Kesärenkaat - yleisketju

Vaikkapa siksi koska se halpis voi nousta vesipatjan päälle jo 20km/h pienemmissä nopeuksissa kuin se perusvarma eurooppalainen. Skrollaa tätä ketjua vähän taaksepäin.

Mihin perustat tämän väitteen?
Ei se 200€ Michelin pidä sen paremmin kuin vaikkapa se 70€ Nexenin rengas.
 
Todennäköisemmin se auto on ojassa niillä joiden renkaat ei pysty syrjäyttämään vettä edes 60km/h vauhdeissa.
 
Onko nää jotain mutuheittoja? Todenperää tuossa ei ole.

Niin että jos kuljettaja A ajaa autolla jonka renkaat syrjäyttää vettä 80km/h vauhdissa ja kuljettaja B:n auton renkaat kykenee vain 60km/h vauhtiin niin väität että kuljettaja B ei ole todennäköisemmin onnettomuudessa jos molemmat ajelee sitä kahdeksaakymppiä samalla tienpätkällä?
 
Niin että jos kuljettaja A ajaa autolla jonka renkaat syrjäyttää vettä 80km/h vauhdissa ja kuljettaja B:n auton renkaat kykenee vain 60km/h vauhtiin niin väität että kuljettaja B ei ole todennäköisemmin onnettomuudessa jos molemmat ajelee sitä kahdeksaakymppiä samalla tienpätkällä?

Mikä rengas ei pysty syrjäyttämään vettä 60km/h vauhdissa? tai 80km/h.
Puhut varmaan jostain kulumisen alarajalle ajetusta renkaasta?
Aika paljon täytyy olla vettä tiellä että näin olisi. Sanoisin että yksi päivä vuodessa että vettä olisi tiellä senttimetrejä että kuvailemasi tapahtumasarja olisi mahdollista.
 
Ostatteko te pelikoneeseenkin joko 40€ Celeronin tai 10 000€ serveriprossun, vai miksi tämä keskustelu on edelleen kallein merkkikumi vs. halvin kiinankumi (molemmat on huono vaihtoehto IMO)?
 
Onko nää jotain mutuheittoja? Todenperää tuossa ei ole.
EDIT: 2019 Auto Bild Summer Tyre Test - Tyre Reviews

Tuon testin perusteella omat valinnat hinta-testitulossuhteeltaan olisi Sava (slovenialainen, mutta Goodyear kumppani) ja Apollo (intialainen merkki, joka omistaa myös Vredesteinin).

Btw, te jotka luotatte sokeasti erilaisiin testeihin, niin oman työhistoriani myötä tiedän, että auto- ja tekniikka-lehtien toimittajia vielä ainakin 90-luvulla voideltiin kaikenlaisella sälällä ja testimatkoilla mukaviin maihin ja paikkoihin, jotta myönteiset tulokset saataisiin aikaiseksi.
Mitään ei tietysti suoraan pyydetty, mutta jos esim. tuli testin tai vertailun aikana ongelmia, niin brändille oli ihan eri asia päätykö asia kaiken kansan luettavaksi itse juttuun, vai soittiko toimittaja meille, kertoi ongelmasta ja antoi hoitaa kuntoon ennen kuin testi jatkui... ja parhaassa tapauksessa ei edes kirjoittanut juttuun koko ongelmasta mitään.

Lisäksi moni testi on sellainen, että toimitimme testattavan yksilön. Se ei oikeasti ollut ihan sama, minkä kuluttaja saattoi testin perusteella ostaa. Mutta samaa teki tietysti kaikki muutkin.

En usko, että tilanne olisi muuttunut.
 
Tuon testin perusteella omat valinnat hinta-testitulossuhteeltaan olisi Sava (slovenialainen, mutta Goodyear kumppani) ja Apollo (intialainen merkki, joka omistaa myös Vredesteinin).

Btw, te jotka luotatte sokeasti erilaisiin testeihin, niin oman työhistoriani myötä tiedän, että auto- ja tekniikka-lehtien toimittajia vielä ainakin 90-luvulla voideltiin kaikenlaisella sälällä ja testimatkoilla mukaviin maihin ja paikkoihin, jotta myönteiset tulokset saataisiin aikaiseksi.
Mitään ei tietysti suoraan pyydetty, mutta jos esim. tuli testin tai vertailun aikana ongelmia, niin brändille oli ihan eri asia päätykö asia kaiken kansan luettavaksi itse juttuun, vai soittiko toimittaja meille, kertoi ongelmasta ja antoi hoitaa kuntoon ennen kuin testi jatkui... ja parhaassa tapauksessa ei edes kirjoittanut juttuun koko ongelmasta mitään.


Lisäksi moni testi on sellainen, että toimitimme testattavan yksilön. Se ei oikeasti ollut ihan sama, minkä kuluttaja saattoi testin perusteella ostaa. Mutta samaa teki tietysti kaikki muutkin.

En usko, että tilanne olisi muuttunut.

Itse rengasalalla useamman vuoden tehnyt töitä niin osaa lukea noita testejä vähän eritavalla.
Ei noihin sokeasti voi luottaa mutta suuntaa antavasti noista hieman näkee millä tasolla jokin tietty tuote on testeissä ollut.

Tuoreessa muistissa on kyllä miten Nokian renkaat manipuloi testejä toimittamalla mm. "Testirengas-sarjan" joka ei vastannut lopullista tuotetta juurikaan.

Itse sen verran jaksan kysellä ja lueskella forumeita. niin uskallan kyllä hankkia esim. mainitsemasi Savan renkaat ihan hyvällä omalla tunnolla.
Täytyy sitten pidellä ratista kaksinverroin kiinni kun osuu vettä tielle "senttimetri" tolkulla ettei karkaa räpylästä. :rofl::rofl:
 
Lisäksi ois hyvä osata käyttää arkijärkeä ja olla sen verran mediakriittinen, että erottaa markkinointipuheen. Esim. muutama viikko sitten juuri parhaan kesärenkaiden myyntisesongin alla Continentalin Jari Alopaeus breikkasi useassa mediassa väittäessään seuraavaa:
”Pahimmassa tapauksessa kitkarenkaan lamellileikkaukset voivat sulaa kuumalla asfaltilla.”
”Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, Alopaeus toteaa.”

Vajaan kolmenkymmenen vuoden ajokokemuksella (ja olen aina ajanut talvirenkaat loppuun kesällä) tuo on ihan täyttä bullshittia, mutta saadaanhan toki silläkin renkaita myytyä.
 
Mikä rengas ei pysty syrjäyttämään vettä 60km/h vauhdissa? tai 80km/h.
Puhut varmaan jostain kulumisen alarajalle ajetusta renkaasta?
Aika paljon täytyy olla vettä tiellä että näin olisi. Sanoisin että yksi päivä vuodessa että vettä olisi tiellä senttimetrejä että kuvailemasi tapahtumasarja olisi mahdollista.

Jos luet tuon linkkaamani testin läpi niin aivan tehdasbräniköitä renkaita siinä vertaillaan. Ne kaikkein paskimmat kiinakumit tippuivat valitettavasti jo alkumetreillä pois niin niistä ei ole testituloksia muutoin kuin jarrutusmatkojen osalta.
 
Kilpahommissa on havaittu hyväksi näitä "Korealaisia" halpoja renkaita ja hyvä pito. Niin miksei normaaliin käyttöautoonkin kun niiden on todettu pärjäävän testeissä ja käytännössä hyvin?
Tosiaan tuo kulutus saattaa olla vähän heikompi näissä?
 
Jos luet tuon linkkaamani testin läpi niin aivan tehdasbräniköitä renkaita siinä vertaillaan. Ne kaikkein paskimmat kiinakumit tippuivat valitettavasti jo alkumetreillä pois niin niistä ei ole testituloksia muutoin kuin jarrutusmatkojen osalta.

En lukisi tuota kuin raamattua.

Nexen on pärjännyt monilla osa-alueilla hyvin ja on siellä muitakin vähemmän tunnettuja merkkejä. En vaan nää miksi maksaa 200€ renkaasta kun 70€ pääsee samoihin tai lähes samoihin tuloksiin märkäpidon ollessa lähes samaa luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Urasyvyys on se joka ratkaisee vesisateella. Kummassako tapauksessa alla on useammin paremmat renkaat jos halvempia saa pahimmillaan kolmet samaan rahaan kuin hightech merkit ja kestävätkin vielä pidempään?

Yleensä se raha on aina jostain muualta pois.
 
Mulla oli joskus muuten kiva auto, -13 Volvo V40, mutta siinä kuului turhan paljon rengasmelua. Taisi olla Nokian kesärenkailla. Landsaileilla olisi ollut varmaan pirun mukava auto, kun ovat niin hiljaiset renkaat. Ostakaa kaikki vaan
Landsaileja ilman pelkoa mistään vesiliirrosta!
 
Siinähän ajat tyytyväisenä itsees 2mm urilla kuluneilla Noksuilla ja SEO:n baarissa jupiset kulmapöydän kerholaisille kuinka ne pitää paremmin kuin viime kesäiset 4mm Landsailit naapurin Kian alla. :rolleyes:

...vittu tää on samanlaista poraamista kuin nastarengasuskovaisten turvallisuusilluusiot... (On vain joko/tai)
 
Nokian kesärenkaista on kokemusta mm. runkovikojen ja jäätävän rengasmelun muodossa (NRT lempinimeltään paloletku jne). Landsailit on päihittäneet testeissä jopa laatumerkkejä (LS588 vs. Michelin Primacy 3), joten tuskin ne ihan paskat voi olla. Ei paljon kiinnosta maksaa kolminkertaista hintaa Nokian renkaiden laadusta.
 
Urasyvyys on se joka ratkaisee vesisateella. Kummassako tapauksessa alla on useammin paremmat renkaat jos halvempia saa pahimmillaan kolmet samaan rahaan kuin hightech merkit ja kestävätkin vielä pidempään?
Suoraan kysymykseen suora vastaus: Siinä hightech merkissä ihan noin käytännön kokemuksella, koska näitä ostavat ovat yleensä muutenkin kiinnostuneempia renkaan kunnosta, ne sakkorajan hilkulla tai vähän sen alle olevat ovat useammin sitten halvinta mustaa ja pyöreää mitä saa.

Tuon testin perusteella omat valinnat hinta-testitulossuhteeltaan olisi Sava (slovenialainen, mutta Goodyear kumppani) ja Apollo (intialainen merkki, joka omistaa myös Vredesteinin).
Sava on keskimäärin (toki aina riippuu aina kaupasta ja koosta) aika kova tällä hetkellä, etenkin kun ottaa huomioon kulutuskeston, jolloin voi helposti jopa halvempi kuin se No-name kiinalainen pitkällä välillä. Sitähän täällä itsekin koitin suositella, mutta keskustelu kääntyy aina tähän että "mitä järkee ostaa 900€ renkaat" jos ehdottaa 85€ per kumi maksavia 70€ lähtöbudjetille, koska maailmassahan ei ole muita kuin halvin kiinalainen halvimmasta kaupasta ja kallein Michelin tai Nokian kalleimmasta liikkeestä, ja näistä se on valittava.
Btw, te jotka luotatte sokeasti erilaisiin testeihin, niin oman työhistoriani myötä tiedän, että auto- ja tekniikka-lehtien toimittajia vielä ainakin 90-luvulla voideltiin kaikenlaisella sälällä ja testimatkoilla mukaviin maihin ja paikkoihin, jotta myönteiset tulokset saataisiin aikaiseksi.
Mitään ei tietysti suoraan pyydetty, mutta jos esim. tuli testin tai vertailun aikana ongelmia, niin brändille oli ihan eri asia päätykö asia kaiken kansan luettavaksi itse juttuun, vai soittiko toimittaja meille, kertoi ongelmasta ja antoi hoitaa kuntoon ennen kuin testi jatkui... ja parhaassa tapauksessa ei edes kirjoittanut juttuun koko ongelmasta mitään.
Tekstin sävyyn voi vaikuttaa, mutta kyllä nuo testit tehdään ulkopuolisen firman toimesta ja puolueettomasti. 1000x luotettavampi ne on kuin essom-baari, joka kertoo että sekun kaverilla oli DingDangDongit ja ne on hyvät, mutta kummin kaimalla oli Nokialaiset ja niissä oli kaikki mahdolliset viat ja tämä pätee siksi yleispätevästi kaikkiin ko. valmistajien tuotteisiin. Netin random kokemuksille antaisin painoarvoksi tasan 0.

Erityisesti tuo Nokian tuntuu joillakin menevän tunteisiin, ja olevan joko paskin tuote ikinä (eikä vain renkaista), lähinnä koska kotimainen, tai sitten paras juttu ikinä (eikä vain renkaista), lähinnnä koska kotimainen.
Lisäksi moni testi on sellainen, että toimitimme testattavan yksilön. Se ei oikeasti ollut ihan sama, minkä kuluttaja saattoi testin perusteella ostaa. Mutta samaa teki tietysti kaikki muutkin.

En usko, että tilanne olisi muuttunut.
Uskot väärin, joka ikinen vakavasti otettava autolehti ostaa renkaat sattumanvaraisesti liikkeistä, tai jos uutuusmallia ei näin saa niin tekee kontrollitestit kun liikkeestää saa vastaavaa mallia, varmistaen ettei tuote muutu.
 
No omat kokemukset kahdesta nokialaisesta sen verran että molemmilla kerroilla tuli kudokset pihalle. Siis ne rautalangat. Täristi niin maan perhanasti ja kun otin pois ne tasapainoitettavaksi, niin huomasin rautalangat renkaan kyljessä. Missään muussa merkissä en ole kokenut kyseisiä vaurioita huomannut. Nyt alla tosiaan nuo landsailit ja katsotaan nyt onko ne kuinka hyvät. Toistaiseksi on ok renkaat. Painoja meni sen 30g per rengas..
 
N. 2 vuotta vanhat Radarit (pintaa 4-5mm) vaihtui Landsailin 388:hin omassa vm. 2012 KIA Ceed HB:ssa.

Harmittaa vaan että tuli pari vuotta kärvisteltyä noilla aikasemmilla. Ei auttanut auton äänieristäminenkään juuri meluun.

Landsailien kanssa ajomelu vähentyi ihan sanoin kuvailettoman paljon ja auton käytös rauhoittui myös todella paljon urissa. Liekkö Radarit ollut kivikovat? Hurjaa edes väittää että mulla on ajomelultaan hiljainen KIA.

Rengaskokona 225/45/17 ja mittareina perstuntuma.
 
Täällä taas päinvastaisia kokemuksia nokialaisista. Porukoitten vanhassa astrassa oli 2 sarjaa nokialaisia kesärenkaita jotka ajettiin loppuun, ei ongelmia. Samassa kulkineessa nokian hakkapeliitta 5 renkaat jotka kovettui mutta pysyi ehjänä. Uudemmassa astrassa ollut nyt nokian greenit ja kohta loppuun ajetut ilman ongelmia, samassa vehkeessä nokian hakka 7 talvirenkaat 5 talvea ja nyt näkyy katkenneita nastoja mutta rungoltaan ehjät. Liekkö kaikki toimivat yksilöt sitten tänne osuneet :confused:
 
No omat kokemukset kahdesta nokialaisesta sen verran että molemmilla kerroilla tuli kudokset pihalle. Siis ne rautalangat. Täristi niin maan perhanasti ja kun otin pois ne tasapainoitettavaksi, niin huomasin rautalangat renkaan kyljessä. Missään muussa merkissä en ole kokenut kyseisiä vaurioita huomannut. Nyt alla tosiaan nuo landsailit ja katsotaan nyt onko ne kuinka hyvät. Toistaiseksi on ok renkaat. Painoja meni sen 30g per rengas..

Mitkä Nokialaiset, miltä vuodelta?
 
Uskot väärin, joka ikinen vakavasti otettava autolehti ostaa renkaat sattumanvaraisesti liikkeistä, tai jos uutuusmallia ei näin saa niin tekee kontrollitestit kun liikkeestää saa vastaavaa mallia, varmistaen ettei tuote muutu.

Tai sinä luulet väärin. Nokia jäi jo aiemmin kiinni kun toimitti erityisiä testisarjoja testattavaksi.
Nykyään tilanne on varmasti noin kun kerroit mutta aiemmin ei ollut.
Nokian testivilppi tuli yllätyksenä osalle rengasmyyjistä, osalle ei

Mitkä Nokialaiset, miltä vuodelta?

No ainakin itse olen purkanut vanteilta tälläsiä runkovikasia renkaita. Taisi osua 2006-2010 väliin näitä runkovikaisia joita lähetettiin Nokialle takaisin. Ihan jokaisessa myytävässä mallissa samoja runkovaivoja. Tuolloin niistä ei tiennyt oliko paistettu suomessa vai venäjällä.
 
Suoraan kysymykseen suora vastaus: Siinä hightech merkissä ihan noin käytännön kokemuksella, koska näitä ostavat ovat yleensä muutenkin kiinnostuneempia renkaan kunnosta, ne sakkorajan hilkulla tai vähän sen alle olevat ovat useammin sitten halvinta mustaa ja pyöreää mitä saa.

Tällainen keittiöpsykologisointi on sinällään hassua, että se kertoo usein lähinnä psykologisoijan omista ideologioista, asenteista ja ajatusvirheistä.
Esim. entä jos käännetään asia kokonaan toisin päin: voisiko kulutuspinnaltaan ja kunnoltaan parhaat renkaat ollakin heillä, joita rengasasia ei kiinnosta yhtään?
Ostavat vain uuden sarjan aina kun vaihtotyön yhteydessä (merkkihuolto, huolto tai rengasliike) sitä ehdottaa ja ostavat tarjotuista vaihtoehdoista hinnaltaan sopivimman kuuloisen. Joskus se on high tech merkki, joskus joku muu, missä on katteet kohdallaan.
Tai sillä joka vaihtaa autoa kahden-kolmen vuoden välein uuteen ja ajaa aina mukana tulevilla (nehän on sitten autotehtaan, maahantuoja ja/tai myyjäliikkeen sopparien mukaan) ?

Itse en tiedä, enkö väitä tietäväni, mutta valistunut arvaukseni on, että kiinnostus asiaan tai ainakaan asiasta keskustelemiseen, ei lopulta korreloi kovin paljoa sen kanssa, minkä kuntoiset renkaat alla on.

Mitä ilmeisimmin ei myöskään kulutuspinta kolaririskiin. Siis ainakaan, jos se on laillinen ja kuljettaja noudattaa muutoin ajaessaan liikennesääntöjä eli on esim. selvin päin ja ajaa oikeaa tilannenopeutta sekä sallittua ajonopeutta (mitä oikea tilannenopeus toki onkin). Tutkittua tietoa aiheesta on esim. tässä.
https://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2010/T2525.pdf

Netin random kokemuksille antaisin painoarvoksi tasan 0.
Pitääkö tuo lukea niin, että annat meidän muiden kokemuksille 0 -arvon, mutta haluat kuitenkin saarnata meille omia kokemuksiasi ja mielipiteitäsi?
 
Jos mahdollisimman kestävää gummia joku halajaa, niin ensin pitää katsoa vanteen kokoa ja renkaan profiilia. Jollain 18" 35 tai 19" 35 tuo kestävyys ei ole mahdollista
 
Tai sinä luulet väärin. Nokia jäi jo aiemmin kiinni kun toimitti erityisiä testisarjoja testattavaksi.
Nykyään tilanne on varmasti noin kun kerroit mutta aiemmin ei ollut.
Nokian testivilppi tuli yllätyksenä osalle rengasmyyjistä, osalle ei
Jos vaikka luet sen viestin mihin minä vastasin, siinä luki että "En usko, että tilanne olisi muuttunut." johon suoraan vastasin.
Tällainen keittiöpsykologisointi on sinällään hassua, että se kertoo usein lähinnä psykologisoijan omista ideologioista, asenteista ja ajatusvirheistä.
Esim. entä jos käännetään asia kokonaan toisin päin: voisiko kulutuspinnaltaan ja kunnoltaan parhaat renkaat ollakin heillä, joita rengasasia ei kiinnosta yhtään?
Ostavat vain uuden sarjan aina kun vaihtotyön yhteydessä (merkkihuolto, huolto tai rengasliike) sitä ehdottaa ja ostavat tarjotuista vaihtoehdoista hinnaltaan sopivimman kuuloisen. Joskus se on high tech merkki, joskus joku muu, missä on katteet kohdallaan.
Tai sillä joka vaihtaa autoa kahden-kolmen vuoden välein uuteen ja ajaa aina mukana tulevilla (nehän on sitten autotehtaan, maahantuoja ja/tai myyjäliikkeen sopparien mukaan) ?
Se oli johdattelevaan kysymyksen osin provokatiiviseksi tarkoitetu omiin havaintoihin perustuva vastaus.

Ei sen puoleen, omat teorisointisi tukevat samaa. Uusissa autoissa on useinmiten ns. premium merkkimerkaat ja puodit pistää ei niin kiinnostuneille usein tunnettuja merkkejä alle myös ja merkkiliikkeet lähes yksinomaan.

"Raha on jostain pois" teoria taas on minusta aika itsestään selvästi väärä. Samalla logiikalla mitä kalliimpi auto sitä halvemmat renkaat, tai konepuolella mitä tehokkaampi CPU sitä mopompi näyttis. Jokainen varmaan ymmärtää, ettei näin ole. Kyllä se nyt vaan yleensä alasta riippumatta menee niin, että ihmiset jotka haluavat ns. premium tuotteita ovat keskimäärin tarkempia ko. tuotteesta kuin ne jotka haluvat vaan jonkun halvat.

En toki sano sitä, etteikö joku voisi näin toimia (käyttää saman verran rahaa renkaisiin kuin premiumgummit, ostamalla useammin halvempia), mutta minään yleispätevänä totuutena tai edes useinmiten toteutuvana tämä ei pidä paikkaansa. Mutta ei muuta kuin käpää pystyyn jos täällä niin toimivia on, itse en usko että yksikään oikeasti täällä toimisi noin.
Itse en tiedä, enkö väitä tietäväni, mutta valistunut arvaukseni on, että kiinnostus asiaan tai ainakaan asiasta keskustelemiseen, ei lopulta korreloi kovin paljoa sen kanssa, minkä kuntoiset renkaat alla on.
No minä arvaan että korreloi, koska yleensä mitä enemmän olet kiinnostunut automaailmasta, niin sen tarkemmin seuraat myös oman autosi kuntoa.
Pitääkö tuo lukea niin, että annat meidän muiden kokemuksille 0 -arvon, mutta haluat kuitenkin saarnata meille omia kokemuksiasi ja mielipiteitäsi?
Minun kokemuksille renkaista kannattaa ehdottomasti antaa 0-arvo omissa päätöksissä, koska suurinta osaa oleellisista ominaisuuksista ei havaitse mitenkään autosta, varsinkaan kun en mikään ratakuski ole. En kyllä ole muistaakseni kertaakaan täällä oman auton gummeja edes suositellut.

Pääsääntöisesti kun jotain ole suositellut niin olen linkannut testejä mukaan. Toki joka ikiseen viestiin ei varmaan ole linkkiä tullut, jos aihetta on juuri käsitelty. Yleensä silloinkin maininnut perustelut.
 
Jos mahdollisimman kestävää gummia joku halajaa, niin ensin pitää katsoa vanteen kokoa ja renkaan profiilia. Jollain 18" 35 tai 19" 35 tuo kestävyys ei ole mahdollista

Ja oliko tälle jotain oikeitakin tutkimustuloksia / perusteluita?

Ymmärrän kyllä että niissä linttaan vedetyissä ja camberit maksimeihin säädetyissä W123 mersuissa ne kumit kuluu kyllä sisäreunoiltaan melko nopsaan, mutta kyllä tuo renkaiden elinikä on valmistajasta ja mallista riippuvainen, ei leveydestä tai profiilista.
 
Ja oliko tälle jotain oikeitakin tutkimustuloksia / perusteluita?

Ymmärrän kyllä että niissä linttaan vedetyissä ja camberit maksimeihin säädetyissä W123 mersuissa ne kumit kuluu kyllä sisäreunoiltaan melko nopsaan, mutta kyllä tuo renkaiden elinikä on valmistajasta ja mallista riippuvainen, ei leveydestä tai profiilista.

Ihan vaan omasta kokemuksesta. Ja ei omaa autoa ei ole lyöty tonttiin tai rikitelty alustaltaan sen enempää mitä valmistaja on tehnyt. Myös suuntaukset on tehty.

16 tuumaiset vanteet ja mikähän lie oli profilli silloin renkaissa. Niillä käytetyilläkin ajeli nelisen vuotta tai jotain. Sen jälkeen ostin tyyli ennen tarkoitusta -vanteet eli 19" ja 225/25 gummia pitänyt noilla. Kolme vuotta ovat kestäneet ja sen jälkeen vaihto. Continentalia ja Nokiaa on ollut alla ja nyt tänä vuonna kiinanrengasta

Edit: ja on kauttaaltaan kuluneet aina
 
Vaikka siksi että tälle kesälle ei ehdi saamaan haluamiani alfan vanteita niin täytyy vaihtaa 16" vakiovanteiden renkaat takaa.

Ja renkaissa en ainakaan maksa Continentalin, Nokian tai Michelinin ylihinnasta normaaleissa renkaissa kun se korealaisen rengas käy ihan yhtä hyvin ja pyörii siellä mukana sen mitä tarvitsee.
EDIT: Kilpahommissa on havaittu hyväksi näitä "Korealaisia" halpoja renkaita ja hyvä pito. Niin miksei normaaliin käyttöautoonkin kun niiden on todettu pärjäävän testeissä ja käytännössä hyvin?
Jos testejä lukee kokonaisuutena, niin ei noita halparenkaita saa mitenkään pärjäämään hyvin, hinta/laatusuhde on asia erikseen.
Ymmärrän kuitenkin yskän, radalla ajaessa ei huvita kuluttaa niitä kalliita Continentaleita. Kiinalaiset ja muut halpikset ajavat asiansa radalla hallituissa olosuhteissa, en silti ajaisi arkiajoa halvoilla renkailla jos varaa olisi parempaan.
 
En keksi mitään syytä ostaa paskaa kiinalaista ku merkkirenkaitaki saa kohtuu hintaan
Tätä ketjua lukiessa maailmankäsitys saa aivan uusia piirteitä. Halpa on jostain käsittämättömästä syystä selkeästi parempi.
Pelkästään vierintävastuksen aiheuttaman kulutuseron takia kiinan kumeilla ajava häviää hintaeron merkkirenkaaseen renkaan elinkaaren aikana.
 
Tätä ketjua lukiessa maailmankäsitys saa aivan uusia piirteitä. Halpa on jostain käsittämättömästä syystä selkeästi parempi.
Pelkästään vierintävastuksen aiheuttaman kulutuseron takia kiinan kumeilla ajava häviää hintaeron merkkirenkaaseen renkaan elinkaaren aikana.

Normaalissa kesäajossa ei varmasti kenelläkään tule 99% prosenttisesti moisia tapauksia vastaan mistä oli puhetta.
 
Tätä ketjua lukiessa maailmankäsitys saa aivan uusia piirteitä. Halpa on jostain käsittämättömästä syystä selkeästi parempi.
Pelkästään vierintävastuksen aiheuttaman kulutuseron takia kiinan kumeilla ajava häviää hintaeron merkkirenkaaseen renkaan elinkaaren aikana.

Oliko tähän jotain lähdettä olemassa?
 
Tjoo-o. :rolleyes: 2011 vaihdoin silloisen S80 Volvon uudempaan, samanlaiseen D5 nelikkoon. Nelipyöräsuunnattiin, kuten autoni aina heti alkuun ettei tuu suotta rengastöitä. Alla ensiasennusrenkaina Continental Sport Contact 2:set, kokoa 245/45/18.

Eturenkaat meni kulumisvaroittimille KOLMEN barin paineilla ~13.000km matkalla. Noh, ajattelin olla hyvin informoitu kuluttaja, enkä laita sekarengastusta, tilasin samat renkaat, kaksi kappaletta uusia tilalle. Continental ei ole mikään halpa merkki, en muista summia kuitenkaan enkä ala kirjanpitoa käymään läpi, ei kiinnosta sentään niin paljoa.

Toinen kattaus kesti jumalauta ~11.000 kilometriä. Yk-si-tois-ta vit**n tuhatta kilometriä kesti ajaa state of the art, german teknik renkailla! :rage: Ostin koko sarjan Linglongin Greenmaxia kun silloin oli "tullut pinnalle" nää kinuskit, ajoin ~43.000km ennen eturenkaiden vaihtamista.

Joten... Mitäpä luulet, kuluttikohan dieseliä enemmän tolla lisääntyneellä kulutuskestävyydellään kuin olis saanu rengaskauppuria ruokkia? :shifty:
 
Jotenkin tuntuu että ne jotka saarnaavat noiden halpojen renkaiden hengenvaarallisuudesta eivät itse ole koskaan sellaisilla ajaneet. Liekkö edes autoa omistavat tai saatika sitten ajokorttia...

Nyt olosuhteista johtuen olen "joutunut" ajamaan 3 talvea ajetuilla Nankang kitkoilla ja täytyy sanoa että erittäinkin hyvä pito on kesäkelissä. Parammin pitää sekä kuivalla että märällä asfaltilla kuin moni kesärengas...
 
Itsellä oma kesäkattaus on kestänyt aina kolme vuotta. 225/35 19. ja kolme baria on ollut sopiva.

Lisäyksenä talvikiekkoihin vaikka se ei tähän liiity, niin kiekot ovat olleet samat 6 vuotta
 
Jotenkin tuntuu että ne jotka saarnaavat noiden halpojen renkaiden hengenvaarallisuudesta eivät itse ole koskaan sellaisilla ajaneet. Liekkö edes autoa omistavat tai saatika sitten ajokorttia...

Nyt olosuhteista johtuen olen "joutunut" ajamaan 3 talvea ajetuilla Nankang kitkoilla ja täytyy sanoa että erittäinkin hyvä pito on kesäkelissä. Parammin pitää sekä kuivalla että märällä asfaltilla kuin moni kesärengas...
Tässä tiivistyy hyvin kaikki "faktat".
Lopetan omalta osaltani keskustelun tähän.
Minun puolesta kaikki saavat ajaa vaikka millä kumeilla vuodenajasta riippumatta. Ajakaa niillä halvimilla mahdollisilla (joku vetää vielä kiinan kitkoilla kolmatta kesää) ja ihmetelkää sitten kun tulee se "tilanne".
Aivan käsittämätöntä että aikuiset ihmiset ajettelevat noin kapeasti.
 
Tässä tiivistyy hyvin kaikki "faktat".
Lopetan omalta osaltani keskustelun tähän.
Minun puolesta kaikki saavat ajaa vaikka millä kumeilla vuodenajasta riippumatta. Ajakaa niillä halvimilla mahdollisilla (joku vetää vielä kiinan kitkoilla kolmatta kesää) ja ihmetelkää sitten kun tulee se "tilanne".
Aivan käsittämätöntä että aikuiset ihmiset ajettelevat noin kapeasti.

Pointtihan nyt on se että osaataan sitä nykyään tehdä hyviä renkaita myös aasiassa. Normaaleille tieliikenne nopeuksille erittäinkin hyvin soveltuvia renkaita saa halvallakin.
Kyllä siihen ääritilannekäyttäytymiseen vaikuttaa renkaita enemmän auton muut ominaisuudet ja ennen kaikkea kuljettaja. (jos verrataan uusia kesärenkaita keskenään...)
 
Tätä ketjua lukiessa maailmankäsitys saa aivan uusia piirteitä. Halpa on jostain käsittämättömästä syystä selkeästi parempi.
Pelkästään vierintävastuksen aiheuttaman kulutuseron takia kiinan kumeilla ajava häviää hintaeron merkkirenkaaseen renkaan elinkaaren aikana.

En ole kyllä itse nähnyt, että kinuskeja olisi merkkirenkaita paremmiksi väitetty.
Hinta-laatusuhde osalla on silti hyvä.

Testien rakastajille tästä hyvä esimerkki on Tuulilasi 3 / 2018 edulliset renkaat -testi. Välimatka verrokkina olleeseen Continentaliin ja voittaneeseen Firestoneen oli kiinalaisella Tristarilla lopulta pieni. Toisaalta hännille jääneillä aika isokin.

Mutta tässäkin testissä on silti pari perusongelmaa.
Testirenkaat oli otettu V-nopeusluokkaa (240 km/h), missä Suomen rajoituksilla ajettaessa on hyvin vähän yhtymäkohtia arkeen.

Samoin nuo vesiliirtotestit. Pienin oli 8mm vettä tiellä. Suomen kesät ja syksyt on sateisia, mutta on alla sitten Continental tai kinuski, ei kai maantiellä kukaan tervejärkinen sellaisissa olosuhteissa enää aja suurinta sallittua nopeutta (kun ei sateelta enää kovin hyvin näekään), vaan tilannenopeus kelin mukaan.

Itse teen rengasvalinnat hinta edellä. Joku toinen sitten brändi-mielikuvan mukaan. Kolmas testien. Turvallisuus edelläkin joku sanoo menevänsä, mutta se lienee yhdistelmä kahta jälkimmäistä.
 
Kyllä väki ajaa rajoitusten mukaan tuli taivaalta vettä tai jäätä. Muutama viikko sitten, kun tuli lunta ihan reilusti, niin 70% ajoi motarilla suurinta sallittua nopeutta. Saa siinä olla yber kesäkumit alla että tuo on turvallista. Järjen käyttäminen liikenteessä lisää turvallisuutta paljon enemmän kuin pari tähteä rengas testissä.
 
Siinä kelissä kun ei talvirenkaillakaan kannattaisi 120 ajaa...
 
Viimeksi muokattu:
Tjoo-o. :rolleyes: 2011 vaihdoin silloisen S80 Volvon uudempaan, samanlaiseen D5 nelikkoon. Nelipyöräsuunnattiin, kuten autoni aina heti alkuun ettei tuu suotta rengastöitä. Alla ensiasennusrenkaina Continental Sport Contact 2:set, kokoa 245/45/18.

Eturenkaat meni kulumisvaroittimille KOLMEN barin paineilla ~13.000km matkalla. Noh, ajattelin olla hyvin informoitu kuluttaja, enkä laita sekarengastusta, tilasin samat renkaat, kaksi kappaletta uusia tilalle. Continental ei ole mikään halpa merkki, en muista summia kuitenkaan enkä ala kirjanpitoa käymään läpi, ei kiinnosta sentään niin paljoa.

Toinen kattaus kesti jumalauta ~11.000 kilometriä. Yk-si-tois-ta vit**n tuhatta kilometriä kesti ajaa state of the art, german teknik renkailla! :rage: Ostin koko sarjan Linglongin Greenmaxia kun silloin oli "tullut pinnalle" nää kinuskit, ajoin ~43.000km ennen eturenkaiden vaihtamista.

Joten... Mitäpä luulet, kuluttikohan dieseliä enemmän tolla lisääntyneellä kulutuskestävyydellään kuin olis saanu rengaskauppuria ruokkia? :shifty:

Kaasujalka tai pyörien suuntaukset jos vain vetävillä kului.. Turha rengasta syyttää ku takana kesti
 
Etuvedot, jollainen Volvokin on, huolimatta nelivedostaan syö aina painavana autona eturenkaitaan, sama kun nykyinen BMW syö takarenkaita nopeammin, vaikka on myös nelikko. Joten rengassarja on aina ammattikäytössä 6kpl.

On se kummallinen suuntaus ja/tai ajotapamuutos kun toisilla renkailla kestoikä moninkertaistuu tekemättä mitään... :hmm:
 
Etuvedot, jollainen Volvokin on, huolimatta nelivedostaan syö aina painavana autona eturenkaitaan, sama kun nykyinen BMW syö takarenkaita nopeammin, vaikka on myös nelikko. Joten rengassarja on aina ammattikäytössä 6kpl.

On se kummallinen suuntaus ja/tai ajotapamuutos kun toisilla renkailla kestoikä moninkertaistuu tekemättä mitään... :hmm:
Takaveto BMW syö takakarenkaita nopeammin.... Eli ajotapasi on ihan paska ja renkaasi kuluvat kiihdytyksiin
 
Kyl mä olen koko urani pyrkinyt ajamaan tehokkailla ja hyvillä autoilla, mutta sulta itseltäs kyllä puuttuu elämänkokemusta jos väität, että vetävät pyörät ei kulu enempää kuin vapaasti rullaavat. Nykymitan mukaan armottoman laiskat paskat W123/W124 200d kuluttaa takarenkaansa nopeammin... Yllätys yllätys, takavetoisina autoina.

e: Renkaat mitä täällä päin (Satakunta) kollegoiden kaluston alla pyörii: (hinta/laatu)

- Summerstar (en ole kokeillut, en asioi myyvässä liikkeessä)
- Linglong (Hyvät, ääni kovenee kuluessa ja vetelytaipumus kuluneena ~2mm ja alle)
- Sailun (Suht sama kuin LL, saa hyviä tarjouksia)
- Westlake oli lyhyen aikaa ensimmäisen Volvon alla kun varauduin vaihtoon
- Hankookkia on välillä ollut ja Firestonea näkyy muutamilla, ilmeisesti 3/5 kun ei saa tarkemmin mielipiteitä irti; "Black, round, Pirelli tyyliä..."
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 002
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom