Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
113
Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?
Valmistajalla on yleensä suositus rengaspaineesta. Paineet mitataan kylmästä renkaasta. Laitat sinne sen minkä valmistaja suosittelee. On myös täysin laillista ajella ali- tai ylipaineisella renkaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
23
Suosituksia XC60 alle kesärenkaista, vanhat alkaa olla kohta sakoilla. 235 55 R19, alle tonnilla jos sarja asennettuna, mielellään suht edullisesti kun tämä auto ei enää kovin pitkään ole alla, mutta paskoillakaan ei viitsi ajaa.. Testeissä Contin PremiumCpntact pärjännyt hyvin, tuttu myyjö suositteli Nokian Hakka Black 3:sia.. Ja mistä nämä kannattaisi ostaa?
Renkaatalle saa esim Pirellin Powergyt n. 700€ asennukselle tilattuna, riippuen asennus paikasta mitä veloittavat.

Heiltä löytyy rengasta laidasta laitaan suoraan asennuspaikkaan tarvittaessa ja itse myös käyttänyt kyseistä palvelua niin voin suositella.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
23
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.
Tällä pääasiallasella kriteerillä ehdottomasti Falkenin ZE310 Ecorun. Paikallinen rengasliikkeesi myös näitä varmasti saa kun pyydät.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
23
Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
416
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
Kävin aiemmin täyttämässä huoltoasemalla, mutta omalla mittarilla 3.2 bar paineisiin, mutta renkaat oli tietysti lämpöiset. Nyt illalla mittailin pihassa kylmiä renkaita, niin kaikissa paine oli noin 2.85 bar. Tuo pitäisi olla nyt hyvä :) Volvo V60 D6 suositus kun on 2.8 bar.

Ei nyt ihan 3.0 bar mutta melkein.

Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Jep. 3.5 bar vielä varmaan turvallinen renkaan kulumisen kannalta. Toki vähän epämukava. Ehkä myös pito voi olla vähän huonompi. Mutta suureen nopeuteen ja lastattuna Volvon suositus on 3.2 bar (yli 160km/h). Eli toimisi varmaan vielä tuolla 3.2 bar ihan mainiosti.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 969
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Väitän että pääsääntöisesti pitää lisäksi puhua aika selvistä yli- tai alipaineista että on mitään merkittävää vaikutusta ylipäätään.

Nettikeskusteluissa hinkataan jollain barin kymmenyksen tarkkuudella optimi paineita, kun samaan aikaan mittarit heittää eri täyttöpaikkojen välillä kymmenyksiä ja sääolotkin vaikuttaa kymmenyksiä samoin ajotilanteen, kuorma jne. jne.

Toki siitä taidetaan olla suhteellisen yksimielisiä nykyään että pieni ylipaine on parempi kuin alipaine, sekä itsessään että koska yleensä nuo mitataan ajossa olleessa renkaasta ja rengas voi tyhjetä pikkuhiljaa, ei täyttyä, ja harva jaksaa paineita nostella kun pari ylimääräistä kaveria tulee kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
23
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Ehkä meillä on eri suunta asioissa mut, kyllä itsestä esim renkaan alipaineen selkeä merkki on muju sisällä ja kuluneet olkapäät kun sillä rengas ikäänkuin kannattelee itseään niillä alhaisesta paineesta johtuen
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
23
Kävin aiemmin täyttämässä huoltoasemalla, mutta omalla mittarilla 3.2 bar paineisiin, mutta renkaat oli tietysti lämpöiset. Nyt illalla mittailin pihassa kylmiä renkaita, niin kaikissa paine oli noin 2.85 bar. Tuo pitäisi olla nyt hyvä :) Volvo V60 D6 suositus kun on 2.8 bar.

Ei nyt ihan 3.0 bar mutta melkein.
Hyvältä näyttää. Itse en ole yhtä innokas katsomaan paineiden perään. Ajelen 1500kg autolla ja laitan painetta aina sen noin 2,2-2,4 baria kausien vaihdossa. Niillä sit ajanut aina ja toiminut kyllä ilman ongelmitta.
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
87
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.
Kiitos vastauksista. Päädyin lopulta tuttuun ja turvalliseen GoodYeariin, jota on ollut käytössä aikaisemminkin. Ensi viikolla olisi tarkoitus laittaa kumit alle, sitten nähdään mikä on ensivaikutelma vanhojen Bridgestone Turanzien jälkeen.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
23
Onko porukalla ollut rengasrikkoja kesän aikana? Onhan nuo tiet aivan karmeassa kunnossa nykypäivänä ja saa varovasti ajella kuoppia väistellen
 

kimmoko

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
582
1719993459563.png


tänää taas herkkua alle uudet 17tuumaset vanteet ja herkku kumia alle on vaa älytön herkku tämä kattokaa speksit ja hinta
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
260
Kyllähän noi testeissä on jarrutuspidossa, melutasolta ja kulutuksen osalta olleet ok -> saatu hyvät luokitukset mutta likimain kaikki muu on sitten vähän sinnepäin.
 

kimmoko

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
582
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Erittäin hyvät kumit 3kilolla ajellaa ei mitää ongelmaa monta kesää käyttänyt noita ja en löysästä tiedä en oo tottunu sellasella toimimaan. null on löysä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Onhan noi löysät, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Omassa Cliossa toimivat renkaat 16" koossa, koska auto kevyt ja pieni mutta en edes ajattelisi näitä vaihtoehtona ykkösauton renkaiksi.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
113
Esimerkkiä mistä? Minulla on nämä omassa kauppakassissani ja ovat ihan toimivat siihen autoon. Perheen ykkösautoon en näitä silti suunnittelisi, johtuen auton painosta ja koosta sekä rengaskoosta.
Hintahan on se joka näissä kiinalaisissa ratkaisee. Luonnollisesti silloin pitää jostain tinkiä. Ei silleen varmaan ketään kiinnosta minkä sinä hommaisit ykkösautoosi jos et pysty antamaan parempia esimerkkejä samassa hintaluokassa. Kimmo osti halvat renkaat 3 tonnin autoon, joten tämän pitäisi olla se lähtökohta niille paremmille vaihtoehdoille.

Eli 50% lisää hintaa rengassarjalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Antaa olla. Kimmoko tarkoittanee rengaspaineita tuolla kolmella kilolla. Tosin kolme kilopascalia on 0,03 baria.

Ykkösauton rengaskoko on 235/55R19. Ei näemmä edes löydy tuota kokoa renkaan valikoimasta. Lähin olisi kait LS588, jotka mulla oli aiemmassa Ford Grand C-maxissa 2 kesää, tosin 16 tuumaisina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 757


Alle uudet 17 tuumaset vanteet ja herkku kumia alle on vaa älytön herkku tämä kattokaa speksit ja hinta.
Karmeen löysä runkoiset kumit, joten ei kovin herkkua.
Jos ei oikein sporttisesti aja, niin rungon löysyyttä ei taida huomata kovin selvästi?

Itsellä Barum 5 renkaat ja ilmeisesti nekin on aika löysät? Landsail ehkä halvin mahdollinen suht hyvä rengas.

Landsail 313€
Barum 427€

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 663
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
Sitä jäätävää melua kuitenkin jaksaa kuunnella?
 

A_J

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
302
Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
Ettei ollut myös hiljaisempi auto? Itse ajattelin yhdet möykkäävät renkaat kulutella vähän lähemmäksi loppua ajelemalla niillä pari ekaa kevätkauden kuukautta karheilla asfalteilla. Varma en ole, viitsinkö.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 366
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
Jos niissä on vielä hyvin kulutuspintaa, niin voihan ne myydä eteenpäin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
705
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
Kumhon Ecsta on ainakin kulutuskestävä, eli voi mennä tovi ennenkuin vaihtokunto saavutetaan jos on ko. kumit alla.. :)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 663
Kumhon Ecsta on ainakin kulutuskestävä, eli voi mennä tovi ennenkuin vaihtokunto saavutetaan jos on ko. kumit alla.. :)
Noh, homma ratkesi sitten varsin erikoisella tavalla. Huolto ilmoitti että yhdessä renkaassa kyljessä näkyy säikeet. Kanttariin ei ole osuttu tuolla puolelta puoleentoista vuoteen ja viime huolloissa ei mitään mainintaa. Joten joku vanha osuma on iän kanssa alkanut ilmoittelemaan. Kaikki neljä rengasta samaan konkurssiin Contin Premium Contact 7:iin. 495e tulee sarjalle hinnaksi töineen.

@null ei ole oma valinta tuo auto kun on firman auto.

@A_J Yaris laina-autona. Eli pitäisi olla luontaisesti meluisampi.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 663
Noh, homma ratkesi sitten varsin erikoisella tavalla. Huolto ilmoitti että yhdessä renkaassa kyljessä näkyy säikeet. Kanttariin ei ole osuttu tuolla puolelta puoleentoista vuoteen ja viime huolloissa ei mitään mainintaa. Joten joku vanha osuma on iän kanssa alkanut ilmoittelemaan. Kaikki neljä rengasta samaan konkurssiin Contin Premium Contact 7:iin. 495e tulee sarjalle hinnaksi töineen.

@null ei ole oma valinta tuo auto kun on firman auto.

@A_J Yaris laina-autona. Eli pitäisi olla luontaisesti meluisampi.
Pakko sanoa, oli korvia hivelevä fiilis ajella kotiin hiukan pidempää reittiä kuunnellen eroa aiempiin renkaisiin. Premium Contact 7:t alla on yhä melua ja melun määrä ei välttämättä ole pudonnut niin paljon kun voisi olettaa, mutta se on tasaisempaa ja mukavammalla taajuudella eikä siten humise päässä asti. Myös ero eri asfalttien välillä tasoittui ja melu ei moninkertaistu kun mennään huonolle asfaltille kuten aiemmalla halpis rengastuksella.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
252
Pakko sanoa, oli korvia hivelevä fiilis ajella kotiin hiukan pidempää reittiä kuunnellen eroa aiempiin renkaisiin. Premium Contact 7:t alla on yhä melua ja melun määrä ei välttämättä ole pudonnut niin paljon kun voisi olettaa, mutta se on tasaisempaa ja mukavammalla taajuudella eikä siten humise päässä asti. Myös ero eri asfalttien välillä tasoittui ja melu ei moninkertaistu kun mennään huonolle asfaltille kuten aiemmalla halpis rengastuksella.
Uusi rengas on aina tuollainen, ensivuonna jyrisee taas, mutta siihen tottuu kun pikku hiljaa ääni kovenee ja siksi se äänen ero kuulostaa nyt niin isolta kun vanhoista vaihtaa uuteen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 663
Uusi rengas on aina tuollainen, ensivuonna jyrisee taas, mutta siihen tottuu kun pikku hiljaa ääni kovenee ja siksi se äänen ero kuulostaa nyt niin isolta kun vanhoista vaihtaa uuteen.
Juu ja ei. On niitä uusia renkaita ollut ennenkin. Oli siis aiemmin halpis Kumho/BF Goodrich sekarengastus. Eli varsin paska lähtökohta verrata.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
252
Juu ja ei. On niitä uusia renkaita ollut ennenkin. Oli siis aiemmin halpis Kumho/BF Goodrich sekarengastus. Eli varsin paska lähtökohta verrata.
Renkaissa on toki eroja, mutta ensimmäisen 10tkm jälkeen alkaa se uusi kesärengas myös metelöimään, eron huomaisi jos silloin ostaisi uuden sarjan alle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 088
Viestejä
4 298 674
Jäsenet
71 772
Uusin jäsen
joni_t

Hinta.fi

Ylös Bottom