Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Kyllähän se vaatii poikkeustilanteen että tuotteen kysyntä kasvaa niin ettei valmistajat pysty vastaamaan siihen. Normaalisti kysyntä kasvaa sen verran tasaisesti että tuotanto pysyy perässä.
 
Siis EU:ssa valmistetaan 15 miljoonaa autoa vuodessa, ja niistäkin valtaosa lienee polttomoottoriautoja. Toki osa tuotannosta menee vientiin ja toisaalta Eurooppaan tuodaan autoja esim. Japanista, Turkista ja Kiinasta.

Joka tapauksessa eurooppalaisen autokannan vaihtaminen täyssähköiseen olisi pitkä prosessi. IEA:n mukaan viime vuonna myytiin 17 miljoonaa täyssähköautoa maailmanlaajuisesti. Vaikka koko tuotanto ohjautuisi Euroopan markkinoille, niin kestäisi pienen iäisyyden saada sähköauto kaikille. Ja käytännössä tuossakin lienee joukossa miljoonittain kaikenlaisia kehitysmaiden markkinoiden riisikuppeja, joita tuskin saa edes Euroopassa myydä (puuttuvat turvavarusteet jne.).

Se on tärkeä nosto että jos autoteollisuus ei pysty vastaamaan kysyntään, (skenaarioissa pyrkinyt korostaan jos tarjonta vastaa kysyntää)
Viimevuosina malmanmeno ei ole mennyt odotustenmukaan, ja sähköautoteollisuuden kysyntä odotukset ei ole vastanneet toteutunutta. Jos tulee mailmanmarkkinoilla nopeita kysyntä muutoksia, vaikka nyt olisi varaa kasvattaa tuotantoa, niin oikein nopeaan isoonmuutokseen vastaaminen vie aikansa. Tosin jos muutos tulee pian, niin ongelma pienempi. Mutta jos viivästyy niin hyvin mahdollista että silloin maksetaan sitä hintaa mitä mm politiikassa huovattu.




Mitä autonvalmistajat tekivät viimeksi, kun sähköautojen kysyntä ylitti tarjonnan? Aivan, ne nostivat hintojaan. Se tuotti näitä Lauri Halisen (kts. Youtube) kaltaisia autonostajia, jotka ostivat ilmaa ja nyt surevat, kun auton arvosta on sulanut kolmessa vuodessa melkein 30k€.

Jos keskustellaan siitä sähkiksen arvon kehityksestä, niin tuolloin niiden käytettyjen arvot pomppas. Mutta en aiemmin pohtinut mitä arvoille tapahtuu jos tulee korona/putin kaltaisia markkinahäiriöitä, jos en joka viestissä korostanut sitä, niin mun moka.

Tuolloin polttoaineiden hinnat veti lyhyessä ajassa laidasta laitaan, siinä oli se hetki jolloin polttoaineet Suomessa maksoi parin euron luokkaa litra, ja oli sähkistarjouksia jotka järkeviä jo tonnin parin arvoisen polttiksen käyttäjälle. (ei kaikille).
Mutta myös muistettava että oli isoja toimitusketju häiriöitä, niin sähkis kuin polttoislinjoilla, toimitusajat pitkiä, mikä nosti käytettyjen hintoja, samoin myös inflaatioita, varsinkin komponentti ja raaka-aine ketjuissa hinnat raketoi.



Sama nähdään uudelleen, jos siihen tilanteeseen päädytään. Mutta tällä kertaa moni lienee varovaisempi vaihtamaan keinotekoisen kalliilla myytävään sähköautoon.

Ennen vuosikymmennen vaihdetta tuskin monikaan isosti ennusti peräkkäisiä isoja kriisejä, nyt sitten ennustellaan kriisiä kriisin perään. Jos niitä tulee, niin monenlaista seurausta voi olla.

Jos markkinakehitys normalisoituu, kysyntä lähtee nousu-uralle ja teollisuus uskoo että se jatkuu pitkälle 30 luvulle asti vahvana, eikä mailmanpolitiikka sitä häiritse, niin nykyiset linjat lisää tuotantoa, ja kaivetaan ne kasvusuunnitelmat esille.

Esim. oma tonninpommini kuluttaa 7l/100 km. Olen ajanut sillä viime vuosina vähän yli 15 tkm vuodessa. Tällöin bensaa palaa vuodessa 1050 litraa. Se on 2€ litrahinnalla 2100€/vuosi, 3 euron litrahinnalla 3150€/vuosi ja 4 euron litrahinnalla 4200€/vuosi.

Tuosta se 15 000km tuli, ja ne sähkistarjoukset mitä on ollut, se toki edellyttää sitä että niitä tulee jatkossakkin, alle kahdenkympin autoja ja niihin hyviä rahoitustarjouksia.


Ts. vaikka bensiinin hinta raketoisi, niin se pitäisi vain niellä. Ei minun (tai monen muunkaan perusautoilijan) olisi mitään järkeä vaihtaa kriisihinnoiteltuun markkinakattila Tesla Model 3:een, johon Musk lyö 20k€ katteen normaalin 40k€ hinnan päälle.

Varmaan jollain on se polttis ja sen pieni ajo tarve juuri sellainen minkä voi täyttää vain jollain 40k€, tai 60k€ autolle, he laskee sen sitten sen mukaan. Ja se on ihan järkevää, ne siirtyy sähkiksiin joille se sopii paremmin ja ne joilla polttis niin maksavat sillä ajamisesta, heidänkin etu että mahdollisimman moni muu vaihtaa sähkikseen, markkina hakee tasapainoa.


Sähkärit menisivät tuossa tilanteessa niille, jotka eniten ajavat. Mutta jollakin meidän muidenkin täytyy ajaa - käytetyille polttomoottoriautoille riittäisi siis yhä kysyntää.

Kysyntä riippuu niiden hinnasta, jos ajoa vähän, niin paljon vaikuttaa se mitä sen auton pitäminen maksaa, ja kilpalijana on myös muut vaihtoehdot, talouden automäärän vähentäminen, tai kokonaan omasta autosta luopuminen. Juu en tarkoita etteikö tulevaisuudessakkin olisi talouksia joissa pidetään auto, liki kustannuksista riippumatta, liikkumisen, kuljattamisen palvelut eivät joka paikkaa ole yhtähyvät, ja vaikka olisi ja niitä käyttäisi, niin jatkossakkin sitä omaa autoa voi pitää, vaikka km kulut raketoisi.


Edit:
Poliitikkojen tehtävä olisi pitää kehitys ennustettavana, sitä toki sekoittaa demokratioissa vaalit, ne luo epävarmuutta.

Liikenteen energianajakelijoiden päästövelvoitteet, päästökauppa mahdollistaa mekanismeja mikä energian hinnalla ohjaisi valintoja tehokkaasti, parhamillaan niin että ne tarpeet mihin polttista vaikea korvata, niin voisi järkevin kustannuksin jatkaa, ja sähkiksiä sinne missä se optimimpi. mainitsit 15000km vuosiajot, jos perus autolla ajoa, niin se voi olla juuri aika kuvaava, sähkikselle sopii jos sopivat päiväajot, halppis sähkikset kilpailee polttisten kanssa, ja polttismarkkinassa sitten ne millä halvat kilometrit.

Eli käytettyjen polttismarkkinassa arvokehitys riippuu siitä ajoneuvosta, onko sille mitään markkinaa vuosikymmenen vaihteessa, riippuu itse ajoneuvosta ja kehiteitäänkö jotain malli miten voisi pitää polttista liikenteessa edullisesti, jos sillä ajetaan muutamatuhat kilsaa vuositasolla. Jos se muutamatuh kilsaa maksaa muutamantonnin, niin sille on palvelu vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. oma tonninpommini kuluttaa 7l/100 km. Olen ajanut sillä viime vuosina vähän yli 15 tkm vuodessa. Tällöin bensaa palaa vuodessa 1050 litraa. Se on 2€ litrahinnalla 2100€/vuosi, 3 euron litrahinnalla 3150€/vuosi ja 4 euron litrahinnalla 4200€/vuosi.
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.

Jos olet valmis ajamaan tonnin romulla, niin polttis on vielä pitkään kilpailukykyinen. Jos esimerkiksi bensan hinta olisi nimittäin 4€/l, tonnilla saisi aika hienoja polttomoottoriautoja kun niiden hinnat romahtaisivat. Tosin siinä tapauksessa tonnin pommi ei tietenkään ole enää mikään romu, vaan ainoastaan kallis ajaa.
 
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.

Jos olet valmis ajamaan tonnin romulla, niin polttis on vielä pitkään kilpailukykyinen. Jos esimerkiksi bensan hinta olisi nimittäin 4€/l, tonnilla saisi aika hienoja polttomoottoriautoja kun niiden hinnat romahtaisivat. Tosin siinä tapauksessa tonnin pommi ei tietenkään ole enää mikään romu, vaan ainoastaan kallis ajaa.

Sori toistoa, me ollaan nähtu se markkinatilanne missä uutta sähköautoa saa sellaisin kustannuksin että on kilpailukyinen jonkin tonnin parin möhkö polttiksen kanssa. ja se tapahtu silloin kuin se bensa maksoi silloista rahaa parin euron pintaan.

Jos sähkiksellä km kustannus oli 30 sentin luokkaa (tunnetuin hullujen päivien pösö), niin sillä oli jo kilpailukyinen sellaisenaan, ja osa oli vähän valmis maksamaan siitä että uusi takuullinen auto.)

Se ei ole faktaa että lähivuosina tulee alle 20 000 euron sähkiksiä, joista moisia tarjouksia, mutta sen on hyvin mahdollista, esim silloin jos valmitajien ennusteet pitää paikkansa, tullisodat ei sotke, ja valmistajat pystyy vastaan kysyntään. Ilman tullisotaa, siis ilman tulleja niitä olisi jo. Jos sähkisten kysyntä ei riitä, niin se on mahdollista että tulee kamppiksia, esim romutuspalkkioita, jotka tuo tuollaisia tarjouksia.

Polttoaineiden osalta polttoaineet ovat nyt halpoja, itse fosiilinen raaka-aine on halpaa, pientä ohjaus kevennystä vs suunniteltu putki, joista yhdessä voi seurata se että nousu on jyrkempää kuin ilman, nyky tiekartalla riippuu kulutuksesta,jos kulutus laskee voimakkaasti, niin nousupaineet pienempiä, no kulutuksen lasku viestii sitä että sähköistyminen etenee hyvin, jos kulutus ei laske riittävästi, niin nousupaineita ja seurauksen nopeampi temposia.

Kolmeuroa litra nykyrahassa on varsin maltillinen arvio 10v aikaikkunassa, perustuu pitkälti siihen että joko kulutus romahtaa, tai tulee joku taikatekniikka millä edullisesti puhtaita polttoaineita. Nyky ennusteen mukaan jälkimmäinen pumpulla verotta enemmin 4€ litra(*. eli pelkällä alvilla vitosen. (Energia sisältö haarukassa nyky 85 bio/bensa-diesel)

Koko sisämarkkinatasolla veikkaan isoja maakohtaisia eroja, meillä missä halpaa sähköä on se raja aiemmin, ja meille toki hyvä, ne maat missä sähkökallista niin raja tulee myöhemmin vastaan, mistä taasen seuraa että niissä maissa ne polttoaineet hinnat voi nousta rajummin. Tosin jos päästöoikeudet liikkuu markinan sisällä rajojen yli, niin se voi avata meillä jakelijoilla mahdollisuuden rahastaa siitä, mikä siis kannustaa lisää myydä sähköä meillä autoiluun.
 
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.

Jos olet valmis ajamaan tonnin romulla, niin polttis on vielä pitkään kilpailukykyinen. Jos esimerkiksi bensan hinta olisi nimittäin 4€/l, tonnilla saisi aika hienoja polttomoottoriautoja kun niiden hinnat romahtaisivat. Tosin siinä tapauksessa tonnin pommi ei tietenkään ole enää mikään romu, vaan ainoastaan kallis ajaa.

En tiedä, olemmeko me asiasta samaa vai eri mieltä. :D

Mutta haluatko avata, millä mekanismilla hienojen polttomoottoriautojen hinnat romahtaisivat? Toteat itsekin, ettei kukaan osta uutta autoa säästääkseen rahaa, joten romahdus ei voisi selittyä ainakaan sillä, että markkinoille tulisi äkillisesti suuri määrä käytettyjä polttomoottoriautoja "kaikkien" vaihtaessa täyssähköön.

Johtuisiko hintaromahdus sitten siitä, että ihmisillä olisi polttoaineen hinnan nousun myötä vähemmän rahaa vaihtaa auto uudempaan, jolloin myyjien pitäisi ennen pitkää laskea hintojaan saadakseen vanhat autot liikkumaan? Se kuulostaa järkevältä sinänsä, mutta jos kuluttajan autoiluun käyttämä kokonaissumma mielletään jokseenkin kiinteäksi, niin tällöin myös uusien autojen kauppa väistämättä kärsisi. Yhä harvemmalla olisi kanttia ottaa uutta osaria ja antaa 5-10 vuotiasta velatonta Corollaa/Golfia vaihdossa, jos siitä ei käytännössä mitään hyvitettäisi. Tämä uusien autojen kaupan hyytyminen supistaisi tarjontaa käytetyistä autoista ja puskisi hintoja puolestaan ylöspäin.

Lisäksi Moottori-lehti kertoi kaksi vuotta sitten, että keskimääräisen suomalaisen auton arvo on 6800 euroa. (Tämä ei liene kenellekään yllätys huomioiden suomalaisen autokannan keski-ikä.) Näin ollen voidaan arvella, että aika pirun iso osa autokannastamme on vain yhden vaihteistoremontin (tms. kalliimman korjauksen) päässä paalista. Eli kysyntää käytetyille autoille riittänee senkin puolesta, kun kaikki korjaukset maksavat maltaita ja jossakin vaiheessa auto on järkevämpää paalata kuin maksaa sen elvyttämisestä tuhansia euroja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 546
Viestejä
4 809 114
Jäsenet
77 944
Uusin jäsen
viilu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom