Ei sylinterien määrä vaikuta varsinaisesti kierrosnopeuteen, ellei sitten pakoteta isoihin syleintereihin. Kyllä tuo nykyinenkin pata voisi laulaa sen 20000rpm, mutta säännöt rajoittavat max kierrokset 15000, ja se rajoitettu polttoainevirtaus asettaa tehohuipunkin johonkin 10000 paikkeille, josta seuraa että ääni itseasiassa vaimenee kierrosten noustessa.
Tuossahan itsekin myönnät sylinterien lukumäärän vaikuttavan kierrosnopeuteen, koska laitoit varauksen: "...ellei sitten pakoteta isoihin sylintereihin.".
Formuloissa se pakko kasvattaa sylinterejä tulee luonnollisesti siitä, että halutaan voittaa. Voittaminen on vaikeaa, jos sylinterimäärän pienentäminen johtaisi yhtä suureen tehon pienenemiseen.
Turbokausien välissä vapariformuloiden iskutilavuus oli rajoitettu: kausilla 89-94 3,5 l, 95-05 3,0 l ja 06-13 2,4 l. Viimeksi mainitun rajan aikana tuskin oli muita kuin veekaseja, mutta ysärin alkupuolella talleilla oli kirjava kattaus: V8, V10 ja V12 samoissa kisoissa. Jos joku talli pienensi sylinterimäärää 12:sta 10:een tai 8:aan, se takuuvarmasti kasvatti sylinterin halkaisijaa juuri niin paljon kuin kaikkien sylinterien yhteenlaskettu iskutilavuusraja suinkin antoi myöten. Ei siis säännöillä kirjaimellisesti pakotettu isoihin sylintereihin, mutta käytännössä kuitenkin oli pakko, jottei menisi sunnuntaiajeluksi.
Tarkastellaan Ferrarin moottoreiden kierrosluvun kehitystä sylinterimäärän muutoskohdissa:
(-94, Tipo 043, 850 hv/15 800 rpm, V12, 3,5 l, 0,292 l/kpl)
-95, Tipo 044/1, 750 hv/17 000 rpm, V12, 3,0 l, 0,25 l/kpl
-96, Tipo 046, 715 hv/15 550 rpm, V10, 3,0 l, 0,3 l/kpl
-05, Tipo 055, 865-940 hv/18300-19 000 rpm, V10, 3,0 l, 0,3 l/kpl
-06, Tipo 056, 735-785 hv/18 000-19 000 rpm, V8, 2,4 l, 0,3 l/kpl
Sylinterimäärä pysyi ennallaan 1994 -> 1995, mutta iskutilavuus pieneni, mikä näkyi huipputehossa. Kierrosluku kasvoi reilusti normaalia vuosikehitystä enemmän, mikä oli iskutilavuuden kutistuksen ansiota (pienemmät ja kevyemmät männät).
Sylinteriluku pieneni 1995 -> 1996 12:sta 10:een. Iskutilavuusraja oli molemmilla kausilla sama 3,0 l, joten V12:lla yksi muki oli vain 0,25 l vs. V10:llä 0,3 l. Yhden sylinterin kasvatus 20 %:lla näkyi reilusti pienentyneessä kierrosluvussa 17 000 -> 15 550 rpm. Tämän takia huipputehokin pieneni edellisvuodesta (750 hv -> 715 hv), vaikka normaalisti tapahtuu pientä kasvua. Joku voi huomata senkin, että kierrosluku palasi parin vuoden takaiseen tilanteeseen. Silloin 1994 oli ollut 0,292 l per sylinteri, ja nyt 1996 hieman suurempi 0,3 l.
Kauden 2005 jälkeen iskutilavuus rajoitettiin 2,4:ään. Moottorit olivat V8:ja, joten yhden sylinterin koko säilyi täsmälleen ennallaan 0,3 litrassa (10 * 0,3 l = 3,0 l ja 8 * 0,3 l = 2,4 l). Tämän johdosta maks. rpm oli -05 ja -06 sama 19 000 rpm. Huipputeho pieneni merkittävästi, sillä iskutilavuus pieneni käskynkkää mukien vähenemisen kanssa.
Jos joku olisi kolmelitraisten aikakaudella yrittänyt tehdä V6:n, se ei taatusti olisi kiertänyt yhtä korkeille kierroksille kuin V10 tai V12, koska muuten 0,5 l per sylinteri laittaisi kiertokanget solmuun. Tämän alemman kierrosluvun seurauksena V6 tuottaisi jonkin verran muita vähemmän tehoa. Toki V6:n saisi kiertämään 0,3 l/sylinteri, mutta silloin kokonaistilavuus olisi vain 1,8 l, ja tehoa olisi reilusti vähemmän kuin kolmelitraisissa.
Toki jonkun huipputallin V10 on saattanut olla tehokkaampi ja kiertävämpi kuin heikomman tallin V12. Ylempänä kuitenkin nähtiin, että saman tallin sylinterimäärävähennyksissä huipputeho ja rpm kärsivät (vaikka iskutilavuus olisi vakio), mikä on luonnollista seurausta suuremman männän soveltumattomuudesta koville kierrosnopeuksille. Sylinterimäärän vähentymistä ei voi halkaisijan kasvatuksen sijaan kompensoida iskua pidentämällä, koska se vasta johtaakin hurjiin männän G-voimiin, jotka vääntävät kiertokanget kieroon.
Edit.
Siitä olen samaa mieltä, että sylinterimäärä (8, 10 tai 12) ei varsinaisesti vaikuta maksimikierroslukuun. Tässä oli kuitenkin kyse formuloista, joissa halutaan sylinterimäärästä riippumatta maksimitilavuus ja -teho. Silloin liian vähäisellä sylinterimäärällä yhden sylinterin koko kasvaa liian suureksi tehon ja kierrosluvun kannalta.