Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis EU:ssa valmistetaan 15 miljoonaa autoa vuodessa, ja niistäkin valtaosa lienee polttomoottoriautoja. Toki osa tuotannosta menee vientiin ja toisaalta Eurooppaan tuodaan autoja esim. Japanista, Turkista ja Kiinasta.
Joka tapauksessa eurooppalaisen autokannan vaihtaminen täyssähköiseen olisi pitkä prosessi. IEA:n mukaan viime vuonna myytiin 17 miljoonaa täyssähköautoa maailmanlaajuisesti. Vaikka koko tuotanto ohjautuisi Euroopan markkinoille, niin kestäisi pienen iäisyyden saada sähköauto kaikille. Ja käytännössä tuossakin lienee joukossa miljoonittain kaikenlaisia kehitysmaiden markkinoiden riisikuppeja, joita tuskin saa edes Euroopassa myydä (puuttuvat turvavarusteet jne.).
Mitä autonvalmistajat tekivät viimeksi, kun sähköautojen kysyntä ylitti tarjonnan? Aivan, ne nostivat hintojaan. Se tuotti näitä Lauri Halisen (kts. Youtube) kaltaisia autonostajia, jotka ostivat ilmaa ja nyt surevat, kun auton arvosta on sulanut kolmessa vuodessa melkein 30k€.
Sama nähdään uudelleen, jos siihen tilanteeseen päädytään. Mutta tällä kertaa moni lienee varovaisempi vaihtamaan keinotekoisen kalliilla myytävään sähköautoon.
Esim. oma tonninpommini kuluttaa 7l/100 km. Olen ajanut sillä viime vuosina vähän yli 15 tkm vuodessa. Tällöin bensaa palaa vuodessa 1050 litraa. Se on 2€ litrahinnalla 2100€/vuosi, 3 euron litrahinnalla 3150€/vuosi ja 4 euron litrahinnalla 4200€/vuosi.
Ts. vaikka bensiinin hinta raketoisi, niin se pitäisi vain niellä. Ei minun (tai monen muunkaan perusautoilijan) olisi mitään järkeä vaihtaa kriisihinnoiteltuun markkinakattila Tesla Model 3:een, johon Musk lyö 20k€ katteen normaalin 40k€ hinnan päälle.
Sähkärit menisivät tuossa tilanteessa niille, jotka eniten ajavat. Mutta jollakin meidän muidenkin täytyy ajaa - käytetyille polttomoottoriautoille riittäisi siis yhä kysyntää.
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.Esim. oma tonninpommini kuluttaa 7l/100 km. Olen ajanut sillä viime vuosina vähän yli 15 tkm vuodessa. Tällöin bensaa palaa vuodessa 1050 litraa. Se on 2€ litrahinnalla 2100€/vuosi, 3 euron litrahinnalla 3150€/vuosi ja 4 euron litrahinnalla 4200€/vuosi.
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.
Jos olet valmis ajamaan tonnin romulla, niin polttis on vielä pitkään kilpailukykyinen. Jos esimerkiksi bensan hinta olisi nimittäin 4€/l, tonnilla saisi aika hienoja polttomoottoriautoja kun niiden hinnat romahtaisivat. Tosin siinä tapauksessa tonnin pommi ei tietenkään ole enää mikään romu, vaan ainoastaan kallis ajaa.
Sähköautot ovat tyypillisesti melko uusia, joten ei ole mitään järkeä vertailla jotain tonnin pommia uusiin taikka keskihintaisiin sähköautoihin. Vastaavasti jos minä haluaisin minimoida kustannukset, siirtyisin polkupyörään. Kaikki matkat, jokta minä ajan nykyään kakkosautolla, menisi polkupyörällä. Eikä kukaan osta uutta autoa (siis tehdasuutta), olipa se sitten polttis taikka sähkö, säästääkseen rahaa, vaan kuluttaakseen sitä.
Jos olet valmis ajamaan tonnin romulla, niin polttis on vielä pitkään kilpailukykyinen. Jos esimerkiksi bensan hinta olisi nimittäin 4€/l, tonnilla saisi aika hienoja polttomoottoriautoja kun niiden hinnat romahtaisivat. Tosin siinä tapauksessa tonnin pommi ei tietenkään ole enää mikään romu, vaan ainoastaan kallis ajaa.