Siis EU:ssa valmistetaan 15 miljoonaa autoa vuodessa, ja niistäkin valtaosa lienee polttomoottoriautoja. Toki osa tuotannosta menee vientiin ja toisaalta Eurooppaan tuodaan autoja esim. Japanista, Turkista ja Kiinasta.
Joka tapauksessa eurooppalaisen autokannan vaihtaminen täyssähköiseen olisi pitkä prosessi.
IEA:n mukaan viime vuonna myytiin 17 miljoonaa täyssähköautoa maailmanlaajuisesti. Vaikka koko tuotanto ohjautuisi Euroopan markkinoille, niin kestäisi pienen iäisyyden saada sähköauto kaikille. Ja käytännössä tuossakin lienee joukossa miljoonittain kaikenlaisia kehitysmaiden markkinoiden riisikuppeja, joita tuskin saa edes Euroopassa myydä (puuttuvat turvavarusteet jne.).
Se on tärkeä nosto että jos autoteollisuus ei pysty vastaamaan kysyntään, (skenaarioissa pyrkinyt korostaan jos tarjonta vastaa kysyntää)
Viimevuosina malmanmeno ei ole mennyt odotustenmukaan, ja sähköautoteollisuuden kysyntä odotukset ei ole vastanneet toteutunutta. Jos tulee mailmanmarkkinoilla nopeita kysyntä muutoksia, vaikka nyt olisi varaa kasvattaa tuotantoa, niin oikein nopeaan isoonmuutokseen vastaaminen vie aikansa. Tosin jos muutos tulee pian, niin ongelma pienempi. Mutta jos viivästyy niin hyvin mahdollista että silloin maksetaan sitä hintaa mitä mm politiikassa huovattu.
Mitä autonvalmistajat tekivät viimeksi, kun sähköautojen kysyntä ylitti tarjonnan? Aivan, ne nostivat hintojaan. Se tuotti näitä Lauri Halisen (kts.
Youtube) kaltaisia autonostajia, jotka ostivat ilmaa ja nyt surevat, kun auton arvosta on sulanut kolmessa vuodessa melkein 30k€.
Jos keskustellaan siitä sähkiksen arvon kehityksestä, niin tuolloin niiden käytettyjen arvot pomppas. Mutta en aiemmin pohtinut mitä arvoille tapahtuu jos tulee korona/putin kaltaisia markkinahäiriöitä, jos en joka viestissä korostanut sitä, niin mun moka.
Tuolloin polttoaineiden hinnat veti lyhyessä ajassa laidasta laitaan, siinä oli se hetki jolloin polttoaineet Suomessa maksoi parin euron luokkaa litra, ja oli sähkistarjouksia jotka järkeviä jo tonnin parin arvoisen polttiksen käyttäjälle. (ei kaikille).
Mutta myös muistettava että oli isoja toimitusketju häiriöitä, niin sähkis kuin polttoislinjoilla, toimitusajat pitkiä, mikä nosti käytettyjen hintoja, samoin myös inflaatioita, varsinkin komponentti ja raaka-aine ketjuissa hinnat raketoi.
Sama nähdään uudelleen, jos siihen tilanteeseen päädytään. Mutta tällä kertaa moni lienee varovaisempi vaihtamaan keinotekoisen kalliilla myytävään sähköautoon.
Ennen vuosikymmennen vaihdetta tuskin monikaan isosti ennusti peräkkäisiä isoja kriisejä, nyt sitten ennustellaan kriisiä kriisin perään. Jos niitä tulee, niin monenlaista seurausta voi olla.
Jos markkinakehitys normalisoituu, kysyntä lähtee nousu-uralle ja teollisuus uskoo että se jatkuu pitkälle 30 luvulle asti vahvana, eikä mailmanpolitiikka sitä häiritse, niin nykyiset linjat lisää tuotantoa, ja kaivetaan ne kasvusuunnitelmat esille.
Esim. oma tonninpommini kuluttaa 7l/100 km. Olen ajanut sillä viime vuosina vähän yli 15 tkm vuodessa. Tällöin bensaa palaa vuodessa 1050 litraa. Se on 2€ litrahinnalla 2100€/vuosi, 3 euron litrahinnalla 3150€/vuosi ja 4 euron litrahinnalla 4200€/vuosi.
Tuosta se 15 000km tuli, ja ne sähkistarjoukset mitä on ollut, se toki edellyttää sitä että niitä tulee jatkossakkin, alle kahdenkympin autoja ja niihin hyviä rahoitustarjouksia.
Ts. vaikka bensiinin hinta raketoisi, niin se pitäisi vain niellä. Ei minun (tai monen muunkaan perusautoilijan) olisi mitään järkeä vaihtaa kriisihinnoiteltuun markkinakattila Tesla Model 3:een, johon Musk lyö 20k€ katteen normaalin 40k€ hinnan päälle.
Varmaan jollain on se polttis ja sen pieni ajo tarve juuri sellainen minkä voi täyttää vain jollain 40k€, tai 60k€ autolle, he laskee sen sitten sen mukaan. Ja se on ihan järkevää, ne siirtyy sähkiksiin joille se sopii paremmin ja ne joilla polttis niin maksavat sillä ajamisesta, heidänkin etu että mahdollisimman moni muu vaihtaa sähkikseen, markkina hakee tasapainoa.
Sähkärit menisivät tuossa tilanteessa niille, jotka eniten ajavat. Mutta jollakin meidän muidenkin täytyy ajaa - käytetyille polttomoottoriautoille riittäisi siis yhä kysyntää.
Kysyntä riippuu niiden hinnasta, jos ajoa vähän, niin paljon vaikuttaa se mitä sen auton pitäminen maksaa, ja kilpalijana on myös muut vaihtoehdot, talouden automäärän vähentäminen, tai kokonaan omasta autosta luopuminen. Juu en tarkoita etteikö tulevaisuudessakkin olisi talouksia joissa pidetään auto, liki kustannuksista riippumatta, liikkumisen, kuljattamisen palvelut eivät joka paikkaa ole yhtähyvät, ja vaikka olisi ja niitä käyttäisi, niin jatkossakkin sitä omaa autoa voi pitää, vaikka km kulut raketoisi.
Edit:
Poliitikkojen tehtävä olisi pitää kehitys ennustettavana, sitä toki sekoittaa demokratioissa vaalit, ne luo epävarmuutta.
Liikenteen energianajakelijoiden päästövelvoitteet, päästökauppa mahdollistaa mekanismeja mikä energian hinnalla ohjaisi valintoja tehokkaasti, parhamillaan niin että ne tarpeet mihin polttista vaikea korvata, niin voisi järkevin kustannuksin jatkaa, ja sähkiksiä sinne missä se optimimpi. mainitsit 15000km vuosiajot, jos perus autolla ajoa, niin se voi olla juuri aika kuvaava, sähkikselle sopii jos sopivat päiväajot, halppis sähkikset kilpailee polttisten kanssa, ja polttismarkkinassa sitten ne millä halvat kilometrit.
Eli käytettyjen polttismarkkinassa arvokehitys riippuu siitä ajoneuvosta, onko sille mitään markkinaa vuosikymmenen vaihteessa, riippuu itse ajoneuvosta ja kehiteitäänkö jotain malli miten voisi pitää polttista liikenteessa edullisesti, jos sillä ajetaan muutamatuhat kilsaa vuositasolla. Jos se muutamatuh kilsaa maksaa muutamantonnin, niin sille on palvelu vaihtoehtoja.