Tässähän on se että auto, rengaspaineet ja kokoluokka on erit itsellä kuin testeissä, siksi testien tulokset eivät ole suoraan verrattavissa omaan ajoon. Jotkut renkaat voivat myös toimia reilusti huonommin leveämpänä, kun taas toiset eivät kärsi niin paljoa. Silloin tarvittava nopeusero saattaa olla vähän enemmän kuin tuo pari kilometriä tunnissa. Lisäksi syvään lätäkköön ajaminen on eri tilanne kuin kokonaan märällä tiellä ajaminen suuremmissa nopeuksissa.
Tämä onkin mielenkiintoinen ristiriita: valitset jostain syystä pienehköön A4-farkkuun tarpeettoman leveät renkaat, jotka ovat vesikelin ominaisuuksiltaan järkevää kokoa merkittävästi huonommat (kts. alempi lainaus) ja sitten kuitenkin valitat huonosta käytöksestä vesiliirrossa?
Jos vesiliirto ominaisuudeet kiinostaa kanattaa ostaa mahdollisiman kapeat renkaat. TM:n testasi muutama vuosi sitten asiaa ja ero saman renkaan eri leveydellä oli erittäin suuri. Taisi mennä jotenkin näin että parhaasta renkaasta tuli huonoimman kiina kumin veroinen kun sitä levennettin about 2cm.
Liikennekäyttäytymisessä korjattavaa jos ajaa nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan? Tilannenopeudessa ehkä, mutta kuten sanottua Contin kumeilla ei olisi ollut mitään ongelmaa. Se että (lyhyitä) vesiliirtoja oli useampia, johtui siitä että "tutustuin" renkaaseen ja hain sen rajoja nopeusrajoitusten puitteissa. Sivuttaisliike hämmensi sen verran, niin piti varmistua asiasta.
Todellakin. Jos keliolosuhteista huolimatta ajat aina "nopeusrajoituksien ja liikennessääntöjen" mukaan, niin toivottavasti et osu itseni/läheisteni kanssa samalle tienpätkälle helvetin liukkaalla kelillä
.
Edelleenkin tuo väitteesi siitä, että contin kumeilla "ei olisi mitään ongelmaa" kuulostaa epäilyttävältä, varsinkin ottaen huomioon sen, että esimerkiksi 2019 rengastestissä Continental sai vesiliirron vastustuksesta suoralla testin huonoimman tuloksen. Puhumattakaan siitä, että omassa tilanteessasi oletettavasti vertailet käytettyjä Conteja ja uusia Landsaileja, jolloin pelkästään urasyvyyden takia kuluneella merkkirenkaalla ei pitäisi olla mitään jakoa vesiliirrossa.
Nopealla googlettelulla vaikuttaisi siltä, että jo neljään milliin kulunut rengas alentaa vesiliirron alkunopeutta ~tuplasti siihen verrattuna, mitä noissa rengastesteissä saadaan eroksi parhaimman ja huonoimman renkaan välille, puhumattakaan parin millin "laillisten" renkaiden tuloksista. Eli tässä mielessä
@puppelitupuna lla on varmasti hyvä pointti siinä, että halvempien renkaiden myötä useammalla on varaa urasyvyyteen, vaikka jarrutuspito olisikin muutaman prosentin parhaita merkkirenkaita huonompi.
Eli oma kokemus pitäisi hylätä kun jossain testissä (missä on eri rengaskoko jne) lukee jotain muuta? Mitäs helvetin hyötyä tästä ketjusta sitten edes on? Linkitetään vaan tuloksia eri testeistä ja taputellaan toisia samoja renkaita ostaneita selkään hyvästä valinnasta.
Ei siinä mitään ongelmaa ole. Tiedän itse että Landsail on huonompi (ja joissain tilanteissa vaarallisempi) rengas kuin Continental samassa autossa, rengaskoossa ja -paineessa. Sitä ei muuta mikään testi tai mielipide. Ja hassu juttu kun erehtyy jakamaan oman kokemuksen foorumilla, niin herneet menee nenään ja käydään viestitolkulla vääntöä siitä, miten todellinen omakohtainen kokemus onkin väärä, tai ei ainakaan johdu renkaista.
Ja miksi juuri sinun omakohtainen kokemuksesi olisi oikeampaa kuin jonkun toisen? Pitääkö todeta että Landsail on hyvä rengas, kaikkien pitäisi ostaa sitä, ja laittaa ketju lukkoon?
Mun puolesta porukka saa ostaa Landsailia ihan vapaasti, ja itsekin ostaisin jos ajaisin pääsääntöisesti kaupunkiajoa. Mutta kun tulee jonkun verran suhattua moottoriteilläkin yms, niin mieluummin maksan vähän enemmän siitä luotosta, joka syntyy paremmista renkaista. Joku toinen ei, ja se on ihan ok mulle. Kunhan muistaa oikean tilannenopeuden.
Eihän täällä kukaan oman kokemuksen ilmaisua ole kieltämässä tai väittämässä omaa kokemustaan "paremmaksi"? Itse vain kyseenalaistin väitteesi, koska oma kokemukseni ja rengastestauksen tulokset osoittavat hieman eri suuntaan.
Mikäli olet valmis ilmaisemaan mielipiteesi, niin sinun on oltava myös valmis perustelemaan se ja puolustamaan sitä. Ei kyseenalaistaminen ole "herneiden vetämistä"
. Toki tässä tapauksessa on
mahdollista, että vauhtia kasvattaessa pari senttiä leveämpänä Landsailin vesiliirtokyky romahtaa ja Continentalilla raketoi, mutta se kuulostaa hieman epätodennäköiseltä.
Se on kuule herttaisen sama miten kovaa ajaa, jos siinä on sentti tai enemmän vettä tiellä urassa tai purossa. Eikä 1-tiellä mitään tarvitse ohitella, puro kulkee poikittain tien yli ja urat molemmilla kaistoilla noudattelee tien mutkia siirtyen kaistan laidasta laitaan. Ihan turhaa jeesustelua, noihin kohtiin osuu väkisin ja tuolla tiellä ihan turha kuvitella turvallisesti ajavansa merkittävästi muita hitaammin. Tuskin se rengas 60 km/h vauhdissakaan tuollaiselle vesipatjalle pärjää ja tuolloin olet jo todellinen riskipommi peräänajolle.
Joo, tilannenopeus on turhaa jeesustelua ja nopeus ei vaikuta vesiliirtoriskiin, jos tiellä on sentti vettä? Mitenköhän tuollaisessa tilanteessa on sitten edes kannattanut mitata vesiliirtonopeudet:
Mitäköhän täällä nyt taas sepitetään.
Itse en ykköstiellä ajele, mutta näköjään siellä sataa helvetisti kovemmin kuin täällä pirkanmaalla/keskisuomessa tai sitten siellä infra-inssit eivät osaa tehdä tielle toimivia ojia. En muista milloin viimeksi olisin nähnyt tien yli valuvan "poikittaisia puroja" (ellei mennä mökkiteiden kokoluokkaan) ja vuodessa tulee kuitenkin suhattua reilut 30 tkm.