Iltapäivälehdessä oli kustannusvertailu diesel vs. sähköauto 937 km matkalla. Vakkareihin oli säädetty 130 km/h, mutta molempien keskinopeudeksi tuli 109 km/h. Oli laskettu niin, että sähköautoilijalle tulee julkisen latauksen kustannus koko matkalta. Dieselin kulutus oli 5,5 l/100 km. Lopputuloksena:
"Keskikulutuksella 18,6 kWh/100 km sähköauton pikalatauskustannukset nimittäin peräti ylittivät dieselin polttoainekustannukset – joskin vain muutamalla eurolla.".
En tuossa vaiheessa ihmetellyt dieselin niukkaa voittoa, koska ajo oli nopeaa matka-ajoa, kotona ladattua ei huomioitu, ja julkinen voi olla hinnakasta. Lopussa kuitenkin luki, että sähkön hinta oli ollut melko kohtuullinen 0,39 €/kWh + 17,99 €/kk ja diesel 1,57 €/l. Tässä kohdassa alkoi epäilyttää.
Tarkistin laskut, jolloin selvisi dieselin voiton johtuvan siitä, että sähkösopimuksen kuukausimaksu 17,99 € oli täysimääräisesti mätkäisty tuon yhden ajomatkan kustannuksiin
Sähkö:
937 km / 100 km * 18,6 kWh * 0,39 €/kWh + 17,99 € = 85,96 €
Diesel:
937 km /100 km * 5,5 l * 1,57 €/l = 80,91 €
Näin diesel saatiin 5,05 € halvemmaksi. Vaan entäpä seuraava vastaava reissu, kun lataussopparin kk-maksu tuli jo kokonaan jyvitetyksi?
Sähkö:
937 km / 100 km * 18,6 kWh * 0,39 €/kWh = 67,97 €
Vuoroin vieraissa, niin laitetaanpa tällä kerralla dieselille kokonainen kuukausi saksalaista 284 €-käyttövoimaveroa, eli 23,67 €.
Diesel:
937 km /100 km * 5,5 l * 1,57 €/l + 23,67 € = 104,58 €
Diesel vei 1. erän viidellä eurolla, mutta sähkö sujahti edelle voittamalla toisen erän 37 eurolla. Nyt molemmille on huomioitu kuukauden edestä kiinteitä energiakuluja. Jos kummallekaan ei olisi laskettu kiinteitä mukaan, olisi sähkö ollut 13 € halvempi 937 km matkalla. Paitsi että testaajien laskutapa ei ota huomioon lataushäviöitä. Toisaalta kotona ladattu edullisempi sähkö enemmän kuin kuittaa puuttuvat lataushäviöt.
Jos julkisen sähkön hinta olisi ollut selvästi kalliimpi tai keskinopeus selvästi yli 109 km/h, olisi diesel voinut päästä täyssähköä halvemmalla. Nyt syynä dieselin voittoon oli se, että lataussopimuksen koko kk-maksu ynnättiin tuolle yhdelle matkalle (ja dieselin käyttövoimavero unohdettiin tykkänään).
IS:n juttu:
Tuleeko sähköllä ajaminen dieseliä halvemmaksi? Tätä testattiin, kun vastakkain laitettiin Volkswagen Tiguan TDI ja saman valmistajan täyssähköauto ID.4.
www.is.fi
Alkulähde:
Videon kuvakaappauksista näkyy, miten koko kk-maksu on ihan pokkana tuikattu kaavaan (17,99 €/mtl. = 17,99 €/kk).