Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Okei, jokatapauksessa lyijyllisen polttoaineen kulutus on kuitenkin enää miljoonasosa siitä mitä se oli, joten se ei enää ole ongelma, vaikkei se lyijy tietysti hyväksi olekaan.

Sinänsä tietysti se lyijy voitaisiin kyllä kieltää välittömästi, nuo lyijyllista polttoainetta vaativat koneet ovat kuitenkin 99% pelkkiä hupilaitteita ja jäljelle jäävälle 1% voitaisiin myöntää erityisvapaus, jos tuo lyijy oikeasti jotakuta kiinnostaisi.
Lyijybensan käytön lopettaminen on tietysti erittäin kannatettava päämäärä ja ilmeisesti tussuttelu alkaa vähentyä ja mielipuolisuus tässä asiassa loppua. Hyvä niin. Lentokoneiden lyijybensan käyttö on pitkään ollut kehittyneiden maiden osalta pelkästään turvallisuususkonnon ja ylispeksaamisen aiheuttama haitake. Olihan se alunperin tyhmää ja pitkään aika sairasta, että tieliikennepolttoaineena sallittiin täysin turha, helvetin myrkyllinen ja haitallinen tuote. Muistan kakarana kun sitä kirottiin, ettei enää saa lyijybensaa. Esimerkiksi autoihin, joista tajusin myöhemmin että valmistaja oli jo 20 vuotta aiemmin käyttöohjeessa ehdottomasti kieltänyt lyijyllisen bensan käytön myös siksi, että se vahingoittaa moottoria. Ei ne jormat osannut edes lukea.

Valitettavasti miljoonasosa on kohtuutonta bs. Sitä menee ihan helvetisti. "In 2023, 69.8 million litres of avgas were sold in Australia" While lead-based avgas threatens children’s health, Crisafulli and Miles rule out a ban – BFPCA

Koko touhun tekopyhyyttä alleviivaa se, että täällä psykoosimaassa ei ole enää vuosiin myyty kuluttajille kunnollista lyijyllistä juotostinaa, eikä lyijyhauleja saa enää käyttää juuri mihinkään, kohta edes ostaa. Silti ojaan roskattavaksi saa lyijyakkuja, eikä toki niitä pidäkään kieltää. Mainitussa Australiassa sai pitkään ajella lyijybensalla ja UK:ssa myytiin lyijylisäainetta bensaan jota tietysti sen EU-aikana sai koko unionissa käyttää. Suomessa oli hieman selväjärkisempi käytäntö jormien lyijybensan polttamisen lopettamiseksi. Aika moni mielisairas kusipää käytti esimerkiksi läpi 80-luvun ihan periaatteesta lyijybensaa jopa moottorisahassa.
 
Viimeksi muokattu:
Veritassiumilla on niin loistava video lyijy bensasta. Yksi kusipaisimmista tempuista ihmiskunnalle.

Joo, sehän oli typerä temppu joka sai pahojen kämmien kautta jatkua. Tosin yleinen mulkkuus ja teollisuusonnettomuudet ovat kokonaan eri asia kuin se, että moisen paskeen yleistä terveyshaittaa jatkettiin sukupolvesta toiseen. On aika raju juttu, että suuri osa 1900-luvulla syntyneistä on yhden huonon päätöksen takia merkittävästi tyhmempiä kuin heidän kuuluisi olla. Ilman tätä varmaankin nykyisten ympäristötekijöiden tyhmentävä vaikutus ymmärrettäisiin paremmin.
 
Ei siitä lyijystä haittaa ollut kuin katalysaattorille, ja jos sen kanssa käytti lyijyllistä bensaa se meni käsittääkseni tukkoon, eli kovin pitkään sillä ei voinut ajaa, mutta kyllä mäkin muistan sen kuinka äijät manaili kuinka bensaa huononnetaan.

.

Valitettavasti miljoonasosa on kohtuutonta bs. Sitä menee ihan helvetisti. "In 2023, 69.8 million litres of avgas were sold in Australia" While lead-based avgas threatens children’s health, Crisafulli and Miles rule out a ban – BFPCA



Aika moni mielisairas kusipää käytti esimerkiksi läpi 80-luvun ihan periaatteesta lyijybensaa jopa moottorisahassa.
Australiassa voi kyllä olla tuo pienlentokoneiden suhteellinen määrä suurempi kuin muualla, mutta kyllä se suhde on tuota miljoonaluokkaa.

Lyijytöntä bensaahan alkoi suomessa saamaan vasta 80-luvun loppupuolella, ja ainakin aluksi se oli vielä kalliimpaa. Moottorisahan 2t bensahan sekoitettiin aina siitä halvimmasta 92 tms bensasta, joka oli tietysti myös lyijyllistä.

Käytännössä tuo lyijyongelma on jo ratkaistu.. ts se lyijy ei enää aiheuta ongelmia, vaikkei se tietysti hyvä asia olekaan. Löytyy varmasti suurempiakin ongelmia.
 
Australiassa voi kyllä olla tuo pienlentokoneiden suhteellinen määrä suurempi kuin muualla, mutta kyllä se suhde on tuota miljoonaluokkaa.
Niitä on myös amerikoissa paljon. Toki lentely on autoiluun verrattuna vähäistä mutta ainetta kuluu paljon ja pitää huomata, että vähälyijyinenkin lentobensiini on moninkertaisesti lyijypitoisempss kuin autojen polttoaine oli.

Väitän silti edelleen vahvasti vastaan miljoonakertaiselle mittakaavaerolle. Ensimmäisenä vastaan tultuaan esimerkiksi valikoitunut Australia on ehkä epäedustava maa koska siellä on paljon yleisilmailun tarvetta, mutta on siellä myös paljon autoilun tarvetta ja bensakoneita. Joka tapauksessa siellä viime vuoden liikennebensiinin myyntimäärä(joka lienee samaa suuruusluokkaa kuin lyijyllisen myyntimäärä aikanaan) vs. lentobensiinin myyntimäärä ei ole luokkaa miljoona vaan luokkaa sata.
Lyijytöntä bensaahan alkoi suomessa saamaan vasta 80-luvun loppupuolella, ja ainakin aluksi se oli vielä kalliimpaa. Moottorisahan 2t bensahan sekoitettiin aina siitä halvimmasta 92 tms bensasta, joka oli tietysti myös lyijyllistä.
Totta. Anteeksi mutuilu. Mielikuvani olivat hyvin hatarat, koska muistoni polttoaineista alkavat juuri tuon näköjään 1989-1994 siirtymäkauden aikana. Erehdyin kuvittelemaan että muutos olisi kestänyt toistakymmentä vuotta, mutta sehän olikin älyttömän nopea.
Käytännössä tuo lyijyongelma on jo ratkaistu.. ts se lyijy ei enää aiheuta ongelmia, vaikkei se tietysti hyvä asia olekaan. Löytyy varmasti suurempiakin ongelmia.
Käytännössähän on toki jo tiedossa että se ratkeaa. Kuitenkin paikallinen ja alueellinen haitta on yhä suuri eikä katoa sillä hetkellä kun jokin päätös on tehty eikä edes silloin kun viimeinen litra on myyty. Totta kai on iloinen asia, ettei jokainen kaupunki ja vilkas maantie ole enää lyijysaastevyöhykettä eikä enemmistö ihmisistä myrkyn vaikutuspiirissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 628
Viestejä
4 560 333
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom