Olen aina tainnut tuntea eron yhden tunnin muutoksessa, ja ehkä iän kertyessa selkeämmin kuin ennen.Oisko alkanut tuossa kun 50 täytin ja sen jälkeen vuosi vuodelta enenevissä määrin. Jännä, kun se tulee niin pienin askelin, se tuntuma.
Ja tiedostan toki, että ihmiset ovat joko aamu- tai iltavirkkuja. Itse kuulun jälkimmäiseen sakkiin. Se on sellainen asia, joka ei muutu.
Pidin ja pidän sitä kuitenkin merkityksettömänä siinä kontekstissa, jossa vuorotyö toimii. Tein pitkään yövuoroja tai kaikenlaisia vuoroja miten sattuu ja pääsin nukkumaan siinä 06-08 aikoihin. Silti saattoi olla jotain ohjelmaa seuraavana eli samana päivänä päiväaikaan. Siihen verrattuna yhden tunnin muutos kahdesti vuodessa on täysin merkityksetön ja helposti kompensoitavissa.
Typerää ja turhaa se kellonsiirto silti on. Jos se niin hyvältä tuntuu niin siirtäisivät vaikka 6 tuntia ja 43 minuuttia ihan kiusallaan kesäksi ja vielä väärään suuntaan. Olisi jotain mistä repiä huumoria.
Mistä tällainen näkemys? Sehän tekee hyvää että saa rauhassa nukahtaa yöllä ja herätä vasta kun on jo ihmisten aika. Minulla on aina ollut vuorokaudessa tunteja ihan saman verran, oli rytmi mikä hyvänsä. Vitutuksen määrä sen sijaan vaihtelee.Itsekin tahdon sortua iltavirkkuiluun, mutta ymmärrän tekeväni siinä väärin. Nykyinen kellon siirtäminen ja aamuvirkkujen suosiminen on ihan oikein.
Pimeys vaikuttaa toki ihmiseen jo psyykkisesti haitallisella tavalla, mutta itse lähinnä tykkään siitä vaikka järjellisesti ajateltuna haittaa ja vaaraa on töiden ja liikenteen puolesta.Tää pimeä aika on silti ihan perseestä. Vielä viime viikolla kun lähti duunista oli jokseenkin valoisaa, nyt kun tunti vietiin pois on pimeää. Aamulla se nyt on ihan se ja sama lopulta mutta kyllä lenkille lähtö ym. duunin jälkeen on paljon haastavampaa säkkipimeässä kun ei edes sitä vähää valoa ole enää tarjolla. Ei voi käsittää tätä touhua.
Arkisissa peruspuuhasteluissa pimeyden ongelma kiteytyy lähinnä haluttomuuteen ja kyvyttömyyteen käyttää keinovaloa oikein. Elämme ajassa, jossa sitä on lopultakin lähes ilmaiseksi saatavilla. Ihan rohkeasti vaan.