Kesärenkaat - yleisketju

Nyt kun on yksi kesä Landsaileilla (235/35/19) takana, niin ihan ok kumit. Verrattuna Continentaliin joita on ennen ollut, Landsail on hieman äänekkäämpi, lähtee vesiliirtoon aikaisemmin ja on löysempi, eli tiukemmat kaarteet/väistöt eivät oikein toimi samaan tapaan. Jos ajaa maks 80km/h reittejä, niin sitten kannattaa miettiä niiden ostamista, muuten jättäisin hyllyyn.

Pikkuautossa (A3) ei ole tuollaista käyttäytymistä ilmennyt ollenkaan.
 
Heh. Ajellu omalla autolla jostain 80-luvun alkupuolelta ja renkaita ostellu vaikka kuinka paljon, niin empä ole IKINÄ kuullut moisesta ominaisuudesta. Vai oliko tää joku läppä ? :eek:

Eino aina sitä näkyy oppii uutta, kun vaan herää uuteen päivään.

Edellisen auton mukana tulleissa linglong greenmaxeissa oli juurikin tuota pystyheittoa, vanteet aivan suorat mutta kumeissa oli jokunen milli heittoa minkä näki helposti kun tasapainotuskoneessa pyöritteli. Pieni vipatus tuntui +100km/h ja sitä ei tasapainottamalla saanut pois, ei ollut mitenkään paha onneksi niin annoin olla.
Eikä mitenkään hyvät kyllä olleet nuo renkaat muutenkaan, löysät rungot ja märällä aika terävästi lähti pito.
 
Nykyisissä Contin kitkoista (6-sarjaa) mulla on parissa renkaassa heittoa, jota ei saa pois. Kivasti renkaan kehä "väpättää" rengaskoneessa, tuntuu myös perseessä, jos sattuu niillä kesänopeuksilla (110-> km/h) ajamaan. En osaa sanoa onko ollut uudesta asti, kun ostin (halvalla tietty) pari kpl, kun auton mukana tulleet kitkat oli hyvin epätasaisesti kulutettu (akseleittain). Ensi talvena pääsee onneksi näistä eroon.

e: Soikeudestahan tuo kai johtunee, ei ollut mitenkään vieras ilmiö rengasliikkeelle. Sanoivat, että jossain renkaissa tuo on tullut säilytyksestä ja saattaa kadota hetken ajelun jälkeen.
 
Landsailiä paljon kehuttu täällä paljon. Itse hieman skeptisesti vielä suhtautunut kiinakumeihin (vuosia TM testien aivopesemänä). Näin vaikka edellisessä autossa olikin "halppisrengas" Apollot, jotka oli varsin kelvolliset 3 kesän ajan.

Nyt olisi päivitys edessä isompaan rengaskoon 245/45R18 lieppeiltä. Landsailit kyllä houkuttaisi kovasti edullisuuden ja kokemusten puolesta, mutta veri vetää "premium" nakkien (n. 400-500e kategoriassa) suuntaan - hiljaisuus, uraherkkyys, ajomukavuus ja kestävyys vaikuttavina tekijöinä valinnassa. Alla muutamia optioita mitä katsellut varteenotettavina:

Vredestein Ultrac Satin 245/40R18 (yhteensä kusteineen 400e): Linkki (Camskill.co.uk)
Hankook Ventus S1 Evo 3 245/40R18 (yhteensä ~440 kusteineen): Linkki (Camskill.co.uk)
Pirelli P-ZERO (pz4) 245/45R18 (yhteensä ~490e): Linkki (Rengas24.com)
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 245/45R18 (yhteensä kusteineen ~505e): Linkki (Rengas365.fi)

Onko muita hyviä nakkeja vielä lisätä tähän ominaisuus&hintakategoriaan? Vai pitäisikö vaan ottaa ne Landsailit pari sataa halvemmalla ja nieleä "premium" haaveet Suomen röpelöteillä ja nopeuksilla? Itsellä tällä hetkellä olleet 4-kesää ajetut Goodyear F1 Asymmetric 3 alla, joten tuo Asym 5 voisi olla kokeilun arvoinen päivitys.
 
Pikkuautossa (A3) ei ole tuollaista käyttäytymistä ilmennyt ollenkaan.
A4-farkussa huomaa selvästi eron, Landsailissa tulee rajat vastaan paljon aikaisemmin.

Vai pitäisikö vaan ottaa ne Landsailit pari sataa halvemmalla ja nieleä "premium" haaveet Suomen röpelöteillä ja nopeuksilla?
Kuten tossa hiukan ylempänä totesin, riippuu aika paljon missä nopeuksissa autolla tulee ajettua. Jos ajaa paljon >100km/h pätkää niin en kyllä ostaisi, kun taas jos on paljon kaupunkiajoa tai vastaavaa niin sitten ostoon.

Omasta kokemuksesta voin sanoa vertailuun Continentaliin, että Landsail lähtee vesiliirtoon alhaisemmilla nopeuksilla (ja tekee sen suht terävästi), sekä löysemmän rungon takia on hitaampi reagoimaan (nopeat väistöt ei onnistu samaan tapaan) ja esim. tiukemmissa moottoritien rampeissa tuntuu että taittuu alle jos vähänkin antaa kenkää. Plussana ehdottomasti kulutuskestävyys, jos nyt jotain positiivista pitää hinnan lisäksi sanoa.
 
Minkälaisista eroista puhutaan hinnoissa, jos nyt syksyn alennusmyynneistä ostaa kesärenkaat, jos verrataan kevääseen? Perus 195/65R15 renkaista kyse.
 
Minkälaisista eroista puhutaan hinnoissa, jos nyt syksyn alennusmyynneistä ostaa kesärenkaat, jos verrataan kevääseen? Perus 195/65R15 renkaista kyse.

Oman kokemuksen mukaan hinnat ei muutu vuodenaikojen mukaan NETTIKAUPOISSA, sen mitä oon muutaman vuoden niiden hintoja seurannut (4 rengaskierrosta ostanut).

Ollut jopa niinkin päin, että keväällä saanut samat kesärenkaat halvemmalla, mitä hinnat oli talvella :D
 
Ollut jopa niinkin päin, että keväällä saanut samat kesärenkaat halvemmalla, mitä hinnat oli talvella :D

Onhan ne kumit kuitenkin vanhempia sitten jo keväällä kuin aiemmin talvella ;)

En ole kyllä itsekään huomannut merkittävää hintaeroa nettikaupoissa vuodenajan kanssa. Välillä löytyy tarjouksena jotakin vuosikertakumeja, mutta tuo ei riipukaan vuodenajasta
 
Kivijalkaliikkeiden hintatasoa siis tarkoitin.

En jaksa netistä alkaa tilaamaan renkaita, kun säästö niin minimaalinen, kun asennus+tasapainoitus pitää kuitenkin käydä tekemässä jossain liikkeessä.
 
Kivijalkaliikkeiden hintatasoa siis tarkoitin.

En jaksa netistä alkaa tilaamaan renkaita, kun säästö niin minimaalinen, kun asennus+tasapainoitus pitää kuitenkin käydä tekemässä jossain liikkeessä.

Itse tilasin netistä mutta seuraacanlainen vinkki. Satuin ajamaan SnapSkan laitteen yli ja palveluun reksiteröityneenä se lähetti raportin sähköpostiin. Koska tulos oli "renkaasi ovat kuluneet" oli viestissä oli myös linkki vianorin kauppaan jota käyttämällä ostoskoriin aktivoituu 50e alennus. Omat renkaani olin jo saksasta ehtinyt tilata enkä vianorille pääsisi muutenkaan, mutta siis ainakin Vianorille saatat saada siedettävämmän hinnan rekisteröitymällä SnapSkaniin ja ajamalla moisesta kuluneilla renkailla :D Jos siis SnapSkan ja Vianor omilta reiteiltä löytyy.

Edit. ja pitäisi toimia myös valmiiksi ryöstölähtöhinnastaan 50e alennettuun Nokia Hakka Blue 2:een jolloin sarjan hinta on jo kohtuullinen ainakin pienemmissä kokoluokissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kivijalkaliikkeiden hintatasoa siis tarkoitin.

En jaksa netistä alkaa tilaamaan renkaita, kun säästö niin minimaalinen, kun asennus+tasapainoitus pitää kuitenkin käydä tekemässä jossain liikkeessä.

Oman kokemuksen mukaan ainakaan täällä Turun suunnalla ei kyllä ole minkäänlaisia "syystarjouksia" renkaista ainakaan vielä, kun itsellänikin on edelleen uusien kumien metsästys työn alla... Sama laulu kuuluu, että meillä on jo valmiiksi kilpailukykyiset hinnat, tms, jne...

Tai onhan paikallislehdissä jotain valtakunnalisten ketjujen mainoksia, että nyt renkaat ulos tarjoushinnoin, mutta siltikin hinnat ovat aivan poskettomia.
 
Landsaililaiset, kokeilkaapa astetta isommilla rengaspaineilla ja vot paranee ominaisuudet. Itse nostin 2,2 -> 2,7. Iso ero.
 
3,0 tällä hetkellä. Kokeilin myös 3,3 mutta ei vaikutusta.

Itselläni ja hyvällä tutullani ei noita ongelmia kyllä ole. Pitipä mennä ja ihan kysyä häneltä. Liekö täällä muita, joiden Landikset "taittuu alle" ja vesiliirtoilee erityisesti ?

Laittakee immeiset kokemuksia, että miten on toimineet niin opitaan.

ps. TM 2015 testaajatkaan eivät tälläisestä mitään kommentoineet...
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ja hyvällä tutullani ei noita ongelmia kyllä ole. Pitipä mennä ja ihan kysyä häneltä. Liekö täällä muita, joiden Landikset "taittuu alle" ja vesiliirtoilee erityisesti ?

Laittakee immeiset kokemuksia, että miten on toimineet niin opitaan.

ps. TM 2015 testaajatkaan eivät tälläisestä mitään kommentoineet...

607:n alle tuli kesän alussa 215/55 R17-koossa LS588:t, pykälän vakiokokoa (225/50) kapeampana ja korkeampana mukavuusmielessä.

Ei ole ääritilanteita sattunut, joten vaikea arvioida käytöstä niissä, mutta tavan ajoon olen ollut varsin tyytyväinen. Mukavan hiljaiset, auto kulkee vakaasti ja eivät nuo rampeissa esim. Nokialaisia tai Goodyereja enempää "taitu alle" (ainakaan sellaisilla vauhdeilla, millä törmäisi 95% tapauksista edellämenijän perään). Vesikelilläkin syrjäyttävät syvemmänkin lätäkön, tosin tässä auttaa uuden renkaan rengassyvyys.

Todelisuudessa kesärenkaissa erot ovat yllättävän pieniä merkkirenkaiden ja ns. funktionaalisten halpisten välillä. Tarkoitan tällä siis halpiksia, jotka ovat jossain rengastestissä osoittaneet olevansa kelvolliset. Toki löytyy sitten jotain halvimmista halvimpia noname-renkaita, joista kukaan ei ole ikinä kuullutkaan, mutta sellaisia en testituloksetta ottaisi.

Kuten kirjoittelin viestissä 957:
Tässä kesärenkaat ja turvallisuus -keskustelussa kannattaa ottaa huomioon se, että edes talvikelillä huonot renkaat ovat harvoin syynä onnettomuuteen. Siitä voi sitten päätellä, kuinka paljon kesäkelillä tapahtuu onnettomuuksia renkaiden vuoksi :vihellys:.

Esimerkiksi tässä tutkimuksessa todettiin, että liikennesääntöjä noudattavilla kuljettajilla vasta 1,6 mm urasyvyyden alitus näkyy merkitsevästi onnettomuustilastoissa. Täten turvallisuuden näkökulmasta haluaisin sanoa, että on ihan sama pyöriikö alla se keskitasoinen Linglong vai testivoittaja-Continental, kun ei sillä prosenttiluokan kitkaerolla henkiä kuitenkaan pelasteta.

Sinänsä erot turvallisuudessa ovat yllättävän pieniä ottaen huomioon sen, että esimerkiksi vesiliirto-ominaisuudet sakkaavat pahasti pinnan kuluessa. Jo 3-4 mm välille kuluneen merkkirenkaan vesiliirto alkaa reilun kuudenkympin vauhdissa, kun uusilla mentiin parhaimmillaan yli kahdeksaakymppiä. Puhumattakaan alle parin millin kaljuista!


@Mika__ ainakin viimeisimmän TM-kesärengastestin mukaan tuo väittämäsi "16-20 m jarrutusmatkan ero 80 km/h nopeudesta" on vähän tuuhea, kun testissä edes kolmeen milliin ajetulle, seitsemänvuotiaalle kitkarenkaalle ei saatu testivoittajaan verrattuna märälläkään kuin 12,4 metriä eroa :kahvi: (38,3 m vs. 25,9 m).


Todellisuudessa pahimmillaan eroa on märällä lämpimällä asfaltilla viitisen metriä ja kylmässä voittaja ottaakin sitten pataan äskeiseltä jumbolta :vihellys:. Puhumattakaan siitä, että TM ei jostain syystä ilmoita virhemarginaalia lukemille.

upload_2019-4-9_16-45-39.png


Näköjään joko Conteilla ajelevan pitää toivoa, että märät vaaratilanteet sattuvat lämpimillä keleillä tai sitten noilla prosenttiluokan eroilla ei ole mitään vaikutusta käytännön ajon turvallisuuteen :joy:.
 
Niillä testituloksillakin voi yleensä pyyhkiä härän persettä jos referoidaan jotain 4-5 vuotta vanhaa testiä, kiinalaiset on ehtineet jo huonontaa seoksen laatua neljästi sillä välin.
 
Omat halppis-halppis Junyut ovat nyt kesän palvelleet hyvin. Vieläkin ovat hiljaiset eikä 8tkm ajalta kulumaa ole tavanomaista enempää. Katsotaan sitten ensi vuonna, kun kumes on kovettunut.
 
Good Year Efficientgrip performance vai Hankook Ventus Prime 3 K125? Ensin mainittu ~65e/kpl, jälkimmäinen 57e/kpl. Koko 205/55/16.
 
Itselläni ja hyvällä tutullani ei noita ongelmia kyllä ole. Pitipä mennä ja ihan kysyä häneltä. Liekö täällä muita, joiden Landikset "taittuu alle" ja vesiliirtoilee erityisesti ?

Laittakee immeiset kokemuksia, että miten on toimineet niin opitaan.

ps. TM 2015 testaajatkaan eivät tälläisestä mitään kommentoineet...

Yksi kesä ajettu LS588:lla. Kunnon vesikelejä ei ole ollut, mutta märällä asfaltilla toiminut ihan normaalisti. Vakiopaineilla ajeltu, ja syvissä urissa sivuttaisliikkeessä on pientä huojuntaa havaittavissa. Autona on laiskahko Nissan Juke, joten mitään vauhdikkaita kurveja ei ole tullut testattua. Täysin tyytyväisiä ollaan oltu renkaisiin.
 
Keväällä tuli laitettua A6:n alle Goodyearin Eagle F1 asymmetricit ja täytyy sanoa että hienoinen pettymys on - varsinkin hintaansa nähden (550€ alle laitettuna paikallisesta). Koko on 225/45/17.

Ensinnäkin nuo ovat about yhtä äänekkäät kuin edelliset Barumit 5 vuoden iässä ja toiseksi "muljulevat" esim. aurausjäljissä mikäli paineet ovat 2,8 tai yli (samaa teki joskus Passatin alla Bridgestonen Potenza S03:t, Barumit eivät).
 
Niillä testituloksillakin voi yleensä pyyhkiä härän persettä jos referoidaan jotain 4-5 vuotta vanhaa testiä, kiinalaiset on ehtineet jo huonontaa seoksen laatua neljästi sillä välin.

Puhut kyllä asiaa. Eikös ne Noksutkin jääny "kiinni" jostain kumiseoskikkailuista tässä männä vuosina...
 
Jep. Nokialla oli "testirenkaat" ja "myyntirenkaat". :facepalm:

Liekö ne TM:llä ja muualla nyt sitten alkaneet miten taistella tämmöstä kikkailua vastaan esim. hakeevat niitä renkaita suoraan kaupoista eikä niin, että valmistajat lähettää niille ne testirenkaat ?
 
Liekö ne TM:llä ja muualla nyt sitten alkaneet miten taistella tämmöstä kikkailua vastaan esim. hakeevat niitä renkaita suoraan kaupoista eikä niin, että valmistajat lähettää niille ne testirenkaat ?
Käsittääkseni juuri tuon Nokiagaten jälkeen renkaat tulee vain jälleenmyyjien kautta. Tai ainakin silloin aloitettiin tuo - liekö enää voimassa.
 
Mulla on se käsitys, että ainakin uutuusmallit tulee edelleen suoraan valmistajalta koska muuten ne ei ehdi testeihin ajoissa.

Mutta, jälkeenpäin käydään ostamassa samat renkaat jälleenmyyjältä anonyymisti ja testataan uudelleen, jos tulokset eroaa niin sitten alkaa paskamyrsky.
 
Yksi kesä ajettu LS588:lla. Kunnon vesikelejä ei ole ollut, mutta märällä asfaltilla toiminut ihan normaalisti. Vakiopaineilla ajeltu, ja syvissä urissa sivuttaisliikkeessä on pientä huojuntaa havaittavissa. Autona on laiskahko Nissan Juke, joten mitään vauhdikkaita kurveja ei ole tullut testattua. Täysin tyytyväisiä ollaan oltu renkaisiin.

Tulikin nostettua rengaspaineet 2,6:n bariin ja tuntui rauhoittavan huojuntaa. Samalla bongasin renkaiden kuormitusluokaksi 94 (670kg), eli hyvin pitäisi kestää kuormitusta.
 
Onko kokemuksia Bridgestone Turanza T001 renkaista, kun niitä näyttäisi saavan edullisesti merkkirenkaaksi, mutta jonkin verran näyttäisi olevan kommentteja että ovat todella äänekkään renkaat?
 
Nyt kun on enää 15 astetta lämmintä, niin rengaspaineet on vähän pienemmät. Aioin laskea rengaspaineita, mutta ei tarttenutkaan tehdä mitään. Kesällä parkissa mittasin 2.4 ja 2.25 bar. Nyt oli sitten laskenut 2.2 ja 2.1, jotka onkin kuormatulle Fiat Puntolle sopivat paineet. Siksi kai talvirenkaisiinkin pitää laittaa se +0.2 bar.
 
Onko kokemuksia Bridgestone Turanza T001 renkaista, kun niitä näyttäisi saavan edullisesti merkkirenkaaksi, mutta jonkin verran näyttäisi olevan kommentteja että ovat todella äänekkään renkaat?
En tiedä, mutta ainakin tuo Brigestone Turanza T001 EVO malli olisi aika hiljainen? Olisiko tuo evo sitten vähän uudempi malli.

68 dB 64€ Rengas Goodyear 205/55 R16 91V | Efficientgrip Performance | 1001Renkaat.com
69 dB 65€ Rengas Bridgestone 205/55 R16 91V | Turanza T001 EVO | 1001Renkaat.com
 
T005 sitten taas korvasi T001 Evon 2018, joten T005 hakuun. :)

Oikein mukava ja pätevä rengas. Kohtuullisen hiljainen ja hyvä märällä.
 
Tuo EVO taitaa olla uusi ja parannettu painos normi T001 versiosta, eli tavallaan eri rengas ja hinnatkin korkeammalla, kuin normi T001:llä...
Mikä rengaskoko sun autossa on? Nyt löysin tuon T001 renkaankin.

70dB 81€ Rengas Bridgestone 215/45 R17 91W XL, VW | Turanza T001 | 1001Renkaat.com
67dB 91€ Rengas Goodyear 215/45 R17 87Y MFS | Eagle F1 Asymmetric 3 | 1001Renkaat.com

Vaikkapa tuo Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 voisi olla ihan hyvä myös, mutta onhan se 40€ kalliimpi.
 
Kummat Landsailit siellä on alla?
Olikos tämä mulle? No vastaan kuitenkin, eli 588.

Viikonloppuna tuli lisää kokemusta vesikelistä, tällä kertaa moottoritiellä. Vahvistui entisestään huonon/keskinkertaisen sadekelirenkaan kuva, auto lähti muutaman kerran todella terävästi tiestä irti ja mikä teki tilanteista vaarallisempia kuin normaalisti, auto liikkui aina irti lähtiessä jompaan kumpaan sivuun. Esimerkiksi Continentalista huomaa paljon helpommin koska on lähtemässä liirtoon, eikä se tapahdu niin äkkinäisesti. Ja liirrossa kulkee suorempaan kuin Landsail, mikä tekee käytöksestä rauhallisempaa ja paremmin hallittavaa.

Eli edelleen olen sitä mieltä, että halpisrenkaat kannattaa jättää hyllyyn jos ajelee +100km/h nopeuksia. Kaupunkiajossa menee sitten ihan mainiosti. Itselle nämä olivat viimeiset kiinalaiskumit, tuskin ajan rengassarjaa edes loppuun.
 
Erikoista tosiaan, koska itse ajoin kyseisillä renkailla 2 kesää ilman minkäänlaisia kuvaamiasi ongelmia tai tilanteita. Ajoa kertyi moottoriteillä sekä kaupungissa, kuivalla että sateella.

Voisiko renkaissa olla jokin virhe?
 
Erikoista tosiaan, koska itse ajoin kyseisillä renkailla 2 kesää ilman minkäänlaisia kuvaamiasi ongelmia tai tilanteita. Ajoa kertyi moottoriteillä sekä kaupungissa, kuivalla että sateella.

Voisiko renkaissa olla jokin virhe?

Kyseessä on juurikin tuo lotto josta edellä mainitsin, kiinalaiset käyttää mitä sattuu oravannahkoja ja lehmänsuolia kulloinkin halvimmalla saamaan tehtaalle josta syystä tuo renkaiden laadunvaihtelu heittelee huomattavasti. Testivoitot kerätään tosiaan niillä preemiumseoksilla ja sitten kun mainetta on kerrytetty, katteet hilataan ylös ja laatu tiputetaan alas.
 
Varmaan jos tykkää ajaa rallia ja yli 100km/h ajella motarin liittymissä... itse myöskään en ole saanut rankassa sadekelissäkään autoa irti tiestä/liirtoon ja tulee ajeltua motaria aikalailla.. ls588 kyseessä.
 
Kyseessä on juurikin tuo lotto josta edellä mainitsin, kiinalaiset käyttää mitä sattuu oravannahkoja ja lehmänsuolia kulloinkin halvimmalla saamaan tehtaalle josta syystä tuo renkaiden laadunvaihtelu heittelee huomattavasti. Testivoitot kerätään tosiaan niillä preemiumseoksilla ja sitten kun mainetta on kerrytetty, katteet hilataan ylös ja laatu tiputetaan alas.

Tällekin väitteelle pitäisi sitten olla joku lähde, mielellään muu kuin mututuntuma. Ja mieluusti myös todisteet siitä, että eurooppalaiset (halpa- tai merkkirengas-) valmistajat eivät tee samaa?

Noh, toisaalta case "Nokian testivoittajarenkaat" todisti jo ainakin sen, ettei sitä epärehellisyyttä tarvitse kovin kaukaa ja/tai halpiksista etsiä :vihellys:

Olikos tämä mulle? No vastaan kuitenkin, eli 588.

Viikonloppuna tuli lisää kokemusta vesikelistä, tällä kertaa moottoritiellä. Vahvistui entisestään huonon/keskinkertaisen sadekelirenkaan kuva, auto lähti muutaman kerran todella terävästi tiestä irti ja mikä teki tilanteista vaarallisempia kuin normaalisti, auto liikkui aina irti lähtiessä jompaan kumpaan sivuun. Esimerkiksi Continentalista huomaa paljon helpommin koska on lähtemässä liirtoon, eikä se tapahdu niin äkkinäisesti. Ja liirrossa kulkee suorempaan kuin Landsail, mikä tekee käytöksestä rauhallisempaa ja paremmin hallittavaa.

Eli edelleen olen sitä mieltä, että halpisrenkaat kannattaa jättää hyllyyn jos ajelee +100km/h nopeuksia. Kaupunkiajossa menee sitten ihan mainiosti. Itselle nämä olivat viimeiset kiinalaiskumit, tuskin ajan rengassarjaa edes loppuun.

Jonkun verran on varmaan muussakin kuin renkaissa korjattavaa, jos auto lähtee useamman kerran saman tienpätkän aikana tiestä irti :bored: ?

Tämän talouden LS588:llinen auto on kulkenut toukokuusta lähtien ~pelkkää motaria joka arkipäivä ongelmitta myös vesikeleillä, joten en voi yhtyä mielipiteeseesi renkaiden sopimattomuudesta isoihin nopeuksiin.
 
Onkohan paljon eroa 588 UHP ja 588 SUV? Onko kaikilla samat, kun arvostellaan? :)

Nyt tuli huomattua tuo löysyys renkaissa, kun vaimon autoon nuo sai kuukausi sitten. Qashqai ilmoittaa paineiksi 2.3. Pitänee keväällä laittaa se 2.7 kaikkiin.
 
3.2 kiloa joka renkaassa. LS588 225/50/17.

Vaihdoin keskikesän vaiheissa edestä taakse, kun tuo S-max syö renkaita edestä nopeampaa.

Hyvät renkaat on kaiken kaikkiaan. Jatkossakin nämä tulee itselleni.
 
Valitettavasti on ihan normaalia nykymotareille, että on uraa, puroa ja lätäkköä siihen malliin, että sadekelillä lähtee joskus irti. Rauhallisesti käyttäytyvällä renkaalla ei aiheuta kummempia toimenpiteitä. Toki aina voi ajaa 40 km/h tunnissa, jos ei suunnitellusti uskalla mennä em. ongelmakohdan yli. Tällöin on hyvä olla takana valot päällä, että ei tule rekka kontista kylään...
 
Varmaan jos tykkää ajaa rallia ja yli 100km/h ajella motarin liittymissä... itse myöskään en ole saanut rankassa sadekelissäkään autoa irti tiestä/liirtoon ja tulee ajeltua motaria aikalailla.. ls588 kyseessä.
Ei ajettu rallia vaan ihan normaalia motariajoa 120km/h todellinen nopeus.

Saattaa olla että 10" vanneleveydellä on oma osuutensa, mutta kuten sanottu, Continentalilla ei ole ikinä ollut samanlaisia ongelmia kuin nyt Landsailin kumeilla.
 
Kyllähän leveillä renkailla on pito sadekelillä huono, tätä saanut autolehdistäkin lukea vuosikymmeniä. Ei kai kukaan ole luullutkaan Landsaileja Continentalin veroisiksi renkaiksi? Hintaakin niillä on varmaan puolet vastaavista Continentaleista. Suurimmalle osalle kuitenkin riittävän hyvät, hintaan nähden jopa erinomaiset hiljaisuutensa ansiosta.
 
Ei tuollainen nopea yllätyksellinen pidon menetys ole renkaalle mikään meriitti, oli hintaluokka ja nimi kyljessä mikä tahansa. Yhdestä hinta-edelle renkaan aiheuttamasta vahingosta menee useamman rengassetin "säästöt".
 
Veikkaan, että noi halppismerkit tekee eri levyiset versiot venyttämällä kuviota ja "paremmat" merkit suunnittelee muutaman eri iteraation kuviosta eri leveyksisille renkaille. Sen takia leveämmällä renkaalla voi olla huonompi vedenpoisto vaikka peruskoon versiossa onkin hyvä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom