Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Sait suhdeluvuksi 20 (60 min vs. 3 min).
1. Tankkaukseen 3 minuuttia kuulostaa enemmän ihanneajalta kuin keskiarvolta. Koronan/sodan jälkeen olen Aurista tankatessa huomannut, että joudun odottamaan vuoroani useammin kuin ennen. Ehkä tuon voisi välttää, jos ei menisi aina halvimmalle asemalle.
Motarilta tankkaamaan poiketessa pelkästään hidastuskaistalla, liittymäkiehkuroissa, risteyksissä, huoltiksen pihatiellä ja mittarille oikeasta suunnasta koukkaus vie minimissään 1-2 minuuttia. Tuo sitten tuplana (koska asemalta pitää päästä takaisin motarivauhtiin), niin alkaa olla 3 min kulunut ilman maksun tai tankkauksen huomioimista.
Sitten on vielä joidenkin harrastama spritmonitorin lukemien täyttäminen.
Moni on varmasti joskus mennyt pidempää reissua edeltävänä iltana/halpana päivänä ihan varta vasten huoltoasemalle, jolloin aikaa kuluu olkkarista olkkariin väkisinkin yli 5 min.
Minä käyttäisin tankkauksen keskiarvona ennemmin 5 min kuin 3 min, jotta se huomioi koukkaukset, erillisreissut ja mahdolliset jonotukset.
2. Minä puljasin muutama vuosi sitten Miin suko-piuhan kanssa 54 s, kun ajanotto alkoi kuskin oven sulkemisesta ja päättyi latauksen vihreään merkkivaloon. Nykyisin menee kiireestä riippuen 25-40 s, kun en enää puljaa venkoilevan piuhan kanssa, vaan pidän ns. vakiokiepit ja vain venytän/lyhennän vieterin. Mökin seinässä on kolmivaihe valmiina, joten siinä ei kulu kuin 10-15 s. Monilla tutuilla sähköautoilijoilla on kotonakin kiinteä latausjohto.
3. Jos ajot ovat niin pieniä, että kerran kuukaudessa riittää tankkaamiseen, ei lataamistakaan tarvitse kuin kerran viikossa.
Lasketaan näillä arvoilla:
Tankkaukseen:
1 * 5 min= 5 min/kk
Lataamiseen ja irrottamiseen kiinteällä johdolla:
15 s: 2 * 4,35 * 0,25 min = 2,2 min/kk
10 s: 2 * 4,35 * 0,167 min = 1,4 min/kk
Hupskeikkaa, parinkymmenen sijaan suhdeluvuksi tulikin alle yhden (0,29-0,44), eli osat vaihtuivat. Toki mahdollinen julkisella lataaminen kasvattaisi latausaikaa, jos joutuisi kökkimään yli vessa-/ruokatauon, mutta tokkopa julkisella paljon joutuisi lataamaan, kun ajoa on esimerkin mukaisesti vain yksi tankillinen per kk (vähän yli tai alle 1000 km/kk).