Kesärenkaat - yleisketju

Melkoista hintakehitystä Landsail 588 245/45 R18 -kumilla 1001renkaat-sivuilla, kun vielä eilen hinta oli 70€/kpl, ja nytten onkin 100€/kpl. Ilmeisesti sesonki alkaa olla kuumimmillaan vai olisiko varasto tyhjenemässä ko. kumista...

Katoitko hinnan myös rengas24? Ainakin tuo 1001 oli oman vertailun perusteella kalliimpi.
 
Eipä ollut tuota kokoa virun pojilla. Noo, ajellaan kitkat loppuun ja ihmetellään hintoja kesemmällä.
 
Onhan noita muitakin, riekko.eu / rengas-online.fi / camskill.co.uk

edit. nopeasti Puolan paikallisesta nettikaupasta katsottuna halvin 245/45r18 kumi on Neolin Neosport, 46e kpl. Hyvänä kakkosena Firemax FM601, 48e kpl.
 
Vähitellen alkaa olemaan aika vaihtaa kesäkumit ja taas kerran alkoi houkuttelemaan jonkin rengashotellin palveluiden hyödyntäminen. Ajatuksenahan se on aivan loistava setti, kun ei tarvitse kuin varata aika nettipalvelun kautta, ajaa auto liikkeeseen ja hetken kuluttua voi ajaa ulos vaihdetuilla renkailla, vanhojen jäädessä pestynä liikkeen varastoon. Säästyy reilusti omaa varastotilaa, eikä tarvitse kuljetella renkaita edestakaisin, saati sitten säätää vaihdon kanssa itse.

Tähän saakka kaikki ok, mutta sitten kun katsoo näiden rengashotellien hinnoittelua, niin eipä se omatoiminen vaihtotyö ja säilytys enää niin hirveästi ahdistakaan. Keski-Suomen rengasliikkeistä en löytänyt ainuttakaan sellaista, jossa voisi säilyttää ja vaihdattaa renkaat alle 200€ vuosikuluilla. Tai no, taisi siellä joku tarjota settiä 190 eurolla.

Hinnastot on suunniteltu tarkoituksella hämäävästi, kun niissä hinnat on ilmoitettu aina kausittain, eli "100€/säilytys+vaihto" tarkoittaa yhtä kausisäilytystä, joita on tietenkin 2kpl vuodessa.

Sitten noissa on vielä lisätty kusetuskerrointa lisäämällä mukaan kaikenlaista turhaa, kuten mm.
- renkaiden tarkastuskortti (renkaiden kuntoahan ei muuten näekään)
- renkaiden paijaus ja huolenpito säilytyksessä (minun renkaat eivät ole ainakaan aiemmin kaivanneet puhumista tai silittelyä/kääntelyä)
- säilytettävien renkaiden vakuutus (han kuin firman vakuutus ei niitä muuten korvaisi)
- Automaattinen aikaehdotus renkaiden vaihdolle (veikkaan, ettei siellä liikkeessä tiedetä missä seudulla kukakin on autollaan ajamassa)
- jne.
 
Viimeksi muokattu:
Rengasmerkki on lyöty lukkoon, ei uskalla ihan mihin vaan kiinakumiin sekaantua, mut Landsailista on hyviä kokemuksia niin sillä mennään. Pitänee kysellä virosta suoraan. :tup:
 
@Kautium olet oikeassa, melkoista vedätystä toi koko "rengashotelli" "bisnes". Ihmettelen jos et keski-suomesta tuota halvempaa löydä, kun Espoossakin halvimmat on tyyliin 80e/kausi, josta 25e menisi ihan siihen vaihtotyöhön.

Itsellä on oma varasto aivan täynnä ja toinen aika matkan päässä mihin itse pitäisi gummit kantaa, että ei ollut vaikea maksaa tuo 55e siitä, että pesevät ja säilyttävät seuraavaan vaihtoon.

EDIT: Unohtui mainita että nettirenkaiden kanssa olen itse käyttänyt Matin Rengasta Malmilla monesti, jossa näyttää olevan samat hinnat kuin tuolla viikingissä.

Ei ulinaa, vanhan liiton ukot tekee hommat kunnolla, ripeästi, ja vastaa kysymyksiin jos kysyt - jos et kysy eivät vastaa.

Ei ajanvarausta, ajat vaan jonoon ja sesongillakin nopeesti hoituu yleensä puolessa tunnissa. Työhinnasto - Matin Rengas ja Auto Oy
 
Viimeksi muokattu:
Rengashotelleja on tullut käytettyä ja omasta näkövinkkelistäni katsottuna ainoa etu on se, että varastotilaa säästyy. Jos varastotilaa ei ole, niin pakkohan se on hotellia käyttää.

Muuten en näe muita kuin haittapuolia: et voi päättää, milloin vaihdat renkaat (ruuhkatilanne omakohtaisesti koettu talven yllättäessä, vapaita aikoja "ensi viikolla"), aikaa ja vaivaa varailla aikoja, ajella hotellille, odotella siellä x hetkeä ruuhkasta riippuen, ajella takaisin, renkaat asennettu väärin, esim. eteen hieman kuluneemmat, jolloin sarja kuluu epätasaisesti. Ja kaikesta tästä saa vielä maksaa.

Tietty jos ei halua rassata autoa ja renkaanvaihto on erityisen vastenmielistä, niin tilanne on toinen, mutta omassa tuttavapiirissäni hotelleja käyttävät vain kerrostaloasukkaat (varastointiongelma/parkkiruudussa ikävä vaihtaa).
 
Viimeksi muokattu:
@renee riippuu ihan hotellista, mitä isompi, sitä kalliimpi ja lähempänä kuvaustasi. Mutta noihin pienempiin voit vaan ajaa sisään ja vaihdattaa gummit, varsinkin jos tajuat toimia toimia hieman ennakkoon kuin massa.

Itsehän vaihdoin kesägummit jo pari viikkoa sitten ja tuo mainitsemani Matin rengas ei edes ymmärrä käsitettä "ajanvaraus". Vaikka jono olis siihen kadulle asti, niin siinä menee se 20 minuuttia. Mutta joo, kannattaa valita huolella, ja landella jos on oma autotalli niin hulluhan tuosta maksais..
 
@renee riippuu ihan hotellista, mitä isompi, sitä kalliimpi ja lähempänä kuvaustasi. Mutta noihin pienempiin voit vaan ajaa sisään ja vaihdattaa gummit, varsinkin jos tajuat toimia toimia hieman ennakkoon kuin massa.

Itsehän vaihdoin kesägummit jo pari viikkoa sitten ja tuo mainitsemani Matin rengas ei edes ymmärrä käsitettä "ajanvaraus". Vaikka jono olis siihen kadulle asti, niin siinä menee se 20 minuuttia. Mutta joo, kannattaa valita huolella, ja landella jos on oma autotalli niin hulluhan tuosta maksais..
Hyvä huomio, itsellä ollut Vehon hotellissa kerran ja kaikkein huonoin kokemus. Vapaa aika taisi löytyä yli viikon päähän ja renkaanvaihto kesti n. 1,5h siitä kun varattu aika alkoi, arkipäivänä ja luonnollisesti työaikaan. Olivat kyllä paikanneet renkaan (ilmoittamatta etukäteen tai missään vaiheessa, kun odottelin) ja siitä piti maksaa 30€ ekstraa, no ei siinä mitään, pitäähän rengas paikata, mutta silti...ei kiitos, jos voi hoitaa vaihdot itse.
 
@Kautium olet oikeassa, melkoista vedätystä toi koko "rengashotelli" "bisnes". Ihmettelen jos et keski-suomesta tuota halvempaa löydä, kun Espoossakin halvimmat on tyyliin 80e/kausi, josta 25e menisi ihan siihen vaihtotyöhön.

Itsellä on oma varasto aivan täynnä ja toinen aika matkan päässä mihin itse pitäisi gummit kantaa, että ei ollut vaikea maksaa tuo 55e siitä, että pesevät ja säilyttävät seuraavaan vaihtoon.
Jossakin pikkupuljussa 15-20km päässä saattaa palvelun saada 150€/vuosi, mutta siellä ei sitten vanhoja renkaita välttämättä edes pestä ennen säilytystä. Eikä oikein viitsisi muutenkaan riskeerata hektisiä talvirenkaisiin vaihtoja sillä, että vaihtopaikka on jossakin hornan tuutissa. Toiseen suuntaan sillä ei ole niin väliä.

Sinä määrin täynnä nuo rengashotellit ovat, että selvästikään hinta ei ole kohderyhmän mielestä liian korkea. 150€/vuodessa on oma kipukynnys tuosta huvista ja sen pitäisi sisältää vaihdot, pesun ja säilytyksen sekä syksyllä/että keväällä ja vaihtopaikan pitäisi olla kestävällä pohjalla, kohtuullisen etäisyyden päässä. Oma varasto on aika täynnä ja tuolla saisi kivasti lisää tilaa, mutta jotain rajaa silti.
 
no nyt on sellaista asiakaspalvelua 24renkaasta, pakko nostaa peukkua. Pistin sähköpostia virheestäni niin parin minuutin päästä soittivat ja saatiin tilaus muutettua. Landsailia ei ole tuossa 255/40/17 koossa niin niiden tilalle sitten jotkut davantit, samalta tehtaalta tulee, mutta "pitäisi" olla vähän paremmat.

Hyvä kauppa, ehdoton suositus! Lupasivat vielä pistää tänään matkaan jos laitan kuvakaappaukset maksuista kun heidän järjestelmässä ei tilaus vielä näy(tilisiirto)

edit; ja tilaus lähetetty :)

renkaat tuli tänään perille aamulla, nopea toimitus. Suosittelen :tup:
 
Kokeillaan kepillä jäätä.. onko tietoa myykö Tampereen seudulla joku liike noita landsaileja? Haussa olisi siis halvin hiljainen rengas koossa 225/40 18
 
Tilasin juuri Rengas24:sta Daytonin Touring 2:t 185/55R15 koossa kakkosautoon (Astra F). Oli sen verta halpa hinta ja kun tuolta ei tule toimituskuluja niin saisin samaan rahaan muualta kaikista halvimmat kiinankumit.

Nopeaa toimintaa oli, maanantaina lähti renkaat Virosta ja keskiviikkona oli toimitettu työpaikalle. Eilen kävin asentamassa vanteille niin 3 rengasta 0718 leimoilla ja 1 rengas 0918 leimalla, Made in Italy. Dayton Touring 2 näyttäisi olevan aika pyöreäolkainen ja ehkä kapeankin näköinen rengas mutta se voi olla ihan hyvä asia vanhassa kakkosautossa.
 
Bridgestone Turanza T005 ja eipä ongelmia ole ollut, loistava rengas sateellakin. Ottaen huomioon miten pieni osa kokonaisuudesta rengaskulut lopulta ovat, vähän surullista, että halvinta kiinapaskaa etsitään kissojen ja koirien kera. Mitä merkitystä maksatko vaikka 50e per rengas enemmän verrattuna siihen halvimpaan kiinapaskaan vs. oikea rengas joka pitää vesikelilläkin?
 
Bridgestone Turanza T005 ja eipä ongelmia ole ollut, loistava rengas sateellakin. Ottaen huomioon miten pieni osa kokonaisuudesta rengaskulut lopulta ovat, vähän surullista, että halvinta kiinapaskaa etsitään kissojen ja koirien kera. Mitä merkitystä maksatko vaikka 50e per rengas enemmän verrattuna siihen halvimpaan kiinapaskaan vs. oikea rengas joka pitää vesikelilläkin?
Tätä en itsekään ymmärrä... Itse olen todistanut kaksi kertaa mitä tapahtuu kun on helvetin huonot renkaat ja tulee jokin ääritilanne, onneksi niistä on selvitty säikähdyksellä ja peltivaurioilla. Viimeisimmät kesärenkaat (Hankook Ventus Prime 3) sain paikallisesta liikkeestä allelaitettuna ja koossa 16" 215/55 hintaan 380€. Niitä ääritilanteita kun tuppaa tulemaan pyytämättä niin itse mieluummin olen siinä tiedossa että alla on sentään edes hyvät renkaat.
 
Nokian hakka green 2:t tuli ostettua 2017 kesän alussa, tais maksaa 250-300e alle asennettuna (fiat punto eli ei mitkään leveimmät nakit, oisko 165 tai 175) ja kuumotteli jutut että eivät kestä kulutusta

nyt on joku 20-25 000km noilla ajelua takana ja vähän päälle 6mm näytti olevan pintaa, eli ihan hyvin kestäneet ja en näkis järkeä ostaa jotain kiinakumeja pikkuautoon, jos säästö on aika pieni suhteessa käyttöaikaan, elleivät ole oikeasti samaan laatuun päässeet.
 
Kokeillaan kepillä jäätä.. onko tietoa myykö Tampereen seudulla joku liike noita landsaileja? Haussa olisi siis halvin hiljainen rengas koossa 225/40 18

Landsailit 4 päivässä kotiovelle ja ei oo hinnalla pilattu...

Ihan hyvä perusrengas tuntuu olevan. Ei mitään eroa edellisiin Nokialaisiin. Siis käytännössä ja perstuntumalta. Ja märälläkin on jo ajettu. Katotaan nyt vielä tuo kuluminen. Raportoin sitten syksyllä, että miten se kesä nyt sitten meni ja millä kilometreillä.

Pitääpäs käydä mittaamassa se urasyvyys muistiin...
 
Mitä merkitystä maksatko vaikka 50e per rengas enemmän verrattuna siihen halvimpaan...

No minut kasvatettiin jo pienestä pitäen ymmärtämään järkevä rahan käyttö. Johonkin perus-kauppakassiin riittää vallan hyvin joku TM-testattu keskikastin rengas jolloin sen säästetyn 200e voi laittaa vaikka vaimon uusiin alusvaatteisiin, niin se jos mikä on korkoa korolle ja sijoitus tulevaisuuteen :lol:
 
^ peruskauppakassiin nuo aiemmin mainitsemani Turanzat 300e töineen ei nyt ole ihan äärimmäisen kallis investointi. Ei nyt ihan kauhean paljon säästä vaikka olisi valinnut jotkus Landslidet.

Ei tarvitse viedä pulloja kauppaan, että saa muijalle stringejä. :rofl:
 
Kokemuksia löytyy 2 kesältä (auto ostettu käytettynä, alla kyseiset renkaat) Landsail LS588 renkaista Grand C-maxin ollessa autona. Ihan hyvät perusrenkaat peruskäyttöön. Ajoa löytyy pk-seudun pyörityksestä aina moottoritieajoon, kun mennään mökille.

Ei ole ollut ongelmia missään tilanteessa joten nyt kun taas tulee ajankohtaiseksi hankkia uudet, tilaan luultavimmin samat renkaat. Miksi vaihtaa kalliimpiin, kun näilläkin tulee toimeen.
 
Bridgestone Turanza T005 ja eipä ongelmia ole ollut, loistava rengas sateellakin. Ottaen huomioon miten pieni osa kokonaisuudesta rengaskulut lopulta ovat, vähän surullista, että halvinta kiinapaskaa etsitään kissojen ja koirien kera. Mitä merkitystä maksatko vaikka 50e per rengas enemmän verrattuna siihen halvimpaan kiinapaskaan vs. oikea rengas joka pitää vesikelilläkin?

Tätä en itsekään ymmärrä... Itse olen todistanut kaksi kertaa mitä tapahtuu kun on helvetin huonot renkaat ja tulee jokin ääritilanne, onneksi niistä on selvitty säikähdyksellä ja peltivaurioilla. Viimeisimmät kesärenkaat (Hankook Ventus Prime 3) sain paikallisesta liikkeestä allelaitettuna ja koossa 16" 215/55 hintaan 380€. Niitä ääritilanteita kun tuppaa tulemaan pyytämättä niin itse mieluummin olen siinä tiedossa että alla on sentään edes hyvät renkaat.
Eipä tuolla itselleni olisi juuri merkitystä, jos käyttö olisi vain ja ainoastaan ns. kauppakassina. Etenkin kesärenkaiden kanssa näin.
 
Kaikkihan on hyvin siihen asti kun on se 0,001% ajotilanteista, eli se veemäisempi ääritilanne missä ne renkaiden ominaisuudet ovat fysiikan lakien syynin alla.

Ennen sitä tilannetta on melko sama turvallisuusmielessä, että vaikka siellä jotkut Silestonet tai Landslidet on alla. Sitten kun se jarrutusmatka kasvaa alkaa harmistus.

Kauppakassinkin pitäisi pysähtyä kelistä riippumatta ja kiva olisi ilman vesiliirtojakin edetä. :tup:

Harmittavasti näitä paskimpia renkaita ostetaan yleensä paskimpiin ja isoimpiin autoihin missä vaikutus voi kertaantua.
 
Kaikkihan on hyvin siihen asti kun on se 0,001% ajotilanteista, eli se veemäisempi ääritilanne missä ne renkaiden ominaisuudet ovat fysiikan lakien syynin alla.

Ennen sitä tilannetta on melko sama turvallisuusmielessä, että vaikka siellä jotkut Silestonet tai Landslidet on alla. Sitten kun se jarrutusmatka kasvaa alkaa harmistus.

Kauppakassinkin pitäisi pysähtyä kelistä riippumatta ja kiva olisi ilman vesiliirtojakin edetä. :tup:

Harmittavasti näitä paskimpia renkaita ostetaan yleensä paskimpiin ja isoimpiin autoihin missä vaikutus voi kertaantua.
Nojaa, aika teoreettinen uhka toi taitaa olla. Oon käsittäny et tilastojen perusteella kesällä käy todellä vähän tollasia onnettomuuksia. Tieltä suistumiset jne liittyy lähinnä kaahailuun. Jos täällä pysytään talvella hengissä nii siihen verrattuna aika sama millä kesäisin ajelee. Ja nykyää halvimmatkin renkaat on niin paljon paremmat kuin hyvät renkaat vain muutama vuosi sitten. Vuosi vuodelta tieliikenne on turvallisempaa.

Jos haluaa pysyä turvassa nii kesärenkaita tärkeämpää on välttää näitä kapeita rännejä joissa on yksi kaista mutta ajetaan 80-100. Noissa tapahtuvissa ohituksissa jne tapahtuu suuri osa kuolemista.
 
80km/h vauhdista parhaat renkaat pysähtyvät noin neljä autonmittaa lyhyemmässä matkassa kuin paskimmat.

Se on lähemmäksi 16-20 metriä.

Jos on itse siinä vastaanottavana osapuolena, niin tietysti toivoo, että siellä olisi ostettu renkaat ominaisuuksien eikä hinnan puolesta. :eek::)
 
Ja nykyää halvimmatkin renkaat on niin paljon paremmat kuin hyvät renkaat vain muutama vuosi sitten.

Olisiko tästä kenties antaa jotain lähdeviitettä? Äkkiseltään tyrmäisin täydelliseksi paskapuheeksi mikäli tuo "muutama vuosi" tarkoittaa maksimissaan neljää eikä esim. kahtakymmentä.
 
Kaikkihan on hyvin siihen asti kun on se 0,001% ajotilanteista, eli se veemäisempi ääritilanne missä ne renkaiden ominaisuudet ovat fysiikan lakien syynin alla.

Ennen sitä tilannetta on melko sama turvallisuusmielessä, että vaikka siellä jotkut Silestonet tai Landslidet on alla. Sitten kun se jarrutusmatka kasvaa alkaa harmistus.

Kauppakassinkin pitäisi pysähtyä kelistä riippumatta ja kiva olisi ilman vesiliirtojakin edetä. :tup:

Harmittavasti näitä paskimpia renkaita ostetaan yleensä paskimpiin ja isoimpiin autoihin missä vaikutus voi kertaantua.
Taisi tulla väärinkäsitys.
Itse ajattelin kauppakassia lähinnä pienehkönä henkilöautona, jolla ajetaan taajamassa. Jos nopeudella 50 km/h onnistuu kunnolla kolaroimaan kesällä, on vika jossain ihan muualla, kuin rengasvalmistajassa.

Itse ajelen maanteillä, enkä katso ajojani kelin mukaan, se keli saa sopeutua minuun. Alla onkin (myös) kesäisin ainakin semihyvät rinkulat, enkä niitäkään sakkorajoille aja. Jos ajaisin aina vain kauppaan ja takaisin, tai aurinkoisella kelillä kruisailisin harrastepelillä 40 km/h ympäri nurkkia, olisi aika sama mitä alla pyörii.
 
67,90e/kpl maksoi itelle 15 tuumaisena Prime 3:t. Pelkät renkaat ilman asennuksia (laitoin ite vanteelle ja auton alle)
 
Ei se hinta kerro sitä renkaan hyvyyttä tai huonoutta. Esim. TM:n 2015 kesärengastestissä 600e Michelinit jäi Landiksen taakse, vaikka Landis karkeasti puolet halvempi.

Landikset toimii muuten hyvin märällä ja mitä kokeilin tiukkaa jarrutusta, niin ei mitään käytännön eroa Nokialaiseen. Kyllä pysähtyy. Ainoa mitä en vielä tiedä omakohtaisesti niin kulutuskestävyys. Tosin siitäkin olen lukenut jo useaan otteeseen, että ei pitäisi olla mitään normaalista poikkeavaa. Renkas on kyllä erittäin tarttuva/pitävä, mikä voi kieliä pehmeydestä, mutta ajellaampa nyt kesä ja katellaan sitten miten kävi.

Kyllä se suurin uhka ja riskitekijä on siellä ratin ja penkin välissä eikä renkaissa.

Ps. Uuden Landiksen urasyvyys oli ainakin minulla 8 mm. Joku sitä kyseli...
 
80km/h vauhdista parhaat renkaat pysähtyvät noin neljä autonmittaa lyhyemmässä matkassa kuin paskimmat. Se on lähemmäksi 16-20 metriä.

Landikset toimii muuten hyvin märällä ja mitä kokeilin tiukkaa jarrutusta, niin ei mitään käytännön eroa Nokialaiseen. Kyllä pysähtyy.

Juuh elikkäs tuollaisen 10-20 metrin jarrutusmatkan eron erottaminen persevakiolla kahden renkaan välillä kun tien pinnan karkeus, uraisuus, lämpötila, ajoneuvon tarkka nopeus, jarrupalojen ja levyjen puhtaus sekä niiden pintalämpötilat (vain muutamia jarrutukseen vaikuttavia seikkoja mainitakseni) ei ole kontrolloitu vakioiksi olisi aika hyvä suoritus ihan F1-kuskiltakin, saatika että siihen pystyisi muutaman kymppitonnin (?) työmatka-ajoja vuodessa ajeleva keskivertopentti.

edit. se on kyllä hauska kun talvirengasketjuissa jaksetaan ylistää nastojen muutaman prosentin lyhyempää jarrutusmatkaa neitseellisellä jääpinnalla ja sillä oikeutetaan sitten 6kk vuodesta aina paljaan asfaltin raiskausta, mutta kesärengaspuolella ei sitten enää olekaan väliä jos jokin rengas liukuukin pikkaisen pidemmälle hätäjarrutustilanteessa. Maken logiikka.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh elikkäs tuollaisen 10-20 metrin jarrutusmatkan eron erottaminen persevakiolla kahden renkaan välillä kun tien pinnan karkeus, uraisuus, lämpötila, ajoneuvon tarkka nopeus, jarrupalojen ja levyjen puhtaus sekä niiden pintalämpötilat (vain muutamia jarrutukseen vaikuttavia seikkoja mainitakseni) ei ole kontrolloitu vakioiksi olisi aika hyvä suoritus ihan F1-kuskiltakin, saatika että siihen pystyisi muutaman kymppitonnin (?) työmatka-ajoja vuodessa ajeleva keskivertopentti.
Onhan se hyvä jos uusien kiinanrenkaiden ja loppuunajettujen Nokialaisten välillä ole eroa :o
 
Kannattaa rohkeasti kysellä ne paikallisetkin pajat, varsinkin jos on haluttu rengas jo valittu.

Todellakin näin.

Kannattaa laittaa linkki renkaisiin mukaan siihen kyselysähköpostiin, tai jos käy liikkeessä paikanpäällä, niin näyttää printti. Yleensähän se tulee selvästi kalliimmaksi siitä lähiliikkeestä, mutta varmasti on poikkeuksiakin, että todella kannattaa kysellä ennen tilailuja.

Omalla kohdalla hintaero rahteineen ja rengastöineen olisi tullut n. 85e (tjsp.) kalliimmaksi paikalliselta. Että tällä kertaa ei tarvinnut arpoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän olisi halppismerkeistä vähiten huono? 235/35 r19 renkulat pitäs saada ja kyllä mielellään alle 300€ saisi olla. Tällä hetkellä kärjessä varmaan linglong greenmaxit. Onko jotain parempaa vaihtoehtoa?

Yhdet tuollaiset Greenmaxit oli juurikin 235/35/19 koossa ja en kyllä toisia osta. Pahin ongelma oli se että ne ei ollu pyöreät ja muutenkaan ei mitenkään erikoisen hyvät.
Halpiksista on Nankang NS-2 ollu parhaita omasta mielestä. Vanha rengasmalli, mutta ihan pätevä vieläkin... Tosin niissäkin on 2 eri mallia. Kiinassa tehdyt on pehmeät muistaakseni 280 threadwear arvolla. Ja sitten Taiwanissa tehdyt erittäin kovat threadwear 480. Pehmeät on pidoltaan paremmat.

Jarrutusmatkaan kuivalla asfaltilla vaikuttaa yleensäkkin auton jarrut enemmän kuin renkaat... Harvalla peruskipolla saa edes jarruja lukkoon....
 
Ei se hinta kerro sitä renkaan hyvyyttä tai huonoutta. Esim. TM:n 2015 kesärengastestissä 600e Michelinit jäi Landiksen taakse, vaikka Landis karkeasti puolet halvempi.
Toisaalta ei yksittäinen testitkään mikä lopullinen totuus ole, kun painotukset vaikuttaa aika paljon ja esim. Teknari ei anna mitään painoarvoa renkaiden kestolle. Misukathan on tyypillisesti olleet selvästi keskimääräistä kestävämpiä kumeja. Hinnan ollessa sama niin itse ottaisin kyllä Primacy 3:t ennen noita Landsail 588.

Tuo keston totaalinen huomiotta jättäminen on mun mielestä suurimpia ongelmia suomalaislehtien testeissä, varsinkin kun etsitään sitä edukasta vaihtoehtoa. Ei siinä paljoa säästöä tule jos rengas x on 30 % halvempi kuin rengas y, mutta x kuluu 50 % nopeammin loppuun. Toki se silti on parempi ostaa gummeja, joista on ainakin jonkinlainen testi ja ainakin kohtuulliset tulokset olemassa (eihän tuo Landsailkaan mikään testivoittaja ollut, mutta ok). Autobildistä noita on toki hyvä tiirailla, vaikka esim. Nokialaisiahan sieltä ei samoilla nimillä löydy.

Jokainen valkkaa itse haluaako ok halppikset ja paremmat kalliimmaat premiumit, mutta sitä en itse ymmärrä, että ostetaan jotkut neverheard halppiskumit (tai uudelleenpinnoitetut pommit), jotka on todennäköisesti aivan hirveätä kuraa verrattuna edes asiallisiin halppiskumeihin, kun hintaero on tyypillisesti jotain 5€ per kulma kohtuullisen hyvän halppiksen, ja täysin tuntemattoman (todennäköisesti häviävän) arvan välillä. Itse ainakin lähden siitä, että jos mitään testiä ei netistä löydy (ja kyseessä ei ole mikään tunnetun Premium merkin uutuus) niin oletan kuraksi. Yleensä myös pitää paikkansa.
 
Itse ainakin lähden siitä, että jos mitään testiä ei netistä löydy (ja kyseessä ei ole mikään tunnetun Premium merkin uutuus) niin oletan kuraksi. Yleensä myös pitää paikkansa.

Itse taas lähden siitä että ihmisiin (kiinalaisiin) ei voi luottaa. Jokin täysin tuntematon rengasvalmistaja haluaa ensin tehdä itselleen nimeä ja käyttää ns. hyviä raaka-aineita ensimmäiseen rengaseräänsä jota sitten ihmiset/testaajat ostavat, toteavat kumit "kelvolliseksi" ja saavat näin ollen aikaan positiivista pöhinää ja kauppa käy. Hetki tästä eteenpäin ja raaka-aineet vaihtuvat, laatu laskee mutta koska joku TM testasi renkaan vuonna 2015 niin pakkohan sen on edelleen olla vuosien päästäkin hyvä (ellei jopa parempi) kuin uudet Misukat!
 
Toki se silti on parempi ostaa gummeja, joista on ainakin jonkinlainen testi ja ainakin kohtuulliset tulokset olemassa (eihän tuo Landsailkaan mikään testivoittaja ollut, mutta ok)

Juuri tämän takia en hankkinut "mitä tahansa" Kiinan ihmeitä. Että on siis edes joku testitieto olemassa. Parempi kuin ei mitään.

Nämä ovat ensimmäiset Kiinalaiset 35 vuoteen mitä ajokortti ja auto on itsellä ollut, ja siksipä ihan testimielessä tuli perheen pikkuautoon sellaiset nyt siis hankittua. Syynä yksinomaan merkittävä hintaero ja siihen nähden esitetty "testimenestys".

Päällepäin ja ensituntuma ollut erittäin hyvä, kun en huomaa mitään eroa esim. Nokialaisiin. Kulumispuolesta jo aiemmin mainitsin, että jää nähtäväksi. Syksylläpä tämäkin tiedetään. Laittelempa tänne ajokokemukset ja kulumistiedot, niin se on sitten ainakin eletyn elämän faktaa, eikä mitään teoriaa tai muuta mutu-tietoa.
 
...rengasvalmistaja haluaa ensin tehdä itselleen nimeä ja käyttää ns. hyviä raaka-aineita ensimmäiseen rengaseräänsä jota sitten ihmiset/testaajat ostavat, toteavat kumit "kelvolliseksi" ja saavat näin ollen aikaan positiivista pöhinää ja kauppa käy. Hetki tästä eteenpäin ja raaka-aineet vaihtuvat, laatu laskee mutta koska joku TM testasi renkaan vuonna 2015 niin pakkohan sen on edelleen olla vuosien päästäkin hyvä (ellei jopa parempi) kuin uudet Misukat!

Nokian Renkaat huijasi noin 10 vuotta – Vääristeli testituloksia, loi kuvan luotettavuudesta

Että en ehkä välttämättä tässä mielessä luottaisi mihinkään muuhun kuin omaan kokemukseen :lol:
 
Eikö nää Landsail 588:t oo todettu ihan yhtä hyviksi/paremmiksi kuin perus Nokiat tai Michelinit? Continentalit toki aina parhaasta päästä, mut näkyy myös hinnassa.
 
Eikö nää Landsail 588:t oo todettu ihan yhtä hyviksi/paremmiksi kuin perus Nokiat tai Michelinit? Continentalit toki aina parhaasta päästä, mut näkyy myös hinnassa.
Ei ole.

On ollut vuonna 2015 teknarin testissä kahdeksas. Voitti tuona vuonna Michelin Primacy 3:t tuossa testissä teknarin painotuksilla 0,1 pisteellä. Nokian oli testin toinen, Conti voitti. Kaikilla Premium merkeillä on tullut uusia paranneltuja malleja tuon jälkeen, ja Primacy sarja ei ylipäätään ole se "performance" kumi, jotka parhaiten osuu teknarin arvosteluihin.

Tämän vuoden testit TM:llä voitti Nokian Hakka Blue 2, viime vuonna Michelin Pilot Sport 4.

Landsail 588 (ei siis Landsail yleisesti) on tuon testi perusteella ihan ok halpiskumi, mutta ei todellakaan mikään premium testivoittajatittelistä painiva. Mille tahansa premium kumille tuota tulosta olisi pidetty huonona (ml. se Michelin, jolle tuo oli huono tulos). Toki painot tekee paljon, sama Michelin Primacy 3 voitti ADAC:in kesärengastestit 2015.
2015 Sommerreifentest 205/55 R16
Nokian Renkaat huijasi noin 10 vuotta – Vääristeli testituloksia, loi kuvan luotettavuudesta

Että en ehkä välttämättä tässä mielessä luottaisi mihinkään muuhun kuin omaan kokemukseen :lol:
Mää taas en luota omaan kokemukseen ollenkaan, kun kaikki vetää sellaisella vahvistusvinoumalla, että oksat pois.

Onhan nuo paljastuneet rengasalan Nokian, Continentalin ja Pirellin huijaukset persiistä (Kommentti: Autoilijan huijaus rehottaa, mutta osa asiakkaista on suojassa). Jostain syystä näistä halutaan muistaa vaan Nokian.

Mutta fakta on, että noiden ns. premium valmistajien kumit ovat olleet kärkipäässä myös silloin, kun renkaat on ostettu randomina puodista, ja nyttemminhän kaikilla merkittävillä rengastesteillä toimitaan näin, tai jos uutuutta ei saa kaupasta tehdään kontrollitesti kaupasta ostetulla jälkikäteen, ja älähdetään jos ei toimi samalla tavalla.

Lähinnä tuo minusta tarkoitata sitä, että ei kannata niiden pisteen kymmenyksien perään katsella tai lukkiutua absoluuttisesti siihen testivoittajaan ainoana vaihtoehtona. Siis jos haluaa itselleen parasta kumia etsiä, onhan sekin nyt totta, että jos ostaa aina itsepäisesti TM:n testivoittajat, niin ei se valinta nyt pahasti pieleen mene tai ole mennyt, vaikka omiin mieltymyksiin parempiakin voi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Landsaililla kuitenkin ollut hyvää kehitystyötä, joten uskon sen olevan noiden hyvien renkaiden joukossa edelleen. Olen lueskellut brittiläisiä keskusteluita, ja siellä on todella paljon ylistäviä arvosteluita. Sadekelejä UK:ssa piisaa, ja märkäpitoa on kovasti kehuttu.

Parin viikon sisään läiskäisen alle, niin saa vähän ensituntumaa renkaaseen. Hiljaiseksikin kehuttu :)
 
No mutta mikäs siinä jos uskoo renkaan olevan erittäin hyvä, lähes täydellinen. Sehän riittää.
 
No mutta mikäs siinä jos uskoo renkaan olevan erittäin hyvä, lähes täydellinen. Sehän riittää.

Riittävän hyvät normaaliin käyttöön, ja normaaliin autoon. En kyllä mitään UHP-luokkaa edes tarvitsisi, kun autokaan ei kulje edes kahtasataa.

Aika varma olen, että käytössä ei huomaa eroa Continentaleihin tai vaikka Pilot Sport 4:n, jotka jonkun vertailun ulkomailla voittivat.
 
Aika varma olen, että käytössä sen huomaa jos toinen rengas lähtee 80km/h nopeusrajoitusalueella vesiliirtoon 75km/h nopeudella ja toinen 85km/h.

Mutta tottakai tiedostava halpisrenkailla ajelijahan ei ikinä aja päälle 100km/h, aja kaatosateella, aja auto täyteen kuormattuna, aja vajailla rengaspaineilla tai tee yhtään mitään muutakaan kuin hinkkaa sitä mannerheimintietä kolmeakymppiä eestaas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom