Kesärenkaat - yleisketju

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 19.10.2016.

  1. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 247
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Nokialla oli "testirenkaat" ja "myyntirenkaat". :facepalm:
     
  2. Vapaaherra

    Vapaaherra 1% Tukijäsen

    Viestejä:
    162
    Rekisteröitynyt:
    01.03.2019
    Liekö ne TM:llä ja muualla nyt sitten alkaneet miten taistella tämmöstä kikkailua vastaan esim. hakeevat niitä renkaita suoraan kaupoista eikä niin, että valmistajat lähettää niille ne testirenkaat ?
     
  3. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 247
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Käsittääkseni juuri tuon Nokiagaten jälkeen renkaat tulee vain jälleenmyyjien kautta. Tai ainakin silloin aloitettiin tuo - liekö enää voimassa.
     
  4. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Mulla on se käsitys, että ainakin uutuusmallit tulee edelleen suoraan valmistajalta koska muuten ne ei ehdi testeihin ajoissa.

    Mutta, jälkeenpäin käydään ostamassa samat renkaat jälleenmyyjältä anonyymisti ja testataan uudelleen, jos tulokset eroaa niin sitten alkaa paskamyrsky.
     
  5. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Tulikin nostettua rengaspaineet 2,6:n bariin ja tuntui rauhoittavan huojuntaa. Samalla bongasin renkaiden kuormitusluokaksi 94 (670kg), eli hyvin pitäisi kestää kuormitusta.
     
  6. Jusa.L

    Jusa.L

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Onko kokemuksia Bridgestone Turanza T001 renkaista, kun niitä näyttäisi saavan edullisesti merkkirenkaaksi, mutta jonkin verran näyttäisi olevan kommentteja että ovat todella äänekkään renkaat?
     
  7. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyt kun on enää 15 astetta lämmintä, niin rengaspaineet on vähän pienemmät. Aioin laskea rengaspaineita, mutta ei tarttenutkaan tehdä mitään. Kesällä parkissa mittasin 2.4 ja 2.25 bar. Nyt oli sitten laskenut 2.2 ja 2.1, jotka onkin kuormatulle Fiat Puntolle sopivat paineet. Siksi kai talvirenkaisiinkin pitää laittaa se +0.2 bar.
     
  8. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En tiedä, mutta ainakin tuo Brigestone Turanza T001 EVO malli olisi aika hiljainen? Olisiko tuo evo sitten vähän uudempi malli.

    68 dB 64€ Rengas Goodyear 205/55 R16 91V | Efficientgrip Performance | 1001Renkaat.com
    69 dB 65€ Rengas Bridgestone 205/55 R16 91V | Turanza T001 EVO | 1001Renkaat.com
     
  9. Jusa.L

    Jusa.L

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Tuo EVO taitaa olla uusi ja parannettu painos normi T001 versiosta, eli tavallaan eri rengas ja hinnatkin korkeammalla, kuin normi T001:llä...
     
  10. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 388
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    T005 sitten taas korvasi T001 Evon 2018, joten T005 hakuun. :)

    Oikein mukava ja pätevä rengas. Kohtuullisen hiljainen ja hyvä märällä.
     
    Jusa.L tykkää tästä.
  11. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä rengaskoko sun autossa on? Nyt löysin tuon T001 renkaankin.

    70dB 81€ Rengas Bridgestone 215/45 R17 91W XL, VW | Turanza T001 | 1001Renkaat.com
    67dB 91€ Rengas Goodyear 215/45 R17 87Y MFS | Eagle F1 Asymmetric 3 | 1001Renkaat.com

    Vaikkapa tuo Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 voisi olla ihan hyvä myös, mutta onhan se 40€ kalliimpi.
     
  12. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuossa :)
    Rengas Bridgestone 215/45 R17 91Y XL | Turanza T005 | 1001Renkaat.com

    Tuo on vähän kalliimpi kuin Goodyear. 56 euroa T001 mallia kalliimpi.

    Hinnan takia itse voisin valita Goodyearin. Paitsi että siitäkin näyttää olevan uudempi malli olemassa.
     
  13. rewind

    rewind

    Viestejä:
    418
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Olikos tämä mulle? No vastaan kuitenkin, eli 588.

    Viikonloppuna tuli lisää kokemusta vesikelistä, tällä kertaa moottoritiellä. Vahvistui entisestään huonon/keskinkertaisen sadekelirenkaan kuva, auto lähti muutaman kerran todella terävästi tiestä irti ja mikä teki tilanteista vaarallisempia kuin normaalisti, auto liikkui aina irti lähtiessä jompaan kumpaan sivuun. Esimerkiksi Continentalista huomaa paljon helpommin koska on lähtemässä liirtoon, eikä se tapahdu niin äkkinäisesti. Ja liirrossa kulkee suorempaan kuin Landsail, mikä tekee käytöksestä rauhallisempaa ja paremmin hallittavaa.

    Eli edelleen olen sitä mieltä, että halpisrenkaat kannattaa jättää hyllyyn jos ajelee +100km/h nopeuksia. Kaupunkiajossa menee sitten ihan mainiosti. Itselle nämä olivat viimeiset kiinalaiskumit, tuskin ajan rengassarjaa edes loppuun.
     
  14. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    495
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Erikoista tosiaan, koska itse ajoin kyseisillä renkailla 2 kesää ilman minkäänlaisia kuvaamiasi ongelmia tai tilanteita. Ajoa kertyi moottoriteillä sekä kaupungissa, kuivalla että sateella.

    Voisiko renkaissa olla jokin virhe?
     
  15. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Kyseessä on juurikin tuo lotto josta edellä mainitsin, kiinalaiset käyttää mitä sattuu oravannahkoja ja lehmänsuolia kulloinkin halvimmalla saamaan tehtaalle josta syystä tuo renkaiden laadunvaihtelu heittelee huomattavasti. Testivoitot kerätään tosiaan niillä preemiumseoksilla ja sitten kun mainetta on kerrytetty, katteet hilataan ylös ja laatu tiputetaan alas.
     
    Ihmemies tykkää tästä.
  16. tohtori-no

    tohtori-no

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Varmaan jos tykkää ajaa rallia ja yli 100km/h ajella motarin liittymissä... itse myöskään en ole saanut rankassa sadekelissäkään autoa irti tiestä/liirtoon ja tulee ajeltua motaria aikalailla.. ls588 kyseessä.
     
  17. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tällekin väitteelle pitäisi sitten olla joku lähde, mielellään muu kuin mututuntuma. Ja mieluusti myös todisteet siitä, että eurooppalaiset (halpa- tai merkkirengas-) valmistajat eivät tee samaa?

    Noh, toisaalta case "Nokian testivoittajarenkaat" todisti jo ainakin sen, ettei sitä epärehellisyyttä tarvitse kovin kaukaa ja/tai halpiksista etsiä :vihellys:

    Jonkun verran on varmaan muussakin kuin renkaissa korjattavaa, jos auto lähtee useamman kerran saman tienpätkän aikana tiestä irti :bored: ?

    Tämän talouden LS588:llinen auto on kulkenut toukokuusta lähtien ~pelkkää motaria joka arkipäivä ongelmitta myös vesikeleillä, joten en voi yhtyä mielipiteeseesi renkaiden sopimattomuudesta isoihin nopeuksiin.
     
    Shalashaska tykkää tästä.
  18. iltanen

    iltanen

    Viestejä:
    507
    Rekisteröitynyt:
    14.08.2017
    Onkohan paljon eroa 588 UHP ja 588 SUV? Onko kaikilla samat, kun arvostellaan? :)

    Nyt tuli huomattua tuo löysyys renkaissa, kun vaimon autoon nuo sai kuukausi sitten. Qashqai ilmoittaa paineiksi 2.3. Pitänee keväällä laittaa se 2.7 kaikkiin.
     
  19. Matolaatikko

    Matolaatikko

    Viestejä:
    839
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2018
    3.2 kiloa joka renkaassa. LS588 225/50/17.

    Vaihdoin keskikesän vaiheissa edestä taakse, kun tuo S-max syö renkaita edestä nopeampaa.

    Hyvät renkaat on kaiken kaikkiaan. Jatkossakin nämä tulee itselleni.
     
  20. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 297
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Valitettavasti on ihan normaalia nykymotareille, että on uraa, puroa ja lätäkköä siihen malliin, että sadekelillä lähtee joskus irti. Rauhallisesti käyttäytyvällä renkaalla ei aiheuta kummempia toimenpiteitä. Toki aina voi ajaa 40 km/h tunnissa, jos ei suunnitellusti uskalla mennä em. ongelmakohdan yli. Tällöin on hyvä olla takana valot päällä, että ei tule rekka kontista kylään...
     
  21. rewind

    rewind

    Viestejä:
    418
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei ajettu rallia vaan ihan normaalia motariajoa 120km/h todellinen nopeus.

    Saattaa olla että 10" vanneleveydellä on oma osuutensa, mutta kuten sanottu, Continentalilla ei ole ikinä ollut samanlaisia ongelmia kuin nyt Landsailin kumeilla.
     
  22. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Kyllähän leveillä renkailla on pito sadekelillä huono, tätä saanut autolehdistäkin lukea vuosikymmeniä. Ei kai kukaan ole luullutkaan Landsaileja Continentalin veroisiksi renkaiksi? Hintaakin niillä on varmaan puolet vastaavista Continentaleista. Suurimmalle osalle kuitenkin riittävän hyvät, hintaan nähden jopa erinomaiset hiljaisuutensa ansiosta.
     
  23. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 297
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tuollainen nopea yllätyksellinen pidon menetys ole renkaalle mikään meriitti, oli hintaluokka ja nimi kyljessä mikä tahansa. Yhdestä hinta-edelle renkaan aiheuttamasta vahingosta menee useamman rengassetin "säästöt".
     
  24. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 366
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Veikkaan, että noi halppismerkit tekee eri levyiset versiot venyttämällä kuviota ja "paremmat" merkit suunnittelee muutaman eri iteraation kuviosta eri leveyksisille renkaille. Sen takia leveämmällä renkaalla voi olla huonompi vedenpoisto vaikka peruskoon versiossa onkin hyvä.
     
    Kvarkki ja iltanen tykkäävät tästä.
  25. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Kuka on pidon menetystä meriitiksi kutsunut? Eikä tuosta yhden nimimerkin mutuilustakaan Continentalin ja Landsailin eroista pysty oikein mitään päättelemään, kun ei ole mitään tietoa missä olosuhteissa ja millaisilla kulutuspinnoilla on käyty ajelemassa.
     
  26. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 087
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Olen joskus passiivisesti ihmetellyt miten sama kuvio voi toimia kapeassa ja leveässä renkaassa. Pääosin talvisin on hakkapeliittojen tunnusomainen kuvio laittanut ihmettelemään.

    Selvittelin asiaa hiukan ja esimerkiksi Contin premiumcontact 5:ssa näyttäisi olevan kolme pääuraa leveydessä 195 ja neljä pääuraa leveydessä 205. Eri leveyksissä siis on eroja. Uskoisin silti, että halparengasvalmistajat osaavat tämän verran kehittää (tai kopioida) foot printtiä ihan itsekin.
     
  27. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 297
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No siltä se tässä sivusta seuranneena on vähän tuntunut, kun useampi nimimerkki selittää, että miten hyvät renkaat ja kuskin vika kun ei osaa ajaa. Tuskin se käyttäytyminen on merkittävästi sen rauhallisempaa kapeammilla kumeilla, leveillä vaan tulee alhaisemmissa nopeuksissa esille. Ja ainakin minulle arvaamaton käytös = hylkytuomio. Toki vaihtoehto b on se, että olematon kiinalainen laadunvalvonta on päästänyt paskaa kadulle (= hylkytuomio siitäkin, koko rengasmerkille).
     
    rewind tykkää tästä.
  28. ei naarata

    ei naarata

    Viestejä:
    1 155
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    LS588 on kyllä rungoltaan löysä ainakin sivusuunnassa, paineennosto auttaa asiaan, eikä ainakaan 2,8bar isossa autossa ole yhtään liikaa. Tullut ajettua noilla kaatosateessa motarilla eikä ne lähteneet liirtoon sen kummemmin kuin aiemmat länsikumitkaan, keula nousee vesipatjan päälle jos urissa ajaa ja auto menee suoraan kunnes vauhti laskee / ajaudutaan urista pois. Ei muuten mitään ihmeellisempiä havaintoja.

    Ei ole muuten oman autoilu-uran aikaan koskaan vesiliirrossa auto lähtenyt sivuttain mihinkään, aina se on keula ensin lähtenyt liirtoon ja auto jatkanut matkaansa suoraan. On tullut ajettua kesäkelissä kitkoilla, nypityillä nastoilla ja monen merkkisillä laatukesärenkailla. Toki liirron havaittuani höllään kaasun ja pidän ratin suorassa, siitä on vaan enemmän haittaa jos ohjaamo on täynnä käsiä tuossa vaiheessa.
     
  29. Jusa.L

    Jusa.L

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Auton alla on tällä hetkellä 215/55/17 renkaat nopeusluokka V ja kantavuus 94, mutta mitä tapahtuisi jos ostaisinkin saman koon renkaat nopeusluokalla W ja kantavuus 98 XL?

    Nopeusluokan nousua tuskin huomaa omien kokemuksieni perustella, mutta tuo kantavuusluokan nousu huomaako sen jotenkin, eli onko rengas merkittävästi jäykempi = ajomukavuus laskee?

    Kun Savan Intensa UHP 2 renkaita olisi saatavilla hyvään hintaan, mutta vain tuolla 98 extra load kantavuudella. Testeissä Savan tätä mallia on kehuttu, että on todella hyvä hinta / laatu / ominaisuuksien suhteen...
     
  30. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Hyvä kysymys, jota olen itsekin miettinyt. Kunhan saan uudet renkaat alle, niin voin asiaa yrittää tunnustella. Autossa on nyt alla renkaat luokkaa 91V ja tilasin tismalleen samanlaiset kun olen ollut niihin kovasti tyytyväinen. Kauppa kuitenkin mokasi ja nyt mulla on muuten samat renkaat, mutta 94W.

    Ennakkoon luulen, että en tule huomaamaan mitään eroa. Toki jotain varmaan merkkaa sekin, että mikä sen auton paino on, eli onko sun tapauksessa jo tuo 94 reilusti yli tarpeellisen? Minun autooni riittää hyvin 91 joten 94 on jo enemmän kuin tarpeeksi ja 98 olisi jo todella paljon yli tarpeen.
     
  31. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Ehkä sulla on mennyt vähän tunteisiin tämä rengasasia. Monihan täällä on meltonnut, kun jotkut ovat erehtyneet kehumaan halpoja renkaita. Muistakaa, että me Landsailit ostaneet emme samalla hauku teitä "laaturenkaiden" hankkineita, tai tekemiänne valintoja. Minun puolestani saat ostaa mitkä renkaat haluat, en ala käännyttämään.
     
    Matolaatikko tykkää tästä.
  32. ei naarata

    ei naarata

    Viestejä:
    1 155
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eihän noi Landsailit nyt ihan paskat ole kun Misukkaakin paremmat:
    [​IMG]
     
    Matolaatikko ja thebe tykkäävät tästä.
  33. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Niin, tai siis, vuonna 2014 valmistetut landsailit ovat olleet ihan mukiinmenevät kumit. Tuon jälkeen on ehtinyt virrata paljon vettä Tonavassa. :rolleyes:
     
    iltanen tykkää tästä.
  34. ei naarata

    ei naarata

    Viestejä:
    1 155
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Veikkaisin kuitenkin että kiinakumien kehityssuunta on keskimäärin enemmän nousujohteinen kuin merkkirenkaiden. Sellaistakin on joskus spekuloitu että mainostulot saattaisi vaikuttaa rengastestien tulokseen, mutta kiinakumeilla ei liene tämän suhteen ongelmia kun ne eivät autolehdissä mainosta.
     
  35. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Veikkaisin kuitenkin aivan päinvastaista, mutta testien puutteessa ei voi todistaa juuta eikä jaata.

    Mitä noihin testisponsorointeihin tulee, numeroarvot tuskin valehtelevat ja se on mikä ratkaisee, se on eri asia sitten miten mitäkin osa-aluetta painotetaan ja minkälaiset sanalliset arviot niistä kirjoitetaan. Mikäli sadekelin ominaisuuksille annettaisiin 80% painotus niin testivoittajat olisivat varmasti jotain muuta kuin Contia/bridgeä/nokiaa.
     
  36. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 388
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    ^ Mielenkiinnosta, miten se muuttuisi se järjestys? Ainakin Bridgestonet ovat A- merkinnöin sateen osalta, Pirelli varmaan nousisi kärkikolmikkoon myös, ehkä GY samoin?
     
  37. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Tuosta nopsaan googlaten ADAC 2019 kesärengastestiä, Wet Grip kärkikolmikossa Bridgestone Turanza T005, Vredestein Sportrac 5 ja Michelin CrossClimate+
     
  38. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 388
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Joo, sillä tartuinkin kysymään kun mainitsit, että testivoittajat olisivat jotain muuta kuin esim. Bridge, joka on melko tunnettu hyvästä märkäpidostaan. Tuo CrossClimate on kyllä jännän näköinen rengas, melkein tekisi mieli hommata semmoiset sitten kun rengaskaupoilla pitää käydä (ei nyt ainakaan pariin vuoteen). :tup:
     
  39. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Landsail LS588 ja Michelin näyttää olevan ihan hyviä. Onhan siinä silti 7 merkkiä, jotka on vielä parempia. Itse pidin tuota Micheliniäkin ihan hyvänä (tasoissa Landsailin kanssa). :)
     
  40. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    323
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Käytetyillä painoarvoilla LS tosiaan voitti yhteistuloksessa niukasti Misukan, mutta osa-alueita tarkemmin katsellessa huomio kiinnittyy Landsailin suorastaan vaaralliseen epätasaisuuteen vesikelillä. Enpä ole ennen moista nähnyt, että yksi ja sama rengas saa märkäpidosta (jarrutuspito) täyden kympin (ajettavuuspito 9), mutta vesiliirrosta tulee kutonen! Siinä rengas antaa pidollaan aluksi ymmärtää, että nyt on oikein viimeisen päälle sadekelirenkaat alla, mutta vesiuraan joutuessa tason pudotus on ennätysmäisen raju. Kympin renkaasta kutosen pyöryläksi. Misukalla on turvallisempi tasapaino: jarrutus 7, ajettavuuspito 9 ja vesiliirto 8. Toki Misukalla saisi mielellään olla pykälää parempi jarrutuspito, mutta eipä sitä märkäpitoa oikein saa, kun Michelin keskittyy muita valmistajia enemmän kulutuskestoon.


    @jultsu @Mika__
    Tuossa 2015 TM-testissä märkäominaisuuksien paino oli jo valmiiksi 60 %, joten 80 % ei kovin paljoa vaikuttanut. Lisäsin märkäjarrutukseen ja vesiliirtoon 10 % kumpaankin. Vastapainoksi kevensin kuivajarrutuksesta 12 % ja kuiva-ajettavuudesta 8 %, jotta säilyy 100 %. Kuvassa taulukko, josta valitettavasti puuttuvat Pirelli ja Vrede. Jaetulla ykkössijalla ovat Conti ja Nokia 9,3. Jaetulla kolmossijalla ovat GY, Kumho ja Pirelli 9,1. Kuudentena on Hankook 8,7. Landsail 8,2 ja Michelin 8,0. Conti, Pirelli ja Michelin kärsivät eniten märkäpidon painoarvon kasvattamisesta. Kumho taas nousi sijalta viisi jaetulle kolmossijalle.


    Edit. @aapelih Joskus erot parhaimman ja heikoimman välillä vesiliirron alkunopeudessa ovat olleet jopa hieman toistakymppiä. Siihen nähden erot olivat harvinaisen pieniä tuossa vuoden 2015 testissä. Joko vesiliirtokynnyksen äkkinäisyydessä/ajettavuudessa on ollut huomattavia eroja, tai sitten on mielestäni annettu liian suuret arvosanaerot. Alkunopeudet: Kumho 85,3 km/h, Michelin 84,2 km/h ja Landsail 82,5 km/h. Vesiliirron painoarvo oli 15 %, joten yhden ero vesil. arvosanassa vaikuttaa 0,15 loppuarvostelussa. Nyt paras sai liirrosta 10, huonoin 6. Jos olisi ollut parhaalle 9 ja huonoimmalle 7, niin Landsailin loppuarvosana olisi ollut pyöristyksistä riippuen 8,4 tai 8,5 nykyisen 8,3 sijaan. Sijoitus ei silti muuttuisi, koska seuraava ylempänä on vesiliirrossa toiseksi paras Dunlop kokonaisarvosanalla 8,6.

    Sellaisen huomasin renkaiden kovuuksista, että Landsail käyttää kaikkein pehmeintä kumiseosta, Shore A 63. Asteikko on 0-100 sadan ollessa täysin joustamaton. Landsail saa pehmeydellä pitoa, mutta kuluminen nopeutuu. Michelin käyttää vähemmän yllättäen testin kovinta seosta, 75 Shore A. Vertailun 15:stä renkaasta kaikki muut ovat 68-74 Shore A. Michelin ei pääse vertailussa hyötymään kulutuskestostaan, koska sitä ei testata, mutta kärsii märkätesteissä, joiden painoarvo on suuri (60 %). Tämän takia halvan kiinalaisen on mahdollista päihittää kokenut Michelin. Lisäsin kuvan sanallisesta loppuarvostelusta.

    Screenshot_20190911-115156.png IMG_20190911_160216.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
    aapelih, rewind ja Mika__ tykkäävät tästä.
  41. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    727
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
     
  42. rewind

    rewind

    Viestejä:
    418
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No eikös täällä kaikki ole "mutuilua", myös se renkaan kehuminen? Itse kuitenkin tiedän missä olen ajanut ja minkälaisessa kelissä, ja sen perusteella voin sanoa että Continental on paljon Landsailia edellä, ja ero vaan korostuu kun nopeus kasvaa ja/tai keli huononee. Ja kulutuspinnoista sen verran että nykyiset Landsailit on ekaa kesää alla.

    Allekirjoitan löysyyden, menee samaan kastiin talvirenkaiden kanssa.

    Ei ole mullakaan sivuttain lähtenyt auto vesiliirroissa ennen, siksi vähän ihmettelinkin tuota käytöstä. Joka tapauksessa luottoa ei hirveästi enää ole, mikä on vähän huono juttu auton ratissa.

    Kuten tuossa edellä jo mainittiinkin, kokonaispisteitä tärkeämpi on nuo osa-aluepisteet. Ja myös se kannattaa ottaa huomioon, että testattu rengaskoko oli 205/55/16. Landsail sai huonot pisteet juurikin vesiliirrosta ja (löysyydestä johtuen) myös ohjausvasteesta, eli on huono/huonohko rengas juuri niissä ääriolosuhteissa, joissa renkaalta vaadittaisiin luotettavuutta. Testi tukee täysin omaakin kokemusta/"mutuilua", enkä tule kiinakumeja enää autooni laittamaan, jollei sitten ajo muutu pääosin kaupunkiajoksi, johon ne ovat täysin riittävät. Contitkaan eivät täydelliset ole, mutta omaan makuun ovat hintansa arvoiset. Maksan mieluusti sen 600€/sarja enemmän, jos pystyn luottamaan renkaaseen.
     
  43. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Ei ne sivuttain lähde heittämään, ellei sitten siinä vesipatjan päällä ollessa iske ihan helvetinmoinen sivutuuli, tai sarvikuono tönäise. Aika epätodennäköistä.

    Oste rewindi Michelin Pilot Sport 4:t, jos täytyy päristellessä pystyä "luottamaan renkaisiin". Ei niihinkään liikaa voi luottaa, jos ei taidot riitä, mutta parhaat ne on tällä hetkellä.
     
  44. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    204
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juu, esim. renkaan jarrutus- tai sivuttaispidollahan ei ole mitään väliä turvallisuuden kannalta, vaan tärkeimpiä ovat juuri ne kohdat, joissa joku tietty rengas pärjää kiitettävän sijasta keskiverrosti :rolleyes:.

    Kukaan tuskin on väittänyt, että esimerkiksi Landsailit olisivat Conteja paremmat, mutta on myös melko tuuheaa väittää esimerkiksi Michelinin voittanutta rengasta "huonoksi", "vaaralliseksi" tai "riittämättömäksi maantieajoon" :rofl:.

    Lisäksi harva vaaratilanne on yhtä ennakoitavissa ja ajokäytöksellä vältettävissä kuin vesiliirto. Eli paljon mieluummin tinkisin siitä ominaisuudesta renkaassa kuin esimerkiksi pidosta.

    Ps. @TommiZeliard löytyykö tuosta TM:n testistä vesiliirron alkunopeuksia? Olisi mielenkiintoista nähdä, ovatko erot arvosanojen välillä yhtä dramaattisia miltä kuulostavat (tyyliin 6: 40 km/h ja 10: 90 km/h vai 68 ja 74 km/h).
     
  45. rewind

    rewind

    Viestejä:
    418
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No mulla lähti 3-4 kertaa, ja molempiin sivuihin joten ei ollut tuulesta kiinni. Tiedä sitten onko renkaat vialliset tai muuta. Tuo sivuttain liikkuminen ihmetyttää siinäkin mielessä kun auto on neliveto, jonka pitäisi olla vajaavetoista vakaampi. Tai sitten se tietyn tyyppisillä renkailla aiheuttaa tuota, en ole niin viisas että osaisin sanoa.

    Ei ole väittänyt, mutta jännästi jos jotain rengasmerkkiä sattuu haukkumaan, se on vaan mutuilua tai jotain muuta. Puhuin omasta kokemuksesta, ja sen perusteella Landsailia ei kannata ostaa jos ajaa paljon +100km/h osuuksia. Tätä tukee osin ihan rengastestitkin. Oman kokemuksen perusteella Landsailit ovat vaaralliset moottoritienopeuksissa sateella ja huonot väistötilanteissa löysyytensä takia, ihan sama kuinka monta nauruhymiötä laitat. Muuten ihan ok renkaat.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
  46. Jan11

    Jan11

    Viestejä:
    162
    Rekisteröitynyt:
    19.05.2017
    On kyllä erikoista. Nimimerkillä 27 vuoden aikana kahdesti ollut vesiliirrossa ylipäätään. Toki itse olen rauhallinen kuski. Ja toisessa autossamme on muuten nuo TM testin sijan 13 Goodridet, hyvin on toimineet nekin.
     
  47. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    495
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse en muista olleeni ikinä huomattavassa liirrossa. Siis niin, että auto olisi vaihtanut suuntaa sivuttain tai edes huomannut ihmeempiä. Ja kortti on ollut vuodesta 1996.
     
  48. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kerran oli pienessä vesiliirrossa Michelin Energy Saver renkailla, jotka oli lisäksi kaikki aika loppuunkuluneet. Nopeusrajoitus 100 km/h. Koko 205/55 16. Harvemmin sitä taitaa olla kunnon vesisadetta ja lisäksi vesiurissa ei ole muutenkaan järkevää ajaa.
     
  49. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Ei tarvi olla kummoinenkaan tihku että vettä kertyy seisomaan uudelle asfaltille, ja auto voi nousta patjalle ja lähteä lapasesta esim. ohitustilanteessa tai rampille kurvattaessa.
     
  50. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016