Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Katopas urheiluautojen puolelta niin tuo ei ole vielä litratehoissa mitään.
Kun ei maalitolppia asetettu valmiiksi, niin saako katsoa vaparikoneisia urheiluautoja? Ferrari 812 - 125 hp/l - Fiestan lukemia =) Joo, Koenigsegg Agera RS pistää tohon sata lisää, viinalla. Ja varmaan joku keksii isompiakin numeroita.

Edit, piti kattoa mitä wikipedia sanoo asiasta. Bensalla kovin teho/tilavuus: (223.3 PS; 220.2 hp) per liter – 2014 Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR.
 
Viimeksi muokattu:
Olen omistanut vajaa kymmenen bensavehjettä ja nyt kaksi kiisseliä, eikä paluuta bensaan eikä eritoten pieneen moottoriin kyllä ole.

Tulee 35-50tkm vuoteen. Haluan ajaa nuo kilometrit uudehkolla, "tehokkaalla", hyvällä, turvallisella ja hyvin varustellulla autolla.

Nyt alla on - 12 mondeo farkku 2.2 tdci 230hp ja 500Nm

Toki voihan joku saada kiksejä noista pienistä moottoreista, mutta eivät kestä väärinkäyttöä läheskään niin hyvin, mitä isomottinen... Näin melko useastikin.

Ja näin kun autot tulee ostettua käytettynä, on isommalla motilla varustettu pääsääntöisesti aina parempi ostos ihan huoltohistoriasta ja varusteluettelosta lähtien.
 
Olen omistanut vajaa kymmenen bensavehjettä ja nyt kaksi kiisseliä, eikä paluuta bensaan eikä eritoten pieneen moottoriin kyllä ole.

Tulee 35-50tkm vuoteen. Haluan ajaa nuo kilometrit uudehkolla, "tehokkaalla", hyvällä, turvallisella ja hyvin varustellulla autolla.

Nyt alla on - 12 mondeo farkku 2.2 tdci 230hp ja 500Nm

Toki voihan joku saada kiksejä noista pienistä moottoreista, mutta eivät kestä väärinkäyttöä läheskään niin hyvin, mitä isomottinen... Näin melko useastikin.

Ja näin kun autot tulee ostettua käytettynä, on isommalla motilla varustettu pääsääntöisesti aina parempi ostos ihan huoltohistoriasta ja varusteluettelosta lähtien.

Miksi mulle jäi tästä se kuva, että diesel= iso moottori ja bensa = pieni moottori?
 
Iso bensa maksaa paskan verotuksen takia niin paljon että jonkun 2-litraisen dieselin verrokki on 1-1,4 -litrainen bensa.
Mikä on sitten iso bensa?

Noin pikaisesti vilkaistuna Audin hinnastossa A4 2.0 TFSI 140kW on halvempi kuin 2.0TDI 110kW. Sama homma BMW:llä 320i vs. 320D.

Ongelma on enemmänkin se, että varsinkaan tavismerkeillä ei ole enää noin isoa bensaa valikoimissa.
 
Miksi mulle jäi tästä se kuva, että diesel= iso moottori ja bensa = pieni moottori?

No sano yksikin saman tilavuuksinen bensiini käyttöauto, jossa käytännön suorituskyky on lähelle tuota ilmoittamaani... Tämän ehdon lisäksi auton pitäisi kuluttaa kohtuudella ja vielä kestää kilometrejäkin 400-500tkm
 
No sano yksikin saman tilavuuksinen bensiini käyttöauto, jossa käytännön suorituskyky on lähelle tuota ilmoittamaani... Tämän ehdon lisäksi auton pitäisi kuluttaa kohtuudella ja vielä kestää kilometrejäkin 400-500tkm

Noh, määrittele käyttöauto... Bensakone luonnollisesti ei väännä yhtä paljoa kuin diesel, joten noihin vääntöihin ei pääse. Sen sijaan tehoa on kyllä otettu. Lisäksi tuota 400-500tkm voit ehkä uskotella itsellesi tuolla mondeolla, mutta todellisuudessa kukaan ei tiedä kestääkö se sinne asti. Diesel myös kuluttaa vähemmän.

Jos nyt heitetään pari: VAG 2.0 TFSI 211hp/350Nm yhdistetty kulutus 6,1l, VAG 3.0 v6 TFSI 333hp/440Nm yhdistetty kulutus 8l, Löytyy A4/A6 keulalta muun muassa.

Tässä kun selasin tuota mondeota niin taitaa olla omasi lastutettu?
Vuonna 2010, Ford ja PSA uudistivat moottoria uudelle turboahtimella ja tämän jälkeen moottori tuotti 147 kW (200 hv) sekä 420 Nm. Yliahtotoiminnolla moottori tuottaa 450 Nm ja se täyttää Euro 5 päästömääräykset. T. Wikipedia.
Yhdistetty kulutus fordilla 5,8l

Otetaan vielä kiihtyvyys(0-100): A4: 6.0s , Mondeo 8.3s ja A6 5.8s
Luvut otettu Autotalli.com-sivustolta.

EDIT: Toki tuo 3.0 v6 on isompi, mutta otin sen vaan vertailun vuoksi tähän. Onhan tuo 2.2 myös isompi kuin 2.0. Lisähuomiona vielä, S3 audia saa "samalla" 2.0TFSI:llä 301hp/380Nm, kiihtyvyys 4,9s ja kulutus 6,9l
 
Noh, määrittele käyttöauto... Bensakone luonnollisesti ei väännä yhtä paljoa kuin diesel, joten noihin vääntöihin ei pääse. Sen sijaan tehoa on kyllä otettu. Lisäksi tuota 400-500tkm voit ehkä uskotella itsellesi tuolla mondeolla, mutta todellisuudessa kukaan ei tiedä kestääkö se sinne asti. Diesel myös kuluttaa vähemmän.

Jos nyt heitetään pari: VAG 2.0 TFSI 211hp/350Nm yhdistetty kulutus 6,1l, VAG 3.0 v6 TFSI 333hp/440Nm yhdistetty kulutus 8l, Löytyy A4/A6 keulalta muun muassa.

Tässä kun selasin tuota mondeota niin taitaa olla omasi lastutettu?
Vuonna 2010, Ford ja PSA uudistivat moottoria uudelle turboahtimella ja tämän jälkeen moottori tuotti 147 kW (200 hv) sekä 420 Nm. Yliahtotoiminnolla moottori tuottaa 450 Nm ja se täyttää Euro 5 päästömääräykset. T. Wikipedia.
Yhdistetty kulutus fordilla 5,8l

Otetaan vielä kiihtyvyys(0-100): A4: 6.0s , Mondeo 8.3s ja A6 5.8s
Luvut otettu Autotalli.com-sivustolta.

EDIT: Toki tuo 3.0 v6 on isompi, mutta otin sen vaan vertailun vuoksi tähän. Onhan tuo 2.2 myös isompi kuin 2.0. Lisähuomiona vielä, S3 audia saa "samalla" 2.0TFSI:llä 301hp/380Nm, kiihtyvyys 4,9s ja kulutus 6,9l

Hahaa, arvasin jotain tämänkaltaista ripulia... Tule minulle uudestaan kertomaan, kun oikeasti on tullut tuolle mondeolle bensavastine niin kulutuksen kuin kestävyydenkin osalta... Ei mulla muuta
 
Hahaa, arvasin jotain tämänkaltaista ripulia... Tule minulle uudestaan kertomaan, kun oikeasti on tullut tuolle mondeolle bensavastine niin kulutuksen kuin kestävyydenkin osalta... Ei mulla muuta

Ripulia...(?) Kunhan sinulla tuo kognitiivinen dissonanssi hälvenee, niin tule takaisin tähän ketjuun. Ilmoittele sitten, kun olet rullaillut sen 500tkm tuolla mondeollasi, niin puhutaan kestävyydestä. Sitä ennen kaikki sen saralla on vain spekulointia.
 
Nyt on hieman puurot ja vellit sekaisin jos foordi parin litran dieselkoneella on hyvin varusteltu ja tehokas. Minulle tuosta kuvailusta tulee mieleen ensimmäisenä nämä saksalaismerkkien yli 3 litran koneet.

Oikeasti isoissa koneissa toki verotus ohjaa tällä hetkellä dieselin valintaan. Valitettavasti... Ennemmin ajaisi jollain kolmen litran bensaturbolla
 
Nyt on hieman puurot ja vellit sekaisin jos foordi parin litran dieselkoneella on hyvin varusteltu ja tehokas. Minulle tuosta kuvailusta tulee mieleen ensimmäisenä nämä saksalaismerkkien yli 3 litran koneet.

Oikeasti isoissa koneissa toki verotus ohjaa tällä hetkellä dieselin valintaan. Valitettavasti... Ennemmin ajaisi jollain kolmen litran bensaturbolla

Itse tarjoat vaihtoehdoksi jotain jakopäärallatuksellisia ja öljyä kuluttavia hirvityksiä, että se siitä kestävyydestä..... vähän noloa täytyy myöntää.

Voit tulla vaikka katsomaan ja toteamaan, että miten hyvin varusteltu tuo mondeo on. Taitaa taas mutu nauttia taas sitä itseään.
 
Dieseliin en enää ikinä koske, mielummin pysyttelee hieman normaalia tehokkaammissa bensakoneissa ennen sähköön siirtymistä. 3.2 litrainen V6 tällä hetkellä tosin vaan alla, kivasti se liikkuu silti. Ja automaattina tietysti, manuaaliavaihteitakaan tähän talouteen ei enää ikinä tule.
 
@sendas Taisi tänään rekisteröityä väärälle foorumille. Oikea osoite fordclub.fi. Mitä tuossa nyt katsoin yhtä 2012 ford mondeota 2.2l koneella, siinä nahat sähköllä, xenonit, matkapuhelinvarustus, vakkari, ilmastointi, pysäköintitutkat, aux in. Näin mainittavia varusteita. Samat varusteet löytyy omasta -97 vuoden audi a6:sta.

Taitaa olla tilanne se, että sendas on ajanut ainoastaan fordin ecoboost bensalla, sitä ennen vag:n 1.6 vaparia, jota ennen nissan sunny 1.3l ja nyt kertoo, kuinka hänen huippu mondeonsa on isoimmalla koneella.

ps. VAG sai noi jakopäärallatukset ja öljynkulutukset (männänrenkaat jumittui) korjattua noihin uudempiin.

Mutta kuten sanoin aikaisemmassa viestissä: aja fordillasi ensin se 400tkm ja puhutaan sitten uudestaan kestävyydestä. Ilmoittelehan kun hehkut vaihtuu ja egr tukkeutuu, tai sit dpf.

@diaz Senhän takia niillä dieseleillä ajetaan... myös minä :)

@Ylijumala kyllä se iso bensakone on vaan mahtava. Onko vag:n tekeles tuo nykyisesi?
 
Oikeasti isoissa koneissa toki verotus ohjaa tällä hetkellä dieselin valintaan. Valitettavasti... Ennemmin ajaisi jollain kolmen litran bensaturbolla
Mitä merkitystä koneen koolla on? Eikö teho kuitenkin olisi se olennaisempi tieto?

Kai se 3-litran turbokone on bensana kalliimpi kun kyse on kuitenkin jostain ~350 hepan pannusta verrattuna samankokoiseen dieseliin joka on hädin tuskin 200hp.
 
Tuohon veroasiaan vielä: Ei taida ollakaan sellaista bensakonetta, jonka vero olisi yhtä suuri kuin dieselillä. Esim. omassani 2.0TDi, vero 654e ja Audi a8 6.0l w12 vero 609e
 
@heyrst Eikös tuo vastaa 9,33l/100km 98-oktaanista. 1,5€ hinnalla. Eikös tuo a8 mene matkassa 8-9l/100km? Muistelin vaan kun työkaverilla oli semmoinen D3-korinen samalla pannulla.
 
@sendas Taisi tänään rekisteröityä väärälle foorumille. Oikea osoite fordclub.fi. Mitä tuossa nyt katsoin yhtä 2012 ford mondeota 2.2l koneella, siinä nahat sähköllä, xenonit, matkapuhelinvarustus, vakkari, ilmastointi, pysäköintitutkat, aux in. Näin mainittavia varusteita. Samat varusteet löytyy omasta -97 vuoden audi a6:sta.

Taitaa olla tilanne se, että sendas on ajanut ainoastaan fordin ecoboost bensalla, sitä ennen vag:n 1.6 vaparia, jota ennen nissan sunny 1.3l ja nyt kertoo, kuinka hänen huippu mondeonsa on isoimmalla koneella.

ps. VAG sai noi jakopäärallatukset ja öljynkulutukset (männänrenkaat jumittui) korjattua noihin uudempiin.

Mutta kuten sanoin aikaisemmassa viestissä: aja fordillasi ensin se 400tkm ja puhutaan sitten uudestaan kestävyydestä. Ilmoittelehan kun hehkut vaihtuu ja egr tukkeutuu, tai sit dpf.

@diaz Senhän takia niillä dieseleillä ajetaan... myös minä :)

@Ylijumala kyllä se iso bensakone on vaan mahtava. Onko vag:n tekeles tuo nykyisesi?

Oletkohan itse mahdollisesti oikealla foorumilla jos kokemus dieseleihin ja bensakoneisiin on yli 20v takaa, olisiko parempi kiertää museotopikkeja lävitse?Myönnän, silloin diisseli oli paskaa, mutta ei enää, en kai minä muuten diisseliä olisi valinnut :D.

Ja voin vakuuttaa, että tuossa mondeossa riittää varustelistaa sinne kuuluisalle toiselle sivulle, sinun pappapremiumissa kun ne jäävät valitettavasti yksipuoliseksi.
 
Sehän riippuu siitä paljonko ajelee ja haluaa polttoaineesta maksaa. Ei paljoa 1.9/2.0 Dieseleiden 600e vero tunnu kun se tulee tonnitolkulla polttoainekuluissa takaisin.

Diesel maailmassa kulutuksen kehitys on ollut suorastaan negatiivinen. 30 vuotiasta tekniikkaa edustava diesel menee helposti vähemmällä aineellä kuin moderni saastiviritelmineen :(
 
Herättääpä tämä aihe paljon tunteita :vihellys:.

@sendas vissiin teholukemat jostain lastutetusta, kun eihän tuota vakiona ole saanut kuin 200hv diisselikoneella? Tuo 2.2L "duratorq" on siis todellisuudessa pösön kehittämä DW12-kone. Ja kannattaa varmaan vähentää ärrimurrikeksiä, jos haluaa foorumilla viikkoa pidempään kirjoitella. Varmasti mondeo on ihan hieno auto, mutta se on silti ford :vihellys:.

Mitä merkitystä koneen koolla on? Eikö teho kuitenkin olisi se olennaisempi tieto?

Kai se 3-litran turbokone on bensana kalliimpi kun kyse on kuitenkin jostain ~350 hepan pannusta verrattuna samankokoiseen dieseliin joka on hädin tuskin 200hp.

Nykypäivän diisselit alkavat teholukemissa saavuttaa bensakoneita, joissain tapauksissa mennään jopa yli. Esimerkiksi uuden 5-sarjan bemarin 3L rivikoneissa, bensaturbosta saadaan 355 hv / 500 Nm @ 1520-4800 rpm (540i "performance pack":lla) ja dieselistä 394 hv / 760 Nm @ 2,000–3,000 rpm (M550d, neljällä turbolla :rofl:. 1000 rpm kohdalla 450 Nm :vihellys:).

Sinänsä tuo dieselien tehojen nousu on ihan ymmärrettävää, sillä bensakoneissa tehoa rajoittaa nakutus, kun diisseleissä rajana on pelkästään koneen mekaaninen kesto. Bensakoneiden hyveenä taas voitaisiin pitää pidempää vetoaluetta, tuossa 540i-bemarissa huipputeho 355 hv on käytettävissä 5500-6500 rpm välillä. Dieselistä loppuu hitaamman palonopeuden takia veto melko nopeasti.
 
Ei se nyt tonni tolkulla ole eroa 300-600€ dieseliin. Eli jos sitä jää 300€ verojen jälkeen eroa niin melko merkityksetöntä.

Ajat on mennyttä kun diesel oli halpaa..
Tarkoitin siis että jos ajaa sen 30 tai yli tonnia vuodessa niin kyllä tommonen vuoden ympäri vitosella alkava ja maantiellä nelosta lähentelevä keskikulutus alkaa merkitsemään kummasti.

Onneksi aika ei ole syönyt dieselin matalaa kulutusta :)
 
Jos bensaa veisi 7 l/100km ja dieseliä 5l/100km ja sen lisäksi ajaa paljon, niin alkaa sitä eroa tulemaan. Lisäksi jos diesel on rekisteröity pakuksi, niin säästöä tulee vielä enemmän.

Toivotaan että 2.2 ford kestää sen 500 tkm. :) Omalla 2.0 on 525 ajettu ja vielä ehjänä.

Edit. 2.0 ja 1.6 dieselissä on niin sopivat välitykset että kierrokset pysyy maltillisen pienenä 100 km/h vauhdissa. Kun taas vanha 2.0 vapari bensa on selvästi suuremmilla kierroksilla. Eli aika hiljaa ja pitkää matkaa pitää ajaa että pääsee 7 kulutuksella bensalla. Pikku turbot voi olla eri juttu? En tiedä mitä moottoreja bensana sitten saa 407 tai 508 autoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kumma kun noin nelosta lähentelevät kulutukset harvoin realisoituu huoltamon mittarilla. Varmaan noit samoja kuin toi kuvan 8.2 lukema maantiellä. Mikä sinällään varmaan aika realistinen, mutta aivan muuta kuin sen painon repiminen eri vauhteihin liikenteessä.
Kyllä jos oma 1.9 yli 6l vie niin alan epäillä jo että sitä ainetta vuotaa jostain maahan.

100% maantietä 3200km roadtripille ruotsin halki ja takaisin tuli keskikulutukseksi 4,32l/100km tankauksista laskemalla. Tuosta on kuititkin jemmassa jossain.


EDIT:

Siinäpä on dataa pääosin 1.9l raudasta ja vähintään 10tkm ajosuoritteella. Etu- ja nelivetoiset kuten myös automaatit ja manuaalit sekaisin.

Diesel consumption: Volkswagen - All models - Spritmonitor.de
dieselvolkkarit.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Sehän riippuu siitä paljonko ajelee ja haluaa polttoaineesta maksaa. Ei paljoa 1.9/2.0 Dieseleiden 600e vero tunnu kun se tulee tonnitolkulla polttoainekuluissa takaisin.

Diesel maailmassa kulutuksen kehitys on ollut suorastaan negatiivinen. 30 vuotiasta tekniikkaa edustava diesel menee helposti vähemmällä aineellä kuin moderni saastiviritelmineen :(

Sitä minäkin tässä olen tivannut, että sitten kun on vastaava bensaauto vastaavilla ominaisuuksilla kuin tämä, niin pistetään bensa harkintaan, mutta eipä ole vielä ehdotettu, joten sellaista en myöskään harkitse.
 
Sama se kun se ero kulutuksessa on ratkaiseva tekijä eikä absoluuttinen luku.

Mulla n. 6,1 litraa tällä hetkellä dieselin kulutus. Bensaa meni samassa ajossa 9-9,5 litraa. Nämä siis kirjanpidon mukaan.

Edit: ehkä mun 50 tkm ajettu Volvo vuotaa dieseliä maahan? :eek::tdown:
Tai sitten sulla on raskaampi kaasujalka. Tosiaankin ei passaa paljon muuta vertailla kuin sitä mitä omalla ajotyylillä ja ympäristöissä tulee eroksi.
 
Niin, nimenomaan. Kyllä toi sun 4,3 litraa satkulla kääntyy helposti alle kutosen lukemiin perus pikkuturbobensalla. Raskaammalla jalalla ero vähän kasvanee bensan ja dieselin välillä.
Jep näin, tietty sitten auton hankintahintakin alkaa näkymään dieselin eduksi jos vain edukas kulkeminen kiinnostaa. Tämä ruotsin läpi viety autohan oli hankintahinnaltaan 500 € kulkupeli :D (90 vm. Audi 80 1.9)
 
Tarkoitin siis että jos ajaa sen 30 tai yli tonnia vuodessa niin kyllä tommonen vuoden ympäri vitosella alkava ja maantiellä nelosta lähentelevä keskikulutus alkaa merkitsemään kummasti.

Onneksi aika ei ole syönyt dieselin matalaa kulutusta :)

Tätä laskeskelin itsekin, kun hommailin tuota 607:aa. Bensakoneena saa 2.2L rivinelkkua, jolla pääsee sukkasiltaan ajaessa juuri alle seiskan matka-ajossa, eli maantiepainotteisessa seka-ajossa kulutukseksi voinee laskea sen 8L/100km. Vero tuolla koneella 357€/a. Tämä 2L HDi menee hinuttaen ajaessa matkaa viidellä litralla, viime tankkauksen KA oli 6,65 ja keskinopeus alle n. 40 km/h, sisältäen paljon kaupunkipyörittelyä ja pätkäajoa webaston kanssa. Vuotuinen vero on yhteensä 666€.

Olettaen ~8L ja ~6L kulutukset, nykyisillä hinnoilla ja ajoneuvoveroilla täytyy ajaa huikeat 9 tkm vuodessa, että diesel pääsee tasoihin tässä vertailuparissa. Lisäksi turbodieselin luonne on arkiajossa huomattavasti mukavampi, kuin bensavaparin :).
 
[offtopic]
Tuon muutat etanolia syöväksi niin ei se diesel olekaan enää niin eduksi.
Mites se nyt menikään, betonia täyteen valettu dieselin lohko, dieselin kampiakseli ja veivit, bensakoneen männät 1.8T kansi ja 8 baria ahtopaineita etanolin kanssa.. :D
[/offtopic]
 
Ei se bensakoneen muunnos ole kuin 2h homma jonka melkein pystyy tekeen jos osaa konepellin avata ja moottorin suojmuovit poistaa.
Joo tuttua touhua, tiedä vaikka joskus jonkun ahdetun audivanhuksen päivittäisi. Vaparit ei niin kiinnosta :)
 
No ahdetussahan se riumu vasta irtoaakin kun voi ahtoja nostaa. Vaparis jää muutamiin prosenteihin kun ainoastaan enempi puristumatonta tavaraa sylinterissä isomman ruiskutusmäärän takia.
Jep juuri siksi. Joku vanha 5 sylinterinen olisi aika makea. Kyl tommosessa sitten saisi olla etanolianturi vielä kaiken lisäksi, niitähän saa jo edullisesti jos päivittää koko moottorinohjauksen samaan rahaan. Täällä pohjoisessa kun ei ole niin sanottua että Re85 saisi joka nurkalta :)
 
Tuon muutat etanolia syöväksi niin ei se diesel olekaan enää niin eduksi.

Jos se 2.2l rivinelkku bensa on 2007 vanhempi niin etanolille niin melko samoissa dieselin kanssa. Samalla tulee 3% väännön lisäys.

Joo, ja saa edelleen kärsiä siitä vaparin hengettömyydestä, toimintamatka pienenee eikä sitä halpaa polttoainetta saa läheskään kaikilta asemilta. Bonuksena tulee käynnistyshaasteet pakkasella :dead:. "Tankkaa bensaa sekaan kovilla pakkasilla" onkin helppo neuvo toteuttaa, kun juuri suojasäällä on täräyttänyt tankin täyteen viinaa :p. Puhumattakaan sarjan asentamisen vaivasta ja kustannuksista, loppuunajetussa tuhrussa on yleensä valmiiksi jo riittävästi rassattavaa, ettei sitä jaksa ihan varta vasten keräillä lisää :rofl:.

Todellisuudessa itselleni tulee varmaan n. 15 tkm vuodessa, jolloin dieselillä säästää näköjään n. 260€/vuosi. Eflexfuel.fi-säästölaskurin mukaan samoilla hinnoilla ja kulutuksilla etanoliauto olisi 220€ halvempi kuin bensa-auto, eli diisseli jää silti parikymppiä voitolle. Lisäksi viinalla ajellessa saa kärsiä ym. ongelmista.
 
Sinänsä tuo dieselien tehojen nousu on ihan ymmärrettävää, sillä bensakoneissa tehoa rajoittaa nakutus, kun diisseleissä rajana on pelkästään koneen mekaaninen kesto. Bensakoneiden hyveenä taas voitaisiin pitää pidempää vetoaluetta, tuossa 540i-bemarissa huipputeho 355 hv on käytettävissä 5500-6500 rpm välillä. Dieselistä loppuu hitaamman palonopeuden takia veto melko nopeasti.
Taitaa se nakutus rajoittaa diesel-koneitakin. Ellei jopa enemmän, kun sytytystä ei hallita sytytystulpilla.
 
Taitaa se nakutus rajoittaa diesel-koneitakin. Ellei jopa enemmän, kun sytytystä ei hallita sytytystulpilla.
Dieselissähän ei puristeta polttoainetta ja ilmaa vaan pelkkää ilmaa. Ja syttymisen hetki on se kun polttoaine alkaa tulla suuttimesta ulos. Jos dieseli nakuttaa niin silloin ruiskutuksen alku on aivan liian aikaisella suutin vuotaa ja sylinterissä on dieseliä läpi työkierron. Se kyllä tuhoaa moottorin nopeasti.
 
Taitaa se nakutus rajoittaa diesel-koneitakin. Ellei jopa enemmän, kun sytytystä ei hallita sytytystulpilla.

Dieselien haitallinen nakutus on eri ilmiö kuin bensakoneessa ja siihen pystytään vaikuttamaan huomattavasti helpommin mm. suuttimien ominaisuuksien ja kaasujen virtauksen avulla. Bensa-autoissa nakutus on yksinkertaisempi ilmiö, johon on käytännössä mahdotonta puuttua. (rankka yksinkertaistus :D )

Dieselissähän ei puristeta polttoainetta ja ilmaa vaan pelkkää ilmaa. Ja syttymisen hetki on se kun polttoaine alkaa tulla suuttimesta ulos. Jos dieseli nakuttaa niin silloin ruiskutuksen alku on aivan liian aikaisella suutin vuotaa ja sylinterissä on dieseliä läpi työkierron. Se kyllä tuhoaa moottorin nopeasti.

Kyllähän dieseleissäkin tapahtuu ns. detonaatiota, varsinkin huonoilla suuttimilla / liian matalilla setaaniluvuilla. Eli diesel ei syty riittävän nopeasti, vaan vasta hetken kuluttua ruiskuttamisesta ja sylinteripaine kasvaa äkillisesti. Viiveen aikana polttoaine kaasuuntuu kuumassa sylinterissä enemmän ja kaasuuntuneen osuuden palonopeus on huomattavasti suurempi kuin nestepisaroiden.
 
Dieselissähän ei puristeta polttoainetta ja ilmaa vaan pelkkää ilmaa. Ja syttymisen hetki on se kun polttoaine alkaa tulla suuttimesta ulos. Jos dieseli nakuttaa niin silloin ruiskutuksen alku on aivan liian aikaisella suutin vuotaa ja sylinterissä on dieseliä läpi työkierron. Se kyllä tuhoaa moottorin nopeasti.
Hmm, dieselhän nimenomaan nakuttaa ihan tarkoituksella, ja koneen suunnittelussa tämä pitää ottaa huomioon. Se diesel pitää olla siellä sylinterissä ennen männän huippukohtaa, joka aiheuttaa sen että osa polttoaineesta syttyy ennen kuin mäntä alkaa lähtemään alaspäin. Tuon takiahan dieseleissä ollaan kehitetty tuota ruiskutuspuolta, että saataisiin se sinne sylinteriin mahdollisimman myöhään ja mahdollisimman nopeasti, mutta ideaalista ruiskutusta ei ole olemassakaan.
 
Hmm, dieselhän nimenomaan nakuttaa ihan tarkoituksella, ja koneen suunnittelussa tämä pitää ottaa huomioon. Se diesel pitää olla siellä sylinterissä ennen männän huippukohtaa, joka aiheuttaa sen että osa polttoaineesta syttyy ennen kuin mäntä alkaa lähtemään alaspäin. Tuon takiahan dieseleissä ollaan kehitetty tuota ruiskutuspuolta, että saataisiin se sinne sylinteriin mahdollisimman myöhään ja mahdollisimman nopeasti, mutta ideaalista ruiskutusta ei ole olemassakaan.

Jep, juuri näin käy ja ruiskutuksen homogeenisuus on erittäin tärkeä tekijä. Dieseleissä sylinterin lämpötilan ja painetason nostaminen pienentävät tuota sytytysviivettä, eli nakutusongelma vähenee isommalla kuormalla. Ruiskutuksen ajoituksella voidaan myös vaikuttaa tuohon ongelmaan, eli se ei ole suurempien tehojen perustavanlaatuinen este. Toisin kuin bensa-autoissa, joissa sytytys odottaa aina tulppaa, myös suoraruiskuissa.

Dieselin palamisessa on siis kaksi päävaihetta: ensin palaa ennen syttymistä esisekoittunut dieselhöyry-ilmaseos nostaen sylinteripainetta jyrkästi (premixed combustion), jonka jälkeen lopun dieselin palaminen tapahtuu reaktiokinetiikan (=ilman ja dieselin höyrystymisen & sekoittumisen) rajoissa hitaammin (mixin controlled combustion). Kuvassa PME on palmuöljypohjaisen tökötin palaminen, siitä ei tarvitse tässä tapauksessa välittää.

dZ0GnOD.jpg


1000rpm 300Nm ja 3200rpm 400Nm. Etanolil pitäisi ol vähän enemmän.
1df3c7e2a2960c01003ac00120197e5e.jpg

Eli tuossa 220 kW koneessa on ~yhtä paljon vääntöä kahdessa tonnissa, kuin omassa 100kW dieselissä? Juuri taisit todistaa @Diaz\ in pointin todeksi tuolla käppyrällä :vihellys:.
 
Niin.. entä sitten? Renkaille välittyvä vääntö se on joka merkitsee. Vaihteilla muutetaan vääntöä. Tehoon et pysty välityksillä vaikuttaan. Bensat ylensä kiertää ajossa vähän enemmän kuin diesel ja ylensä bensa on sen verran hiljaisempi ja tasaisempi käymään että tuo kierroksien ero ei näy kuin kierrosmittaris.

Paljonko sul olikaan 100 vauhdis kierroksia.. kuvas näkyy aikasemmin et vaparis on se 2200rpm.

Tottakai, mutta ei siltikään autoihin laiteta tonnisten kyykkyjen koneita, vaikka niistä löytyy liki 200 hv. Kyllähän sellainen lyhyellä vaihteella liikuttaisi omaa pösöäkin huomattavasti rivakkaammin, kuin nykyinen 136 hv pata, mutta tuolla alaväännöllä (=alakierrosten teholla) on aika suuri mukavuusarvo.

Kutosella taitaa olla todellisen satasen vauhdissa vähän alle tuo 2000 rpm. Noilla kierroksilla talla pohjassa löytyy käytännössä maksimiväännöt, eli 340 Nm (overboostilla hetkellisesti ohituksia yms. tilanteita varten, jatkuvasti 320 Nm). Käppyräsi mukaan tuossa 2200 rpm kohdilla audissa on ~340-350 Nm, mutta se on näköjään 100kg painavampi (1650kg pösön omamassa, audilla 1750kg).

Eli satasen vauhdista isolla vaihteella polkaistaessa 100kW ekodiisselipösö lähtee yhtä rivakkaasti kuin 220 kW kasiaudi. Ihan mielenkiintoinen tulos :vihellys:.

Toki pitää ottaa huomioon, että tuossa kohtaa audin käyrä on nousussa ja pösön käyrä taittuu pian laskuun. Automaattivaihteistoulinat voi jättää sikseen, vaihtaessa tietysti suurimman teho-painosuhteen omaava laite kiihtyy parhaiten.
 
Automaattiulinoissa tulee tietysti se että kun polkasee irroittaa mehulinko lukituksensa ja kierrokset pomppaa heti ylös. Ennenkuin vaihtaa vaihdettakaan.

No jep, mutta moottoria miettiessä on melko koomista, että iskutilavuudeltaan yli kaksi kertaa isompi V8 on missään kohtaa suorituskyvyltään lähelläkään yli puolet tuhnumpaa diisseliä. Varsinkin kun diisseli kuluttaa lähes puolet vähemmän ainetta :vihellys:.
 
On siin aika ero 136kW ja 220kW välillä tilanteissa jossa vaaditaan tehoa. 4 lovinen automaattihan 87 kilometriin riittävällä ykkösellä se tappaa kyllä 0-100 ajan 7 sekuntiin jollei kikkaile manuaalina ja jarrua vasten lähde. 80-120 välillä sit kuljetaankin ihan eri ripeydellä. Akuankan parhaat tääl taas kyl menos sisäistämättä vääntöä ja tehoa sekä momentinmuuntimen toimintaperiaatet.

100 kW ja 220 kW ;). Mutta kuten sanoin, automaattia on ihan turha sotkea näihin keskusteluihin väännöistä ja moottorien luonteista, sillä se valitsee toki aina suurimman tehon tuottavan vaihteen, kun kaasu painetaan pohjaan.

Näköjään turha tästä on keskustella, kun haluat tarkoituksella missata pointin :vihellys:.
 
Oletkohan itse mahdollisesti oikealla foorumilla jos kokemus dieseleihin ja bensakoneisiin on yli 20v takaa, olisiko parempi kiertää museotopikkeja lävitse?Myönnän, silloin diisseli oli paskaa, mutta ei enää, en kai minä muuten diisseliä olisi valinnut :D.

Ja voin vakuuttaa, että tuossa mondeossa riittää varustelistaa sinne kuuluisalle toiselle sivulle, sinun pappapremiumissa kun ne jäävät valitettavasti yksipuoliseksi.

Satuinpa ottamaan esimerkiksi tuon "pappapremiumin", koska siinä oli enemmän varusteita/samat varusteet kuin sinun mondeossa, joka onkin 15v uudempi "varusteet tapissa-malli". Toki ne varusteet saa toiselle sivulle, kun ilmoittaa jokaisen turvavyön erikseen. Ja jos totta puhutaan niin dieselit olivat paljon parempia ennen. Ei kaksoismassa-ongelmia, ei dpf-paskeita, ei egr-paskeita... Osta vanha toyotan diesel/vag:n diesel/mersun diesel niin et saa koko elämäsi aikana sitä rikki ajamalla. Toki normaalit huollot pitää suorittaa.

Aja toki tyytyväisenä mondeollasi, varmasti hyvä auto ei siinä mitään, mutta koitahan nyt vähän herätä tähän maailmaan noiden mielikuviesi kanssa maailman parhaasta autosta. Jos sanot 2.2l mondeota "isoksi koneeksi kaikilla varusteilla" niin saat kyllä vastaisuudessakin kokea naurua osaksesi.

Niin, ja minähän ajan tuolla 2.0TDi audilla, koska diesel kuluttaa vähemmän, niinkuin ensimmäisessä vastauksessa sinulle sanoin. Sinä taas aloit puhumaan, kuinka ei saa mistään yhtä tehokasta bensa-autoa.

EDIT: ps. Mondeosi on peugeot.
 
No jos sit näin.. ( Nm * rpm ) / 9565 = kW. Sun 100kW dieselis ei vaan kierrä enää tarpeeksi kun momentinmuunnin päästää 2200rpm lukitukselta 4000rpm kierroksille antaen 167kW.

Voisin kuvitella, että jopa antiikkinen nelilovinen laatikko kickdownilla pudottaa mieluummin pienemmän pykälän sisään, jos satasta ajettaessa painetaan lappu lattiaan :think:

Mutta pysytään keskustelun aiheessa, eli eri moottorien eroissa :tup:.
 
Satuinpa ottamaan esimerkiksi tuon "pappapremiumin", koska siinä oli enemmän varusteita/samat varusteet kuin sinun mondeossa, joka onkin 15v uudempi "varusteet tapissa-malli". Toki ne varusteet saa toiselle sivulle, kun ilmoittaa jokaisen turvavyön erikseen. Ja jos totta puhutaan niin dieselit olivat paljon parempia ennen. Ei kaksoismassa-ongelmia, ei dpf-paskeita, ei egr-paskeita... Osta vanha toyotan diesel/vag:n diesel/mersun diesel niin et saa koko elämäsi aikana sitä rikki ajamalla. Toki normaalit huollot pitää suorittaa.

Aja toki tyytyväisenä mondeollasi, varmasti hyvä auto ei siinä mitään, mutta koitahan nyt vähän herätä tähän maailmaan noiden mielikuviesi kanssa maailman parhaasta autosta. Jos sanot 2.2l mondeota "isoksi koneeksi kaikilla varusteilla" niin saat kyllä vastaisuudessakin kokea naurua osaksesi.

Niin, ja minähän ajan tuolla 2.0TDi audilla, koska diesel kuluttaa vähemmän, niinkuin ensimmäisessä vastauksessa sinulle sanoin. Sinä taas aloit puhumaan, kuinka ei saa mistään yhtä tehokasta bensa-autoa.

EDIT: ps. Mondeosi on peugeot.

Kukahan on kokoajan puhunut hyvästä käyttöautosta? Käyttöautossa tärkeää ainakin itselle on hyvä, turvallinen, käyttöön soveltuva auto, johon kuuluu halvat ylläpitokulut ja kilometrit. Se, että tuosta löytyy vielä ripaus premiumia mm. Avaimeton kulku ja käynnistys, avaimen mukaan automaattisesti säätyvät lämmitetyt ja ilmastoidut penkit ja peilit, automaattiset pitkät valot yms. mitä nyt toivoa sopii, niin onko se muilta pois.

On eri asia ottaa nyssäkkä rahaa autoliikkeeseen mukaan ja valita käyttöönsä sopiva mieleinen auto, kuin että olisi joutunut rahoituksen kanssa valitsemaan jotain budjettiluokan vehkeitä. Sen verran järki-ihmisiä tässä ollaan, että auto kuin auto ostetaan käteisellä ja se pitää saada alle kahdella kympillä.
 
Jos lappun lattiaan saakka niin joo antaa kickdownin mutta se ei ole välitön tapahtuma kuten momentinmuutimen kytkimen löysääntyminen. Joka yhtä nopea kuin kaksoiskytkinlaatikon piememmälle siirtyminen.

Keskustelu on moottorien erossa koska bensakoneet on kiertävämpiä ja välitykset liittyy ihan suoraan moottorin Nm arvoihin. Dieselin laatikko on ylensä matalemmille tehty kun koneet ei edes kierrä. Joten se dieselin vääntö ei ole suoraan verrattavissa bensan vääntöön silloin. Sä et saa nopeampaa kiihtyvyyttä väännöllä jos vieressä on tuplasti enemmän kiertävä kone jossa vaikka kolmannes vähemmän vääntöä. Välitykset huolehtii siitä että se isommn tehon omaavalla on potentiaalia kiihtyä paremmin.

Jos tuota aikasempaakin skenaariota puretaan tuolla tehon kavalla..
(350Nm * 2200rpm) / 9565 = 80kW
kun sulla
(340Nm * 1900rpm) / 9565 = 70kW
Onhan tuossa jo 10 kw vähemmän kiihtyvyyttä sulla vaikkei heti kaasun painaessa ei päästäisi kierroksia ylös. Eli todellisuudessa jäisit sillä sekunnilla kuin täi paskaan kun välittömästi 4000 rpm momentinmuuntimelta ja se 167kW käytettävissä versus sun 70kW.

Mukava, että yhdessä ollaan päästy siihen tulokseen, että 100 kW diisseli loikkarivaihteella jää 220 kW automaatille :rofl:. Nyt kun ollaan jälleen uudella osa-alueella yhdessä todettu heyrstin jeesuksenaikainen A8 maailman parhaaksi autoksi, niin voidaan keskustella moottorien eroista. :tup:

Ideana ei ehkä ollut yrittää keulia pikkudieselillä, vaan lähinnä osoittaa se, kuinka vähän tuollaisen ison bensavaparin suorituskyvystä on käytettävissä tavallisen ajon kierroksilla verrattuna turbodieseliin. Tässä mielestäni yksi syy, miksi dieseli on mukavampi arkiajossa :p.

Eli tuolle 100kg painavammalle, hitaalla kuminauha-automaatilla toimivalle bensakrematoriolle saatiin 10kW tehoetu alakierroksilla :kahvi: Aika yllättävän kehno tulos siihen nähden, että paperilla voimaa on yli tuplasti enemmän ja bensaakin palaa liki tuplasti enemmän ihan maantieajossa, jossa sitä voimaa ei kuitenkaan yhtään enempää tarvita. No tässä näkyy hyvin dieselin parempi hyötysuhde ja tekniikan kehitys kymmenessä vuodessa :joy:

Ps. luistattaessa momentinmuunninta noin paljon sen hyötysuhde sakkaa melko reilusti, hyvä jos 130kW menee laatikkoon kun suhde on n. tuplat sisäänmenossa vs. ulostulo.

Omasta mielestäni on käyttöautossa mukavaa, että lähes suurin osa tehosta on sillä kierrosalueella, mitä tavallisessa arkiajossa käytetään, eli 1500-3000 rpm huitteilla. Tällöin jos tarvitsee kiihdyttää tai ohittaa toinen, ei tarvitse pykältää vaihteita vaan auto vetää hyvällä voimalla alhaalta lähtien. Esimerkiksi uudet 3L turbodieselit alkavat olla melko mielenkiintoisia menopelejä, Audin 3L biturbosta lähtee 320 hv @ 3900-4600 rpm ja 650 Nm @ 1400-2800 rpm. Tuossahan on 1400 rpm kohdalla voimaa jo liki 130 hevosta, ja kahdessa tonnissa yli 180!
 
Viimeksi muokattu:
Montakohan kertaan koittanut tässä sanoa että arkiajo tehdään bensalla korkeammalla kun se laatikko tehdään bensalle eriksi käyttäen hyödyksi se isompi kierroskaista ja kompensoiden väännön puutet. Ei pitäisi olla niin vaikeata..

Edelleen vääntöä muutetaan laatikolla pienemmäksi tai isommaksi. Tehoa ei tehdä kuin moottorilla. Laatikko ja loppuvälitys suunnitellaan moottorille sopivaksi. Toisin on kierroksia ja toisis ei.

Kyllä tuo väännön ja tehon suhde on aika hyvin hallussa jo ihan koulutuksen puolesta, turha siitä on jankata viestistä toiseen.

Tulisi vaan melko erikoinen auto ajettavaksi ja taloudellisuus voisi sakata melko pahasti, jos bensavaparin ajo-ominaisuudet arkiajossa pitäisi saada dieseliä vastaavaksi. Esimerkiksi jos vaaditaan, että ~70% huipputehosta on käytettävissä kaasu pohjaan painettaessa normaalista matkavauhdista. Tuossa eko-pösössä tuo arvo toteutuu nykyisellään, kuten laskit, 340 Nm ja 1900 rpm tuottaa n. 70 kW huipputehon ollessa 100 kW.

Mikäli haluttaisiin, että tuossa vapariaudissa on 70% suorituskyvystä (154 kW) pelkän kaasujalan oikaisemisella saatavissa, täytyisi koneessa olla satasen vauhdissa vaivaiset 3600 rpm :dead:. Taloudellisuussyistä tosielämässä tuollakin ajetaan kuitenkin siellä 2000 rpm kieppeillä, jolloin suorituskyvystä jalka oikaistaessa realisoituu vain kolmasosa.

Tietysti automaattivaihteisto sekä bensan että dieselin tapauksessa jättää koneen luonteen pois yhtälöstä ja pelkästään tehokäyrän integraalilla tietyllä vaihdevälillä on merkitystä kiihtyvyyteen.

Vaparibensojen ongelmaksi muodostuukin huonon ominaiskulutuksen alueella ajaminen. Täällä on aika hyvä postaus aiheeseen liittyen.
 
No nyt tuli jo asiaa. Käsivaihde on juu huono vaparibensalle jollei ole valmis sitä käyttämään. Automaatti kadottaa tuon aika hyvin jollei täysin susi.

Tuon ison väännön ja matalien kierroksien kääntöpuoli et kaiken pitää olla laatikkoon lähtevään akseliin asti vahvempaa ja siten usein kalliimpaa ja painavampaa. Kuten tuon 100kW turbodieselin tapauksessa pitänyt mitoittaa 200kW vaparibensan vahvuuteen.

Oma mielipide noista vääntävistä dieseleistä pienellä teholla manuaalina on että halut kova mennä, mutta ikävä todellisuus paljastuu kun maantiellä ohitukses tuuli lyövastaan ja vastaantulija alkaa olla lähellä. Puuttuu se tasainen jatkuva menohalu ollen pelkkä alkunykäisy.

Onhan se totta, että kun on "iäisyyden" tottunut vaparibensoihin, niin oli aika karu yllätys tuon ensimmäisen dieselvehkeen käytös ohitustilanteessa, kun sitä jotenkin kuvitteli käskyttävän "sporttisesti" käsivalintapuolella, bensavehkeet (mitä on olleet) ovat puutuneet kuitenkin kunnolla vasta 500rpm ennen rajoitinta.

No sen takia automaatti on dieselissä tai oikeastaan käyttöautossa yleensä ihan ehdoton, säästyy monelta mielipahalta mm. kaksoismassavauhtipyörien osalta.
 
No sano yksikin saman tilavuuksinen bensiini käyttöauto, jossa käytännön suorituskyky on lähelle tuota ilmoittamaani... Tämän ehdon lisäksi auton pitäisi kuluttaa kohtuudella ja vielä kestää kilometrejäkin 400-500tkm

Tuo oli ensimmäinen viestisi. Jossa siis halusit saman tilavuuden bensiini käyttöauton, jonka suorituskyky on lähellä ja kohtuullinen kulutus. Esimerkkinä tarjosin tuota alle litran valmistajan ilmoittaman mukaan kuluttavaa 2.0 tfsi-konetta. Jossa vääntö toki jäi alle tuon mondeon. Hevosvoimia on tehtaalta lähtiessä 211 ja sinun mondeossa 200. Mielestäni osuin tuohon aluksi toivomaasi asiaan.

Jos mietitään tuota sinun mondeota vs muita dieseleitä kun käyttökulut ovat se tärkein prioriteetti, niin psan 1.6HDi voittaa kulutuksessa tuon mondeosi yli litralla/100km. Näitä löytyy volvoista, joistain bemareista, peugeoteista ja citroeneista. Samoin vag:n 2.0TDi voittaa kulutuksessa melkein litralla/km, jolla päästään jo lähes noihin teholukemiin. Ainakin 130kw versio saatavilla.
 
Tuo oli ensimmäinen viestisi. Jossa siis halusit saman tilavuuden bensiini käyttöauton, jonka suorituskyky on lähellä ja kohtuullinen kulutus. Esimerkkinä tarjosin tuota alle litran valmistajan ilmoittaman mukaan kuluttavaa 2.0 tfsi-konetta. Jossa vääntö toki jäi alle tuon mondeon. Hevosvoimia on tehtaalta lähtiessä 211 ja sinun mondeossa 200. Mielestäni osuin tuohon aluksi toivomaasi asiaan.

Jos mietitään tuota sinun mondeota vs muita dieseleitä kun käyttökulut ovat se tärkein prioriteetti, niin psan 1.6HDi voittaa kulutuksessa tuon mondeosi yli litralla/100km. Näitä löytyy volvoista, joistain bemareista, peugeoteista ja citroeneista. Samoin vag:n 2.0TDi voittaa kulutuksessa melkein litralla/km, jolla päästään jo lähes noihin teholukemiin. Ainakin 130kw versio saatavilla.

Olet niin söpö, mutta surullisen kaukana todellisuudesta käyttöauton valinnassa. Voisit lukea vaikka uusiksi, etsiä myös sitä pointtiani ja tulla sitten uusiksi pätemään, jooko, kävisikö sellainen?
 
Olisi 660€ jos 7 kulutus nostetaan 30% etanoliksi eli 9 kulukseen ajaen 30tkm. Eli Diesel 5l ja etanolisoinin myötä noussut bensa 9l
En tiedä saisiko Alfa Romeo 156 2.0 ts 155 hv:tä muutettua etanoliksi. Siihen sai 95 bensaa tankata, mutta ei e10:ä jota kumminkin tankkasin. Lisäksi paalissahan tuo on.

Mielestäni 9 litraa etanolia on tosi paljon kun peugeot 406 2.0 HDi 110@130 farkku paku vei vastaavasti työmatka-ajossa 4.8 litraa dieseliä ja sama myös talvella. 95 mittarinopeus, eli jotain 88 km/h. Toki moottori ja sisätila lämmitettynä.

Itselläkin oli bmw 740 1996 neljän litran koneella ja se vei ainakin 3 litraa enemmän kuin Alfa. Eli oli "ihan paska". Tuossa kumminkin 5 vaihdetta. Toki 740 kaikilla varusteilla ja myös tuplalaseilla painoi jotain 2050 kg? Eli paljon isompi ja raskaampi kuin Alfa. Ja sen kyllä huomasi myös ajettavuudessa, joka ei ollut sporttinen, vaan paremminkin möhkö. Oikeastaan tuolla alfalla ja manuaalilla oli kivempi ajaa. Arki ajossa taas diesel tuntuu tehokkaammalta ja ei sammukkaan niin herkästi kun lähtee liikkeelle. Vääntöä on niin paljon.
 
Jep. Joka tapauksessa diesel olisi selvästi halvin. Vielä paku, niin diesel vero on aika olematon. Ja jos ajaa "sporttisesti", niin diesel ei hirmuisesti kuluta enempää kuin eco ajossa.

En ole polttoaineen hintoja yhtään seurannut. Tuollaista näytti täällä. Yleensä kai dieselin talvilaatu on vähän kalliimpaa.

Diesel 1.314
E10 1.434
Re85 0.959 (toinen asema)
 
Käytännössä kun abc on se suurin jakelija E85 niin ääs-bonuskortilla peruskuukausi niin tuo litku jää alennusten kanssa maksamaan itselle 92snt/l
,normihinta lähimmällä tankkiasemalla ollut nyt reilun vuoden jo se sama 0.959, saman paikkakunna muut asemat sentin enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom