No ko. bussin hinta oli 699000 alv0 ja metrin lyhyemmän diesel bussin (jossa vastaavat tilat, koska sähkömallissa yksi tavaratila vähemmän) hinta on puolet tuosta (tässä kyse siis turistibussitarpeeseen olevista tuotteista).
Laitetaan nyt sitten videolinkkikin:
Ok, kaukoliikenteeseen, turistiliikenteeseen sähkisbusseilla on vielä matkaa, ongelmana "kantomatka" ja lataus. Kaukoliikenteeseen niitä busseja pitäisi sitten ostaa useita korvaamaan yksi diesel vehje. Kauko/turisi diesel bussikin maksaa enemmänkin kuin kaupunkibussit.
Uutisoinnin perusteella lähiliikenteen (HSL, Nysse jne) diesel alle 300 000€, sähkis n 500 000€
Jos linjat sähkikseen sopivia niin rahoituksesta riippuen voi sähkis kannattaa jos viidenvuoden - kahdeksanvuoden jälkeen, vaikka tilaajalla ei olisi voimalinja vaatimuksia. Ongelmana liikennöitsijoillä on enemmänkin se latausinfaran investointi, varikkot, vaikka linjat sopisi sähkiskäyttöön. Toki vähän eri vedellä jossa etelä/länsi-Suomessa, vs jossain lapissa.
Lisäksi kaiken edellytys on edullinen rahoitus.
Mukavuussyistä autoissa on myös kylmille keleille polttoainekäyttöinen lisälämmitin
.
Lämmityskäytössä polttoaine on hyötysuhteeltaa parempi kuin ajamiseen, joten yhdistelmä sähkövoimalinja, ilmalämpöpumppu + polttoainelämmitys on ihan kilpailukykyinen paketti, vs lämmityskin sähköllä.
Mikä on sitten optimointipiste etelän rannikolla, polttoainelämmitin tukemassa ei ole niin iso kustannus vs. akkuston mitoittaminen tiukimpiinkin kelleihin.
Mikä (kaupunki)bussi vie dieseliä nykyään yli 50 l/100 km? Aikanaan, kun olin alalla, vain silloinen iso 12-litrainen teli-Volvo vei yli 50 litraa satasella, mutta silloiset tavanomaisemmat pienempimoottoriset 2-akseliset diesel-bussit 30–40 l/100 km.
Tuo sinun haarukka taitaa olla lähempänä, ja joissain uutisoinneissa pyörinyt 30 litraa joka ilmeisesti sellainen luku jonka alle perus polttistekniikalla ei kannata laskea.
Ja ilmeisesti "akkumitoitus" sitten 100kWh / 100km, eli karkeasti kolmasosalla sähköllä vs diesel.
Jos 250 000€ lasketaan pieni 6% korko niin 8v tasaerä lyhennys, niin n 3300€/kk 8% vajaa 3600€/kk
Jos bussiyhtiöt laskeneet että 5v-8v sähkis tulee halvemmaksi, niin aikapaljon saa päivässä ajaa(* ja aika hyvä rahoitus olla.
Tai sitten hintaero on jotain muuta kuin mainostavat.
(*
300km-400km akkukapasiteetilla ei yö varikkolatauksella aivan mahdottomia vuorokaudessa ajeta.
Jos diesel 1,3€/l , niin tuolla 3300e ostetaan 2500 litraa ainetta, vajaa 300km päivä aineet. Sähköllekkin laskettava hintaa energia+siirrot+verot+latausinfra. On tuossa toki muitakin muuttujia. (no luvuissa voi olla pahoja virheitä).
Tarjouslaskennassa jos linjalle ei sähkövaatimusta, niin sitä ei tarvi mitoittaa 100% sähköllä ajettavaksi, tai jos sähkövaatimus, mutta yhtiöllä on muitakin linjoja joita kananttaa ajaa sähköllä, niin sähkökaluston voi optimoida.