyvin 225 leveät renkaat. Vaihtoehtoisesti voit laittaa myös pykälää kapeammat eli 205 leveät renkaat.

Leveyttä muuttaessa on hyvä muistaa, että renkaan korkeus (milleinä) muuttuu, kun leveyttä muutetaan. Sinun tapauksessa laittaisin itse joko alkuperäisessä koossa tai:
205/55R17
205/50R17
225/45R17
225/50R17

Näistä boldattu on varmasti yleisin ja siten halvin koko ja varmin valinta.
Mitä lie ruukaavat ottaa omien kumien alta-alle vaihdosta. Varmaan satkun.
Yleensä hinnat pyörii siinä purku 5e, kasaus 5e, tasapainotus 10e per rinkula paikkeilla. Jos varautuu maksamaan satasen, jää hyvä mieli, kun saa muutaman kolikon vaihtorahaa. Itse maksoin eräällä pajalla 60e alta-alle, kun vein omat renkaat mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 075
Viestejä
4 561 382
Jäsenet
75 105
Uusin jäsen
Bronto Skyleif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom