Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Vuoden-kaksi vanha sähköauto on mainio ostos jos on vaikka eläkkeellä ja on kotilatausmahdollisuus yöllä halvalla, eikä aja yli 150 km juuri koskaan. Ja vaikka käy usein mökillä (jossa sähköt) <200 km päässä.

Minulla ja monilla ei taas ole mahdollisuutta kotilataukseen ja on tarve ajaa työpäivän aikana välillä 250+ km.
Kesken työpäivän lataus ei tule kyseeseen koska aika on rahaa ja kalliiksikin se tulisi.
En sitten tiedä onko näitä osuvaa kutsua "erityistarpeiksi".
Missä välissä sä sen polttis vehkeen ehit käydä tankkaamassa?
 
Vikassa rivissä lasku vain 8,5 %? Hmmm!
Oho, siihenpä onkin jäänyt kaavaan virhe, kun edellisen auton myin puolivälissä vuotta. Tuli kopioitua vanhan auton laskelma ja muutettua vain vuodet.

Tuo nyt vasta harhaanjohtava onkin. Auton arvo ei putoa kiinteää tasaprosenttia vaan ensimmäisenä vuotena enemmän ja sen jälkeen vähemmän
Uuden kohdalla kyllä, käytetyn kohdalla ei. Ja tokihan siellä muitakin portaita on, kuten vaikka takuun loppuminen voi hieman hetkellisesti nostaa arvonalenemaa.
 
Noin kerran viikossa uhraan siihen 3 minuuttia :D ja taas mennään tarvittaessa 1000 km :D ja harvemmin jonoja :D
Jos ajaa +250km päivässä, niin 1000km ei viikossa riitä. Sähköautolla ja kotilatauksella voisit säästää tuota arvokasta työaikaa muutaman minuutin kuukaudessa. (oikeasti varmaan lähemmäs 10 minuuttia, sillä harvoin ne bensa-asemat täysin matkan varrelle osuvat). Säästyneen ajan voi sitten hyvällä omallatunnolla käyttää lomamatkalla lataamiseen ja säästyneellä rahalla kustantaa tuon lomamatkan.
Aika vaivalloista. Ite lataan kotona, ei tarvi lähtee huoltsikoille käsiä likaamaan.
Tämä. Ei tarvitse ajella ylimääräistä etsiessään jonotonta huoltoasemaa ja käyttää aikaa siihen. Lisäksi pahimmillaan edellinen traktorikuski oli laskenut dieselit maahan ja kengänpohjat olivat liukkaat seuraavan viikon ajan.
 
Jos ajaa +250km päivässä, niin 1000km ei viikossa riitä. Sähköautolla ja kotilatauksella voisit säästää tuota arvokasta työaikaa muutaman minuutin kuukaudessa. (oikeasti varmaan lähemmäs 10 minuuttia, sillä harvoin ne bensa-asemat täysin matkan varrelle osuvat). Säästyneen ajan voi sitten hyvällä omallatunnolla käyttää lomamatkalla lataamiseen ja säästyneellä rahalla kustantaa tuon lomamatkan.

Ajoa siis keskimäärin 120 km päivässä kuten aiemmin kirjoitin, mutta pitäisi olla varautunut joka työpäivään täydehköllä akulla siltä varalta että ajoa on enemmän eli tuo 250+. Ei viitsisi sanoa "ei oo sähköä sori" kun soitetaan iltapäivällä keikasta :(
 
Ajoa siis keskimäärin 120 km päivässä kuten aiemmin kirjoitin, mutta pitäisi olla varautunut joka työpäivään täydehköllä akulla siltä varalta että ajoa on enemmän eli tuo 250+. Ei viitsisi sanoa "ei oo sähköä sori" kun soitetaan iltapäivällä keikasta :(
Ok, näin tämän sivun viestin jossa +250km. Sinänsä +250km päivässä ei ole sähköautolle mikään ongelma, päinvastoin. Käyttää vain muutaman sekunnin illalla töpselin kytkemiseen ja aamulla irrottamiseen.
 
Ok, näin tämän sivun viestin jossa +250km. Sinänsä +250km päivässä ei ole sähköautolle mikään ongelma, päinvastoin. Käyttää vain muutaman sekunnin illalla töpselin kytkemiseen ja aamulla irrottamiseen.

Ota huomioon ettei läheskään kaikilla ole latausmahdollisuutta kotona. Se on heti eri juttu jos pitää latureilla istuskella.
 
Tuo bensa-asemista eroon pääseminen arkiajoissa ollut itselle kyllä yllättävä plussa. Tai tarkoitan että en sitä plussaksi ennen edes ajatellut, mutta nyt paluu takaisin siihen ketutukseen kun vaimo ajanut tankkia tyhjäksi, tai kotimatka keskeytyy siihen että pitää ajaa tieltä sivuun etsimään sitä asemaa. Aina on tankki täynnä aamuisin. Tälläisiin max 300km+ päivämatkoihin ei tarvitse onneksi stressailla rangen riittävyyttä, jos siitä menee paljon yli ja ei missään nimessä aio kusitaukoja pitää niin pysyisin dieselissä.

Lapsia on perheessä, niin meillä ei mökkimatkoillakaan lisääntynyt taukoajat yhtään, vaikka ei edes syödä matkalla. Saa tuon koko konkkaronkan vessaan, ostaa leipomosta evästä ja palaa autolle, ni johan siellä on rangea taas reilusti yli oman tarpeen. Tietty ymmärrän että ei tämä vielä läheskään kaikille ajoprofiileille, tai kaikkiin tarpeisiin sovi, mutta itse ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Hyvin vaikea kyllä kuvitella että palaisi enää takaisin bensa-autoon.
 
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Ehei, eihän se noin mene. Ei mun tarvi ikinä ajella sinne huoltsikalle tankkaamaan. Ja mulla menee alle 10sek laittaa tai ottaa auto pois latauksest.
 
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Jos se johto on siinä jossain seinässä valmiina, niin kestää ehkä 10 sekuntia :) Vaikka Peugeot e-2008 mallissa sitten vielä latausluukun napin painallus, että ajastettu lataus menee päälle (yöllä pörssisähkön takia).

Mutta totta että jos kaapelin täytyy jostain kaivaa esiin, niin on aika paljon vaivalloisempi.

Bensan/dieselin tankkaus on sitten hieman likaisempaa puuhaa. Joka ei kyllä itseä isommin harmita.
 
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Sait suhdeluvuksi 20 (60 min vs. 3 min).

1. Tankkaukseen 3 minuuttia kuulostaa enemmän ihanneajalta kuin keskiarvolta. Koronan/sodan jälkeen olen Aurista tankatessa huomannut, että joudun odottamaan vuoroani useammin kuin ennen. Ehkä tuon voisi välttää, jos ei menisi aina halvimmalle asemalle.
Motarilta tankkaamaan poiketessa pelkästään hidastuskaistalla, liittymäkiehkuroissa, risteyksissä, huoltiksen pihatiellä ja mittarille oikeasta suunnasta koukkaus vie minimissään 1-2 minuuttia. Tuo sitten tuplana (koska asemalta pitää päästä takaisin motarivauhtiin), niin alkaa olla 3 min kulunut ilman maksun tai tankkauksen huomioimista.
Sitten on vielä joidenkin harrastama spritmonitorin lukemien täyttäminen.
Moni on varmasti joskus mennyt pidempää reissua edeltävänä iltana/halpana päivänä ihan varta vasten huoltoasemalle, jolloin aikaa kuluu olkkarista olkkariin väkisinkin yli 5 min.
Minä käyttäisin tankkauksen keskiarvona ennemmin 5 min kuin 3 min, jotta se huomioi koukkaukset, erillisreissut ja mahdolliset jonotukset.

2. Minä puljasin muutama vuosi sitten Miin suko-piuhan kanssa 54 s, kun ajanotto alkoi kuskin oven sulkemisesta ja päättyi latauksen vihreään merkkivaloon. Nykyisin menee kiireestä riippuen 25-40 s, kun en enää puljaa venkoilevan piuhan kanssa, vaan pidän ns. vakiokiepit ja vain venytän/lyhennän vieterin. Mökin seinässä on kolmivaihe valmiina, joten siinä ei kulu kuin 10-15 s. Monilla tutuilla sähköautoilijoilla on kotonakin kiinteä latausjohto.

3. Jos ajot ovat niin pieniä, että kerran kuukaudessa riittää tankkaamiseen, ei lataamistakaan tarvitse kuin kerran viikossa.


Lasketaan näillä arvoilla:

Tankkaukseen:
1 * 5 min= 5 min/kk

Lataamiseen ja irrottamiseen kiinteällä johdolla:
15 s: 2 * 4,35 * 0,25 min = 2,2 min/kk
10 s: 2 * 4,35 * 0,167 min = 1,4 min/kk

Hupskeikkaa, parinkymmenen sijaan suhdeluvuksi tulikin alle yhden (0,29-0,44), eli osat vaihtuivat. Toki mahdollinen julkisella lataaminen kasvattaisi latausaikaa, jos joutuisi kökkimään yli vessa-/ruokatauon, mutta tokkopa julkisella paljon joutuisi lataamaan, kun ajoa on esimerkin mukaisesti vain yksi tankillinen per kk (vähän yli tai alle 1000 km/kk).
 
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Omat optimilukemat:
Tankkaus työmatkan yhteydessä lähimmällä mahdollisella huoltoasemalla 4 minuuttia (2 min ajoa + 1,5 min tankkausta + 0,5 min maksu ja muu sähläys). Tämä joka 500 kilometrin välein.
Lataus kiinteällä piuhalla kotona enintään 10 sekuntia. Tämä karkeasti 150 kilometrin välein (en laita laturiin joka ajokerran jälkeen tai joka päivä)

Vuoden ajoilla tankkaukseen (25tkm): 3h 20 min
Vuoden ajoilla lataukseen: 28 minuuttia
 
Ehei, eihän se noin mene. Ei mun tarvi ikinä ajella sinne huoltsikalle tankkaamaan. Ja mulla menee alle 10sek laittaa tai ottaa auto pois latauksest.

Kieltämättä joo, huoltsikalla täytyy poiketa erikseen, itsellä 4 tankkausasemaa 8km työmatkan varrella ja tässä vain yksi latausasema.

Sait suhdeluvuksi 20 (60 min vs. 3 min).

1. Tankkaukseen 3 minuuttia kuulostaa enemmän ihanneajalta kuin keskiarvolta. Koronan/sodan jälkeen olen Aurista tankatessa huomannut, että joudun odottamaan vuoroani useammin kuin ennen. Ehkä tuon voisi välttää, jos ei menisi aina halvimmalle asemalle.
Motarilta tankkaamaan poiketessa pelkästään hidastuskaistalla, liittymäkiehkuroissa, risteyksissä, huoltiksen pihatiellä ja mittarille oikeasta suunnasta koukkaus vie minimissään 1-2 minuuttia. Tuo sitten tuplana (koska asemalta pitää päästä takaisin motarivauhtiin), niin alkaa olla 3 min kulunut ilman maksun tai tankkauksen huomioimista.
Sitten on vielä joidenkin harrastama spritmonitorin lukemien täyttäminen.
Moni on varmasti joskus mennyt pidempää reissua edeltävänä iltana/halpana päivänä ihan varta vasten huoltoasemalle, jolloin aikaa kuluu olkkarista olkkariin väkisinkin yli 5 min.
Minä käyttäisin tankkauksen keskiarvona ennemmin 5 min kuin 3 min, jotta se huomioi koukkaukset, erillisreissut ja mahdolliset jonotukset.

2. Minä puljasin muutama vuosi sitten Miin suko-piuhan kanssa 54 s, kun ajanotto alkoi kuskin oven sulkemisesta ja päättyi latauksen vihreään merkkivaloon. Nykyisin menee kiireestä riippuen 25-40 s, kun en enää puljaa venkoilevan piuhan kanssa, vaan pidän ns. vakiokiepit ja vain venytän/lyhennän vieterin. Mökin seinässä on kolmivaihe valmiina, joten siinä ei kulu kuin 10-15 s. Monilla tutuilla sähköautoilijoilla on kotonakin kiinteä latausjohto.

3. Jos ajot ovat niin pieniä, että kerran kuukaudessa riittää tankkaamiseen, ei lataamistakaan tarvitse kuin kerran viikossa.


Lasketaan näillä arvoilla:

Tankkaukseen:
1 * 5 min= 5 min/kk

Lataamiseen ja irrottamiseen kiinteällä johdolla:
15 s: 2 * 4,35 * 0,25 min = 2,2 min/kk
10 s: 2 * 4,35 * 0,167 min = 1,4 min/kk

Hupskeikkaa, parinkymmenen sijaan suhdeluvuksi tulikin alle yhden (0,29-0,44), eli osat vaihtuivat. Toki mahdollinen julkisella lataaminen kasvattaisi latausaikaa, jos joutuisi kökkimään yli vessa-/ruokatauon, mutta tokkopa julkisella paljon joutuisi lataamaan, kun ajoa on esimerkin mukaisesti vain yksi tankillinen per kk (vähän yli tai alle 1000 km/kk).

Tämä ei ole vertailukelpoinen, koska bensaa ei saa omasta parkkiruudusta. Julkisilla latauksen aloitus&lopetustoimet vievät suurinpiirtein saman ajan mitä tankkauslin menee, tähän sitten latausaika päälle.

Aika monilla ei ole mahdollisuutta tankata saati ladata kotona.
 
Kieltämättä joo, huoltsikalla täytyy poiketa erikseen, itsellä 4 tankkausasemaa 8km työmatkan varrella ja tässä vain yksi latausasema.



Tämä ei ole vertailukelpoinen, koska bensaa ei saa omasta parkkiruudusta. Julkisilla latauksen aloitus&lopetustoimet vievät suurinpiirtein saman ajan mitä tankkauslin menee, tähän sitten latausaika päälle.

Aika monilla ei ole mahdollisuutta tankata saati ladata kotona.
Miksi sen edes pitäisi olla vertailukelpoinen? Se nyt vaan on fakta, että monilla sähköautoilijoilla on kotona pistorasia/latausasema, mutta tuskin kukaan voi tankata henkilöautoa kotonaan. Miksi pitäisi vertailussa rajoittaa toisen valttia?

Tunnen itseni lisäksi 7 sähköautoilijaa. Viidellä on kotona kiinteällä piuhalla ja kahdella plus meidän Miillä on suko-lataus. Mii oli ilman 2020-2021, mutta onneksi mökillä sai osan ja Lidlin/Prisman maksuttomista loput. Kolme muutakin oli alkuaikoina ilman kotilatausta, mutta nykyään kaikilla kahdeksalla on kotilataus.

Normaalisti ajavilla ylivoimaisesti suurin osa latauksista tapahtuu kotona. Miillä on ajettu 54 tkm. Kotilatauksella pääsee noin 95 % kilometreistä. Yksi ajaa 50 tkm/a, ja hän käyttää pidemmillä matkoilla Teslan Supereita. Eräs ajaa 30 tkm/a, ja hän saa käytännössä kaiken sukosta. Muut ajavat vähemmän, ja kotilatauksella menevät pääosin.

Minusta on järkevää ottaa vertailuun kotilataukseen kuluva aika, koska se on se tavallisin ja pääasiallisin latausmuoto 15-30 tkm/a ajavilla. Sähköauton hankkiminen ei ole kovin järkevää, jos kotona ei voi ladata. Ehkä joku latausaseman lähellä asuva voi olla poikkeus, tai sitten alle 10 tkm/a ajava, jolloin tarpeen saa helposti ladattua vähilläkin kauppareissuilla nopeasti.
 
Miksi sen edes pitäisi olla vertailukelpoinen? Se nyt vaan on fakta, että monilla sähköautoilijoilla on kotona pistorasia/latausasema, mutta tuskin kukaan voi tankata henkilöautoa kotonaan. Miksi pitäisi vertailussa rajoittaa toisen valttia?

Tunnen itseni lisäksi 7 sähköautoilijaa. Viidellä on kotona kiinteällä piuhalla ja kahdella plus meidän Miillä on suko-lataus. Mii oli ilman 2020-2021, mutta onneksi mökillä sai osan ja Lidlin/Prisman maksuttomista loput. Kolme muutakin oli alkuaikoina ilman kotilatausta, mutta nykyään kaikilla kahdeksalla on kotilataus.

Normaalisti ajavilla ylivoimaisesti suurin osa latauksista tapahtuu kotona. Miillä on ajettu 54 tkm. Kotilatauksella pääsee noin 95 % kilometreistä. Yksi ajaa 50 tkm/a, ja hän käyttää pidemmillä matkoilla Teslan Supereita. Eräs ajaa 30 tkm/a, ja hän saa käytännössä kaiken sukosta. Muut ajavat vähemmän, ja kotilatauksella menevät pääosin.

Minusta on järkevää ottaa vertailuun kotilataukseen kuluva aika, koska se on se tavallisin ja pääasiallisin latausmuoto 15-30 tkm/a ajavilla. Sähköauton hankkiminen ei ole kovin järkevää, jos kotona ei voi ladata. Ehkä joku latausaseman lähellä asuva voi olla poikkeus, tai sitten alle 10 tkm/a ajava, jolloin tarpeen saa helposti ladattua vähilläkin kauppareissuilla nopeasti.
Samasta syystä kun en voi kuulemma verrata 26k€ maksavaa golf tsi:tä ja vastaavaa 43k€ maksavaa id3:sta keskenään jos on hakusessa ”hinnat alkaen”-perusauto kun on varusteissa ja tehoissa niin paljon eroa.

Ei näitä saa ikinä täysin tasaveroisiksi vertailukumppaneiksi.

Vertailun tosia on myös se, että todella monella ei ole omaa autopaikkaa vaan auto on ruudussa ilman sähköä/kadun varressa.
 
Päätieverkoston ulkopuolella on ihan hiton huonot tiet nykyään. Ei tarvi kuin ajaa esim. Turusta 15 km niin löytyy tie jossa on 5-10 cm routakuoppia siellä täällä, olleet talvesta asti eikä ole kuin osa korjattu. Pohjanmaalla kun ajelin tilanne on vieläkin huonompi pikkuteillä.

Pk-seudun tilannetta en tiedä joku täällä osaa varmaan kommentoida.

Enpä kyllä ajatellut että sähköautot voivat edesauttaa asiaa? Tosin kai se paino lisää normaalia kulumista. Ehkä sähköautoille pitää lätkäistä joku tienkulutus vero!
Tien kuluminen tapahtuu yli 2 kertaa nopeammin sähköautolla.
 
Tien kuluminen tapahtuu yli 2 kertaa nopeammin sähköautolla.
Nopea googletukseni sanoo vaitteesi perustuvan virheelliseen vaittamaan
1720477990272.png
 
Nopea googletukseni sanoo vaitteesi perustuvan virheelliseen vaittamaan
1720477990272.png
Näköjään joo, juuri tuo artikkeli taisi tulla luettua. Mutta suurempi massa + räjähtävämmät kiihdytykset varmasti vaikuttaa renkaisiin ja tiestöön, kyse on vain kuinka paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Julkisilla latauksen aloitus&lopetustoimet vievät suurinpiirtein saman ajan mitä tankkauslin menee, tähän sitten latausaika päälle.

Tämähän riippuu vähän siitä missä lataa. Pääsääntöisesti jos sinulla on kyseisen latausoperaattorin tägi, niin latauksen käynnistäminen ja lopettaminen on melkeinpä yhtä nopeaa kuin kotona. Ei siihen mene paljon 10 sekuntia kauempaa kun vilautat lukijalle tägiä ja laitat kaapelin autoon kiinni.

Sitten esim. ABC-latauksella kun ei ole tägiä niin joutuu käynnistämään sovelluksella, mutta periaatteessa tuonkin voisi hoitaa niin, että kytkee kaapelin ja näppäilee sitten latauksen sovelluksesta käyntiin samalla kun kävelee kauppaan tai mihin olikaan menossa asioimaan.

Ja jos oikein muistan polttoaineaikoja, niin kyllähän se polttoainetankkauksen maksaminen oli hitaampi operaatio, kun ei ollut mitään tägejä käytössä.
 
Ja jos oikein muistan polttoaineaikoja, niin kyllähän se polttoainetankkauksen maksaminen oli hitaampi operaatio, kun ei ollut mitään tägejä käytössä.
Niissä onkin yleinen tägi käytössä - lähimaksu nimittäin.

Ottamatta noin muuten kantaa keskusteluun kumpi hitaampi/nopeampi, niin ihmettelen kyllä edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen, miten ei ole käsketty EU tasolla sähkölatauksiin lähimaksut pakolliseksi/roamingit helvettiin/selkeä hinnoittelu, joka ilmenee masiinasta. Nykyinen tägi/sovellushelvetti on aivan perseestä, puhumattakaan kirjavasta hinnoittelusta.
 
Ottamatta noin muuten kantaa keskusteluun kumpi hitaampi/nopeampi, niin ihmettelen kyllä edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen, miten ei ole käsketty EU tasolla sähkölatauksiin lähimaksut pakolliseksi/roamingit helvettiin/selkeä hinnoittelu, joka ilmenee masiinasta. Nykyinen tägi/sovellushelvetti on aivan perseestä, puhumattakaan kirjavasta hinnoittelusta.
Samaa mieltä, mutta tämä muutos taitaa olla putkessa. eli ensin uusiin käytetöön otettuihin ja myöhemmin vanhoihin.
 
Niissä onkin yleinen tägi käytössä - lähimaksu nimittäin.

Ottamatta noin muuten kantaa keskusteluun kumpi hitaampi/nopeampi, niin ihmettelen kyllä edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen, miten ei ole käsketty EU tasolla sähkölatauksiin lähimaksut pakolliseksi/roamingit helvettiin/selkeä hinnoittelu, joka ilmenee masiinasta. Nykyinen tägi/sovellushelvetti on aivan perseestä, puhumattakaan kirjavasta hinnoittelusta.
Onhan se tulossa nyt, mutta olisi tietysti voinut asiaa miettiä 10v sitten valmiiksi jo ja pakottaa heti alkuun lähimaksun tms fiksun maksutavan, tulee nyt vähän myöhään.
 
Tämähän riippuu vähän siitä missä lataa. Pääsääntöisesti jos sinulla on kyseisen latausoperaattorin tägi, niin latauksen käynnistäminen ja lopettaminen on melkeinpä yhtä nopeaa kuin kotona. Ei siihen mene paljon 10 sekuntia kauempaa kun vilautat lukijalle tägiä ja laitat kaapelin autoon kiinni.

Sitten esim. ABC-latauksella kun ei ole tägiä niin joutuu käynnistämään sovelluksella, mutta periaatteessa tuonkin voisi hoitaa niin, että kytkee kaapelin ja näppäilee sitten latauksen sovelluksesta käyntiin samalla kun kävelee kauppaan tai mihin olikaan menossa asioimaan.

Ja jos oikein muistan polttoaineaikoja, niin kyllähän se polttoainetankkauksen maksaminen oli hitaampi operaatio, kun ei ollut mitään tägejä käytössä.
Yhtälaillahan sen tankkauksen voi hoitaa parilla täppäyksellä Appista jos käyttää ko. huoltoaseman appia. Jos ei käytä niin kyllä se pääsääntöisesti on huomattavasti pienempi vaiva maksaa lähimaksulla kuin alkaa rekisteröitymään latausverkossa ja/tai Googlettelemaan hintoja.

Mutta en nyt usko että se lataus tai tankkaus nyt loppujen lopuksi on mikään kovin suuri tekijä suuntaan tai toiseen, molemmissa on puolensa, riippuen toki paljon siitä ajaako usein pitkiä matkoja ja onko kotilatausmahdollisuutta kiinteällä kaapelilla. Pluggari voi tässä tiety olla best of both worlds kun käytännössä ei tarvitse arkiajossa, ja pitkällä matkalla on sitten about 5000-10 000kW ”suurteholatureita” olan jonoja tienvarret täynnä. Toki sitten vastaavasti omat huonot puolensa sielläkin.

En kyllä sillä jaksa uskoa, että tankkaamisen vaiva on kovin monelle oleellinen syy vaihtaa pois bensasta/dieselistä. Lataamisen vaiva voi olla tai olla olematta riippuen ajotarpeista ja koti-infrasta.
 
En kyllä sillä jaksa uskoa, että tankkaamisen vaiva on kovin monelle oleellinen syy vaihtaa pois bensasta/dieselistä. Lataamisen vaiva voi olla tai olla olematta riippuen ajotarpeista ja koti-infrasta.

Ei varmaan noin päin. Mutta nyt kun itse olen sähköautoon tottunut, niin tuo tankkaushomma on nimenomaan este sille, että vaihtaisin takaisin polttikseen.
 
Näköjään joo, juuri tuo artikkeli taisi tulla luettua. Mutta suurempi massa + räjähtävämmät kiihdytykset varmasti vaikuttaa renkaisiin ja tiestöön, kyse on vain kuinka paljon.

En nyt sitä suuremmasta massastakaan tiedä. Kaikki autot ovat painavia nykyään.

Oma sähköauto 75kWh akulla painaa sen vajaa 1900kg tyhjänä. Samaan painoon menee moni suosittu auto kuten vaikka Volvon XC60 vm 2013 jopa ennen mitään hybriditouhuja.

Pienempi sedan S60 plugarina onkin sitten jo painavampi.

En muista että ketään olisi 10 vuotta sitten valittanut tien kulumisesta koska polttomoottoriautojen paino nousee jatkuvasti.

Hupimainintana BMW:n uusi M5 PHEV 2500kg joka on saman verran kuin läskiksi kutsuttu Audin Q8 e-tron. Tässä vertailussa sehän on kuin keijukainen.

Kyllä se tien kuluminen on asia mikä koskettaa ihan kaikkia käyttövoimia nykyään, jos siitä meinataan jotain maksuja laittaa.

Pakettiautot ja kuorma-autothan ovat tällä matikalla pahimpia tien kuluttajia. Siellä voi olla aina täyslasti kyydissä ja rengas pinta-alaa ei 2-akselisessa varsinkaan ole niin paljoa enempää että maapaine olisi sama kuin henkilöautolla.

Tähän lisäksi renkaista irtoava kumi on asia mikä olisi ratkaistava käyttövoimasta riippumatta. Siitäkin olen nähnyt keskustelua että nyt se on ongelma kun sähköautot tulee, vaikka samat renkaat löytyy kaikista autoista.

Jarrupölykin on ongelma, etenkin kaupungeissa missä paljon jalankulkijoita, mutta se rajoittuu oikeastaan vain polttiksiin. Regenin avulla jarrujen kuluma on olematonta varsinkin täyssähköillä.
 
Hupimainintana BMW:n uusi M5 PHEV 2500kg joka on saman verran kuin läskiksi kutsuttu Audin Q8 e-tron.

Unohtamatta pikkuveikkaa!

Ennen Q4(?) e-tron kulki nimellä e-tron ja sillä omapaino 2600kg. Aika surkuhupaisaa kun 95kwh akulla pääseekin vain 300km :beye:
 
@timpsu
Se vanha e-tron on nykyinen Q8, Q4 on sellaisena ollutkin. Iso auto ja iso paino, ei sen kummempaa.

Q4 painaa siis vähemmän.
 
Ei varmaan noin päin. Mutta nyt kun itse olen sähköautoon tottunut, niin tuo tankkaushomma on nimenomaan este sille, että vaihtaisin takaisin polttikseen.
Ja varsinkin se, että siellä tankilla käynti on aina sen 150€ (joka oli itselläni joka viikkoinen meno). Mieluummin tökkää piuhan työpaikan pihalla autoon hintaan 0€.
 
Harmillista, että etanoli on Suomessa kohtuullisen kallista. Täällä Ranskassa kun tuossa sekä golffilla, että möhkömersulla on ajellut niin on vähän eroa tankkaamisessa kun golffiin on tehty konversio ja etanolin litrahinta on hivenen 0,8e päälle (bensa samoissa kuin Suomessa). Hämmentävä fiilis kun 45 litraan menee about 40 euroa..

Vähän vaikea sanoa onko tuossa kohtaa sähköllä ajelu jo aika liki samoissa hinnoissa kun täällä sähkön hinta on ilmeisesti keskimäärin vähän korkeampi muutenkin.

Uusissa autoissa sähkis voi toki olla kilpailukykyinen kun etanolivalmiita autoja ei uutena taida olla saatavilla juurikaan.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt sitä suuremmasta massastakaan tiedä. Kaikki autot ovat painavia nykyään.

Oma sähköauto 75kWh akulla painaa sen vajaa 1900kg tyhjänä. Samaan painoon menee moni suosittu auto kuten vaikka Volvon XC60 vm 2013 jopa ennen mitään hybriditouhuja.

Pienempi sedan S60 plugarina onkin sitten jo painavampi.

En muista että ketään olisi 10 vuotta sitten valittanut tien kulumisesta koska polttomoottoriautojen paino nousee jatkuvasti.

Hupimainintana BMW:n uusi M5 PHEV 2500kg joka on saman verran kuin läskiksi kutsuttu Audin Q8 e-tron. Tässä vertailussa sehän on kuin keijukainen.

Kyllä se tien kuluminen on asia mikä koskettaa ihan kaikkia käyttövoimia nykyään, jos siitä meinataan jotain maksuja laittaa.

Pakettiautot ja kuorma-autothan ovat tällä matikalla pahimpia tien kuluttajia. Siellä voi olla aina täyslasti kyydissä ja rengas pinta-alaa ei 2-akselisessa varsinkaan ole niin paljoa enempää että maapaine olisi sama kuin henkilöautolla.

Tähän lisäksi renkaista irtoava kumi on asia mikä olisi ratkaistava käyttövoimasta riippumatta. Siitäkin olen nähnyt keskustelua että nyt se on ongelma kun sähköautot tulee, vaikka samat renkaat löytyy kaikista autoista.

Jarrupölykin on ongelma, etenkin kaupungeissa missä paljon jalankulkijoita, mutta se rajoittuu oikeastaan vain polttiksiin. Regenin avulla jarrujen kuluma on olematonta varsinkin täyssähköillä.

Mini countryman phev omamassa 1800kg, diesel 1400kg..

Nykyautot osaa painaa.
 
Kuinka vähällä arvioisitte että vuoden arvonalenemasta voisi selvitä jos nyt ostaisi käytetyn ja edellytetään että akkutakuu on vielä voimassa vuoden päästä?
Ajomatka 24 tkm/vuosi, esimerkkiauto vaikka model 3 tai muu vastaava 5-paikkainen 50-60 kWh akullinen sähköauto (varmaan hinta 20k-25k luokkaa?).
Leikitään myös että sähköautomarkkinassa ei tapahdu mitään erityisen dramaattista.
Selviäisikö 3000 eur arvonalenemalla tai jopa alle?
 
Kuinka vähällä arvioisitte että vuoden arvonalenemasta voisi selvitä jos nyt ostaisi käytetyn ja edellytetään että akkutakuu on vielä voimassa vuoden päästä?
Ajomatka 24 tkm/vuosi, esimerkkiauto vaikka model 3 tai muu vastaava 5-paikkainen 50-60 kWh akullinen sähköauto (varmaan hinta 20k-25k luokkaa?).
Leikitään myös että sähköautomarkkinassa ei tapahdu mitään erityisen dramaattista.
Selviäisikö 3000 eur arvonalenemalla tai jopa alle?

Arvioi Nettiautosta markkinahinnat noille tapauksille tällä hetkellä ja lisää autoliikkeen kate +1000 €. Eli välitöntä arvonalenemaa se kate ja sitten päälle iästä ja kilometreistä.
 
Arvioi Nettiautosta markkinahinnat noille tapauksille tällä hetkellä ja lisää autoliikkeen kate +1000 €. Eli välitöntä arvonalenemaa se kate ja sitten päälle iästä ja kilometreistä.

1000€ on aika vähän autoliikkeen siivuksi, eiköhän se ole minimissään pari-kolme tonnia. Siis jos yleinen tehdastakuu on jo rauennut ja jos toisaalta auto on sen ikäinen, että myyjällä on vielä virhevastuu. Tuusulan jobbarit sitten asia erikseen, siellä ei ole rasitteena lasipalatsin pystytyskustannuksia eikä virhevastuuta.
 
Kuinka vähällä arvioisitte että vuoden arvonalenemasta voisi selvitä jos nyt ostaisi käytetyn ja edellytetään että akkutakuu on vielä voimassa vuoden päästä?
Ajomatka 24 tkm/vuosi, esimerkkiauto vaikka model 3 tai muu vastaava 5-paikkainen 50-60 kWh akullinen sähköauto (varmaan hinta 20k-25k luokkaa?).
Leikitään myös että sähköautomarkkinassa ei tapahdu mitään erityisen dramaattista.
Selviäisikö 3000 eur arvonalenemalla tai jopa alle?
Sanoisin, että jos 10 000€ kirpaisee liikaa ja aiot ostaa 25 000€ auton vuodeksi niin unohda koko homma. Voi olla että arvonalenema on 1000€ mutta voi olla 10 000€. Joku vuokraus/liisaus varmaan parempi tapa niin tietää heti kättelyssä tarkkaan paljonko se vuosi maksaa.

Itse ostan autot ajatuksella että ajan sen 300 000 km tai enemmän niin arvo on sitten 0€.
 
On kylla kohtuu hankala yhtalo saada 24 tkm vuodessa ja 3 te kulut samaan pakettiin. 350 e/kk liisaus tekee jo 4200 e. Ja jos aamulla ostaa autoliikkeesta 25 te niin jo illalla on vaikea saada autosta 22 te.

Mutta laskemalla 5 vuoden ylitse 120 tkm niin voisin kohtuullisesti uskoa saavani 25 te Teslan myytya 10 te jolloinka arvon alenema on ollut sitten sen 3te vuodessa.
 
Mitä välipäivillä kävin muutamaa autoa katsomassa niin countrymanista tarjosivat 19k hyvitystä ja sanoivat laittavansa myyntiin 24k hinnalla.
 
No on kyllä kova erotus 5000e prosentuaalisesti. Ja katteena sama jos menis pyynnillä kaupaksi. Ei ihme että käytetyt on hinnoissaan pyyntien osalta. Ymmärtäisin jos olisi 80te auto ja pyynti 85te.
 
No on kyllä kova erotus 5000e prosentuaalisesti. Ja katteena sama jos menis pyynnillä kaupaksi. Ei ihme että käytetyt on hinnoissaan pyyntien osalta. Ymmärtäisin jos olisi 80te auto ja pyynti 85te.
Jos katsottu auto on ollut tiukasti hinnoiteltu, niin ei voi hyvittää vaihdokista kunnolla, ja jos vaihdokki ei ole kovin hottia niin se alentaa lisää.

Vaihdokin korkealla pyynnillä myyjä tekee siitä jonkinlaisen hinta-ankkurin, lisäksi antaa myyjälle kaupankäynti varaa, voi tarjota vaihdokista kovan hinnan, tai tehdä tarjouksen vain sinulle nopealle päättäjälle.

Ja jos tuo auto on sellainen missä myyjällä on sitä riskiä, ja vähän tarjous saate sanoilla oli sen oloinen, että tehdääsä tästä autosta kaupat ilman vaihdokkia myy se minis suoraan itse, ja se itse pyytäisin 24 000€ on nimenomaa houkutin asiakasta tekeen niin.
 
Ainoat oikeat vertailuluvut saa suorilla kaupoilla ilman vaihtoautoa ja tingityillä hinnoilla.
 
Ja varsinkin se, että siellä tankilla käynti on aina sen 150€ (joka oli itselläni joka viikkoinen meno). Mieluummin tökkää piuhan työpaikan pihalla autoon hintaan 0€.
Henkilökohtaisia työsuhde-etuja nyt on hankala laskea käyttövoiman yleiseksi eduksi.

Yhtähyvinhän jollain toisella voi olla vapaa autoetu, mutta ei verottajalle kelpaavaa mittaria kotona eikä latausmahdollisuutta töissä, jolloin auton voi tankata hintaan 0€ kun taas sähköstä joutuu maksamaan jatkuvasti.

Se on toki totta verotus suosii tässäkin sähköautoilua kun latausetu on toistaiseksi verovapaa.
 
Noin kerran viikossa uhraan siihen 3 minuuttia :D ja taas mennään tarvittaessa 1000 km :D ja harvemmin jonoja :D

Omissa ajoissa olen kyllä yllättäen nähnyt useammin jonoa tankkausasemalla kuin latausasemalla. PK seudulla varmaan on jonoa latureillakin.

Ja eihän lataamiseen tartte edes sitä 3 min uhrata. 30 sek laittaa johto kiinni ja lataus päälle. Ruokaostosten aikana akku ehtii ladata. Sitten 15 sek että nyppää johdon irti.

Jos sulle tuodaan ruuat kotiin niin sitten toki ei päde. Tai on niin erämaassa että lähimarketissa ei ole eikä tule laturia, mutta sitten yleensä on kyllä kotona tilaa asentaa laturi.

Taas tulen siihen samaan että kuinka usein ihmiset menee tankille ja ajaa tankin tyhjäksi samalta istumalta? Aika harvaksi taitaa jäädä. Niitäkin toki on ja onhan tämä vapaa maa jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 385
Viestejä
4 510 957
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom