Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
59
Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?
Valmistajalla on yleensä suositus rengaspaineesta. Paineet mitataan kylmästä renkaasta. Laitat sinne sen minkä valmistaja suosittelee. On myös täysin laillista ajella ali- tai ylipaineisella renkaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
22
Suosituksia XC60 alle kesärenkaista, vanhat alkaa olla kohta sakoilla. 235 55 R19, alle tonnilla jos sarja asennettuna, mielellään suht edullisesti kun tämä auto ei enää kovin pitkään ole alla, mutta paskoillakaan ei viitsi ajaa.. Testeissä Contin PremiumCpntact pärjännyt hyvin, tuttu myyjö suositteli Nokian Hakka Black 3:sia.. Ja mistä nämä kannattaisi ostaa?
Renkaatalle saa esim Pirellin Powergyt n. 700€ asennukselle tilattuna, riippuen asennus paikasta mitä veloittavat.

Heiltä löytyy rengasta laidasta laitaan suoraan asennuspaikkaan tarvittaessa ja itse myös käyttänyt kyseistä palvelua niin voin suositella.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
22
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.
Tällä pääasiallasella kriteerillä ehdottomasti Falkenin ZE310 Ecorun. Paikallinen rengasliikkeesi myös näitä varmasti saa kun pyydät.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
22
Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
413
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 692
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
Kävin aiemmin täyttämässä huoltoasemalla, mutta omalla mittarilla 3.2 bar paineisiin, mutta renkaat oli tietysti lämpöiset. Nyt illalla mittailin pihassa kylmiä renkaita, niin kaikissa paine oli noin 2.85 bar. Tuo pitäisi olla nyt hyvä :) Volvo V60 D6 suositus kun on 2.8 bar.

Ei nyt ihan 3.0 bar mutta melkein.

Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Jep. 3.5 bar vielä varmaan turvallinen renkaan kulumisen kannalta. Toki vähän epämukava. Ehkä myös pito voi olla vähän huonompi. Mutta suureen nopeuteen ja lastattuna Volvon suositus on 3.2 bar (yli 160km/h). Eli toimisi varmaan vielä tuolla 3.2 bar ihan mainiosti.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 956
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Väitän että pääsääntöisesti pitää lisäksi puhua aika selvistä yli- tai alipaineista että on mitään merkittävää vaikutusta ylipäätään.

Nettikeskusteluissa hinkataan jollain barin kymmenyksen tarkkuudella optimi paineita, kun samaan aikaan mittarit heittää eri täyttöpaikkojen välillä kymmenyksiä ja sääolotkin vaikuttaa kymmenyksiä samoin ajotilanteen, kuorma jne. jne.

Toki siitä taidetaan olla suhteellisen yksimielisiä nykyään että pieni ylipaine on parempi kuin alipaine, sekä itsessään että koska yleensä nuo mitataan ajossa olleessa renkaasta ja rengas voi tyhjetä pikkuhiljaa, ei täyttyä, ja harva jaksaa paineita nostella kun pari ylimääräistä kaveria tulee kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
22
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Ehkä meillä on eri suunta asioissa mut, kyllä itsestä esim renkaan alipaineen selkeä merkki on muju sisällä ja kuluneet olkapäät kun sillä rengas ikäänkuin kannattelee itseään niillä alhaisesta paineesta johtuen
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
22
Kävin aiemmin täyttämässä huoltoasemalla, mutta omalla mittarilla 3.2 bar paineisiin, mutta renkaat oli tietysti lämpöiset. Nyt illalla mittailin pihassa kylmiä renkaita, niin kaikissa paine oli noin 2.85 bar. Tuo pitäisi olla nyt hyvä :) Volvo V60 D6 suositus kun on 2.8 bar.

Ei nyt ihan 3.0 bar mutta melkein.
Hyvältä näyttää. Itse en ole yhtä innokas katsomaan paineiden perään. Ajelen 1500kg autolla ja laitan painetta aina sen noin 2,2-2,4 baria kausien vaihdossa. Niillä sit ajanut aina ja toiminut kyllä ilman ongelmitta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 878
Viestejä
4 274 637
Jäsenet
71 568
Uusin jäsen
henalareN

Hinta.fi

Ylös Bottom