Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Aina sellaisia sakkoveroja kannatetaan jotka ei osu itselle. Minusta sähköautojen lisäksi pitäisi myös hevosia rangaista veroilla yhtä ankarasti kuin ICE koneita.
Nuo päästökauppaverot koskisivat juuri minua. Dieselautoissa on taas kyse heidän keskinäisestä tasauksestaan.
 
Onko sillä diesel-autoilijan näkökulmasta merkitystä miksi häneltä peritään satasia vuodessa?
Merkitystä sille, kuka valitsee dieselin. Minä vaihdoin dieselistä bensaan, kun ajoa ei tullutkaan tarpeeksi. Harva vähän ajava ostaa dieselin vaikka diesel kuluttaisi vähemmän. Raha ohjaa kuluttajia, ainakin minua. Etätöiden takia ei tule päivittäistä ajoa, joten bensa on minulle parempi. Ladattava hybridi taikka sähkö ei oikein käy, kun arvonaleneman takia hinta kilometrille nousisi. Toisena mietityttää tuollaisen kymmenen vuotta vanhan akuston kestäminen.
 
Totta, tuo 75% on "vanhoista hinnoista". Dieselillä sitten päälle tulee vielä käyttövoimaverot, joten tuo toteutunut verotus voi olla hyvin lähellä sataa jos ajetaan todella vähän. Harrastemaasturilla kun ajaisi 1000km/v, niin käyttövoimavero olisi luokkaa 50€/100km ja siihen polttoaineen verotus päälle.
Ei kai kukaan ole luvannut että harrastuksien pitäisi olla halpoja. Sinänsä synteettiset polttoaineet olisi ideaalinen ratkaisu tuollaiseen harraste-ajoon. Kallis synteettinen polttoaine ei haittaa kun kilometrejä kertyy vähän.
 
Jos auto on tarpeeksi vanha ja ajoa tulee vähän, niin museoinnilla pääsee dieselverosta irti.
 
Ei kai kukaan ole luvannut että harrastuksien pitäisi olla halpoja. Sinänsä synteettiset polttoaineet olisi ideaalinen ratkaisu tuollaiseen harraste-ajoon. Kallis synteettinen polttoaine ei haittaa kun kilometrejä kertyy vähän.
Harrastus saatta olla esimerkiksi metsästys, ja olisi mukavaa päästä metsäpolkua myöten hakemaan kaadettu hirvi.

Jos laitan sinulle tilinumeron, niin siirrätkö sinne 10€? Eihän se haittaa kun on nii pieni summa ;)

Epätasa-arvoiset rangaistusverot harmittaa. Ajan itse vain 10tkm vuodessa bensalla, joten sähköauto ei ikinä maksaisi itseään takaisin.
 
Land cruiser kulkee ympäri vuoden.

Ei seisontaan laittaminen vaadi kuukausien taukoa ajamisesta. Se maksaa 6 euroa, joka tulee diesel-maasturilla äkkiä täyteen, kun ottaa huomioon, että siinä säästää seisontapäiviltä ajoneuvoveron ja liikennevakuutuksen kokonaisuudessaan. Aiemman viestisi perusteella käyttövoimavero on luokkaa 500€/v, liikennevakuutus lienee vähintään 150€/v ja vielä on se ajoneuvoveron toinen osa. Sekin on yli 500€/v olettaen, että auto on sen verran vanha, että kokonaismassan mukaan mennään (> 3000 kg). 1150€/365pv = 3,15€/pv. Eli kahden vuorokauden seisonta on jo break-even. Ajatko sillä säännöllisesti vähintään joka kolmas päivä?
 
Harrastus saatta olla esimerkiksi metsästys, ja olisi mukavaa päästä metsäpolkua myöten hakemaan kaadettu hirvi.

Jos laitan sinulle tilinumeron, niin siirrätkö sinne 10€? Eihän se haittaa kun on nii pieni summa ;)

Epätasa-arvoiset rangaistusverot harmittaa. Ajan itse vain 10tkm vuodessa bensalla, joten sähköauto ei ikinä maksaisi itseään takaisin.
En halua kuulostaa epä-empaattiselta, mutta "on epäreilua että fossiilisista polttoaineista luopuminen tekee joistain harrastuksista kalliimpia" ei ole kovin vetävä argumentti. Toki tuollaiset lyhyet metsäajo-reissut on aika marginaalinen ongelma harrastusten co2-päästöjen joukossa. Vertaa vaikka lentolomiin tai kiimaliiterin vetoon dieselillä ympäri Eurooppaa (dieselillä tietenkin, koska eihän sitä lomalla ehdi pysähtymään lataamaan).

Ideaalinaailmassa kaikkia co2-päästöjä verotettaisiin tasaveroisesti.
 
En halua kuulostaa epä-empaattiselta, mutta "on epäreilua että fossiilisista polttoaineista luopuminen tekee joistain harrastuksista kalliimpia" ei ole kovin vetävä argumentti. Toki tuollaiset lyhyet metsäajo-reissut on aika marginaalinen ongelma harrastusten co2-päästöjen joukossa. Vertaa vaikka lentolomiin tai kiimaliiterin vetoon dieselillä ympäri Eurooppaa (dieselillä tietenkin, koska eihän sitä lomalla ehdi pysähtymään lataamaan).

Ideaalinaailmassa kaikkia co2-päästöjä verotettaisiin tasaveroisesti.
Ideaalimaailmassa ei verotettaisi co2 päästöjen perusteella :)
 
Mielestäni pitäisi tuoda enemmän esiin sitä, että polttomoottorien käyttö ihmisten läheisyydessä tuottaa ihan mitattavissa olevaa terveydenhuollon kulua eli ihmisten terveyskin kärsii.

Mielestäni se on jo tarpeeksi hyvä syy verottaa ja jopa kieltää polttomoottorit varsinkin kaupungeista.

Se on aika älytöntä että tuolla ajellaan etenkin kaupungeissa päästömanipoloiduilla ajoneuvoilla, se ei ole kenenkään ihmisoikeus tuprutella savuja toisia päin, ja on hyvin erikoista että olemme tällaisessa tilanteessa. Jos polttomoottorit keksittäisiin vasta nyt, en usko että niitä saisi käyttää näin vapaasti.

En ota kantaa ilmaston lämpenemiseen, meidän maa ei sitä pysty pysäyttämään enkä sen perusteella valitse autoa.
 
Aina sellaisia sakkoveroja kannatetaan jotka ei osu itselle. Minusta sähköautojen lisäksi pitäisi myös hevosia rangaista veroilla yhtä ankarasti kuin ICE koneita.
Dieselin kohdalla valinta HA autoissa osuu dieselin juuri sen takia tavoitellaan veroetua. Jos ajoa ei juuri ole, niin diesel tuppaa olemaan kallista valinta. sen käyttövoimaveron takia. Mutta se on ihan hankkijan oma valinta.

Ideaalimaailmassa ei verotettaisi co2 päästöjen perusteella :)
Ehkä sitten kun polttoaineet olisi netto nollapäästöisiä, mutta CO2 verot sitä ennen keino salli päästöt ja pyrkiä vero-ohjaamaan vähempiä päästöisiin valintoihin. Eli sinänsä edullinen yksittäiselle fosiilin polttajalle.
 
Nykyään kun diesel maksaa pumpulla melkein saman verran kuin bensa, niin aika paljon pitää kai ajaa että se on oikeasti kannattava valinta. Eduksi jää kai lähinnä, että dieseleissä kulutus on yleensä pienempi kuin vastaavissa bensa-autoissa. Dieselmoottoreiden sanotaan toki myös olevan pitkäikäisempiä. Toisaalta ne kaikenlaiset päästölaitteet taitaa aiheuttaa hieman ylimääräisiä huoltokuluja bensaan verrattuna.
 
Nykyään kun diesel maksaa pumpulla melkein saman verran kuin bensa, niin aika paljon pitää kai ajaa että se on oikeasti kannattava valinta. Eduksi jää kai lähinnä, että dieseleissä kulutus on yleensä pienempi kuin vastaavissa bensa-autoissa. Dieselmoottoreiden sanotaan toki myös olevan pitkäikäisempiä. Toisaalta ne kaikenlaiset päästölaitteet taitaa aiheuttaa hieman ylimääräisiä huoltokuluja bensaan verrattuna.
Hyvää pohdintaa. Diesel lienee sitä kustannustehokkaampi, mitä isommasta autosta on kyse ja mitä enemmän kuormaa on lastattu, esim. ison matkailuvaunun vetämisessä diesel on edelleen hyvä valinta.
 
Hyvää pohdintaa. Diesel lienee sitä kustannustehokkaampi, mitä isommasta autosta on kyse ja mitä enemmän kuormaa on lastattu, esim. ison matkailuvaunun vetämisessä diesel on edelleen hyvä valinta.
Tuo on varmaan isojen kilometrimäärien lisäksi se toinen tapaus, jossa diesel voi olla edelleen kannattava.
 
Tuo on varmaan isojen kilometrimäärien lisäksi se toinen tapaus, jossa diesel voi olla edelleen kannattava.
Dieseliä verotetaan kevyemmin, eli sen kevyemmän verokohtelun idea siinä että ns hyötyliikenne olisi kevyemmin verotettu. Toki sitä saa käyttää yksityisetkin hupiajeluun.

Se että kiskoo jotain matkailuvaunut silloin tällöin ei siitä edullisempaa automaattisesti tee, vaan se että sitä ajoa (kulutusta) on niin paljon että käyttövoimaverto ja kalliimpi hankintahinta ja käyttö menot ylittyy (toki jälkimmäisetkin kehittyneet)

Toki eri tarkoituksiin suunnitelluissa ajoneuvoissa on optimointe käyttö tarkoitukseen ja diesel kalustoa löytyy juuri sinne ns raskaampaan käyttöön.
 
Dieseliä verotetaan kevyemmin, eli sen kevyemmän verokohtelun idea siinä että ns hyötyliikenne olisi kevyemmin verotettu. Toki sitä saa käyttää yksityisetkin hupiajeluun.

Se että kiskoo jotain matkailuvaunut silloin tällöin ei siitä edullisempaa automaattisesti tee, vaan se että sitä ajoa (kulutusta) on niin paljon että käyttövoimaverto ja kalliimpi hankintahinta ja käyttö menot ylittyy (toki jälkimmäisetkin kehittyneet)

Toki eri tarkoituksiin suunnitelluissa ajoneuvoissa on optimointe käyttö tarkoitukseen ja diesel kalustoa löytyy juuri sinne ns raskaampaan käyttöön.
Tietysti näin, mutta jos nyt puhutaan vaikka ison matkailuvaunun vetämisestä, niin jotta se olisi turvallista ja mukavaa, niin tarvitaan painava ja sitkeä auto. Jos mennään bensapuolelle, niin kulutus alkaa karata käsistä, mutta dieseleistä löytyy tarkoitukseen sopivia vetoautoja, joissa kulutus pysyy kurissa.
 
Dieseliä verotetaan kevyemmin, eli sen kevyemmän verokohtelun idea siinä että ns hyötyliikenne olisi kevyemmin verotettu. Toki sitä saa käyttää yksityisetkin hupiajeluun.

Se että kiskoo jotain matkailuvaunut silloin tällöin ei siitä edullisempaa automaattisesti tee, vaan se että sitä ajoa (kulutusta) on niin paljon että käyttövoimaverto ja kalliimpi hankintahinta ja käyttö menot ylittyy (toki jälkimmäisetkin kehittyneet)

Toki eri tarkoituksiin suunnitelluissa ajoneuvoissa on optimointe käyttö tarkoitukseen ja diesel kalustoa löytyy juuri sinne ns raskaampaan käyttöön.
Offtopccina on pakko kysyä(varoitusten ja bannien uhallakin) että onko kenelläkään muulla vaikeuksia ymmärtää tätä pulatunnuksen tajunnanvirtaa kaikkine kielioppi- ja kirotusvihreineen ynnä mystisine lauserakenteineen?
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Offtopccina on pakko kysyä(varoitusten ja bannien uhallakin) että onko kenelläkään muulla vaikeuksia ymmärtää tätä pulatunnuksen tajunnanvirtaa kaikkine kielioppi- ja kirotusvihreineen ynnä mystisine lauserakenteineen?
Ei se selkokieltä ole, mutta ihan ymmärrettävää kuitenkin.
 
Out of Spec Reviews Youtubessa oli testannut tuota uutta esprinteriä motarilla, (isoin 113 kWh lifepo-akku) aivan täydestä aivan tyhjään (turtle mode päällä "0% battery").
Pääsi 179 mailia (288 km) ajamalla motaria 70 mph mittarin mukaan (noin 110 km/h huomioiden mittarivirhe). Joku kevyt ehkä satakiloinen kuorma oli.
Kulutus siis 39 kWh/100 km. Talvipakkasella en ihmettelisi jos lähentelisi tällä nopeudella 50 kWh/100 km kulutusta. Plussana tehoja löytyi vielä hyvin <5% varauksella akkukemian ansiosta.
 
Ajamaton 1. sukupolven esprinteri nettiautossa (id 14086511) 35870 euroa. Kantavuus ainoastaan 702 kg.
Vastaava esiteltiin Moottorin artikkelissa 3 vuotta sitten, hinta alkaen 74702 euroa. Käyt. oleva akkukap. 47 kWh.
[A u t s].
 
..., niin tarvitaan painava ja sitkeä auto. Jos mennään bensapuolelle, niin kulutus alkaa karata käsistä, mutta dieseleistä löytyy tarkoitukseen sopivia vetoautoja, joissa kulutus pysyy kurissa.
No sitten maksetaan se käyttövoimavero iloisena ja nautitetaan edullisemmasta polttoaineesta.
 
No sitten maksetaan se käyttövoimavero iloisena ja nautitetaan edullisemmasta polttoaineesta.
Näinhän se on. Joka tapauksessa se tulee kokonaisuudessaan halvemmaksi, jos otetaan hankintahinta myös huomioon. Ja saatavuus. Esim. vetoautoksi sopivia isoja maastureita isolla bensakoneella ei ylipäätään pahemmin ole bensana meillä tarjolla. Bensapelit sitten maksavat mansikoita, koska päästöpohjainen verotus.
 
Out of Spec Reviews Youtubessa oli testannut tuota uutta esprinteriä motarilla, (isoin 113 kWh lifepo-akku) aivan täydestä aivan tyhjään (turtle mode päällä "0% battery").
Pääsi 179 mailia (288 km) ajamalla motaria 70 mph mittarin mukaan (noin 110 km/h huomioiden mittarivirhe). Joku kevyt ehkä satakiloinen kuorma oli.
Kulutus siis 39 kWh/100 km. Talvipakkasella en ihmettelisi jos lähentelisi tällä nopeudella 50 kWh/100 km kulutusta. Plussana tehoja löytyi vielä hyvin <5% varauksella akkukemian ansiosta.
Paljonkohan vastaava diesel sprintteri kuluttaisi? Ei taida alle kymmenellä litralla mennä @110km/h?
39kWh vastaa 3,3litraa diiseliä.
 
Paljonkohan vastaava diesel sprintteri kuluttaisi? Ei taida alle kymmenellä litralla mennä @110km/h?
39kWh vastaa 3,3litraa diiseliä.
Sähkömoottorin hyötysuhde on paljon parempi kuin dieselin, joten selvää on, että se menee vähemmällä. Ongelma on sama kuin henkilöautoliikenteessä, eli akun koko on paljon rajatumpi kuin tankin koko.
 
Paljonkohan vastaava diesel sprintteri kuluttaisi? Ei taida alle kymmenellä litralla mennä @110km/h?
39kWh vastaa 3,3litraa diiseliä.

Ei mene, isoja sprintereitä ajaneena sanoisin 10,5 - 11,5 l riippuen ilman lämpötilasta ja renkaista/paineista.
3,7 litraa lienee myös lähempänä oikeaa (dieselissä on noin 10,5 kWh/l energiaa).
 
Viimeksi muokattu:


Boo miehen vierailu Veholla ja Videon puolivalista myyntimiehen puheita uudesta sprintterista. En ainkaan heti nahnyt tata videota tassa ketjussa. Ihmettelen kylla silti ettei se ole kun niin paljon puhutaan sprintterista.
 
Mitäs muuten uskotte eri käyttövoimilla toimivien autojen arvonkehitykselle tapahtuvan? "Romahtaako" jokin käyttövoima seuraavan 5-10 vuoden sisään? Vai pitääkö maltilliset uusien autojen myyntimäärät arvonaleneman kohtuullisena käyttövoimasta riippumatta?
 
Mitäs muuten uskotte eri käyttövoimilla toimivien autojen arvonkehitykselle tapahtuvan? "Romahtaako" jokin käyttövoima seuraavan 5-10 vuoden sisään? Vai pitääkö maltilliset uusien autojen myyntimäärät arvonaleneman kohtuullisena käyttövoimasta riippumatta?
Heiluntaa tulee olemaan paljon. Bensan hinta tulee seilaamaan laidasta laitaan poliittisten päätösten ja ulkopuolisten kriisien vuoksi ja tämä vaikuttaa ajoneuvomarkkinoihin hyvinkin nopeasti. Pitkällä aikavälillä fossiilisista tullaan luopumaan kokonaan, joko poliittisilla päätöksillä tai viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki helposti pumpattava öljy on pumpattu, mutta siihen menee aikaa ja markkina ei varmasti ole tänä aikana tasaisen tylsä.
 
Mitäs muuten uskotte eri käyttövoimilla toimivien autojen arvonkehitykselle tapahtuvan?
Itse pidan suurena kysymysmerkkina sita etta annetaanko Kiinan dumpata autojaan Eurooppaan. Jos ei anneta niin uskoisin etta mennaan vanhoilla askelmerkeilla ja autot kayttovoimasta riippumatta puolittavat hintansa 5 vuoden valein.
 
Polttoaineiden hintaan on tulossa merkittävä korotus lähivuosina kun ne otetaan co2 kiintiöihin mukaan. Markkinat sanaelevat hinnan nousun mutta tuntuvaa hinnannousua povataan. Tämä heikentää suuri kulutuksisten autojen kysyntää väistämättä. Tietysti Suomen valtio yrittää vesittää tätä nostamalla vähäpäästöisten veroja. Ainoa asia joka on varmaa, ajamisen kustannukset jatkavat nousuaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni pitäisi tuoda enemmän esiin sitä, että polttomoottorien käyttö ihmisten läheisyydessä tuottaa ihan mitattavissa olevaa terveydenhuollon kulua eli ihmisten terveyskin kärsii.
Missä tämä on osoitettu, miten suuri tämä haitta on ja koskeeko haitta myös nykyiset päästönormit täyttäviä autoja?

Diesel ei ole koskaan tuottanut merkittävästi häkää tai hiilivetyjä, hiukkaset on saatu kuriin hiukkasloukuilla ja typen oksidit EGR:llä ja Adblue-laitteilla. Nykymoottorit eivät pilaa ilmaa.

Dieselmoottoreiden sanotaan toki myös olevan pitkäikäisempiä. Toisaalta ne kaikenlaiset päästölaitteet taitaa aiheuttaa hieman ylimääräisiä huoltokuluja bensaan verrattuna.
Itse moottorit on pitkäikäisiä mutta miten suuria nykyisten päästölaitteiden ongelmat oikein on käytännössä, etenkin jos ajoprofiili ei ole pelkkää lyhyttä taajama-ajoa?

Ei taida bensa-autokaan enää pärjätä yhdellä lamballa ja katilla.
 
Itse moottorit on pitkäikäisiä mutta miten suuria nykyisten päästölaitteiden ongelmat oikein on käytännössä, etenkin jos ajoprofiili ei ole pelkkää lyhyttä taajama-ajoa?

AdBlue ainakin jähmettyy pakkasen laskiessa alle -11C:n, mikä aiheuttaa ongelmia. Lukemani mukaan ainetta on kiteytynyt esim. letkujen liitoskohtiin aiheuttaen liitosten pettämistä - aina pelkkää letkua ei ole ollut saatavilla, vaan on jouduttu uusimaan isompi osakokonaisuus suurempaan hintaan. Samoin pitkillä ja kovilla pakkasjaksoilla on ongelmana, että kun auto tunnistaa urearuiskutusjärjestelmän putoavan pois pelistä, niin sen jälkeen auto antaa ajaa vain rajallisen kilometrimäärän (1000 km?) ennen kuin matkanteko hyytyy kokonaan.

Lisäksi EGR ja DPF käsittääkseni usein tukkeutuvat joka tapauksessa ennen pitkää. Toki jos puhutaan 250-400 tkm ajetusta autosta, niin voidaan kysyä, että eikö se ole jo tiensä päässä muutenkin. Usein ehkä onkin, mutta ei aina.
 
AdBlue ainakin jähmettyy pakkasen laskiessa alle -11C:n, mikä aiheuttaa ongelmia. Lukemani mukaan ainetta on kiteytynyt esim. letkujen liitoskohtiin aiheuttaen liitosten pettämistä - aina pelkkää letkua ei ole ollut saatavilla, vaan on jouduttu uusimaan isompi osakokonaisuus suurempaan hintaan. Samoin pitkillä ja kovilla pakkasjaksoilla on ongelmana, että kun auto tunnistaa urearuiskutusjärjestelmän putoavan pois pelistä, niin sen jälkeen auto antaa ajaa vain rajallisen kilometrimäärän (1000 km?) ennen kuin matkanteko hyytyy kokonaan.

Lisäksi EGR ja DPF käsittääkseni usein tukkeutuvat joka tapauksessa ennen pitkää. Toki jos puhutaan 250-400 tkm ajetusta autosta, niin voidaan kysyä, että eikö se ole jo tiensä päässä muutenkin. Usein ehkä onkin, mutta ei aina.
Jep, Kokkolan autohuollolla hyviä videoita instassa ja youtubessa noista ad-blue ongelmista ja tosiaan ovat merkistä riippumattomia ja aiheuttavat parin tonnin remppoja.
 
AdBlue -jutut taitaa olla aika paljon merkistä kiinni. Itsellä aadista ja bemarista kokemuksia - ensimmäisellä merkillä ajeltu monta talvea kylmässä pohjoisessakin ilman tilanteita kun taas 5-sarjalainen sattui jäädyttämään linjastonsa jo joulukuun keleissä etelässä. Mutta eipä tuo remppa ollut kuin 600e kun uusi piuha vedettiin paikoilleen vanhan piuhan avustuksella. Toisena ajelin autolla pari kuukautta ja 7-8tkm ennen remppaa ja hyvin toimi (VW esim ilmoittelee että saa ajella tyyliin 1200km tjsp, mutta ei tuossa mitään rajoituksia ollut). Vähän jännittelin miten DPF-poltto toimii vika päällä, mutta eipä näemmä ainakaan itseensä ottanut.

Myin bemarin tutulle ja sillä levisi sama adb-linjasto pari vuotta myöhemmin uudelleen. Ilmeisesti linjasta ei ajelun päätteeksi saada imaistua nesteitä pois ja kun neste sitten jäätyy ja laajenee letkustossa, se rikkoo samalla paikkoja.

Siltikin pitäisin noita tuoreita dieseleitä ihan hyvinä vehkeinä. Ei ole esim. edellisen generaation jakoketjuongelmia eikä myöskään moni merkki enää harjoittele uusien päästölaitteiston kanssa. On se bensa tai diesel niin monien saksalaisten kanssa ainakin haastavia vuosia ovat olleet omien kokemusten pohjalta -07….-14. On tullut kaikenlaista uutta anturia, jakoketjuja, puolaa & kallista suutinta ja siirrytty pumppareista ekoihin cr-koneisiin. Ennemmin välttelisin noita ns. monivammatapauksia kuin adblue-palikoita.

Sähkön lisäksi itse pidän noista nykyaikaisista dieseleistä. Eivät kuulosta pahalle enää ja löytyy ok voimaa. Vaikein asia on käyttövoimavero, jota saa vähän optimoitua kakkosauton kanssa jumppaamalla sitä pois liikennekäytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Land cruiser kulkee ympäri vuoden.
Ei seisontaan laittaminen vaadi kuukausien taukoa ajamisesta. Se maksaa 6 euroa, joka tulee diesel-maasturilla äkkiä täyteen, kun ottaa huomioon, että siinä säästää seisontapäiviltä ajoneuvoveron ja liikennevakuutuksen kokonaisuudessaan. Aiemman viestisi perusteella käyttövoimavero on luokkaa 500€/v, liikennevakuutus lienee vähintään 150€/v ja vielä on se ajoneuvoveron toinen osa. Sekin on yli 500€/v olettaen, että auto on sen verran vanha, että kokonaismassan mukaan mennään (> 3000 kg). 1150€/365pv = 3,15€/pv. Eli kahden vuorokauden seisonta on jo break-even. Ajatko sillä säännöllisesti vähintään joka kolmas päivä?
Aikanaan kun oil GL Mersu ja siinäkin luonnollisesti maksimi verot niin tuli seisoteltua aina kun mahdollista vaikka oli ympärivuotisesti ajossa. Tuota hommaa vähän helpottaa jos on vakuutusyhtiön kautta mahdollisuus ottaa/poistaa liikenteestä. Tulee sitten vakuutusmaksun mukana nuo liikenteestäpistomaksut eikä tarvitse joka kerta Traficomin sivuilla maksaa heti. Traficomilla oli tuossa joku minimiveloitus myös, olisiko ollut niin että vähintään 3 pv kannattaa pitää liikenteessä aina.

Nykyään bensamaasturi mutta sekin lähinnä kesäloman ajan jatkuvassa ajossa.
 
AdBlue -jutut taitaa olla aika paljon merkistä kiinni. Itsellä aadista ja bemarista kokemuksia - ensimmäisellä merkillä ajeltu monta talvea kylmässä pohjoisessakin ilman tilanteita kun taas 5-sarjalainen sattui jäädyttämään linjastonsa jo joulukuun keleissä etelässä. Mutta eipä tuo remppa ollut kuin 600e kun uusi piuha vedettiin paikoilleen vanhan piuhan avustuksella. Toisena ajelin autolla pari kuukautta ja 7-8tkm ennen remppaa ja hyvin toimi (VW esim ilmoittelee että saa ajella tyyliin 1200km tjsp, mutta ei tuossa mitään rajoituksia ollut). Vähän jännittelin miten DPF-poltto toimii vika päällä, mutta eipä näemmä ainakaan itseensä ottanut.

Myin bemarin tutulle ja sillä levisi sama adb-linjasto pari vuotta myöhemmin uudelleen. Ilmeisesti linjasta ei ajelun päätteeksi saada imaistua nesteitä pois ja kun neste sitten jäätyy ja laajenee letkustossa, se rikkoo samalla paikkoja.

Siltikin pitäisin noita tuoreita dieseleitä ihan hyvinä vehkeinä. Ei ole esim. edellisen generaation jakoketjuongelmia eikä myöskään moni merkki enää harjoittele uusien päästölaitteiston kanssa. On se bensa tai diesel niin monien saksalaisten kanssa ainakin haastavia vuosia ovat olleet omien kokemusten pohjalta -07….-14. On tullut kaikenlaista uutta anturia, jakoketjuja, puolaa & kallista suutinta ja siirrytty pumppareista ekoihin cr-koneisiin. Ennemmin välttelisin noita ns. monivammatapauksia kuin adblue-palikoita.

Sähkön lisäksi itse pidän noista nykyaikaisista dieseleistä. Eivät kuulosta pahalle enää ja löytyy ok voimaa. Vaikein asia on käyttövoimavero, jota saa vähän optimoitua kakkosauton kanssa jumppaamalla sitä pois liikennekäytöstä.
Tuossa lähellä on riippumaton bemareihin ja mersuihin erikostunut korjaamo ja bemarin adblue-vehkeet työllistävät hyvin.
 
AdBlue -jutut taitaa olla aika paljon merkistä kiinni. Itsellä aadista ja bemarista kokemuksia - ensimmäisellä merkillä ajeltu monta talvea kylmässä pohjoisessakin ilman tilanteita kun taas 5-sarjalainen sattui jäädyttämään linjastonsa jo joulukuun keleissä etelässä. Mutta eipä tuo remppa ollut kuin 600e kun uusi piuha vedettiin paikoilleen vanhan piuhan avustuksella. Toisena ajelin autolla pari kuukautta ja 7-8tkm ennen remppaa ja hyvin toimi (VW esim ilmoittelee että saa ajella tyyliin 1200km tjsp, mutta ei tuossa mitään rajoituksia ollut). Vähän jännittelin miten DPF-poltto toimii vika päällä, mutta eipä näemmä ainakaan itseensä ottanut.

Myin bemarin tutulle ja sillä levisi sama adb-linjasto pari vuotta myöhemmin uudelleen. Ilmeisesti linjasta ei ajelun päätteeksi saada imaistua nesteitä pois ja kun neste sitten jäätyy ja laajenee letkustossa, se rikkoo samalla paikkoja.

Siltikin pitäisin noita tuoreita dieseleitä ihan hyvinä vehkeinä. Ei ole esim. edellisen generaation jakoketjuongelmia eikä myöskään moni merkki enää harjoittele uusien päästölaitteiston kanssa. On se bensa tai diesel niin monien saksalaisten kanssa ainakin haastavia vuosia ovat olleet omien kokemusten pohjalta -07….-14. On tullut kaikenlaista uutta anturia, jakoketjuja, puolaa & kallista suutinta ja siirrytty pumppareista ekoihin cr-koneisiin. Ennemmin välttelisin noita ns. monivammatapauksia kuin adblue-palikoita.

Sähkön lisäksi itse pidän noista nykyaikaisista dieseleistä. Eivät kuulosta pahalle enää ja löytyy ok voimaa. Vaikein asia on käyttövoimavero, jota saa vähän optimoitua kakkosauton kanssa jumppaamalla sitä pois liikennekäytöstä.

Eikö tuo sinun BMW juuri vahvista urean ongelmat? 600€ remontti, joka toistuu joka toinen talvi? Systeemiin, jonka pitää toimia katsastuksessa, jota ei saa ohittaa ja jonka ohittamisesta saa tuhansien eurojen seuraamusmaksut kiinnijäädessä.

No, eihän se 600€ - tai tonnikaan - tunnu uuden auton kustannuksissa. Mutta dieselin taloudellinen kannattavuus suhteessa bensiiniin kuitenkin kärsii. Ja sitten kun auto on lopulta parin tonnin ritsa, niin aika nihkeä on korjata samaa paikkaa kerta toisensa jälkeen.
 
Eikö tuo sinun BMW juuri vahvista urean ongelmat? 600€ remontti, joka toistuu joka toinen talvi? Systeemiin, jonka pitää toimia katsastuksessa, jota ei saa ohittaa ja jonka ohittamisesta saa tuhansien eurojen seuraamusmaksut kiinnijäädessä.

No, eihän se 600€ - tai tonnikaan - tunnu uuden auton kustannuksissa. Mutta dieselin taloudellinen kannattavuus suhteessa bensiiniin kuitenkin kärsii. Ja sitten kun auto on lopulta parin tonnin ritsa, niin aika nihkeä on korjata samaa paikkaa kerta toisensa jälkeen.

No sanotaan niin, että en edes pidä pahana jos vuositasolla menee satasia korjauksiin. Tuosta vanhemmassa padassa taas tulee jakoketjurempaa, jos omalle kohdalle osuu ja kulut moninkertaiset (esim bensa N20 tai diesel N47).

Voi olla, että tähän fiilikseen vaikuttaa kun tuossa oli kesäautona BMWn bensa johon tuli suutinremppaa 1,5v sitten. Suuttimet oli 575e/kpl niin alkaa oleen muuten huoleton tuore diesel ihan ok, jos kulut jää kolminumeroiseksi vuositasolla. Ja tosiaan Audin kanssa meni monta talvea ilman mitään ongelmia.

Nyt muuten talouden ykkösbiili, Q4 oli keväällä pajalla latausluukun jumien takia. Samalla yksi koiranluu vaihtoon kolinasta ja kun takuu ummessa, lasku oli reilu 550e. Toki vasta ensimmäinen extrakulu 102tkm matkalla ja huono sanoa miten pidemmällä välillä menee. Mutta jokatapauksessa tiettyjen merkkien / mallien kanssa noihin vaan palaa on käyttövoima mikä vain ellei itse pystyisi ja osaisi hoitaa korjaukset.
 
Viimeksi muokattu:
No sanotaan niin, että en edes pidä pahana jos vuositasolla menee satasia korjauksiin. Tuosta vanhemmassa padassa taas tulee jakoketjurempaa, jos omalle kohdalle osuu ja kulut moninkertaiset (esim bensa N20 tai diesel N47).

Voi olla, että tähän fiilikseen vaikuttaa kun tuossa oli kesäautona BMWn bensa johon tuli suutinremppaa 1,5v sitten. Suuttimet oli 575e/kpl niin alkaa oleen muuten huoleton tuore diesel ihan ok, jos kulut jää kolminumeroiseksi vuositasolla. Ja tosiaan Audin kanssa meni monta talvea ilman mitään ongelmia.

Hinnat riippuu autosta ja tarkasta vikapaikasta, mutta puhutaan kuitenkin summista, joilla tekisi aika paljon muutakin. Kuten remontoisi jakopään, ostaisi uuden rengassarjan tai vaihdattaisi jarrupalat ja -levyt. Näillä toimenpiteillä usein pärjää viisikin vuotta - huonoimmissa autoissa ja hankalimmissa olosuhteissa AdBlue on jokatalvinen riesa.

Perspektiiviä kustannuksiin antaa myös se, että vanhempia autoja usein huolletaan ja korjataan itse siltä osin kuin se on mahdollista. Kierroksen suodattimia ja tonkan moottoriöljyä voi saada Motonetistä alle satasella. Jarrupalojakin saatetaan vaihtaa itse. Mutta kuinka monella on kyky poikkaista pakoputki ja hitsata uusi DPF-pönttö paikalleen? Aivan yhtä antoisaa on ryömiä auton alla vetämässä uutta urealetkua parinkympin pakkasessa. Tämänkaltaisissa korjauksissa saatetaan myös tarvita hinnakkaat erikoislaitteet ja -ohjelmistot auton tietojärjestelmien kanssa jutteluun.
 
Nyt muuten talouden ykkösbiili, Q4 oli keväällä pajalla latausluukun jumien takia. Samalla yksi koiranluu vaihtoon kolinasta ja kun takuu ummessa, lasku oli reilu 550e. Toki vasta ensimmäinen extrakulu 102tkm matkalla ja huono sanoa miten pidemmällä välillä menee. Mutta jokatapauksessa tiettyjen merkkien / mallien kanssa noihin vaan palaa on käyttövoima mikä vain ellei itse pystyisi ja osaisi hoitaa korjaukset.
Koiranluun (merkkitarvike) olen tottunut maksavan n. 10€ ja vaihto pihassa varttitunnin homma :) Kaikki on niin suhteellista. Tänä vuonna tuli kalliiksi, kun vaihdoin TRW jarrulevyt ja palat eteen, niin paloi 80€ ylimääräistä 30€ normihuollon päälle.
 
No sanotaan niin, että en edes pidä pahana jos vuositasolla menee satasia korjauksiin. Tuosta vanhemmassa padassa taas tulee jakoketjurempaa, jos omalle kohdalle osuu ja kulut moninkertaiset (esim bensa N20 tai diesel N47).

Voi olla, että tähän fiilikseen vaikuttaa kun tuossa oli kesäautona BMWn bensa johon tuli suutinremppaa 1,5v sitten. Suuttimet oli 575e/kpl niin alkaa oleen muuten huoleton tuore diesel ihan ok, jos kulut jää kolminumeroiseksi vuositasolla. Ja tosiaan Audin kanssa meni monta talvea ilman mitään ongelmia.

Nyt muuten talouden ykkösbiili, Q4 oli keväällä pajalla latausluukun jumien takia. Samalla yksi koiranluu vaihtoon kolinasta ja kun takuu ummessa, lasku oli reilu 550e. Toki vasta ensimmäinen extrakulu 102tkm matkalla ja huono sanoa miten pidemmällä välillä menee. Mutta jokatapauksessa tiettyjen merkkien / mallien kanssa noihin vaan palaa on käyttövoima mikä vain ellei itse pystyisi ja osaisi hoitaa korjaukset.

Meb itsehuoltamalla koiranluu 56e marmorilta tarvikkeet oli loppu, ja latausluukun korjaa itse solenoidin vaihtamalla alle 60e. Korjaamot haluavat rahastaa sähköautolisää vaikka komponentit samoja mitä muissa. Koiranluun vaihtoon meni 15 minuuttia, renkaiden kausivaihdon yhteydessä n. 5min.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Meb itsehuoltamalla koiranluu 56e marmorilta tarvikkeet oli loppu, ja latausluukun korjaa itse solenoidin vaihtamalla alle 60e. Korjaamot haluavat rahastaa sähköautolisää vaikka komponentit samoja mitä muissa. Koiranluun vaihtoon meni 15 minuuttia, renkaiden kausivaihdon yhteydessä n. 5min.

..ja eihän se Bemarin SCR-linjastokaan orggiksena ole kuin noin 300e, jos alkaa itse turailemaan. Ovokolta olisi saanut alle satasella.

Pointtina tosiaan vain oli, että sama se on mikä sattuu olemaan voimanlähteenä niin aina voi tulla tilanteita. Toki hyvä vältellä ilmiselvät klassiset voimalinja-kombot. Itselle juuri nuo suuttimet, jakoketjut yms pommit on 5x isompi riski kuin adblue.
 
..ja eihän se Bemarin SCR-linjastokaan orggiksena ole kuin noin 300e, jos alkaa itse turailemaan. Ovokolta olisi saanut alle satasella.

Pointtina tosiaan vain oli, että sama se on mikä sattuu olemaan voimanlähteenä niin aina voi tulla tilanteita. Toki hyvä vältellä ilmiselvät klassiset voimalinja-kombot. Itselle juuri nuo suuttimet, jakoketjut yms pommit on 5x isompi riski kuin adblue.

Kyllä, on vain jotain surkuhupaisuuden rajoilla nuo tuntiveloitukset merkkiliikkeissä, adblue remontti ihan toista kuin joku koiranluu tai latausluukun solenoidin vaihto pelkkää rahastusta. Mikä vaan ammatikseen autotöitä tekevä ei voi saada kovin montaa tuntia turattua, kun ei "harrastaja" peukalokeskellä kämmentä saanut 15min kauempaa kulumaan koiranluun vaihtoon. Puhumattakaan, että kyseessä on aidot Mebin tyyppiviat mitkä ei ole heille mikään uusi asia silti artisti maksaa takuun päättyessä. Noh samaa sarjaa kuin, renkaiden kausivaihto ei onnistu ja työkseen kaverit tekee.
 
Viimeksi muokattu:
No sanotaan niin, että en edes pidä pahana jos vuositasolla menee satasia korjauksiin. Tuosta vanhemmassa padassa taas tulee jakoketjurempaa, jos omalle kohdalle osuu ja kulut moninkertaiset (esim bensa N20 tai diesel N47).
Kun käytetyllä autolla ajaa, niin alle tonni vuodessa korjauksiin on minustakin vielä hyvin siedettävää. Se ei oikein olisi, että vähän joka vuosi tulisi jotain parin tonnin juttuja eikä varsinkaan se, että viat rupeasivat maksamaan viittä tonnia.

Akkuautoissa näyttää olevan aivan uudenlaisia vikoja vanhemmiten ja kun niistä on vain vähän kokemuksia, vaihtoehdot marmorille voi olla kortilla. Esim. Toyotan hybrideistä voi hapertua johtosarja -> vaihto mermorilla jopa 7 ke. Sopiva paja korjaa satasilla.

Perspektiiviä kustannuksiin antaa myös se, että vanhempia autoja usein huolletaan ja korjataan itse siltä osin kuin se on mahdollista. Kierroksen suodattimia ja tonkan moottoriöljyä voi saada Motonetistä alle satasella. Jarrupalojakin saatetaan vaihtaa itse. Mutta kuinka monella on kyky poikkaista pakoputki ja hitsata uusi DPF-pönttö paikalleen? Aivan yhtä antoisaa on ryömiä auton alla vetämässä uutta urealetkua parinkympin pakkasessa. Tämänkaltaisissa korjauksissa saatetaan myös tarvita hinnakkaat erikoislaitteet ja -ohjelmistot auton tietojärjestelmien kanssa jutteluun.
Niin huolletaan. Voisi ehkä kuitenkin asennoitua niin, että tekemällä perusjutut enimmäkseen itse, jää budjettia teettää erikoisempia töitä pajalla?
Yhden DPF:n olen vaihtanut itse, ja se lähti ihan ruuveja aukomalla. Uusikin meni paikoilleen hitsaamatta.

Melkein kaikissa tämän vuosituhannen autoissa on OBD-portti, jonka kautta saa paljon tietoa auton tilasta. Rasitteen sijasta tämä kannattaisi nähdä etuna ja investoida matalalla kynnyksellä laitteeseen, jolla pääsee jyvälle oman auton järjestelmistä. Merkkifoorumeilta saa varmaan tietoa mikä purkki omaan autoon kannattaa hankkia.

Pointtina tosiaan vain oli, että sama se on mikä sattuu olemaan voimanlähteenä niin aina voi tulla tilanteita. Toki hyvä vältellä ilmiselvät klassiset voimalinja-kombot. Itselle juuri nuo suuttimet, jakoketjut yms pommit on 5x isompi riski kuin adblue.
Tämä. Tekniset ongelmat sentään on yleensä ratkaistavissa palikoita vaihtamalla mutta joitakin autoja vaivaa ruoste. Ruostekorjausten teettäminen nykyautoihin ei taida olla ihan halpaa huvia.
 
Niin huolletaan. Voisi ehkä kuitenkin asennoitua niin, että tekemällä perusjutut enimmäkseen itse, jää budjettia teettää erikoisempia töitä pajalla?
Yhden DPF:n olen vaihtanut itse, ja se lähti ihan ruuveja aukomalla. Uusikin meni paikoilleen hitsaamatta.

Hyvä, että rakenne oli noin DIY-ystävällinen! :thumbsup:

Mutta ei kai kukaan tee määräaikaishuoltoa itse ja säästä paria saturaista vain päästäkseen kantamaan tonnin korjaamolle päästöjärjestelmäfixistä? Eniten DIY:tä tehtäneen tonnin-kahden-kolmen autoille... ja sellaisen tapauksessa nelinumeroinen lasku yhden vian korjauksesta on monasti liikaa. Tuon hintaluokan dieselit kun on sen verran ajettuja, että seuraava vika (investointikohde) vaanii nurkan takana, ellei jo ole tiedossakin.

Melkein kaikissa tämän vuosituhannen autoissa on OBD-portti, jonka kautta saa paljon tietoa auton tilasta. Rasitteen sijasta tämä kannattaisi nähdä etuna ja investoida matalalla kynnyksellä laitteeseen, jolla pääsee jyvälle oman auton järjestelmistä. Merkkifoorumeilta saa varmaan tietoa mikä purkki omaan autoon kannattaa hankkia.

Minulla on halpa, geneerinen OBD-lukija, ja sitä on käytetty muutamaan otteeseen hyvällä menestyksellä. Käsittääkseni monet nykyautot kuitenkin vaativat, että pitää olla merkkikohtainen ja hintava tsydeemi (esim. VCDS) ennen kuin takajarrupalat saa vaihdettua sähköisellä käsijarrulla olevassa autossa. Tai sitten uuden komponentin asentamisen jälkeen pitää kertoa autolle, että siellä on nyt uutta osaa ja sopeudupa siihen. Ei voi vain toimia kuten yli 20 vuotta vanhan Fordin kanssa, että luetaan ykkössylinterin käyntihäiriön vikakoodi, vaihdetaan puolajakaja, nollataan vikakoodi ja nautitaan moottorin kehräyksestä ja vikavalottomasta kojetaulusta.
 
Käsittääkseni monet nykyautot kuitenkin vaativat, että pitää olla merkkikohtainen ja hintava tsydeemi (esim. VCDS) ennen kuin takajarrupalat saa vaihdettua sähköisellä käsijarrulla olevassa autossa.
Testerillä jarrun saa auki kosketusnäyttöä tökkäämällä. Ilman testeriä joutuu kuusiokoloavaimella kiertämään jarrun auki. Testerillä menee muutama sekunti, ilman testeriä menee muutama minuutti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 741
Viestejä
4 556 021
Jäsenet
75 050
Uusin jäsen
Lartonki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom