Tässä kesärenkaat ja turvallisuus -keskustelussa kannattaa ottaa huomioon se, että
edes talvikelillä huonot renkaat ovat harvoin syynä onnettomuuteen. Siitä voi sitten päätellä, kuinka paljon kesäkelillä tapahtuu onnettomuuksia renkaiden vuoksi
.
Esimerkiksi
tässä tutkimuksessa todettiin, että liikennesääntöjä noudattavilla kuljettajilla vasta 1,6 mm urasyvyyden alitus näkyy merkitsevästi onnettomuustilastoissa. Täten turvallisuuden näkökulmasta haluaisin sanoa, että on ihan sama pyöriikö alla se keskitasoinen Linglong vai testivoittaja-Continental, kun ei sillä prosenttiluokan kitkaerolla henkiä kuitenkaan pelasteta.
Sinänsä erot turvallisuudessa ovat yllättävän pieniä ottaen huomioon sen, että esimerkiksi vesiliirto-ominaisuudet sakkaavat pahasti pinnan kuluessa. Jo 3-4 mm välille kuluneen merkkirenkaan vesiliirto alkaa reilun kuudenkympin vauhdissa, kun uusilla mentiin parhaimmillaan yli kahdeksaakymppiä. Puhumattakaan alle parin millin kaljuista!
@Mika__ ainakin viimeisimmän TM-kesärengastestin mukaan tuo väittämäsi "16-20 m jarrutusmatkan ero 80 km/h nopeudesta" on vähän tuuhea, kun testissä edes
kolmeen milliin ajetulle, seitsemänvuotiaalle kitkarenkaalle ei saatu testivoittajaan verrattuna märälläkään kuin 12,4 metriä eroa
(38,3 m vs. 25,9 m).
Todellisuudessa pahimmillaan eroa on märällä lämpimällä asfaltilla viitisen metriä ja kylmässä voittaja ottaakin sitten pataan äskeiseltä jumbolta
. Puhumattakaan siitä, että TM ei jostain syystä ilmoita virhemarginaalia lukemille.
Näköjään joko Conteilla ajelevan pitää toivoa, että märät vaaratilanteet sattuvat lämpimillä keleillä tai sitten noilla prosenttiluokan eroilla ei ole mitään vaikutusta käytännön ajon turvallisuuteen
.