Oletko koskaan kuullut urista? 1-tiellä Vihdin liittymän jälkeen Helsinkiin päin on jatkuvat syvät urat, jotka täyttyvät vedestä varsinkin ruuhkahuipun ulkopuolisena aikana, jos saataa vähääkään normaalia reippaammin ja kuten sanoin, mutkittelun takia mahdoton välttää osumasta. 1-tiellä on useita paikkoja, jossa tielle valuu 1-2 m leveä paksu vesipatja, kun kunnolla sataa. Esim. tuohon mutkaan voit ihan vapaasti mennä katselemaan sadekelillä:
https://goo.gl/maps/R5mAQjnygcq3ifnr7
e: Tuo kuvaaja nopeuksista kyllä selittää hyvin miksi se rengas lähtee irti, kun osuu "lätäkköön". Sopivia uria on kyllä Tku-Hki seutu täynnä muuallakin kuin 1-tiellä.
Totta kai urat keräävät vettä ja niistä valuu sitä tieltä pois, mutta ymmärsin tien poikittain valuvan puron vähän eri tavalla, kuin urista poistuvaksi vedeksi.
Sä voit mennä vaikka joumääniltä mennä kysymään miten tunteet liittyy, kun hän ne otti puheeksikin. Sinällään kuten totesin, niin ihmettelen Landsail-kuskien intohimoa lytätä täysin negatiivinen kokemus.
Numerot ei kerro mitään ilman ymmärrystä. Varmaan testeistä löytyy sellainenkin vertailupari, jolla käppyrät ovat suurinpiirtein samat kaikilta osin. Silti toinen koetaan selkeästi paremmaksi. Miksi? Omalla alallani puhutaan cliff edge -tarkastelusta. Toisessa renkaassa muutos voi tapahtua pehmeästi ja käyttäjää varoittaen, toinen voi tuntua paremmalta jopa pidempään, mutta tämän jälkeen pito loppuu jyrkästi. Rewind näytti todenneen omissa landsaileissaan jälkimmäisen ilmiön. TM ja muut arvostelijat yleensä rokottaa yllätyksellisyydestä (negatiivisessa mielessä) aika reippaasti kuten syytä onkin.
En yritä lytätä vaan ymmärtää, miten pieni koon muutos voi vaikuttaa koettuihin ominaisuuksiin noin paljon, varsinkin kun testitulokset puhuvat toiseen suuntaan (jo muutaman millin kulutuspinnan muutos vaikuttaa valtavasti enemmän kuin renkaan merkki vesiliirron alkunopeuteen).
Juuri käytöksen tasaisuudessa on varmasti eroa halpis- ja merkkirenkaan välillä, joka ei tule esille tavan ajelussa, mutta itse pyrinkin ottamaan kantaa tuohon väitteeseen matalammasta vesiliirron alkunopeudesta.
Pitää muistaa, että kuluttajan omat arviot itse valitsemistaan tuotteista ovat yleensä hyvin värittyneitä, sillä jollainhan se kalliimmankin tuotteen hankkiminen oikeutetaan. Sama pätee myös varmasti toiseen suuntaan ja koska itse en ole mikään "rattimies", niin luotan tässäkin asiassa enemmän TM:n kaltaisen tahon tekemään testiin, kuin yltiöpositiivisiin tai -negatiivisiin kokemuksiin intternetfoorumeilla.
Samalla tavalla renkaiden kauppapaikoista löytyy halpiksia ylistäviä arvioita tyyliin: "Ei tarvi enää nokia laisia renkaita ostaa, parhaat talvi renkaat", vaikka kyseessä olisi testeissä oikeasti vaaralliseksi todettu pommi.
Kuten aikaisemminkin mainitsin, lähinnä
@rewind in väite Landsailien sopimattomuudesta moottoritienopeuksiin on mielestäni epätosi. Jos rengas pärjää arvosteluissa paremmin kuin Michelinin malli ja saa jarrutuspidosta ~testin parhaat tulokset, niin en heikomman ajotuntuman vuoksi lyttäisi sitä "kelvottomaksi maantieajoon".
Omasta mielestäni kyseinen rengas on hyvin toimiva mukavuuspainotteinen kompromissi, erityisesti hintaansa verrattuna. Testienkin mukaan sen tekniset ominaisuudet ovat hyvällä tasolla, jarrutuspidon osalta jopa erinomaiset, mutta ajo-ominaisuuksiltaan se ei ole merkkirenkaiden tasoa.
Jos tuon kanssa pystyy elämään, niin
@Nomber laita vaan kiinankumit tulemaan. Saadaanpahan lisää subjektiivisia arvioita foorumille, joista vängätä lisää
.