Kerro miksi tänään vituttaa! :(

Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Varmaan kuitenkin tiedät että ympäristö ei ole ainoa syy vaan myös eettisyys näyttelee suurta osaa..
Nahka on pitkälti lihateollisuuden sivutuote. Niin kauan kuin lihantuotantoa on, on nahan käyttämättä jättäminen enemmän eettisesti arveluttavaa. Vielä arveluttavampaa on sen korvaaminen jälleen uudella öljypohjaisella tuotteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
Nahka on pitkälti lihateollisuuden sivutuote. Niin kauan kuin lihantuotantoa on, on nahan käyttämättä jättäminen enemmän eettisesti arveluttavaa. Vielä arveluttavampaa on sen korvaaminen jälleen uudella öljypohjaisella tuotteella.
Nahka on osa tuotantoa. Jos nahan kysyntä laskee nostaa se lihan tuotannon hintaa joka taas laskee lihan tuotoa.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 029
Nahka on pitkälti lihateollisuuden sivutuote. Niin kauan kuin lihantuotantoa on, on nahan käyttämättä jättäminen enemmän eettisesti arveluttavaa. Vielä arveluttavampaa on sen korvaaminen jälleen uudella öljypohjaisella tuotteella.

Tämä. Ja lihankorvikkeiden eli kasvi-/viljaproteiinien hiilijalanjälki kannattaa myös miettiä. Paljonko vaikka sen edullisemman tofun maahantuonti saastuttaa, vaikka se onkin eettisempää eläinrakkaan näkökulmasta. Suomessa tuotantoeläimet elää kuitenkin pääsääntöisesti hyvän elämän.

Ja autoteollisuudessa vinyylin & ja muiden synteettisten verhoiluiden käyttö. Eipä ole muovinahka kovin kestävää penkeissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
335
Mutta kuvittele jos keksittäisiin synteettinen liha jota voisi syödä ihan niin paljon kuin haluaa eikä siinä olisi terveyshaittoja. Siirtyisitkö syömään sitä?
Kuvittele, jos ihminen saisi tarvitsemansa ravinnon auringonvalosta, olisitko syömättä:)
Että tämmöistä keskustelua tällä kertaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
Ja sitten kyselet; Mutta kuvittele jos keksittäisiin synteettinen liha.
Nojuu, väärä sanavalinta. Tarkoitin tietysti että jos keksitään täysin lihan ominaisuuksilla varustettu keinoliha. Keinolihaa on jo nyt mutta kaikki ominaisuudet ei ole vielä aidon lihan tasolla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 567
Nojuu, väärä sanavalinta. Tarkoitin tietysti että jos keksitään täysin lihan ominaisuuksilla varustettu keinoliha. Keinolihaa on jo nyt mutta kaikki ominaisuudet ei ole vielä aidon lihan tasolla.
Ilmeisesti myös kustannustehokas prosessi on kehittämättä, siis jos tässä nyt miettii niitä käyttökohteita joissa vaatimukset ominaisuuksista pienempiä, tosin niissä kyse nimenomaan hinnasta, jos halvempaa, niin selvä homma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
Ilmeisesti myös kustannustehokas prosessi on kehittämättä, siis jos tässä nyt miettii niitä käyttökohteita joissa vaatimukset ominaisuuksista pienempiä, tosin niissä kyse nimenomaan hinnasta, jos halvempaa, niin selvä homma.
Juu niin on.
Mutta alkuperäinen kyssärihän mulla oli että jos/kun keksitään lihan kaltainen tuote/keinoliha jota ei erota oikeasta lihasta niin miksi tietyt ihmiset silti haluaisivat syödä oikeaa lihaa eikä keinolihaa. Sitä en ymmärrä..

Mutta "alkaa" menemään aika offtopickiksi :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 567
Juu niin on.
Mutta alkuperäinen kyssärihän mulla oli että jos/kun keksitään lihan kaltainen tuote/keinoliha jota ei erota oikeasta lihasta niin miksi tietyt ihmiset silti haluaisivat syödä oikeaa lihaa eikä keinolihaa. Sitä en ymmärrä..

Mutta "alkaa" menemään aika offtopickiksi :D
Jatkoin tuonne ehdotettuun
toisesta ketjusta

Syömistä on kahdenlaista, ihan se perus pakkopulla että kone pysyy toiminnassa ja siinä ohjaa luonto sitten syömään jotain mistä tulee tyydyttävä tunne. Mielikuvia siinäkin. Mutta joo minunmielestä moni mössö, ihan sama on synteetistä vai ei, kunhan hyvä olo ja plussaa jos vähemmän haittavaiktuksia. Moni mössö onkin sellaista mikä monella tavalla keinotekoista, ja välillä haittavaikutusten kerran vs aiempi kehitusvaihe.

Sitten on syömistä, ruokailua joihin liittyy paljon muutakin, en nyt tiedä miten sanoisin, mutta sanotaan vaikka aitoja tuotteita, aitoja raaka-aineita. Suuri osa kokemusta on jotain muuta kuin se suutuntuma tai ravintoarvot.

Osa voi vaatia kovaa ammattitaitoa kokilta että se jostain raaka-aineesta herkullista, ja aina edes ei ole kyse siitä että se olisi sokkona herkullista, voi olla jopa kaukana sellaisesta, eli se muu on se juttu.

Jos alkoholia juonut, niin voi ehkä verrata siihen, ei välttämättä ole herkullisesta mausta, vaan jostain muusta. Ei, en tarkoita että sillä maulla ei olisi väliä, vaan se voi olla erittäin tärkeä, voi olla hyvin tyydyttäviä kokemuksia.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Reissu tuli tehtyä, joskin sitä tuli porukalla kiskaistua ihan liikaa brenkkua. Näin ollen jokunen päivä meni ihan ohi. No sen siitä saa, kun porukassa tykätään oluesta. "Otetaan tästä yhdet pubista" ja siinä sitten tippuu muutamat ja paikallinen pubikiertue saa alkunsa.

Seuraava reissu sitten on luultavasti itsekseen niin pääsee ehkä vähemmällä kiskomisella.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
542
Reissu tuli tehtyä, joskin sitä tuli porukalla kiskaistua ihan liikaa brenkkua. Näin ollen jokunen päivä meni ihan ohi. No sen siitä saa, kun porukassa tykätään oluesta. "Otetaan tästä yhdet pubista" ja siinä sitten tippuu muutamat ja paikallinen pubikiertue saa alkunsa.
On se kyllä prkle.
No vaikka vanha ukko yli viisikymppisenä olen, niin miten kyetään saamaan parin päivän naamat niin, ettei niitä muista?
Vai onko vain urbaaanilegendaa.
Tämähän siis tässä vähän harmittaa, vaikka niitä muutaman päivän retkiä on tullut vietettyä silloin tällöin.
Eli miten voi muisti hävitä pariksi päiväksi?
En ole dokannut tarpeeksi, enkä sitten ilmeisesti muistinmenetykseen kykene? Varsinkin oluella luulisi olevan hieman haastavaa?
Paljon kysymyksiä, mutta vastaus löytyy varmaan täältä?
Vtuttaa kun olen ikäni ollut kyvytön tuohon. Onko minussa jotain vikaa?
Tarvetta muistinmenetykselle kyllä olisi silloin tällöin.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
On se kyllä prkle.
No vaikka vanha ukko yli viisikymppisenä olen, niin miten kyetään saamaan parin päivän naamat niin, ettei niitä muista?
Vai onko vain urbaaanilegendaa.
Tämähän siis tässä vähän harmittaa, vaikka niitä muutaman päivän retkiä on tullut vietettyä silloin tällöin.
Eli miten voi muisti hävitä pariksi päiväksi?
En ole dokannut tarpeeksi, enkä sitten ilmeisesti muistinmenetykseen kykene? Varsinkin oluella luulisi olevan hieman haastavaa?
Paljon kysymyksiä, mutta vastaus löytyy varmaan täältä?
Vtuttaa kun olen ikäni ollut kyvytön tuohon. Onko minussa jotain vikaa?
Tarvetta muistinmenetykselle kyllä olisi silloin tällöin.
Vähän luulisin että tuo päivien meneminen ohi ei viitannut muistinmenetykseen, vaannsiihen ettei pystynyt krapuloissaan tekemään mitään järkevää.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
542
Vähän luulisin että tuo päivien meneminen ohi ei viitannut muistinmenetykseen, vaannsiihen ettei pystynyt krapuloissaan tekemään mitään järkevää.
Juu. Mutta legendan mukaan jotkut ovat kyenneet viettämään esim. vaikkapa koko viikon lomansa niin lärveissä, etteivät muista kuin lähdön lentokentältä ja kotiinpaluun.
Onhan se nyt ihan prseetä jos minä en siihen koskaan ole kyennyt. Tai edes muutamaan päivään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
349
Juu. Mutta legendan mukaan jotkut ovat kyenneet viettämään esim. vaikkapa koko viikon lomansa niin lärveissä, etteivät muista kuin lähdön lentokentältä ja kotiinpaluun.
Onhan se nyt ihan prseetä jos minä en siihen koskaan ole kyennyt. Tai edes muutamaan päivään.
Juo nopeammin. Sammumisen jälkeen juot heti kirkkaita.

Taito opetellaan teininä ja loppu elämä opetellaan miten taitoa ei käytetä.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
542
Juo nopeammin. Sammumisen jälkeen juot heti kirkkaita.
Taito opetellaan teininä ja loppu elämä opetellaan miten taitoa ei käytetä.
Olen kyllä yrittänyt joskus, mutta silti se muisti vain palailee.
Teininä ei tullut vedettyä muutaman päivän putkia. kun oli öh. teini ja piti kotona asua ja kouluakin käydä.
Ilmeisesti ammattilaiset erikseen?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
542
Ei se ole sellainen muistinmenetys mitä haet.
Parempi muistaa ja tietää mitä tekee/teki.
Tottahan tietenkin.
Saattaa olla että tämä on vain sitä, mitä suomalaisessa äijäkulttuurissa halutaan kehuskella korostettaessa kännin määrää.
Mielenkiintoista sen sijaan olisi tietää miten usein näin oikeasti tapahtuu vai onko se kulttuuriin sopivaa toisille äijille kerrottavaa lätinää.
Itse en ole moista tosiaan koskaan kokenut, joten tapahtuuko näin muille vai onko se vaan pskapuhetta?
Voiko siis oikeasti vetää monen päivän kännit, muistamatta mitään mitä silloin tapahtui.
Eli onko viikon känniputki muistamattomuudessaan todellinen vai onko nämä vain tarinoita.
Yhtäkään kaverianikaan en tiedä moista kokeneen.
Tosin saattaa olla väärät kaveripiirit.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Kai se nyt kävi jo selväksi, että täällä ei kukaan ole sanonut menettävänsä muistia useaksi päiväksi, mutta sulla on joku pakonomainen tarve jankata tuota asiaa?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
542
Kai se nyt kävi jo selväksi, että täällä ei kukaan ole sanonut menettävänsä muistia useaksi päiväksi, mutta sulla on joku pakonomainen tarve jankata tuota asiaa?
Jaa. Onko jotenkin arka aihe? Tuolla aiemmin oli maininta aiheesta että pari päivää meni ohi dokatessa, niin sitäkö nyt ei olisi saanut kyseenalaistaa ja kysellä muiden kokemuksia?
Ja taas vtuttaa vielä enemmän tuollaiset kommentit. Mielestäsi on ilmeisesti pakonomaista vastata pari kertaa kun kommentoidaan kysymyksiin?
Yritä nyt vähän edes.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 548
Juu. Mutta legendan mukaan jotkut ovat kyenneet viettämään esim. vaikkapa koko viikon lomansa niin lärveissä, etteivät muista kuin lähdön lentokentältä ja kotiinpaluun.
Onhan se nyt ihan prseetä jos minä en siihen koskaan ole kyennyt. Tai edes muutamaan päivään.
Niin onko tässä mielestäsi jotain hienoa? Ylipäätään itseääni vituttaa tämä suomalaisten ryyppäämisen ihannointi, hei vittu, olin niin kännissä että en muista mitään jne. Pakkoko sitä on jumalauta vetää niin saatanasti, jos käy noin?
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
543
Eli onko viikon känniputki muistamattomuudessaan todellinen vai onko nämä vain tarinoita.
Yhtäkään kaverianikaan en tiedä moista kokeneen.
Tosin saattaa olla väärät kaveripiirit.
Olen pahoillani jos aiheutan vitutusta. Minun nähdäkseni viikon blackout aiheutetaan siten, että ollaan esim. mökillä porukalla ja mitään järkevää aktiviteettia ei ole kuin juominen. Siinä tylsyyteen kiskoo viinaa ja pelaa korttia. Viikon päästä ei muista muuta, kuin että tuli pelattua korttia jonain iltana. Eli kaiken tekemisen minimointi voi mielestäni tehdä sen, ettei muista viikon tapahtumista mitään, koska niitä tapahtumia ei oikeasti ollut. Vaihtoehtoisesti ne (vähäiset) tapahtumat olivat silloin kun itse makoili sammuneena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
Ruuanlaitto vituttaa kun on joitain asioita mitä ei vaan osaa ja aina vaan yrittää.

Ote pidän itseäni ihan kohtalaisena kokkina mutta muutama asia on mitkä vaan ei onnistu. Ei sitten millään vaikka kuinka yrittää. Yks asia on melkein kaikki keitetyt asiat. Ei vaan saa niitä oikein onnistumaan. Perusriisi. Aina liikaa tai liian vähän vettä. Jää raa'aksi tai palaa pohjaan tai tulee puuroa. Perunoiden keitto sama homma, joko jää raa'aksi tai menee muusiksi. Couscousin tekeminen menee muusiksi tai sitten jää litra vettä ja siitä tulee mössöä. Ja kaikki nämä siis vaikka kuinka yrittää tehdä ohjeiden mukaan ja lisätä juuri oikean määrän vettä ja keittää juuri oikean ajan niin ei. Aina menee jotain vituiks.
Tänään yritin tehdä salaattiin couscousia. Otin täsmälleen oikeat määrät kaikkea ja tein täsmälleen niinkuin ohje sanoo. Silti jä pari desiä vettä kattilaan ja tuli mössöä. Joku viikko sitten ostin puikulaperunaa. Keittohje sanoi että kiehauta ja odota vartti koska ne kypsyy nopeammin. Vitunmarjat, kovia kuin kivet. Ei muuta kuin lisää keittämistä eikä niistä hyviä saanut. Muusi noista tehtynä oli kyllä hyvää.

Toinen on särpimet ja salsat. Oon yrittäny tehdä salaa ja taboullehia ja tsatsikia useita kertoja ja aina menee vituiks. Vaikka tekee kuinka ohjeen mukaan niin aina jotain liian paljon tai liian vähän ja maistuu liikaa sille tai tälle. Käyp vituttammaan ku kauheella innolla alkaa tekemään ja lopputulos lentää suoraan roskiin.

Leipomisesta en jaksa edes alkaa avautumaan..
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ruuanlaitto vituttaa kun on joitain asioita mitä ei vaan osaa ja aina vaan yrittää.

Ote pidän itseäni ihan kohtalaisena kokkina mutta muutama asia on mitkä vaan ei onnistu. Ei sitten millään vaikka kuinka yrittää. Yks asia on melkein kaikki keitetyt asiat. Ei vaan saa niitä oikein onnistumaan. Perusriisi. Aina liikaa tai liian vähän vettä. Jää raa'aksi tai palaa pohjaan tai tulee puuroa. Perunoiden keitto sama homma, joko jää raa'aksi tai menee muusiksi. Couscousin tekeminen menee muusiksi tai sitten jää litra vettä ja siitä tulee mössöä. Ja kaikki nämä siis vaikka kuinka yrittää tehdä ohjeiden mukaan ja lisätä juuri oikean määrän vettä ja keittää juuri oikean ajan niin ei. Aina menee jotain vituiks.
Tänään yritin tehdä salaattiin couscousia. Otin täsmälleen oikeat määrät kaikkea ja tein täsmälleen niinkuin ohje sanoo. Silti jä pari desiä vettä kattilaan ja tuli mössöä. Joku viikko sitten ostin puikulaperunaa. Keittohje sanoi että kiehauta ja odota vartti koska ne kypsyy nopeammin. Vitunmarjat, kovia kuin kivet. Ei muuta kuin lisää keittämistä eikä niistä hyviä saanut. Muusi noista tehtynä oli kyllä hyvää.

Toinen on särpimet ja salsat. Oon yrittäny tehdä salaa ja taboullehia ja tsatsikia useita kertoja ja aina menee vituiks. Vaikka tekee kuinka ohjeen mukaan niin aina jotain liian paljon tai liian vähän ja maistuu liikaa sille tai tälle. Käyp vituttammaan ku kauheella innolla alkaa tekemään ja lopputulos lentää suoraan roskiin.

Leipomisesta en jaksa edes alkaa avautumaan..
Keitä riisi vaan suosiolla väljässä vedessä ja kaada kypsät riisit lävikköön ja valuta ylimääräinen vesi pois.

Perunoiden kypsyyttä voi kokeilla haarukalla tai hammastikulla keittämisen aikana ja niin pitääkin tehdä, koska eri lajikkeet tarvitsevat eri keittoajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
Keitä riisi vaan suosiolla väljässä vedessä ja kaada kypsät riisit lävikköön ja valuta ylimääräinen vesi pois.

Perunoiden kypsyyttä voi kokeilla haarukalla tai hammastikulla keittämisen aikana ja niin pitääkin tehdä, koska eri lajikkeet tarvitsevat eri keittoajan.
Ongelma onkin siinä että mä TIEDÄN miten noi kyseiset asiat tehdään mutta silti ne osaan ryssiä lahjakkaasti. Joka paikassa missä riisiä nään niin se on semmoista nättiä irtoriisiä ihan normaalisti keitetty mutta itte kun yritän niin se on aina jotain saatanan mössöä tai ylikypsää. Keitti väljässä vedessä tai ei.

Tää on jotenkin koomista kun omasta mielestä olen ihan kohtalainen kokki ja jokku Hasselbackan perunat ei tuota mitään ongelmaa mutta joku vitun riisi tai keittoperunat tuntuu olevan ylivoimaisia.

Leivontaa en jaksa ees alkaa kun ne menee järjestäen vituiks. Ohjeita ja oppaita on vaikka kuinka mutta ongelma on siinä että siihen taikinaan pistäisi saada se oikea tuntu joka ainakin itellä pitää saada ite kokeilla että tietää mikä on hyvää taikinaa ja mikä huonoa. Pelkkiä ohjeita ja oppaita käyttämällä ei tuu lasta eikä paskaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ongelma onkin siinä että mä TIEDÄN miten noi kyseiset asiat tehdään mutta silti ne osaan ryssiä lahjakkaasti. Joka paikassa missä riisiä nään niin se on semmoista nättiä irtoriisiä ihan normaalisti keitetty mutta itte kun yritän niin se on aina jotain saatanan mössöä tai ylikypsää. Keitti väljässä vedessä tai ei.

Tää on jotenkin koomista kun omasta mielestä olen ihan kohtalainen kokki ja jokku Hasselbackan perunat ei tuota mitään ongelmaa mutta joku vitun riisi tai keittoperunat tuntuu olevan ylivoimaisia.

Leivontaa en jaksa ees alkaa kun ne menee järjestäen vituiks. Ohjeita ja oppaita on vaikka kuinka mutta ongelma on siinä että siihen taikinaan pistäisi saada se oikea tuntu joka ainakin itellä pitää saada ite kokeilla että tietää mikä on hyvää taikinaa ja mikä huonoa. Pelkkiä ohjeita ja oppaita käyttämällä ei tuu lasta eikä paskaa.
Menee jo vähän ketjun ulkopuolelle, mutta riisin kypsyyttä voi kokeilla keittämisen aikana maistamalla ja itse tosiaan kaadan aina riisin lävikköön semmoiseen metalliseen pastafarilävikköön ja huuhtelen kuumalla vedellä.

Tekemällä oppii ja harvoin katson mitään ohjeita. Parasta tulee kun soveltaa itse ja poimii sieltä täältä parhaita vinkkejä.

Itsekään en ole hyvä leipomisessa, mutta ciabattaleipä ja pizzataikinat onnistuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 175
Valitan OT:ta, mutta ihan hyviä riisinkeittimiä saa Amazonista 50€, ja ne tekee kaiken valmiiksi. Itsellä on pieni riisinkeitin niin osa arkea nyt, että en pärjäisi ilman..

--

Itsellä vituttaa, kun ei onnistu leivät. Nimimerkillä jo 3 leipää, jotka ei kohonneet kunnolla ja jäi lättänäksi.. Olen tehnyt oikein hyvän pataleivän joskus 2017, mutta nyt korona-aikana leivät on kaikki menneet pieleen. Tietenkin puolivalmiit kaupan patongit onnistuu, mutta ei onnistu jauhopussista leivät. Taikina ei vaan paisu kunnolla ja leipä jää kovaksi ja lättänäksi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Valitan OT:ta, mutta ihan hyviä riisinkeittimiä saa Amazonista 50€, ja ne tekee kaiken valmiiksi. Itsellä on pieni riisinkeitin niin osa arkea nyt, että en pärjäisi ilman..

--

Itsellä vituttaa, kun ei onnistu leivät. Nimimerkillä jo 3 leipää, jotka ei kohonneet kunnolla ja jäi lättänäksi.. Olen tehnyt oikein hyvän pataleivän joskus 2017, mutta nyt korona-aikana leivät on kaikki menneet pieleen. Tietenkin puolivalmiit kaupan patongit onnistuu, mutta ei onnistu jauhopussista leivät. Taikina ei vaan paisu kunnolla ja leipä jää kovaksi ja lättänäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
Menee jo vähän ketjun ulkopuolelle, mutta riisin kypsyyttä voi kokeilla keittämisen aikana maistamalla ja itse tosiaan kaadan aina riisin lävikköön semmoiseen metalliseen pastafarilävikköön ja huuhtelen kuumalla vedellä.

Tekemällä oppii ja harvoin katson mitään ohjeita. Parasta tulee kun soveltaa itse ja poimii sieltä täältä parhaita vinkkejä.

Itsekään en ole hyvä leipomisessa, mutta ciabattaleipä ja pizzataikinat onnistuu.
Mä oon yrittäny jo 20v mutta ei niin ei. Sama leipomisessa. Pitäis vissiin mennä jonnekki kansalaisopiston kurssille leipomisesta.

Ja offtopic: pizzataikinaakin useamman kerran yrittäny eri jauhoista ja tavoilla mutta ei niin ei. Ei ole sitä oikeeta tuntumaa kun ei tiiä mikä on oikea tuntuma. Vaivaa ja vaivaa ja näyttää samalta kuin videoissa ja teen kuin videossa ja kevyt oliiviöljy ja kulhoon ja jääkaappiin. Seuraavana päivän pois jääkaapista, taikina pois kulhosta ja painellaan leivonta-alustalla keskeltä ulos nätti kiekko ja sitten uuniin pizzakivelle ja uskomattoman upea pizza ulos.
Oma versio: otetaan taikina jääkaapista, yritetään repiä se oliiviöljystä huolimatta kiposta ulos. Tässä vaiheessa se on jo lässähtänyt klöntiksi. Sitten leivonta-alustalla painellaan keskeltä ulos ja taikina on kuin kumia, vaikka kuinka yrittää painella niin taikina kursiutuu aina kasaan ja sitten jossain välissä se repeää ja nätin pyöreä pohjan sijasta mulla on keskeltä millin ohut soikion ja kulmikkaan hybridi jossa ranteepaksuiset reunat. Sitten täyttee päälle ja koko komeus pizzakiven päälle ja uuniin/grilliin. Tulos: oliiviöljy polttaa koko paskan pohjan vaikka täytejuusto ei ole alkanut edes sulaa. Pääliset kun ovat valmiit niin pizza pois ja nauttimaan kivikovasta palaneesta pohjasta ja hädin tuskin lämmenneistä täytteistä.

Puuh. Joka kerta sama setti vaikka aina innolla lähtee pizzaa tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 724
Ruuanlaitto vituttaa kun on joitain asioita mitä ei vaan osaa ja aina vaan yrittää.
Meillä on ihan sama ongelma.

Itse pidän itseäni huonona kokkina enkä edes yritä mitään liian vaikeaa kun vituiks menee aina. Toisaalta eipä edes koira kerjää vieressä jos tästä jotain positiivista hakee.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Oma versio: otetaan taikina jääkaapista, yritetään repiä se oliiviöljystä huolimatta kiposta ulos. Tässä vaiheessa se on jo lässähtänyt klöntiksi. Sitten leivonta-alustalla painellaan keskeltä ulos ja taikina on kuin kumia, vaikka kuinka yrittää painella niin taikina kursiutuu aina kasaan ja sitten jossain välissä se repeää ja nätin pyöreä pohjan sijasta mulla on keskeltä millin ohut soikion ja kulmikkaan hybridi jossa ranteepaksuiset reunat. Sitten täyttee päälle ja koko komeus pizzakiven päälle ja uuniin/grilliin. Tulos: oliiviöljy polttaa koko paskan pohjan vaikka täytejuusto ei ole alkanut edes sulaa. Pääliset kun ovat valmiit niin pizza pois ja nauttimaan kivikovasta palaneesta pohjasta ja hädin tuskin lämmenneistä täytteistä.
Pizzan leipominen on kyllä jännää salatiedettä. Just tasan tarkkaan täsmälleen samaa ohjetta noudattaessa lopputulos voi olla kumia, pikaliimaa, sementtiä tai valtava tuulihattu.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 947
Toi pitsataikinan kanssa pelaaminen on ainakin omalla kohdalla samaa settiä kun leivän teko. Tuurista kiinni. Tuntuu että se hiiva elää omaa elämää vaikka kuinka pitäs suht tasaset lämmöt ja kuivahiivan kaa sen herätelämmön siinä suht tarkassa 42 asteessa.
Välillä tulee lähes täydelliset sämpylät tai pari leipää siitä kolmen desin taikinasta, ja välillä niillä uunin tuotoksia vois käyttää ukrainan puolustukseen tykinkuulana tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Jatkuvat uniongelmat rassaa varsinkin nyt kun lämpimämpää ja alkanut hikoilla enemmän. Taas 24h ollut hereillä ku ei vaan tuu lasta eikä paskaa nukkumisesta ja sitku nukkuu niin hujahtaa se väh. 10h ku pyörii koko yön.

Vituttaa myös ku joutunut taas siirtyy ateriankorvikkeisiin ku mikään muu ei pysy sisällä. Niissä hurjat 170kaloria/purkki eikä niitäkään oikein huvita kymmentä vetää/päivä saati sit raahailla kaupasta :rolleyes:
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Jatkuvat uniongelmat rassaa varsinkin nyt kun lämpimämpää ja alkanut hikoilla enemmän. Taas 24h ollut hereillä ku ei vaan tuu lasta eikä paskaa nukkumisesta ja sitku nukkuu niin hujahtaa se väh. 10h ku pyörii koko yön.

Vituttaa myös ku joutunut taas siirtyy ateriankorvikkeisiin ku mikään muu ei pysy sisällä. Niissä hurjat 170kaloria/purkki eikä niitäkään oikein huvita kymmentä vetää/päivä saati sit raahailla kaupasta :rolleyes:
Ilmalämpöpumppu tilaukseen jos on oma kämppä. Muuten katselisin jotain siirreltävää ilmastointilaitetta. Auttaa kummasti nukkumisen kanssa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 858
Mä oon yrittäny jo 20v mutta ei niin ei. Sama leipomisessa. Pitäis vissiin mennä jonnekki kansalaisopiston kurssille leipomisesta.

Ja offtopic: pizzataikinaakin useamman kerran yrittäny eri jauhoista ja tavoilla mutta ei niin ei. Ei ole sitä oikeeta tuntumaa kun ei tiiä mikä on oikea tuntuma. Vaivaa ja vaivaa ja näyttää samalta kuin videoissa ja teen kuin videossa ja kevyt oliiviöljy ja kulhoon ja jääkaappiin. Seuraavana päivän pois jääkaapista, taikina pois kulhosta ja painellaan leivonta-alustalla keskeltä ulos nätti kiekko ja sitten uuniin pizzakivelle ja uskomattoman upea pizza ulos.
Oma versio: otetaan taikina jääkaapista, yritetään repiä se oliiviöljystä huolimatta kiposta ulos. Tässä vaiheessa se on jo lässähtänyt klöntiksi. Sitten leivonta-alustalla painellaan keskeltä ulos ja taikina on kuin kumia, vaikka kuinka yrittää painella niin taikina kursiutuu aina kasaan ja sitten jossain välissä se repeää ja nätin pyöreä pohjan sijasta mulla on keskeltä millin ohut soikion ja kulmikkaan hybridi jossa ranteepaksuiset reunat. Sitten täyttee päälle ja koko komeus pizzakiven päälle ja uuniin/grilliin. Tulos: oliiviöljy polttaa koko paskan pohjan vaikka täytejuusto ei ole alkanut edes sulaa. Pääliset kun ovat valmiit niin pizza pois ja nauttimaan kivikovasta palaneesta pohjasta ja hädin tuskin lämmenneistä täytteistä.

Puuh. Joka kerta sama setti vaikka aina innolla lähtee pizzaa tekemään.
Tuli mieleen tuosta jääkaappikäsittelystä, että siinähän ei ainakaan leivän kanssa tarvi vaivata sitkoa vaan ajatus on sekoittaa aineet tasaiseksi. Sitko muodostuu itsestään levon aikana. Jos on vaan lyhyt huili niin sitko on vaivattava itse. Taikinan voi myös pilata vaivaamalla liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
613
Postnord ja tämän hitaus vituttaa. Auton osia odotin nyt viikonlopuksi, niin eikö aamulla tullut kännykkään viesti, että toimitamme pakettisi maanantaina 8.00 - 16.00 välillä, vaikka kyseinen paketti on ollut aamuyöllä 70km päässä heidän jossain logistiikka varastolla. Toinen Postnord paketti jumittaa jossain Tukholman laidalla kolmatta päivää, liekkö postiauto jo poltettu. :rolleyes:
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Ruuanlaitto vituttaa kun on joitain asioita mitä ei vaan osaa ja aina vaan yrittää.

Ote pidän itseäni ihan kohtalaisena kokkina mutta muutama asia on mitkä vaan ei onnistu. Ei sitten millään vaikka kuinka yrittää. Yks asia on melkein kaikki keitetyt asiat. Ei vaan saa niitä oikein onnistumaan. Perusriisi. Aina liikaa tai liian vähän vettä. Jää raa'aksi tai palaa pohjaan tai tulee puuroa. Perunoiden keitto sama homma, joko jää raa'aksi tai menee muusiksi. Couscousin tekeminen menee muusiksi tai sitten jää litra vettä ja siitä tulee mössöä. Ja kaikki nämä siis vaikka kuinka yrittää tehdä ohjeiden mukaan ja lisätä juuri oikean määrän vettä ja keittää juuri oikean ajan niin ei. Aina menee jotain vituiks.
Tänään yritin tehdä salaattiin couscousia. Otin täsmälleen oikeat määrät kaikkea ja tein täsmälleen niinkuin ohje sanoo. Silti jä pari desiä vettä kattilaan ja tuli mössöä. Joku viikko sitten ostin puikulaperunaa. Keittohje sanoi että kiehauta ja odota vartti koska ne kypsyy nopeammin. Vitunmarjat, kovia kuin kivet. Ei muuta kuin lisää keittämistä eikä niistä hyviä saanut. Muusi noista tehtynä oli kyllä hyvää.

Toinen on särpimet ja salsat. Oon yrittäny tehdä salaa ja taboullehia ja tsatsikia useita kertoja ja aina menee vituiks. Vaikka tekee kuinka ohjeen mukaan niin aina jotain liian paljon tai liian vähän ja maistuu liikaa sille tai tälle. Käyp vituttammaan ku kauheella innolla alkaa tekemään ja lopputulos lentää suoraan roskiin.

Leipomisesta en jaksa edes alkaa avautumaan..
-Riisi: Vettä kannattaa vaikkapa laittaa "liian vähän" ja lisäillä keiton edetessä. Riisiä voi myös maistella kesken kaiken, jolloin tietää, onko se raakaa vai kypsää. Kannttaa myös vaihtaa lajiketta, joka ei puuroudu niin helposti. Tai sitten hankit riisikeittimen tai sellaisen puuhöyryttimen
-Perunat: Niitä pistellään keiton aikana haarukalla, jolloin tietää, onko ne kypsiä vai ei.
-Coucous: Sama ohje kuin riisille
-Kaikki muu: Näytät tekevän sen perusmokan, että teet niin kuin ohje sanoo, etkä niin kuin oma suu sanoo. Oli ruoka mikä tahansa, niin se kannattaa tehdä pikkuhiljaa osissa lisäillen kutakin maustetta jne. pienissä osissa, kunnes haluttu maku on saavutettu, ei kaikkea kerralla.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 858
-Kaikki muu: Näytät tekevän sen perusmokan, että teet niin kuin ohje sanoo, etkä niin kuin oma suu sanoo. Oli ruoka mikä tahansa, niin se kannattaa tehdä pikkuhiljaa osissa lisäillen kutakin maustetta jne. pienissä osissa, kunnes haluttu maku on saavutettu, ei kaikkea kerralla.
Tämä. Hirvittää esim. ohjeissa nähty "1 tl suolaa" vaikka litraan nestettä kun tietää jo valmiiksi, ettei se voi riittää mihinkään. AIna oman maun mukaan ja ruokaa pitää maistella koko ajan kun sitä tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 992
-Riisi: Vettä kannattaa vaikkapa laittaa "liian vähän" ja lisäillä keiton edetessä. Riisiä voi myös maistella kesken kaiken, jolloin tietää, onko se raakaa vai kypsää. Kannttaa myös vaihtaa lajiketta, joka ei puuroudu niin helposti. Tai sitten hankit riisikeittimen tai sellaisen puuhöyryttimen
-Perunat: Niitä pistellään keiton aikana haarukalla, jolloin tietää, onko ne kypsiä vai ei.
-Coucous: Sama ohje kuin riisille
-Kaikki muu: Näytät tekevän sen perusmokan, että teet niin kuin ohje sanoo, etkä niin kuin oma suu sanoo. Oli ruoka mikä tahansa, niin se kannattaa tehdä pikkuhiljaa osissa lisäillen kutakin maustetta jne. pienissä osissa, kunnes haluttu maku on saavutettu, ei kaikkea kerralla.
Vähän jo offtopiccia mutta menköön.
Niinkuin sanoin, niin pidän itseäni ihan kohtalaisena kokkina joten tiedän kyllä miten riisi pitäisi keittää ja olen tietoinen eri lajikkeiden käyttäytymisestä ja paljon eri lajeja käytänkin. Ongelma on juurikin siinä kun en osaa arvioda riisin kypsyyttä oikein ja veden määrä. Ja tietenkin maistelen välissä mutta riisikin kypsyy vielä sen jälkeen kun ottaa pois levyltä tai kaataa vedet pois. Ja kun alkaa syömään niin riisi on joko raakaa tai ylikypsää. Ja jos lisään keiton aikana vettä se taas jäähdyttää riisiä ja kyspyminen hidastuu. Plus että saattaa alkaa palamaan pohjaan kun riisiähän ei saisi keiton aikan ajuurikaan härkkiä että ei tärkkelys vedä tahmeaksi tai puuroksi.
Perunat. Itse asiassa perunoita ei saisi pistellä haarukalla vaan hammastikulla koska haarukka ennenpitkää hajoittaa perunan. Mutta tottakai minkäkin kokeilen perunoiden kypsyyttä tökkimällä sitä. Mutta ei vaan silti oikein onnistu. Joko tuntuu raa'alta ja sitten ne onkin jo yli. Ja erityisestä tuskaa toi juurikin noi Lapin puikulta joiden keittäminen vaatiikiin jo taitota enkä koskaan ollut niitä valmistanut. Ja kun niitä ekaa kertaa tekee niin ei niistä voi ottaa tuntumaa mitenkään kun ne käyttäytyvät erilailla kuin muut perunat ja siksi yritin keittää niitä tasan ohjeiden mukaan. Varmasti noitakin oppii keittämään, mutta muutaman kerran se pitäisi tehdä ennenkuin saa sen tatsin siihen.

Ja ei, en todellakaan tee ruokaa insinöörimäisesti juuri niinkuin ohje sanoo, en tietenkään. Ainoana poikkeuksena on noi mainitsemani särpimet kuten tsasiki ja salsa sun muut. Niissä ei jotenkin suu osaa päättää mitä oikein puuttuu ja mitä liikaa kun ei jotenkin hahmota niitä makuja siinä eikä osaa arvioidan paljonko mikäkin siinä maistuu. Siksi yritän noi yleensä tehdä tiukasti ohjeen mukaan ja sitten kun se on sitä mitä ohje sanoo niin sitten pikkuhiljaa lisätään aineksia oman maun mukaan jos siltä tuntuu.
Mutta esimerkkinä että pitää lisätä "puolikas kurkku" ja "yksi pieni sipuli". Paljonko on puolikas kurkku? Entä minkä kokoinen on "pieni sipuli"? Nuo aiheuttavat hankaluuksia kun en osaa hahmottaa oikeita suhteita noissa särpimissä. Toki sen jälkeen jos jossain on ensin maistanut edellämainituilla ohjeilla tehtynä ja on hyvää niin sen jälkee on heti helpompaa ja osaa arvioida aineet lähes oikein. Mutta jos luet ekaa kertaa vaikka salsan ohjeen etkä ole kyseisellä ohjeella tehtyä koskaan maistanut niin aineiden tasapainottaminen on hyvin vaikeaa.

Muuten ruuanlaitossa ja maustamisessa ei ole mitään ongelmia. On vain noi muutama hemmetin asia mitä ei vaan tahdo hanskata.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 905
Se tunne kun tajuaa että työnantaja vaikuttaisi valmistautuvan työntekijöiden määrän vähentämiseen ja oma määräaikainen loppumassa tiimin ensimmäisenä. Menty useilla määräaikaisilla, ihan perustellusta syystä, joka luonut tunteen jatkuvuudesta. Lisäksi työkavereiden kesken ei oikein voi pohtia (tietyistä syistä) onko tilannekuva oikea ja muiden kanssa jutustelu turhaa koska eivät ole olleet kuulemassa asioita. Tännekään kehtaa tarkemmin selittää koska jotkut tiimin jäsenet ovat vähintään epäsäännöllisiä käyttäjiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 481
Viestejä
4 217 021
Jäsenet
71 059
Uusin jäsen
Olkiluodon pääinsinööri

Hinta.fi

Ylös Bottom