Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

No on tässä se järki, että minä en keksi sääntöjä vaan vain noudatan niitä. Voisin siis edelleen ajaa dieselautollakin, mutta koska joku muu on keksinyt tällaiset lait jotka mahdollistavat minulle töistä ilmaisen sähkön niin ostin siksi sähköauton ja säästän tällä järjestelyllä.(Tämähän se lienee tarkoituskin että miksi tällainen laki on, että ihmiset ostaisivat sähköauton.)

Lisäksi sähkö vs diesel ei ole kovin järkevä vertailukohta, ilmaiseksi tarjottavasta energiasta. Sähkö maksaa työnantajalle aivan naurettavan vähän, luokkaa 2-3c/kWh siirtoineen päivineen. Diesel sen sijaan maksaisi sen lähes 2€/litra tai mitä nyt onkaan. Joten työnantajalle koituvissa kustannuksissakin olisi valtava ero.
Tuo on vähän sama kuin tulee kertomaan, että kummitäti maksaa sähköt ja siksi sähkö tulee halvemmaksi kuin diesel. Kiva juttu sinulle ja halvemmaksihan se tulee mutta en tiedä paljonko tuossa on informaatioarvoa muille käyttäjille.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä oli aikanaan puhetta kun latureita laitettiin. Sähkön käyttö on suurta ja liittymät suuria. Ja ilmeisesti noin muutenkin yrityksille sähkö on aika eri hintaista kun kotitalouksille? Verokin on vain murto-osa kotitalouksien sähköverosta.

Kai sä nyt ymmärrät että isot teollisuuslaitokset joilla on osuuksia energiantuotantolaitoksista edustavat aika pientä osuutta työpaikoista ja yrityksistä?

Suurin osa yrityksistä ei ole tuottavaa teollisuutta, eikä siten teollisuuden alennetun sähköveron piirissä, jonka lisäksi yritykset yleensä toimivat päivällä, lähinnä ajankohtana jolloin pörssisähkö on kalleinta, jonka takia yrityksille tarjottavat kiinteähintaiset sopimukset ovat merkittävästi kalliimpia kuin yksityisille.
 
Tuo on vähän sama kuin tulee kertomaan, että kummitäti maksaa sähköt ja siksi sähkö tulee halvemmaksi kuin diesel. Kiva juttu sinulle ja halvemmaksihan se tulee mutta en tiedä paljonko tuossa on informaatioarvoa muille käyttäjille.
Tuloverolain verohuojennuksen hyödyntäminen on vähän sama kuin antelias kummitäti?

Minusta kummitädin vaihtaminen anteliaampaan on paljon vaikeampaa kuin työpaikan vaihto latausetua tarjoavaan ja auton vaihto johonkin ladattavaan malliin.


En tiedä onko maksuttoman työpaikkalatauksen yleisyyttä vielä tilastoitu, mutta voisin veikata kynnelle kykenevien firmojen tarttuneen verohuojennukseen, sillä sen avulla työntekijän palkitseminen on verotehokkaampaa (=tulee halvemmaksi).


Vero.fi, 7.8.10:
"TVL 64 a §:n 2 momentissa säädetään työnantajan tarjoaman sähköauton latausedun väliaikaisesta vapauttamisesta verosta vuosina 2021-2025. Veronalaista tuloa ei synny työnantajan kustantaessa työntekijän oman auton tai auton käyttöedun perusteena olevan auton lataamisen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä. Latausedun verovapaus koskee kaikkia autoja, joita ladataan sähköllä eli säännöksen soveltumisen kannalta ei ole merkitystä ladataanko täyssähköautoa vai ladattavaa hybridiautoa. Verovapauden kannalta ei ole merkitystä sillä, maksaako työnantaja latauskulut suoraan palveluntarjoajalle vai korvaako se työntekijälle hänen ensin itse maksamansa latauksen."

 
Tarinan pointti oli siis vain se, että omalla kohdallani sähköauto on varsin kustannustehokas vaihtoehto. Kyseessähän on triidi jossa vertaillaan käyttövoimia.

Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta nämä ajot ovat työajoa josta saan lisäksi sen 59c/km verotonta korvausta.
Eli työantaja antaa sinulle veloituksetta sähkön sovitun palkan päälle ja lisäksi maksaa sitten sen käytöstä km korvauksen ?

Jos työantaja maksanut sähkön, ja maksaa sitten km korvauksen sen käytöstä, niin onko siltä osin km korvaus veroton ? Ilman faktaa niin kuvittelen jos omalla autolla, vaikka sähköauto olisi ainoa oma auto, mutta jos käyttöetu, niin en uskalla kuvitella.
 
Kai sä nyt ymmärrät että isot teollisuuslaitokset joilla on osuuksia energiantuotantolaitoksista edustavat aika pientä osuutta työpaikoista ja yrityksistä?

Suurin osa yrityksistä ei ole tuottavaa teollisuutta, eikä siten teollisuuden alennetun sähköveron piirissä, jonka lisäksi yritykset yleensä toimivat päivällä, lähinnä ajankohtana jolloin pörssisähkö on kalleinta, jonka takia yrityksille tarjottavat kiinteähintaiset sopimukset ovat merkittävästi kalliimpia kuin yksityisille.
Ja saako yritys energiaveropalautuksia työntekijöiden autojen lataamisesta ?

Varsinaisesta energiasta yrityksillä on erilaisia soppareita, isoilla joilla kiinteitä soppareita niin arvottavat sen pörssihintaan.
 
Eli työantaja antaa sinulle veloituksetta sähkön sovitun palkan päälle ja lisäksi maksaa sitten sen käytöstä km korvauksen ?

Jos työantaja maksanut sähkön, ja maksaa sitten km korvauksen sen käytöstä, niin onko siltä osin km korvaus veroton ? Ilman faktaa niin kuvittelen jos omalla autolla, vaikka sähköauto olisi ainoa oma auto, mutta jos käyttöetu, niin en uskalla kuvitella.
Latausetu on veroton ja ei sitä edes ilmoiteta mihinkään, eli saman km-korvauksen saat, vaikka lataisit auton missä. Itse asiassa käyttöetuauton osalta firma voisi maksaa sähköt vaikka ihan siellä matkallakin pikalatureissa ja silti etu on verovapaa ja saat vielä päälle saman km-korvauksen.

Aika harvinainen tuo latausetu kuitenkaan ainakaan yhtään isommassa yrityksissä on.
 
Latausetu on veroton ja ei sitä edes ilmoiteta mihinkään, eli saman km-korvauksen saat, vaikka lataisit auton missä. Itse asiassa käyttöetuauton osalta firma voisi maksaa sähköt vaikka ihan siellä matkallakin pikalatureissa ja silti etu on verovapaa ja saat vielä päälle saman km-korvauksen.
Kiitos. Sen verran hämmentävää , mutta jos ajattelee niin että verovapaiksi kelpaavat km korvaukset on laskennallisia, missä todellisilla kuluilla ei ole väliä, niin miksipä ei. Kuluihin perustuvat sitten erikseen.
 
Kiitos. Sen verran hämmentävää , mutta jos ajattelee niin että verovapaiksi kelpaavat km korvaukset on laskennallisia, missä todellisilla kuluilla ei ole väliä, niin miksipä ei. Kuluihin perustuvat sitten erikseen.
Autolla ajosta saa tosiaan 59c/km, tämä on vaan laskennallinen tasasumma riippumatta minkälaisella autolla ajaa. Ja toisaalta tuo itse käyttövoima ei ole edes isoin kulu ajamisessa. Ajan omalla autolla työajoa niin paljon että käytännössä uusi auto menettää arvonsa kokonaan n. 6 vuodessa. (Yleisesti ottaen ajattelen että 300 000+km ajetut autot ovat varsin arvottomia) Eli tuo veroton korvaus kattaa toki paljon muutakin kuin vain sähköt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 072
Viestejä
4 588 782
Jäsenet
75 561
Uusin jäsen
Huvimaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom