Ja toisaalta kääntäen voisi sanoa että "ne entistä pimeämmät loppusyksy-, talvi- ja kevätiltapäivät/illat kun ovat oikeasti aika syvältä".
On aika henkilökohtaista miten kukakin tuon muutoksen mieltää, mutta omalla kohdalla aamun pimeys on kuitenkin merkittävästi pienempi paha.
Talviaikaan, jota siis myös normaaliajaksi kutsutaan, vaihdetaan lokakuun viimeisenä sunnuntaina. Sillä on siinä vaiheessa vuotta aika vähän Suomessa enää mitään merkitystä mihinkään suuntaan, kun suurin osa päivästä on kuitenkin pimeää.
Mielipiteiden osalta totta. Ne on kuin takapuolet. Jokaisella on omansa.
Mutta, tutkimustieto antaisi ymmärtää aamun valon olevan tärkeämpää. Koska tosiaan, se on tosiaan se kohta päivää missä on (pakko) herätä. Ja, pimeässä herääminen on se mikä aiheuttaa noita vaikeuksia... ja toki korkean vireystilan saavuttaminen vaatii valoa. Siksi noita koulujen alkamisia halutaan myöhäistää. (Hölmöläinen toki tekisi tämän siirtämällä kesäaikaan ja siirtämällä aamuja tunnilla, siis kopioimalla sen yleistyvän 9–17 päivän pohjoisen 8–16 päivien tilalle. Mitään ei saavutettu, tai onneksi myöskään menetetty. Itse ainakin käyttäisin liukuman siirtääkseni aamua tunnilla – ja tinkaisin tunnin lisää liukumaa pimeimpään aikaan. Ne toki joilla ei ole liukumaa, siis valtaosa, kärsisivät siitä pimeydestä.)
Itse (huolimatta siitä, että olen ääriesimerkki aamuvirkusta – poislukien talvi, herään noin 15–10 minuuttia ennen herätyskelloani, spontaanisti) huomasin ihan joka vuosi tuon omituisen parin viikon palasen syksyllä. Siis, kun normaaliaikaan palaaminen teki aamuista taas valoisia ja heräämisestä automaation (kello on kätevä sammuttaa ennen sen soittoa).