Bensiinin litrahinta kävi jo 2,5 eurossa kesällä 2022. Ei se silti romuttanut bensiiniautojen arvoa.
Romutti osittain. Mutta tuo hintataso oli selainen että teki monesta polttiksesta kannattamattoman vs edeltäneet tiukat sähkistarjoukset. Eli jos niitä kilometrejä vuodessa tuli sen 15 000 tai 20 000 niin se vanha polttismöhkö kannatti romuttaa.
ei yksinkertaisesti ole sellaista valmistuskapasiteettia. EU:ssa on 250 miljoonaa autoa, mutta uusia autoja valmistetaan vain 15 miljoonaa vuodessa.
Kapasiteetti on hyvä nosto, jos kapasiteetti ongelmia, niin se näkyy sähkisten hinnoissa, kuten näkyi koronaan/putinia seurannaisessa toimitusvaikeuksissa. sähkiksissa, että myös polttiksissa.
Ymmärtääkseni autoja valmistetaan vajaa satamiljoonaa vuodessa, ja viimeisen 10v ollut poukkoilevaa ja epävarmuutta odotettavissa jatkossakin. Sähkistuotanto, kysyntä ei ole kasvannut sähkisvalmistajien ennusteiden/toiveiden mukaan, kapasiteetti investointeja lykätty, jos tämäkeskustelua arvo kehityksestä, niin kapasiteetti pula voi aiheuttaa uudestaan hintanousuja, siis myös sähkis käytetyissä. Eihän tässä ole oikein vielä edellisestä piikistä lasketeltu kunnolla vanhaan. (no perustellusti voi olla eri mieltä, mutta tässä nyt viittaan vanhoihin sähkiksiin jotka voi olla euromääräisesti aika lähellä niin parhaimpia aikansa tarjous hintoja uutena).
Toki autonostajat varmasti kiinnittäisivät kulutukseen nykyistä enemmän huomiota tuossa tilanteessa. Toyotan hybridit olisivat kovaa kamaa verrattuna pari litraa enemmän satasella kuluttaviin saksalaisiin premiumeihin. Edullisemman luokan pihien bensa-autojen arvo voisi jopa nousta, samalla kun eniten kuluttavia vanhimman pään autoja paalattaisiin urakalla.
Maissa joissa on latausinfraa ja sähköedullista vs polttoaineet, niin aika ihmeen tekijöitä saa polttikset olla että pärjäävät siinä vaiheessa kun liikennepolttoaineiden hinnat raketoi.
Niiden kilpailuyky on käyttötarpeissa joissa energiakulutus ei ole se juttu, kilometrejä tulee vähän, auto pientä ajomäärää varten, tai varalle.
Lataushybridit voi kilpailla pieniakkuisten täyssähköautojen kanssa, vähän kilometrejä, auton hinta/poistot se juttu, Lataushybrideissä on polttismalleja joissa kokoa, vetokykyä, ehkä voi täyttää sellaista tarvetta mihin ei kohtuuhintaista sähkistä, ja mistä ollaan valmiita maksamaan per kilometri.
Ei käytettyjen autojen hintakehitystä voi leasing-hinnoista päätellä.
Sillä voi ulkoistaa sen riskin.
Ensinnäkin sähköautoja on myyty paljon liian halvoilla leasingeilla, millä on pyritty auttamaan autotehtaiden sähkökiintiöiden saavuttamista. Lisäksi hintakehitys on takuuajan jälkeen aivan erilaista, koska silloin markkinoilla on lähes pelkästään yksityisostajia ja näitä pelottaa 20k€+ akkuremontit.
Kyllä, sähkikistä voi olla hyvä leasing tarjouksia vaikka uskoisi niiden hyvään jäännösarvoon, eli se leasing voi olla silloinkin hyvä valinta, kaupanpäälle se että riski ei ole itsellä
Tietenkin jos vahva usko siihen että 3-4 vuoden päästä toistuu sähköautopula ja käytettyjen hinnat raketoi, no ei ehkä taviksen auto"sijoittamista".
Sellaisen havainnon olen tehnyt viime aikoina, että sähköautojen arvonalenema ei tunnu olevan Suomessa yhtä raju kuin vaikka Britanniassa. Se on vähän yllättävääkin ottaen huomioon Suomen kylmät talvet. Kuitenkin tekniikan pitkäikäisyyteen liittyvä epävarmuus vaikuttanee kysyntään ja siten hintatasoon sitä enemmän, mitä lähemmäs edetään kokonaismyynnin volyymiluokkaa. Sille hintatasolle (selvästi alle 10k€) ei vielä uutuutensa puolesta moni sähköauto yllä, joten tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa.
Meillä on oikeanpuoleinen liikenne, joka yhteismarkkinoilla laajasti käytössä, mikä taasaa hintoja isomman markkinan kanssa. Britit ei nykyään EUta, ja siellä vasemmanpuoleinen liikenne.
Kuitenkin jos vanhemmissa ikäluokissa arvon pudotus tulee olemaan suurempaa, niin ilmiö siirtyy uudempiin käytettyihin vähitellen sitä mukaa kun käytetyn ostajat huomaavat huonot hyvitysarvot seuraavaa kohdetta katsellessaan.
Käytetyn hyvityshinnat varmaan vaikuttaa kysyntään, väliraha/rahoitustarpeen osalta, mutta uskon että enemmän vaikuttaa korot yhdessä yleisen taloustilanteen ja talous optimistin kanssa.
Käytetyille sähkiksille ennustettu myös pulaa, jos romusähkiksellä on arvoa, niin se tekee jonkin kynnys hinnan missä poistuu vanhoja sähkiksiä pois kierrosta. Uskon mallikohtaisiin arvostus eroihin, mallit joista paljastuu miinoja, niin luotettava mallit säilyy liikenteessä. Jos akkukapasiteetin lasku ei tarkoita automaattisesti akuston vaihtoa, 300km kantama jos laskenut 200km kantamaan, niin sillä akustolla voi silti olla vielä vuosia elinkaarta jäljellä. Jos auto muuten luottopeli, niin pärjää kustannus kisassa uusien halpisten kanssa.
Polttisten osalta, ei olisi yllättävää että mallien välille syntyy isoja kysyntä eroja, lataushybrideissä ne voi selvitä mitkä osoittautuu edulliseksi ylläpitää, joilla pärjää pienellä polttoainekulutuksella sähkökäytössä. Puhtaissa polttiksissa ne jotka luottopeljä, pienellä ajolla halpoja pitää, ja ne luottopelit, vähän kuluttavat joissa on jotain sellaista ominaisuutta, lisäarvoa mitä ei sähkistarjonnassa ole. Ehtojen täyttyminen ei tarkoita että tuollaisen mallien hinnat olisi korkeita, jos tarjonta ylittää kysynnän, niin hintataso määräytyy sen venäjä/afrikka kysynnän mukaan.
***********************
Näinä aikoina paljon epävarmuutta tulevasta, mutta jos oletus se että sähkis teknologinen kehitys jatkuu, fosiilin poltto liikenteessä minimoidaan, ei vaihdeta pidemmänajan tavoiteita, jolloin enemmän kyse aikataulusta, nyt ollut lykkäämisiä, lisää voi tulla tai olla tulematta, joka tuo epävarmuutta, mutta todennököisesti ne riippuu kehitykstä. eli riskiä vähentäväkin vaikutus.